اگر تقوای الهی داشته باشيد خدا در جان شما نوری قرار میدهد كه مايهتشخيص و تميز شما باشد . « و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا »( 1 ) . آنان كه در راه ما كوشش كنند ما راههای خود را به آنها مینمايانيم .برای اينكه نمونهای از زندگی معنوی و عرفانی از نظر منطق اسلام به دستداده باشيم كافی است گوشهای از يكی از خطب نهج البلاغه را ذكر كنيم . درخطبه 220 نهج البلاغه چنين آمده است : « ان الله تعالی جعل الذكر جلاء للقلوب ، تسمع به بعد الوقره و تبصر بهبعد العشوه و تنقاد به بعد المعانده ، و ما برح لله عزت الانه فی البرههبعد البرهه و فی ازمان الفترات عباد ناجاهم فی فكرهم و كلمهم فی ذاتعقولهم » . خداوند ياد خود را صيقل دلها قرار داده است . دلها بدين وسيله از پسكری ، شنوا و از پس كوری ، بينا و از پس سركشی و عناد ، مطيع و راممیگردند . همواره چنين بوده و هست كه خداوند در هر برههای از زمان ، ودر زمانهايی كه پيامبری نبوده است ، بندگانی داشته و دارد كه در سر ضميرآنها با آنها راز میگويد و از راه عقلهای آنها با آنها تكلم میكند .از پيغمبر اكرم روايت است : « ان لله عبادا ليسوا بانبياء يغبطهم النبوه » ( 2 ) . پاورقی : . 1 عنكبوت / . 69 . 2 صدرالمتالهين در مفاتيح الغيب اين حديث را نقل میكند و میگويد :هذا الحديث مما . > |