سرباز يا بصورت غيرسرباز ، آيا از نظر شما فقط الجزايريها جنگيدنشانمشروع بود چون حقوق خودشان مورد تجاوز قرار گرفته بود ، پس بنابر اينفردی كه از اقصی بلاد اروپا آمده بنفع اين ملت وارد پيكار شده او ظالم ومتجاوز است و بايد باو گفت فضولی موقوف ، بتو چه مربوط است ، كسيكهبحقوق تو تجاوز نكرده تو چرا اينجا شركت ميكنی ، يا او بايد بگويد من ازحق انسانيت دفاع ميكنم ، و حتی جهاد چنين شخصی از جهاد آن الجزايریمقدستر است چون او جنبه دفاع از خود دارد و عمل اين اخلاقیتر است از عملاو و مقدستر است از عمل او ؟ مسلما شق دوم صحيح است . آزاديخواهانيكه يا حقيقتا آزاديخواه هستند يا تظاهر ميكنند بازاديخواهیو احترامی كسب كردهاند در ميان عموم ، احترام خودشانرا در ميان تودهمردم مديون همين حالت هستند كه خودشانرا مدافع حقوق انسانيت ميشمارندنه مدافع حقوق فرد خودشان يا ملت خودشان يا قاره خودشان . و احيانا آنهااگر از حدود زبان و قلم و نطق و خطابه و روشن كردن افكار بگذارند و بروندوارد ميدان جنگ بشوند مثلا طرفدار حقوق فلسطينيها يا ويتكنگها بشونددنيا خيلی بيشتر آنها را تقديس ميكند نه اينكه دنيا آنها را مورد حمله وهجوم قرار ميدهد كه بتو چه اين فضوليها ، اينها بتو چه مربوط است ؟ !كسيكه بتو كار ندارد ! مقدسترين دفاعها دنيا ميگويد جنگيدن هر وقت كه بعنوان دفاع باشد مقدس است ، اگر دفاعاز خود باشد مقدس است و اگر دفاع از ملت باشد مقدستر است ، چون جنبهشخصی تبديل ميشود به جنبه ملی و گسترش پيدا ميكند و انسان تنها از خودشدفاع نميكند ، از |