آيه ديگر : « يا ايها النبی جاهد الكفار و المنافقين و اغلظ عليهم » (توبه - 73 ) . ای پيغمبر با كافران و با منافقان جهاد كن و بر اينها سختبگير . خوب اگر ما بوديم و همين چند آيه در قرآن ميگفتيم اسلام بطور كلیدستورش اين است كه با كافران و منافقان در حال جنگ بايد بود و اصلانبايد با اينها در حال صلح بود ، بايد با اينها جنگيد ، تا هر حديكه ممكناست بايد جنگيد ، اگر اينجور بگوئيم بايد معتقد شويم كه قرآن بلا شرطدستور جنگيدن با كافران را ميدهد . قاعده حمل مطلق بر مقيد ولی عرض كرديم يك قاعدهايست در محاورات عرفی كه اگر مطلق و مقيدیداشته باشيم يعنی يك دستور را در يك جا مطلق ذكر كرده باشد و در جایديگر مقيد ذكر كرده باشد از نظر دستور عرفی در علم اصول ميگويند مطلق رابايد حمل بر مقيد كرد . اين آيات بصورت مطلق است ، آيات ديگری داريمكه آن آيات بصورت مقيد ذكر ميكند يعنی اين جور میگويد : ای مسلمانان بااين كافران بجنگيد بدليل اينكه اين كافران بشما تجاوز ميكنند ، چون اينهابا شما در حال جنگ هستند ، پس شما حتما با اينها بجنگيد . پس معلومميشود آنجا هم كه ميگويد : « ايها النبی جاهد الكفار و المنافقين » .يعنی اين كفار و منافقين كه با شما در حال جنگ هستند اگر شما بجنگيدآنها با شما میجنگند پس با آنها بجنگيد . در سوره بقره ميفرمايد :آيات مقيد « و قاتلوا فی سبيل الله الذين يقاتلونكم و لا تعتدوا ان الله لا يحبالمعتدين »( بقره - 190 ) . ای مؤمنان ، با اين مردميكه با |