بشمارند يا لازم نيست ؟ چگونگی جنگ بعد هم مسائل ديگری است . در وقتيكه جنگ را اسلام مشروع ميكند ،باصطلاح در كيفيت جنگ چه نوع جنگی را جايز ميداند ، چه نوع جنگی را جايزنمیداند ؟ باين معنا كه آيا مثلا قتل عام را جايز ميدانند يا جايز نميداند؟ آيا كسانيرا كه شمشير بر نداشتند ، مثل پيرزنها ، بچهها ، افراديكهمشغول كار و كسب خودشان هستند ، آيا كشتن اينها را جايز میداند يا جايزنمیداند ؟ اينها همه مسائلی است كه بايد بحث شود . آياتيكه راجع بجهاد است در جاهای متعدد قرآن آمده است و ما با توفيقخداوند كوشش ميكنيم همه آياتی را كه راجع بجهاد است جمع آوری كنيم تانظر قرآن را در اين راه بدست بياوريم .نخستين سؤال : مشروعيت جنگ مسئله اول درباره اصل مشروعيت جهاد است ، درباره اين كه آيا صحيحاست كه در متن يك دين و در متن قانون آن ، قانون جنگ وجود داشته باشديا نه ؟ معترض ميگويد : نه . چون جنگ بد است ، و دين هم هميشه بايدمخالف بديها باشد ، پس بايد مخالف جنگ باشد ، يعنی طرفدار صلح باشد .وقتی ميخواهد با جنگ مخالف باشد پس نبايد قانون جنگ داشته باشد وهيچوقت هم نبايد بجنگد . مسيحيها اينجور تبليغ ميكنند . ولی اين حرفسست و بی اساس است .جنگ يا تجاوز ؟ آيا جنگ مطلقا بد است ، حتی در مقام دفاع از يك حق و يا |