بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ختم نبوت, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - ختم نبوت - صفحه : 10
     11 - ختم نبوت - صفحه : 11
     12 - ختم نبوت - صفحه : 12
     13 - ختم نبوت - صفحه : 13
     14 - ختم نبوت - صفحه : 14
     15 - ختم نبوت - صفحه : 15
     16 - ختم نبوت - صفحه : 16
     17 - ختم نبوت - صفحه : 17
     18 - ختم نبوت - صفحه : 18
     19 - ختم نبوت - صفحه : 19
     20 - ختم نبوت - صفحه : 20
     21 - ختم نبوت - صفحه : 21
     22 - ختم نبوت - صفحه : 22
     23 - ختم نبوت - صفحه : 23
     24 - ختم نبوت - صفحه : 24
     25 - ختم نبوت - صفحه : 25
     26 - ختم نبوت - صفحه : 26
     27 - ختم نبوت - صفحه : 27
     28 - ختم نبوت - صفحه : 28
     29 - ختم نبوت - صفحه : 29
     30 - ختم نبوت - صفحه : 30
     31 - ختم نبوت - صفحه : 31
     32 - ختم نبوت - صفحه : 32
     33 - ختم نبوت - صفحه : 33
     34 - ختم نبوت - صفحه : 34
     35 - ختم نبوت - صفحه : 35
     36 - ختم نبوت - صفحه : 36
     37 - ختم نبوت - صفحه : 37
     38 - ختم نبوت - صفحه : 38
     39 - ختم نبوت - صفحه : 39
     40 - ختم نبوت - صفحه : 40
     41 - ختم نبوت - صفحه : 41
     42 - ختم نبوت - صفحه : 42
     43 - ختم نبوت - صفحه : 43
     44 - ختم نبوت - صفحه : 44
     45 - ختم نبوت - صفحه : 45
     46 - ختم نبوت - صفحه : 46
     47 - ختم نبوت - صفحه : 47
     48 - ختم نبوت - صفحه : 48
     49 - ختم نبوت - صفحه : 49
     50 - ختم نبوت - صفحه : 50
     51 - ختم نبوت - صفحه : 51
     52 - ختم نبوت - صفحه : 52
     53 - ختم نبوت - صفحه : 53
     54 - ختم نبوت - صفحه : 54
     55 - ختم نبوت - صفحه : 55
     56 - ختم نبوت - صفحه : 56
     57 - ختم نبوت - صفحه : 57
     58 - ختم نبوت - صفحه : 58
     59 - ختم نبوت - صفحه : 59
     60 - ختم نبوت - صفحه : 60
     61 - ختم نبوت - صفحه : 61
     62 - ختم نبوت - صفحه : 62
     63 - ختم نبوت - صفحه : 63
     64 - ختم نبوت - صفحه : 64
     65 - ختم نبوت - صفحه : 65
     66 - ختم نبوت - صفحه : 66
     67 - ختم نبوت - صفحه : 67
     68 - ختم نبوت - صفحه : 68
     69 - ختم نبوت - صفحه : 69
     7 - ختم نبوت - صفحه : 7
     70 - ختم نبوت - صفحه : 70
     71 - ختم نبوت - صفحه : 71
     72 - ختم نبوت - صفحه : 72
     73 - ختم نبوت - صفحه : 73
     74 - ختم نبوت - صفحه : 74
     75 - ختم نبوت - صفحه : 75
     76 - ختم نبوت - صفحه : 76
     8 - ختم نبوت - صفحه : 8
     9 - ختم نبوت - صفحه : 9
     bookinfo - شناسنامه کتاب :ختم نبوت
     toc - فهرست مطالب کتاب: ختم نبوت
 

 

 
 
پس جبر تاريخ يعنی حتميت و اجتناب ناپذيری سرگذشت بشر . اگر گفتيم‏
حركت تاريخ جبری است به معنی اين است كه عوامل مؤثر در زندگی اجتماعی‏
بشر تاثيرات قطعی و غير قابل تخلف دارند ، اثر بخشيدن اين عوامل ،
ضروری و حتمی و اجتناب ناپذير است .
كلمه " جبر تاريخ " در عصر ما ارزش و اعتبار فراوانی يافته است .
اين كلمه در حال حاضر همان نقشی را بازی می‏كند كه كلمه " قضا و قدر "
در گذشته بازی كرده است : سرپوشی است برای تسليم شدن در مقابل حوادث و
عذری است برای تقصيرها .
آن شير خونخواره‏ای كه در برابرش جز تسليم و رضا چاره‏ای نيست در گذشته‏
قضا و قدر بود و در زمان حاضر جبر تاريخ است .
حقيقت اين است كه هم قضا و قدر و هم جبر تاريخ مفهوم فلسفی صحيحی‏
دارد ، درست درك نكردن مفهوم واقعی آنها موجب سوء تعبير شده است . در
كتاب انسان و سرنوشت درباره قضا و قدر بحث كرده‏ايم ، اما جبر تاريخ :
در اينكه سرگذشت بشر مانند همه حوادث جهان قانون لايتغيری دارد و
عوامل تاريخی مانند همه عوامل ديگر تاثيرات قطعی و ضروری دارند سخنی‏
نيست . قرآن كريم نيز با زبان مخصوص خود تحت نام " سنه الله " آن را
تاييد نموده است . ولی سخن در شكل تاثير اين عوامل است كه آيا تاثير
جبری عوامل تاريخ به اين شكل است كه همه چيز موقت و محدود و محكوم به‏
زوال است يا به شكل ديگر است ؟
بديهی است كه بستگی دارد به نوع عامل . اگر عوامل گرداننده تاريخ ،
ثابت و پايدار باشند ، نتيجه تاثير جبری آنها به اين