اجتماع برود ، حالا در اين شرايط اينچنين شخصی اگر ديد كه معروفها بجای منكرها نشستهاند و منكرها بجای معروفها نشستهاند و بعنوان امر بمعروف و نهی از منكر قيام كرد ، از چی دارد دفاع ميكند ؟ از حق شخص خودش ؟ نه ، از حق اجتماع هم بمعنای حق مادی ملت خودش ؟ باز هم نه ، بحق مادی مربوط نيست ، ولی از يك حق معنوی كه به هيچ قوم و ملتی اختصاص ندارد دفاع ميكند ، آن حق معنوی تعلق دارد بانسانها ، آيا ما اين جهاد را بايد محكوم بكنيم يا بايد مقدسش بشماريم ؟ البته بايد مقدسش بشماريم چون دفاع از حقوق انسانهاست . دفاع از آزادی امروز هم مقدس است ميكنند برای اينكه عمل خودشانرا موجه جلوه بدهند ميگويند ما از آزادی دفاع ميكنيم ، چون ميدانند كه دفاع از آزادی مفهوم مقدسيست . اگر جنگيدن واقعا برای دفاع از آزادی باشد بحق است لهذا ميايند نام تجاوز خودشانرا دفاع از آزادی ميگذارند . اين اذعان باين مطلب است كه حقوق انسانيت هم قابل دفاع است ، جنگ برای حقوق انسانيت مشروع و مفيد است . آيا توحيد حق شخصی است يا حق عمومی اصل « لا اله الا الله »، جزء حقوق انسانيت است يا جزء حقوق انسانيت نيست ؟ ممكن است كسی اينجور نظر بدهد و بگويد توحيد جزء حقوق انسانيت نيست ، جزء مسائل شخصی افراد و يا حداكثر جزء مسائل قومی ملتهاست . يعنی بنده ممكن است موحد |