كردند ولی بر خود مردم ايران نه بر مردم بيگانه و آنهم يك مالياتسرانهای بوده كه برای جنگ جمع ميكردند ، و بعد اين كلمه از ايران رفتهاست به " حيره " كه شهری بوده است تقريبا در محل نجف فعلی و بعد ازحيره به ساير جزيره العرب رفته و استعمال شده است . بعضی ديگر ميگويند نه ، درست است كه كلمه جزيه با " گزيت - گزيه "خيلی نزديك است ولی اين لغتی است عربی از ماده جزا . اغلب لغوين چنينعقيده دارند . بلغتش فعلا ما كار نداريم اصلا ماهيت جزيه چيست ؟ آياجزيه يعنی باج دادن ؟ آيا اسلام گفته است با اينها بجنگيد تا وقتيكه حاضربشوند بشما مسلمانان باج بدهند وقتيكه باج دادند ديگر نجنگيد . شاعر همميگويد : مائيم كه از پادشاهان باج گرفتيم زان پس كه از ايشان كمر و تاجگرفتيم بهرحال آيا مقصود از جزيه باج است آنوقت اين سؤال پيش ميايد كه يعنیچه ؟ اين چه دستوريست ؟ آيا اين يك حكم زوری نيست و اين چه مبنایحقوقی و چه مبنای عادلانهای ميتواند داشته باشد كه اسلام بمسلمين اجازهبدهد يا واجب كند كه با اهل اديان ديگر بجنگيد تا آنها مسلمان بشوند ياباج بدهند ؟ ! هر دو طرف وسيله اشكال است . بجنگيد تا مسلمان بشوند يعنی دين راتحميل كنيد ، بجنگيد تا باج بدهند يعنی يك پولی را بانها تحميل بكنيد .بهرحال تحميل است ، يا تحميل عقيده است و يا تحميل پول . در اين بارههم بايد مفصل بحث بكنيم كه اصلا جزيه در اسلام چی بوده آيا واقعا باج بودهيا چيز ديگری . 4 - معنی " صاغرون " بعد در اينجا دارد : « و هم صاغرون ». در حاليكه آنها كوچك |