در يك زمان خاص مردم موظف بدان بودهاند . ولی گروه ديگر از مفسرين ميگويند قرآن با اين تعبيرش خواسته اهل كتابرا دو دسته بكند خواسته بگويد اهل كتاب همه يكجور نيستند بعضی از اهلكتاب واقعا بخدا ايمان دارند ، با آنها شما كار نداشته باشيد ، بقيامتواقعا ايمان دارند با آنها كار نداشته باشيد ، بقانون خدا ايمان دارند باآنها كار نداشته باشيد بان عده از اهل كتاب كه اسمشان اهل كتاب ولیايمان آنها بخدا و قيامت درست نيست و واقعا حرام خدا را - حتی همانهارا كه در دين خودشان حرام است - حرام نميدانند با آنها بجنگيد . پس نهبا همه اهل كتاب ، بلكه با يك دسته از اهل كتاب بجنگيد . اينهم خودشيك مسئله است . 3 - " جزيه " چيست ؟ سؤال سوم راجع بكلمه " جزيه " است كه ميگويد با اينها تا آنجابجنگيد كه جزيه بدهند ، معنايش اين است يا اسلام اختيار بكنند يا جزيهبدهند . شك نيست كه يك تفاوتی قرآن ميان اهل كتاب با مشركان - يعنیبت پرستان رسمی كه هيچ كتاب آسمانی ندارند - قائل شده است ، برایمشركين هيچ جا قرآن نگفته بجنگيد تا جزيه بدهند و اگر جزيه دادند ديگر باآنها نجنگيد ، ولی درباره اهل كتاب ميگويد اگر حاضر شدند جزيه بدهندديگر با اينها نجنگيد اين تفاوت قطعا وجود دارد . آنوقت سؤال اين است: اصلا جزيه چيست و فلسفه جزيه چيست ؟ راجع بلغت جزيه صحبتها استبعضیها گفتهاند اين لغت معرب است نه عربی يعنی ريشه عربی ندارد ريشهفارسی دارد كه اصلش " گزيت " است كه در ايران در زمان ساسانی و درزمان انوشيروان جزيه را وضع |