« فاتمهن قال انی جاعلك للناس اماما »" ، اينست كه : پس از آنكهابراهيم همه مراحل را طی كرد و از همه آزمايشها پيروز و موفق بيرون آمد وباصطلاح فارسی از هفتخوان گذشت ، ما باو اعلام كرديم كه هم اكنون وقت آنرسيده است كه ما تو را امام و رهبر قرار دهيم . امامت و رهبری انسانها ، چه در بعد معنوی و الهی ، و چه در بعداجتماعی عاليترين درجه و مقام و پستی است كه از طرف خدا بيك انسانواگذار میشود ، مدالی كه باين نام به سينه كسی میچسبانند عاليترين مدالهااست . ابراهيم هم نبی و هم امام بود لهذا رهبر قوم خويش بود .اينكه عرض كردم نبوت ، راهنمائی و امامت رهبری است مقصودم ايننيست كه انبياء اين منصب را كه بالاتر است نداشتند . همانطور كه قبلا هماشاره كرديم نبوت و امامت دو منصب است كه در انبياء بزرگ هر دومنصب جمع است و در انبياء كوچك يكی از آن دو ، كما اينكه در ائمه ،امامت و رهبری هست ولی نبوت يعنی رهنمائی جديد نيست چون راه همانراهی است كه پيغمبر نمايانده است . و ائمه مردم را در همان راه كهپيغمبر از طرف خداوند ارائه كرده است ، حركت میدهند ، بسيج میكنند وراه میبرند ، اين مفهوم امامت از نظر اسلام است . دنيای امروز به مسأله رهبری و مديريت تنها از جنبه اجتماعی مينگرد :يعنی تنها اين جنبه و اين بعد را شناخته است . ولی همين را كه شناختهاست بسيار اهميت میدهد و به حق اهميت بسيار میدهد . " انسان |