دقيقترين كلمهای كه بر كلمه امامت منطبق میشود همين كلمه رهبری است .فرق نبوت و امامت در اينست كه نبوت راهنمائی و امامت رهبری است .نبوت ، ابلاغ ، اخبار ، اطلاع دادن ، اتمام حجت و راهنمائی است . راهنماچه میكند ؟ راه را نشان میدهد . وظيفهاش بيش از اين نيست كه راه رانشان دهد ، ولی بشر علاوه بر راهنمائی به رهبری نياز دارد . يعنی نيازمند است به افراد يا گروه و دستگاهی كه قوا و نيروهای وی رابسيج كنند ، حركت دهند ، سامان و سازمان بخشند . نبوت راهنمائی است ويك منصب است ، اما امامت رهبری است و منصب ديگری است . پيغمبرانبزرگ هم نبی و هم امام هستند . پيغمبران كوچك فقط نبی بودند و امامنبودند ، رهنما بودند ولی رهبر نبودند . اما پيغمبران بزرگ هر دو منصبو هر دو شأن را داشتهاند . هم شأن راهنمائی و هم شأن رهبری . ابراهيم ،موسی ، عيسی هر كدام رهنما و رهبراند . خاتم الانبياء رهنمای رهبر است .قرآن مجيد بر اين اصل بسيار تكيه میكند و در معارف شيعه اين اصل قرآنیجای شايسته خود را دارد . اين نكته را بايد يادآوری كنم كه آنچه قرآن تحت عنوان رهبری از آنبحث میكند مافوق رهبری است كه بشريت میشناسد ، رهبريی كه بشريتمیشناسد از حدود رهبری در مسايل اجتماعی تجاوز نمیكند ولی منظور قرآن ازرهبری ، علاوه بر رهبری اجتماعی رهبری معنوی يعنی رهبری بسوی خدا است وآن خود حساب دقيق و حساسی دارد و از رهبريهای اجتماعی بسی دقيقتر و |