اختلاف و تفاوت تعليمات آسمانی پيامبران از نوع اختلافات مكتبهایفلسفی يا سياسی يا اجتماعی يا اقتصادی كه مشتمل بر افكار متضاد استنبوده است ، انبياء تماما تابع يك مكتب و دارای يك تز بودهاند .تفاوت تعليمات انبياء با يكديگر ، يا از نوع تفاوت تعليمات كلاسهایعالیتر با كلاسهای دانیتر ، يا از نوع تفاوت اجرائی يك اصل در شرايط واوضاع گوناگون بوده است . میدانيم كه دانش آموز در كلاسهای بالاتر نه تنها به مسائلی بر میخورد كهقبلا به آنها به هيچ وجه بر نخورده است ، بلكه تصورش درباره مسائلی كهقبلا ياد گرفته و در ذهن كودكانه خود به نحوی آنها را تجسم داده استاحيانا زير و رو میشود . تعليمات انبياء نيز چنين است . توحيد ، اصل و سنگ اول ساختمانی است كه پيامبران دست در كار ساختنشبودهاند ، اما همين توحيد درجات و مراتبی دارد . آنچه يك عامی به نامخدای يگانه در ذهن خود تجسم میدهد با آنچه در قلب يك عارف تجلی میكنديكی نيست . عارفان نيز در يك درجه نيستند . ( اگر ابوذر بر آنچه درقلب سلمان است آگاه گردد ، گمان كفر به او میبرد و او را میكشد ) ( 1 ). بديهی است كه آيات اول سوره حديد و آخر سوره حشر و سوره " قل هوالله احد " برای بشر چند هزار سال پيش - بلكه بشر هزار سال پيش - قابلهضم نبوده است . تنها افراد معدودی از اهل توحيد خود را به عمق اينآيات نزديك مینمايند . در آثار اسلامی وارد شده پاورقی : . 1 " لو علم ابوذر ما فی قلب سلمان لقتله » " سفينه البحار ،ماده ( ذر ) . |