جهاد كه همين آيات است نازل شد . ببينيد لحن آيات اين است : « انالله يدافع عن الذين آمنوا ». خدا از اهل ايمان دفاع ميكند خدا خيانتكارهای كافر پيشه را دوست نميدارد ، اشاره باينكه اينها بشما خيانتكردند ، اينها كفران نعمت كردند آنوقت میفرمايد : « اذن للذين يقاتلونبانهم ظلموا ». اجازه داده شد باين مردمی كه ديگران به جنگ اينها آمدند، كه بجنگند . يعنی ای مسلمانان حالا كه كافران بجنگ شما آمدهاند پسبجنگيد ، اين درست حالت دفاع است . چرا اين اجازه داده شد بدليل اينكهمظلوم بايد از خودش دفاع كند بعد هم وعده ياری ميدهد : « و ان الله علینصرهم لقدير . الذين اخرجوا من ديارهم بغير حق الا ان يقولوا ربنا الله . ما با اين مردم كه آنها را از شهر و ديار خودشان بناحق بيرون كردند وجرمی نداشتند جز اينكه میگفتند پروردگار ما خدا است اجازه جهاد ميدهيم ،جرمشان اين بود كه گفتند : « ربنا الله ». چنين مردميرا ما اجازه ميدهيمبجنگند . ببينيد لحن چقدر لحن دفاع است . بعد فلسفه كلی جهاد را ذكر ميكند ،عجيب است قرآن در بيان كردن حقايق و در اينكه نكاترا يادآوری ميكند .بعد كه اين جمله را ميگويد كانه قرآن مواجه شده با همين سؤالات واشكالاتيكه مسيحيها ميكنند كه ای قرآن تو كتاب آسمانی هستی ، تو يككتاب دينیای ، تو چگونه اجازه جنگ ميدهی ؟ جنگ بد چيزيست ، تو همهاشبگو صلح ، بگو صفا ، بگو عبادت . قرآن ميگويد : نه ، اگر در مواقعی كه تهاجم از نقطه مقابل شروع ميشوداين طرف دفاع نكند سنگ روی سنگ بند نميشود ، تمام مراكز عبادت هم ازميان ميرود : « ولو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بيع وصلوات و مساجد يذكر فيها اسم الله ». |