بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST-0 -
     77500001 -
     77500002 -
     77500003 -
     77500004 -
     77500005 -
     77500006 -
     77500007 -
     77500008 -
     77500009 -
     77500010 -
     77500011 -
     77500012 -
     77500013 -
     77500014 -
     77500015 -
     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     Footnt02 -
     Footnt03 -
     Footnt04 -
     Footnt05 -
     IStart -
 

 

 
 

 

next page

(1) اشاره است به اين حديث قدسى : ... و ما تقرب الى عبد بشى ء احب الى مماافترضت عليه و انه ليتقرب الى بالنافلة حتى احبه .... نزديك نشده است بنده اىبه من ، به چيزى كه محبوبتر است به من از آنچه كه بر او واجب كردم ، و او با نافلهبه من نزديك مى شود تا آنجا كه محبوب من مى شود.
(اصول كافى ، ج 2 ص 263 ـ 262 ، كتاب الايمان و الكفر ، باب 145 ، ح 8 ـ 7).
(2) بگو هر كس بر طريقه خويش عمل مى كند. اسراء/ 84.
(3) اشاره است به اين حديث نبوى كه خطاب به اميرالمؤمنين على (عليه السلام)فرمودند : ... شيعتك خلقوا من فضل طينتنا.... شيعيان و پيروان تو از زيادى طينت ماخلق شده اند.
(بحارالانوار ، ج 65 ، ص 7 ، كتاب الايمان و الكفر ، باب 15 ، ح 1).
(4) اشاره است به اين حديث نبوى : ... كتاب اللهحبل ممدود من السماء الى الارض ...كتاب خدا ، ريسمانى است كه از آسمان تا زمين كشيدهشده است .
(بحارالانوار ، ج 23 ، ص 108 ، كتاب الامامة ، باب 7 ، ح 11 و 12).
(5) پيامبر از روى هواى نفس سخن نمى گويد ، و آنچه مى گويد جز وحى الهى نيست.(نجم 4 3 ـ ).
(6) از امام صادق (عليهم السلام) روايت شده كهفرمودند : حديثى حديث ابى ، و حديث ابى حديث جدى ، و حديث جدى حديث الحسين ، و حديثالحسين حديث الحسن ، و حديث الحسن حديث اميرالمؤمنين ، و حديث اميرالمؤمنين ـ عليهمالسلام ـ حديث رسول الله ، و حديث رسول الله ـ صلى الله عليه و آله ـ قول الله عزوجل
گفتار من گفتار پدرم ، و گفتار پدرم گفتار جدم ، و گفتار جدم گفتار حسين ، و گفتارحسين گفتار حسن ، و گفتار اميرمؤمنان (عليهم السلام) ، و گفتار اميرمؤمنان گفتار پيامبرخدا ، و گفتار پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) سخن خداى عز وجل است .
(اصول كافى ، ج 1 ، ص 42 ، كتاب فضل العلم ، باب 15 ، ح 14).
(7) اصول كافى ، ج 1 ، ص 15 ، كتاب العقل والجهل ، باب 1 ، ح 14.
(8) بر كتاب كافى ، شروح و حواشى بسيار نوشته شده است كه مشهورترين آنهاعبارتند از :
الف : تعليقه حكيم الهى ميرداماد.
ب : شرح صدرالحكماء صدرالدين شيرازى معروف به مولى صدرا.
ج : شرح مولى محمد محسن فيض كاشانى كه وافى نام دارد.
د : شرح مولى محمد صالح مازندرانى كه شرح جامعالاصول نام دارد.
ه : شرح علامه مولى محمد باقر مجلسى كه مرآةالعقول نام دارد.
براى آگاهى بيشتر نگاه كنيد : الذريعة ، شيخ آغابزرگ تهرانى ، ج 13 ، ص 100 ـ 94.
(9) عن ابى الحسن موسى ـ عليهم السلام ـ ... ثمقال النبى صلى الله عليه و آله : انما العلم ثلاثه : آية محكمة ، او فريضة عادلة ، اوسنة قائمة ، و ما خلا هن فهو فضل
(اصول كافى ، ج 1 ، ص 24 ، كتاب العلم ، باب 3 ، ح 1).
(10) گويا نظر به اين سخن شيخ الرئيس ابو على سينا در منطق شفاء دارند كه :والفلسفة النظرية انما الغاية فيها تكميل النفس بان تعلم فقط.(غايت فلسفه نظرىتنها تكميل نفس است به اينكه فقط بداند). (الشفاء ، ج 1 ، ص 12 ، بخشش منطق ، مقالهاول ، فصل 2).
(11) و رنگ چه كسى از رنگ خداوند بهتر است ؟ (بقره ، 138).
(12) اقتباس است از اين بيت شيخ بهايى (قدس سره) :

علم رسمى سر به سر ، قيل است و قال
نى از او كيفيتىحاصل نه حال
(كليات اشعار شيخ بهايى ، ص 181).
(13) تمام بيت اين است :
گر بگويم شرح اين ، بى حدّ شود
مثنوى هفتاد من ، كاغذ شود
(مثنوى معنوى ، جلال الدين مولوى ، دفتر سوم ، ص 208 ، (رمضانى) و ص 208 ، بيت 2(نيكلسون).
(14) طهارة الاعراق فى تحصيل الاخلاق ، كتابى است بى نظير در علم اخلاق ، تاليف حكيم ربانى ابو على بن مسكويه رازى متوفى درسال 421 هجرى . اين كتاب كه با نامهاى تهذيب الاخلاق و طهارة النفس نيز ياد شده است ، بارها در ايران و مصر و لبنان بطبع رسيده است .
(الذريعة ، ج 15 ، ص 188).
(15) احمد بن محمد بن يعقوب خازن ، مكنى به ابو على و مشهور به ابن مسكويه . دررى به دنيا آمده و تا آخر عمر در اصفهان سكنى گزيده است . وى از اعيان علماء و حكماءبوده و با شيخ الرئيس ابو على سينا معاصر بوده ، و از خاصان ندماى عضدالدولةبشمار مى رفته است . او را در حكمت و اخلاق و تاريخ كتبى چند است كه از آن ميانطهارة الاعراق از همه مشهورتر مى باشد. (الكنى و الالقاب ، شيخ عباس قمى ، ج 1 ص 325).
(16) اخلاق ناصرى ، كتابى است فارسى در فنون اخلاق تاليف حكيم و فيلسوفمحقق خواجه نصيرالدين طوسى متوفى در سال 672 هجرى . اين كتاب مانند شرحى استبر (((طهارة الاعراق ابن مسكويه رازى به اضافه دو مقاله تدبيرمنزل و سياست مدن . محقق طوسى ، اخلاق ناصرى را به نام امير ناصرالدين عبدالرحيم درسه مقاله و سى فصل در زندان قهستان ، به سلك تحرير كشيده است . (الذريعة ، ج 1 ، ص 380).
(17) محمد بن محمد بن حسن مشهور به خواجه نصيرالدين طوسى ، از اساطين علم وحكمت و رياضى بوده ، و بسيارى از بزرگان و صاحبان مكارم ، او را ستوده اند. وى در11 جمادى الاولى سال 597 هجرى در طوس به دنيا آمده ، و در روز عيد غديرسال 672 هجرى ، رخت جان به سراى آخرت كشيده و در كاظمين به خاك سپرده شده است .
او را تاليفات بى شمارى است در فنون گوناگون حكمت ، كلام ، رياضيات ، هيات ، نجوم و اخلاق كه از آن ميان مشهورترين آنها عبارتند از : شرح الاشارات ابن سينا ، تجريد الاعتقاد ، تحرير اقليدس ، اخلاق ناصرى و اوصاف الاشراف . (الكنى و الالقاب ، ج 3 ، ص 251).
(18) احياء علوم الدين ، كتابى است در اخلاق اسلامى تاءليف شيخ اءبو حامد محمدغزالى (متولد 450 هجرى و متوفى 505 يا 507 هجرى). اين كتاب از مهمترين ومبسوطترين آثار تاءليف شده در علم اخلاق است ، تا جايى كه بسيارى از كتب اخلاقىنوشته شده بعد از آن ، به خوشه چينى از اين كتاب پرداخته اند ، و احياء العلوم بارهابه طبع رسيده است .
(ريحانة الادب ، محمد على خيابانى ، ج 4 ، ص 238).
(19) ابو حامد محمد بن محمد بن احمد ، ملقب به حجة الاسلام و مشهور به غزالى ، ازاعاظم فقهاى شافعيه بوده كه در سال 450 هجرى در غزاله از توابع طوس به دنيا آمدهو در همان شهر در سال 505 يا 507 هجرى از دنيا رفته است . وى درسال 484 هجرى به مدرسى مدرسه نظاميه بغداد منصوب شد. او را تاليفات بسيارىاست كه در غالب آنها ، مبتكر بوده است ، و از آن ميان مشهورتر آنها احياء العلوم در اخلاق والوجيز در فقه شافعى مى باشد. (ريحانة الادب ، ج 4 ، ص 237).
(20) مراجعه شود به : تعريف الاحياء بفضائل الاحياء ، چاپ شده ملحق به احياء العلوم ، ج 5 ، ص 5 و 7.
(21) به اين مطلب اشاره كرده اند :
الف ـ فيض كاشانى در المحجة البيضاء ، ج 1 ، ص 2 ـ 1.
ب ـ علامه امينى در الغدير ، ج 11 ، ص 167 ـ 161.
(22) اربعين ، كتاب چل حديث ، از آثار ارزشمند مؤ لف كتاب حاضر ، حضرت امامخمينى (ره) است كه آن را در سال 1358 هجرى به زبان فارسى به رشته تحريردرآورده اند ، و در آن به شرح چهل حديث از پيامبر واهل بيت معصومين (عليهم السلام) پرداخته اند ومشتمل بر مطالب اخلاقى ، اعتقادى و عرفانى است . اين اثر گرانبها از طرف مؤ سسهتنظيم و نشر آثار امام (ره) به طبع رسيده است .
و سند حضرت امام (س) به كتاب شريف كافى كه در ابتداى كتابچهل حديث ذكر شده چنين است :
اخبرنى اجازة ـ مكاتبة و مشافهة ـ عدة من المشايخ العظام و الثقاتالكرام ، منهم الشيخ العلامة المتكلم الفقيه الاصولى الاديب المتبحر الشيخ محمد رضاآل العلامة الوفى الشيخ محمد تقى الاصفهانى ـ ادام الله توفيقه ـ حينتشرفه بقم الشريفة ، و الشيخ العالم الجليل المتعبد الثقة الثبت الحاج شيخ عباسىالقمى ـ دام توفيقه ـ كلا هما عن المولى العالم الزاهد العابد الفقيهالمحدث الميرزا حسين النورى ـ نور الله مرقده الشريف ـ عن العلامةالشيخ مرتضى الانصارى قدس الله سره .
و منهم السيد السند الفقيه المتكلم الثقة العين الثبت العلامة السيد محسن الامين العاملى ـ ادام الله تاييداته ـ عن الفقيه العلام صاحب المصنفات العديدة السيدمحمد بن هاشم الموسوى الرضوى الهندى المجاور فى النجف الاشرف حيا و ميتا ـ قدس الله سره ـ عن العلامة الانصارى .
و منهم السيد العالم الثقة الثبت السيد ابوالقاسم الدهكردى الاصفهانى ، عن السيدالسند الامجد الميرزا محمد هاشم الاصفهانى ـ قدس سره ـ عن العلامةالانصارى (و لنا طرق اخرى غير منتهية الى الشيخ تركناها) عن المولىالافضل احمد النراقى ، عن السيد مهدى المدعو ببحر العلوم صاحب الكرامات ـ رضوان الله عليه ـ عن استاذ الكل الاقا محمد باقر البهبهانى ، عن والدهالاكمل محمد اكمل ، عن المولى محمد باقر المجلسى ، عن والده المحقق المولى محمد تقىالمجلسى ، عن الشيخ المحقق البهائى ، عن والده الشيخ حسين ، عن الشيخ زين الدينالشهير بالشهيد الثانى ، عن الشيخ على بن عبد العالى الميسى ، عن الشيخ شمس الدينمحمد بن المؤ ذن الجزينى و عن الشيخ ضياءالدين على ، عن والده الحائز للمرتبتينالشيخ شمس ‍ الدين محمد بن مكى ، عن الشيخ ابى القاسم جعفر بن الحسن بن سعيد الحلىالمحقق على الاطلاق ، عن السيد ابى على فخار بن معد الموسوى ، عن الشيخ شاذان بنجبرئيل القمى ، عن الشيخ محمد بن ابى القاسم الطبرى ، عن الشيخ ابى على الحسن ، عنوالده شيخ الطائفة ابى جعفر محمد بن الحسن الطوسى جامع التهذيب والاستبصار عن امام الفقهاء و المتكلمين الشيخ ابى عبدالله محمد بن محمد بن نعمانالشيخ المفيد ، عن شيخه رئيس المحدثين الشيخ ابى جعفر محمد بن على بن الحسين بنموسى بن بابويه القمى صاحب كتاب من لا يحضره الفقيه ، عن الشيخ ابىالقاسم جعفر بن قولويه ، عن الشيخ الاجل ثقة الاسلام محمد بن يعقوب الكلينى صاحبالكافى .

(23) محمد بن يعقوب بن اسحق كلينى ، مكنى به ابوجعفر و ملقب به ثقة الاسلام ، ازاوثق اصحاب اماميه و اثبت ايشان در نقل حديث بوده ، و در عصر غيبت صغرى مى زيسته ، وبه سال 329 هجرى در بغداد. چشم از جهان فرو بسته ، و در باب الكوفة به خاكسپرده شده است .
(رجال النجاشى : ص 278 ، رقم 1026).
(24) كتاب كافى يكى از باارزشترين كتابهاى چهارگانه حديثى و از جوامع اصلىاست كه بر آن اعتماد مى شود. كافى كتابى است كه همانند آن در جمع آورى روايات واحاديث منقول از اهل بيت رسول الله (صلى الله عليه و آله) نوشته نشده است . ثقة الاسلامكلينى ، كافى را در عصر غيبت صغراى امام زمان حجة بن الحسن (عليه السلام وعجل الله فرجه) در مدت 20 سال نوشته است كهمشتمل بر 34 كتاب ، 326 باب و شانزده هزار حديث مى باشد و داراى سه بخش اصلىاست كه عبارتند از : اصول ، فروع و روضه ، و بهمين جهت مورد مراجعه صاحبان علومعقايد و توحيد ، اخلاق و فقه مى باشد. بر كافى شروح و حواشى بسيار نوشته شدهكه از آن ميان ، شرح علامه محمد باقر مجلسى بنام مرآةالعقول بر تمام كتاب نوشته شده است . (الذريعة ، ج 17 ، ص 465).
(25) اين تعبير متخذ از حديث امام باقر (عليه السلام) است كه فرمودند : لو علمالناس كيف ابتداء الخلق ما اختلف اثنان ان الله عز وجل قبل ان يخلق الخلق قال : كن ماء عذبا اخلق منك جنتى واهل طاعتى ...
حضرت امام باقر عليه السلام فرمودند : اگر مردم مى دانستند كيفيت شروع خلقت را هيچ دونفرى با هم اختلاف نمى داشتند. همانا خداوند عز وجل قبل از اينكه مخلوقات را بيافريند فرمود : آب گوارا باش تا از تو بهشت واهل اطاعتم را خلق كنم . (اصول كافى ، ج 2 ص 5 ، باب 2 ، ح 1).
(26) گويا مرا ، علامه مجلسى (ره) است در : مرآةالعقول ، ج 1 ، ص 27 و 66: بحارالانوار ، ج 61 ، كتاب السماء و العالم ، ص 104.
(27) الاسفار الاربعه ، ج 5 ، الفن الخامس ، فصل 131 ، ص 205.
(28) تقريرات شرح منظومه حضرت امام (س) ، الفريدة الثانية ، الحدوث و القدم ، نوشته مرحوم سيد عبدالغنى موسوى اردبيلى . (اين كتاب توسط مؤ سسه نشر آثارحضرت امام (س) در دست تحقيق است) ، تعليقات على شرح فصوص الحكم ، ص 34 ـ 33.
(29) شايد خداوند بعد از اين ، امرى را احداث نمايد. (طلاق ، 1).
(30) مرآة العقول ، علامه مولى محمد باقر مجلسى (ره) ، ج 1 ، ص 27.
(31) علم اليقين ، ج 1 ، المقصد الثانى فى العلم بالملائكه ، ص 255.
(32) نگاه كنيد به آيات 85 سوره اسراء و 29 سوره حجر.
(33) الاسفار الاربعة ، صدرالدين شيرازى ، ج 7 ، ص 262 (تبصرة تفصيلية).
(34) الانسان الكامل ، عزيزالدين نسفى ، ص 72.
(35) گويا نظر به اين حديث امام صادق (عليه السلام) دارند كه : ان الله كان اذكان ، فخلق الكان و المكان ، و خلق نور الانوار الذى نورت منه الانوار ، و اجرى فيه مننوره الذى نورت منه الانوار ، و هو النور الذى خلق منه محمدا و عليا. (خداوند بودوقتى كه كان نبود ، پس كان و مكان را خلق فرمود ، و نور الانوارى را كه انوار از آننورانى شدند خلق كرد ، و از نور او انوار در او جارى ساخت ، و آن نورى است كه محمد وعلى (عليهم السلام) را از آن خلق فرمود).
(اصول كافى ، ج 1 ، ص 367 ، كتاب الحجة ، باب 111 ، ح 9).
(36) همانا براى خداون است آفرينش و امر. (اعراف ، 54).
(37) انوار جليه ، ملا عبدالله مدرس زنوزى ، 131.
(38) خداوند ، نور آسمانها و زمين است . (نور ، 35).
(39) امام صادق (عليه السلام) فرمود : خداوند مشيت را به خود آن آفريد ، سپس همهچيز را به مشيت خلق فرمود. (اصول كافى ، ج 1 ، ص 85 ، كتاب التوحيد ، باب 14 ، ح4).
(40) مير محمد مدعو به باقر بن شمس الدين محمد استرآبادى ، مشهور به ميرداماد كهاز اجله حكماء و اعاظم فلاسفه اسلام است . وى دخترزاده فقيه متبحر محقق كركى بوده و دراسترآباد تولد يافته و در اصفهان سكنى گزيد. وى علاوه بر تبحر فوق العاده درحكمت ، در حل بسيارى از مشكلات فقهى و روائى نظير نداشت . با همه علو مرتبت علمى ، درزهد و تقوى و عبادت و توجهبه وظائف مقرره دينى از نوادر بوده است . او را مصنفاتىارزشمند مى باشد كه از آن ميان كتابهاى : القبسات ، الايقاضات ، الرواشح السماويه ، تعليقه بر اصول كافى و الافق المبين ، مشهورتر هستند. وى درسال 1040 هجرى در بين راه كربلا و نجف ، رخت جان به سراى باقى كشيد و در ارضمقدس نجف به خاك سپرده شد. (ريحانة الادب ، ج 6 ، ص 56).
(41) الوافى ، ج 1 ، ص 458 ، باب 44 از صفاتافعال ، ذيل حديث 371.
(42) مولى محمد مدعو به محسن بن شاه مرتضى مشهور به مولى محسن فيض كاشانى. وى عالمى فاضل ، محدثى محقق ، حكيمى متاله و عارفىكامل و از اعاظم علماى اماميه و صاحب تاليفات بسيار بوده است . مرحوم فيض از اجلهشاگردان مولى صدرا شيرازى و داماد او بوده و درسال 1091 هجرى در كاشان ديده از جهان فرو بسته و در هانجا به خاك سپرده شده است.
مشهورترين تاليفات او عبارتند از : الوافى ، علم اليقين ، عين اليقين ، المحجة البيضاء ، الحقائق خلاصة الاذكار و كلمات مكنونه . (الكنى و الالقاب ، ج 3 ، ص 39).
(43) مرآة العقول ، علامه مجلسى (ره) ج 2 ، ص 18.
(44) مولى محمد باقر بن مولى محمد تقى مجلسى ، مشهور به علامه مجلسى . وىشيخ الاسلام عصر خويش بوده و از علماء و محدثين بزرگ اماميه است . در علم و تحقيق واحياء كلمه دين و ترويج دين مبين و نشر احاديث ائمه معصومين و تاليف و تدوين آثار علمىكمتر كسى با وى برابرى مى كند. او در امر به معروف و نهى از منكر تصلب وسختگيرى داشته و اهل سخاوت و بخشش بوده است . وى درسال 1037 متولد و در 27 رمضان سال 1111 ديده از جهان فرو بست و برجمال جانان گشود ، و در جامع اعظم اصفهان در خاك آرميده است . (الكنى و الالقاب ، ج 3 ، ص 147).
(45) محمد بن ابراهيم بن يحيى ، ملقب به صدرالدين و صدرالمتالهين و معروف بهملا صدرا از اكابر حكماء و افاخم فلاسفه اسلام است و در علوم كلام ، فلسفه ، تفسير ، حديث و عرفان تبحرى به سزا داشته ، و از اجله شاگردان ميرداماد ، شيخ بهايى و ميرفندرسكى بوده است . آثار وى مملو از ابتكارات علمى و تبحر فراوان اوست . از ميانتاليفات بسيار او ، اين آثار شهرتى فراوان دارند : الاسفار الاربعة ، الشواهدالربوبية ، شرح اصول الكافى ، تفسير القرآن الكريم و تعليقه بر الهيات شفا.وى هفت بار پياده به سفر حج مشرف شد ، و سرانجام در سفر هفتمين درسال 1050 هجرى در بصره وفات يافته و در همان جا به خاك سپرده شد. (ريحانةالادب ، ج 3 ، ص 420).
(46) شرح اصول الكافى ، صدرالمتالهين شيرازى ، ج 3 ، ص 227.
(47) مصباح الهداية الى الخلافة و الولاية ، يكى از آثار عرفانى و ارزشمند امامخمينى (ره) است ، كه ابحاث آن حول انسان كامل و نبوت و ولايت مى باشد. اين اثرگرانبها اخيرا توسط مؤ سسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى به همراه مقدمه استاد سيدجلال الدين آشتيانى به شكلى نفيس به چاپ رسيده است .
(48) قال عليه السلام : اؤ ل ما خلق الله نورى . عوالى اللالى ، ج 4 ، ص99 ، ح 140 ، بحارالانوار ، ج 15. ص 24 ، ح 44.
(49) عن النبى صلى الله عليه و آله : اول ما خلق الله روحى . بحارالانوار ، ج 54 ، ص 309 ، س 4.
(50) الاسفار الاربعة ، ج 7 ، ص 262 ، موقف 9 ، فصل 7.
(51) شرح اصول الكافى ، صدرالمتالهين شيرازى ، ج 1 ، ص 400.
(52) اصول كافى ، ج 1 ، ص 100 ، كتاب التوحيد ، باب 20 ، توحيد صدوق (ره) ، ص 321 باب 50.
(53) تفسير صافى ، فيض كاشانى (ره) ، ج 2 ، ص 204.
(54) هر سه معنى ماخوذ از فرمايش امام صادق (عليه السلام) در معنى عرش ، كهفرمودند : العرش فى وجه : هو جملة الخلق ... و فى وجه آخر. هو العلم الذى اطلع اللهعليه انبياءه و رسله و حججه ...
(عرش به يك وجه ، مجموع عالم و تمامى آفريدگان است . و به وجه ديگر عرش ، علمىاست كه خداوند ، انبياء و پيامبران و حجج خود را بر آن آگاه و مطلع ساخته است).
(معانى الاخبار ، ص 29 ، باب معنى العرش و الكرسى ، ح 1).
(55) معانى الاخبار ، ص 29 ، باب معنى العرش و الكرسى ، ح 1).
(56) (معانى الاخبار ، ص 29 ، باب معنى العرش و الكرسى ، ح 1).
(57) خداوند رحمان ، مستوى بر عرش است . (طه ، 5).
(58) هر دو دست خدا ، دست راست هستند.
(اصول كافى ، ج 2 ، ص 101 كتاب الايمان و الكفر ، باب الحب فى الله و البغض فىالله ، باب 60 ، ح 7). در نسخه دستنوشته حضرت امام (س) كلمه كلا درج شدهاست .
(59) به درستى كه شيطان ، مانند خون در تن فرزند آدم جريان پيدا مى كند.
(عوالى اللالى ، ج 4 ، ص 113 ، ح 175 ، موسوعة اطراف الحديث النبوى الشريف ، ج 3 ، ص 95 ـ 94).
(60) رجوع كنيد به ص 21.
(61) شرح اصول الكافى ، ج 1 ، ص 406.
(62) شرح اصول الكافى ، ج 1 ، ص 406 ، الوافى ، فيض كاشانى ، ج 1 ، ص62.
(63) خداوند ، نور آسمانها و زمين است . (نور ، 35).
(64) مانند آيه : هو الذى فى السماء اله و فى الارض اله (يعنى اوستخدايى كه در آسمان خداست ، و در زمين خداست . (زخرف ، 84).
و حديث : لو دليتم بحبل الى الارضين السفلى لهبطتم على الله (يعنى اگر باريسمان به زمينهاى سفلى و پايين برويد ، همانا بر خدا هبوط كرده ايد.) (سنن الترمذى ، ج 5 ، ص 405).
طالبات تفصيل مطلب رجوع كنند به : مصباح الهداية ، امام خمينى (س) ، ص 98.
(65) هر خيرى كه به تو رسد از جانب خداوند است ، و هر شر و بدى كه به تورسد از جانب خود تو است . (نساء ، 79).
(66) اشاره است به اين آيه شريفه : و ان تصبهم حسنة يقولوا هذه من عند الله ، وان تصبهم سيئة يقولوا هذه من عندك ، قل كل من عند الله
(و اگر خيرى به آنها رسد ، مى گويند كه از جانب خداست . و اگر شرى به آنها رسد.مى گويند كه از جانب تو است ، بگو: همه از جانب خداست .) (نساء ، 78).
(67) اصول كافى ، ج 1 ، ص 8 ، كتاب العقل والجهل ، ح 1 و همان جلد ، ص 20 ، ح 26 ، كه در آن حديث آمده است :قال له : اقبل فاقبل ، ثم قال له : ادبر فادبر.
(68) ارسطو كه از او به ارسطاطاليس نيز ياد مى شود ، از مشهورترين فلاسفهيونان است . وى در سال 384 قبل از ميلاد در مقدونيه به دنيا آمده و درسال 322 قبل از ميلاد از دنيا رفته است . پدرش نيفوماخس فيثاغورى ، و استادش افلاطونبود كه وى به مدت 20 سال از محضر اين فيلسوف عظيم الشان ، كسب علم نمود. ارسطواستاد اسكندر مقدونى بود و 12 سال به تعليم وىاشتغال داشت .
او را تاليفات فراوانى است كه مشتمل بر همه علوم آن عصر است . وى با آثار و افكارعلمى خود ، قرنها انديشه انديشمندان را به آنهامشغول داشت ، و بسيارى از متفكران اسلامى نيز از افكار وى بهره ها بردند و به ترجمهآثار او به زبان عربى پرداختند. برخى از آثار او عبارتند از : 1 ـ مابعدالطبيعة ، 2 ـ اخلاق ، 3 ـ منطق . (معجم المطبوعات العربية ، ج 1 ، ص424).
(69) اثولوجيا ، ميمر ثانى ، ص 34 وفصل 22 ، ص 209. عبارت اثولوجيا چنين است :... فالنفس تتحرك على شى ء ساكن غيرمتحرك و هو العقل .
اين نكته قابل تذكر است كه : در بين فلاسفه و حكما ، كتاب اثولوجيا ـ كه بهمعنى معرفة الربوبية است ـ از تاليفات ارسطو دانسته شده است ، ولى بنابرتحقيقات به عمل آمده ، اين كتاب از ارسطو نيست ، و همان تساعيات فلوطين مى باشد كهبه وسيله فرفوريوس صورى تفسير و توسط عبدالمسيح بن عبدالله بن ناعمة حمصىبه عربى ترجمه شده است .
(نگاه كنيد به : كتاب افلوطين عندالعرب ، تحقيق عبدالرحمن بدوى).
(70) چون (خداوند) بخواهد چيزى را بيافريند ، اين است كه مى گويد : موجود شو ، پس موجود مى شود. (يس ، 82).
(71) چنانكه در ص 39 گذشت .
(72) مرحوم فيض مى گويد : معراج پيامبر بزرگترين معجزه الهى بود و بعضىانبياء معراج داشتند و معراج يونس شكم ماهى بود او به زمين هفتم فرو رفت و بر مكنوناتآن اطلاع حاصل كرد. اين همان معراج است . (علم اليقين ، ج 2 ، ص 520).
(73) همانگونه كه آغاز كرده است شما را ، برمى گرديد. (اعراف ، 29).
(74) شرح فصوص الحكم ، داوود قيصرى ، فص شى ء ، ص 117 ، فص اسماعيلى ، ص 210 ، فص شعيبى ، ص 287 ، فص سليمانى ، ص 359.
(75) رجوع كنيد ، به ص 23 ، پاورقى شماره 1.
(76) ملاصدرا مى فرمايد : اقبال اشاره به حركت صعودى و ادبار اشاره به حركتنزولى است و انسان كامل داراى دو حركت است : حركت اقبالى صعودى و حركت ادبارىنزولى .
(شرح اصول كافى ، ج 1 ، ص 430 و 575).
(77) براى اطلاع بر حجب سبعه و معانى آن نگاه كنيد به : شرحاصول الكافى ، مولى محمد صالح مازندرانى (ره) ج 9 ، ص 57 ، مرآةالعقول ، علامه مجلسى (ره) ، ج 9 ، ص 71.
(78) بدرستى كه از براى خداوند ، هفتاد هزار حجاب از نور و هفتاد هزار حجاب از ظلمتاست .
(بحارالانوار ، ج 55 ، ص 45 ، ذيل حديث 13 ، الوافى ، فيض كاشانى ، ج 5 ، ص 614 ، موسوعة اطراف الحديث النبوى ، ج 3 ، ص 395).
(79) من از روى اخلاص ، رو به سوى كسى آوردم كه آسمانها و زمين را آفريد...(انعام ، 79).
(80) در نهج البلاغه آمده است : و كان قد عبد الله ستة الاف سنة يعنى :(شيطان شش هزار سال خدا را عبادت كرد.) (نهج البلاغه ، ص ‍ 420 ، خطبه قاصعه(192)).
(81) مرا از آتش آفريدى ، و او (آدم) را از خاك آفريدى . (اعراف ، 12).
(82) اين تعبير از آيه 176 سوره اعراف اقتباس شده است كه : و لكنه اخلد الىالارض و اتبع هواه (ولى او در زمين بماند ، و از پى هواى خويش رفت .)
(83) چيزى را نديدم مگر آنكه خدا را ، قبل از آن و همراه آن و بعد از آن ديدم (با اختلاف). (علم اليقين ، ج 1 ، ص 49).
(84) و هيچ يك از شما باقى نماند ، جز آنكه به دوزخ وارد شود.
(مريم ، 71 ، مجمع البيان ، مجلد 6 ـ 5 ، ص 811)
(85) به درستى كه آتش در روز رستاخيز به مؤمن مى گويد :اى مؤمن از آتشبگذر ، پس به تحقيق كه نور تو ، شعله و حرارت مرا خاموش كرد. (تفسير نورالثقلين ، ج 3 ، ص 354 ، ح 133).
(86) ما (از آتش) عبور كرديم . در حالى كه آتش جهنم خاموش و سرد بود.
(علم اليقين ، فيض كاشانى ، ج 2 ، ص 971 ، باب 9 ، از مقصد 4 ، ازفصل 2).
(87) اشاره است به اين حديث نبوى كه : ما منكم الا و له شيطان . قالوا : و انت يارسول الله ؟ قال : و انا ، الا ان الله اعاننى عليه ، فاسلم على يدى . يعنى : (براىهر كدام از شما ، شيطانى است . گفتند : حتى براى شما اى پيامبر خدا؟ فرمود : و براى منهم ، الا اينكه خداوند مرا كمك كرده و اعانت نموده بر عليه شيطان ، و او به دست من تسليمشده است .
(عوالى اللالى ، ج 4 ، ص 97 ، ح 13 ، مسند احمد بنحنبل ، ج 1 ، ص 257 با اختلاف در نقل).
(88) شب قدر ، سلام است تا طلوع فجر. (قدر ، 5).
(89) چنانكه در حديث نبوى وارد است كه : قولوا : لا اله اله الله تفلحوا يعنى: يگوييد كه جز خداوند. الهى نيست تا رستگار شويد.
(مسند احمد بن حنبل ، ج 3 ، ص 492 ، السنن الكبرى ، بيهقى ، ج 6 ، ص 21).
(90) توحيد صدوق (ره) ، ص 18 ، باب ثواب الموحدين ، احاديث 3 ـ 2 ـ 1.
(91) چنانكه مولى الموحدين و اميرالمؤمنين على بن ابى طالب (عليهم السلام) درخطبة المتقين فرموده اند : و لولا الاجل الذى كتب الله عليهم لم تستقر ارواحهم فى اجسادهمطرفة عين ابدا
يعنى : و اگر نبود اجلى كه خداوند براى آنها (متقين) مقرر كرده ، ارواح آنها هيچ گاه دربدنهاى ايشان قرار و آرام نمى گرفت . (نهج البلاغه ، ص 94 ، خطبة المتقين (5)).
و نظير اين حديث را ، شيخ بهائى در كتاب الاربعين ، ص 13 از پيامبر اسلام (صلى اللهعليه و آله) نقل كرده است .
(92) (خداوند) ديدگان دل ما را به پرتو ديدار خودت روشن گردان ، تا ديده دلها ، حجابهاى نور را پاره كرده و به معدن بزرگى وجلال برسد. (اقبال الاعمال ، سيد بن طاووس (ره) ، ص 685).
(93) آن روز ، سلطنت عالم از براى كيست ؟ (غافر ، 16).
(94) بدرستيكه شيطان مانند خون در رگهاى فرزند آدم جارى مى شود.
(عوالى اللالى ، ج 4 ، ص 113 ، ح 175 ، موسوعة اطراف الحديث النبوى الشريف ، ج 3 ، ص 94 و 95 به نقل از جوامع متعدد روائى عامه).
(95) اعراف ، 12 ، ص 76.
(96) نگاه كنيد به : سوره بقره ، 38 ـ 30 ، سوره اعراف ، 27 ـ 11و سوره ص ، 85 ـ 71.
(97) آداب الصلاة ، ص 206.
(98) اين قول را نقل كرده اند : محقق طوسى (ره) در اخلاق ناصرى ، ص102 ، مولى مهدى طنراقى (ره) در جامع السعادات ، ج 1 ، ص 22.
(99) و مانند كسانى كه خدا را فراموش كرده اند ، نباشيد كه خدا ايشان را از يادخودشان برد ، آنان همان فاسقان هستند. (حشر ، 19).
(100) آنها را از روز حسرت بترسان ، وقتى كه امر خدا جارى شد و آنان در غفلت وبى خبرى هستند ، و ايمان ندارند. (مريم ، 39).
(101) و تو چه مى دانى كه آن (هاويه) چيست ، آتش است در نهايت گرمى . (قارعه ، 10 و 11).
(102) اين تعبير متخذ است از اين بيت مثنوى معنوى :
پاى استدلاليان چوبين بود
پاى چوبين ، سخت بى تمكين بود
(مثنوى معنوى ، جلال الدين مولوى ، دفت اول ، ص 130 ، طبع نيكلسون ، بيت 2128).
(103) اصول كافى ، ج 2 ، كتاب الايمان و الكفر ، باب 6 ، ص 10 ، حديث 4 ـ 1 ، توحيد صدوق ، باب 53 ، ص 331 ـ 328 ، چهل حديث امام (ره) ، ص 180.
(104) اصول كافى ، ج 2 ، كتاب الايمان و الكفر ، باب 6 ، ص 10 ، حديث 4 ـ 1 ، توحيد صدوق ، باب 53 ، ص 331 ـ 328 ، چهل حديث امام (ره) ، ص 180.
(105) اصول كافى ، ج 2 ، كتاب الايمان و الكفر ، باب 6 ، ص 10 ، حديث 4 ـ 1 ، توحيد صدوق ، باب 53 ، ص 331 ـ 328 ، چهل حديث امام (ره) ، ص 180.
(106) الاسفار الاربعة ، ج 1 ، ص 399 ، فصل 1 از مرحله 3 ، و همان جلد ، ص 191.
(107) الاسفار الاربعة ، ج 1 ، ص 396 ، فصل 1 ، از مرحله 9.
(108) و تاويلش را به جز خداوند و راسخان در علم نمى دانند.(آل عمران ، 7).
(109) جز پاكان آن را مس نمى كنند. (واقعه ، 79).
(110) اصول كافى ، ج 1 ، ص 166 ، كتاب الحجة ، باب 22 ، ان الراسخين فىالعلم هم الائمة (عليه السلام).
(تفسير البرهان ، سيد هاشم بحرانى ، ج 1 ، ص 370).
(111) مجمع البيان ، طبرسى ، مجلد 2 ـ 1 ، ص 701.
(112) تمام بيت اين است :
خواب نوشين بامداد رحيل
باز دارد پياده را زسبيل
(كليات سعدى ، ص 71).
(113) اگر در آسمان و زمين ، خدايانى جز خداى يكتا بودند ، فاسد مى شدند.(انبياء ، 22).
(114) هر خدايى با آفريدگان خود به يك سو مى كشيد ، و بر يكديگر برترىمى جستند. (مؤمنون ، 91).
(115) آيا آنكه آفريده نمى داند؟ و حال آنكه او باريك بين آگاه است . (ملك ، 14).
(116) و او با شماست ، هر جا كه باشيد. (حديد ، 4).
(117) به هر جا كه رو كنيد ، همانجا رو به خداست . (بقره ، 115).
(118) اوست كه هم در آسمان خداست ، و هم در زمين خداست . (زخرف ، 84).
(119) او اول و آخر و ظاهر و باطن است . (حديد ، 3).
(120) توحيد شيخ صدوق (ره) كتابى است حديثى و بسيار ارزشمند تاليف شيخالمحدثين محمد بن على بن حسين قمى ، كه در آن روايات مربوط به موضوعات توحيد ، اسماء و صفات حق تعالى را جمع آورى كرده است . اين كتاب ذى قيمت ، مورد عنايت و شرحنويسى گروهى از علماى اماميه بوده است .
(الذريعة ، شيخ آغا بزرگ تهرانى (ره) ، ج 4 ، ص 482).
(121) نهج البلاغه ، مجموعه اى از سخنان اميرالمؤمنين على بن ابى طالب (عليهمالسلام) است ، كه توسط محمد بن حسين بن موسى مشهور به شريف رضى (متولد 359 ـ متوفى 406 هجرى) جمع آورى شده ، و در رجبسال 400 هجرى ، كار تاليف و جمع آورى آن به پايان رسيده است . اين كتابمشتمل بر سه بخش است : خطبه ها ، نامه ها و كلمات قصار آن امام همام (عليه السلام).
بر نهج البلاغه شروح زيادى نوشته شده است كه معروفترين آنها عبارتند از : 1 ـ شرح ابن ابى الحديد معتزلى 2 ـ شرحكمال الدين ابن ميثم بحرانى .
(الذريعة ، ج 24 ، ص 413 و ج 4 ، ص 144 و ج 6 ، ص 228).
(122) صحيفه سجاديه ، مجموبه اى از دعاهايى است كه سند آن به امام چهارم شيعيان ، حضرت علىّ بن حسين زين العابدين (عليهماالسلام) مى رسد. از اين كتاب گرانبها بهزبور آل محمّد و صحيفه كامله نيز ياد مى شود. بر اين اثر جاودان شروح مختلفىنگاشته شده ، كه از همه مبسوطتر ، شرح عالم محقّق سيّد عليخان مدنى شيرازى به نامرياض السالكين است .
الذريعة ، ج 15 ، ص 18).
(123) سوره اعراف ، 12 ، سوره ص ، 76.
(124) كسى كه دو بار به دنيا نيامده باشد ، در ملكوت آسمان سير نمى كند.
(شرح اصول الكافى ، صدرالمتالهين شيرازى ، ج 1 ، ص 361 و 417).
(125) شرح اصول الكافى ، ج 1 ، ص 411.
(126) رجوع كنيد به ص 59.
(127) الاسفار الاربعة ، ج 1 ، ص 394 ، فصل 14 ، از مرحله 2.
(128) اشاره است به حديث نبوى كه : الصلاة معراج المؤمن يعنى : نماز ، معراج مؤمن است .
(اعتقادات ، علامه مجلسى (ره) ، ص 29 ، بحارالانوار ، ج 79 ، ص 248).
(129) اقتباس از اين آيه كريمه است : انما المؤمنون اخوة بدرستى كه مؤمنان برادر هم هستند.
(حجرات ، 10).
(130) نگاه كنيد به : الاسفار الاربعة ، صدرالمتالهين شيرازى ، ج 7 ، ص 57 ، شرحاصول الكافى ، همان مؤ لف ، ج 1 ، ص 386 ، مرآةالعقول ، علامه مجلسى ، ج 1 ، ص 67 ، شرحاصول كافى ، مولى صالح مازندرانى ، ج 1 ، ص 275.
(131) فطرت الهى ، همان فطرتى است كه خداى انسان را بر آن آفريده است . (روم ، 30).
(132) اقتباس است از اين حديث قدسى كه : خمرت طينة آدم بيدى اربعينصباحا يعنى : طينت آدم را به دست خودم ، چهل روز مخمر ساختم .(عوالى اللالى ، ج 4 ، ص 98 ، ح 138).
(133) جايگاه او (كسى كه ميزان اعمال وى خفيف باشد) جهنم است . (قارعه ، 9).
(134) هر آينه به تحقيق ، آدمى را در نيكوترين اعتدالى آفريديم ، آنگاه او رافروتر از همه فروتران گردانيديم . (تين ، 5 ـ 4).
(135) اقتباس است از اين بيت حكيم نظامى :
همه هستند سرگردان چو پرگار
پديد آرنده خود را طلبكار
(خمسه نظامى گنجوى ، خسرو و شيرين ، تصحيح بهروز ثروتيان ، ج 2 ، ص 73).

 

next page

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation