بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST-0 -
     77500001 -
     77500002 -
     77500003 -
     77500004 -
     77500005 -
     77500006 -
     77500007 -
     77500008 -
     77500009 -
     77500010 -
     77500011 -
     77500012 -
     77500013 -
     77500014 -
     77500015 -
     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     Footnt02 -
     Footnt03 -
     Footnt04 -
     Footnt05 -
     IStart -
 

 

 
 

 

back page

(همان مصدر ، ص 189 ـ 188 ، باب 118 ، ح 2 ؛ الاحتجاج ، طبرسى (ره) ، ج 2 ، ص146 ، ح 184).
(718) رجوع كنيد به صفحه ـ 77 76
(719) لسان العرب ، ج 6 ، ص 345..
(720) مؤمنان سهل گير و نرم خو هستند ، (مانند شتر رام) وقتى كه بسته شوند منقادمى گردند ، و اگر (بر خره اى) خوابانيده شوند مى خوابند و آرام مى گيرند.
(بحارالانوار ، ج 64 ، ص 355 ، ح 58.)
(721) آنگاه كه مؤمن را فريب دهى ، او چنان مى نماياند كه فريب خورده است .
(722) شرح اصول الكافى ، صدرالمتالهين شيرازى (ره) ج 1 ، ص 450.
(723) نگاه كنيد به : صحاح اللغة ، ج 4 ص 1594 ؛ لسان العرب ، ج 7 ، ص174 ؛ تاج العروس ج ، ص 150.
(724) نه ، سوگند به پروردگارت كه ايمان نمى آورند مگر آنكه در نزاعى كهميان آنهاست تو را داور قرار هند ، و از حكمى كه تو مى دهى هيچ ناخشنود نشوند ، و بهدرستى تسليم آن گردند. (نساء/65)
(725) متن اين حديث شريف چنين است : الايمان له اركان اربعة :التوكل على الله ، و تفويض الامر لى الله ، و الرضا بقضاء الله ، و التسليم الامرالله غزوجل
(اصول كافى ، ج 2 ، ص 39 ، بتب خصال المؤمن ، ح 2).
(726) رجوع كنيد به ص 77 ـ 76
(727) پس چون پروردگارش بر كوه تجلى كرد ، كوه را خرد كرد ، و موسى بيهوشفتاد (اعراف /143).
(728) شعراء/89.
(729) سفيان بن عيينه گفت : از امام ـ عليه السلام ـ معنى گفتهخداوند را كه (بجز كسى كه با قلب سليم ه پيش خداوند آيد) پرسيدم . آن حضرتفرمودند : قلب سليم ، قلبى است كه خدايش را ملاقات كند و در او جز خدا نباشد. وفرمودند كه :هر قلبى كه در آن شرك يا شك باشد ، ساقط است ، و خداوند خواسته استبا زهد در دنيا دلهاى انسانها را براى آخرت فارغ گرداند.
(اصول كافى ، ، ج 2 ، ص ـ 24 13 ، باب الاخلاص ح 5).
(730) گوش او خواهم بود كه با آن مى شنود ، و چشم او خواهم بود كه با آن مىبيند (اين قسمتى از ديث قرب نوافل است كه كه از پيامبر اكرم ـ صلى الله عليهو اله و سلم ـ نقل شده است).
(اصول كافى ، ج 2 ص 263 ـ 262 ، باب من اذى المسلمين و احتقرهم ، ح7 ـ 8).
(731) شرح منازل السائرين ، كمال الدين عبدالرزاق كاشانى ، ص 195 و 196.
(732) اوصاف الاشراف محقق طوسى (ره) ، ص 59 ، باب الصبر.
(733) شيطان مرا به رنج و عذاب افكنده است .
(734) او را بنده اى يافتيم ، او كه همواره رو به درگاه ما داشت چه نيكو بنده بود. (همان/44)
(735) شرح منازل السائرين ، مولى عبدالرزاق كاشانى ، ص 196 ـ 195.
(736) اوصاف الاشراف ص 60 ؛ جامع السعادات ، ج 3 ، فصل فى مراتب الصبر ، ص 285 ؛ عيان الشيعة ، ج 4 ، ص 46.
(737) در فصل 2 ، از همين مقصد ، در ص 412.
(738) در ص 418.
(739) امير المؤمنين على ـ عليه السلام ـ فرمود : رسول خدا ـ صلى الله عليه و آله و سلم ـ فرمودند : صبر ر سه قسم است: صبر در هنگام مصيبت ، صبر بر اطاعت و صبر از معصيت و گناه و پس كسى كه بر مصيبتصبر نمايد تا آن را به نيكويى تحمل كند ، خداوند براى او سيصد درجه بنويسد كهفاصله هر درجه مانند فاصله زمين تا آسمان است . كسى كه بر اطاعت صبر كند خداوندبراى او ششصد درجه بنويسد كه فاصله هر درجه از پايان زمين تا عرش مى باشد وكسى كه بر معصيت صبر كند ، خداوند براى او نهصد درجه بنويسد كه فاصله درجات آناز منتهى و حدود زمين است تا منتهاى عرش
(اصول كافى 7 ج 2 ، ص 75 ، باب الصبر ، ح 15)
(740) اظهار توانمندى نمودن ، نزد دشمنان نيكو است . ولى پيش دوستان غير از عجزچيزى نيكو مى باشد.
(ديوان ابن فارض ، ص 68 ، قصيده نظم السلوك (مشهور به تئيه كبرى)
(741) نگاه كنيد به : شرح منازل السائرين ، مولى عبدالرزاق كاشانى ، ص 198.
(742) آداب الصلاة ، ص 7 فصلاول از مقاله اولى
(743) اشاره است به رواياتى كه عبادت احرار و آزادگان را بر اساس محبت خداوندمى داند.
جوع كنيد به : اصول كافى ، ج 2 ، كتاب الايمان و الكفر ، باب العباده ، ص 68 ، ح 5نهج البلاغه ، ص 510 ، حكم رقم 237.
(744) ديوان حافظ شيرازى ، ص 200.
(745) اى روح آرامش يافته ، خشنود و پسنديده به سوى پروردگارت بازگرد ، ودر زمره بندگان من داخل و ، و به بهشت من درآ. (فجر/27 ـ 30)و
(746) در قرآن كريم آمده است : و جنة عرضها السموات و الارض ....(آل مران /133).
(747) (بهشت) براى پرهيزكاران آماده شده است .(آل عمران /133)
(748) (بهشت) براى كسانى كه ايمان آورده اند (به خدا و پيامبرانش) مهيا و آمادهشده است . (حديد/ 2).
(749) نقل شده كه جوانى از اهل محبت از شبلى درباره صبر ، سؤال كرد و گفت : كدام صبر سخت تر ست ؟ آيا صبر براى خدا؟ شبلى گفت نه . گفت :صبر به خدا؟ گفت : نه . گفت : صبر بر خدا؟ گفت : نه . گفت : واى بر تو پس كدامصبر؟ گفت : صبر از خدا. پس شبلى صيحه اى زد و بيهوش بر زمين افتاد.
(احياء علوم الدين ، ج 4 ، ص 80 ، فصل فى بيان دواء الصبر و ما يستعان به عليه ؛شرح منازل السائرين ، مولى عبدالرزاق كاشانى ، ص 203 ـ 202 ، بابالصبر).
(750) اشاره است به اين فرمايش اميرالمؤمنين و مولى الموحدين على بن ابيطالب (ع) : انا عين الله ، انا يد الله ، و انا جنب الله ، و انا باب الله يعنى : من چشم خدا ، دست خدا ، جنب خدا و باب خدا هستم .
(اصول كافى ، ج 1 ، ص 113 ، باب 23 از كتاب التوحيد ، ح 8).
(751) هيچ پيامبرى مانند من ، اذيت نشد. (بحار الانوار ، ج 39 ، ص 56 ، باب 73 ، ح 15)
(752) خداوندا ، گيرم كه بر عذاب تو صبر كنم ، پس چگونه بر فراق تو صبرنمايم ؟!
اقبال الاعمال ، سيد بن طاووس (ره) ص 708 ، دعاىكميل (رضى الله عنه).
(753) نگاه كنيد به : بحار الانوار ، ج 55 ص 42 ـ 44 ، كتاب السماء والعالم ، باب 5 ، احاديث 3 و 5 و 1 ـ 10.
(754) همانا اجر صابران ، بدون حساب و بطوركامل اداء مى شود. (زمر/10).
(755) متن اين حديث چنين است اذا كان يوم القيامة يقوم عنق من الناس فياتون بابالجنة يضربونه . فيقال لهم : من انتم ؟ فيقولون : نحناهل الصبر. فيقال لهم : على ما صبرتم ؟ فيقولون : كنا نصبر على طاعة الله ، و نصبرعن معاصى الله فيقول الله ـ عزوجل ـ صدقوا؛ ادخلوهم الجنة ـ و هوقول الله ـ عزوجل ـ : انما يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب
(اصول كافى ، ج 2 ص 60 ـ 61 ، باب الطاعة و التقوى ، ح 4).
(756) متن حديث علوى اين است : الصبر صبران : عند المصيبة حسنجميل ، و احسن من ذلك لصبر عند ما حرم الله ـ عزوجل ـ عليك (همان مصدر ، ج 2 ، ص 74 ، ح 11)
(757) متن اين حديث چنين است : لما حضرت ابى على بن الحسين ـ عليهماالسلام ـ الوفاة ضمنى لى صدره ، وقال : يا بنى اوصيك بما اوصانى به ابى حين حضرته الوفاة و بما ذكر ان اباهاوصاه به ؛ يا بنى : اصبر على الحق و ان كان مرا (همان مصدر ، ج 2 ص 74 ، ح 13)
(758) من حديث ، اين است : انى لاصبر من غلامى هذا و من اهلى على ما هو امر منالحنظل انه من بر نال بصبره درجة الصائم القائم و درجة الشهيد الذى قد ضرببسيفه قدام محمد صلى الله عليه و آله و سلم
(759) صبور پيروزى را از دست نمى دهند اگر چه زمان در اين كاربطول انجامد.
نج البلاغه ، ص 499 ، حكم ، رقم 153)
(760) كسى كه صبر پيروزى نكند ، بى تابى و جزع هلاكش سازد. (نهج البلاغة ، ص 502 ، حكم ، رقم 18).
(761) نگاه كنيد به : وسائل الشيعة ج 15 ، ص 261 ، باب استحباب الصبر فى جيمعالامور.
(762) اشاره است به آنچه در روايات سؤال قبر از كافر وارد شده است
(763) امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود : پيامبر خدا ـ صلىالله عليه و آله و سلم ـ فرمودند : بر شما باد فو نمودن زيرا كه عفو چيزى بربنده نمى افزايد مگر عزت پس همديگر را عفو كنيد تا خدا به شما عزت دهد ، و عزيزتانگرداند. (اصول كافى ، ج 2 ، ص 88 ، باب العفو ، ح 5)
(764) متن حديث اين است : الندامة على العفوافضل و ايسر من الندامة عيل العقوبة
همان مصدر ، ج 2 ، ص 88 ، ج 6)
(765) متن فرمايش على ـ عليه السلام ـ اين است : اذا قدرت علىعدوك فاجعل العفو شكرا للقدرة ليه (نهج البلاغه ، ص 470 ، حكم ، رقم 11).
(766) سزاوارترين مردم به عفو و بخشش تواناترين آنهاست بر كيفر كردن .
نهج البلاغه ص 478 ، حكم ، رقم 52)
(767) امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود : پيامبر خدا ـ صلىالله عليه و آله و سلم ـ در خطبه اى فرمودند : يا به شما خبر ندهم به بهترينمخلوق در دنيا و آخرت (كه آن عفو و گذشت از كى است كه به تو ظلم كرده ، و پيوستنبه كسى است كه از تو بريده و قطع رابطه نموده است ، و نيكويى نموده ، و بخششكردن به كسى است كه تو را محروم كرده است .(اصول كافى ، ج 2 ، ص 87 ، باب العفو ، ح 1).
(768) اميرالمؤمنين على ـ عليه السلام ـ در وصيتش به محمد بن حنفيهفرمودند نبايد برادر تو در قطع حم تو ، قويتر از تو باشد در صله و ارتباط با او ، ونبايد بر بدى كردن نسبت به تو ، تواناتر از تو باشد در احسان و نيكى به وى . (منلايحضره الفقيه ، ج 4 ص ـ 280 279 ، ح 10)
(769) نگاه كنيد به اصول : كافى ، ج 2 ، ص 87 ، باب العفو. و ص 89 ، بابكظم الغيظ. وسائل الشيعة ، ج 1 ، ابواب ـ 115 12 از ابواب احكام الغشرة .
(770) پيامبر خدا ـ صلى الله عليه و آله ـ فرمودند : از محبوب ترينراهها به سوى خدا ، دو جرعه است : رعه خشمى كه با حلم و بردبارى آن را از بين ببرى ، و جرعه مصيبتى كه با شكيبايى آن را تحمل كنى و از خشمى كه با حلم و بردبارى آنرا از بين ببرى ، و جرعه مصيبتى كه با شكيبايى آن راتحمل كنى و از بين ببرى . (اصول كافى ، ج 2 ، ص 90 باب كظم الغيظ ، ح 9)
(771) متن حديث ، اين است : من كظم غيظا و هو يقدر على امضائه ، حشا الله قلبه امناو ايمانا يوم لقيامة (اصول كافى ، ج 2 ، ص 90باب كظم الغيظ ، ح 7).
(772) از سخنان پيامبر خدا ـ صلى الله عليه و آله و سلم ـ است كه :كسى كه خشمش را فرو نشاند ، خدا اداشش مى دهد. و كسى كه بر مصيبتى شكيبايى كند ، خدا به او عوض مى دهد.
(من لا يحضره الفقيه ، ج 4 ، ص 272 ، ح 828).
(773) اميرالمؤمنين على ـ عليه السلام ـ از پيامبر ـ صلىالله عليه و آله و سلم ـ نقل كرده اند كه آن جناب ه وى فرمودند : اى على : تو رابه سفارشى وصيت مى كنم ، پس آن را حفظ كن و بياد داشته باش . كه در اين صورتهمواره به همراه خير و خوبى خواهى بود. اى على : كسى كه خشمش را فرو نشاند درحالى كه قدرت بر اجرا و اعمال آن دارد ، خداوند پاداش او را به امن و ايمانى مى دهد كهوى طعم آن را مى چشد.
(من لا يحضره الفقيه ، ج 4 ، ص 254 ، ، ح 821).

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation