تربيت اسلامی ، نظارت و كنترل جامعه در حد امر به معروف و نهی از منكر می دانست و میخواست مسلمانان ديگر ، طبقات و قشرهای ديگر ، اين وظيفه را به درستی انجام دهند اين بود كه با انحرافات مبارزه میكرد ولی بيش از اين ديگر جلو نمی آمد ولی امروز نهضت ما دارد از نهضت صدر اسلام پيروی میكند يعنی قبل از هر چيزی به سراغ نظام حاكم فاسد میرود و به اينجا رسيده است كه تا نظام حاكم فاسد وجود دارد هر اقدام ديگری يا بی فايده است يا كم فايده اينست كه شما میبينيد در صدر برنامه نهضت روحانيت ما مسئله حكومت اسلامی مطرح است در صورتی كه در جنبشهای ديگر اين مسئله يا اصلا مطرح نبوده است و يا اگر بوده است به اين صراحت مطرح نبوده است اين هدف در صدر همه هدفهای نهضت روحانيت ما قرار گرفته است و امروز رهبری روحانيت در اثر تجربه های زياد و طولانی به همين نتيجه كه گفتم رسيده است و معتقد است كه تا آن اساس درست و اصلاح نشود و در حقيقت تغييری بنيادين در تشكيلات اجتماعی به وجود نيايد كوشش برای تأمين ساير هدفها به نتيجه نمی رسد و در حقيقت بايد گفت بی مورد است البته اين مطلب هست : نهضتهای اسلامی در عين اينكه از نظر اصول كلی از يك كادر معين خارج نيستند ، از نظر اهداف كوچك و جزئی ( 1 ) ولی در صدر اسلام ما پديده ای به نام استعمار به مفهومی كه امروز وجود دارد نداشته ايم اينكه ملتی ملت ديگر را در خدمت خودش قرار بدهد ، بر مقدرات آن ملت حكومت بكند ، به جای آن ملت بر آن ملت سياست براند و حكومت كند ، به جای آن ملت از منابع اقتصادی او استفاده پاورقی : |