بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فهرست نسخه های خطی آستانه مقدسه قم,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     001 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     002 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     003 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     004 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     005 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     006 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     007 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     008 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     009 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     010 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     011 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     012 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     013 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     014 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     015 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     016 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     017 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     018 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     019 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     020 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     021 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     022 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     023 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     fehrest - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
 

 

 
 
back pagefehrest pagenext page

(ادب ـ فارسى)از : ضياء لشگر، ميرزا تقى خان بن ميرزا حسين دانش، وزير تفريشى(1326 ش)داستان شكمباره‌ايست به نظم آميخته به طنز كه شاعر با وى محشور گشته كه تنها خوراك ده نفر را مى‌خورده، و لقمه همكاسه به قهر مى‌ربوده است و به سال 1319 اين اشعار را به پايان برده است.آغاز : «بسم‌اللّه الرزاق المنعم الّذى عمت نعماؤه ...اين گفته سورى كه گرفته است جهان را * سر مشق بود طايفه سور چران را».انجام : «نامه چو انجام يافت از پى تاريخ آن * بگفت كاى سوريان صاف كنيد اشتها».نستعليق، عربى نسخ، حاج عباسقلى خان همايونى خمينى كمره‌يى كتاب اوّل در شب 22 رمضان 1342 قمرى، تصوير هر يك از پادشاهان در آغاز تاريخشان با قلم مشگى كشيده شده است. پيش از ديوان سورى تقريظى است از شيخ الرئيس قاجار بر آن و در پايان اشعارى از وحيد اصفهانى، اعتمادالشعرا، گلپايگانى، قصيده بهاريه ميرزا سحاب شيرازى، مناجات حضرت سجاد

(عليه السلام)

حالات خضر

(عليه السلام)

از مجمع‌البحرين و فوايد ديگرى آمده است. كاتب (همايونى) مجموعه را آنگاه كه براى معالجه امراض خود با عيال و فرزندش حسينقلى خان هشت ماه در اصفهان بوده نوشته است.272 گ، سطور مختلف، 13×21 سم.گنج بخش 4/2060، ذريعه 3/287، آقا نجفى 15/66مؤلفين‌مشار4/862(المعجم) ذريعه 9/262 (ديوان سورى).* * *

مجموعه1ـ تذكرة الأولياء (1 پ ـ 243 ر)

(تصوّف ـ فارسى)از : فريدالدّين محمد بن ابراهيم عطار نيشابورى (627)در تصوّف و عرفان در 96 باب، و در هر باب بيوگرافى و سپس پند و اندرز حكيمانه يكى از بزرگان، و براى تيمن و تبرّك بحضرت صادق

(عليه السلام)

آغاز كرده، و بشيخ ابو على دقاق كتاب را پايان برده است.آغاز : «نقدّسك اللهمّ يا من تجلّى لخلقه بخلقه، و ظهر لقلوبهم بحجّته، و فطّرهم على توحيده بفطرته، ورشّ عليهم من نوره بقدرته».انجام : «و تسليم صفت ابراهيم

(عليه السلام)

و تفويض صفت پيغمبر

(صلى الله عليه وآله وسلم)

و على آله و اصحابه الطيبين الطاهرين المعصومين».

2ـ رساله‌اى در باب طريق سالكان الى‌اللّه

(243 پ ـ 250 پ)

(عرفان ـ فارسى)از : ابوالقاسم بن محمّد نبى ذهبى شيرازى مشهور به ميرزا بابا (1286)مختصريست در آداب سلوك كه: صمت، جوع،سهر، عزلت را توضيح داده و آنها را باعث تخليه و دباغى ظاهر و باطن و ذكر را باعث تحليه و آرايش باطن سالك مى‌داند.آغاز : «اى دوستدار سلوك سبيل حضرت ربّ‌العالمين! آگاه باش كه شرايع انبياء كه در حقيقت نظام نشأتين صورتا و معنى بر آن است».انجام : «وليكن اين است مجملى از طريقه رضويه مرتضويه

(عليه السلام)

كه بطن اوّل از بطون شريعت مقدّسه ختميه است صلّى اللّه ...».نسخ خوش على‌رضابن حسين‌شيرازى، شعبان1253،‌عناوين و نشانها شنگرف. كتاب اوّل داراى فهرست و برگهاى اولى وصالى شده، در برگ 33 مهرهاى ناخوانا. جلد تيماج حنايى.251 گ، 24 س، 5/14×5/21 سم.گنج بخش 4/2094، ذريعه 4/29، ريحانه 3/145 (تذكره)معجم المؤلفين 8/124، ريحانه 5/184 (ميرزا بابا).

مجموعه1ـ خلاصة‌الحساب (1 پ ـ 8 پ)

(رياضيّات ـ عربى)از : شيخ بهاءالدين محمد عاملى (1031)مختصريست در مسائل مهمّ رياضيّات، نخست قاعده را و سپس مثالى چند جهت توضيح مى‌آورد، در يك مقدمه و ده باب كه مقدمه در تعريف علم حساب و بيان موضوع آن مى‌باشد.آغاز : «نحمدك يا من لا يحيط بجميع نعمه عدد، و لا ينتهى تضاعف قسمته الى امد».انجام افتاده: «فخارج القسمة 18410 من الصحاح، واحد عشرة جزء من ثلثة و خمسين اذا فرض واحدا».

2ـ تنبيه المبتدى (9 ر ـ 19پ)

(تقويم ـ فارسى)از : محمد مهدى ساروىمختصريست در معرفت تقويم شمسى و قمرى براى برادر اعزّ ... همنام امام هشتم

(عليه السلام)

در 12 فصل و يك مسئله نگاشته بدينقرارفصل اوّل در حساب جمل. فصل دوّم در معرفت ايام هفته.فصل سوم در بيان تواريخ چهارگانه: عرب، جلالى، قديم، رومى.فصل چهارم در بيان ماه تركى. فصل پنجم در بيان بروج. فصل ششم در تقسيم بروج به چهار عناصر. فصل هفتم در منقلب و ثابت. فصل هشتم در فصول اربعه. فصل نهم در طلوع و غروب برج. فصل دهم در بيان نظرات كواكب.فصل يازدهم در تعريف نظرات كواكب سبعه.فصل دوازدهم در بيان بست.آغاز : «حمد و ثنا و ستايش بى قياس مر خداوندى را سزاوار است كه آفريننده نيرين است».انجام : «و استدعاى ديگر آنستكه هر كس به اين كتاب من منتفع شود ... كه اين حقير بسيار زحمت كشيده».

3ـ منشآت (21 پ ـ 74 ر)

(ادب ـ فارسى)از : ميرزا مهدى بن محمد نصير استرابادى (ق 12)نوشته‌هايى است از ميرزا مهدى خان وقايع نگار نادرشاه افشار (1160)، در موضوع عقدنامه‌ها، وقفنامه‌ها، نامه‌ها، فرمان‌ها و وثيقه‌ها و بنام امام قلى ميرزا نگاشته است.آغاز : «حبّذا اين بياض دل آرا كه تذر و رنگين پر و بالى است از جلد نگارين شهپر پر نقش و نگار گشوده».انجام : «و هم سدّ راه نجات فراريان آن طايفه خذلان نمود باد، بربّ العباد».

4ـ تقويم (84 پ ـ 97 ر)

(تقويم ـ فارسى)از : ؟احكام متفرقه تقويم: بست موجه و مستوى، معرفت بروج منقلبه و ثابته، در برجهاى بهارى و تابستانى، نر و ماده، در معرفت كواكب، حالات قمر، خصوصيات كواكب، اسماء، الوان، سعد و نحس، املاك، اقاليم، ابنيه، ادوار، غايب شدن انسان يا حيوان در ايام هفته، اصطلاحات تقويمى، قيافه شناسى (92 ر) دايره منبرالمحبه ارسطاطاليس و جز اينها.آغاز : «بدانكه بست در تقويم كه ذكر است دو نوع است، يكى بست موجه موسوم است».انجام : «براى سهولت تمام درجات مظلمه و نيره و سعادت‌افزا و مذكر و مؤنث و متممه و خاليه در جدولها نوشته شد».كتاب اوّل نستعليق نازيبا، جدولهاى رياضيّات شنگرف، دوّم نستعليق ملاّ محمد رضا بابل كنارى بن ملاّ عبدالله، در سن 12 سالگى، چهارشنبه 1254، عنوان و نشان شنگرف، پس از برگى اشعار و چاپىِ ناقص كلثوم نه‌نه آقا جمال خوانسارى آمده. سوّم نسخ و نستعليق ملا حسينعلى آشتيانى، شكيكى، 19 شعبان روز شنبه 1264، عناوين سرخ سير متمايل به سياهى. چهارم خطوط مختلف و پس از كتاب، چاپىِ «اختيارات الأيام» ملاّ محمّد باقر مجلسى (1111) آمده. جلد تيماج قهوه‌اى روشن، عطف تيماج، مرمّت شده.157 گ، سطور مختلف، 17×5/21 سم.ذريعه 23/40، بامداد 6/171، آقا نجفى 1/54

دعا

(دعا ـ عربى)از : محمد عل؟دعاهايى است كه به دستور ضياءالسلطنه آنها را نگاشته و هديه خازن‌الدّوله نموده است.آغاز : «دعاى حجب كه در هر شب جمعه بخوانند: اللّهمّ انّى اسئلك يا من احتجب بشعاع نوره عن نواظر خلقه».انجام : «ما خاب من تمسّك بك و أمن من لجاء اليك، السلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته».نسخ بسيار زيبا، محمد عل؟ ماه رمضان 1240؟ داراى سر صفحه لاجورد، طلائى، سرخ، صفحه اوّل و دوّم سايه طلايى، حاشيه‌نويسى دارد، سطور و صفحه‌ها مجدول و آراسته برخى از صفحه‌ها ترجمه زيرنويس نستعليق خوش بشنگرف دارد، عنوان و نشان شنگرف، برفراز صفحه آغازين مهرى ناخوانا، جلد تيماج حنايى.52 گ، 8 ، 7 س، 13×21 سم.

منهاج الهدايه الى احكام الشريعه

(فقه ـ عربى)از : حاج محمد ابراهيم بن محمّد حسن كرباسى، اصفهانى (1262)فقه فتوايى است با مختصر اشاره به ادله در برخى مسائل در چهاربخش: عبادات، عقود ايقاعات و احكام، و هر بخش داراى چند كتاب و هر كتاب چند منهج و هر منهج داراى چند هدايه است.اين كتاب در دو مجلد است و نسخه حاضر جلد اوّل مى‌باشد كه به طهارت آغاز و تا پايان كتاب الهبه ادامه دارد، و بتاريخ دهه آخر ربيع‌الاول 1240 به پايان برده است.آغاز : «الحمدللّه الذّى هدانا الى معالم الاسلام، و ارشدناا الى قوانين شرايع الدّين و قواعد الأحكام».انجام : «لكن يستحب التّسويه بين الاولاد فى العطاء من غير فرق بين الذكر و الأنثى ...».نسخ خوانا عبدالهادى بن على اكبر بروجردى، 11 شعبان 1258، عناوين و نشان شنگرف، جلد مقوّا، عطف تيماج مشگى.133 گ، 21 س، 15×21 سم.ذريعه 23/17، آقا نجفى 6/359

جنگ

(حديث ـ عربى)از : ؟روايات و حكايات عقيدتى و اخلاقى را از كتابهاى مختلف گرد آورده به عنوان مجلس يا بى عنوان نگاشته است. نام برخى از مآخذ چنين است.عدّة‌الداعى، روضة‌الصفا، كافى، تفسير عيّاشى، امالى طوسى، قصص الانبياء، امالى صدوق، محاسن برقى، علل الشرايع، عيون، تفسير امام

(عليه السلام)

، تفسيرقمى، الدّرّالمنثور، جامع الاخبار، روضة‌الواعظين، نوادر راوندى، فقه الرضا، فلاح السائل، كشف الغمه، الاحتجاج و جز اينها. گاهى يادداشت به فارسى آمده است.آغاز : «مجلس فى القضاء و القدر. قال اللّه تعالى: و لو شاء ربك لآمن من فى الأرض كلّهم جميعا ... تفسير لو شاء مشيّة حتميه لآمن».انجام : «او چون نظر كرد تمام ريگها را جواهر آبدار يافت».نستعليق، جلد تيماج مشگى بدون مقوا، پهنا كمتر از كتاب160 گ، 19 س، 5/15×5/21 سم.

فضائل و مناقب اميرالمؤمنين(عليه السلام)

(عقايد ـ فارسى)

از : ؟

روايات و حكاياتى است در فضائل و معجزات امامان

(عليهم السلام)

به ويژه حضرت على

(عليه السلام)

و اشعارى مناسب موضوع، بيشتر بدون آوردن مأخذ، و از نظر علمى كم محتوى.

آغاز : «هذا مدح و مناقب شاه ولايت مآب جناب اميرالمؤمنين

(عليه السلام)

».

انجام : «و بى توبه از دنيا رحلت كند خدايتعالى او را به نزديك قوم لوط برد، تا با ايشان باشد، و حشرش با ايشان بياورند».

نستعليق، عنوان و نشان شنگرف، جلد تيماج مشگى، روى برگ اوّل و پس از پايان مهر بيضوى «عبده شكرالله» و خط حسينعلى بن مشهدى كاظم مسگر، و كربلاى شكرالله بن كربلاى محمّد قلى طاحونه ساز اردبيلى، به تاريخ يوم پنجشنبه، دوازدهم جمادى‌الثانى، سال 1299 ديده مى‌شود.

202 گ، سطور مختلف، 5/10×5/17 سم

عدّة الدّاعى و نجاح السّاعى

(دعاء ـ عربى)

از : ابوالعبّاس احمد بن محمد بن فهد حلّى اسدى (841)

در موضوع دعاء و شرائط آن و اخلاق به استناد روايات امامان

(عليهم السلام)

در يك مقدمه و شش باب و در نوع خود جالب نگاشته و شب دوشنبه 16 جمادى‌الأول، سال 801 به پايان برده است.

آغاز افتاده : «روى فيمن قال يا ربّاه يا ربّاه عشرا، و مثله يا ربّ يا ربّ، يا سيداه يا سيداه».

انجام افتاده : «و انّه لا يقبل كلّ الكلام، بل انّما يقبل ما كان مطابقا لما».

نسخ خوانا، جلد گالينگور مشگى، صفحات اوليه مجدول به مشگى و طلائى، عنوان و نشان شنگرف.

149 گ، 15 س، 11×5/18 سم

ذريعه 15/228، آقا نجفى 1/47

جنگ

(حديث ـ عربى)

از : ؟

روايات را به گونه مطالب منبرى در بخشهائى آورده است، موضوع: اخلاق، تفسير، تاريخ معصومين

(عليهم السلام)

و جز آنها مى‌باشد. برخى از مطالب چنين است:

1ـ بسمله، اعلم انّ الاختيار هو علم العبد بانّ له قوّة صالحة للفعل والترك الممكنتين.

2ـ بسمله; فى الحديث القدسى: عبدى اطعنى حتى اجعلك مثلى. فى المجمع العبادة الخضوع و التذلل للّه.

آغاز : «فى الأنعام، و هذا كتاب انزلناه مبارك فاتّبعوه و اتّقوا لعلّكم ترحمون».

انجام : «و هذه مريم ابنة عمران، و هى خديجه بنت خويلد، و هى هاجر، و هى ساره».

نستعليق، جلد تيماج، حنائى، روغنى، كاغذ كاهى، بخشى از برگها كوچك‌تر از اصل.

113 گ، سطور مختلف، 12×5/18 سم

سراج منير

(اخلاق ـ فارسى)

از : قاضى محمد شريف بن محمّد، كاشف شيرازى (1060)

در آداب و اخلاق اسلامى به روش ادبى و عباراتى شيرين و شيوا در بيست لمعه، و پايان هر لمعه حكايتى مناسب آورده، و روز جمعه اواخر ربيع‌الاول 1032 به پايان برده است. عناوين لمعه‌ها بدينقرار است:

لمعه اوّل: در شرايط ادب.

لمعه دوّم: در آداب حيا.

لمعه سوّم: در فوائد حلم.

لمعه چهارم: در مناقب عدل.

لمعه پنجم: در محامد احسان.

لمعه ششم: در حلاوت صبر.

لمعه هفتم: در عذوبت عشق.

لمعه هشتم: در چاشنى محبّت.

لمعه نهم: در مكارم سخاوت.

لمعه دهم: در محاسن شجاعت.

لمعه يازدهم: در مراعات صحبت.

لمعه دوازدهم: در مراعات ادبار.

لمعه سيزدهم: در نتايج خاموشى.

لمعه چهاردهم: در عزت قناعت.

لمعه پانزدهم: در ذلّ طمع.

لمعه شانزدهم: در ثمره فتوّت.

لمعه هفدهم: در حسن تدبير.

لمعه هيجدهم: در شآمت ظلم.

لمعه نوزدهم: در مذمّت خدعه.

لمعه بيستم: در ملامت حسد.

آغاز : «ستايش كريمى را سزاست كه حليه خلّتش زيوريست زيبنده، و رشحه محبّتش گوهريست ارزنده».

آغاز نسخه افتاده : «تعالى شأنه و جلّ احسانه، اين چه تفضّليست كه اهل معصيت را بخوان مغفرت صلا آورده».

انجام : «چون حضرت سليمان آن واقعه را مشاهده فرمود گفت: پسر از آن تست. و در تصرّف مادرش داد، و اين حكايت يادگار ماند.

نستعليق خوب، زين‌العابدين ولد آقا على ناظر، 1233. جلد تيماج بدون مقوا، ليموئى، روغنى، ضربى، عطف فرسوده. عنوان و نشان شنگرف. در حاشيه صفحه‌هاى نخستين: اشعارى از حكيم عمر خيام. در برگ سوّم فهرست به شنگرف.

70 گ، 14 س، 5/10×16 سم

ذريعه 12/161، آقا نجفى 8/9

مجموعه

1ـ خوابنامه (1 ر ـ 52 پ)

(خواب گزارى ـ فارسى)

از : ملاّ محمد باقر بن محمّد تقى (ق 11)

در موضوع تعبير خواب (كم محتوى) در شصت باب

برخى اين كتاب را به علاّمه مجلسى متوفاى 1111 نسبت داده‌اند، ولى ثابت نيست، برخى ديگر آن را نوشته محمد باقر بن محمد تقى لاهيجى مى‌دانند كه با مرحوم مجلسى همنام و هم عصر بوده، و در نام پدر نيز مشترك، و علّت اشتباه همين مشتركات بوده است.

آغاز : «الحمدللّه ربّ العالمين، والصّلواة و السلام على خير خلقه محمّد و آله الطاهرين ... بدانكه اين چند كلمه‌ايست در بيان معرفت خواب».

انجام : «بيست و هفتم و بيست و هشتم از آن خواب محروم است، بيست و نهم و سيّم ماه صحيح است، زودتر تأثير ميكند».

2ـ محرّمنامه (52 پ ـ 54 ر)

(متفرقه ـ فارسى)

از : ؟

مختصريست در اينكه اوّل محرّم در هر يك از روزهاى هفته واقع شود آن سال چه حكمى دارد؟

آغاز : «بسمله، حمدله، امّا بعد، از حضرت صادق

(عليه السلام)

منقول است كه آن حضرت فرمود: كه در كتاب دانيال نوشته شده است كه هرگاه اوّل محرّم شنبه باشد».

انجام : «و در ناحيه مغرب نرخها گران شود، و بعضى درختان را آفت برسد، و اهل روم را بر فرس غلبه عظيم حاصل شود».

3ـ احكام بانگ كردن مرغ(54 ر ـ 55 ر)

(متفرقه ـ فارسى)

از : ؟

در اينكه اگر مرغى چون خروس بانگ كند در هر يك از روزهاى هفته چه حكمى دارد؟

آغاز : «بسمله، هرگاه روز شنبه بانگ كند باعث دولت و نيكوئى صاحب باشد، هرگاه آن مرغ را ذبح نمايند باعث خرابى خانه و برگشت دولت است».

انجام : «اگر روز جمعه بانگ كند برآمدن دولت است، و برطرف شدن نكبت و غم باشد، اگر پيش از ظهر باشد اندكى نقصان دارد».

4ـ اختلاجات اعضاء (54 ر ـ 55 پ)

(متفرقه ـ فارسى)

از : ؟

اگر يكى از اعضاء بدن جستن كند ـ و بيشتر از سه بار نباشد ـ چه حكمى دارد؟

آغاز : «و آن اختلاجات عبارت است از جستن اعضاى آدمى بناگهان، و گفته‌اند: زياده از سه مرتبه هرگاه جست باد است».

انجام : «جمله اندام اندوه بوى رسد، و اگر مكرّر اعضاء بپرد مقدمه فالج و رخوه و سكته است».

5ـ بانگ دادن كلاغ (56 ر ـ 56 ر)

(متفرقه ـ فارسى)

از : ؟

چنانچه كلاغى در يكى از روزهاى هفته قارقار كند چه حكمى خواهد داشت؟

آغاز : «اگر روز شنبه پيش از نماز بانگ كند شادى بود، بعد از نماز روزى فراخ بود».

انجام : «روز جمعه قبل از نماز بانگ كند روزى وى فراخ شود، و بعد از نماز خبرى رسد، و هر كه بانگ كلاغ را بشنود بگويد: اللهمّ خيرلنا، و شرّ من اعدائنا».

نستعليق، بهاءالدين ملّقب به آقا كوچك بن حيدر على عاملى روز پنجشنبه 9 جمادى‌الآخر، سال 1286. جلد شميز، تازه مرمّت، عطف گالينگور سفيد، مهر بيضوى و مالكيت «بهاءالدين عاملى»: نويسنده، پشت برگ 53 ديده مى‌شود.

در پايان مجموعه احكام سر تراشيدن در ايام هفته، و بودن روح در ايام ماه در كداميك از اعضاى بدن، و طريقه نماز آيات و دعاهاى متفرقه ديگر آمده است.

61 گ، 12 س، 5/11×5/17 سم

ذريعه 4/207، كتابشناسى مجلسى 195

مجموعه

1ـ اسرارالتوحيد (1 پ ـ 49 پ)

(عرفان ـ فارسى)

از : عبدالوحيد بن نعمة‌الله بن يحيى گيلانى استرابادى (پس از 1025)

در شرح اسم اعظم و شرح هويت آن بروش عرفانى و مطالب ذوقى با استناد به آيات قرآنى، و با عناوين «نور ، نور» و «سرّ ، سرّ» مؤلف از شاگردان شيخ بهاء مى‌باشد، و داراى تأليفات فراوان، ر، ك برياض‌العلماء 3/284.

آغاز : «بسم‌اللّه الأعظم الاقدس الأكرم المقدّس، الّذى هو سبحانه هو، و لا يقدر احد ان يخبر عنه الاّ هو».

انجام : «فانّ الخوض غمرة الأسرارالالهيّه خطير، و استكشاف الأنوار الالهيه وراء الحجب البشريّة عسير غير يسير، والحمد لواهب العقل بلا نهاية، والصّلواة على رسوله و آله بلا غاية».

* * *

2ـ تهذيب المنطق (50 پ ـ 57 پ)

(منطق ـ عربى)

از : سعدالدين مسعود بن عمر تفتازانى (792)

متن مختصر و مهمى است در منطق، در اصل داراى دو بخش مى‌باشد، كلام و منطق، و دانشمندان بر هر يك شروح و حواشى فراوان نگاشته‌اند، به ويژه منطق كه تا كنون جزو كتب درسى حوزه‌هاى علمى مى‌باشد.

آغاز : «الحمدللّه الذى هدانا سواء الطريق، و جعل لنا التوفيق خير رفيق».

انجام : «و البرهان ـ اى الطريق الى الوقوف على الحق و العمل به و هذا بالمقاصد اشبه».

كتاب اوّل نستعليق خوش، 125؟ صفحه آغازين مجدول به شنگرف، لاجورد: مشگى، طلائى، عنوان سرصفحه نانوشته بقيّه صفحه‌ها مجدول به مشگى، عناوين طلائى كمرنگ.

كتاب دوّم: نسخ خوانا، سيد حيدر على به جهت سيد محمّد باقر بن محمد على حسينى، محرم‌الحرام 125؟ جلد تيماج مشگى، ضربى طلا كوب، فرسوده.

57 گ، سطور مختلف، 5/11×19 سم

ذريعه 2/43، (اسرار) آقا نجفى 2/126 (تهذيب)

شرح قطرالندا

(نحو ـ عربى)

از : جمال‌الدين، عبدالله بن يوسف بن هشام نحوى (761)

شرح مختصر و مهمى است كه بر كتاب خودش «قطرالندا و بلّ الصّدا» با عنوانهاى (ص، ش) يعنى اصل، شرح نگاشته است.

آغاز : «الحمدللّه رافع الدرجات لمن انخفض لجلاله، و فاتح البركات لمن انتصب لشكر افضاله، و الصلواة و السلام على من مدّت عليه الفصاحة رواقها».

انجام : «و هذا آخر ما اردت باملائه على هذه المقدّمه، و قد جاء بحمداللّه مهذّب المبانى مشيّد المعانى ... و ان لا يفضحنا يوم التّناد، بمنّه و كرمه، انّه الكريم‌الجواد».

نسخ، دهم ذيحجه، 1258، برخى از عناوين و ص، ش شنگرف برگهاى نخستين وصالى شده، حاشيه نويسى دارد، جلد تيماج مشگى.

138 گ، 15 س، 12×18 سم

معجم‌المطبوعات 1/273، آقا نجفى 1/64

مجموعه

1ـ سى فصل (1 پ ـ 26 ر)

(تقويم ـ فارسى)

از : خواجه نصيرالدين، محمد بن محمد بن الحسن طوسى (672)

قواعد استخراج تقويم را خواجه طوسى در اين سى فصل بطور اختصار گرد آورده است برخى از فصلها چنين است:

فصل اوّل در حساب جمل.

فصل دوّم در ايام جمعات.

فصل سوّم در تاريخ عربى.

فصل چهارم در تاريخ رومى.

فصل پنجم در تاريخى پارسى.

فصل ششم در تاريخ ملكى.

آغاز : «بسمله، اين مختصريست در معرفت تقويم، مشتمل بر سى فصل، فصل اوّل در حساب جمل».

انجام : «امّا در بيع منصرف از سعد، و امّا در شرى متّصل به سعد، و برين قياس، و ما در اين مختصر بر اينقدر اختصار كنيم».

2ـ بيست باب (26 پ ـ 52 ر)

(تقويم ـ فارسى)

از : نظام‌الدين عبدالعلى بن محمّد بيرجندى (934)

قواعد و اصطلاحات تقويم را در بيست باب نگاشته كه بابهاى نخستين آن ـ بدين قرار است.

1ـ در حساب جمل.

2ـ در معرفت ايّام اسابيع.

3ـ در معرفت بروج و كواكب.

4ـ در معرفت سير كواكب.

5ـ در معرفت ميل آفتاب و عروض كواكب.

آغاز : «اين مختصريست در معرفت تقويم مشتمل بر بيست باب، باب اوّل: در معرفت حساب جمل; اهل نجوم اعداد را جهت سهولت به ارقام حروف بيست و هشتگانه لغت عرب».

انجام افتاده : «و همچنين اگر دو كوكب بكوكب ثالث متّصل بمنزله اتّصال كوكب اوّل باشد».

3ـ معرفت تقويم (54 ر ـ 63 ر)

(تقويم ـ فارسى)

از : نظام‌الدين عبدالقادر بن حسن رويانى لاهيجى (ق 9)

مختصريست در شناخت تقويم در يك مقدّمه و دو باب و يك خاتمه.

مقدمه: در علامات تقويم.

باب اوّل: در بيان علاماتى كه تعلّق به حروف جمل دارد در چهارفصل.

باب دوم : در علامتى كه تعلّق به حروف كواكب دارد، در دو فصل.

خاتمه : در بيان آنچه مدار احكام بر آن ميباشد، در هفت فصل.

آغاز : «الحمدللّه ربّ‌العالمين، و الصلواة و السّلام على رسوله خيرالمرسلين و آله، و ... اين مختصريست در معرفت تقويم، خالى از اطناب».

انجام : «و قمر باذنب و كبد ميان دو كس بطريقه محترقه و خالى‌السير، و خاصة كه از نحس منصرف باشد، هيچ كارى نشايد كردن».

4ـ نصاب الصّبيان (69 پ ـ 98 پ)

(لغت ـ فارسى)

از : ابو نصر مسعود بن ابى بكر فراهى (640)

منظومه‌ايست در دويست بيت در لغت عربى به فارسى، با تطبيق ابيات به بحرها و وزنهاى شعرى، و سرآغاز با نثرى شيوا.

بعضى از قواعد هيئت و نجوم و دانشهاى ديگر را نيز در بر دارد، پيش از افتتاح مدارس جديد يكى از كتب درسى مكتب‌ها بود.

گويند در اين منظومه 1222 واژه ترجمه شده است.

اين كتاب در طول تاريخ دگرگونيها و تغييرات زيادى به وسيله شاعران، ناسخان، شرح كنندگان و غيره به خود ديده است، ولى ارزش علمى او به حال خود باقى است.

آغاز :

«همى گويد ابو نصر فراهى ----- كتاب من بخوان گر علم خواهى».

انجام :

«باد اندر جـوار رحمـت حــق ----- پدر و مادر و معلّم ما».

5ـ امثله (101 ر ـ 114 ر)

(صرف ـ فارسى)

از : مير سيد شريف على بن محمد گرگانى (816)

مختصريست در صرف، آغاز جامع‌المقدّمات: نخستين كتاب درسى دانشجويان علوم حوزه كه به طور گذرا صيغه‌هاى ماضى، مستقبل، اسم فاعل، اسم مفعول، امر، نهى، جحد، نفى، استفهام را بر شمرده است.

آغاز : «بدانكه مصدر اصل كلام است، و از وى نه وجه باز مى‌گردد».

انجام : «و آن دو كه حكايت نفس متكلّم را بود: هل اضرب، هل نضرب».

كتاب اوّل نسخ، ملاّ على رضاى طالقانى، براى هاشم بن ابوالقاسم حسينى تنكابنى كه آن را براى پسر عمويش ميرزا آقا نويسانده به عنوان عاريه پيش وى باشد، جمادى آخر، 1265.

back pagefehrest pagenext page

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation