اسلامی و ثقافت اسلامی است ، يعنی همينطور كه از يك طرف فتوحات تازهمیشود ، بايد به موازات آن ، فرهنگ و ثقافت اسلامی هم توسعه پيدا كند ،مردمی كه به اسلام میگروند و حتی آنها كه مجذوب اسلام میشوند ، اصول وحقايق و اهداف اسلام ، پوسته و هسته اسلام ، همه اينها را بفهمند وبشناسند . ولی در اثر اين غفلتی كه در زمان خلفا صورت گرفت يكی ازپديدههای اجتماعی كه در دنيای اسلامی رخ داد اين بود كه طبقهای در اجتماعاسلامی پيدا شد كه به اسلام علاقمند بود ، به اسلام مؤمن و معتقد بود اما فقطظاهر اسلام را میشناخت ، با روح اسلام آشنا نبود ، طبقها ی كه هر چه فشارمیآورد فقط روی مثلا نماز خواندن بود نه روی معرفت ، نه روی شناسائیاهداف اسلامی . يك طبقه مقدس ماب و متنسك و زاهد مسلك در دنيای اسلامبه وجود آمد كه پيشانيهای اينها از كثرت سجود پينه بسته بود ، كف دستهاو سر زانوهای اينها از بس كه در روی زمينها ( نه در روی فرشها ) سرها رابه سجده گذاشته بودند و دستها و زانوها را روی خاكها و شنها قرار دادهبودند و سجدههای بسيار طولانی - يك ساعته و دو ساعته و پنج ساعته - كردهبودند پينه بسته بود . وقتی كه علی ( ع ) ابن عباس را فرستاد سراغ اينهاهنگامی كه همينها عليه علی ( ع ) طغيان و شورش كرده بودند ، وقتی كه آمدخبر آورد ، اينجور توضيح داد : " لهم جباه قرحته لطول السجود " ( 1 )گفت : پيشانيهايشان از كثرت سجده مجروح شده است " وايد كثفنات الابل" دستهايی كه مثل زانوی شتر پينه بسته است " عليهم قمص مرحضة "لباسهای كهنه زاهد مابانه به تن دارند " و هم مشمرون " از همه بالاتر پاورقی : . 1 العقد الفريد ، ج 2 ص . 389 |