جنود شيطان همين هواهای نفسانی است . قرآن میگويد : " « انه يريكم هوو قبيله »" ( 1 ) شيطان و قبيل او ( كه تقريبا همان معنای قبيله او رامیدهد ) [ شما را میبينند ] ، و در بعضی جاها تعبير ذريه ( فرزندان ) راهم دارد ، البته فرزند هر چيزی به تناسب خودش است ( چيزهايی كه مولوداو هستند ) ، و [ مضمون ] " اعوان " هم در قرآن هست . میفرمايد :" « قل اعوذ برب الناس ، ملك الناس ، اله الناس ، من شر الوسواسالخناس ، الذی يوسوس فی صدور الناس ، من الجنة و الناس »" ( 2 ) .در آنجا بعضی از مردم هم جزء اعوان شيطان به حساب آمدهاند . - ما در قرآن داريم كه : " « و عنده مفاتح الغيب لا يعلمها الا هو »"( 3 ) . آنجا كه خداوند میخواهد آدم را خليفه در زمين قرار دهد ، ملائكهبه عنوان سؤال میگويند : تو كسی را در زمين خليفه قرار میدهی كه شر وفساد و خونريزی میكند ؟ اينجا اين غيب گويی و پيش بينی ملكهايی كه اينسؤال را كردهاند چگونه است ؟ آنها از كجا میدانستند كه انسان در آيندهمیآيد در زمين شر و فساد يا خونريزی میكند ؟ استاد : اينكه آنها از كجا میدانستند ، اين را ما نمیدانيم و از حدوداطلاعات ما خارج است ، ولی بحث ما راجع به خود غيب است و از اين جهتمسأله قابل بحث است . " « لا يعلمها الا هو »" ( غيب را جز خدا كسینمیداند ) ناظر به اين مطلب است كه تنها موجودی كه همه چيز برای اوشهود است و هيچ چيزی برای او نهان نيست خداست ، يعنی برای خدا نهانیوجود ندارد . برای غير خدا نهان و آشكار وجود دارد ، غيب و شهادت هر دووجود دارد ، اما اين غيب و شهادتها نسبی است ، يعنی يك چيزی برای منو شما غيب است ، برای كسی ديگر غيب نيست . فرض كنيد اين اتاق الانبرای ما شهادت است ( اگر ما از اين اتاق خبر بدهيم ، برای ما غيبنيست ) اما كسی كه دو حياط آن طرفتر هست ، اگر الان بگويد در اين اتاقچه میگذرد ، او از غيب گفته است ، چون برای او غيب است و برای مانيست . نسبت به آينده نيز همينطور است ، برای ما الان آينده نهان است. ما الان نمیدانيم وضعالواح سماويه پاورقی : . 1 اعراف / . 27 . 2 ناس / . 61 . 3 انعام / . 59 |