|
|
 |
|
 |
|
مـا مـى خـواهـيـم كه در پناه اين بقاع مطهره ، مردم با آرامش زندگى كنند، نه اينطورى كهالان هـسـت كـه نـمـى دانند كه فردا صبح به حال خودشان و اولادشان و علمايشان اينها چهخـواهـد آمـد. و مـن امـيـدوارم كـه خداى تبارك و تعالى همانطورى كه عنايت كرد به ايران وايران را نجات داد از دست آن رژيم فاسد، به عراق هم عنايت بكند و مردم را توجه بدهد وارتـش عـراق را تـوجـه بـدهـد و كـارمندها و كارگرها و كشاورزهاى عراق را توجه بدهد وهمانطورى كه در اينجا واقع شد، اين تحول در آنجا هم واقع بشود انشاءالله . و ما امروزمـلاحـظـه مى كنيم كه به واسطه بيعرضگى اين حكومت ها، آمريكا از آن ور دنيا دارد حكومتمى كند به اينجاها. اينجا ما دستش را قطع كرديم كه نفس نمى تواند بكشد، و خليج دستمـاسـت كـه آمريكا تا آمده است بجنبد ديگر نفتى براى آنها نمى گذاريم بماند، لكن بىتـوجـهـى ايـن حـكـومـت ها اسباب اين شده است كه آمريكا از آن ور دنيا دستش را دراز كرده وايـنـجـا زمام امور اين حكومت ها را به دست گرفته ، قدرت دست اينهاست ، لكن قدرتى كهعـقـل اداره اش را نـدارنـد، قـدرت دارنـد، لكـن اداره نـمـى تـوانـنـد بـكـنـنـد. ايـران دراول قـدرتـى نـداشـت ، هر چه قدرت بود مال شاه معدوم و بستگان آمريكا بود، ارتش دستآمـريـكـائى هـا بـود و هـمـه چـيز دست آنها بود، لكن ملت ما هوشيار بود و سران اين مملكتعـاقـل بـودنـد، تـوانـسـتـنـد ايـن مـردم را تـوجـه بدهند و بيدار كنند و كردند آن كارى كهشـايـسـته يك ملت بود. كشورهاى ديگر مردمش خوبند، لكن مديرى كه بتواند آنها را ادارهبكند و وادار كند به اينكه نگذارند سلطه آمريكا به اينطورى كه هست باقى بماند و هرروز زيـادتـر بـشود و همين طور سلطه شوروى . اسلحه دست شماست ، لكن بايد آن كسىكـه اسـلحـه دسـتش است بداند چه مى كند، بداند در كجا بايد به كار ببرد، شما اسلحهدسـت گـرفـتـيـد و بـه اسلام صدمه مى زنيد. شما مى دانيد كه جمهورى اسلامى مى خواهداسلام باشد در اين كشور و در همه كشورها، لكن اسلحه هاتان را دست گرفتيد و بر ضداسـلام و جـمـهـورى اسـلامـى عـمـل مـى كـنـيـد. اسـلحـه داريـد، لكـن نـمـى دانـيـد كـجـاعـمـل كـنـيـد. شـمـا اگر با هم متحد بشويد، همين حكومت هاى عرب با هم متحد بشوند، سايرمسلمين هم همراه آنها هستند، ما هم همراه آنها هستيم ، متحد بايد بشوند !!! بشوند !!! و آمريكارا بـگـويـنـد تـو چكاره هستى كه آمدى خليج فارس را مى خواهى اداره بكنى ؟ به تو چهربط دارد؟ شوروى چكاره است كه از آن ور آمده است و افغانستان را مى خواهد فرمانفرمائىدر آن بكند؟ به چه مناسبت ؟ براى اين است كه اينها استفاده مى كنند از نادانى يك دسته واز خـيـانـت يـك دسـتـه . يـك دسـتـه نـادانـنـد، يـك دسته خائن ، يك دسته مردم بيچاره هم كهگرفتار در دست اينها هستند، نمى توانند كارى انجام بدهند. من اميدوارم كه خداى تبارك وتـعـالى بـه مـا و بـه هـمـه و به همه مظلومين جهان منت بگذارد كه از زير سلطه اين ظالمهائى كه خون مردم را دارند مى مكند، نجات پيدا بكنيم . مـسـاله كـربـلا كه خودش در راس مسائل سياسى است بايد زنده بماند به همان فرمىكه بود و شما آقايان كه بسيارى تان در منابر و بسيارى در پائين منابر مـردم را ارشـاد مـى كـنـيـد، بـايـد در ايـن دو مـاه مـبـارك ارشـادتـان را قـوى بـكـنـيـد ومـسـائل اسـلامى را براى آنها بگوييد، مسائل سياسى را براى آنها بگوييد، در عين حالىكه مساله كربلا كه خودش در راس مسائل سياسى هست ، بايد زنده بماند به همان فرمىكـه بـود، مـنـتـها الفاظ تغيير بكند. مصيبت ها همان است ، مصيبت ها تغييرى ندارد، بايد آنبـعـد سياسى كربلا را براى مردم بيان كرد. سيدالشهداء به حسب روايات ما و به حسبعقايد ما از آنوقتى كه از مدينه حركت كرد مى دانست كه چى دارد مى كند، مى دانست شهيد مىشود، قبل از تولد او اطلاع داده بودند به حسب روايات ما. وقتى كه آمد مكه و از مكه در آنحال بيرون رفت ، يك حركت سياسى بزرگى بود كه در يك وقتى كه همه مردم دارند بهمـكـه مـى رونـد، ايـشـان از مـكـه خـارج بـشود. اين يك حركت سياسى بود، تمام حركاتش ،حـركـات سـياسى بود، اسلامى !!! سياسى و اين حركت اسلامى !!! سياسى بود كه بنىامـيـه را از بـيـن بـرد و اگـر ايـن حـركـت نـبـود، اسـلامپايمال شده بود. آن روزى كه افراد ادراك مى كنند كه احتمال هم بدهند كه اسلام در خطر است ، آن روز همانكـارى كـه امـام حـسـيـن كـرد بـايـد بـكـنـنـد. آن روزى كـهاحـتـمـال مـا بـدهـيـم كه اسلام در خطر است ، بايد همه مان فداكارى بكنيم ، بايد برويمدنـبـال كـار. اگـر احـتـمال بدهيم كه به واسطه تبليغات انتخاباتى ما اسلام و جمهورىاسـلامـى در خـطـر اسـت بـايـد آنـجور تبليغاتى كه خطرناك است ، دست از آن برداريم ،براى اينكه ضد اسلام است و گاهى با اسم اسلام يا با توهم اسلامى بودن ، يك امورىانجام مى گيرد كه بر خلاف اسلام است . در مشروطه هم اينطور بود، يك دسته واقعا بهآنـهـا آنـقـدر تـزريـق شـده بـود كـه اعـتـقـاد كـرده بـودنـد كـه بـايـد فـلان جـور راعـمـل كـرد، بـه آنـهـا تـزريـق كـرده بودند، اين سلطنت طلب هاى آنوقت آنقدر تزريق كردهبـودنـد كـه مـردم اسـتـبـداد را تـرويـج مـى كـردنـد (يـعـنـى يـك دسـتـه ، يـك دسـتـه ازاهـل مـنـبـر هـم هـمين طور). حالا هم همين طور است . ممكن است شياطين در بين مردم بيفتند و آنقدرتـزريـق كـنـنـد كـه تـكـليـف شـرعى معين كنند برايتان كه بايد ما مخالفت با فلان مقام ،مـخـالفـت بـا فـلان امـر بـكـنـيـم . بـيـدار بـاشـيـد! آنـهـا بـا توطئه هاى شيطانى دارندعمل مى كنند. توطئه هاى شيطانى غير از اين لشكركشى است اين مهم نيست ، آن توطئه هاىشيطانى كه بين خود شما ممكن است كه تفرقه خداى نخواسته ايجاد كند، آنهائى است كهيـك كـشـور را به باد مى دهد و بر مى گرداند به زمان سابق و آن نه به فرم سلطنت ،بـه فـرم اسـلام ، لكـن اسـلامـى كـه آنـهـا مـى خـواهـنـدعـمـال آمـريـكـا دسـت بـردارند از كارهايشان ، گذشت كه اينها بتوانند كارى انجام بدهند،بـرونـد سـر جـايـشان بنشينند كار ديگر انجام بدهند. آن عمالى كه در خارج نشسته اند ودائمـا بـر ضـد ايـران تـبـليـغ مـى كنند و مى گويند كه همه ايرانى ها برگشته اند ازجمهورى اسلامى و همه با ما هستند، خوب ، اگر همه با شما هستند، خوب ، تشريف بياوريدايـنـجـا، پـس چه شد فرار كرديد؟ حالا هم دژ دور خودتان بستيد. اگر همه ايرانى ها يااكثر ايرانى ها با شما موافقند و از ترس شان دارند نماز جمعه مى روند و از ترس شاندارنـد عـرض مـى كـنـم كـه فداكارى مى كنند، اگر اينطور است خوب ، همه با شما هستند،خـوب ، چـرا رفـتيد خارج نشسته ايد؟ چرا جرات نمى كنيد بيائيد اينجا؟ اينها همين ها هستندكـه مـى خـواهـنـد در دل هـاى ساده مردم نفوذ كنند و انشاءالله كه موفق نخواهند شد و اسلامبـحـمـدالله يـك جـلوه اى كرده است و در همه دنيا اين جلوه را كرده است و مردم دنيا و مظلوميندنيا توجه پيدا كـرده انـد به اين جمهورى اسلامى . و اميدوارم كه ما هم خودمان پايبند باشيم به اسلام وبـه جـمـهـورى اسـلامـى و همه شما موفق باشيد براى اينكه خدمت كنيد به اين مردم ، خدمتكـنـيـد بـه ايـن مـسـتـمـنـدان دولت خدمت كند به اين كسانى كه در راه اسلام آنقدر فداكارىكـردنـد، خدمت كند به اين اهالى دزفول و اهالى انديمشك و خوزستان كه همه چيز خودشانرا از دست دادند، خدمت كنند. اين يك تكليف شرعى است براى همه ما. والسلام عليكم و رحمة الله تاريخ : 14/7/62 فـــرمـــان امـــام خـــمـــيـــنـــى بـــه آيـــت الله مـــهـــدوى كـــنـــى (درمـوردتشكيل ستاد تاءمين نيازهاى مردم مناطق بمباران شده ) بسم الله الرحمن الرحيم جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى مهدوى كنى دامت افاضاته با توجه به حوادث ناگوار فوق العاده ناشى از حملات وحشيانه موشكى و بمباران هاىمـكـرر مـنـاطـق مـسـكـونـى شـهـرهـا و روسـتـاهـا بـه وسـيـلهعوامل استكبار جهانى و حزب بعث عفلقى عراق ، ناچار نياز به كمك هاى فورى و ضربتىاحـسـاس مـى شـود. در ايـن رابـطـه لازم اسـت سـتـادىتـشـكيل شود كه با اختيارات كامل و فوق برنامه نيازهاى تداركاتى و عاطفى مردم محترممـصيبت زده و داغديده را بدون وقفه برآورده سازد، لازم به تذكر است كه به متصديان ومـامـوران ايـن امـر اسـلامـى امـر و سفارش اكيد شود كه با احترامات فائقه با اين عزيزانمـظـلوم بـرخورد گردد. انتظار دارد كه جناب آقاى رئيس جمهور محترم و رئيس محترم دولتايـدهـم الله در اقـدام بـه ايـن مـهـم ، تـمـام سـعـى و كـوشـش لازم رامـبـذول دارنـد و تـلاش در بـهـبـود وضع اين عزيزان محترم را به عنوان يك وظيفه شرعىتلقى فرمايند. لازم اسـت ايـن سـتـاد بـا تشكيل گروه هاى نجات و پشتيبانى و اسكان فورى موقت و تهيهلوازم مورد احتياج ، گوشه اى از وظايف انسانى !!! اسلامى خود را عملى سازد. كـليـه ارگـان هـاى دولتـى و نـهـادهـاى انـقـلابـى اعـم از وزارتخانه ها و ادارات تابعهخـصـوصـا وزارت صـنـايـع و بـازرگـانـى مـوظـفـنـد هـمـكـارى هـاى لازم رامـبـذول دارنـد. امـيـد اسـت مـردم مـعـظـم و روحـانيون و ائمه جمعه و جماعات عظيم الشاءن درسـراسـر ايـران بـا يـارى و هـمـكـارى خـود مـوجـب جـلب عـنـايـات خـاصـه خـداونـدمتعال و رضاى حضرت بقيه الله الاعظم ارواحنا فداه گردند. لازم اسـت جـنابعالى اينجانب را از جريان امور و خداى نخواسته اگر در تحقق اهداف فوقبـه مـانـعـى بـرخـورديـد، مـسـتـحـضـر نـمـايـيـد. از خـداونـدمتعال توفيق و تاءييد همگان را خواستار است . والسلام عليكم و رحمة الله روح الله الموسوى الخمينى تاريخ : 18/7/62 پـاسـخ امـام خـمـيـنـى بـه نـامه دبير شوراى سرپرستى طلاب غير ايرانى مقيم حوزهعلميهقم (حجت الاسلام حاج شيخ حسن ابراهيمى ) بسمه تعالى توفيق و تاءييد آقايان را در اين امر مهم اسلامى از خداوند تعالى خواستار است . اميد استبا تاءييدات خداوند متعال و تحت عنايات خاصه ولى الله اعظم روحى فداه هر چه بيشتربراى بارور شدن تبليغات اسلامى و صدور معنوى انقلاب اسلامى در جهان موفق و مؤ يدباشيد. والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته روح الله الموسوى الخمينى بسمه تعالى جـواب 1 !!! بـايـد نماز را بعد از اتمام كار بخوانند و اگر كارخانه دولتى است ، مسؤول هم نمى تواند اجازه دهد. جواب 2 !!! لازم است پس از وقت ادارى نماز بخوانند. جواب 3 !!! دولت مى تواند، بلكه در صورت مذكور لازم است الغا كند. روح الله الموسوى الخمينى تاريخ : 1/8/62 بـــيـــانـــات امام خمينى در ديدار با وزير صنايع سنگين و كاركنان واحدهاى توليدىايـنوزارتـــخـــانـه و گـروهـى از مـخـتـرعـيـن و مـبتكرين وابسته به سازمان پژوهشهاى علمى وصنعتى بـراى جـبران نقيصه هايى كه در طول تاريخ به اين كشور وارد شد بايد دوجهت را درنظر بگيريد يكى اعتماد به خدا و يكى اتكال به نفس من از مشاهده شما برادران كه در راه بسم الله الرحمن الرحيم پـيـشـبـرد مقاصد اسلام و پيشبرد مقاصد ميهن مشغول جهاد هستيد تشكر مى كنم و اميدوارم كهخداوند شما همه برادران را توفيق بدهد كه بيشتر براى كشور خودتان مفيد باشيد. شمامـى دانـيـد كه در رژيم سابق بايد بگوئيم كه رژيم باز دارنده بود نسبت به جوان هاىما، آنها را نه اينكه نمى خواست رشد بدهد، آنها را خواست متوقف كند به نفع ابرقدرت ها.و لهذا همه جهات اين كشور وابسته شد و با چپاول هاى بسيار زياد وابستگان به آن رژيمفـرار كـردنـد و يك كشورى كه ورشكسته بود تقريبا، به دست شما جوانان دادند و شماجـوانـان بـرومـنـد كـشـور هـسـتـيـد كـه بـايـد جـبـران آن نـقـيـصـه هـايـى كـه درطـول تـاريـخ اين دو جنايتكار، پدر و پسر جنايتكار به اين كشور وارد شد جبران كنيد. وعمده اين است كه شما دو جهت را در نظر بگيريد كه من كرارا عرض كردم ، يكى اعتماد بهخداى تبارك و تعالى كه وقتى كه براى او بخواهيد كار بكنيد به شما كمك مى كند، راهرا براى شما بازكند، در هر رشته كه هستيد راه هاى هدايت را به شما الهام مى كند و يكىاتـكـال بـه نـفـس ، اعـتماد به خودتان . شما خودتان جوان هايى هستيد كه مى توانيد همهكـارهـا را انـجـام بـدهـيـد. مـخترعين ما مى توانند در سطح بالا اختراع بكنند، مبتكرين ما مىتوانند در سطح بالا ابتكار كنند به شرط اينكه اعتماد به نفس خودشان داشته باشند ومـعـتـقـد بـشـونـد به اينكه مى توانيم . در رژيم سابق نمى توانيم را در بين همه قشرهاشايع كردند به همه گفتند ما نمى توانيم و بايد تواناها بيايند و به ما تعليم بدهند،آنها هم كه مى آمدند تعليم نمى دادند، شماها را وابسته مى كردند. امروز كه دست همه آنهابحمدالله قطع شده است و ديگر براى آنها جايى در اين كشور باقى نمانده است اين شماجـوان هـاى كـشـور هـسـتـيـد كـه در هر جا هستيد بايد به فكر آتيه كشور خودتان باشيد،حـال كـشـور خـودتـان بـاشـيـد. و لازم اسـت كـه بـا ايـن دو خـصـيـصـه ،اتكال به خداى تبارك و تعالى ، اطمينان به نفس ، بااين دو خصيصه به پيش برويد وبـعـد از مـدت كـوتـاهـى خواهيد ديد كه راه هاى سعادت بر شما باز مى شود و قدرت هاىبـزرگ طـمـع شـان قطع مى شود. و انشاءالله اين كشور يك كشور نمونه مى شود براىكشورهاى ديگرى كه آنها هم گرفتار آن تبليغات ابرقدرت ها هستند كه نمى گذارند آنها هم رشد بكنند. امروز فعاليت براى كشور اسلامى ، عبادت است امـروز شـمـائيـد كـه بـايـد دامـن بـه كـمـر بـزنيد و در رشد صنايع اين كشور و در رشدتوليد اين كشور دامن به كمر بزنيد و همت بگماريد و فعاليت بكنيد. فعاليت شما امروزبـراى كـشـور اسـلامـى يـك عـبـادت اسـت . شـمـا امـروز هـمـه تـان بـا ايـده اسـلامـى درحـال عـبـادت هـسـتـيـد، چـه در كـارخـانـه هـا و چـه در مـواردى كـه بـه صـنـعـتمشغول هستيد و چه در كشاورزى هر كس هست و چه در ساير كارخانه ها كه هست . وقتى انسانبـراى خـلق خـدا خـدمـت بـكـنـد و بـراى ايـنـكـه ايـن خـلق درطـول تـاريـخ سـتـم ديدند، عقب نگه داشته شدند، نگذاشتند رشد معنوى بكنند، رشد مادىبـكـنـنـد، وقـتـى با اين ايده شما خدمت بكنيد شما در خدمت اسلام هستيد و شما مجاهد هستيد درپـشـت جـبـهه ها. همانطورى كه مجاهدين ما در جبهه ها مجاهدت مى كنند و عبادت خدا را در آنجامـى كـنند شما هم در پشت جبهه ها هستيد و عبادت خداى تبارك و تعالى را با همين كارهايتانانجام مى دهيد. و من اميدوارم كه با فعاليت شما عزيزان ، با فعاليت همه جوان هاى ايران ،هـمـه قـشـرهـاى مـلت ، زن و مـرد مـلت اين كشور ديگر از آسيب دهر مصون باشد و دست همهابرقدرت ها تا ابد از آن كوتاه باشد. شـما تنها كشورى هستيد در دنيا كه فاتحه هر دو ابرقدرت را خوانديد و دست هر دو راكوتاه كرديد شـمـا مـى دانـيد كه امروز ما گرفتار به دسيسه ها و توطئه هاى ابرقدرت هستيم . اينكههـمـه ، قـدرت هـاى خـودشـان را روى هـم گذاشتند و به كشور شما حمله كرده اند، چه حملهتـبـليغاتى و چه حمله تسليحاتى ، براى اين است كه آنها احساس مى كنند كه ايران استكـه تـوانـد خـودش و ديـگـر كشورها را از قيد اسارت ابرقدرت ها و چپاولگرى هاى آنهانـجـات بـدهـد، از ايـن جهت ما بايد مهيا باشيم به اينكه اين ضربه اى كه زديم به آنهادنبالش را بگيريم . ما در بين راه هستيم . كارى كه شما جوان ها كرديد در دنيا بى نظيراست . هيچ كشورى را شما سراغ نداريد كه از ابرقدرتى بريده باشد و به ابرقدرتديگرى اتصال پيدا نكرده باشد. بى استثنا تمام كشورهاى دنيا يا در تحت سلطه مستقيميا غير مستقيم اين ابرقدرتند يا در تحت سلطه مستقيم يا غير مستقيم آن ابرقدرت ها. و شماتنها هستيد در دنيا كه فاتحه هر دو را خوانديد و دست هر دو را كوتاه كرديد و مى خواهيدشـمـا خـودتـان بـاشـيد. مى خواهيد مستقل باشيد. مى خواهيد آزاد باشيد. مى خواهيد آن قيد وبندهايى كه براى كشور شما در زمان طاغوت درست شده بود از آنها همانطور كه رهايىپـيـدا كرديد رها باشيد تا آخر و اين با جديت خود شماست ، با تلاش خود شماست براىهـمـه كـارهـا. هـركـس در هـر كـارى كـه مـشـغـول اسـت ، چـه در دانـشـگـاه هـا كـهمـشـغـول دانـش هـسـتـنـد و چـه در صـحـراهـا و بـيـابـان هـا كـهمـشـغـول كـشاورزى هستند و چه در جبهه ها كه مشغول فعاليت هستند و چه در كارخانه ها كهمشغول جهاد هستند، همه در جهاد در راه خدا !!! هـسـتـيـد !!! هـستند و بايد اين جهاد را به آخر برسانند و انشاءالله به آخررسد. شمااراده كـنـيـد خـداى تـبارك و تعالى عنايت مى كند به شما و شما مصمم باشيد كه خودتانبراى كشور خودتان باشيد و براى رفاه حال همه كشورهاى تحت سلطه انشاءالله . بايد مصيبت ها را تحمل كنيم براى اينكه ارزش اسلامى را بدست آوريم و اسلام را پيادهكنيم و شـمـا مـى دانـيـد كـه مـصـيـبـت هـايـى كـه بـه ايـن كـشـور وارد شـده اسـت ازاول انـقـلاب تـاكـنـون ، چـه حـجـم زيـادى داشته است . و در ازاى او اين پيروزى هايى كهبـراى شـمـا حـاصل شده است حجم بسيار افزون داشته است . ما در عين حالى كه جوان هاىبـسـيـار لايـق خـودمـان را، مـردان كـاردان خودمان را از دست داديم لكن آن چيزى كه به دستآورديم ارزش اش بيشتر از اين معانى است . آنى است كه سيدالشهدا سلام الله عليه زن وفـرزنـد خـودش را فـداى او كـرده ، آنـى اسـت كـهرسـول الله صـلى الله عليه وآله وسلم زندگانى خودش را در راه او صرف كرد و ائمهمـعـصـومـين ما در راه او آنهمه رنج ديدند. ما هم كه مدعى هستيم و اميدوارم كه اين ادعا صحيحبـاشـد، مـدعـى ايـن هـسـتـيـم كـه شيعيان آنها و پيروان آنها هستيم ، بايد همانطور كه آنهاتـحـمـل داشـتـنـد مـصـايـب را، در مـقـابـل ارزش انـسـانـى ، درمـقـابـل ارزش هـاى اسـلامـى مـا هـم مـصـيـبـت هـا را تـحـمـل كـنـيـم و درمقابل همه مصيبت ها بايستيم ، براى اينكه آن ارزش انسانى را به دست بياوريم ، اسلام راكه راس همه ارزش هاست در كشور خودمان و ساير كشورها پياده كنيم . و شما مى دانيد كهامـروز در جـبهه ها چه پيروزى چشمگيرى به وسيله همين جوان هاى عزيز رزمنده ما به دستآمده است كه قدرت هاى بزرگ الان در فكر اين هستند كه براى شكست خوردن تقريبا شكستآخـر صـدام فـكرى بكنند كه بلكه بتوانند اين را حفظش بكنند. صدام هم كه مى بينيد كهوضع روحى اش يك وضع جنون آميزى شده است كه هر وقت شكست مى خورد در ميدان از دورمـى ايـسـتد و كشور ما را، جوان هاى ما را، بچه هاى ما را مورد موشك هاى دوربرد مى كند. وديـديـد كه با دزفول ، سابق و حالا همين ديروز و امروز چه كرده است و با مسجد سليمانچـه كـرده است و با مريوان و بانه چه كرده است . ما در جنگ بر او غلبه كرديم و او نمىتـوانـد مـقـابله كند. و او با شرارت به مردم عادى ، به مردم بى پناه ، به اينها تجاوزمـى كـنـد. و عـجـب ايـن اسـت كـه در يـكـى دو سـه روز پـيـش از ايـنقـبـل از ايـن جنايت گفت كه ما به يكى از مسؤ ولين آنها گفتند كه ، يا شايد خود صدام همبـودكـه مـا بـه سـازمـان بـين المللى يا يكى از همين سازمان ها گفتيم كه ما حق خودمان رابـراى ايـنـكـه هـمه نقاط ايران را بكوبيم حفظ كرديم و ما اين كار را مى كنيم . و سازمانبين المللى هم كه به اصطلاح براى حفظ حقوق بشر است سكوت كرد و با اين سكوت اورا تشويق كرد به يك همچو جنايتى . او نمى تواند به نظامى هاى ما صدمه بزند لكن ازدور تـوانـد كـه مـوشك بيندازد. موشك هاى دوربرد را بيندازد. همان موشك هايى كه قدرتهاى بزرگ به او دادند، قدرت آمريكا و شوروى به او دادند، او را از دور بيندازد و خانههاى مظلومين را به سر خود و بچه هاشان خراب كند و رجز خوانى كند كه ما چه كـرديـم و چه كرديم ، چقدر كشتيم . اين رجز خوانى ندارد كه يك دسته مظلومى كه ، زن وبـچـه اى كـه در خـانـه هـاى خـودشان خوابيده اند، شما با موشكى كه از خارج ايران مىانـدازيـد آنـها را بكشيد. از آن طرف هم عربده مى كشد كه خاك عراق هيچ از دست نرفته ويـك وجـبـش ايـرانى ها وارد نشدند، در صورتى كه 700 كيلومترش را الان وارد شده اند وانـشـاءالله بـعدها هم اميد است كه تتميم بشود. و من بايد از اين جوان هاى عزيزى كه جانخـودشـان را در دست گرفته اند و براى اسلام در اين جبهه ها فعاليت مى كنند، اين قواىمسلحه ما از هر طايفه اى كه هستند و اين جهادسازندگى كه آنها هم بسيار فعاليت مى كنندمن بايد از آنها تشكر كنم . و انصافا ما رهين منت براى آنها هستيم كه آنها دارند در جبهه هابا آن وضعى كه هست فعاليت مى كنند و براى شما پيروزى مى آفرينند، سرفرازى مىآفرينند. وضـع روحى اى كه صدام پيدا كرده يك وضعى است كه هر جنايتى را حاضر است انجامبدهد و مـا در عـيـن حـالى كـه الان بـسـيـارى از شهرهاى آنجا زير نظر ما هست و رزمندگان ما مىتـوانـنـد آنها را بمباران كنند ابدا همچو كارى نكردند و نبايد هم بكنند، براى اينكه مردمشهرها گناهى ندارند. ما در جنگ بايد جلوى او را بگيريم ، در جنگ بايد صدمات را به اووارد بكنيم و او را محطوم بكنيم و محكوم بكنيم و معدوم بكنيم انشاءالله . من اميدوارم كه اينجـنگ ديگر همين روزهاى آخرش باشد. انشاءالله اين رژيم ساقط بشود و كشور عراق بهدست خود ملت عراق اداره بشود و به وجهش اسلامى و شايسته براى اسلام اداره بشود. و از مطالبى كه امروز به من اطلاع دادند اين بود كه صدام به يكى از فرماندهان خودشكـه در جـبـهـه گـفـتـه اسـت يـك پـيـروزى اى انـجـام داده اسـتمـدال داده اسـت و ايـن داب اوست . همان وقت هم كه خرمشهر را گرفتند و بيرون كردند اينهارا، او بـه مـدال شجاعت به بعضى ها داده حالا هم كه با افتضاح اينها را بيرون كردند وقريب هفتصد نفر از آنها را در پشت جبهه آوردند و اسير كردند و قريب سه هزار و پانصدنفر آنها را يا كشته يا مجروح كردند كه بسيارى از فرماندهان آنها هم در بين آنها بوده ،بـه حـسـب آنـطـورى كـه گـزارش داده انـد ايـشـان بـازمـدال داده اسـت و بـهـتـر ايـن اسـت كـه يـك مـدالى بـه خـودش بـدهـنـد و آنمدال شجاعت . براى اينكه اين آدم در عين حالى كه اين سبعيت را دارد، اين وضع روحى را همدارد كـه از آن طـرف بـه ايـن طرف و آن طرف متشبث به اينكه بيائيد و مرا رها كنيد از اينگرفتارى كه پيدا كردم از آن طرف هم عربده مى خواند، از آن طرف هم اين بيچاره هايىكـه فـرستاده به جبهه اگر يك قصورى بكنند اعدام مى كند آنها را. همين دو سه روز بازبـه حـسب آنطورى كه گفتند يك دادگاه صحرائى درست كرده و بسيارى از اين فرماندهانرا كـه سـسـتـى كـردنـد در اين امر، اعدام كرده است . اين وضع روحى است كه او پيدا كردهيـعـنـى يك وضعى الان پيدا كرده است كه به هر طرف مى زند و هرجنايتى را حاضر استانـجـام بـدهـد. و مـن امـيـدوارم كـه خـود عـراقـى هـا و ارتـش عـراق بـيـش از ايـنتحمل نكنند اين جنايات اين را و اين حزب بعث را به جاى خودش بنشانند تا كشور، عـراق تـا انشاءالله كشور عراق با سرافرازى و آسودگى بتواند به زندگى اسلامىخودش انشاءالله ادامه بدهد. مـن از خـداى تـبـارك و تعالى سلامت و توفيق همه جوان هاى جبهه و پشت جبهه و شما جوانهاى عزيزى را كه در جبهه داخل مشغول جهاد هستيد از خداى تبارك و تعالى خواهم و اميدوارمكـه هـمـه سـالم و سـعـادتـمـنـد بـاشـيـد و بـا قـدرت و قـوتمشغول كار باشيد، مشغول جهاد باشيد و به طور شايسته به كشور خودتان خدمت بكنيد وما هم دعاگوى شما هستيم انشاءالله . والسلام عليكم و رحمة الله تاريخ : 4/8/62 بيانات امام خمينى در جمع ائمه جمعه مراكز استان هاى كشور نماز جمعه در راس همه امور است بسم الله الرحمن الرحيم يـكـى از مـهـمـترين چيزهايى كه در اين انقلاب حاصل شد قضيه نمازجمعه است كه در زمانسـابـق در بين ما مطرود و در بين اهل سنت به طور دلخواه نبود و غالبا تحت نفوذ قدرت هاانجام مى گرفت ، كه بحمدالله در اين نهضت نماز جمعه با محتواى حقيقى آن تحقق يافت وآقايان بايد با سفارش به مردم و نسل هاى آينده به اين مساءله اهميت بدهند كه نماز جمعهدر راس هـمه امور است و مردم را مجتمع كنند كه در اين امر خللى وارد نشود. منصب امامت جمعهيـعنى منصب تماس روحانيت با ملت و روحانيت با مجلس و دولت و اين از امورى است كه بادسـت تـوانـاى ائمـه جمعه انجام مى گيرد كه اميد است هر روز بيشتر و بهتر انجام شود وجمعيت بيشتر بيايند و اين سنت حسنه اى باشد كه براى مردم و آيندگان محفوظ بماند. امـروز غـيـر از زمـان سـابـق است كه روحانيت نمى توانست كارى بكند، بلكه روحانيت مسؤول اسـت ، نـمـى تـوانـد كـنـار بـنـشـيـنـد و بـه دعـا و ذكـرمـشـغـول گـردد. احـتـياجات ما زياد است ، احتياج به تبليغ و احتياج به قضاوت ، و در عينحال كه شورايعالى قضائى زحمت كشيده است ولى كمبود قاضى وجود دارد. حوزه ها و علمابـايـد هـمـت كـنـنـد كـه درس قـضـا بگويند و قضات را از فنونى كه در سابق مانند زمانحـضـرت اميرعليه السلام استفاده مى شد آگاه كنند كه مساله قضاوت تنها يك مساله علمىنيست بلكه يك مساءله فنى هم هست كه گاهى از همين طريق قاضى به اطمينان مى رسد كهدر بـاب قـضـا حجت است . خلاصه ، اين مسائل به عهده علما و خصوصا ائمه جمعه است كههـمـه دسـت در دسـت يـكـديـگـر بـدهـنـد تـا انـقـلاب مـحـفـوظ بـمـانـد ومـثـل زمان مشروطيت نشود كه آنها كه اهل كار بودند ماءيوس بشوند و كنار بروند، كه درزمان مشروطيت همين كار را كردند و مستبدين آمدند و مشروطه خواه شدند و مشروطه خواهان راكنار زدند، و عده اى كه با اسلام سروكار ندارند به نام اسلام و پيروى از آداب اسلامىروى كار بيايند. ابـرقـدرت مـى دانند اگر انقلاب ايران به همه جا برسد فاتحه آنها خوانده مى شود شـمـادانـيـد كـه دنـيـا امـروز وضـع خـاصـى پـيـدا كـرده اسـت و سـازمـان عـفـو بـيـنالملل اسم يك مشت از ممالك را رديف كرده كه اينها حقوق بشر را نقض نموده اند، كه در ميان آنها از آمريكاو فـرانـسـه و شـوروى خـبـرى نـيـسـت و هيچ اسمى به ميان نيامده در حالى كه شوروى درافـغـانـسـتـان ، و آمـريـكـا در بـيـروت چـه بـسـاطـى درسـت كـرده انـد و اسـم آن را صلاححال مردم گذاشته اند. صلاح حال مردم به شما چه ؟ آنوقت درباره ايران كه چند نفرى رابا آنهمه فساد قصاص نموده است ، آنقدر هياهو به راه انداخته و همه رسانه هاى گروهى، ايـران را مـورد حـمـله قـرار داده اند. البته آنها خوب مى دانند كه انقلاب ايران اگر بههـمـه جـا بـرسد فاتحه آنها خوانده مى شود و دست آنان كوتاه مى گردد. مع الاسف حكومتهاى اسلامى يا توجه ندارند يا توجه دارند ولى براى حكومت چند روزه خود سكوت نمودهو بـا آنـان همكارى مى كنند، كه بايد در مقابل آنها بايستيم تا انقلاب و اسلام به همه جاصادر شود. انتخابات آينده از اهم امورى است كه مسؤ وليت آن با همه ماست و امـا مساءله انتخابات آينده از اهم امورى است كه مسؤ وليت آن با همه ماست و توجه داريدكـه دشمنان اسلام در نظر دارند كارى بكنند كه انتخابات درست صورت نگيرد و از دستمـسـلمـان هـا و مـتـعهدين خارج شود، ولى شما بايد تمام قدرت تان را صرف كنيد كه بهخـوبـى انـجـام شـود. انـتـخـابات يك محكى هم براى خودتان است كه ببينيد آيا مى خواهيدانتخاب اصلح بكنيد براى خودتان يا براى اسلام ؟ اگر براى خودتان باشد شيطانىاسـت و امـا اگـر انـتـخـاب اصلح براى مسلمان هاست ، كى و از كجاست ، مطرح نيست ، از هرگروهى باشد، حزب باشد يا غيرحزب ، نه حزب اسباب اين مى شود كه غير آن فاسد ونـه صـد در صـد حـزبـى بودن باعث صلاح آنهاست . و انتخاب اصلح براى مسلمين يعنىانـتـخـاب فردى كه تعهد به اسلام و حيثيت آن داشته باشد. و همه چيز را بفهمد و چون درمجلس ، اسلام تنها كافى نيست ، بلكه بايد مسلمانى باشد كه احتياجات مملكت را بشناسدو سـيـاسـت را بـفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد كشور باشد و ممكن است به شما و گروهشـمـا هم مربوط نباشد، كه اگر اصلح را انتخاب كرديد، كارى اسلامى مى كنيد و اين يكمـحـكـى اسـت بـراى خـودتان كه تشخيص بدهيد انتخاب براى اسلام است يا براى صلاحخودتان . امـيـدوارم كـه تـا آخـر هـم ايـنـطـور باشد و هر روز و هر دوره انتخابات بهتر انجام شود.بـنـابـراين بايد تمام قدرتمان را جمع كنيم كه بازيگرها دوباره پيدا نشوند و آقايانائمـه جـمـعـه عـلاوه بـر ايـنـكه با هم سمينار دارند، با ساير علماى بلاد تهران و قم درارتباط باشند كه انتخابات خوب باشد. و اين مساءله ، مساءله شخصى نيست بلكه براىاسـلام و از امـور مـهـمـه اسـت و امروز عمده مسؤ وليت ها به عهده شماست و كسى نبايد كناربـرود و شـانـه خالى كند. با دولت همكارى و همراهى كنيد و استاندارها را تقويت نمائيد،مـنـافـقـيـن هـر چـه مـى خـواهـنـد بـگـويند. اميدوارم موفق و مويد باشيد و همه امور به طورشايسته درست بشود. والسلام عليكم و رحمة الله تاريخ : 14/8/62 بـــيـــانـــات امـــام خـمـيـنـى در جـمع اعضاى كميسيون هاى داخلى و خارجى مجلس شوارىاسلامى شما از اول اگر جلوى فساد را نگيريد معلوم نيست كه به وضع سابق منتهى نشود بسم الله الرحمن الرحيم مـن راجع به كل مجلس مكرر عرض كرده و حالا هم عرض مى كنم كه مجلس ما بايد با مجلسهـاى سابق فرق داشته باشد، البته فرق هم دارد، اما هر امرى كم كم به انحراف كشيدهمـى شـود و چـنـيـن نـيـسـت كـه يـكدفعه انحراف واقع شود. در خود انسان نيز چنين است كهشـيطان و نفس اماره به تدريج از عمل به مكروهات و بعد از آن به صغائر و از آنجا بهبـالاتـر انـسـان را مـنـحـرف مـى كـنـند. در مجلس سابق دوره اولش بهتر بود، لكن در هرسال چيزى به آن اضافه و يا از آن كم شد تا رسيد به آنجا كه مجالس اخير را ديديم .شـمـا از اول اگـر جـلوى فـسـاد را نـگـيـريـد معلوم نيست كه به وضع سابق منتهى نشود.البته بايد عاقلانه باشد كه مساءله حادى پيش نيايد. در مسائل ملايمت و جهت رحمت بيشتر از جهت خشونت تاثير مى كند در مـسـائل مـلايـمـت و جـهـت رحـمـت بـيـشـتـر از جـهـت خشونت تاثير مى كند. من در زمان اختناقرضـاخـانى وقتى در مدرسه فيضيه صبحت مى كردم ، آنگاه كه از جهنم و عذاب الهى بحثمـى كـردم هـمـه خـشـكـشـان مـى زد، ولى وقـتـى از رحـمـت حـرف مـى زدم ديـدم كـهدل هـا نـرم مـى شود و اشك ها سرازير مى گردد و اين تاثير رحمت است . با ملايمت انسانبـهـتـر مـى تـوانـد مـسـائل را حـل كـنـد تـا شـدت و مـجـلس بـاب مـبـاحـثـه اسـت و بـايـدمـثـل مباحثه طلبه ها باشد كه با هم دوست هستند و با يكديگر بحث و گفتگو مى كنند ولىمعلوم است كه مباحثه هست . مـجـلس اسـلامـى بـايـد مـلت و ديـگـران را ارشـاد كـنـد چـونمسائل به خارج منعكس مى گردد و تاثير روى مردم مى گذارد، از اين جهت مسؤ وليت مجلسبـه عنوان يك مرشد و هدايت كننده براى مردم زياد است و اين كلى مطلب است كه انشاءاللهاين مجلس اول انقلاب ، پايه اى و سنت حسنه اى باشد براى آينده كه هر چه خوب بشود،شما در اجر آن شريك هستيد. در مـسـاءله اى كـه راجـع بـه كـمـيـته فرموديد اعتقادم بر اين است كه همين گونه كه هستبـاشـد و هـيـچ گـونـه تـحـولى دربـاره آن صورت نگيرد. راجع به استيضاح هم من هيچنظرى نمى دهم فقط با ملايمت و تفاهم باشد، موافقين و مخالفين حرف هايشان را بزنند،آنوقت مجلس هر چه راى داد معتبر است . ميل دارم وضع و امور با ملايمت و اخلاق حسنه صورت بگيرد امـيـدوارم آقـايـان مـوفـق شـونـد كـه وقـتـى مـجـلس راتـحويل مى دهند مردم راضى باشند تا بعدها به همين آقايان راى بدهند. البته من تمامىآقـايـان را نـمـى شـنـاسـم ولى امـيـدوارم مـجـلس داراى يـك اكـثـريـت تـام مـتـعـهـد بـاشـد.ميل دارم وضع و امور با ملايمت و اخلاق حسنه صورت بگيرد و اين خيلى بهتر است . دو نفركـه بـا هـم دعـوا دارنـد وقـتى يكى از آنها با رافت و ملايمت حرف زد، دعوا تمام مى شود.اصولا كارها با ملايمت و رافت بهتر انجام مى گيرد. من دعا مى كنم تا شما در كشورى كه از همه طرف به آن حمله شده ، موفق باشيد. امروز هرانـفـجـارى كـه در هر جا صورت مى گيرد به ايران نسبت مى دهند و مى گويند ما شواهدىداريم كه مساءله به ايران مربوط مى شود و دليلش اين است كه در ايران هم انفجار واقعشـده اسـت . ايـن چه استدلالى است ؟! مردم از اسرائيل ناراحت هستند به ما چه ربطى دارد؟!البته ما ميل داريم اسرائيل همه اش آتش بگيرد و اگر خداوند توفيق دهد مى رويم و مردمرا از شر اسرائيل نجات مى دهيم ، ولى اين بدان معنا نيست كه ما آنجا را منفجر كرده ايم . ويـا در مـسائل ديگر مى گويند يك شاهد عينى چه گفته است . اين شاهد عينى يك منافق و يايك دزد فرارى است و يا لابد راديو بغداد مى گويد، و اينها خيلى چيزها مى گويند و اينمـى شـود شاهد عينى . اصلا دنيا در چه وضعى است . فقط بايد توجه داشت كه بايد باهـم بـاشـيـم و در مـقـابـل آنـهـا مـحـكـم بـايـسـتـيـم و بـا خـودمـان رئوف بـاشـيـم و درمـقـابـل دشـمنانمان سرسخت . اين را عقل اقتضا مى كند كه وقتى عده مخالف داريم ، خودمانمـخـالفـت مان را كنار بگذاريم تا با وحدت كلمه اين مملكت برسد به آنجا كه همه دلمانمى خواهد. والسلام عليكم و رحمة الله تاريخ : 15/8/62 بـــيـــانـــات امـــام خـــمـــيـــنـــى در ديـــدار بـــا وزيـــر و گـــروهـــىازپرسنل وزارت سپاه پاسداران و سر پرست و مسؤ ولين مراكز بنياد شهيد انقلاباسلامىسراسر كشور قدرت اگر چنانچه به دست اشخاص غير مهذب بيفتد خطر دارد بسم الله الرحمن الرحيم انالله و انااليه راجعون مـصـيـبـت هـايـى كـه پـى در پـى بـر اسـلام و امـت اسـلامـى و دوسـتـان اسـلام واهـل بـيـت پـيـغـمبر اكرم وارد مى شود به همين ملت مسلمان و به ملت عزيز خوزستان و بهشـهـرهـايى كه اخيرا مورد تجاوز ستمگران واقع شد، تسليت عرض مى كنم . و من اميدوارمكـه خـداى تـبـارك و تـعـالى ايـن شـهـدا را با اولياء خودش و شهداى صدر اسلام محشوربفرمايد و به بازماندگان آنها صبر و اجر عنايت بفرمايد و به ملت ايران مقاومت . ابتدائا من از شما آقايان تشكر كنم كه تشريف آورديد و زحمت كشيديد تا در اينجا در خدمتشما بعضى مسائل را عرض كنم شـمـا دو قشر كه يكى مجاهدان هستيد در جبهه ها و در پشت جبهه ها و يك قشر ديگرى هم كهبـنـيـاد شـهـيـد اسـت از مجاهدين است و مجاهدت شما را خداوند تبارك و تعالى اجر عنايت مىفـرمـايـد و مـا بـايـد تـشكر از هر دو قشر بكنيم . از پاسداران و سپاه پاسداران و آنچهمتعلق به پاسداران است و همين طور از قواى مسلحه ديگر و از كسانى كه به اين عزيزانكمك مى كنند در پشت جبهه و به مظلومانى كه عزيزان خودشان را از دست داده اند، كمك مىكنند، ما از آنها تشكر مى كنيم و ملت ايران هم البته تشكر مى كند. مـا بايد هر چه از مصيبت ها بر ما وارد مى شود قدرت دفاعى مان بيشتر بشود. آنها گمانمى كنند كه با اين وضع توانند كه در جبهه ها يا در پشت جبهه ها يك نقصى وارد كنند، درصورتى كه به اشتباه خودشان تاكنون بايد پى برده باشند. يك نكته اى كه هست كههـم بـراى عـزيزان سپاه ما و هم براى ساير قواى مسلحه ما و هم براى همه كس مفيد است ووضـع دنـيـا را هـم بـا ايـن نكته مى شود سنجيد، اين است كه قدرت اگر چنانچه به دستاشـخـاص غـيـر مـهـذب بـرسـد خـطـر دارد. قـدرت خـودش يـككـمـال اسـت . خـداى تبارك و تعالى قادر است ، لكن اگر چنانچه قدرت به دست اشخاصفاسد برسد همين كمال را به فساد مى كشانند. دنيا امروز گرفتار اين است كه قدرت دردست اشخاصى است كـه از انـسـانيت بهره ندارند. ابرقدرت ها،قدرت هاى بزرگ جز به فكر اضافه كردنقـدرت خـودشـان و پـايـمال كردن مظلومان هيچ فكرى ندارند. آنهائى هم كه پيوسته بهآنـهـا هـسـتـنـد، آنـهـا هـم چـون سـنـخ ذاتـشـان هـمـان اسـت نـظـيـر آنـهـاعـمـل مـى كـنـنـد. قـدرت اگـر در دسـت انـسـان كـامـل بـاشـد،كـمـال بـراى مـلت هـا ايجاد مى كند. اگر قدرت در دست انبيا باشد، اوليا باشد باعث مىشـود كـه سلامت در جهان تحقق پيدا كند، كمال در جهان تحقق پيدا بكند. و اگر چنانچه دردسـت زورمـنـدانـى باشد كه عاقل نيستند، مهذب نيستند مصيبت بار مى آورد. امروز كه مشاهدهمى كنيد كه اين دو قدرت بزرگ يا چند قدرت بزرگ در عالم حكمفرمايى مى كنند و براىخـودشـان حـق ايـن امـر را قـائل هستند كه ملت هاى ديگر بايد در تحت سلطه ما باشند، اينفـكـر اگر همراهش قدرت باشد مصيبت بار مى آورد. قدرت در دست ظالم دنيا را به فسادمى كشاند و اگر چنانچه در رتبه هاى پائين هم بياييم قدرت در دست يك نفر انسانى كهاز آن قـدرت هـاى بـزرگ بهره ندارد، در همان محيطى كه قدرت دارد آنجا را به فساد مىكـشـانـد. آنها عالم را به فساد مى كشانند، اينها يك كشور را يا دو كشور را. و پائين تربـيـايـيم ، اگر قدرت در دست يك آدمى باشد كه در يك محله هست ، آن محله را به فساد مىكـشـد، در يـك خـانـواده هـسـت آن خـانـواده را بـه فـسـاد مـى كـشـد. قـدرت در وقـتـىكـمـال اسـت و مى تواند كه كمال خودش را بروز بدهد كه در دست دانشمند باشد، در دستعـاقـل بـاشـد. مـرحوم مدرس رحمت الله عليه آنطورى كه من شنيدم كه ايشان گفتند. ايشانگـفـتـنـد كه شيخ الرئيس مى گفته است كه من از گاو مى ترسم براى اينكه شاخ دارد وعقل ندارد. اين يك مساءله است . حالا فرضا هم شيخ نگفته باشد اما مساءله است . گاو شاخدارد و عـقـل ندارد، قدرت دارد عقل ندارد. اينهائى هم كه در دنيا الان فساد راه مى اندازند ازهمان سنخ هستند كه شاخ دارند عقل ندارند، قدرت دارند انسانيت ندارند. شما ملاحظه بكنيدكـه آمـريـكا در جهان چه دارد مى كند و شوروى هم از آن طرف و خدا خواسته است كه اين دوقـدرت مـزاحـم هـم هـسـتـنـد، مقابل هم هستند، اگر يكى شان بود دنيا را مى بلعيد. اين دوتاقـدرتـمـندند و در مقابل هم ايستاده اند، آن از او مى ترسد و از او مى ترسد. اگر اينها ازهـم نـتـرسـنـد دنـيـا را از بين مى برند. نه اين است كه ادعاهاى آنها كه ما براى صلح مىخـواهـيم چه بكنيم . اينها راه افتاده اند آمده اند به بيروت ، به لبنان براى اينكه ما مىخواهيم صلح در لبنان باشد. شما صلح طلب نيستيد، بر فرض اينكه باشيد، آمدن شمابـه چـه مـناسبت در كشورهاى ديگر؟ حكومت هايى كه در بعضى از اين كشورها هستند، حكومتهـاى مـلى نـيـسـتـنـد، بـه مـلت مـربـوط نيستند. اگر شما انسان بوديد و انسانيت را و اموراخـلاقـى اى كه در انسان و ارزشمندهايى كه در انسان معتبر است پيش شما هم مقدارى از آنبـود، ملاحظه حال مستمندان و ملت هاى ضعيف را مى كرديد. نه اينكه يك دولتى را كه برخـلاف مـيـل يـك مـلتى است ، سركار آمده است شما او را به عنوان اينكه مى خواهيم دولت راتـقـويـت كـنـيـم ، در كـشـورشـان بـه طـور غصب وارد بشويد. اين براى اين است كه مهذبنـيـسـتـنـد، انـسـانـيـت را در كـار نـيـسـت ، قـدرت هـسـت . شـاخ دارنـدعـقـل ندارند. شما ملاحظه بكنيد در هر جاى دنيا كه يك فسادى وارد مى شود براى همين معنااست كه آن كـسـى كـه در آنـجـا، در آن نـقـطـه قـدرت دارد، ايـن قـدرت داردعـقـل نـدارد، قـدرت دارد انسانيت ندارد. اين عقلى كه من عرض مى كنم آن عقلى است كه ما عبدبـه الرحـمـن والا تـدبـيـر شـيـطـنـت و تـدبـيـر را ايـنـهـا هـم دارنـد. امـا آن عـقـلى كـهعـقـل سالم باشد و بتواند انسان را به ارزش هاى انسانى برساند ندارند. مجرد دانشمندبودن به يك معنا، اين فايده ندارد. ممكن است يك كسى دانشمند بسيار بزرگى باشد لكنآن عقل را نداشته باشد، دانش خودش را صرف فساد بكند، صرف تباه كردن ملت ها بكند.ايـنـهـا دارنـد قـدرت خـودشـان را صرف مى كنند در اينكه ملت ها را تباه بكنند، تحت ستمبـكـشـنـد. از آن قـدرت هـاى بالا هم كه پائين بياييم شما ملاحظه مى كنيد كه در محيط اينمـنطقه صدام چه مى كند و اسرائيل چه مى كند. كارهايشان شبيه به هم است . صدام در جنگشكست مى خورد، در جنگ هر وقت شكست خورد يك صدمه اى به مردم عادى و به مظلومين و بهزن و بـچـه مـردم وارد مى كند. من همين دو روز منتظر بودم كه اين به واسطه اين صدمه اىكـه خـورده و ايـن صـدمـه هـم بـزرگـتـريـن صـدمـه اى بـوده اسـت كـه تـقـريـبـا در طرازبزرگترين صدمه بوده است كه خورده است ، اين تلافى اش را سر مظلومين در آورد، سربـهـبـهـانـى ها و عرض مى كنم كه ديگر جاهائى كه هست ، اين چند شهرى كه اخيرا در آنهامـوشـك انـداخـتـنـد ايـن مـورد انـتـظـار مـا بـود بـراى ايـنـكـهامـثـال ايـن مـا از او ديـده بـوديـم . اسـرائيـل هـم يك نفر كه معلوم نيست الان كه اين عده كىبـودنـد، البـتـه عـده اى بـودنـد كـه مـى خـواسـتـنـد انـتـقـام ازاسرائيل بكشند، آن محل كثافتكارى آنها را منفجر كرده اند دنبالش شروع كرده است مظلومينرا كـوبـيـدن ، عـده كـثـيـرى از مـظـلومـين را به قتل رسانده است . اين اينجا شكست مى خوردمظلومين را از دور مى زند، آن آنجا انفجار حاصل مى شود و سيلى خورد از همان مظلومين ، كهمـعـلوم نـيـسـت الان از چه طايفه هستند، چه اشخاصى هستند، در عين حالى كه خودشان هم مىگـويـنـد بـاز مـعـلوم نـشـده اسـت كى است وليكن طياره ها را مى فرستند و هر جا را كه اينمـظـلومـيـن هـسـتـنـد مـى كـوبـنـد. ايـن وضـع روحـيـه اشـخـاصـى اسـت كـهعقل ندارند و قدرت دارند. وقتى رئيس يك گروهى شديد بيشتر مواظب باشيد كه متواضع باشيد من مى خواهم عرض بكنم كه توجه بكنند آقايان ، ما نبايد هميشه انتقاد از بالاترها بكنيم. بايد بياييم تا اين پائين بياييم پيش خودمان . توجه بكنيد به اينكه پاسداران ما كهبـسيار عزيزند پيش ما، قواى مسلحه كه بسيار عزيزند توجه كنند تفنگ وقتى دست شانآمـد غـرور نـيـايـد دنـبـالش . مـمـكـن اسـت كه يك جوانى خيلى مهذب هم باشد، خيلى هم خوببـاشـد، لكـن به تدريج برسد به اينكه يك وقت ظالم بشود. وقتى قدرت دست تان آمدبـيـشـتـر مـواظـب بـاشيد كه متواضع بشويد. وقتى رئيس يك گروهى شديد بيشتر مواظببـاشيد كه متواضع باشيد. براى اينكه اگر سستى كنيد، در اين قدرت روحى از شيطانزمين مى خوريد. شمايى كه امروز داريد براى اسلام زحمت كشيد، چه شمايى كه در جنگ هاو در پشت جنگ ها و در زحمت هايى كه در صنعت مى كشيد و چه آن آقايانى كه براى مظلوميندارنـد خـدمـت مـى كـنـنـد و براى بنياد شهيد دارند خدمت مى كنند، خدمت هاى شما بسيار ارزشدارد. ايـن ارزش را حـفـظ بـكـنـيـد. صـورت عـمل ميزان نيست ، آن چيزى كه ميزان است انگيزهعـمـل اسـت ، مـعـنـاى عـمـل اسـت ، دوتـاسـت عـمـل ، در صـورتمثل هم هستند. شمشيرى كه در دست حضرت امير سلام الله عليه است فرود مى آيد و فرضكـنـيـد كـه عـمـروبـن عـبـدود را مـى كـشـد. ايـن صـورتعمل با صورت عمل ديگرى كه شمشير دستش هست و يك كس ديگر را مى كشد، صورت ، يكصـورت اسـت ، هر دو شمشيرى است و در دستى است و فرود مى آيد و يك كسى را مى كشد،لكـن آنـى كـه او را بـا عـبـادت ثـقـليـن افـضـل دانـسـتـه انـد بـراى آن انـگـيـزهعـمـل اسـت ، بـراى آن مـعـنـايـى اسـت كـه در آن عـمـل اسـت نـه بـراى ايـن صـورتعـمـل اسـت . انـگـيـزه عـمل كه اين عمل را به آنجا مى رساند كه لايوازى عباده ثقلين انگيزهعـمـل اسـت كه چند تا قرص نان جو را كه اهل بيت عليهم السلام به فقير و اسير و چه مىدهـنـد در قـرآن چـنـد آيـه بـراى او مـى آيـد. آن چـيـزى كـه هـسـت ايـن اسـت كـه انـگـيـزهعـمـل الهى است وقتى الهى شد جبرانش الهى است . شما جوان عزيزى كه الان براى اسلامداريـد خـدمـت مـى كنيد و مطمئن باشيد كه ارزش بسيار زياد داريد شما، توجه به روحياتخـودتـان بـكنيد كه نبادا در اين امر شيطان دخالت بكند. قدرت دست تان هست نبادا كه اينقـدرت را اعـمـال بـكـنـيـد در يـك جـايـى بـرخلاف . مراقبت كنيد از خودتان . مواظبت كنيد ازخـودتـان . ايـنـكه من عرض مى كنم ، مخصوص به شما نيست ، همه ما بايد اين مطلب را درنظر داشته باشيم . هـمـه مـلت مـا، هـمـه انـسـان ها بايد توجه به اين معنا داشته باشند كه قدرت را به جاىخودش اعمال كنند. انبيا قدرت شان را به محل خودش انجام مى دادند. حضرت موسى عصايشرا مـى بـرد بـا فـرعـون مـقابله مى كرد، با ديگران با آن محبت بود. پيغمبر اكرم قدرتخـودشـان را بـراى سـركـوبى اشخاصى كه از جهات آدميت خارج شده اند، از مرز انسانيتخـارج شـده انـد و مـردم را دارنـد بـه تـبـاهـى مـى كـشـنـداعـمـال مـى كـرد. قدرت ها بايد اعمال اگر شد براى جلوگيرى از فساد باشد نه خودشفـسـاد بـيـاورد. فـرق مـا بـين شما عزيزان و آن اشخاصى كه در جبهه ها جنگ مى كنند باآنهايى كه در مقابل شما هستند، صورت عمل كه يك صورت است ، آنها مى كشند شما هم مىكـشـيـد، امـا كـشـتـن شـمـا يـك عـمـل عـبـادى اسـت و كـشـتـن آنـهـا يـكعـمـل جـنـايـى اسـت . ايـن روى انـگـيـزه اى اسـت كـه هـسـت ، روى مـعـنـايـى اسـت كـه ايـن دوعمل دارند، نه روى صورت عمل است . شما براى خدا جهاد مى كنيد، آنها براى شيطان جهادمـى كـنـند. آنها تبع شيطان هستند و شما تبع خدا هستيد. اين فاصله ما بين اين دو امر است .توجه كنيد كه اين محفوظ بماند. ايـنـهـائى كه قدرت دارند بايد حفظ جهات انسانيت و اسلاميت را بيشتر از ديگران بكنند مـن بـه آن قـدرتـمـنـدانـى كـه در جـبـهـه ايـسـتـاده انـد و الانمـسـتاصل كرده اند صدام و صدامى ها را عرض مى كنم كه مبادا اين قدرت اسباب اين بشودكه يك انتقامى بر خلاف موازين الهى گرفته بشود. شما تاكنون بنايتان بر همين بودهاست و انشاءالله از حالا به بعد هم باشد كه شهرهاى عراق را كه ما آنها را عزيز مى دانيم مثل شهرهاى خودمان و بعضى شان را بسيار بالاتر، بايدتوجه كنيد اهالى آن شهرها به همانطور كه اهالى شهرهاى ما مبتلاى به شر صدام هستند،آنـهـا بـيـشـتـر مـبـتـلا هستند. آنها فشارهايشان ، فشار صدام بر آنها خيلى زياد است ، برخـانـواده هـاى آنها، برخورد آنها اشخاصى كه از آنجا آمده اند همين دو روز پيش از اين ، دوسـه روز پـيـش از ايـن يـك كـسـى از آقـايـان كـه پـيـش مـن بـودنـقـل كـرد كـه اشـخـاصـى كـه از آنجا تازه آمده اند گويند اگر اشخاص عادى اگر ريشداشـتـه بـاشـند مى گيرندشان ، اگر تسبيح دست شان باشد مى گيرندشان به ترسايـنـكـه ايـن حـزب الله شـايـد بـاشـد، خـانواده هاى اين اشخاصى كه در جبهه هستند اگرچنانچه يك وقت آنها كوتاهى بكنند آنها را سركوب مى كنند. وضع روحى كسى كه قدرتدارد، شـاخ دارد و عقل ندارد اين است ، يك كس ديگر او را اذيت مى كند او كس ديگر را صدمهمى زند. شما بايد توجه بكنيد كه مبادا يك وقتى به واسطه بمباران هاى شهرهاى شما وكشتن عزيزان شما، مبادا يك وقتى شما عصبانى بشويد و جبران بكنيد اينطورى ، اين انتقاماز او نـيست . شما انتقام تان را از صدام بايد بگيريد و از حزب بعث و الان داريدگيريد.توجه كنيد كه نبادا حتى يك گلوله به طرف شهرهاى آنها بيندازيد. آنها شهرهايى هستندكـه هـمـانـطورى كه اين بهبهان ما مظلوم است ، بصره هم مظلوم است ، مندلى هم مظلوم است ،هـمـه ايـنـهـا مـظـلومند. اينها تحت ستم هستند. ما بايد جهات انسانى را تا آخر حفظ كنيم . ماجهات انسانى را تا مرز شهادت و فوت بايد حفظ بكنيم و هيچ وقت عصبانى از اين نشويمكه او دارد اين كار را مى كند، پس ما هم خوب است يكى از شهرهاى آنها را بزنيم نه ، هيچهمچو نيست . موازين موازين اسلامى است . اينجا جمهورى اسلامى است . اينجا اسلام حكومت مىكـند. بنابراين بايد مواظب باشيد از خودتان كسانى كه قدرت دارند، دولت قدرت دارد،سپاه قدرت دارد، ارتش قدرت دارد، بسيج قدرت دارد، اينهايى كه قدرت دارند بايد حفظجـهـات انـسـانـيـت را، جهات اسلاميت را بيشتر از ديگران بكنند. اين قدرت را در محلش خرجبكنند تجاوز از محلش نشود. و مـن امـيـدوارم كـه بـا حـفـظ ايـن جـهات انسانى و اسلامى شما الگو بشويد از براى همهكـشـورهـايـى كه آن مسائل ما به آنها رسيده است و مى رسد. و اين مرده ديگر از بين رفتهاسـت ، ديـگـر شـمـا خـيـال نـكـنـيـد، ايـنـهـا دسـت و پـايـى اسـت كـه درحـال احـتـضـار دارد مـى زنـد. ايـن قـدرتـمـنـدها آن آخر عمرشان اينطور جنون پيدا مى كنند.ايـنهائى كه در حالى كه قدرت دارند آن شارت و شورت را مى كنند، وقتى شكست خورندبـسـيار هم ضعيف مى شوند. اين ضعف روحى است كه انسان به يك طايفه اى كه هيچ كارىبه او ندارند، توى خانه هايشان نشسته اند، يك بچه كوچكى كه كارى به او ندارد، اينضـعـف انـسـانيت و ضعف قدرت است كه او بپرد براى اينكه در جبهه او را سيلى به او زدهانـد. ايـن آن مـايـه آخـرش را هـم كـه عبارت از آن گردان هايى بوده است كه براى حفظ اوبـوده فـرسـتـاده بـه جـبهه و اينجا هم بسيارى از آنها را به درك فرستاده اند. خوب اينصـدمـه مـى بـيـنـد، صدمه روحى مى بيند عقل هم ندارد كه حساب بكند كه خوب ما در جبههمـغلوب شده ايم بايد در جبهه كارى بكنيم ، آنجا كه نمى تواند كارى بكند، به بهبهانو !!! نمى دانم !!! مسجد سليمان و جاهاى ديگر تعدى مى كند اينها به واسطه ضعف روح است و همه اينها براى اين است كه ايمان در كار نيست . آنهايى كه ايماندارند نه آن طرف ضعف دارند، نه قدرت وقتى كه هست دست شان ضعف روحى پيدا مى كنندو مردم را اذيت مى كنند، نه وقتى مغلوب شدند ضعف پيدا مى كنند و ديگران را مى زنند كهچـرا ديـگـرى مـن را زده اسـت . يـن مـال ضـعـفـى اسـت كـه آنـهـا دارنـد و ضـعـف داشـتـندنـبـال ايـن اسـت كـه ايـمـان نـدارنـد، خـدا را نـمـى شـنـاسـنـد، تـوجـه بـهمـسـائل الهـى نـدارنـد، تـوجـه بـه مـبـدا و مـعـاد نـدارنـد. آنـهـامـثـل زنـدگـانـى حـيـوانـى كه ديگر حيوانات مى كنند بدتر از آن ، جرايم شان بيشتر ازآنـهـاسـت . هـمـان اسـت كـه شـيـخ الرئيـس ، از آن نـقـل كـرد مـرحـوم مـدرس كـه شـاخ دارد وعقل ندارد. انـشـاءالله خدا اين شاخدارها را عقل بدهد و اين قدرتمندان را انسان بكند و يا اينكه قدرتآنها را سلب بكند. و خداوند شما را انشاءالله عزيزيد، عزيزتر بكند. شما ملت اسلام رااحـيـا كـرديـد، شـمـا قـدرتـمندان ، شما عزيزان ، كشور خودتان را از حلقوم اجانب بيرونكـشـيـديـد و ايـنـهـا البـتـه دنـبـال هـمـيـن اسـت كـه چـون شـمـا ايـسـتـاده ايـد درمـقـابـل آنـهـا و نـمـى خـواهـيـد كـه اسـيـر آنـهـا بـاشـيـد و آنـهـا هـمخيال مى كنند همه بايد اسير آنها باشند، حالا كه نشديد بايد شهرهاى شما را هم بزنند. والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته تاريخ : 17/8/62 بـــيـــانـــات امـــام خـمـيـنى د رديدار با وزير، قائم مقام ، معاونين و مسؤ ولان بخش هاىمختلفوزارت ارشاد اسلامى عـمـده ايـن اسـت كـه مـا ذهن جوان ها و پيرها و روشنفكر نماها را آماده كنيم كه ما خودمان آدمهستيم بسم الله الرحمن الرحيم كـارهـايـى كـه نـقـل كـرديد مورد تقدير و تاءييد است . هر چيزى كه در جا بايد از صفرشـروع شـود در ايـنـجـا بايد آن را از زير صفر شروع كرد. اصولا چيزهايى كه مربوطبـه فرهنگ و وزارت ارشاد است . و اينكه عرض مى كنم ما بايد از زير صفر شروع كنيمو زحـمـت زيـاد بـكـشـيـم تـا بـه صـفـر بـرسـد، بـه خـاطـر ايـن اسـت كـه درطـول مـدت شاهنشاهى و خصوصا در دو زمان اخير همه چيز و خصوصا افكار جوان ها را بهعقب برده اند به طورى كه آنها كه تحصيلكرده بودند و خواستند بگويند ما متجدد هستيم ،حـتـمـا تـجـدد را بـه ايـن مـعـنـا دانـسـتـنـد كه بى بند و بار باشند و اين معنا به واسطهتـبـليـغات داخلى و خارجى و روزنامه ها چنان در ذهن شان متمركز شده بود كه تجدد يعنىهـمـه چـيـز شـكـلش خـارجـى بـاشـد و مـثـل ايـنـكـه غـيـر از ايـنشكل زندگى كردن امكان ندارد، كه اگر شما بخواهيد اين وضع را عوض كنيد و افكار رابه جائى برسانيد كه به راه صحيح بيفتد مدت طولانى لازم دارد. البته با اين تحولى كه در ايران واقع شد، خيلى از قدم ها بدون دخالت كسى برداشتهشـد و جـوان هـاى مـا يـكـمـرتـبه و به خواست خداوند تبارك و تعالى از اين منجلاب فسادبيرون آمدند و مهيا هستند كه روى آنها كار كنيد. در رژيم سابق تمام چيزها خصوصا فرهنگ و هنر محتوايش عوض شده بود. يعنى كسى كهنـام سـيـنـمـا را مـى شـنـيـد خـيـال مـى كرد كه آنجا بايد مركز فساد و سوء اخلاق و مركزمـخالفت با همه چيز باشد و يا كلمه تئاتر در ذهن انسان چيز مبتذلى بود كه از آن بهرهفـسـاد برده شود، هكذا همه چيز ديگر. و عمده اين است كه ما ذهن اين جوان ها و حتى پيرها وروشنفكر نماها را آماده كنيم كه ما خودمان آدم هستيم و اينطور نيست كه در همه چيز دست مان راپـيـش ديگران دراز كنيم و حتى اخلاق و زبانمان را نيز از آنها ياد بگيريم . در حالى كهعده اى زبان خودشان را كنار گذاشته و ارزش را به چند كلمه انگليسى در كتابى دانند،بـا ايـنـكـه بـا زبـان خـودشـان هـمـان مطلب را مى شود فهماند. اگر در كتابى چند كلمهخـارجـى نـبـاشـد، آن كـتـاب را بـدون ارزش مى دانند. آنها مى خواستند كه تمام وجود ما دراخـتـيارشان باشد كه هر طورى خواهند عمل كنند و شما تابلوها را ديده بوديد كه اكثرا ازدوافروشى گرفته تا
|
|
|
|
 |
|
 |
|