در گذشته ، هنگامى كه از باب قبله مى گذشتيد، به صحنى كوچك و مربعشكل وارد مى شديد كه در شرق آن يك حجره و يك سقاخانه قرار داشت و بر ديوارهاى آناشعارى به زبان فارسى و حديثى نبوى و در پايان اين نوشته ، تاريخ 1304 هجرىقمرى به چشم مى خورد. سپس هنگامى كه مى خواستيد به صحن بزرگ برويد، ازسالنى مربع شكل مى گذشتيد كه در غرب آن مقبره مرحوم حاج محمد صادق يكى ازمتوليان نوسازى حرم و در شرق آن نيز مقبره راجه محمد جعفر هندى قرار مى گرفت .هنگام احداث خيابانى كه صحن شريف را در بر مى گيرد، نصف صحن قبله از قسمت غيرمسقف تا اول سالن پيشگفته از ميان رفت و باقى مانده اين صحن نيز بعدها در گنجينهحرم ادغام شد. اين محل زمانى مسجد و رواق بود و بعدها درسال 1383 هجرى قمرى (1936 ميلادى ) كتابخانهابوالفضل العباس نام گرفت .
مگر در پاره اى موارد، اصولا همه كسانى كه به نو سازى حرم مطهر امام حسين عليهالسلام پرداختند، حرم حضرت عباس عليه السلام را نيز نوسازى كردند. سيد عبدالحسينكليددار مى گويد:
تاريخ بناى صحن و حرم حضرت عباس عليه السلام با تاريخ بناى حرم امام حسين عليهالسلام در روزگاران مختلف همپاى و همراه است و بيشتر كسانى كه افتخار نو سازى وتزيين در حرم امام حسين عليه السلام به دست آورده اند، به اقداماتى همانند، حرم حضرتعباس عليه السلام نيز توفيق يافته اند.
به هر روى ، مساحت صحن جامع حرم حضرتابوالفضل عليه السلام 9300 متر مربع و مساحت بناى حرم ؛ اعم از رواقها و گنبد خانهو ايوان 4370 متر مربع است .
ايوان هاى صحن بزرگ : صحن بزرگ داراى چهار ايوان وسيع است . سقف ايوان ها داراىمقرنس كارى و طاق و قوس هاى هندسى زيباست و در هر كدام نيز حجره اى وجود دارد كهبراى مباحثه يا تدريس علوم دينى از آن استفاده مى شده است .
اين ايوان عبارتند از:
1. ايوان بالا سر؛ اين ايوان در غرب صحن قرار دارد و بر بالاى آن اين كتيبه به چشممى خورد: قال الله تعالى : (بسم الله الرحمن الرحيم ، اذا جاء نصر الله و الفتحو رايت الناس يدخلون فى دين الله افواجا فسبح بحمد ربك و استغفره انه كانتوابا).
خداوند فرموده است : بسم الله الرحمن الرحيم ، چون يارى خداوند و گشايش بيايد ومردمان را بينى كه گروه گروه به آيين خدا درآيند خداى خود را ستايش و تسبيح گوى واز او آمرزش بخواه كه او توبه پذير است (سوره نصر)سال 1304 هجرى قمرى .
(در وسط اين ايوان هم كتيبه اى است كه اشعارى به زبان فارسى بر آن نوشته است .
گفتنى است در اين ايوان درويش ها در دهه محرم مجلس عزادارى برپا مى داشتند و ايوان راسياهپوش مى كردند و از ديوارهاى آن شمشيرها وكشكول هاى گوناگونى مى آويختند. اين گروه را درويش هاى حرم حضرت عباس عليهالسلام مى ناميدند، در برابر درويش هاى ديگرى كه در حرم امام حسين عليه السلامبودند.
2. ايوان شرقى ؛ اين ايوان در ضلع شرقى صحن قرار دارد و باب الرضا (بابالعلقمى ) در زير همين ايوان است . در بالاى ايوان كتيبه اى است كه سوره حمد وتاريخ1304 هجرى قمرى بر آن نوشته است . اين كتيبه در ماه رمضان 1304 هجرى قمرىنوشته شده و يكى از كاشيكاران به نام حاج محمد نادر توكلى در همانسال اين ايوان را تجديد بنا كرده است .
3. ايوان شمالى ؛ در قسمت بالاى اين ايوان كتيبه اى كه تاريخ 1304 هجرى بر آننقشه بسته است .
4. ايوان قبله : اين ايوان در مدخل باب القبله است و بر آن كتيبه اى به تاريخ 1304هجرى قمرى و اثر محمد حسين يزدى به چشم مى خورد بر بالاى اين ايوان نيز ساعتزنگدار بزرگى نصب شده است .
اين بارگاه شاه جهان حقيقت است
اين جا حريم پاك علمدار كربلاست
|
اين آستان قدس شهيد ره خداست
|
اين جا حريم حضرت باب الحوائج است
|
دولت در اين مقام و كشايش در اين سر است
|
اين جا بود مقام شهيدى كه تا ابد
|
خاكش حيات بخش و هوايش عبير زاست
|
اين بارگاه شاه جهان حقيقت است
|
اين جايگاه جلوه انوار كبرياست
|
اين خاك مشك بيزكه دار الشفا بود
|
هر ذره اش به چشم ملايك چو توتياست
|
اين جا جايگاه شهيدى كه تا به حشر
|
دين خدا و پرچم اسلام از او بپاست
|
اين جاست جايگاه اميرى كه در كرم
|
كان سخا و ابر عطا و يم وفاست
|
اين جاست جايگاه علمدار لشكرى
|
كز بهر حق عليه ستمگر به پاى خاست
|
دريا دلى غنوده در اين جا كه همچو نوح
|
در بحر دين به كشتى توحيد ناخداست
|
سقاى اهل بيت ، حسين على بود
|
اين تشنه لب كه خاك درش چشمه بقاست
|
گردد مس وجود تو چون زر در اين مقام
|
اين بارگاه خشت وجودش زكيمياست
|
آيينه تمام نماى حقيقت است
|
هر دل كه با ولاى ابوالفضل آشناست
|
حاتم كه گشت شهره آفاق از سخا
|
در آستانه كرمش كمترين گداست
|
آن كس كه سر زفخر بسايد بر آسمان
|
اين جا كه مى رسد ز ادب قامتش دوتاست
|
آب فرات تا به ابد شرمگين بود
|
از تشنه اى كه ساقى و سقاى كربلاست
|
در روز حشر فاطمه گردد شفيع خلق
|
در دست وى دو دست بود كز بدن جداست
|
از اين مصيبتى كه به آل نبى رسيد
|
تا روز رستخيز به پا پرچم عزاست
|
امروز هر كه خدمت آل على كند
|
فردا شفيع او به صف حشر مرتضاست
|
بر طبق امر آيت حق (حضرت حكيم )
|
آن كس كه حكم او به همه شيعيان رواست
|
شد اين ضريح ساخته در شهر اصفهان
|
شهرى كه گر جهان هنر خوانمش سزاست
|
تاريخ اين ضريح (طلايى ) چنين سرود
|
عباس مير جنگ و علمدار نينواست )
|
درهاى قديمى صحن
در قديم ، صحن حرم حضرت عباس عليه السلام داراى شش در بوده و هر يكى از اين درهابر حسب جايى كه در آن قرار گرفته ، نام مشخصى داشته و هر كدام به يكى از محله هاىقديمى شهرباز مى شده است . جنس اين درها از چوب مرغوب بوده است . شيخ جعفر الهىدرباره تاريخ ساخت اين درها چنين شعرى آورده است :
قد فاخر العرش علا فارتفعا
|
ابوابها امست رجاء المرتجى
|
صحن حرم ابوالفضل ، پناهگاه و حرمى والاست كه بر عرش تفاخر كرده و بر آن بلندىيافته است ،
بر اين بنا گنبد افتخارى استوار گرديده و نگهبان اين حرم به چنين افتخارى كهنصيبش شده سزامند مباهات ورزيدن است ،
درهاى اين صحن درگاه اميد آرزومندان است و جايى است كه در آن دعاى دعا كنندگان اجابتشود،
عصاى خود بيفكن و اين درها را تاريخ بنا بگوى ،
اين باب مجدى است كه خداوند بلندى و عظمت را برايش خواسته است .
گفتنى است عبارت : باب مجد اذن الله له ان يرفعا به حساب ابجد نمايانگرعدد 1287 است و نشان مى دهد درها در اين سال ساخته شده است .
به هر روى ، اين درها عبارتند از:
1 - باب القبله ؛ از آن روى كه در سمت قبله است بدين نام خوانده اند. در قسمت جلو آنفراخنايى به وسعت 16 متر وجود دارد كه آن را صحن صغير (صحن كوچك ) ناميده اند.بر فراز ايوان اين در دو گلدسته كوچك است .طول اين در به 5/4 متر و عرض آن به 3 متر مى رسد. اين در به روزگاراشغال عراق از سوى انگلستان در سال 1337 هجرى قمرى و به دست محمد خان بهادر،معاون حكمران انگليسى عراق ، كاپيتان برى ، گشوده شده است . يكى از شاعران مادهتاريخ بنا را در اين شعر مى آورد:
اى كه از من مى پرسى ، خودماده تاريخ بگوى : مى يابى كه اين راه را محمد گشوده است.
عبارت تجد فتح الطريق محمد به حساب ابجد نمايانگر 1337 است وسال بنا را به تاريخ هجرى قمرى نشان مى دهد.
بر اين در دو كتيبه اى كه على بن حسين موسوى بهبهانى آنها را بهسال 1340 هجرى قمرى نوشته است . در پيشانى در گاه نيز صفحه اى مسين ، لوزىشكل و تذهيب شده وجود دارد كه بر آن نوشته است : (سلام عليكم طبتم فادخلوهاخالدين )، (109)
(بر شما درود پاك و پيراسته ايد بدان در آييد و در آن جلودانه بمانيد).
هنگامى كه دولت عراق در 17 جمادى الثانىسال 1373 هجرى قمرى ، 2 فوريه 1953 ميلادى . خيابان اطراف صحن را احداث كرد،اين درگاه ويران شد و قسمتى از بناى آن نيز در خيابان قرار گرفت . در نصب شده درآن جا نيز به باب صاحب الزمان در غرب صحنانتقال يافت . درهمان زمان يكى از زائران در گران قيمتى كه نقش هايى بديع بر آنتراشيده شده بود، به حرم اهدا كرد و اين در، درمحل باب القبله نصب شده بر هر يك از لنگه هاى اين در، يك بيت شعر و در زير آن نامواقف نوشته شده است .
بر لنگه نخست اين عبارت است :
بباب ابى الفضل اعتصم متمسكا
|
فما الفضل الا من ابى الفضل يرتجى
|
يا مفتح الابواب الواقف خالق زادگان
در حلقه در بارگاه ابوالفضل چنگ زن كهفضل و بخشش تنها از ابوالفضل توان آرزو داشت . اى گشاينده درها، وقف كننده ، خالقزادگان .
بر لنگه ديگر نيز اين عبارت است :
و من كان بابا للحسين بنا به
|
له الله باب ان يسد و يرتجى
|
و اليه المرجع و الماب الواقف خالق زادگان
آن كسى كه باب حسين بوده ، خداوند خود او را باب است كه به گاه بسته بودن بر آناميد باز شدن است بازگشت همه به سوى اوست واقف : خالق زادگان :
2. باب القبله الصغير (باب قبله كوچك ): اين درسال 1304 هجرى قمرى در شرق باب القبله گشوده شده ؛ ارتفاع آن سه متر و عرض آننيز سه متر است و حاج محمد صادق شوشترى آن را ساخته است .
3. باب البركه : در شرق صحن قرار دارد، ارتفاع آن 5 متر و عرض آن 3 متر و از درهاىقديم كه بر نهرى كهن منشعب شده از نهر علقمى كه آن را نهر العباس مى ناميده اندمشرف بوده است . آثارى از اين نهر تا نيمه سده دوازدهم هجرى قمرى وجود داشته و از آنتاريخ اين آثار هم از ميان رفته است . ما اطلاع چندانى از چگونگى از ميان رفتن اين نهرو آثار آن را نداريم و همين اندازه مى دانيم كه درجلوى اين درگاه فراخنايى به نام(البركه ) وجود داشته و زايران در آن جا آب بر مى داشتند و براى آب دادن درختها ونخلهاى موجود در صحن حرم از آبى كه آن جا استفاده مى شده است . درسال 1345 هجرى قمرى در آستانه جنوبى صحن حرم حضرتابوالفضل عليه السلام پنج اصله نخل وجود داشته كه بعدها از ميان رفته است . بردرىكه اينجا نصب بوده كتيبه اى وجود داشته و بر آن كتيبه اين عبارت به چشم مى خورد.بانى التعمير الحاج محمد صادق الاصفهانى سنه 1308 هجرى قمرى (110) بهسال 1376 هجرى قمرى (1956 ميلادى ) و در جريان احداث خيابان پيرامونى حرم بابالبركه برداشته و به جاى آن چند باب دستشويى به هزينه حاج على تقى غياثى بناشد. اين دستشويى ها، ورودى اش از بيرون صحن بود، پس از احساس خطر نشست آلودگىاز آنها به حرم بسته شد. در سال 1389 هجرى قمرى (1969 ميلادى ) حاج جعفر كاظمىصباغ به جاى اين دستشويى ها دستشويى هاى جديدى با رعايت معيارهاى بهداشتى وتدبيرهاى لازم به هدف جلوگيرى از نشست آلودگى به پايه ها و ديوارهاى صحن احداثشده كه اكنون نيز باقى است .
گفتنى است در 1/1/1957 به جاى باب البركه درى ديگر از صحن گشوده شد.
4. باب السدره ؛ اين دروازه در ضلع شمال غربى صحن قرار گرفته و بهدليل وجود درخت سدرى در آن جا به اين نام خوانده شده است . ارتفاع اين در به 4 و عرضآن به 3 متر مى رسد و بر روى آن اين كتيبه به چشم مى خورد: بسم الله الرحمنالرحيم ، قال الله تعالى : ان المتقين فى جنات و عيون ادخلوها بسلام آمنين ، ولايه على بنابى طالب حصنى و من دخل حصنى آمن من عذابى . سنه 1308 هجرى . (111)
ترجمه آيه ها: بيات يلمان پرهيزگاران در باغ ها و چشمه ها سارانند به آنان گويند:با سلامت و ايمين در آن جا داخل شويد. ترجمه حديث : ولايت على بن ابى طالب دژ من است ؛هر كه به اين دژ در آيد از كيفر من در امان ماند.
5. باب صاحب الزمان عليه السلام ؛ اين در كه به تاريخاول ذى القعده 1368 هجرى قمرى (25 آگوست 1949 ميلادى ) گشوده شده ، در سمتغرب صحن واقع است و طول آن به 5/4 و عرض آن به 3 متر مى رسد. بر اين در، اينكتيبه ديده مى شود:
(بسم الله الرحمن الرحيم ، انا انزلناه فى ليله القدر * و ما ادراك ما ليله القدر *ليله القدر خير من الف شهر * تنزل الملائكه و الروح فيها باذن ربهم منكل امر * سلام هى حتى مطلع الفجر) سنه 1308 هجرى قمرى ) (112)
(به نام خداوند رحمتگر مهربان . ما آن را در شب قدرنازل كرديم ، و از شب قدر چه آگاهت كرد، شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است . در آن شبفرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان براى هر كارى كه مقدر شده است ، فرودآيند، آن شب تا دم صبح صلح و سلام است ).
در ميانه پيشانى اين در، لوحى لوزى شكل است و عبارت (يا مولاى يا صاحب الزمانصلوات الله عليك ) بر آن نوشته است . درمدخل اين در نيز اتاقى است كه از آن براى مركز نيروى برق استفاده مى شود.
6. باب السوق ؛ در جنوب غربى باب صاحب الزمان و در فاصله 16 مترى آن قرارگرفته و مشرف بر بازارى است كه به حرم امام حسين عليه السلام مى رسد.طول اين در به 5/4 و عرض آن به 5/3 متر مى رسد و برمدخل آن اين كتيبه كاشى به چشم مى خورد:
(يا ايها الذين امنوا لاتدخلوات بيوت النبى الا ان يوذن لكم ) (113)
(اى كسانى كه ايمان آورده ايد، به خانه هاى پيامبر در نياييد مگر آن كه شما را اجازهدهند).
(فاخلع نعليك انك بالواد المقدس طوى )، سنه 1309 هجرى ). (114)
(پاى افزار بيرون آور كه تو در وادى مقدس طوى هستى ).
در جلو اين در فراخنايى كوچك و مربع شكل وجود داشته كه پيشتر حوضى براى آبخوردن وجود داشته و همچنين در آن جا چاه آبى و بر پيرامونش نيز شيرهاى آبى براىوضو بوده است .
در دوران مرحوم سيدمرتضى آل ضياء الدين توليت حرم حضرتابوالفضل عليه السلام ، اين مكان دستخوش تغييراتى شد تا كتابخانه عمومى حرماحداث شود. البته سيد مرضتى اين در را بست ، به جاى آن ، درى ديگر درمدخل باب صاحب الزمان گشود، حضور را تخريب كرد، چاه را نيز پر كرد و از اين مكانبه عنوان دفتر طرح آبرسانى كه امتياز آن را براى خود گرفته بود، بهره جست . ايندفتر بعدها محل استقرار ترانس هاى برق حرم و صحن شد.
پيش تر گفتيم كه در دوره هاى اخير دو در ديگر از صحن حرم حضرت عباس عليه السلامگشوده شده است . اين دو عبارتند از:
7. باب العلقمى ؛ درمقابل خيابان معروف به شارع علقمى و در شرق صحن قرار دارد.به سال 1375 هجرى قمرى گشوده شده و بر آن كتيبه هايى نو ساخت . با تاريخ1374 هجرى قمرى (1955 ميلادى ) بعدها به نام باب الرضا معروف شده است .
8. باب الحسن ؛ اين دروازه به سال 1373 هجرى قمرى (1954 ميلادى ) گشوده شده ودر غرب صحن واقع است .