بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب حضرت مهدی (ع) فروغ تابان ولایت, محمدمحمدى اشتهاردى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     MAHDI001 -
     MAHDI002 -
     MAHDI003 -
     MAHDI004 -
     MAHDI005 -
     MAHDI006 -
     MAHDI007 -
     MAHDI008 -
     MAHDI009 -
     MAHDI010 -
     MAHDI011 -
     MAHDI012 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

فهرست مطالب 
 پدر، مادر و ولايت امام زمان عليه السلام
  سخنى درباره نيمه شعبان
  نام و كينه امام زمان عليه السلام
  جعفر كداب عموى امام زمان عليه السلام
  مسافران قمى و جعفر كذاب :
  دستور دستگيرى امام زمان عليه السلام
 مشخصات امام زمان عليه السلام
  شوكت و قدرت فوق العاده امام عليه السلام
  شمائل حضرت مهدى عليه السلام
 لقب قائم عليه السلام و مهدى عليه السلام چرا؟
  مى پرسند:
  پاسخ :
 اقامتگاه حضرت مهدى عليه السلام كجاست ؟
  مى پرسند:
  پاسخ :
  داستان جزيره خضراء
  به گفته ملا محسن فيض كاشانى :
  توضيح ديگر اينكه :
 نشانه هاى خود حضرت چيست ؟
  پاسخ :
 شخص پنج ساله چگونه امام مى شود؟
  مى پرسند:
  پاسخ :
 چرا اين همه سخن از مهدى (عج )
  مى پرسند:
  پاسخ :
 آيا تلفظ بنام مقدس حضرت قائم (عج ) جايز است ؟
  پاسخ :
  بررسى روايات : اين مساءله
  1- قسم اول روايت :
  2-قسم دوم از روايات :
 3 قسم سوم از روايات :
  4-قسم چهارم از روايات :
  نظر علامه بزرگوار شيخ حر عاملى رحمة اللّه :
  ايرداى بر كلام علامه مجلسى رحمة اللّه
  نتيجه بحثها:
 غيبت صغرى و غيبت كبرى
  سه دوره
  چگونگى غيبت صغرى و نواب چهارگانه
  شرح كوتاهى درباره ولايت فقيه
  توضيح چند اشكال
  پاسخ اين ايراد بطور فشرده
  در مورد اشكال اول :
  در مورد اشكال دوم :
  در مورد اشكال سوم :
  در مورد اشكال چهارم :
  سؤ ال :
  پاسخ :
 فائده غيبت طولانى چيست ؟
  مى پرسند:
  پاسخ :
 خودسازى در عصر غيبت حضرت مهدى
  مقدمه
 خودسازى و پاكسازى
 آيا عقيده به ظهور مصلح جهانى مخصوص شيعيان است ؟
  مى پرسند:
  پاسخ :
 ياران مهدى عليه السلام بيشتر كجا هستند؟
  پاسخ :
  اميرمؤ منان عليه السلام فرمود:
  رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود:
 نشانه هاى ظهور امام عليه السلام چيست ؟
  پاسخ :
  خروج سيد حسنى و يمانى
  سفيانى و دجال كيستند؟
 آيا اين پيش بينى قابل اجراء است ؟
  مى پرسند:
  پاسخ :
 آيا قيام امام مهدى عليه السلام مسلحانه است ؟
  پاسخ :
 منظور از كشته شدن شيطان بدست آن حضرت چيست ؟
  مى پرسند:
  پاسخ :
 ويژگيهاى ياران حضرت مهدى
  مقدمه :
  ويژگيهاى ياران آن حضرت در قرآن
  ويژگى اول :
  ويژگى دوم :
  ويژگى سوم :
  ويژگى چهارم :
  بالاخره ويژگى پنجم :
  پيشگويى پيامبر صلى اللّه عليه و آله از ياران اسلام در ايران
  تحليل سخنى از امام سجاد عليه السلام
  نخست :
  دوم :
  سوم :
  حركت انقلابى نه گام به گام
 تجزيه و تحليلى درباره 313 نفر از ياران مخصوص امام
  تواتر حديث 313 نفر
  ويژگيهاى اين افراد
  1- امام در انتظار آنها بسر مى برد:
  2- آنها از اطراف جهان جمع مى شوند:
  3- آنها نخستين بيعت كنندگان با امام قائم (عج ) هستند:
  4- آنها جانبازان سلحشورند:
  5- آنها پرچمداران و حاكمان روى زمينند:
  6- آنها امت معدود و همچون پاره هاى ابرهاى متراكم هستند:
  7- آنها ركنها و پايه هاى خللناپذير و پشتيبانان محكم اند:
  8- چند نشانه ديگر از اين 313 نفر:
  9- دست خدا بالاى سر امام عج و يارانش :
  10- نقش زنان در انقلاب حضرت مهدى (عج ):
  نتيجه بحث و بررسى بيشتر
  اوتاد عصائب ، ابدال ، نجباء، رفقاء و اعاجم ؟
  اوتاد
  عصائب
  ابدال
  نجباء
  رفقاء
  اعاجم
  امدادهاى غيبى به كمك انقلابيون
 قرآن و مسئله حكومت جهانى
  مى پرسند:
  پاسخ :
  1- در قرآن كريم مى خوانيم :
  2- در سوره انبياء، آيه 105 مى خوانيم :
  3- در سوره نور، آيه 55 مى خوانيم :
  4- قرآن پس از ذكر فرعون و فرعونيان در اين آيه مى فرمايد:
 طول عمر امام قائم عج را چگونه حل مى كنيد؟
  مى پرسند:
  پاسخ :
  اما از نظر دانش :
  اما از نظر قرآن و احاديث
 ادعاى مهدويت و آمدن آن حضرت چيست ؟
  پاسخ :
 رجعت چيست ؟
  پاسخ :
 تكذيب ملاقات با امام زمان عليه السلام
  مى پرسند:
  پاسخ :
 زندگى شخصى امام عصرعج چگونه است ؟
  پاسخ :
 آرامش با جنگ نمى سازد؟
  مى پرسند:
  پاسخ :
 آيا امام مهدى (عج ) برقراركننده اسلام است ؟
  مى پرسند:
  پاسخ :
 امام عليه السلام در برابر قدرتهاى تخريب
  مى پرسند:
  پاسخ :
 قسط و عدل چيست ؟
  مى پرسند:
  پاسخ :
 حكومت قائم عليه السلام و پيشرفت علم ؟
  مى پرسند:
  پاسخ :
 حكومت مهدى (عج ) و تشريفات ؟
  مى پرسند:
  پاسخ :
 حكومت درخشان امام مهدى
  مقدمه
  1- توحيد سراسرى در همه زمينه ها
  2- پيشرفت عجيب علوم
  3- پيشرفت و رشد كشاورزى و امكانات
  4- برادرى و صفا و صميمت
  5-امنيت و بركت و وفور نعمت و عدالت
  6- توجه كامل به اماكن مقدسه و توسعه شهرها و بهداشت
  دولت كريمه
  توجه امام عليه السلام به مكه ، كوفه و قم
  1- مكه مركز اولين جرقه هاى انقلاب جهانى حضرت مهدى (عج )
  2- كوفه مقر حكومت حضرت مهدى
  3- قم ، آشيانه اهلبيت عليه السلام و مركز نشر اسلام
 ديدار كنندگان امام (عج )، در غيبت كبرى
  1- امام زمان عليه السلام به صابونى اجازه ديدار نداد:
  2- علامه حلى رحمة اللّه در خدمت امام زمان عليه السلام :
  3- فريادرسى امام زمان عليه السلام در بحرين :
  درخت انار شهادت مى دهد:
 مشورت و راه حل :
  آنجا كه پرده ها كنار مى رود!
  گواهى فرماندار:
  4- شفاى بيمار
  5- تشرف يكى از فرزندان آية اللّه اراكى قدس سره
  6- راهنمايى حضرت مهدى (عج ) در مسجد جمكران :
  7- نتيجه تواضع به مسجد جمكران ، پايگاه مقدس امام زمان عليهالسلام
  8- محبت امام زمان عليه السلام به شيخ مفيد:
  گفتار امام قائم (عج ) به شيخ مفيد رحمة اللّه :
  برگ سبز از نگارنده ، خطاب به امام زمان عليه السلام :
 انتظار، يا زمينه سازى
  مقدمه
  پاسخ به يك سؤ ال:
  پاسخ اينكه :
  عوامل مهم زمينه سازى
 1 جاذبه قرآن و حقانيت اسلام :
  2- علم و انديشه و به كار انداختن آن :
  3- استقامت و پايدارى و شجاعت :
  4- زهد و رعايت اخلاق و حقوق :
  5- ايمان و توكل به خدا:
  6- تعاون و همكارى
  7- برخوردها و روشهاى منطقى با يكديگر:
  قرآن مى فرمايد:
  8- توجه به طبقه مستضعف :
  9- اتحاد و انسجام مسلمانان :
  10- رهبر شايسته :
  11- لزوم برنامه ريزى
  عناصراصلى برنامه ريزى قيام و ظهور
  1- هدفدارى :
  2- توجه به جهانى بودن ظهور:
  3- جهش و انقلاب :
  4- پيشرفت عميق و استوار:
  5- اخلاص :
  6- تخصص و تعهد:
  7- مانع شناسى :
  8- هشيارى و هوشمندى :
  9- دورنمايى از امكانات عظيم دنياى اسلامى و نتيجه بحث :
  الف : از جهت نيروى انسانى و اتحاد:
  ب : امكانات جغرافيائى دنياى اسلام :
  ج : امكانات اقتصادى دنياى اسلام :
 نشانه هاى عالى انتظار
  دوازده نشانه
  رعايت حقوق برادران
  مبارزه و جهاد و ياد خدا و رسولخدا صلى اللّه عليه و آله و سلم
  ايستادگى در سختيها و آزمايشها
  معرفت امام عج و پيروى از آن حضرت
  مسئله رهبرى
  توجه به شناخت قرآن و اجراى آن
  زنان بايد احساس مسؤ وليت كنند
  توجه به جمعه و جماعات
پدر، مادر و ولايت امام زمان عليه السلام 
پدر بزرگوار امام زمان عليه السلام حضرت امام حسن عسكرى عليه السلام امام يازدهمشيعيان است ، بنقل شيخ مفيد امام عسكرى عليه السلام در مدينه در 24 ربيعالاول سال 232 متولد شد و در سال 260 در سن 28 سالگى درمنزل شخصى خود در سامرا به شهادت رسيد.(1)
مادر بزرگوار امام زمان عليه السلام ((مليكه )) است كه از طرف پدر دختر ((يشوعا))فرزند امپراطور روم شرقى بود، و از طرف مادر نوه شمعون از ياران مخصوص حضرتعيسى عليه السلام و وصى او بشمار مى رفت .
او با اينكه در كاخ مى زيست و با خاندان امپراطورى زندگى مى كرد اما آنچنان پاك و باعفت بود كه گويى شباهت به خانواده خود ندارد، بلكه به مادر و خانواده مادرى كشيده وزندگيش همچون زندگى شمعون و عيسى عليه السلام و مريم عليهاالسلام از صفا ومعنويت و پاكى خاصى برخوردار بود، از اينرو دوست داشت با يك خانواده پاك وخداپرست وصلت كند و به توحيديان بپيوندد، خداوند او را در اين هدف كمك كرد و او رابطور عجيب (كه در داستان ماجراى اسارت او و خريدارى از جانب امام هادى عليه السلامبراى امام عسكرى عليه السلام در تاريخ آمده است ) به خواسته و هدفش رسانيد.
مليكه يا نرجس خاتون به خانه امام حسن عسكرى عليه السلام وارد شد، امام هادى عليهالسلام به خواهرش حكيمه فرمود: او را به خانه ببر و دستورات اسلامى را به اوبياموز، او همسر فرزندم حسن عليه السلام و مادر مهدىآل محمد صلى اللّه عليه و آله خواهد بود، آنگاه به نرجس رو كرده و فرمود:
مژده باد ترا به فرزندى كه سراسر جهان را با نور حكومتش پر از عدالت و دادگرىكند، پس از آنكه پر از ظلم و جور شده باشد.
آرى اين چنين يك دختر پاك و دانا، آلودگى كاخ شاهان را رها كرد و در خط جد مادريش((شمعون )) قرار گرفت و سرانجام به سعادت عظماى همسرى حضرت امام حسن عسكرىعليه السلام در آدم و لياقت پر افتخار مادر حضرت قائم (عج ) را پيدا كرد.
او نامهاى ديگر مانند ريحانه ، صقيل و سوسن نيز دارد و خواهر امام هادى عليه السلامحكيمه او را به عنوان سيده (خانم ) مى خواند.
اين بانوى با سعادت در سال 261 هجرى و به روايتىقبل از شهادت امام حسن عسكرى عليه السلام از دنيا رفت و قبر شريفش در سامرا كنار قبرمنور امام عسكرى عليه السلام قرار گرفته است .(2)
امام قائم (عج ) از همين خاندان پاك در شب جمعه نيمه شعبانسال 255 هجرى در زمان حكومت معتمد عباسى در سامرا متولد شد و هنگام شهادت پدر، پنجساله بود.(3)
تولد آن حضرت را جز عده اى خاص نمى دانستند و براى نوع مردم مخفى بود، تا مبادامورد گزند طاغوتيان غاصب و ستمگر زمان قرار گيرد.
حكيمه خاتون عمه امام حسن عسكرى عليه السلام گويد: روز پنجشنبه نيمه شعبان بهمنزل برادرم رفتم ، هنگام مراجعت ، امام عسكرى عليه السلام فرمود: امشب را نزد ما باش ،امشب فرزندى كه خداوند زمين را به علم و ايمان و هدايت او زنده گرداند متولد مى شود.
بالاخره ماندم صبح صادق حالت اضطراب در نرجس خاتون عليهاالسلام پديد آمد، او رادر برگرفتم ، امام عليه السلام فرمود: سوره قدر را بر او بخوان ،مشغول خواندن سوره قدر شدم شنيدم آن كودك در رحم مادر در خواندن سوره با من همراهىمى كند در اين موقع پرده اى بين من و آنها افكنده شد، ديگر نرجس را نمى ديدم ، از آنجاسراسيمه دور شدم امام عسكرى عليه السلام فرمود: برگرد، برگشتم در نرجسعليهاالسلام نورى مشاهده كردم كه ديده ام را خيره كرد و امام زمان عليه السلام را ديدم روبه قبله به سجده افتاده سپس دستش را بلند كرد و مى گفت : گواهى مى دهم به يكتائىخدا و اينكه جدم ، رسول خدا صلى اللّه عليه و آله است ، و پدرم اميرمؤ منان عليه السلام، وصى رسول خدا است ، بعد يك يك امامان را شمرده تا به خود رسيد.
او را به نزد پدرم بردم ، تا او را ديد به دست گرفت و پس از خواندن آياتى از قرآنو انجيل و تورات و زبور اين آيه را تلاوت فرمود:
(( و نريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثين ونمكن لهم فى الارض و نرى فرعون و هامان و جنود هما منهم ما كانوا يحذرون ؛))
((اراده ما بر اين قرار گرفته است كه به مستضعفين ، نعمت بخشيم و آنها را پيشوايان ووارثين روى زمين قرار دهيم ، حكومتشان را پا بر جا سازيم و به فرعون و هامان ولشكريان آنها آنچه را بيم داشتند از اين گروه نشان دهيم ))(4)
نمونه كامل و گسترده مفهوم آيه مذكور، ظهور حكومت حق و عدالت در تمام كره زمين بوسيلهامام قائم (عج ) است .
سخنى درباره نيمه شعبان  
شيخ حر عاملى رحمه اللّه از بزرگان اصحابنقل مى كند كه امام صادق عليه السلام فرمود:
((شبى كه حضرت قائم (عج ) در آن متولد شد، هيچ نوزادى در آن شب متولد نمى شودمگر اينكه مؤ من خواهد شد، و اگر در سرزمين كفر متولد گردد، خداوند او را به بركت اماممهدى (عج ) به سوى ايمان منتقل مى سازد.))(5)
در نيمه شعبان زيارت حضرت امام حسين عليه السلام و همچنين زيارت امام زمان عليهالسلام مستحب است ، امام صادق عليه السلام فرمود:
((شب نيمه شعبان بهترين شب بعد از شب قدر است و خواندن دو ركعت نماز در شب نيمهشعبان بعد از نماز عشاء مستحب است ، در ركعتاول بعد از حمد، سوره كافرون و در ركعت دوم بعد از حمد سوره توحيد خواندهشود)).(6)
غسل و شب زنده دارى و عبادت در اين شب بخصوصفضائل بسيار دارد، اين شب در نزد خدا چنين مقامى دارد كه ولايت با سعادت امام زمان عليهالسلام در سحرگاه اين شب واقع شده و بر عظمت و رونق آن افزوده .
ضمنا رواياتى آمده كه نيمه شعبان همان شب قدر و تقسيم ارزاق و عمرها است ، و دربعضى از اين روايات است شب نيمه شعبان شب امامان عليهم السلام است و شب قدر شبرسول خدا صلى اللّه عليه و آله است .
از جمله فضائل اين شب اينكه ، از شبهاى مخصوص زيارت امام حسين عليه السلام است كهصد هزار پيامبر (صلواة اللّه عليهم ) آن حضرت را در اين شب زيارت مى كنند.
از نمازهاى مستحبى كه در اين شب وارد شده دو ركعت نماز است كه در هر ركعت بعد از حمدصد بار سوره توحيد خوانده مى شود.
نقل شده : رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله فرمود: شب نيمه شعبان در خواب ديدمجبرئيل بر من نازل شد و فرمود: اى محمد: اى محمد صلى اللّه عليه و آله و سلم در چنينشبى خوابيده اى ؟ گفتم : اين شب چه شبى است ؟
فرمود: شب نيمه شعبان است برخيز، مرا بلند كرد و به بقيع برد، و سپس ‍ فرمود:سرت را بلند كن زيرا در اين شبها درهاى رحمت خدا در آسمان بروى بندگان باز است ،همچنين در رضوان ، در آمرزش ، در فضل ، در توبه ، در نعمت ، در جود و سخاوت ، دراحسان باز است ، خداوند به عدد پشمها و موهاى چرندگان در اين شب گنهكاران را آزاد مىكند، پايان عمرها در اين شب ، تعيين مى گردد، رزق هاىيكسال در اين شب تقسيم مى شود و حوادث يكسال در اين شب معين مى گردد.
اى محمد! كسى كه اين شب را با تكبير و تسبيح وتهليل و دعا و نماز و قرائت قرآن و اطاعت و خضوع و استغفار بسر برد، بهشتمنزل و سراى او است ، و خداوند گناهان گذشته و آينده اش را مى آمرزد... اى محمد صلىاللّه عليه و آله و سلم اين شب را احياءدار و به امت خود دستور بده آنها نيز اين شب رااحياء بدارند، و با عمل به سوى خدا تقرب جويند، چرا كه اين شب شبى شريف است .
از اعمال اين شب ، خواندن دعاى كميل در سجده است روايت شده كهكميل گويد ديدم على عليه السلام اين دعا را در شب نيمه شعبان در سجده خواندند.
در مورد زيارت امام حسين عليه السلام در اين شب بخصوص در صورت امكان در كنارقبرش ، آمده هر كه بشناسد امام حسين عليه السلام را و شهادت او و هدف شهادتش را كهموجب نجات امت گرديد و وسيله و راهگشائى براى رسيدن به فوز عظيم شد (خلاصهاينكه عبادتش در اين شب از روى توجه و علاقه و معرفت خاص باشد) آنگونه خويشتن رادر برابر خدا خاضع نمايد كه شايستگى آن را دارا مى باشد و نيز از خدا خواسته هاىشرعيش را تقاضا كند.(7)
نام و كينه امام زمان عليه السلام  
امام زمان عليه السلام هنگام تولد تا وقتى كه پدرش به شهادت رسيد (ازسال 255 تا سال 260) مخفى بود و تنها خواص از اصحاب او را مى ديدند ومسائل خود را از ايشان مى پرسيدند، هنگام رحلت پدر، پنچسال داشت ، سرانجام عواملى باعث شد كه آن حضرت از نظرها غايب گرديد و نخست غيبتصغرى و سپس غيبت كبرى به وجود آمد (كه در اين مورد، بعد سخن خواهيم گفت ).
بهر حال : چنانكه در روايات آمده ، محل زندگى امام زمان عليه السلام در دوران كودكىهمچون محل زندگى حضرت موسى عليه السلام مخفى بود تا از گزند طاغوتيان محفوظگردد.(8)در اينجا براى اينكه دورنمائى از دوران خفقان آن زمان را دريابيم شايستهاست به داستان زير توجه فرمائيد.
جعفر كداب عموى امام زمان عليه السلام  
گاه مى شود بر اثر عواملى ، از حضرت نوح عليه السلام پسرى ناخلف بنام كنعان ويا از حضرت آدم عليه السلام پسرى متمرد بنامقابيل به وجود مى آيد.
حضرت امام هادى عليه السلام داراى 5 فرزند بنامهاى امام حسن عليه السلام ، حسين ،محمد، جعفر، و عليه بود. در ميان اين فرزندان ، جعفر، بسيار ناخلف بود كه لقب كذاب(دروغگو) را گرفت ، امام هادى عليه السلام درباره او فرمود: از فرزندم جعفر دورىكنيد، نسبت او به من همچون نسبت كنعان به نوح عليه السلام است ، امام عسكرى عليهالسلام فرمود: مثل من و جعفر مانند هابيل و قابيل دو فرزند آدم عليه السلام است ، اگركشتن من براى جعفر ممكن بود، مرا مى كشت ، ولى خداوند جلو او را گرفت .
جعفر از افرادى بود كه ادعاى امامت داشت و پس از رحلت پدر مى گفت امام مردم من هستم نهبرادرم ، امام عسكرى عليه السلام ، حتى پس از رحلت پدر نزد خليفه وقت رفت و گفت :بيست هزار اشرفى براى تو مى فرستم و از شما خواهش دارم كه فرمان دهى تا بر مسندامامت بنشينم و اين مقام از برادرم سلب گردد.
خليفه در جواب گفت : عجب آدم احمق هستى اگر امامت در دست ما مى بود آن را براى خود قرارمى داديم اگر امام شناسان و شيعيان آنچه از برادرت و پدرت از معجزات و... ديدند ازتو ببينند تو را امام خود مى دانند، ديگر نيازى به كمك ما ندارى و گرنه هرگز به توايمان نخواهند آورد.
كارشكنى هاى او در عصر امامت برادرش امام عسكرى عليه السلام بجائى نرسيد ولى پساز شهادت برادرش دوباره شروع به ادعا كرد و اعلام داشت كه امام بعد از برادرم من هستم.
امام عسكرى عليه السلام براى اينكه امر بر مردم اشتباه نشود و امامت امام مهدى (عج ) را ازكارشكنى هاى جعفر، حفظ كند، در آخرين لحظات عمر، يكى از اصحاب بنام (ابوالاديان )را به حضور طلبيد و به او فرمود:
((چند نامه هست اينها را به مدائن مى برى و به فلان و فلان كس مى رسانى و جوابنامه ها را مى گيرى ، روز 15 به سامراه مى آئى ، صداى گريه از خانه من خواهى شنيدمطلع مى شوى كه من از دنيا رفته ام .))
ابوالاديان : فدايت شوم ، معلوم است كه سخن شما راست و درست است ، و همين طور كه مىفرمائى خواهد شد ولى سؤ الى دارم و آن اينكه پس از شما امام كيست ؟
امام عسكرى عليه السلام : ((امام كسى است كه جواب نامه ها را از تو مطالبه كند.))
ابوالاديان : علامت ديگر امام پس از شما چيست ؟
امام عسكرى عليه السلام : ((امام كسى است كه بر جنازه من نماز بخواند.))
ابوالاديان مى گويد: علامت ديگر چيست ؟
امام عسكرى عليه السلام فرمود: امام كسى است كه از ميان هميانهاى طلا خبر دهد.))
ابوالاديان مى گويد: ابهت امام عسكرى عليه السلام مرا گرفت ، ديگر نپرسيدم كهمنظور چه هميانى است برخاستم خداحافظى كردم نامه را گرفتم بسوى مدائن رهسپارشدم ، نامه ها را به صاحبانشان دادم جواب نامه ها را گرفت و به سامره برگشتم همينكه وارد خانه امام حسن عليه السلام شدم صداى گريه شنيدم فهميدم كه امام عسكرى عليهالسلام دار دنيا را وداع كرده است ولى ديدم گروهى دور جعفر كذاب را گرفته اند و بهاو به عنوان امام تهنيت مى گويند و بعضى به او تسليت مى گفتند.
در اين ميان كسى آمد و به جعفر گفت : جنازه برادرت راغسل داده اند، بفرمائيد بر جنازه نماز بخوانيد ديدم جعفر برخاست و همراه گروهى براىانجام نماز رهسپار شد، با خود گفتن : عجبا! اگر امام مردم ، بى دين بشود، معلوم مى شودكه همواره دين از اول سست بوده است ، چون من جعفر كذاب را مى شناختم كه همواره با سازآواز و شرابخوارى سر و كار داشت ، من هم دنبال جعفر براه افتادم تا ببينم جريان بهكجا منتهى مى شود.
كنار جنازه امام عسكرى عليه السلام رسيديم جعفر پيش ايستاده و همراهان پشت سرش ،گفتم ديگر كار از كار گذشت ، ناگهان پرده سفيدى كه در حجره آويزان بود بلند شد،ديدم كودكى نورانى پيدا شد، رداى جعفر را گرفت و فرمود: اى عمو! پس برو، منسزاوارترم كه بر جنازه پدرم نماز بخوانم ، جعفر مانند نقش بر ديوار هيچ نتوانستبگويد و كنار رفت .
آن كودك مشغول نماز شد و پس از نماز همين كه خواست برود به من رسيد و فرمود: جوابنامه ها را به من بده ، نامه ها را به او دادم ، رفت به حجره ، با خود گفتم حمد و سپاسخدا را كه دو علامت از علاماتى كه امام عسكرى عليه السلام به من فرموده بود ظاهر شد،نزد جعفر آمدم و گفتم اين طفل كه بود؟
گفت : من اصلا چنين كودكى را نديده ام و نمى شناسم .
مسافران قمى و جعفر كذاب :  
روز بعد ديدم گروهى از اهل قم آمده بودند به زيارت امام عسكرى عليه السلامنائل شوند، مطلع شدند كه حضرت از دنيا رفته است ، پرسيدند: امروز امام و حجت خداكيست ؟
گروهى جعفر كذاب را نشان دادند، اهل قم نزد جعفر آمده و سلام كردند و گفتند:پول زيادى كه مخصوص امام عليه السلام است براى شما آورده ايم ، دستور داد پولها رابگيرند.
گفتند: ما هر وقت خدمت امام عسكرى عليه السلام مى رسيديم و پولى نقد مى آورديم نامصاحبان پول را حضرت مى بردند و حدود مبلغ را از درهم و دينار مى فرمود، شما هم اگرامام هستيد و جانشين برادر خود مى باشيد مبلغ و عدد و اسم صاحبانپول را بگوئيد.
جعفر گفت : مردم از من علم غيب مى خواهند، مگر برادرم علم غيب داشت ؟
اهل قم گفتند: در چنين صورت ما پول را نخواهيم داد.
دستور دستگيرى امام زمان عليه السلام  
جعفر ديد با اين وضع به هدف شوم خود نمى رسد، نزد معتمد عباسى خليفه وقت رفت وگزارش داد كه برادرم امام عسكرى عليه السلام پسرى دارد و او بر جنازه پدرش نمازخواند (امام عسكرى عليه السلام براى حفظ فرزندش حضرت حجت (عج ) از دشمنان ،تولد او را به كسى نفرموده بود.) خليفه ، ضد ماءمور به فرماندهى شخصى بنام((رشيق )) به خانه امام عسكرى عليه السلام فرستاد و به او دستور اكيد داد كه بروبه خانه امام عسكرى عليه السلام همه حجره ها را جستجو كن ، بى آنكه اجازه بگيرى واردخانه شو.
رشيق با ماءمورين به خانه امام عسكرى عليه السلام آمدند و همه حجره ها را گشتند تا بهآن حجره كه در آن پرده سفيد آويزان بود رسيدند، پرده را بلند كردند دريائى آنجاديدند كه در وسط آن ، كودكى سجاده انداخته و نماز مى خواند، رشيق بيكى از ماءمورانشدستور داد كه برو، و آن كودك را بگير. آن ماءمور تا به سراغ كودك آمد در ميان آب غرقشد.
رشيق به ديگرى دستور داد، ديگرى وقتى خواست به طرف كودك رود در آب غرق شده بافرياد بلند تقاضاى كمك كرد، او را نجات دادند، حضرت باكمال وقار نماز را تمام كرد و سپس در پيش روى ماءموران از حجره بيرون آمد. ماءمورانگويا چوب خشكى شده بودند. اصلا نتوانستند كوچكترين آسيبى به كودك كه حضرتحجت (عج ) بود برسانند.
همين موقع بود كه حضرت مهدى عليه السلام غايب شد و غيبت صغرى به وقوع پيوست.(9)
مشخصات امام زمان عليه السلام 
بهر حال امام زمان عليه السلام در زمان پدر كه 5 ساله بود (ازسال 255 تا 260، سال شهادت پدر) نزد پدر بود، ولى در مخفيگاه بسر مى برد،بسيارى از اصحاب ائمه عليهم السلام و علما و فقهاى اعلام اسلام ، وى را زيارت كردهاند، حتى بسيارى از نوابغ و علماى بزرگ چين و بخارا و سمرقند و هندوستان و اندلس واروپا به سامراه سفر كرده و توسط امام عسكرى عليه السلام با امام زمان عليه السلامملاقات كرده و مسائل خو را از وى پرسيده اند، و نشان سوغات و هداياى صاحبانش را از اوخواسته اند، او به يك يك آنها پاسخ صحيح داده است . (چنانكه اين مطلب در جلد 52 و 53بحار بطور مفصل آمده است .)
براى اينكه بيشتر با اين عزيز كه پرده هاى غفلت و گناه ، ما را از ديدارش ‍ محرومساخته آشنا شويد به اين حديث توجه كنيد: پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله و سلمفرمود:
(( المهدى من ولدى اربعين سنة كان وجهه كوكب درى فى خده الايمنخال اسود عليه عبائتان قطوا نيتان ، كانه منرجال بنى اسرائيل يستخرج الكنوز و يفتح مدائن الشرك ؛))
مهدى (عج ) از فرزندان من داراى چهلسال است (يعنى هنگام خروج همچون مرد چهل ساله است ) صورتش همچون ستاره درخشاناست ، در گونه راستش خال سياهى است و دو عباى قطوانى بر دوش دارد، قيافه اش ‍همانند مردان بنى اسرائيل (زمان حضرت موسى عليه السلام ) است گنجها را استخراجكند، در كشورهاى شرك را فتح كرده و تحت رهبرى خود در مى آورد.))(10)
از خصوصيات امام قائم (عج ) اينكه آن حضرت از ناحيه پدر ازنسل امام حسين است ، از ناحيه مادر از نسل امام حسن عليه السلام است ، از اين رو كه مادر امامباقر عليه السلام از فرزندان امام حسن عليه السلام است .(11)
از ويژگيهاى او اينكه پس از ظهور، حضرت عيسى عليه السلام از آسمان آمده و پشت سراو نماز بجا مى آورد.(12)
و ديگر اينكه در آخر عمر امام قائم (كه رجعت امامان به وجود مى آيد) پس ‍ از آنكه حضرتقائم (عج ) از دنيا رحلت كرد، امام حسين عليه السلام بدن او راغسل مى دهد.(13)
و ديگر اينكه امام عصر(عج ) شبيه يوسف عليه السلام و عيسى عليه السلام و موسىعليه السلام و محمد صلى اللّه عليه و آله و سلم است .
اين هم در جاى خود بسيار جالب است كه بزرگترين چهره انقلابى تاريخ ، حضرت سيدالشهداء امام حسين عليه السلام در غسل و كفن و دفن مصلح بزرگ جهان حضور يابد.
بهر حال مردم در هر زمان ، امام زمان عليه السلام خود را بشناسد و هر زمانى داراى اماماست (و اين كتاب براى همين منظور نگاشته شده ) در زمان ائمه عليهم السلام ياران اماماندر اين جهت خيلى كوشا بودند كه امام حق را بشناسند، اكنون به روايت زير توجه كنيد:
محمد بن عثمان (14)گويد: از پدرم شنيدم گفت : از امام عسكرى عليه السلام اين سؤال شد و من در حضورش بودم ، سؤ ال اين بود:
((اين مطلب كه از پدران شما نقل شده : هيچگاه زمين از حجت خدا خالى نمى ماند و اگركسى بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ زمان جاهليت مرده است (15) آيا حق است ؟))
امام حسن عليه السلام فرمود:
آرى اين مطلب حق است همچنانكه روز حق است ، شخص پرسيد: بعد از شما امام مردم كيست ؟
فرمود: پسرم محمد، امام و حجت بعد از من است كسى كه بميرد و او را نشناسد به مرگزمان جاهليت مرده است ، ولى براى او غيبتى هست كه نادانان در اين مورد حيران گردند ومنحرفان هلاك شوند، و كسانى كه وقت ظهورش را تعيين كنند او را تكذيب نمايند، سپسظهور مى كنند گويا مى بينم طوقهاى سفيدى را كه بر بالاى سر او در نجف و كوفه درحركت است .(16) و در پرچم ارتش آن حضرت نوشته شده :
((البيعة لله ؛ بيعت مخصوص خداست .))(17)
از ويژگيهاى آن بزرگوار اينكه : پيامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود:
((مهدى طاووس اهل بهشت است .))
و در عبارت ديگر فرمود:
((چهره مهدى (عج ) از فرزندانم همچون ماه تابان است ، رنگ چهره اش ‍ عربى است وبدنش همانند جسم مردان بنى اسرائيل (بلند قد) است ، زمين را همانگونه كه پر از ظلم وجور شده ، پر از عدل و داد مى كند، اهل آسمانها و زمين و پرندگان در هوا از حكومتشراضى هستند، بيست سال حكومت مى كنند.))(18)
روزى پيامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم به دختر گراميش فاطمه عليهاالسلام رو كردو به اين شخصيتها افتخار كرده و فرمود:
((بهترين پيامبران پدرت است ، و از ما است بهترين اوصياء كه شوهرت على عليهالسلام است و از ما است بهترين شهدا كه عموى من حمزه است ، از ماست آن كس كه دو پردارد و با آن دو پر در بهشت هر جا بخواهد به پرواز در مى آيد، و او پسر عموى پدرتجعفر است ، از ماست دو سبط اين امت ، دو آقاى جواناناهل بهشت ، حسن عليه السلام و حسين عليه السلام و اين دو فرزندان تو هستند و از ما استمهدى (عج ) و او از فرزندان تو است .)) (19)
امام سجاد عليه السلام فرمود:
((قائم ما داراى نشانه هايى از شش پيامبر است :
1- نشانه اى از نوح عليه السلام .
2- نشانه اى از ابراهيم عليه السلام .
3- نشانه اى از عيسى عليه السلام .
4- نشانه اى از موسى عليه السلام .
5- نشانه اى از ايوب عليه السلام .
6- نشانه اى از محمد صلى اللّه عليه و آله و سلم .))
امام نشانه اش از نوح عليه السلام طول عمر است ، اما نشانه اش از ابراهيم عليه السلاممخفى بودن محل ولادتش است ، اما نشانه اش از موسى عليه السلام ترس از دشمن و غيبتاست (كه موسى عليه السلام از ترس ‍ فرعونيان از مصر به مدين رفت و مدتى مخفىبود) اما نشانه اش از عيسى عليه السلام اختلاف راءى مخفى بود) اما نشانه اش از عيسىعليه السلام اختلاف راءى مردم درباره اش ، واعتزال او از مردم است ، اما نشانه اش از ايوب عليه السلام گشايش و پيروزى پس ازبليات و گرفتارى است ، اما نشانه اش از محمد صلى اللّه عليه و آله و سلم قيام بهشمشير است .))(20)
و در بعضى روايات ، نشانه اى از حضرت يوسف عليه السلام نيز ذكر شده و آن زنداناست (21) (شايد منظور دورى او از دوستانش كه به منزله زندانى بودن او است ).
از ويژگيهاى امام قائم (عج ) اينكه : امام حسين عليه السلام فرمود:
((او از نظرها پنهان است تا كسى او را به بيعت خود نخواند، و او زير پرچم هيچ رهبرناشايستى نرود.))(22)
شوكت و قدرت فوق العاده امام عليه السلام  
حضرت رضا عليه السلام در ضمن روايتى فرمود:
((قائم عليه السلام كسى است كه هر گاه خروج كند، در سن پيرى است اما سيماى جواندارد، و آنچنان قدرت جسمى دارد كه دستش را به بزرگترين درخت روى زمين بياندازد، مىتواند آن را از ريشه بركند، و اگر در ميان كوهها صدايش را بلند كند سنگهاى كوههاقطعه قطعه گردند، عصاى موسى عليه السلام و انگشتر سليمان عليه السلام همراهاوست .))(23)
از ويژگيهاى حضرت قائم (عج ) اينكه : پيامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود:
((بهشت مشتاق چهار نفر از خاندان من است كه خدا آنها را دوست دارد و مرا به دوستى باآنها فرمان داده است :
1- على بن ابيطالب عليه السلام 2 حسن عليه السلام 3 حسين عليه السلام 4 مهدى (عج) كه پشت سر مهدى (عج ) حضرت عيسى عليه السلام نماز مى خواند.))(24)
و در روايت ديگر فرمود: ((ما خاندان عبدالمطلب سادات و بزرگان بهشت هستيم ، من وبرادرم على عليه السلام و عمويم حمزه و جعفر و حسن و حسين و مهدى عليهم السلام.))(25)
شمائل حضرت مهدى عليه السلام  
پيامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود:
((مهدى از ما خاندان است ، بلند پيشانى و بر آمده بينى است (كه وسط بينى اشبرآمدگى دارد).(26)
و نقل شده : روزى حضرت على عليه السلام به امام حسين عليه السلام نگاه كرد و فرمود:
اين پسرم آقا است چنانكه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم او را آقا خواند، وبزودى خداوند در صلب او مردى ظاهر سازد كه همنام پيامبر صلى اللّه عليه و آله و سلمشماست ، و در صورت و سيرت شبيه پيامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم است ، وقتى كهمردم در غفلت بسر مى برند و حق زير پا قرار گرفته و مرده شده و ظلم و جور آشكارگشته ، خروج مى نمايد، سوگند به خدا اگر خروج به قيام نكند، گردنش را مى زنند،اهل آسمان و ساكنان آن از خروجش شاد مى شوند، بلند پيشانى و برآمده بينى ، سطبرشكم ، لاغر ران و در ران راستش ، خالى هست ، گشاده دندان مى باشد، زمين را همچون كهپر از ظلم و جور شده پر از عدل و داد كند.))(27)
از خصائص امام مهدى (عج ) اينكه : حكومتش سراسر جهان را مى گيرد، در اين مورد مفسرمعروف اهل تسنن قرطبى روايت مى كند كه جميع كسانى كه جهانگير شدند چهار نفرند كهدو نفرشان كافر بودند يعنى نمرود و بخت النصر و دو نفرشان مؤ من بودند يعنى :ذوالقرنين و سليمان بن داود عليهماالسلام و بزودى از امت اسلام پنجمين نفر حاكمسراسر زمين مى شود و او مهدى (عج ) است .(28)
جايز جعفى گويد: از امام باقر عليه السلام شنيدم مى فرمود:
((روزى عمر بن خطاب از اميرمؤ منان على عليه السلام در مورد حضرت مهدى عليه السلامتوضيح خواست .
على عليه السلام فرمود: اما نامش ، حبيبم رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم با منعهد كرده كه نامش را نبرم تا خداوند او را مبعوث كند، امام سيمايش ، او جوان نه بلند قد ونه كوتاه قد، خوش صورت است ، مويش ‍ زيبا است ، و از سرش به شانه اش ريخته ،نور صورتش سياهى موى سر و صورتش را تحت الشعاع قرار داده است .))
امام صادق عليه السلام فرمود:
((مهدى (عج ) خروج نمى كند مگر در سالهاى طاق مانند 1 3 5 7 9.))(29)
لقب قائم عليه السلام و مهدى عليه السلام چرا؟ 
مى پرسند:  
چرا زمان عليه السلام با كلمه ((قائم )) و ((مهدى )) خوانده مى شود، و اينكه بعضىبا شنيدن لقب ((قائم )) برمى خيزند و مى ايستند براى چيست ؟
پاسخ :  
در بسيارى از روايات ، آن حضرت با لقب قائم (30) و مهدى ، ياد شده و در مورد قائم، بسيار مى شد كه در زمان ائمه عليهم السلام بر اثر ظلم و فساد و حاكمان غاصب ،امامان به ياد امام زمان عليه السلام مى افتادند و مى فرمودند: ((قائم ما انتقام ما را خواهدگرفت )).
قائم يعنى قيام كننده ، نظر به اينكه قيام و نهضت حضرت مهدى (عج ) جهانى است و درتمام تاريخ بشر چنين قيام و حكومتى نبوده ، آن حضرت با اين عنوان خوانده مى شود.
اما اينكه پيروان آن حضرت با شنيدن اين لفظ و يا با تلفظ به اين كلمه برمى خيزندو مى ايستند، اين كار يك نوع عمل مستحبى است و احترام و اظهار پيوند و انتظار آن حضرتاست و ضمنا مردم را به ياد نهضت و قيام حضرت مهدى (عج ) مى اندازد و براى آنها تلقينعملى مى شود كه بايد برخاست ، نهضت كرد، اميدوار بود و به زمينه سازى براى ظهورو قيام جهانى رهبرى معصوم و قاطع كه اميد پيامبران و امامان و همه مستضعفان جهان و قلبتپنده هستى است پرداخت .
اين كار حتى در زمان امام صادق عليه السلام در ميان شيعيانمعمول بوده ، حتى نقل شده در خراسان در حضور حضرت امام رضا عليه السلام كلمه((قائم )) ذكر شد، امام رضا عليه السلام برخاست و دستش را بر سر نهاد و فرمود:(( اللّهم عجل فرجه و سهل مخرجه ؛))
((خداوندا بر فرجش شتاب كن ، و راه ظهور و نهضتش را آسان گردان .))(31)
اما در مورد واژه مهدى ، از اين روست كه امام زمان هدايت شده و هدايت كننده است .
امام صادق عليه السلام در ضمن حديثى در اين مورد فرمود:
(( انما سمى القائم مهديا لانه يهدى الى امرمضلول عنه و سمى القائم لقيامه بالحق ؛))
آن حضرت را مهدى گويند، زيرا او مردم را به امرى كه گم كرده اند هدايت مى كند، وقائم گويند چون به حق قيام كند)).(32)
از امام باقر عليه السلام سؤ ال شد چرا قائم را ((قائم )) خواندند؟
فرمود:
((زيرا ياد او فراموش مى شود و بسيارى از معتقدان به امامت آن حضرت ، راه ناصحيحمى روند.))
از آن حضرت سؤ ال شد چرا او را منتظر گويند؟ فرمود:
((زيرا براى او غيبتى طولانى است كه روزهايش بسيار است افراد مخلص ‍ و پاك درانتظارش بسر مى برند ولى افراد شكاك و مردد او را انكار مى كنند و منكران ، نامش رابه مسخره مى گيرند و تعيين كنندگان وقت بسيارند، عجله كنندگان در او به هلاكت مىرسند، مسلمانان در مورد او نجات مى يابند.))
اقامتگاه حضرت مهدى عليه السلام كجاست ؟ (33) 
مى پرسند:  
امام قائم (عج ) كجاست و آيا فرزند و همسر دارد؟
پاسخ :  
از قواعد و روايات معصومين عليهم السلام استفاده مى شود كه امام قائم (عج ) هم اقامتگاهمخصوص دارد و هم زن و فرزند.
در مورد اقامتگاه آن حضرت نخست بايد توجه داشت كه آن حضرت همه ساله در مراسمعظيم حج شركت مى كند. (34)
و بعضى از سعادتمندان در مراسم حج به محضرش شرفياب شده اند.
همچنين هر جا كه بخواهند از مشاهد مشرفه و... خواهد رفت .
اما در مورد اقامتگاه آن حضرت و فرزندان و بستگان و ياران مخصوص ‍ (اوتاد) چندين مكانماند: مدينه ، دشت حجاز، كوه رضوى ، كرعه (35) و سرزمينهاى دور دست و... گفته شدهاست .
در ميان اين گفتار آنچه بيشتر نظرها را جلب مى كند اين است كه اقامتگاه آن حضرت وفرزندانش و گروهى از خواص يارانش در جزيره اى از درياى بزرگ مى باشد.
از امام هادى عليه السلام داستانى نقل شده كه خلاصه اش اين است :
حضرت مهدى (عج ) و فرزندانش در جزيره هائى بسيار بزرگ و پهناور در دريا زندگىمى كند و عدد شيعيان آنجا بسيار زياد است ، و فرزندان وى هر يك حاكم جزيره اى هستند وخدا بهتر مى داند.(36)

next page

fehrest page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation