بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (ره), مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
     FOOTNT03 -
     FOOTNT04 -
     IRA00001 -
     IRA00002 -
     IRA00003 -
     IRA00004 -
     IRA00005 -
     IRA00006 -
     IRA00007 -
     IRA00008 -
     IRA00009 -
     IRA00010 -
     IRA00011 -
     IRA00012 -
     IRA00013 -
     IRA00014 -
     IRA00015 -
     IRA00016 -
     IRA00017 -
     IRA00018 -
     IRA00019 -
     IRA00020 -
     IRA00021 -
     IRA00022 -
     IRA00023 -
 

 

 
 

 

fehrest page

back page

قيام همگانى (9) 
آنهايى كه توى خيابان ها و بالاى پشت بام ها شب و روز فرياد مى زدند و الله اكبر مىگفتند و مبارزه مى كردند و با هيچ ، با همه چيز مقابله مى كردند اينها ابدا توجه بهاينكه ما منزلمان چه جورى است ، خانه مان آيا داريم يا نه ، هيچ ابدا اين مطرح نبود. آنزاغه نشين هاى اطراف تهران كه يك دفعه من در تلويزيون ديدم وضعشان را، و ديدمروحشان را، كه وضعشان ، خوب به مشاهده ديدم كه عده زيادى در يك زاغه اى ، در يكسوراخى رفت و آمد مى كنند و بعد كه پرسيد يكى از آنها، كه شماچه مى كنيد؟ روزها چهمى كنيد؟ گفت ما صبح كه مى شود با بچه هايمان راه مى افتيم مى رويم تظاهرات فكراينكه حالاما منزلمان اين زاغه است و زندگى مان اينطورى است ، اين فكر از سر مردمپريده بود. همه فكر متوجه و متمركز شده بود در يك جهت و آن اينكه اين رژيم نبايدباشد، ما نمى خواهيم اينها را مرگ برشاه ، ما جمهورى اسلامى مى خواهيم .(1257)
قيام همگانى (10) 
شما ملاحظه كرديد كه يك تحول بزرگ روحى كه در ايران پيدا شد بالاتر ازاينفتحى بود كه كردند و آن تحول روحى اين بودكه يك روز پاسبان مى آمد توى بازارمى گفت چهارم آبان (1258) است همه بايد بيرق بزنيد، هيچ كس به خودش اجازه نمىداد كه ، توى مغزش نمى آمد كه مى شود با اين پاسبان مخالفت كرد. هيچ كس ، همه اطاعت، هرجا مى رفت اطاعت ، توى دانشگاه هم كه مى آمد اطاعت مى كردند، يك وقت بعد از يكى ،دو سال چنين شد كه مردم ريختندتوى خيابان و گفتند: ما شاه نمى خواهيم و پيروز همشدند. اين تحول روحى ، آن خوفى كه از پاسبان بودمتبدل شد به يك شجاعتى كه از تانك نترسيدند. همان آدمى كه از آن چوبى كه دستپاسبان بود مى ترسيد، همان آدم آمد در خيابان مشتش را گره كرد و حمله كرد به تانك ،كشته هم شد، اما حمله كرد به تانك .(1259)
قيام همگانى (11) 
همه ديديد كه تمام قشرها، خانمها ريختند توى خيابان ها، جوان ها ريختند توى خيابانها، در پشت بامها، در كوچه و برزن و همه جا فريادشان اين بود كه ما اسلام را مىخواهيم و جمهورى اسلامى مى خواهيم .(1260)
قيام همگانى (12) 
شما مى بينيد حتى در اعمالى كه از مردم صادر مى شود در اين نهضتى كه همه قشرهاشريك بودند شما از مركز كه تهران است بگيريد برويد از آن طرف تا آخر، از آنطرف هم تا آخر، از آن طرف هم تا آخر، از آن طرف هم تا آخر، يك وقت تمام مردم راجع بهيك مطلب قيام كردند همه با هم همصدا شدند، صدا چه بود؟ صدا اين بود كه ما جمهورىاسلامى مى خواهيم ، ما اين رژيم را نمى خواهيم و ما اسلام را مى خواهيم همه همصدا يك مطلبمى گفتند بچه كوچكى كه تازه رفته بود در دبستان ياقبل از آن هم بود همين مطلب را مى گفت ، آن مريض پيرمردى هم كه در بيمارستان خوابيدهبود او هم همين را مى گفت .(1261)
قيام همگانى (13) 
شما ملاحظه كنيد ايران كه با يك جمعيت كمى بدون هيچ سلاح و بدون هيچ تشكيلات درمقابل يك قدرت بزرگى كه دوهزار و پانصدسال بر اين كشور حكومت جاء رانه كردند و امروز هم يعنى در زمان ما هم قدرت هاى بزرگهمه با او كمك بودند، همه به او سلاح مى دادند، همه به او امكانات مى دادند، اين ملتكوچك در مقابل همه اين قدرت ها، چه قدرت هاى شرقى و چه قدرت هاى غربى ايستاد و ازخوف از مرگ نترسيد و متحول شد به يك انسان هاى الهى كه عاشق ديدار خداى تبارك وتعالى و عاشق شهادت هستند و مقصد خودشان را پيش بردند و دارند پيش مىبرند.(1262) (1263)
اعتصابات سراسرى (1) 
اگر مردم بيدار نبودند كه بازارها را اينطور نمى بستند روز جمعه ، روز پنجشنبه ازقرارى كه هم نقل شده است و هم مقامات اطلاعات رسمى اطلاع داده اند بازار تهران اعتراضاتعطيل شده مساءله تعطيل بازار تهران يك امر عادى نيست ، يك امر خلاف عادت است ، هيچكس نمى تواند اين كار را بكند، اين احساسات و بيدارى ملت است كه اين كار راانجام دادهاين آقا كه مى گفت كه همه با من موافق هستند اين بازار تهران ، آن هم بازار اهواز، آن هماصفهان آن هم شيراز، اين كيفيت زندگى ماست .(1264)
اعتصابات سراسرى (2) 
ايران تا آن اندازه كه به ما تا حال اطلاع رسيده است ، شهرهاى بزرگ ازقبيل تهران ، تبريز، مشهد، قم ، اينها تعطيل اند و بعضيها سرتاسرتعطيل اند مثل قم و بعضى /ها/ بازارها و جاهاى بسيار ديگرشتعطيل است و تهران تعطيل بازارهاست الاچند نفرى كه شايد وابستگى داشته باشند و آنطورى كه به ما اطلاع رسيده است اين تعطيل ، اعتراض بر شخص شاه است مردم پيدا كردهاند مجرم را، پيدا بود، جرئت نمى كردند كه ذكر كنند، بحمدالله اين سد خوف شكست ومردم نكته اصلى مجرم را به دست آوردند و فهميدند كه بدبختى همه ملت ها، يعنى ملت مااز كيست .(1265)
اعتصابات سراسرى (3) 
هيچ بعيد نمى دانم كه الان هم يك جنگ و نزاعى در كار باشد، ما اطلاع نداريم ، ما آنقدرشرا كه اطلاع داريم در پيشخوان مسجد شاه (1266) ريختند و آن چند تا دكانى كه آنجابوده است آنها را بازور باز كرده اند و اما بازار تسليم نشده است در عين حاليكهبخشنامه اى از دولت منتشر شده است و به همه بازارهاى ايران منتشر شده است كه هر كستعطيل بكند، اين مثلاچه خواهد شد و چه خواهد شد، مع ذالك بازارها حتى بازار تهران كهملموس خودشان است اعتنائى به اين حرف نكردند مردم ديگر اعتنايى به اين قار و قورهانمى كنند، به اين شارت و شورت ها ديگر حالااعتنا نمى كنند، اين اعتناها سابق بود كهمردم را مى ترساندند/ و مردم هم خيال مى كردند/ حالا مردم دارند كشته مى دهند و مع ذالكاعتنايى به اين حرف ها ندارند... الان مشهد چه بساطى است ، ديگر من الانش را نمى دانماما تعطيل بوده آذربايجان چه بساطى است من نمى دانم لكنتعطيل بود، قم آنطورى كه اطلاع داده اند حتى يك بقالى در قم باز نيست ، سرتاسر قمتعطيل عمومى است ، تهران نود در صد تعطيل است ،تعطيل تهران يك چيز آسانى نيست كه ما تو هم بكنيم ،تعطيل تهران تعطيلى است كه مشت به دهان اين ياوه گوها مى زند... حالا هم شما خواهيدديد كه دنبال همين سرتاسر تعطيلى باز هياهويشان راه مى افتد، يك بازى در قم در مىآورند، چنانچه در آوردند قبلا، دنبال آن تعطيلى جلو كه يك هفته قم و يك هفته اصفهان ،هشت روز اصفهان از قرارى كه گفتند و تهران هم يكى دو سه روز و يك روزش تمامتعطيل كردند واعتراض كردند، دنبالش راه افتادند و اتوبوس ها را پر كردند از اينبيچاره هاى بى اطلاع ، يك دسته كه ماءمورينشان بودند، بخشنامه صادر كردند به همهادرات ، به همه مدارس كه همه بايد تعطيل كنيد و همه بيائيد.(1267)
اعتصابات سراسرى (4) 
الان هم با اين همه بساطى كه در ايران درآمده است و اينهمه مخالفتى كه از همه شهرها،سى و چند شهر، همه شهرهاى ايران بايد گفت ، سى و چند شهر، خوب دهاتش هم بودهاست ، از دهات هم مى گويند هست اين مطالب ، الان هم با همه اين مسائلى كه اينها روبروهستند، باز وقتى كه صحبت مى كنند ابدا از آن حرفهاىاول دست برنمى دارند،( تمام ايران با ما موافق اند! تمام اصناف !) همين ديشب اينمطلب بوده كه صدوبيست و چند رئيس صنف گفته اند: تمام اصناف تهران ! با شماوفادارند! و به انقلاب شاه و ملت راءى مى دهند و معترض اند به اين آشوبگرها به اينآشوبگرهااعتراض دارند واز دولت خواسته اند كه اينها را مجازات كنند!) اين صدوبيستو چند صنف خارج از ايرانند اينها يا تهران اند و بازار تهران اند؟ اگر تهران است وبازار تهران است ، بازار تهران كه حالا مى گويند چهار روز است بسته است حالا امروزرا من اطلاع ندارم اما مى گويند چهار روز بسته بوده ، اعتراض داشته اند، هياهو از بازاربلند مى شود مبداء هياهو دانشگاه هست و بازار، دانشگاهى ها از خارج آمده اند؟ بازار تهرانهم از خارج آمده اند؟ آن اصناف و صدوبيست و چند صنفى كه همه اظهار وفادارى كرده انداينها زيرزمين ، در زير زمين اينها هستند ما در خارج نمى بينيم اينها را، حلالزاده اينها رانمى تواند ببيند( اينها همه ، همه موافقند !! همه سى و چند ميليون جمعيت ايران همهموافقند!! چند هزار، چند نفر معدود، اول كه مى گفتند به عدد انگشت هاى مثلاانسان ، كم كميك قدرى زيادش كردند، حالارسيده به چند هزار، دوسه هزار جمعيت كه با اينها مخالفند!ديگر چندين ميليون جمعيت همه موافق هستند) اما اين جمعيت كجاست ما نمى دانيم ، اين جمعيت دريزد است ؟ در قم است ؟ در تهران است ؟ در مشهد است ؟ آذربايجان است ؟ كردستان است ؟اهواز است ؟ اينها كجا هستند كه ماوراى اين جمعيتى كه الان در ايران موجود هست ، هستند؟جمعيتى كه در ايران الان موجود هست ، همه مى دانند، همه خبرگزارى هايى كه بايد اطلاعبدهند اطلاع دادند و گفته مى شود كه بيست و چند( بعضى ها25 شهر، بعضى ها سى وسه ) شهر از شهرهاى ايران همه اعتصاب كرده اند، همه تظاهر كرده اند بر ضد شاه ،در راديو هم هست يك كلمه هم گفته شده است كه اينها ، شاه يا دستگاه شاه از فلان طلبهكه من باشم مى بينند ولى من مى گويم تمامش زير سر خود اوست ، تمام اين سى و چندشهر كه قيام كرده اند، با تحرك خود ايشان قيام كرده اند.(1268)
اعتصابات سراسرى (5) 
مردم متدين و شجاع شهرها چون قم قهرمان و تبريز غيور و مشهد، بيدار شده و براىاظهار تنفر از دستگاه و رژيم شاه تعطيل عمومى نمودند و مشتى محكم به دهان گزافهگويانى كه مى گفتند اين تظاهرات ديگر تكرار نمى شود و ملت بهحال عادى خود بازگشته است زدند.(1269)
اعتصابات سراسرى (6) 
فرج و پيروزى حق بر باطل از آن نزديك تر است و از اين پس جا دارد كه همه كارهاىخود را تعطيل كنيم ، نه براى هميشه كه به همين زودى ظالم جبار سرنگون مى شود درباز كردن مغازه ها و كارخانه ها عجله نكنيد. در تقويت روحيه و ايمان كسانى كه ضعيف اندبكوشيد كه روزى دست خداست . چند روز تعطيل كسب و كار براى رضاى خدا كسى را ازگرسنگى نمى كشد عزت و ثروت دست خداست از مرگ نترسيد كه حيات و ممات به دستخداست تعطيل را ادامه دهيد كه فرج نزديك است .(1270)
اعتصابات سراسرى (7) 
در اين موقع كه دست جنايتكاران و دژخيمان شاه بيش از پيش به خون جوانان واطفال ما آغشته شده است و كشتگان و مجروحان بسيارى به جا گذاشته و عده كثيرى را درسراسر كشور بى خانمان و بيسرپرست نموده است و حضرات آقايان و اينجانب را بهعزا نشانده است ، در اين موقع كه اعتصابات و تعطيلات عمومى براى اعتراض به دستگاهجبار و احقاق حق مردم بى پناه صورت گرفته است ، بديهى است اين حوادث ضايعاتىدر دنبال دارد و قشرهائى از كسبه و كارمندان و كارگران محترم و محروم دچار مضيقه شده ومى شوند و اين امر موجب نگرانى شديد اينجانب است لهذا از حضرات آقايان تقاضاىمحترمانه دارم كه در تمام شهرستان ها و توابع آنها هيات هائى را كه مورد وثوق هستند،انتخاب و مقررفرمايند تانياز نيازمندان راچه ازحيث لزوم جراحى و چه از حيث فقدانسرپرست و چه دراثر گرفتارى هاى اقتصادى كه در اثر اعتصابات و تعطيلات بحقخود با آن دست به گريبانند بر طرف نموده و به قدر مقدور نيازهاى آنان را رفع كنند،تا با پشتگرمى با اعتصابات خود ضربه شديدى بر پيكر دشمن واردآورند.(1271)
اعتصابات سراسرى (8) 
همه كارهاى مملكت الان لنگ است ، الان همه دراعتصاب اند از باب اينكه همه ناراضى هستندشما يك عده ناراضى ، يك مملكت ناراضى درست كرده ايد. اگر كسى بتواند يك مملكتى رااداره كند كه اينقدر ناراضى پيدا نمى كند. شما نمى توانيد اداره كنيد، وقتى نتوانستيدهمه ناراضى ، تاجر بروى ناراضى ، كاسب بروى ناراضى ، ادارى بروى ناراضى ،ارتش بروى ناراضى . شما خيال كرديد كه همه ارتشمثل اين چند تاالدنگ هستند كه به جان مردم افتادند؟ نه همه اينطور نيستند، آنها به ماپيغام داده اند ( ما حاضريم ، چه ) پيغام دادند، اگر وقتش شد آنها هم حاضرند براىكارها كى را شما راضى قرار داديد، شما چهار نفر را راضى كرديد كه به جان مردمافتاده اند دارند مال و جان مردم را از بين مى برند اين چهار نفر را باپول راضى كرديد، يا پول نفت ما را به اينها خورانديد يا چيزهاى ديگر منافع مملكت مارا به جان مردم ريختند، ما مى خواهيم اينها را بيرون بريزيم از مملكت مان ، اينها بروندسراغ كارشان . تا حالاچاپيدند بس است بعد بروند جاى ديگر بچاپند.(1272)
اعتصابات سراسرى (9) 
ادارات دولتى يكى پس از ديگرى اعتصاب مى كنند و فرياد مى زنند كه نمى خواهيم سراين كارها برويم كه نفعش به ديگران برسد، ما كارها را رها ميكنيم دانشگاه ما الانتعطيل است دانشگاه هاى ما تعطيل است ، مدارس علمى ما الان همهتعطيل است ، همه بساط الان معطل است ، تمام قشرهاى ايران ، هر جا بروى ، دست روى هركدام بگذارى تعطيل است الان اين تعطيلات ، اينها روى چه مقصدتعطيل كردند و اينها روى چه مقصدى مى شكنند اين تعطيلات را؟ مردم كه تعطيلات را واعتصابات را مى كنند، به چه مقصد اعتصاب مى كنند؟ بايد ديد كه چه ميگويند ، خواستههايشان چيست . خواسته هايشان يكى اين است كه ما نمى خواهيم اين سلسله را . اين يكى ازخواسته هاست كه حتى در شركت نفت همين يكى از خواسته هايشان بود كه ما شاه نمىخواهيم ، اين شاهى كه به ما اينقدر دارد خيانت مى كند.(1273)
اعتصابات سراسرى (10) 
اين كشتارهائى كه در سرتاسر ايران ما هر روز مى شنويم ، هر روز تقريبا از تلفنهائى كه از ايران مى شود اطلاع مى دهند كه فلان جا چند نفر كشته داشت ، فلان جا چندنفر كشته داشت ، فلان اعتصاب واقع شد، فلان جا اعتصاب شد، فلان اداره اعتصاب شد،فلان دستگاه اعتصاب شد، اينها همه آرامش است ؟! با وجود شاه الان يك مهد آرامى استايران و ثبات دارد؟! يا اگر شاه باشد آرامش نيست ؟ ما مى گوئيم كه اگر شاه الانباشد وبخواهد ادامه بدهد اين سلطنت غيرقانونى و اين سلطه جهنمى را، ثبات ايران ازبين مى رود و رفته است و ايران در معرض سقوط است .(1274)
اعتصابات سراسرى (11) 
صداى ايران نه از باب اينكه خيلى آزادى دارند بلند است صدايشان بلند است كه ماآزادى مى خواهيم ، از باب اينكه آزادى ندارند. كى آزادى دارد؟ مطبوعات ما الانتعطيل است چندين وقت است كه تعطيل است ، چراتعطيل است ؟ براى اينكه سانسور است ، آنها مى گويند سانسور نبايد باشد. هر جا راميروى الان تعطيل است ، هر جا را مى روى اعتصاب است براى اينكه مردم مى بينند كه دارداز بين مى رود يك مملكتى در دست اينها. ادارات مطلعند كه چه مى گذرد منتها بيچاره ها نمىتوانستند صحبت كنند، حالا، حالااعتصاب مى كنند. هر جا بروى اعتصاب است ، مريضخانهاعتصاب است ، طبيب اعتصاب است ، در دادگسترى /نمى دانم /وكيل اعتصاب مى كند، قاضى اعتصاب مى كند، هر جا بروى اعتصاب است ، برق اعتصاباست ، همه چيز اعتصاب است ، چرا؟ خيلى در رفاه هستند كه اعتصاب مى كنند؟ خيلى كارشانخوب است وآزاد هستند؟ آزادى زياد به ايشان دادند بهقول كارتر كه اينها همه در اعتصاب هستند و در زحمت هستند؟ يا نه مى بينند كه اعتصاببكنند يك مدتى ، يك مدتى فلج كنند اين كارها را بهتر از اين است كه اعتصاب نكنند وهميشه گرفتار باشند. بايد اعتصاب بكنند تا اينكه رفع بشود اينگرفتاريها.(1275)
اعتصابات سراسرى (12) 
كارگران و كارمندان محترم شركت نفت به منظور همكارى و همگامى با مبارزات ملت مسلمانايران به منظور جلوگيرى از صدور نفت به خارج ، دست به اعتصاب زده اند اما دولتحاكم و غير قانونى نظامى با تهاجمات سبعانه خود واعمال زور و ارعاب مى خواهد اين اعتصاب را جهت ادامه غارت نفت بشكند و همچنين در حاليكهنفت و فرآورده نفتى براى مصارف داخلى توليد مى شود ويا موجود مى باشد، از پخش آندر داخل جلوگيرى نموده و سعى مى نمايد تا فشار و ناراحتيهاى بيشترى را براى مردمفراهم آورد.(1276)
اعتصابات سراسرى (13) 
واجب الهى است به اينكه اعتصابتان را عام كنيد، عمومى كنيد و نگذاريد نفت خارج بشود وبه شما مى گويم كه اگر چنانچه شما را ترساندند چنانچه ديروز اينها راترساندند و اعليحضرت فرمودند كه اينها رابايد محاكمه كرد، مرديكه تو چه كاره اىكه اينهاراميگويى بايد محاكمه كرد؟ تو كه حالا ديگر شاه نيستى ، تو يك آدم ياغىهستى ، براى چه محاكمه كنند اينها را؟ تو كه شاه نيستى كه دستور بدهى ، شاه همبودى معنا نداشت كه تو دستور بدهى ، و اگر شاه هم باشى ، شاه مشروطه هستى نبايددستور بدهى (اينها را بايد محاكمه كرد وبعد به جزاى خودشان ). نترسيد از اينمرد، يك مردى كه به خوابنامه توسل پيدا كرده ، يك وقت هم به عرض ميكنم چيز، از ايننترسيد، اين رفتنى است آقا.(1277)
بيدارى در ارتش (1) 
با اين وضعى كه الان هست ، قيامى كه ملت كرده است ، معلوم نيست ارتش ‍ وفادار به شاهباشد، چون ملت از خود آنهاست و آنها هم از ملت اند و ملت به واسطه همبستگى كه به همدارند، قدرتى دارند كه بالاخره ارتش ‍ را جذب مى كنند. اين امريكائى ها هستند كه بهواسطه نفوذى كه در ارتش ‍ دارند، ارتش را نگه داشته كه از شاه محافظت كنند، والاخودارتش معلوم نيست كه وفادار باشند و اگر هم فى الجمله وفادارى باشد، ملت آنها راجذب خواهند كرد.(1278)
بيدارى در ارتش (2) 
طبق اخبارى كه به ما مى رسد حوادثى در ارتش اتفاق افتاده و مى افتد كه نشانه بيدارىآنهاست و ما مطمئن يم كه دير يا زود به نداى ملت پاسخ برادرانه خواهند داد.(1279)
بيدارى در ارتش (3) 
ملت ايران داد دارد مى زند كه آزادى من مى خواهم ، داد دارد مى زند كه مناستقلال مى خواهم ، او داد مى زند آزادى مى خواهم آن مرديكه مى گويد كه آزادى داده ، چونآزادى داده مردم صدايشان در آمده يك ملتى كه قيام كرده و همه قيام كردند، نه اينكه يككسى باشد قيام كرده باشد، يكى نه ، در باطن ارتش هم اين مطلب هست . شما مطمئنباشيد آن روزى كه ايشان بروند، باطن ارتش هم همراه با ملت است ، نمى شود نباشد،به ما پيغام ميدهند هر شب .(1280)
بيدارى در ارتش (4) 
سؤ ال : آيا آروزى پيوستن ارتش را به مردم داريد؟ آيا مطمئن هستيد كه ارتش طرفدارانشما را سركوب نخواهد كرد در صورتى كه فرمان جهاد بدهيد؟
جواب : در ميان ارتش فرماندهانى هستند كه از شاه پشتيبانى مى كنند و خود آنان درغارتگرى و چپاول شريك جرم شاه هستند. بديهى است كه اينان حساب خودشان را از مردمجدا كرده اند و هرگز به مردم نمى پيوندند وليكن سربازان و افسرانى كه با مردمپيوند دارند و خود آنان از وجود رژيم شاه رنج مى برند، دير يا زود به مردم مىپيوندند و از آثار اين پيوستن است ( طبق اخبار واصله ) خودكشى بعضى از سربازان وافسران و گاهى هم بعد از كشتن فرماندهان خود، و نيز اخبار اعدام بعضى از سربازان وافسران به دست رژيم كه گاهى گفته مى شود اعدام بعضى ازسربازان افسران بهدست رژيم انجام شده است ولى آنچه مسلم است شاه با تكيه بر ارتش و با سركوبىمردم نمى تواند به حكومت خود ادامه دهد.(1281)
بيدارى در ارتش (5) 
همين ديروز، پريروز، ديروز بود كه بعضى آقايان آمده بودند گفتند كه هفده نفرازاينهايى ( حالا صاحب منصب بودند يا كسان ديگرى ) كه آوردند به قم براى جنايت ،هفدهنفرشان قايم شدند و از قرار مذكور اين گردشى كه كردند در قم وتفتيش كه از همه جاكردند از براى پيدا كردن اين مسلحين بوده است ، اينها با اسلحه قايم شدند الان درارتش هم همين طور است ، شما خيال مى كنيد ارتشدل خوشى دارد.(1282)
پرهيز از دنياطلبى (1) 
اگر بخواهيد بى خوف و هراس در مقابل باطل بايستيد و از حق دفاع كنيد و ابرقدرتان وسلاح هاى پيشرفته آنان و شياطين و توطئه هاى آنان در روح شما اثر نگذارد و شما رااز ميدان به در نكند خود را به ساده زيستن عادت دهيد و از تعلق قلب بهمال و منال و جاه و مقام بپرهيزيد.
مردان بزرگ كه خدمت هاى بزرگ براى ملت هاى خود كرده اند اكثر ساده زيست و بىعلاقه به زخارف دنيا بوده اند. آنها كه اسير هواهاى پست نفسانى و حيوانى بوده وهستند براى حفظ يارسيدن به آن تن به هر ذلت و خوارى مى دهند و درمقابل زور و قدرت هاى شيطانى خاضع و نسبت به توده هاى ضعيف ستمكار و زورگوهستند، ولى وارستگان به خلاف آنانند، چرا كه بازندگانى اشرافى و مصرفى نمىتوان ارزش هاى انسانى - اسلامى را حفظ كرد.
جوانان ايران و زنان و مردان كه در زمان طاغوت با تربيت طاغوتى بار آمده بودندهرگز نتوانستند با قدرت طاغوتى مقابله كنند ولى آنگاه كه به دست تواناى حقجل و علابه انسان انقلابى دور از علايق شيطانىمتحول شدند آن قدرت عظيم را سركوب كردند. دست جنايتكارى كه جوانان عزيز را دررژيم سابق به مراكزفساد كشاند و از انسان هاى آزاد عروسك هاى مصرفى تراشيد،انگيزه و نقشه شان اين بود كه هر خيانتى كه در كشور واقع مى شود و هر چه به سرملت و ذخاير ارزنده آن مى آيد و هر چه زنجيرهاى استعمار به دست و پاى مردم محكمتر مىشود، در مقابل بى تفاوت باشند يا به حمايت همان رويه برخيزند. امروز هم قشرفعال در جبهه ها و پشت جبهه ها همان طبقات محروم ساده زيست هستند و در بين آنان از آنوابستگان و دلبستگان به علايق دنيا اثرى نمى بينيد.(1283)
بازاريان مسلمان (1) 
سؤ ال : آيا توده هائى كه در بازاراند وپيروان شمايند پشتيبانيشان از شما به علتعقايد مذهبى شان است ؟ به علت اعتقادشان به شماست ؟ و يا به علت اين است كه شماشانس تظاهرات عليه شاه را براى ايشان فراهم آورده ايد؟
جواب : بله ، به دليل عقايد مذهبى شان است كه آنها را وادار مى كند عليه ظلم وديكتاتورى قيام كنند و اساسا اسلام مذهبى است كه همه به آنان مبارزه با ظلم ونابرابرى ها را مى آموزد و هم اينكه چگونه بايد يك جامعه سالم ، مترقى و پيشرو بناكنند و چون ما را بيان كننده عقايد و خواسته هاى خود مى دانند از ما پشتيبانى مى كنند.
سؤ ال مردمى كه در بازار كار مى كنند چه كسانى هستند؟
جواب مسلمانانى هستند كه واسطه انتقال اجناس و كالاهاى مورد نياز مردم به دست آنانهستند كه البته بسيار هم اتفاق افتاده كه به علت نظام فاسد و غير اسلامى ، رژيم شاهدر همه زمينه ها از جمله زمينه اقتصادى ، شكل روابط تجارتى را هم از حدود اسلامى آنبيرون برده است ولى به هر حال ايمان به اسلام و كشور اسلامى ايران را با فداكارىهاى بيدريغ ثابت كرده اند.
سؤ ال موقعيت بازاريان در جامعه ايرانى چگونه است ؟
جواب : بازار و بازاريان هميشه از احترام خاصى در جامعه ايرانى برخوردارند وتصميمات آنان در مبارزات سياسى نقش بسيار موثر و گاهى تعيين كننده اى داشته است ونيز هميشه منشاء خدمات اجتماعى فراوان بوده است و در حوادث هميشه از بهترين كمككنندگان به مردم ضعيف و محروم بوده اند.
سؤ ال : آيا بازار هميشه منشا مخالفت با شاه بوده است ؟
جواب : بازار هيچ گاه تا به حال حمايت از شاه نكرده است و اگر گاهى چنين چيزى به آننسبت داده شده است ، صرفا تهمت است .(1284)
بازاريان مسلمان (2) 
در اين پنجاه سال سياه كه تاريخ ايران را سياه كرد، سياه تر از رژيم سابق كرد،فشار بر بازار بسيار بود و بيشتر بود و از بازار آنها خيلى وحشت داشتند و لهذا يكوقت هم بناى بر اين گذاشتند كه اين سقف ها را خراب كنند، از زير اين سقف ها خوفداشتند، لكن موفق نشدند.(1285)

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation