بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب یادنامه آیة الله العظمی اراکی, ( )
 
 

بخش های کتاب

     001 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     002 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     004 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     006 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     008 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     009 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     010 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     011 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     012 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     013 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     014 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     015 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     018 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     019 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     021-1 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     021-3 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-1 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-2 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-3 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     023 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     025 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     027 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     028 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     029 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     030 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     fehrest - يادنامه آية الله العظمى اراكى
 

 

 
 

next page index page back page

9- همسر، فرزندان و دامادهاى آية‏الله‏العظمى اراكى(ره)

همسر ايشان، صبيه مرحوم حاج محمد ابراهيم خوانسارى، بانويى صالحه‏و هميشه مورد ستايش آية‏الله‏العظمى اراكىبود. ايشان چند سال قبل از رحلت‏آية‏الله‏العظمى اراكى درگذشت و با اينكه مرحوم آية‏الله‏العظمى اراكى سالها بود كه‏درهيچ مجلس ختمى شركت نكرده بودند و نيز در اين اواخر، كهولت‏سن مانع‏ديگرى براى شركت ايشان در اينگونه جلساتبود. در عين حال در مجلس ترحيم‏اين بانوى مكرمه در مدرسه فيضيه حضور يافتند و از پيش‏آمد فوت اين همسر وهمدمبسيار متاثر بودند.

آية‏الله‏العظمى اراكى از همين بانوى گرامى سه پسر و شش دختر داشتند.

1- حاج محمد ابراهيم مصلحى كه در بخش هفتم اين كتاب ياد شد.

2- آية‏الله حاج شيخ ابوالحسن مصلحى. شرح حال ايشان در بخش شاگردان‏آية‏الله‏العظمى اراكى ذكر خواهد شد.

3- دكتر على مصلحى كه نيز در بخش هفتم اين كتاب ياد شد.

دامادها

1. آية‏الله‏العظمى حاج سيد محمدتقى خوانسارى كه شرح حال ايشان در بخش‏يازدهم ذكر شده است.

ايشان با دو دختر از دختران آية‏الله‏العظمى اراكى ازدواج كردند. يعنى پس ازفوت يكى، ديگرى به عقد ازدواج وى درآمدو اين دو ازدواج با شرايط خاصى كه‏داشته است‏يكى از نشانه‏هاى كثرت علاقه آية‏الله‏العظمى اراكى بهآية‏الله‏العظمى‏خوانسارى مى‏باشد كه خود شرحى مفصل دارد.

2. جناب حجة‏الاسلام آقاى سيدحاجى آقاى فرحى اراكى است كه در سال‏هزار و سيصدو سى هجرى قمرى، از مادرىعفيف كه از خانواده محترمى بود و ازپدرى شريف به نام سيدنورالدين كه از سادات اصيل بود، در محلى به نام كرهرودكهدر حدود يك كيلومتر با اراك فاصله دارد و اكنون وصل به اراك و جزو آن تلقى‏مى‏شود، تولد يافت. اين بيت، از ساداتحسينى هستند كه نسبشان به امام‏زين‏العابدين‏عليه السلام فرزند عزيز امام حسين‏عليه السلام مى‏رسد.

نامبرده از اوان طفوليت‏به تحصيل علوم دينى رو آورد و چندين سال هم دراراك و سپس در قم با جديت‏به فراگيرى آنمشغول شد، ولى در اثر اقدامات‏سياسى ضد پهلوى كه به خصوص همراه فرزندان متنفذ آية‏الله حاج آقا محسن‏اراكىداشت‏به وسيله دستگاه رضاخانى، كه در مسير نقشه‏هاى ضد اسلام شياطين‏انگليسى عمل مى‏كرد، دستگير شد و دربهار جوانى زندانى گشت و افزون بر يك‏سال را زير فشار شكنجه‏هاى گوناگون به سر آورد پس از آزادى از زندان دراثرپيامدهاى آن و مشكلات ديگر موفق نشد آن چنان كه بايد و شايد به تحصيلاتش‏ادامه دهد و از استعدادها و زمينه‏هاىموجود بهره لازم ببرد ولى در عين حال كه ازاشتغالات تحصيلش كاسته شد به اقدامات اجتماعيش افزوده گشت و دربسيارى‏از موارد به گرفتاران و درماندگان كمكهاى خداپسندانه كرد و از طرق مختلف آنها رايارى نمود و تا حد توان گرهاز كار آنها گشود كه طبعا ذخيره خوبى براى آخرتش‏خواهد بود.

نامبرده در سن بيست و دو سالگى، يعنى سه سال پيش از زندانى شدنش به‏دست عمال رضاخان، داماد آية‏الله‏العظمىاراكى شد و از بزرگترين صبيه ايشان‏داراى سه پسر و دو دختر گشت، پسران به ترتيب:

سيدعلى (مرتضى) متولد هزار و سيصد و هفده شمسى هجرى يا هزارو سيصد و پنجاه‏وهفت قمرى.

و سيدمحمدحسين كارمند بازنشسته و متولد هزار و سيصد و بيست و چهارشمسى.

و سيد محمدمهدى مهندس شاغل و متولد هزار و سيصد و پنجاه و يك‏شمسى مى‏باشند.

فرزند اول پس از طى دوران دبستان و دبيرستان با توفيق الهى و در اثرارشادات مرحوم آية‏الله حاجى شيخ عباس تهرانىاعلى‏الله درجاته، به حوزه علميه‏مباركه قم پا نهاده و راه سپرده و پس از گذراندن مراحل سطح و خارج به تتبع‏و تحقيق وتدريس علوم اسلامى اهتمام ورزيده است و از محضر اساتيد گرانمايه‏و درجه اول حوزه، آيات عظام: خمينى، گلپايگانى،آملى، طباطبايى و... استفاده‏برده است و در اين مدت كتابهايى هم تاليف يا تدوين نموده است كه برخى از آنهامانند«تحريرالاصول‏» كه تقريرات درسهاى اصول آية‏الله‏العظمى آقا ميرزا هاشم‏آملى مى‏باشد، به چاپ رسيده است، و نيزرساله «لباس مشكوك‏» كه تقرير آية‏الله‏بهارى همدانى از درسهاى فقه آية‏الله‏العظمى حجت مى‏باشد با تصحيح وتذييل‏ايشان چاپ شده است و نيز كتاب «دين و وجدان‏» كه مجموعه نفيس و سودمندى‏از جلسات دينى و معنوى آية‏اللهحاجى شيخ عباس تهرانى رحمة‏الله عليه مى‏باشدتوسط ايشان به قلم روز درآمده و چاپ گشته است، همچنين تاليفاتديگرى‏مانند «بررسى و تحقيق پيرامون نهضت‏حسينى‏» و «مصطلحات‏الفقه‏» كه تقريباهمه اصطلاحات رايج در سرتاسرفقه را كه حدود هزار و پانصد اصطلاح است‏فرا مى‏گيرد. (1)

3. داماد ديگر ايشان مرحوم حجة‏الاسلام والمسلمين حاج شيخ قوام‏اسلامى جاسبى فرزند حاج ملا حسين جاسبى.

حاج ملا حسين كه قريب صدوده‏سال عمر كرد، مردى بود روحانى، پارساو خدمتگزار. سالها در يكى از روستاهاى جاسببه ترويج و نشر معارف اسلامى‏و ارشاد مؤمنان مشغول بود و در همانجا در امامزاده‏اى مدفون گشت.

مرحوم حاج شيخ قوام از علما و دانشمندان حوزه علميه قم بود كه مقدارى‏از زمان مرحوم حاج شيخ عبدالكريم(ره) راهم درك كرده بود و اخيرا از ملازمان‏درس مرحوم آية‏الله‏العظمى نجفى مرعشى بود و در ايام تبليغ منبر مى‏رفت‏ومنبرهاى سودمندى داشت. تابستانها نيز در زادگاه خود (جاسب) مى‏رفت‏و ضمن سركشى به آب و ملك مختصرى كه درآنجا داشت‏به ترويج و تبليغ و اقامه‏نماز جماعت مى‏پرداخت. در سال 1366 در سن قريب به هفتادسالگى از دنيارفت و درمقبره‏اى در قبرستان باغ بهشت قم مدفون گشت.

آثار چاپ شده او از اين قرار است:

1- صراط المؤمنين.

2- شرح و ترجمه رساله حقوق حضرت سجاد عليه‏السلام 3- كرامات حضرت معصومه عليهاالسلام.

4- بشارة المؤمنين.

كتاب بشارة‏المؤمنين در تاريخ قم و قميين كه در سال 1394 هجرى قمرى‏تاليفش به پايان رسيده و گويا در همان سالهم چاپ شده باشد كتابى است‏سودمند و شامل برخى فوائد.

اين كتاب شامل سه بخش است:

1- چهل روايت راجع به زمين و اهالى قم.

2- پانزده كرامت از كرامات حضرت معصومه سلام‏الله عليها.

3- ذكر بيش از پانصد نفر از علما و محدثان قم.

مرحوم حاج شيخ قوام نوشته‏هاى ديگرى نيز دارد كه به چاپ نرسيده است.

4. داماد ديگر ايشان مرحوم آقا جعفر اشراقى، نوه دخترى مرحوم حاج ميرزامحمد ارباب است.

وى مردى بود تحصيل‏كرده، متدين، فاضل، ادب‏دوست و حشر و معاشرت‏او بيشتر با علما و فضلا بود.

سالها در بانك ملى قم به عنوان امين صندوق خدمت مى‏كرد و از چهره‏هاى‏مردمى و خوش‏نام و خدوم محسوب مى‏شدو همه طبقات از بازارى و كشاورز واهل علم براى او احترام خاصى قائل بودند.

آرى صفات حميده و زيركى و نكته‏دانى و خوش‏بيانى را از جد خود مرحوم‏ارباب و دايى خود مرحوم آقا ميرزا محمدتقىاشراقى به ارث برده بود.

يك سال قبل از پيروزى انقلاب از دنيا رفت و در مقبره‏اى در قبرستان باغ‏بهشت قم به خاك سپرده شد.

5. آخرين داماد مرحوم آية‏الله‏العظمى اراكى، آية‏الله حاج شيخ عليرضا الهى‏قمى دام عزه از فضلا و اساتيد حوزه علميه قممى‏باشند.

ايشان از شاگردان مرحوم آية‏الله‏العظمى اراكى و ديگر اعاظم حوزه علميه قم‏هستند و نوشته‏هايى در فقه و اصول دارندكه نياز به تنظيم و ترتيب دارد.

متاسفانه شرح حال ايشان در كتابهاى مربوط به قم و حوزه علميه قم نيامده،و تقاضاى ما را در مورد نوشتن شرح حالىبراى خود نيز اجابت نكردند، از اين‏رو به‏همين چند سطر اكتفا شد.

پى‏نوشت:

1) اين شرح حال خلاصه‏اى از نوشته حجة‏الاسلام والمسلمين فرحى است كه به درخواست ما نوشتند.