بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب یادنامه آیة الله العظمی اراکی,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     001 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     002 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     004 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     006 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     008 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     009 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     010 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     011 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     012 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     013 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     014 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     015 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     018 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     019 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     021-1 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     021-3 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-1 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-2 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-3 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     023 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     025 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     027 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     028 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     029 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     030 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     fehrest - يادنامه آية الله العظمى اراكى
 

 

 
 

next page index page back page

27- تسليت‏ها

در پى رحلت آية‏الله‏العظمى اراكى رضوان‏الله تعالى عليه پيامهاى تسليت‏و اظهار همدردى كه از سراسر جهان، بخصوصممالك اسلامى و به ويژه ازسراسر ايران خطاب به رهبر معظم انقلاب دامت‏بركاته، مراجع و علماء قم،بيت رفيعآية‏الله‏العظمى اراكى و آية‏الله مصلحى، به صورت تلگراف،اعلاميه نامه و غيره ارسال شده است اگر گردآورى شود خودكتابى جداگانه‏را تشكيل مى‏دهد.

در اين بخش فقط تعدادى از مهمترين پيامهاى تسليت درج شده است.

پيام تسليت رهبر معظم انقلاب دامت‏بركاته

بسم‏الله‏الرحمن‏الرحيم، انالله و انااليه راجعون

با تلخكامى و اندوه اطلاع يافتيم كه عالم ربانى، فقيه اهل‏بيت عصمت‏و طهارت، شيخ‏الفقهاءوالمجتهدين مرجعاعلاى‏شيعه، حضرت آية‏الله‏العظمى‏آقاى حاج شيخ محمدعلى اراكى دار فانى را وداع گفته و جهان تشيع را به سوگ‏خودنشانيدند.

اين عبد ممتحن خدا و عالم زاهد و پارسا و اين ذخيره گرانبهاى الهى‏در روزگار ما و اين بقيه سلف صالح و يادگار اساتيدعلم و عمل و تقوا از جمله‏برگزيدگانى بود كه عمر طولانى و پربركت را بى‏كمترين خدشه و شائبه‏اى‏در طهارت و نزاهت وقداست و معنويت‏به سرآوردند، راه خدا را با گامى استوارو اراده‏اى خلل‏ناپذير طى كرد و يك قرن دل و جان منور وپاكيزه خود را در برابرجلوه‏هاى رنگارنگ دنياى فانى، تسليم ناپذير و تسخير ناپذير نگاه داشت.

در امتحانهاى دشوارى كه در يك زندگى صد ساله و در حوادث بزرگ‏و كوچك آن در برابر هر كسى قرار مى‏گيرد مانندكوه استوار و بى‏تزلزل باقى ماند.هرگز به دنيا و مقام و جلال آن نينديشيد و هرگز احساسات شخصى ايشان را ازشناختنو پيمودن راه خدا باز نداشت‏به سوى شهرت و محبوبيت و مقبوليت‏قدمى بر نداشت و آنگاه كه مقدسترين و گراميتريننوع شهرت و محبوبيت‏باانتخاب شدن از سوى ميليونها انسان مؤمن به مرجعيت تقليد به سراغ ايشان آمد باآن بسىكريمانه و بزرگ منشانه روبرو شد اگر چه حاجت مردم را برآورد و از آنان درراه خدا دستگيرى كرد، اما خود همان عبدمحتاج رحمت الهى باقى ماند و دل‏خاشع و روح پارساى خود را با محبت الهى و ولايت اولياى معظم خدا بيش ازپيشپيوند زد.

اكنون آن جان پارسا به ملكوت اعلى پيوسته و آن دامان پاك از عالم ماده‏برچيده شده است. او از حقيقت «لاخوف عليهمو لاهم يحزنون‏» برخوردار و به‏مجاورت ارواح مطهره اولياء و صلحا سرافراز است ولى جهان تشيع و حوزه‏هاى‏علميهعزادارند.

اينجانب اين ضايعه بزرگ را به ساحت مقدس حضرت ولى‏الله‏الاعظم‏ارواحنا فداه و به فرزندان گرامى و فاضل ويت‏شريف ايشان و نيز به عموم شيعيان‏جهان و ملت‏بزرگ ايران به ويژه به علماى اسلام و حوزه‏هاى علميه مخصوصاحوزهعظيم‏الشان قم كه اين بزرگوار يكى از بنيانگذاران و استوانه‏هاى آن بودندتسليت مى‏گويم.

بى‏شك حوزه علميه فياض و پربركت قم صدقه جاريه‏اى است كه جهان‏اسلام در آزمونهاى دشوار و در امر تقليد و هدايتعام دينى مى‏تواند از بركات آن‏استفاده كند. اين حوزه‏اى كه در دوران معاصر منشا بزرگترين و پاكترين انقلاب‏جهان شدو رهبرى همچو شخصيت درخشان و كم‏نظير امام خمينى-رحمة‏الله‏عليه- را به جهان اسلام هديه كرد و ذخيرهگرانبهايى چون مرحوم آية‏الله‏العظمى‏اراكى را كه ساليانى در حريم خويش براى لحظه نياز جامعه اسلامى محفوظداشته‏بود به هنگام، تقديم امت اسلامى كرد، امروز نيز على‏رغم دشمنان اسلام، منبع‏عظيم و تمام نشدنى رجال فقاهت وتقوا است. امروز بحمدالله شخصيتهاى علمى‏بزرگ در آن حوزه پرفيض و پر بركت‏سرگرم تحقيق و تدريس وربيت‏شاگردان‏و فراهم آوردن آثار علمى و تهذيب نفس و كمك به امت مسلمانند و به فضل‏الهى‏نياز مردم به مرجع تقليدجامع‏الشرايط از آن حوزه مباركه برآورده گرديده است.البته دشمنان اسلام از سالها پيش همواره تلاش كرده‏اند كه اينمشعل درخشان راخاموش و كم‏فروغ كنند و به خصوص پس از شروع نهضت اسلامى در قم، جدو جهد آنان براى منزوىكردن حوزه قم چند برابر شد. پس از پيروزى انقلاب‏اسلامى خصومت آشتى ناپذير استكبار جهانى و همه دشمنان اسلامبا حوزه‏علميه قم علنى‏تر و بسى خصمانه‏تر گرديد و بغض آنان در انواع تبليغاتشان‏بيش از پيش آشكار شد. ولى بحمداللهعظمت علمى اين مركز عظيم جهانى‏و وجود شخصيتهاى بزرگ علمى و تقوايى در آن، بر همه ترفندها فائق آمده‏است وهمچنان مركز توجه و ارادت و عشق و ايمان ملت مسلمان به‏خصوص شيعيان سراسر جهان باقى مانده است و از اين پسهم همين‏گونه‏خواهد بود.

از خداوند متعال سربلندى و عظمت‏حوزه مقدسه قم و ديگر حوزه‏هاى‏پربركت علمى را مسالت نموده و اميدوارمتوجهات حضرت بقية‏الله‏الاعظم‏ارواحنا فداه شامل حال علماى اعلام و فضلا و طلاب جوان اين حوزه‏ها بوده‏و ملتمسلمان را از بركات علمى آنان برخوردار فرمايد. والسلام على‏عبادالله‏الصالحين.

سيدعلى خامنه‏اى

بيست و ششم جمادى‏الآخره 1415

نهم آذر سال 1373

پيام تسليت هيات رئيسه مجلس خبرگان

بسم‏الله‏الرحمن‏الرحيم يا ايتها النفس المطمئنة ارجعى الى ربك راضية مرضية فادخلى فى عبادى‏و ادخلى جنتى.

محضر مبارك رهبر عظيم‏الشان انقلاب اسلامى حضرت آية‏الله خامنه‏اى‏مدظله‏العالى. در آستانه سالگرد رحلت مرحومآية‏الله‏العظمى گلپايگانى(قدس‏سره) غم از دست دادن عالمى بزرگ و فقيهى عاليقدر و استوانه‏اى ديگريعنى حضرتآية‏الله‏العظمى جناب آقاى حاج شيخ محمدعلى اراكى رحمة‏الله‏عليه‏ما را دوباره در سوگ نشاند.

درگذشت غمبار آن مرجع عاليقدر ثلمه‏اى بزرگ در عالم اسلام پديدآورد، اوبه منزله خورشيدى بود در آسمان فقاهت كهحدود سه ربع قرن در حوزه علميه‏كهن و با كفايت قم به تربيت نفوس زكيه و پرورش صدها مجتهد از ميانشاگردان‏مكتب امام صادق‏عليه السلام توفيق يافت.

حضرت آية‏الله‏العظمى اراكى قدس‏سره علاوه بر برجستگيهايى كه در فهم‏دين داشت از اخلاص و صفاى باطن در حداعلى بهره‏مند بود به نحوى كه سخنان‏ونصايحش جلاى‏قلوب وآرامش بخش دلها بود، او فقيه و مرجعى بود كهمخلصانه‏ازابتداى‏نهضت‏اسلامى‏از بنيانگذار جمهورى‏اسلامى‏حضرت‏امام‏خمينى قدس‏سره‏پشتيبانى كرد و همواره درتاييد عملى از انقلاب اسلامى و رهبرى دريغ ننمود.

ما اين ضايعه اسفناك و اندوهبار را به پيشگاه مقدس حضرت ولى عصر امام‏زمان ارواحنا فداه و محضر مبارك آن مقاممعظم، علماى اعلام و حوزه‏هاى علميه‏و عموم شيعيان جهان بالاخص ملت‏شهيدپرور ايران، بيت‏شريف و معظمآن‏مرحوم و خصوصا فرزند بزرگوارشان حضرت مستطاب حجة‏الاسلام والمسلمين‏جناب آقاى مصلحى تسليت عرضمى‏نماييم و از درگاه خداوند متعال علودرجات را براى آن مرحوم مسالت داريم.(والسلام) هيات رئيسه مجلس خبرگان

پيام تسليت جامعه مدرسين حوزه علميه قم

بسم‏الله‏الرحمن‏الرحيم يا ايتها النفس المطمئنة ارجعى الى ربك راضية مرضية فادخلى فى عبادى‏و ادخلى جنتى.

روح ملكوتى فقيه جليل‏القدر و مرجع بزرگ جهان تشيع، شيخ‏الفقهاءو المجتهدين، زعيم حوزه‏هاى علميه، حضرتآية‏الله‏العظمى آقاى حاج شيخ‏محمدعلى اراكى قدس‏الله نفسه‏الزكيه به ملكوت اعلى پيوست.

ارتحال اين فقيه عاليقدر كه عمر شريف و پربركت‏خود را در راه اعتلاى كلمه‏توحيد و استحكام نظام اسلامى و تربيتنفوس و تقويت‏حوزه‏هاى علميه صرف‏نمود، ضايعه اسفناكى براى جهان اسلام است.

ايران اسلامى و عالم تشيع در فقدان اين شخصيت‏بزرگ و عالم ربانى عزادارو ماتم‏زده گرديد.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم اين مصيبت عظمى -كه در آستانه سالگردارتحال حضرت آية‏الله‏العظمى گلپايگانىرضوان‏الله تعالى عليه به وقوع پيوست- رابه ساحت مقدس حضرت بقية‏الله‏الاعظم امام عصر ارواحنا له‏الفداء و مقاممعظم‏رهبرى، حضرت آية‏الله خامنه‏اى دامت‏بركاته و علماى اعلام و حوزه‏هاى علميه‏قم و نجف و ساير حوزه‏هاى علميه وهمچنين بيت معظم آن مرحوم بالاخص‏فرزند برومند ايشان جناب حجت‏الاسلام والمسلمين آقاى مصلحى دامتتاييده‏تسليت مى‏گويد و براى آن عالم ربانى علو درجات و براى بازماندگان صبر جميل رامسالت مى‏نمايد.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم

پيام تسليت‏حجة‏الاسلام والمسلمين آقاى هاشمى رفسنجانى رياست جمهورى اسلامى ايران

بسم‏الله الرحمن الرحيم محضر مبارك حضرت آية‏الله خامنه‏اى فقيه و رهبر حكيم انقلاب اسلامى دامت‏بركاتوجوده‏الشريف.

ارتحال عالم ربانى مرجع جليل‏القدر جهان تشيع حضرت آية‏الله‏العظمى‏اراكى را به محضر مقدس حضرت بقية‏اللهالاعظم امام زمان(عج)، آن مقام معظم،حوزه‏هاى علميه، علماى اعلام، مسلمين جهان، شيعيان داغدار، وخاندان‏جليل‏القدر و بخصوص فرزندان برومند آن مرحوم تسليت عرض مى‏نمايم.

يقينا فقدان مرجعى زاهد و متقى و هوشيار همچون ايشان كه عمر پربركت‏خود را در راه عزت و عظمت اسلام و مسلمينصرف نموده و با برخوردارى ازاخلاص و تقوا و بينش سياسى عالى همواره مؤيد و پشتيبان واقعى نهضت مقدس‏اسلامىملت ايران و رهبر كبير و راحل بنيانگذار جمهورى اسلامى و رهبرى‏پربركت‏حضرت عالى و نظام مقدس ولايت فقيهبوده‏اند ضايعه‏اى جبران ناپذيربراى اسلام و مسلمين است. با عنايات هميشگى خداوند و با وجود دست‏پروردگان حوزهمقدسه علميه قم و امام راحلمان بى‏شك مسند شريف مرجعيت‏دچار وقفه و ضعف نخواهد شد.

اميدوارم تحت رهبريهاى آن رهبر معظم و ارشادات و راهنمايى‏هاى علماى‏اعلام و مراجع عظام و تلاش و مجاهدت همهانديشمندان و طلاب حوزه‏هاى‏علميه جامعه اسلامى بتواند همواره از اسوه‏هايى عالم، متقى، بصير و شجاع‏همچونمرحوم آية‏الله‏العظمى اراكى بهره‏مند باشد. خداوند سايه جنابعالى را بر سرمسلمين مستدام بدارد.

اكبر هاشمى رفسنجانى

پيام تسليت هيات دولت

بسم‏الله‏الرحمن‏الرحيم انالله و انا اليه راجعون

هيات دولت جمهورى اسلامى ايران با كمال تاسف و تاثر رحلت اندوهبار اسوه‏تقوا و پرهيزگارى و ادامه دهنده راه فقيهانبزرگ و يادگار گرانقدر عالمان عارف‏عامل، فقيه اهل‏بيت عليهم‏السلام و مرجع عاليقدر تشيع حضرتآية‏الله‏العظمى‏اراكى رحمة‏الله تعالى عليه را به آستان مقدس بقية‏الله‏الاعظم ولى عصرارواح‏العالمين لتراب مقدمه‏الفداء ونايب بر حقش ولى امر مسلمين جهان مقام‏معظم رهبرى حضرت آية‏الله خامنه‏اى و مراجع عظام و علماى اعلام وحوزه‏هاى‏علميه و همه مسلمانان و شيعيان جهان و مقلدان معظم‏له و بيت‏شريف و معززايشان تسليت مى‏گويد و ازخداى قادر متعال عزت مسلمانان و عظمت روزافزون‏جامعه اسلامى و ملت‏بزرگ ايران را تحت رهبرى مقام معظم ولايتامر، و توانايى‏هر چه بيشتر حوزه‏هاى علميه و مراكز علمى و فقهى را در تعليم و نشر حقايق‏و احكام اسلامى خواستار استو در فقدان اين فقيه عظيم‏الشان و مرجع بزرگ كه‏راه و رسم علمى و عملى و پرهيزگارى و همگامى و همراهيش با انقلاببزرگ‏اسلامى و امام امت رضوان‏الله تعالى عليه زبانزد همگان بود براى جامعه انقلابى‏ايران و همه ارادتمندان معظم‏له ازدرگاه حق صبر و اجر مسالت دارد و به همين‏مناسبت روز چهارشنبه نهم آذرماه را تعطيل و يك هفته در سراسر كشورعزاى‏عمومى اعلام مى‏كند.

هيات دولت جمهورى اسلامى ايران

پيام تسليت رئيس مجلس شوراى اسلامى به رهبر معظم انقلاب اسلامى

باسمه تعالى انالله و انااليه راجعون

محضر مبارك حضرت آية‏الله خامنه‏اى دامت‏بركاته رهبر عظيم‏الشان انقلاب‏اسلامى و ولى امر مسلمين جهان، رحلتجانگداز فقيه اهل‏بيت عصمت و طهارت‏اسوه تقوا و فضيلت‏حضرت آية‏الله‏العظمى حاج شيخ محمدعلى اراكىرضوان‏الله‏تعالى علميه را به محضر انور حضرت بقية‏الله‏الاعظم، حضرت عالى، حوزه‏هاى‏علميه روحانيت معظم،مت‏شهيد پرور به ويژه بيت‏شريف آن مرجع عاليقدرتسليت عرض مى‏كنم. فقدان فقيهى كه ذخيره سلف صالح به شمارمى‏رفت‏و حدود يك قرن حامل و ناشر معارف الهى بود ثلمه‏اى بر جهان اسلام وارد آورد.عشق و ارادتى كه شيخ‏الفقهاءوالمجتهدين به انقلاب اسلامى و ولايت فقيه از خودنشان مى‏داد زبانزد خاص و عام گرديده بود اين بزرگوار انقلاب و نظاماسلامى رانعمت الهى و پشتيبانى از مقام ولايت را فريضه مى‏دانست و لذا خود در به دست‏آوردن اين توفيق گوى سبقت رااز ديگران ربوده بود.

مجلس شوراى اسلامى به خاطر تجليل از مقام والاى فقاهت و مرجعيت‏و همدردى با رهبر معظم و امت‏شهيدپرورچهارشنبه 9/9/73 را تعطيل اعلام‏نموده و جلسه‏اى نخواهد داشت.

از خداوند متعال علو درجات را براى آن عالم ربانى و طول عمر همراه باسعادت را براى آن بزرگوار خواهانم.

على‏اكبر ناطق نورى رئيس مجلس شوراى اسلامى

پيام تسليت نمايندگان مجلس شوراى اسلامى

بسم‏الله‏الرحمن‏الرحيم محضر مبارك فقيه عاليقدر حضرت آية‏الله‏العظمى خامنه‏اى ادام‏الله ظله على‏رؤوس‏المسلمين

با سلام و آرزوى سلامت و طول عمر با عزت براى حضرت عالى‏جهت‏حفظ كيان اسلام ناب محمدى‏صلى الله عليه وآله درجهان تا ظهور مهدى موعود(عج)،رحلت مرجع شيعيان جهان حضرت آية‏الله‏العظمى اراكى قدس‏سره را به پيشگاه‏امامزمان(عج) و نايب برحقش، وجود مبارك حضرت مستطاب عالى و مردم‏مسلمان جهان تسليت عرض نموده و با قلبىآكنده از اندوه به خاطر از دست دادن‏اين فقيه اهل‏بيت‏سلام‏الله عليهم اجمعين از خداوند بزرگ سلامتى آن وجود عزيزرابراى هدايت امت اسلام و حفاظت از سنگر فقه و فقاهت و اجتهاد خواستاريم.

متن پيام رئيس قوه قضائيه آية‏الله‏يزدى

بسم‏الله الرحمن الرحيم محضر مبارك ملجاءالاسلام و عمادالمسلمين رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت‏آية‏الله‏العظمىخامنه‏اى ادام‏الله ظله‏الوارف على رؤوس‏الانام.

ارتحال عالم بزرگ و فقيه عظيم‏الشان مرجع عاليقدر شيعه شيخ‏الفقهاءوالمجتهدين كه عماد حوزه علميه و حامى انقلاباسلامى و پشتيبان و همراه امام‏راحل در همه مراحل بودند مرحوم حاج شيخ محمدعلى اراكى را به پيشگاهمبارك‏بقية‏الله‏الاعظم روحى و ارواح‏العالمين له‏الفداء و به محضر مرجع بزرگ و رهبر نظام‏ولايت‏فقيه‏وعلماى‏عظام،حوزه‏هاى علميه‏بخصوص‏حوزه علميه‏قم‏وطلاب وفضلاومحصلين ومقلدين وبازماندگان به خصوص فرزندان ايشانتسليت عرض مى‏كنم.

در اين شرايط حساس كه رهبرى و هدايت اسلامى و نيابت از ولى عصر امام‏زمان عجل‏الله‏تعالى‏فرجه‏الشريف بهعهده‏رهبر گرانقدر وفقيه جامع‏الشرايط است.اميدوارم با عنايات خاص حضرت بقية‏الله امت اسلامى، شيعيان جهان وكشورجمهورى اسلامى ايران در سايه صحت و سلامت و طول عمر و توفيق آن جناب‏راه تكامل را پيموده از همهمخاطرات مصون و محفوظ بماند.

پيام تسليت‏حجة‏الاسلام والمسلمين سيد احمد خمينى

بسم‏الله الرحمن الرحيم انا لله و انا اليه راجعون

رهبر بزرگوار انقلاب اسلامى حضرت آية‏الله خامنه‏اى دامت‏بركاته.

ارتحال شيخ‏الفقهاء و بقية‏السلف و خلف صالح گذشتگان، عالم وارسته‏و فقيه ربانى حضرت آية‏الله‏العظمى اراكى را بهمحضر مقدس حضرت‏بقية‏الله‏الاعظم امام زمان ارواح‏العالمين لمقدمه‏الفداء و آن حضرت و مراجع عظام،حوزه‏هاى علمىو خانواده شريف و رفيع آن مرحوم، بخصوص فرزند برومندش‏جناب حجة‏الاسلام والمسلمين آقاى مصلحى دامت‏بركاته ومردم شريف ايران‏تسليت عرض مى‏نمايم.

يقينا فقدان اين شخصيت عظيم ثلمه‏اى بر پيكر جهان اسلام وارد نموده كه‏جبران آن جز با وحدت و تلاش حوزه‏هاىمحترم علمى جهان اسلام ميسر نيست.چهره معصوم و مصمم ايشان در ياورى انقلاب اسلامى و بنيانگذارجمهورى‏اسلامى ايران حضرت امام خمينى(س) و همچنين حمايت قوى از مقام معظم‏رهبرى هميشه در اذهان وخاطره‏ها باقى خواهد ماند و بصيرت اين شخصيت‏بزرگ جهان اسلام و تشيع به عنوان راهنماى همه علماى عالم قرارخواهد گرفت.مرجعى كه حتى يك قدم براى احراز اين مقام رفيع برنداشت و با قداست و تقواو محبوبيت زيست وشاگردان بزرگ و مجتهدان عالى‏مقامى به‏حوزه‏هاى علميه‏تحويل داد. اميد ما اين است كه از حوزه‏هاى علميه بخصوصحوزه علميه قم،مرجع يا مراجعى معرفى گردند تا اسلام و مسلمين را در مواقع حساس تاريخ ناجى‏و راهنما باشند و درلحظات حساس تاريخ در مسير انقلاب و اسلام به وظايف‏خطير خويش عمل نمايند.

مراسم سوگوارى و پيامهاى تسليت در خاج از ايران به مناسبت ارتحال حضرت آيت‏الله‏العظمى اراكى

(بيروت خبرگزارى جمهورى اسلامى 9/9/1373)

عروج ملكوتى حضرت آية‏الله‏العظمى شيخ محمدعلى اراكى(ره) مرجع‏عاليقدر جهان تشيع، شيعيان لبنان را يكپارچهعزادار كرد و دوستداران اهل‏بيت‏پيامبر در غم از دست دادن اين مرجع عاليقدر به سوگ نشسته‏اند.

به همين مناسبت پرچمهاى سياه در اماكن عمومى و سردر مساجدو حسينيه‏ها و تكايا آويخته شد و صداى دلنشينقرآن از گلدسته‏هاى مساجد دربيروت و مناطق جنوب و شرق لبنان به گوش مى‏رسد.

روحانيون و گروههاى اسلامى لبنان نيز با اعلام عزاى عمومى، مجالس‏سوگوارى در مناطق مختلف اين كشور برپاداشته‏اند.

راديو و تلويزيونهاى محلى اسلامى نيز با قطع برنامه‏هاى عادى به پخش‏تلاوت قرآن كريم پرداخته‏اند.

(دمشق خبرگزارى جمهورى اسلامى 9/9/73)

نمايندگان 41 كشور اسلامى در پنجمين نشست عمومى سازمان آموزشى‏علمى و فرهنگى سازمان كنفرانس اسلامىايسيسكو ارتحال آية‏الله‏العظمى اراكى‏را به ملت ايران و هيات ايرانى شركت كننده در نشست تسليت گفتند.

در آغاز اين نشست وزير آموزش و پرورش سوريه شركت كنندگان را به‏قرائت فاتحه به روان پاك آية‏الله‏العظمى اراكى فراخواند.

در اين نشست دكتر غلامعلى افروز رئيس هيات ايرانى شركت كننده درنشست ايسيسكو درباره ارزش علمى و خدماتآية‏الله‏العظمى اراكى به جهان‏اسلام صحبت كرد.

(دمشق خبرگزارى جمهورى اسلامى 9/9/73)

وزراى آموزش و پرورش و نمايندگان 41 كشور اسلامى شركت كننده دراجلاس عمومى سازمان آموزشى علمى وفرهنگى سازمان كنفرانس اسلامى دردمشق با ارسال پيامى به رئيس جمهورى كشورمان ارتحال حضرتآية‏الله‏العظمى‏اراكى را تسليت گفتند.

متن تلگراف به اين شرح در اختيار خبرگزارى جمهورى اسلامى در دمشق‏قرار گرفت: شركت كنندگان در اجلاسسازمان آموزشى فرهنگى‏و علمى ايسيسكو در دمشق با اندوه و تاسف فراوان خبر درگذشت علامه بزرگ‏آية‏الله‏العظمىاراكى را دريافت كردند.

شركت كنندگان در اجلاس ايسيكو مراتب تاسف عميق خود را از اين‏ضايعه بزرگ به دولت و ملت مسلمان ايران و خانوادهآن مرحوم ابراز مى‏دارد.

از خداوند منان مسالت دارد آن عالم جليل‏القدر را به پاس خدمات ارزنده‏خود به اسلام و امت اسلامى در جوار رحمتواسعه خود قرار دهد.

(آنكارا خبرگزارى جمهورى اسلامى 9/9/73)

روحانيون، گروهها و انجمنهاى مختلف شيعيان استانبول ضمن تسليت‏ارتحال جانگداز حضرت آية‏الله‏العظمى اراكى سهروز عزاى عمومى اعلام كردند.اين گروهها با صدور بيانيه‏هاى جداگانه‏اى رحلت آن عالم ربانى را به امام‏زمان(عج) وحضرت آية‏الله خامنه‏اى و ديگر مراجع تقليد جهان تسليت گفتند.

(آنكارا خبرگزارى جمهورى اسلامى 9/9/73)

هزاران تن از شيعيان تركيه با برپايى مراسمى در غم ارتحال مرجع تقليدشيعيان جهان حضرت آية‏الله‏العظمى اراكى (ره) به سوگوارى و عزادارى پرداختند.

اين مراسم در شهرهاى مختلف تركيه از جمله استانبول، ازمير برگزار شد.

و نيز جمع كثيرى از شيعيان استانبول به همين مناسبت در زينبيه اين شهرگرد هم آمدند.

و همچنين ديگر مساجد، حسينيه‏ها و تكاياى شيعيان استانبول نيز به نشانه‏عزا سياهپوش شده و آواى ملكوتى قرآن ازآنها پخش مى‏شود.

و همچنين شيعيان ساكن در ديگر نقاط تركيه نيز با اجتماع در مساجدو حسينيه هاى خود به همين منظور مراسمعزادارى بر پا كرده‏اند.

روحانيون و شيعيان استانبول به همين منظور با صدور اطلاعيه‏هاى گوناگون‏ضمن ابراز تاسف از اين حادثه مولمه سهروز عزاى عمومى اعلام كرده‏اند.

(اسلام‏آباد خبرگزارى جمهورى اسلامى 11/9/73)

در پى رحلت مرجع عاليقدر شيعيان جهان حضرت آية‏الله‏العظمى اراكى‏مقامهاى پاكستان و افغانستان پيامهاى تسليتىبراى مقام معظم رهبرى و ملت ايران‏ارسال كردند.

در پيام (فاروق احمدخان) رئيس جمهورى پاكستان كه به اين مناسبت‏ارسال شد آمده است: آية‏الله‏العظمى اراكى يكدانشمند برجسته بود كه مسلمانان‏جهان از خدمات ارزنده ايشان همواره بهره خواهند برد.

خانم بى‏نظير بوتو نخست‏وزير پاكستان نيز از رحلت مرجع عاليقدر شيعيان‏از سوى خود و مردم پاكستان اظهار تاسفكرد و خدمات آن بزرگوار را مورد تجليل‏قرار داد.

برهان‏الدين ربانى رئيس جمهورى افغانستان نيز با ارسال پيام تسليتى كه ازراديو كابل پخش شد ارتحال آية‏الله‏العظمىاراكى را به مقام معظم رهبرى و رئيس‏جمهورى و مردم مسلمان ايران تسليت گفت.

به همين مناسبت از سوى حجت‏الاسلام سيدفاضل موسوى امام جمعه‏و جماعت ناحيه كاردار كراچى و مسلمانان اينمنطقه پيام تسليتى به عنوان مقام‏معظم رهبرى فرستاده شد.

در اين پيام رحلت تاسف‏انگيز اين عالم ربانى به پيشگاه حضرت ولى‏عصر(عج) ولى امر مسلمين حضرت آية‏الله خامنه‏اى(رئيس جمهورى ملت‏مسلمان ايران) بيت آن حضرت و حوزه‏هاى علميه تسليت گفته شده است.

پيام تسليت رهبر شيعيان پاكستان و اعلام سه روز عزاى عمومى در پاكستان

(اسلام‏آباد خبرگزارى جمهورى اسلامى 9/9/73)

به مناسبت رحلت جانگداز مرجع عاليقدر جهان تشيع حضرت‏آية‏الله‏العظمى حاج شيخ محمدعلى اراكى «قده‏» از سوىعلامه سيدساجد نقوى‏رهبر شيعيان پاكستان پيام تسليتى به محضر ولى امر مسلمين حضرت آية‏الله‏خامنه‏اى مخابرهشد.

به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى از اسلام‏آباد همچنين به مناسبت‏ضايعه مولمه ارتحال مرجع عاليقدر شيعيانحضرت آية‏الله‏العظمى اراكى، رهبرشيعيان پاكستان سه روز عزاى عمومى در اين كشور اعلام كرد.

متن پيام به اين شرح است:

محضر مبارك ولى امر مسلمين جهان رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت‏آية‏الله‏العظمى خامنه‏اى اينجانب از طرفخود و مردم مسلمان پاكستان رحلت جانگداز مرجع‏عاليقدر شيعيان جهان، شيخ‏الفقهاء والمجتهدين آية‏الله‏العظمىشيخ محمدعلى‏اراكى(قدس‏سره) را به پيشگاه بقية‏الله‏الاعظم، آن رهبر عاليقدر، مراجع عظام‏و آيات گرامى تسليتعرض مى‏كنم.

رحلت مرحوم آية‏الله‏العظمى اراكى ضايعه بزرگى براى حوزه‏هاى علميه،جهان تشيع و جهان اسلام است و شيعيانپاكستان به همين مناسبت‏سه روز درعزاى عمومى خواهند بود.

سيدساجد على نقوى (دهلى نو خبرگزارى جمهورى اسلامى 9/9/73)

رحلت جانگداز حضرت آية‏الله‏العظمى اراكى(ره) مرجع بزرگ تقليد عالم‏اسلام، مسلمانان كشمير را در ماتمى بزرگ فروبرده است.

به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى از سرينگر مولانا عباس انصارى ازشخصيتهاى برجسته مذهبى شيعيان كشميرضمن اعلام سه روز عزاى عمومى درمنطقه كشمير از مردم دعوت كرد در مراسم يادبود و تجليل از ايشان كه درسرينگربرگزار خواهد شد شركت كنند.

وى در پيام تسليتى به محضر ولى امر مسلمين و رهبر معظم انقلاب اسلامى‏حضرت آية‏الله خامنه‏اى، آية‏الله‏العظمىاراكى «قده‏» را فقيهى عالم به جوامع علوم‏دينى، مردى‏الهى ومرجعى‏برجسته وثابت‏قدم در حمايت ازمسلمين توصيفكرد.

در اين حال تمامى رهبران سياسى و مذهبى كشمير تاثرات عميق قلبى خودرا به مناسبت رحلت مرجع بزرگ تقليدحضرت آية‏الله‏العظمى اراكى «قده‏» با انتشارپيام و بيانيه ابراز داشته و روز چهارشنبه در سراسر كشمير كليه مغازه‏ها،مؤسسات‏بازرگانى و آموزشى به حالت تعطيل در آمد.

(وين خبرگزارى جمهورى اسلامى 10/9/1373)

مركز اسلامى هامبورگ ارتحال عالم ربانى و مرجع عاليقدر جهان تشيع‏حضرت آية‏الله‏العظمى اراكى رضوان‏الله تعالىعليه را به عموم مسلمين جهان، رهبرمعظم انقلاب و علماى اعلام تسليت گفت.

در بيانيه منتشره اين مركز آمده است: «اين مرد الهى عمر طولانى و پربركت‏خود را در راه ترويج اسلام، تربيت علماىبزرگ و تاليفات ارزنده صرف كرد. وى به‏خاطر زهد و تقواى فوق‏العاده‏اش مورد احترام علماى بزرگ بود و همواره درطول‏تاريخ انقلاب اسلامى از اهداف مقدس آن پشتيبانى و دفاع مى‏كرد.»

(تهران خبرگزارى جمهورى اسلامى 9/9/73)

على عزت بگويچ رئيس جمهور بوسنى و هرزگوين فقدان عالم جليل‏القدرمرجع عاليقدر جهان تشيع حضرتآية‏الله‏العظمى اراكى را تسليت گفت.

وى در يك گفتگوى تلفنى كه دكتر على‏اكبر ولايتى وزير امور خارجه‏جمهورى اسلامى ايران براى بررسى آخرينضعيت‏شهر مظلوم و در محاصره‏بيهاج با وى داشت‏با اظهار تاسف و تالم شديد از فقدان مرجع عاليقدر جهانتشيع‏حضرت آية‏الله‏العظمى اراكى از آقاى ولايتى خواست پيام همدردى وى و ملت‏ستم ديده بوسنى و هرزگوين را بهمناسبت اين مصيبت عظمى به استحضار ولى امرمسلمين و رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آية‏الله خامنه‏اى ولت‏بزرگوار ايران‏اسلامى برساند.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation