|
شرح :
مجلسى (ره ) گويد: اينكه پيمان شكنى با ذميان سبب غلبه آنها شود براى آنست كه چونبنقض عهد مخالفت با خداوند كنند بجهت اظهار تسلط، خدا نيز خلاف مقصودشان را پيشآورد، چنانچه منع از زكاة بخاطر ثروتمند شدن پس خدا بركت آن را ميبرد و آنها را نيازمندكند.
توضيح :
*باب نادر*بَابٌ نَادِرٌ |
|
توضيح :
مجلسى (ره ) و فيض (قده ) گفته اند ((واو)) در: ((فى الدنيا و الاخرة )) و هم چنين در((و اقدر عقوبة ......)) بمعناى ((اءو)) است .
شرح :
*باب نادر*بَابٌ نَادِرٌ أَيْضاًباب نادر ايضا |
|
شرح :
مجلسى (ره ) گويد: پاسخ حضرت به اينكه :((رسول خدا روزى هفتاد بار....)) دو احتمال دارد:اول اينكه چنانچه استعفار پيغمبر (ص ) براى ريختن گناهى نبود بلكه براى بالا بردندرجه اش بوده است ، همچنين گرفتارى و مصيبتهائى كه به على (عليه السلام ) وخاندانش رسيده كفاره گناهان نبوده بلكه براى بالا رفتن درجات آنها و بسيارىثوابشان بوده . دوم : اينكه مقصود اين است كه استغفار پيغمبر (ص ) براى ترك اولىيا عدول از عبادت افضل بادنى و امثال اينها بوده است و ابتلاء آنها هم بهمين خاطر بوده ،ولى معناى اول روشن تر است چنانچه خبر بعدى بآن دلالت كند.
شرح :
|
|
*باب اينكه خداوند بواسطه عمل كننده بلا را از تاركعمل دور كند*بَابُ أَنَّ اللَّهَ يَدْفَعُ بِالْعَامِلِ عَنْ غَيْرِ الْعَامِلِ |
|
*باب اينكه نكردن گناه آسانتر از توبه كردن است*بَابُ أَنَّ تَرْكَ الْخَطِيئَةِ أَيْسَرُ مِنْ طَلَبِ التَّوْبَةِ |
|
شرح :
مجلسى (ره ) گويد: ((ايسر من طلب التوبة )) اشاره باينست كه شرايطقبول شدن توبه بسيار است ، و اينكه فرمود: ((مرگ دنيا را رسوا كرده )) براى آنستكه مرگ پرده از بديهاى آن و گول زدنهاى و بى وفائيهاى آن برداشته است .
*باب استدراج و غافلگير كردن بآهستگى و تدريج*بَابُ الِاسْتِدْرَاجِ |
|
|
|
|
*باب محاسبه و حساب كردن عمل*بَابُ مُحَاسَبَةِ الْعَمَلِ |
|
|
|
|