توضيح :
استشهاد به آيه شريفه براى اثبات اين معنا است كه چگونه خداوند و فرشتگانشصلوات و درود بر كسى فرستند، و در اينكه صلوات خدا و فرشتگان بر مردم چيست وچگونه است مورد اختلاف است طبرسى (ره ) گويد: صلوات از خدا آمرزش و رحمت است ، وگفته شده : ثنا و ستايش است ، و برخى گفته اند: كرامت و بخشندگى است ، و اماصلوات فرشتگان همان دعاى آنها است چنانكه از ابن عباسنقل شده ، و گفته شده : درخواست آنها است از خداى تعالى براى فرو فرستادن رحمت .
توضيح :
|
|
|
|
توضيح :
مجلسى (ره ) پس از نقل تفاسير زيادى كه از معصوم عليه السلام و غير او در تفسير آيهرسيده كه صلوة در آيه ((فصلى )) را به توحيد، و ذكر قلبى ، و ذكر زبانى يعنىاللّه كبر ، و نماز در صحرا، و نماز فطر و اءضحى ، تفسير كرده اند گويد: منافاتىميانه اين روايت و آن روايات نيست ، زيرا اين نيز يكى از معانى آيه و بطنى از بطون آنميباشد.
توضيح :
|
|
|
*باب آنچه لازم است از ذكر خداى عزوجل در هر مجلسى*بَابُ مَا يَجِبُ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِي كُلِّ مَجْلِسٍ |
|
توضيح :
مجلسى (ره ) گويد: مقصود از ذكر هر آن چيزى است كه سبب ياد آوررى خداى سبحان درخاطر انسانى گردد، و نيز موجب فرمانبردارى از دستورات خدا و واگذاردن نهيهاى او، وتفكر در آنچه جايز است از صفات خداوند و محامد او، و تذكر تمامى اينهابدل و زبان ، و ياد آورى پيمبران و ائمه دين و بيان مناقب وفضائل و برهان بر امامت آنها چنانچه در حديث آمده كه ذكر ما ذكر خداست و ذكر دشمنان ماذكر شيطان است و هم چنين ياد آورى معاد و حشر و حساب تا آنكه گويد: ولى عباداتاختراعى و اذكارى بدعت باشد آنها ذكر خدا نيست .
شرح :
|
|
|
شرح :
مجلسى (ره ) در شرح كلام اول حضرت موسى (عليه السلام ) گويد: گويا غرضپرسش از آداب دعا است با اينكه مى دانست كه او بما از رگ گردن نزديكتر است ، يعنى :
آيا دوست دارى مانند نزديكان با تو راز گويم يا مانند دوران فريادت كنم ، و بهبيانى ساده تر: چون به تو نگاه كنم پس تو از هر نزديكى نزديكترى ، و چون بهخود نظر افكنم خود را در منتهاى دورى از تو بينم ، پس ندانم كه هنگام دعاء بدرگاهتبه حال خودم نگاه كنم يا به حال تو.
شرح :
آيا دوست دارى مانند نزديكان با تو راز گويم يا مانند دوران فريادت كنم ، و بهبيانى ساده تر: چون به تو نگاه كنم پس تو از هر نزديكى نزديكترى ، و چون بهخود نظر افكنم خود را در منتهاى دورى از تو بينم ، پس ندانم كه هنگام دعاء بدرگاهتبه حال خودم نگاه كنم يا به حال تو.
|
|
|
|
|
|
شرح :
فيض (ره ) گويد: ((زبانت را دنبال دلت قرار ده )) يعنى در آنچه مى خواهى بدان تكلمكنى و بگوئى اول تاءمل كن (و ببين چگونه است ) آنگاه بگو، زيرا اگر چنين كردى ازخطا و پشيمانى سالم بمانى . و در جمله ((و گناه را از معدنش ..)) گويد: يعنى بااهل خطا كه معدن آن هستند هم نشينى مكن زيرا تو نيز با آنان شريك گردى و بر آنپشيمان شوى .
شرح :
|
|
شرح :
فيض (ره ) گويد: شايد مقصود از ذكر در ملاء ستايش او باشد بطورى كه مردم بشنوندو آنها را بياد خدا اندازد. و مجلسى (ره )گويد: اين خبر را عامه نيز روايت كرده اند، ومقصود از گروه بهتر فرشتگانند چنانچه عامه نيز گفته اند و آنانكه گويند: فرشتگانبهتر از افراد بشر هستند به اين حديث تمسك جسته اند.
|