بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ملا فتح الله اصفهانی (شیخ شریعت), محمدعلى محمدى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     02 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     03 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     04 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     05 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     06 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     07 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     08 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     09 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     10 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     fehrest - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
 

 

 
 

بخش سوم: آثار جاودان

آثار جاودان

تاليفات و كتاب‏هاى به‏جا مانده از هر كس نشانگر وسعت اطلاعات ومنزلت علمى و طرز تفكر و پايه محفل وانديشه اوست، و از آن جا كه‏شيخ شريعت در علوم گوناگون اسلامى مهارت داشت، در بسيارى ازرشته‏هاكتاب‏هاى ارزنده‏اى از خود به يادگار گذاشت كه در ذيل به آن‏هااشاره مى‏كنيم:

الف ) علوم قرآنى

1 . انارة‏الحالك في قراءة ملك و مالك.

كتابى است مبسوط كه درباره سوره حمد و اختلاف قرائت‏هاى قرآن‏نوشته شده است. استاد در اين كتابقرائت‏هاى غيرمشهور، در 26 آيه‏قرآن را بررسى كرده و آنچه را با رسم‏الخط قرآن مخالف يا موافق است،با بيانىرسا و زيبا بيان كرده است. وى در اين نوشته پس از آوردن ده‏مقدمه، با دوازده دليل ثابت مى‏كند كه در آيه مالكيوم‏الدين در سوره‏حمد، بهتر است‏به‏جاى «مالك‏»، «ملك‏» خواند شود. در خاتمه كتاب نيزاحاديثى كه اهل سنتدرباره تحريف قرآن نقل كرده‏اند، بررسى شده‏است. (1) .

آية‏الله شريعت در دهم صفر سال 1324 اين نوشته را به پايان برده‏است و يكى از شاگردانش به نام شيخعبدالحسين حلى نجفى آن را به‏فارسى ترجمه كرده است. (2) ظاهرا كتاب انارة‏الحالك يك‏بار در ايران به‏چاپرسيده است. (3) .

ب ) فقه

2 . ابانة‏المختار في ارث‏الزوجة من ثمن‏العقار بعد الاخذ بالخيار.

يكى از مسائلى كه در فقه از آن بحث مى‏شود، ارث زن از اموال‏شوهر است. علما به پيروى از پيامبرصلى الله عليهوآله وسلم و ائمه‏عليهم السلام و با توجه به كتاب وسنت معتقدند كه زن از زمينى كه از شوهرش باقى مانده ارثنمى‏برد.

در سال 1317قمرى در نجف سؤالى مطرح شد كه از طرف بسيارى ازعلما بدان جواب داده شد، سؤال اين بود:با توجه به اين كه زن اززمين‏هايى كه از شوهرش باقى مانده ارث نمى‏برد، اگر مردى قبل ازوفاتش زمينى بخردو هنگام معامله شرط كند كه فروشنده مى‏تواند معامله‏را تا مدت معينى فسخ كند (معامله را به هم بزند)، حالاگر پس از مرگ‏خريدار (شوهر)، فروشنده معامله را فسخ كند و پول زمين را به ورثه‏برگرداند، آيا زن هم از اينپول ارث مى‏برد؟

آية الله سيد محمد كاظم يزدى بدين سؤال پاسخ داد كه زن از پول‏زمين هم ارث نمى‏برد، ولى آية الله شريعتاصفهانى اين جواب را ناتمام‏دانسته و كتاب فوق را در رد نظريه آية‏الله يزدى نوشت. (4) .

3 . صيانة‏الابانة.

وقتى آخوند ملامحمدكاظم خراسانى كتاب ابانة‏المختار را ديد، آن رابسيار ستود و گفت: «كتابىست‏بلندمرتبه و پرنور، آنچه ايشان ترجيح‏داده، نزد ما هم صحيح است و آنچه ايشان تعيين كرده، نزد ما هممتعين‏است. بهتر از اين ممكن نبود، بلكه به اين مقدار هم به تصور نمى‏آمد». درعين حال در چند جاى كتاباشكالاتى به نظر آخوند رسيد كه آن را درحاشيه ابانة‏المختار نوشت و براى شيخ‏الشريعه فرستاد.

آية‏الله شريعت اصفهانى كتاب صيانة‏الابانة را در جواب ايرادات آخوندتاليف كرد. اين كتاب نيز همراهابانة‏المختار به زيور طبع آراسته گشت.

آية‏الله شيخ‏عبدالله مامقانى كتابى تحت عنوان المحاكمة بين علمين‏نوشته و به بررسى نظريات اين دو استادبزرگوار پرداخته است.

4 . افاضة‏القدير في احكام‏العصير (5) .

اين كتاب درباره احكام فشرده (عصير) بعضى از ميوه‏ها چون: انگورو خرما بحث مى‏كند كه هرگاه آب آن‏ها رابگيرند و آن را بجوشانند گاهى‏نجس شده و خوردن آن حرام است و... . (6) .

5 . قاعده لاضرر ولاضرار.

اسلام نه به انسان اجازه مى‏دهد به كسى ظلم كند و نه اجازه مى‏دهد دربرابر ظلمى كه ديگران به او روامى‏دارند سكوت كند. اين قاعده كلى پايه‏و اساس بسيارى از احكام فقهى، اجتماعى و... قرار مى‏گيرد.

شيخ‏الشريعه در اين كتاب، اين اصل را بررسى كرده و بعضى از موارداجراى آن را مشخص كرده است. (7) .

6 . رسالة في تتميم‏القليل كرا.

موضوع اين كتاب، يكى از مسائل طهارت است و آن، اين كه آيا آب‏كم‏تر از كر كه نجس شده، اگر به مقدار كربرسد، پاك مى‏شود يا بايد يك‏كر كامل بدان افزود يا آن را به جارى متصل نمود؟ (8) .

7 . رسالة في تعريف‏البيع.

اين رساله، فقه استدلالى در زمينه معاملات است.

8 . رسالة في‏الغساله.

اگر شى‏ء نجسى (مثلا لباس) را بشوييم و آن را فشار دهيم، به آبى كه‏از آن مى‏ريزد غساله مى‏گويند، موضوعاين كتاب، طهارت و يا نجاست‏غساله است. (9) .

9 . رسالة في‏الكعب.

در تفسير كعب كه هنگام وضو بايد بر آن مسح كشيده شود دو نظريه‏وجود دارد: علماى شيعه، آن را برآمدگىپشت پا و علماى اهل سنت آن‏را به برآمدگى دوطرف هر كدام از پاها (قوزك) تفسير كرده‏اند. استاد دراينكتاب معناى كعب و مقدارى كه بايد مسح كشيده شود را بيان كرده‏است. (10) .

10 . رسالة في‏اللباس‏المشكوك.

موضوع اين رساله، طهارت و يا نجاست لباس مشكوك‏الطهارة‏است. (11) .

11 . رسالة في نفى‏الباس (12) .

علاوه بر تاليفات فقهى فوق، عده زيادى از شاگردان برجسته آية‏الله‏شريعت تقريرات درس ايشان را به رشتهتحرير كشيده‏اند كه به چند نمونه‏اشاره مى‏كنيم:

الف ) التقريرات، نوشته شيخ فتح‏على برادگاهى، فرزند گل‏محمدحكيم در سه جلد (فقه و اصول). (13) .

ب ) تقريرات، نوشته آية‏الله شيخ آغابزرگ تهرانى. (14) .

ج ) تقريرات، نوشته سيدمرتضى طباطبائى تبريزى كه شريعت‏اصفهانى بر اين تقريرات تقريظ نوشته است. (15) .

د ) التقريرات‏الفقهيه، نوشته حاج ميرزا يوسف طباطبائى، فرزندسيدباقر، كه ايشان تقريرات اصولىشيخ‏الشريعه را نيز نوشته است. (16) .

ه ) تقريرات، نوشته شيخ‏على مرندى، فرزند ملامحمدجواد. از ابتداى‏مباحث‏الفاظ تا بحث‏خطاب مشافهى. (17) .

و ) تقريرات، نوشته حاج ميرزا باقر طباطبائى تبريزى، فرزند ميرزااحمدعلى قاضى طباطبائى. (18) .

ج ) اصول فقه

12 . حاشية على كتاب‏الفصول.

كتاب فصول از كتاب‏هاى درسى حوزه‏هاى علميه به شمار مى‏رفته ودانشمندان اسلامى به بررسى و نقد وتوضيح مطالب آن پرداخته‏اند; از آن‏جمله شيخ‏الشريعه بر اين كتاب تا آخر مباحث وضع، حاشيه زده است.شيخ‏آغابزرگ در اين‏باره مى‏نويسد:

«اين كتاب كه در بيش از سه هزار سطر نوشته شده، حاشيه‏اى است‏نافع، لطيف و نيكو و داراى عبارت‏هايىروان كه بعضى از شاگردانش‏از جمله ميرزا محمدباقر قاضى طباطبائى آن را استنساخ كرده است.» (19) .

13 . رسالة في‏الاحتياط.

كتاب با اين عبارت شروع مى‏شود: «الحمدلله تعالى و الصلاة على‏رسوله تتوالى‏». مؤلف گرانقدر، اين رساله را درجواب اشكالى كه يكى ازنوادگان آية‏الله سيدصدرالدين موسوى مطرح كرده بود به رشته تحريردرآورده و در آنثابت مى‏كند كه اگر كسى بتواند علم به تكليف خودش‏پيدا كند، نمى‏تواند به احتياط عمل كند. (20) .

14 . رسالة في قاعدة‏الطهارة.

در اين رساله، اين قاعده بررسى شده و فرق آن با اصالة‏الطهارة‏مشخص شده است. (21) .

التقريرات، كه شاگردان، تقريرات درسى ايشان را نوشته‏اند و به بعضى‏از تقريرات اصولى در صفحه‏هاى پيشاشاره شد.

د ) فلسفه و كلام

15 . رسالة في علم‏البارى بالممتنعات.

در اين رساله بررسى شده كه آيا علم خداوند به چيزهاى ناممكن هم‏تعلق مى‏گيرد. (22) .

16 . رسالة في صفات‏الذات و صفات‏الفعل.

صفاتى كه به خداوند نسبت داده مى‏شود يا از مفاهيمى هستند كه ازذات‏الهى - با توجه به كمال وجودى‏اى كهدارد - اخذ مى‏شوند، كه بدان‏هاصفات ذات گويند، مانند: علم و قدرت، و يا از مفاهيمى‏اند كه عقل ازمقايسهبين ذات خداوند و مخلوقاتش آن صفات را انتزاع مى‏كند كه آن راصفات فعل مى‏نامند; چون: خالقيت و رازقيت. (23) استاد در اين كتاب ضمن‏توضيح اين دو صفت، فرق‏هاى آن ها را بيان مى‏كند.

17 . المناظرات.

اين نوشته شامل مباحثاتى است كه بين استاد و محمود شكرى افندى،استاد حوزه علميه اهل سنت‏بغداد،درباره اثبات وجود، حضور و امامت‏امام عصر (عج) انجام گرفته است. در كتاب علماى معاصرين، دراين‏باره‏مى‏خوانيم:

«او (آلوسى) رساله‏اى در رد مذهب شيعه بدو (آية‏الله شريعت)فرستاد. پس آن مرحوم بر وى رد نمود و آلوسىدوباره بر وى رد كرد ومترجم معظم (شيخ‏الشريعه) باز بر وى رد نوشت‏». (24) .

وقتى آلوسى در برابر جواب‏هاى دندان‏شكن شريعت‏حق محكوم‏شد از سر واماندگى گفت: ان هذا الرجلليهجر; يعنى اين مرد هذيان‏مى‏گويد.

استاد شريعت‏بدون معطلى به ضرب‏المثلى عربى تمسك جست كه‏معناى آن چنين است:

«اين اولين شيشه‏اى نيست كه در اسلام شكسته شده‏» (25) كنايه از اين كه‏رهبر شما خليفه دوم عمر هم به پيامبرخدا حضرت محمدصلى الله عليه وآله اين حرف‏توهين‏آميز را براى اولين بار گفت (26) و تو از او آموخته‏اى.

كتاب‏المناظرات داراى سه جزء است. (27) .

18 . القول‏الصحيح حول‏الصحاح.

نام ديگر اين كتاب القول‏الصراح فى حول‏الصحاح است كه به بررسى‏مهم‏ترين كتاب‏هاى اهل سنت (صحاح ست) پرداخته و آن‏ها را نقد وبررسى كرده است. اين نوشته بهترين شاهد بر مهارت استاد بر كتاب‏هاى‏اهل سنت واسامى راويان آن‏ها و بررسى اسناد آن‏ها است. (28) .

19 . رسالة في‏الواحدالبسيط.

كتابى است فلسفى كه در آن قاعده الواحدلايصدرعنه الا الواحد والواحدلايصدر الاعن‏الواحد بررسى شده است.

مؤلف در 11 جمادى‏الثانى 1327 از تاليف كتاب فارغ شده است وظاهرا اين رساله در ضمن انارة‏الحالك به چاپرسيده است. (29) .

ه ) ادبيات

20 . ابرام‏القضا في وسع‏الفضا.

وقتى آية‏الله ميرزاحبيب‏الله رشتى كه از مراجع تقليد بود پس ازمسافرت به مشهد رضوى به نجف علوى واردشد، سخن‏سرايان وشاعران در خوش‏آمدگويى به وى اشعارى سرودند، از جمله، شعرى كه‏مطلع آن چنين بود:

اهلا بنير اضا.

بنوره وسع‏الفضا.

كه شاعر در اين شعر وسع را به فضا اضافه كرده است و چون اين‏اضافه خلاف قواعد ادبيات است، استاد رسالهفوق را در جواب اين شاعرنوشت. (30) .

21 . رسالة في‏لفظ‏الجلاله.

آية‏الله شريعت در اين نوشته مختصر كه آن را براى فرزندش به رشته‏تحرير كشيده است اين بحث را مطرحكرده كه آيا لفظ جلاله «الله‏»است‏يا صفت. (31) .

از ديگر نوشته‏هاى ايشان مى‏توان به حاشيه‏هايى بر كتاب‏هاى درسى‏حوزه‏ها و استفتائات اشاره كرد. (32) .

پى‏نوشتها:

1) الذريعه، ج‏2، ص‏353- 354.

2) علماى معاصرين، ص‏124.

3) الذريعه، ج‏25، ص‏6 . نسخه‏اى از اين كتاب هم‏اكنون در كتابخانه آية‏الله مرعشى نجفى‏موجود است.

4) كتاب ابانة‏المختار در ذى‏القعده 1319 به رشته تحرير درآمده و در سال 1405 بامقدمه‏اى بسيار مفيد ازآية‏الله حاج شيخ جعفر سبحانى - دام‏ظله - در چاپخانه علميه به‏چاپ رسيده است.

5) تحرير اين كتاب در شب جمعه 13 محرم 1324 به پايان رسيده و در 30 ربيع‏الآخر1370 به چاپ رسيده است.همچنين در سال 1406 دفتر انتشارات اسلامى آن راتجديد چاپ كرده است. كتاب داراى يك مقدمه، چهاردهمقاله، چهار فصل و يك‏خاتمه مى‏باشد.

6) براى اطلاع بيشتر، ر. ك: رساله توضيح‏المسائل، بحث نجاسات.

7) اين نوشته يك بار درضمن كتاب افاضة‏القدير في احكام‏العصير توسط انتشارات جامعه‏مدرسين در سال1406 به نام قاعده لا ضرر به چاپ رسيده است و ديگربار با تحقيق‏مؤسسه آل‏البيت در سال 1407 در بيروت، بهزيور چاپ آراسته شده است كه در مقدمه‏آن، زندگينامه مؤلف نيز آمده است. اين كتاب آخرين تاليف آية‏اللهشريعت است.

8) الذريعه، ج‏11، ص‏135.

9) همان، ج‏16، ص‏54.

10) همان، ج‏18، ص‏84.

11) همان، ص‏295.

12) همان، ج‏24، ص‏268.

13) همان، ج‏4، ص‏382 - 383.

14) زندگينامه رجال و مشاهير ايران، ج‏2، ص‏317.

15) همان، ج‏26، ص‏228.

16) همان، ج‏4، ص‏387.

17) همان، ج‏4، ص‏380.

18) همان، ج‏4، ص‏371.

19) همان، ج‏6 ، ص‏167.

20) همان، ج‏6 ، ص‏130; اعيان‏الشيعه، ج‏8 ، ص‏391.

21) همان، ج‏17، ص‏10.

22) همان، ج‏15، ص‏320.

23) براى اطلاع بيشتر، ر. ك: آموزش فلسفه، ج‏2، ص‏371.

24) علماى معاصرين، ص‏124.

25) ليس هذا اول قارورة كسرت في‏الاسلام.

26) پيامبرصلى الله عليه وآله در آخرين روزهاى عمر خود در حالى كه از شدت درد به خود مى‏پيچيدبه‏اطرافيان و اصحابش كه دور او جمع شده بودند رو كرد و فرمود: برايم دوات و كاغذى‏بياوريد تا برايتانمطلبى بنويسم كه بعد از من هيچ گاه گمراه نشويد. عمر كه هدف‏پيامبر را از نوشتن نامه دريافته بود، باگستاخى از آوردن كاغذ و دوات جلوگيرى كرد ونسبت نارواى فوق را به پيامبرصلى الله عليه وآله داد. او خود،بعدها كه خليفه شد اعتراف كرد كه‏مى‏دانسته پيامبرصلى الله عليه وآله آن روز مى‏خواست على‏عليه السلام راجانشين خود قرار دهد. براى‏اطلاع بيشتر، ر. ك: اجتهاد در مقابل نص، سيدعبدالحسين شرف‏الدين، فصلدوم،ص‏167. به نقل از شرح نهج‏البلاغه ابن‏ابى‏الحديد ج‏2، ص‏20.

27) محمدكريم پارسا در مصاحبه با مؤلف; الذريعه، ج‏22، ص‏283.

28) مصفى‏المقال في علم‏الرجال، ص‏192 - 193; الذريعه، ج‏17، ص‏211.

29) الذريعه، ج‏25، ص‏6.

30) همان، ج‏26، ص‏22.

31) همان، ج‏18، ص‏337.

32) يكى از نوشته‏هاى ايشان كه به شكل سؤال و جواب است‏به نام وسيله در تبريز درسال 1337قمرى به چاپرسيده است. مؤلفين كتب چاپى، ج‏4، ص‏768.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation