كليات
*فـصـل اول: كلـيـات*
واژه شناسى
ش1)واژه عصمت از چه زمان در معناى امروزى آن بهكار ر فته است؟
عصمت و اختيار
ش2)اگر عصمت امرى اعطايى باشد، آيا مصونيتپيامبران و امامان از گناه جبرى نخواهد بود؟در اين صورت دليل برترى آن ها بر ساير انسان هاچيست؟
ناسازگارى باطبيعت انسانى
ش3)هيچ انسانى خالى از اميال و شهوات نفسانى نيست.بنابراين، چگونه مى توان وجود انسان هاىمعصوم را پذيرفت؟
عصمت در اديانديگر
ش4)آيا اعتقاد به عصمت در اديان ديگر نيز وجوددارد؟
پى آمدهاى اعتقادبه عصمت
ش5)آيا اعتقاد به عصمت پيامبران و امامان تأثيرىمنفى بر زندگى فردى و اجتماعى ما نمى گذارد؟
* فـصـل دوم: عـصـمـتپـيـامـبـران*
عصمت در دريافت وابلاغ وحى
ش6)تجربه دينى بودن وحى به چه معنا است و آيا اينمطلب با عصمت انبيا سازگار است؟
عصمت در اعتقادات
ش7)پيامبر اسلام قبل از بعثت و در ميان مردم مشركعربستان از چه دينى پيروى مى كرده است؟
عصمت از گناه
ش8)قرآن كريم صريحاً از عصيان و نافرمانىپيامبران خبر مى دهد. چگونه مى توان ازاين آيات چشم پوشيد و پيامبران را معصومدانست؟
ش9)اگر خطيئه حضرت آدم(عليه السلام) گناه نبود،چرا آن حضرت و فرزندانشان به مشقات زندگىدنيوى گرفتار شدند؟
ش10)اگر پيامبران و امامان معصومند و هيچ گاهمرتكب گناه نمى شوند، دليل آن همه گريه واستغفارشان چيست؟
عصمت از خطا
ش11)آيا پيامبران هيچگاه دچار اشتباه و خطا نمى شدند؟و اگر معصوم از خطا بودند چه نيازى بود كه بااصحاب خود به مشورت بپردازند؟
تفاوت درجاتمعصومان
ش12)آيا درجه عصمت معصومين به يك اندازه است؟ واگر تفاوت ندارد پس چرا پيامبران اولوالعزمداريم؟ و اگر تفاوت دارد، چرا مى گويند همهآن ها معصومند و تفاوتى با يكديگر ندارند؟و آيا اين شامل پيامبرانى كه فقط براى خودشاننبى بودند نيز مى شود؟
برخورد اصحابپيامبر با مسأله عصمت
ش13)شواهد تاريخى نشان مى دهد كه برخى از اصحابپيامبر به راحتى به ايشان اعتراض مى كردند.آيا اين نشانگر آن نيست كه آنان اعتقادى بهعصمت او نداشته اند؟
تفاوت عصمتِ قبل وبعد از نبوّت
ش14)عصمت قبل از نبوت يا امامت با عصمت بعد از آنچه تفاوتى دارد؟
*فـصـل سـوم: عصمت درغيـر پـيـامـبـران*
عصمت امامان
ش15)شيعيان بر اساس چه دلايلى امامان خود را معصوممى دانند؟
عصمت انسان هاىديگر
ش16)آيا مقام عصمت به پيامبران و ائمه اختصاصدارد؟
عصمت حضرت زهرا(عليهاالسلام)م
ش17)عصمت حضرت زهرا(عليها السلام) با چه ادله اىثابت مى گردد؟
آيه تطهير
ش18)آيا در آيه شريفه تطهير «ليذهب عنكم الرجس» بهمعناى دفع است يا رفع؟ اگر اذهاب رجس از اهلبيت(عليهم السلام) را به معناى دفع بگيريم، پستطهير معنا ندارد و اگر به معناى رفع باشدطهارت ذاتى آن ها را اثبات نمى كند.
امام على(عليهالسلام) و اعتراف به خطا
ش19)اميرالمؤمنين(عليه السلام) در نهج البلاغه مى فرمايد:«فانى لست فى نفسى بفوق ان اخطى...» اين چگونهبا عصمت ائمه سازگار است؟
نقش شيعه در رواجانديشه عصمت
ش20)شيعيان تا چه اندازه در پيدايش و رواج اعتقادبه عصمت نقش داشته اند؟