صحبت كردن فاطمه بنت اسد ((فاطمه )) بنت اسد يكى از زنان بزرگ اسلام كه بسيار بهرسول خدا علاقمند بود و اولين زنى است كه بعد از هجرت پيامبر اكرم صلى الله عليهو آله و سلم از مكه به مدينه هجرت كرد و باكمال سختى و مشقت وارد مدينه شد در حالى كه هنوزرسول خدا در مسجد قبا بود. عمار ياسر مى گويد: امير المومنين عليه السلام وارد شهر مدائن شده و در ايوان كسرىفرود آمد در حالى كه ((دلف بن بحير)) با آن حضرت بود. بعد از خواندن نماز، باجماعتى از اهل ساباط حركت كرد و به ((دلف بن بحير)) فرمود: تو هم با ما حركت كن .همه با هم حركت كردند و از تمام منزل ها و كاخ هاى كسرى بازديد كردند و به ((دلف)) فرمود: كسرى در اين مكان فلان چيز را داشت و در آن مكان فلان چيز را گذاشته بود. از جابر بن عبدالله انصارى نقل شده است : حضرت على ابن الحسين امام سجاد عليهالسلام فرمود: ما نمى دانيم با مردم چگونه رفتار كنيم . اگر آن چه را كه ازرسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به ما رسيده است . براى آنها بگوييم مى خندند واگر ساكت بمانيم طاقت نمى آوريم . ضمره بن سعيد، وقتى سخن آن حضرت را شنيد گفت: آن چه را كه به تو رسيده است براى ما بگو. خداوند به افراد مؤ منى كه از دنيا رفته و وارد عالم برزخ شده اند آن قدر نعمت وامكانات مى دهد كه اگر بخواهد همه اهل زمين را دعوت كند مى تواند. نعمت ها، ميوه ها،شيرينى ها، غذاها، لذت ها و شادى هاى آن جا، با عالم دنيا فرق مى كند وقبل مقايسه نيست ، لذتى كه از خوردن و چشيدن ميوه ها و غذاهاى دنيا مى بريم قطره اى ازميوه ها و شيرينى ها و لذت هاى عالم برزخ است . بعضى افراد زنده در همين عالم از غذاهاو ميوه هاى برزخى استفاده كرده و لذت آن ها را برده اند. در اين جا به چند مورد از آناناشاره مى كنيم . از ملا مهدى نراقى نقل شده است : در همان ايامى كه ايشان در نجف اشرفمشغول تحصيل علم بوده اند قحطى عجيبى پيش آمد. در ماه مبارك رمضان ، روزى از خانهبيرون مى آيد در حالى كه هيچ غذايى براى افطار نداشتند و همه بچه ها در اثرگرسنگى ، صداى ناله شان بلند بود و حتى يك ((فلس ))پول سياه نداشتند كه چيزى بخزند. براى رفع نگرانى به وسيله زيارت اموات ، يكسره به وادى السلام نجف مى رود.(350) در طرف غربى بيت المقدس ، قبرستانى است معروف به (ملاميلا) در آن جا قبرى مى باشدمعروف به قبر ((وجدنا)). در جهت نامگذارى آن به اين اسم چنين گفته اند: سوارى از آنقبرستان عبور كرد و در حالى كه مشغول تلاوت قرآن بود، چونمقابل آن قبر رسيد. اين آيه را تلاوت مى كرد. از جمال الدين كه در زمان ارغون خان برادر شاه خدابنده زندگى مى كردنقل شده است كه مى گفت : در يكى از مسافرتهايمان به شهر ((نيك )) كه از بلادتركستان است رسيدم . حكايتى عجيبى در آن واقع شده بود كه همه آن رانقل مى كردند: آن حكايت چنين بود كه لشكر كفار به جنگ تركها آمده بودند و تركها هملشگرى جمع كرده به جنگ كفار رفتند. روزى شخصى خدمت حضرت رسول عليه السلام آمد تو عرض كرد: يارسول الله ! در يكى از سفرهايم وقتى به شهر و خانه مراجعه كردم . ديدم دختر كوچكىبا وسائل بازى خود مشغول بازى كردن است .سئوال كردم : اين دختر از كيست ؟! نقل شده است : در اصفهان يكى از بازرگانان ثروتمند وفات يافت ، در مراسم كفن ودفن و تشييع جنازه او گروهى از مردم سر شناس حضور يافتند. بزرگ او هنگام دفنش ازنزديك شركت جست و مطابق معمول ، همه از گورستان به خانه بازگشتند. صبح روز بعدهمان فرزند، موقعى كه لباسش را پوشيد دريافت كه ساعت گرانبهاى بغلى او گمشده است ! نقل شده است : در اول سلطنت رضا خان پهلوى ، در قزوين يك نفر از دنيا رفت ، يك زن وسه فرزند كوچك از او باقى ماند، اين زن پس از مرگ شوهر هر چه داشت فروخت و خرجفرزندانش كرد. حتى خانه مسكونى خود و بچه ها را به مبلغ يك صد تومان به يك مرديهودى فروخت و بچه ها را به خانه استيجارىانتقال داد. چون عالم برزخ از تتمه عالم دنيا به حساب مى آيد، بعضى از مستضعفين در دين و عقايدكه از دنيا رحلت كرده اند و هنوز به مقام كمال كه رسيدن به ذات مقدس حق و حقيقت ، نبوتو مقام ولايت است نرسيده اند: اگر معاند نباشند به مرور ايام در عالم برزخ بهتكامل مى رسند و در قيامت با كمال واقعى محشور مى شوند. از باب نمونه داستانى را كه مرحوم علامه بزرگ طباطبايىنقل فرموده و بسيار هم جالب است بيان مى كنيم . بر همين اساس افراد ناقص و اولاد مؤ منان كه در سن كودكى از دنيا رفته اند حتى بچهاى سقط شده ، در عالم برزخ به وسيله ((ابراهيمخليل الرحمان عليه السلام )) و زوجه اش ((ساره )) و يا به وسيله حضرت ((زهراء))(س ) تربيت مى شوند و آن ها را از درختى كه در بهشت است و پستان هايى مانند پستانگاو دارد شير و غذا مى دهند. مرحوم محمد شوشترى ، در عالم خواب به دوست عالم خود مى گويد: وقتى من از دنيا رفتم، ملك الموت روح مرا با كمال مهربانى به سوى خاندان عصمت و طهارت برد. در عالم برزخ نه تنها ولايت انسان را كامل مى كنند و افراد ناقص و اولاد مؤ منانى كهسقط شده يا در سن كودكى از دنيا رفته اند بهتكامل مى رسانند (كه در قيامت نقصى و عيبى نداشته باشند). مردم مى خواهند بدانند كه ارواح مؤ منان و كفار بعد از آن كه از بدنشان خارج شدند كجامى روند و چه مى كنند. آيا با هم هستند و يا هر كدام جاى مخصوص دارند؟
|