تكلم على با ارواح در وادى السلام حبه عرنى مى گويد: با اميرالمؤ منين عليه السلام به پشت كوفه خارج شدم . حضرتدر ((وادى السلام )) توقف كرد و گويا مانند اينكه با جمعيتى صحبت مى كند و گفت وگويى دارد. به متابعت از ايشان ايستادم تا خسته شدم ، سپس به قدرى نشستم تا خستهشدم ، چندين بار از خستگى ايستادم و نشستم . در روايتى وارد شده است : ارواح مؤ منانى كه در ((وادى السلام )) نجف به سر مى برندشبهاى جمعه در صخره بيت المقدس اجتماع مى كنند. حال كه دانستيم ارواح مؤ منان در وادى السلام نجف اجتماع مى كنند. لازم مى دانم اين مطلب راهم تذكر دهم كه آيا ارواح كفار و مشركان در كجا اجتماع مى كنند؟ ممكن است مؤ منين هم ، براى بعضى از گناهانى كه توجه به آن ندارندداخل ((وادى )) برهوت شوند و در آن جا عذاب گردند. گاهى ارواح در عالم خواب با اهل دنيا تماس برقرار مى كنند و مطالبى در ميانشان رد وبدل مى شود و حتى خبرهاى غيبى را به اهل دنيا مى دهند. گاهى در بيدارى مستقيما بااهل خود تماس برقرار مى كنند و با يكديگر ملاقات مى نمايند. به چند نمونه از آنهاتوجه كنيد. وقتى انسان از دنيا مى رود عالم او عوض مى شود، دنيا عالمى است كه در آن سعادت وشقاوت ، حق و باطل ، دروغ و راست ، خلوص و آلودگى ، نظافت و خباثت ، كفر و ايمان ،صالح در هم آميخته است . اما عالم قبر و برزخ عالم صدق و حقيقت و واقعيت محض است . افرادى كه در دنيا زندگى مى كنند، در ظاهر همه آنها به صورت انسانند. بيننده ، آنهارا انسان حساب مى كند. ولى اخلاق آنان متفاوت است . اختلاف اخلاقى و تفاوت ملكات وغريزه ها، موجب اختلاف شكلها و صورتها مى گردند و آنها در برزخ و قيامت باصورتهاى گوناگون و متفاوت وارد مى شوند. نقل شده است كه : در سالى كه تعداد زيادى از مردم به حج و زيارت خانه خدا رفتهبودند، سروصدا و رفت و آمد اجتماعات بسيار به چشم مى خورد. ابوبصير به حضرتامام محمد باقر عليه السلام عرض كرد: يا بنرسول الله ! (امسال ) چقدر حاجى زياد و ناله و فرياد بسيار است . نقل شده است : شخصى از اهل فكر، در گوشه اى از صحن حضرت امام رضا عليه السلامنشسته و در درياى از تفكر فرو رفته بود. يك مرتبه حالتى به او دست داد، صورتملكوتى افرادى را كه در صحن مطهر بودند مشاهده كرد. ديد خيلى عجيب است ! از براء بن عازب نقل شده است كه گفت : معاذ بنجبل در خانه ابو ايوب انصارى نزديك رسول خدا صلى الله عليه و آله نشسته بود. معاذاز رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره آيه : هر كار و عملى كه انسان در دنيا انجام دهد در عالم برزخ با صورت ملكوتى و جلوهمخصوص به خود بروز و ظهور مى كند. اگر او كارى ناپسند انجام داده باشد جلوهبرزخى آن ، موقع ديدن آن كار براى ايشان ناخوش آيند است و اگر كار پسنديده وخوبى انجام داده باشد جلوه ملكوتى آن موقع مشاهدهاعمال ، براى او زيبا و خوش قيافه است و انسان از ديدن آن شاد مى شود و لذت مى برد. هر عملى كه انسان در دنيا انجام مى دهد دو صورت پيدا مى كند. صورت ظاهرى و باطنى .صورت ظاهرى آن ، همان اعمالى است كه در دنيا انجام مى دهد و چيزهايى است كه مشاهده مىشود. مانند ظاهر نماز و قرآن خواندن ، احسان و نيكى كردن ، جهاد و مبارزه نمودن ، ظلم وستم روا داشتن ، قتل و غارت و فساد و جنايت كردن ، غيبت و تهمت زدن و هتك آبروى مردمنمودن است . نه اين كه تنها اعمال و كردار تجسم پيدا مى كنند، بلكه در عالم برزخ نيت هاى خوب وبد هم ، قيافه به خود مى گيرند و به صورت هاى متناسب با خود در مى آيند واعمال روحى مانند اعمال بدنى تجسم پيدا مى كند. تجسم اعمال و نيت ها، تنها مربوط به عالم برزخ نيست . بلكه هنگامى كه قيامت فرا مىرسد اعمال نيك يا بد هر انسانى كه در برزخ تجسم يافته بود با او از قبر خارج مىشوند. وقتى انسان از دنيا مى رود، در بهشت يا جهنمى برزخىداخل مى شود كه آن ها از بهشت و جهنم دائمى خيلى ضعيف تر است . در اين جا لازم مى دانم آيات و رواياتى كه درباره برزخى وارد شده است را تذكر دهم ، وآن ها از اين قراراند. اميرالمؤ منين عليه السلام در همين دنيا بهشت و جهنم برزخى را به بعضى از مردم زمانخود نشان داد، به طورى با چشم خود ديدند و يقين كردند كه همان بهشت و جهنم است .
|