میدهد و از شكست مسلمانان غير شيعه از غير مسلمانان شادمان میگردد ، واز قبيل اينكه شيعه به جای حج به زيارت ائمه میرود ، يا در نماز چنينمیكند و در ازدواج موقت چنان ، به كلی بی اساس و دروغ است ، ثالثاشخص شخيص اميرالمؤمنين علی عليه السلام را كه مظلومترين و مجهولالقدرترين شخصيت بزرگ اسلامی است و میتواند مقتدای عموم مسلمين واقعشود ، و همچنين ذريه اطهارش را به جهان اسلام معرفی میكند . برداشت ديگران از الغدير برداشت بسياری از دانشمندان بيغرض مسلمان غير شيعه از " الغدير "همين است كه ما گفتيم . محمد عبدالغنی حسن مصری ، در تقريظ خود بر الغدير كه در مقدمه جلد اول، چاپ دوم ، چاپ شده است میگويد : " از خداوند مسئلت میكنم كه بركه آب زلال شما را ( غدير در عربی بهمعنای گودال آب است ) سبب صلح و صفا ميان دو برادر شيعه و سنی قراردهد كه دست به دست هم داده ، بناء امت اسلامی را بسازند " . عادل غضبان مدير مجله مصری " الكتاب " در مقدمه جلد سوم میگويد : "اين كتاب ، منطق شيعه را روشن میكند و اهل سنت میتوانند به وسيله اينكتاب شيعه را به طور صحيح بشناسند . شناسايی صحيح شيعه سبب میشود كهآراء شيعه و سنی به يكديگر نزديك شود ، و مجموعا صف واحدی تشكيل دهند" . دكتر محمد غلاب ، استاد فلسفه در دانشكده اصول دين جامع از هر ، درتقريظی كه بر الغدير نوشته و در مقدمه جلد چهارم چاپ شده است میگويد : |