محمد بن عبدالكريم شهرستانی ، منهاج السنه ابن تيميه ، والبداية والنهايه ابن كثير و چند كتاب از كتب متأخرين ، از قبيل تاريخ الاممالاسلاميه شيخ محمد خضری ، فجر الاسلام احمد امين ، الجولة فی ربوع الشرقالادنی محمد ثابت مصری ، الصراع بين الاسلام و الوثنيه قصيمی ، و الوشيعهموسی جار الله میگويند : " هدف ما از نقل و انتقاد اين كتب ، اين است كه به امت اسلام اعلامخطر كنيم و آنان را بيدار نماييم كه اين كتابها بزرگترين خطر را برایجامعه اسلامی به وجود میآورد ، زيرا وحدت اسلامی را متزلزل میكند ، صفوفمسلمين را میپراكند ، هيچ عاملی بيش از اين كتب صفوف مسلمين را از همنمیپاشد و وحدتشان را از بين نمیبرد و رشته اخوت اسلامی را پاره نمیكند" . علامه امينی در مقدمه جلد پنجم ، تحت عنوان " نظرية كريمة " بهمناسبت يكی از تقدير نامههايی كه از مصر ، درباره الغدير رسيده است ،نظر خود را در اين موضوع كاملا روشن میكنند و جای هيچ ترديدی باقینمیگذارند ، میگويند : " عقايد و آراء درباره مذاهب آزاد است و هرگز رشته اخوت اسلامی راكه قرآن كريم با جمله « انما المؤمنون اخوش »بدان تصريح كرده پارهنمیكند ، هر چند كار مباحثه علمی و مجادله كلامی و مذهبی به اوج خود برسد، سيره سلف و در رأس آنها صحابه و تابعين همين بوده است . " ما مؤلفان و نويسندگان در اقطار و اكناف جهان اسلام ، با همه اختلافیكه در اصول و فروع با يكديگر داريم ، يك جامع مشترك داريم و آن ايمانبه خدا و پيامبر خداست . در كالبد همه ما يك روح و يك عاطفه حكمفرماست و آن روح اسلام و كلمه اخلاص است " . |