بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب معراج السعادة, ملا احمد بن محمد مهدى نراقى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     15 -
     16 -
     17 -
     18 -
     19 -
     20 -
     21 -
     22 -
     23 -
     24 -
     25 -
     26 -
     27 -
     28 -
     29 -
     30 -
     31 -
     32 -
     33 -
     34 -
     35 -
     36 -
     37 -
     38 -
     39 -
     40 -
     41 -
     42 -
     43 -
     44 -
     45 -
     46 -
     47 -
     48 -
     49-1 -
     49-2 -
     50 -
     51 -
     52 -
     53-1 -
     53-2 -
     53-3 -
     54 -
     55 -
     56 -
     57 -
     58 -
     59 -
     60 -
     61 -
     62 -
     63 -
     64 -
     65 -
     66 -
 

 

 
 

next page

fehrest page

back page

صفت‏بيست و دوم: نفاق و دورويى، و مذمت آن

و مراد از آن در اين مقام، دورويى و دو زبانى است، به اين طريق كه: در حضوركسى او را مدح و ستايش كنى، و اظهار دوستى و نيكخواهى نمايى.و در غياب او برخلاف آن باشى، و مذمت او كنى و در صدد اذيت او باشى.يا آنكه ميان دو نفر كه با يكديگر دشمن‏اند، آمد و شد نمايى و با هر يك در دشمنى ديگرى موافقت كنى.وخود را دشمن او وانمايى.و او را بر عداوت آن ديگرى تحسين كنى.و دشمنى او را درنظرش جلوه دهى.و چنان نمايى كه تو هم يارى او مى‏كنى.و اين صفت از جمله‏مهلكات عظيمه است.

حضرت پيغمبر - صلى الله عليه و آله - فرمود كه: هر كه دو رو باشد در دنيا، فرداى‏قيامت او را دو زبان از آتش خواهد بود» . (1)

و فرمود: «بدترين بندگان خدا در روز قيامت، كسى خواهد بود كه در دنيا دوروباشد. - يعنى: شخصى را به رويى ملاقات كند و ديگرى را به رويى - » . (2)

و نيز فرمود كه: «در روز قيامت هر كه دو رو باشد خواهد آمد يك زبان از قفاى اوآويخته، و يك زبان ديگر از پيش روى او، و شعله خواهند كشيد تا رخسار او رابسوزانند.و ندا خواهد رسيد كه: اين است كه در دنيا دورو و دو زبان بود» . (3)

موارد استثنا شده از نفاق

و مخفى نماند كه: اين در صورتى است كه غرض از تردد ميان دو دشمن و موافقت‏با آنها، محكم كردن دشمنى ايشان و امثال آن باشد.اما هرگاه كسى آمد و شد با دونفر، كه با هم دشمن‏اند نمايد، و اظهار دوستى خود با هر يك نمايد، و فى الواقع هم با هردو، دوست‏باشد، اين نفاق نيست.گو دوستى او با هر يك، دوستى صداقت و حقيقى‏نيست، چون دوستى حقيقى با كسى، با دوستى دشمن او جمع نمى‏شود.و همچنين، اگركسى از شر كسى ديگر ترسد، و به جهت دفع شر او با او اظهار دوستى كند، و مدح اونمايد به چيزى كه اعتقاد به او نداشته باشد، و با او مدارا و او سلوك كند، اين نيز اگر چه‏نفاق است، و ليكن تا ضرورت، دال به آن است، مذموم نيست، و جايز است‏شرعا.

همچنان كه مروى است: «مردى در در خانه حضرت رسول - صلى الله عليه و آله - اذن دخول طلبيد حضرت فرمود: اذن دهيد او را كه بد مردى است از قبيله‏اى.چون‏آن شخص داخل شد، حضرت با او نيز به تكلم آمد، به نحوى كه حاضران گمان كردندكه آن شخص را در خدمت آن سرور قدر و منزلتى است.چون بيرون رفت، عرض‏كردند كه: در اول چنين فرمودى و چون داخل شد، با او حسن سلوك به جا آوردى؟ آن جناب فرمود كه: بدترين خلق خدا در روز قيامت، كسى است كه احترام و اكرام او نمايند، كه خود را از شر او محافظت نمايند» . (4)

و همه اخبارى كه در خصوص مدارا وارد شده است.دلالت‏بر تجويز اين نوع‏مى‏كند.

و از بعضى از صحابه منقول است كه: «ما بر روى كسانى چند بشاشت و خرمى‏مى‏كرديم، كه دلهاى ما بر ايشان لعنت مى‏كرد» . (5)

و همچنان كه اشاره به آن شد.چون از اين نوع سلوك، در وقتى است كه ناچار باشدكه با آن شخص شرير آمد و شد نمايد، و در ترك او و ترك مدارا، مظنه ضرر باشد.نه‏اينكه مانند اكثر اهل اين زمان، كه به محض ردائت نفس، يا ضعف آن، يا به طمع بعضى‏از فضول دنيا، يا به توهمات بى‏جا با اكثر مردم بناى دورويى گذارده، و ايشان را به‏سخنانى مدح مى‏كنند كه اصلا دل ايشان از آن خبر ندارد، و اين را مدارا و حسن‏سلوك مى‏نامند.

پى‏نوشتها:


1. بحار الانوار، ج 75، ص 204.

2. بحار الانوار، ج 75، ص 203، ح 6.

3. بحار الانوار، ج 75، ص 203، ح 5

4. بحار الانوار، ج 75، ص 205.و محجة البيضاء، ج 5، ص 282.

5. جامع السعادات، ج 2، ص 413

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation