بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 16, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
     SAHIFE15 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

غـير عقلائى است و هرگز نخواهد شد. مساله راه دادن يك چيزى است كه شما بايد التماسكنيد كه ما بيائيم برويم سراغ آن كار را بكنيم . ما داوطلب هستيم . شما بايد از ما خواهشكـنـيـد كـه آقـا بـيـائيـد بـا مـا كمك كنيد تا ما برويم جلوى اين را بگيريم اگر راست مىگـوئيـد كـه بـا اسـرائيـل مـخـالفـيـد و اگـر مـسـاله ايـن نـيـسـت بـااسـرائيـل مخالف نيستيد و مى خواهيد ما نرويم آنجا، شرط را اينطور قرار مى دهيد كه حالابـدون هـمـه قـيـدى مـصـالحـه كـنـيـم ، آنـوقـت شما تشريف بياوريد ببريد، آن هم تشريفبـيـاوريـد حرفى است تا به صورت واقعى من اميدوارم كه انشاءالله همانطورى كه شمادر جبهه هاى جنگ پيروز شديد و پيروز هستيد و اميدوارم كه هميشه پيروز باشيد، همينطوردر مـعـنـويـات هم كه مهم است ، كه اين ماديات تابع آن معنويات است ، اين معنويات هر چهقـوى بـشـود، شـمـا قـويتر خواهيد شد. يك نفر آدم با ايمان مى تواند با هزاران نفر بىايـمـان مقابله كند و شما در اين عرض مدتى كه جنگ كرده ايد، ديده ايد كه مساله اينطورىاسـت كـه ايمان وقتى كه در ميدان مى آيد، همه چيز را از بين مى برد، مقابلش هر چه هست ،از بين مى برد.
انـشـاءالله خـداونـد ايمان همه ما را زياد كند و شما را در اين دو قطب معنويت و ماديت تقويتكـنـد و اسـلام را انـشاءالله از شر همه قدرتمندان نجات بدهد و اين تحولى كه در ايرانهـسـت ، انـشـاءالله باقى باشد و تا ظهور امام زمان اين ملت بتواند اين كشور را به طورشايسته تحويل ايشان بدهد انشاءالله .
والسلام عليكم و رحمه الله
تاريخ : 23/3/61
بـيـانـات امام خمينى در جمع نمايندگان نهضت هاى آزاديبخش جهان !!! فرمانده ، مديرانوســـرپـــرســـتـــان دوايـــر ســـيـــاســـى !!! ايـــدئولوژيـــكوپـرسـنل نيروى دريائى !!! وزير، مديران و كاركنان وزارت ارشاد اسلامى
امـروز، ابـتـلاى اسـلام سـكـوت دول مـنـطـقـه در قـبـال جـنـايـاتاسرائيل است
بسم الله الرحمن الرحيم
قبلا بايد از آقايانى كه در اينجا حاضر هستند، از نيروى دريائى و از وزارت ارشاد و ازمهمانان عزيزى كه از خارج آمده اند، تشكر كنم . من اميدوارم كه خداى تبارك و تعالى براين ملت هاى ضعيف عنايت كند و دست ستمكاران را قطع كند انشاءالله .
ابـتـلاى اسـلام ، امـروز ايـن اسـت كـه گـوش هـائى كـه بـايـد بـهمسائل ، به مشكلات مسلمين گوش بدهند، كر شده اند و زبان هائى كه بايد براى مصالحمسلمين به كار بيفتند، لال شده اند و چشم هائى كه بايد مصيبت هائى كه بر مسلمين وارد مىشـود مـلاحـظـه كـنـنـد، كور شده اند. ما با اين لال ها و كرها و كورها چه بگوئيم ؟ آيا ايندولت هاى منطقه مساله لبنان را يك فاجعه نمى دانند؟ يك فاجعه براى اسلام نمى دانند؟يـك فـاجـعـه بـراى مـسـلمـيـن جـهـان نـمـى دانـنـد؟ آيـا حـمـلهاسـرائيل به لبنان و كشتار بى حد فاجعه نيست ؟ براى اسلام فاجعه نيست براى مسلمانهـا فـاجعه نيست ؟ آيا تصريح به اينكه اين عمل با صوابديد امريكا واقع شده است ، درگوش اينها وارد نمى شود؟ اگر كر نيستند چرا اين فرياد و ناله عزيزان ما را در لبناننـمـى شـنـوند؟ و اگر كور نيستند، چرا اين كشته هائى كه هر روز دارد در لبنان و ايرانروى هم مى ريزد و جوان هاى عزيزى كه ما در جبهه ها و زن ها و بچه ها و مردهاى پير كهدر خـارج جـبـهه ها و در شهرها به هلاكت مى رسند، نمى بينند؟ اگر مى بينند و فاجعه مىدانـنـد، چـرا صـحبتى در كار نيست ؟ اگر علاقه به كيان اسلام ، علاقه به قرآن كريم ،عـلاقـه بـه حـرمـين شريفين دارند، چرا امروز كه دارد اين معالم دينى زير پا گذاشته مىشـود و تـهديد مى كند اسلام و قرآن و حرمين شريفين را، صحبتى نمى كنند؟ چرا باز كمكمـى كنند؟ چه شده است اينها را كه در حضور آنها اين مصائب واقع مى شود و در محضر همهايـنطور جنايت ها واقع مى شود و علاوه بر اينكه سكوت كرده اند، تاييد مى كنند. باز همقـرار داد كـمـپ ديويد را مى خواهند تاييد كنند، باز هم طرح فهد را مى خواهند تاييد كنند،باز هم اسرائيل را مى خواهند بشناسند. اين فاجعه ها را بايد ما با كى در ميان بگذاريم ؟با دولت هائى كه چشم و گوششان را بسته اند و بدون اراده تسليم امريكا شده اند؟ باملت هاى مظلومى كه تحت فشار اين
دولت ها دارند جان مى دهند؟
تا ملت ها آگاهى و انسجام پيدا نكنند محكوم به حكومت هاى فاسدند
بـايـد با ملت ها در ميان گذاشت ، همانطورى كه در ايران ، ملت ايران بود كه فاجعه اىكـه بـراى اسـلام بـه دست امريكا و سرسپردگان او كه رژيم منحوس پهلوى است ، پيشمـى آمـد، هـمـيـن جوان هاى ايران بودند و همين ملت ايران بود و همين ارتش ايران بود و هميننـيـروهـاى دريـائى و هـوائى و زمـيـنى ايران بود و همين سپاه پاسداران ايران بود و همينجوان هاى بسيج و عشاير ايران بود كه با هم وظيفه فهميدند، بيدار شدند و با هم مشت هارا گره كردند و با مشت ، تانك ها را از صحنه بيرون كردند. تا ملت ها يك همچو بيدارىپيدا نكنند و تا ملت ها يك همچو انسجامى پيدا نكنند، بايد بدانند كه محكوم به حكومت هاىفـاسـد و مـحكوم به امريكاى جنايتكار و ساير ابرقدرت ها هستند. با داشتن آنهمه ذخائر،آنـهـمـه امـكـانـات كـه اگـر يـك هـفـته نفت خودشان را به روى اين جنايتكارها ببندند تماممـسـائل حـل خـواهد شد، معذلك مى گويند كه ما اين كار را نمى كنيم . اين مصيبت ها را ما بهكجا بايد عرض كنيم جز به ساحت مقدس ‍ خداى تبارك و تعالى ؟ ما شكايت از اين حكومت هارا بـه كـجـا بـبـريـم جـز به ساحت مقدس خداى تبارك و تعالى ؟ ما چطور شكايت كنيم ازآنـهـائى كـه ايـران را كـه ايـسـتـاده اسـت و مـى خـواهـد درمـقـابـل هـمـه قـدرت هـا بـايـسـتـد و اسـلام را مـحـقـق كـنـد در دنـيـا، درمقابل اين ، طرح جهاد مى دهند و اسرائيل كه به جنگ با اسلام برخاسته است و با صراحتمـى گويد كه از نيل تا فرات مال من است و حرمين شريفين را از خود مى داند، سكوت كردهانـد. مـا ايـن دردهـا را كـجـا بـبـريـم ، ايـن مصيبت ها را پيش كى طرح كنيم ؟ اين سكوت هاىمرگبار را، سكوت هائى كه تاييد مى كند جنايتكاران را، اين سكوت هائى كه تشويق مىكـند ستمكاران را، بايد به كى عرضه كنيم و از كى بخواهيم كه عنايت كند و اين سكوتهـا را بـشـكـند؟ جمعيت تان كم است ؟ ثروتتان كم است ؟ نفتتان ناچيز است ؟ زمين هايتان كماست ؟ مراكز مهمى كه در سوق الجيشى بسيار معتبر است ، شما دستتان نيست ؟ همه امكاناتهست ، لكن يك چيز نيست و آن ايمان است . ايمان نيست .
آنچه كه ملت ما را پيروز كرد ايمان به خدا و عشق به شهادت بود
مـلت ايـران هـيچ نداشت و ايمان داشت و ايمان او را بر همه قدرت ها غلبه داد و مسلمان هاىهمه كشورها، دولت هاشان همه چيز دارند لكن ايمان ندارند، آنچه كه كشور ما را، ملت ما راپـيـروز كـرد، ايـمـان بـه خـدا و عـشـق بـه شـهـادت بـود، عـشـق بـه شـهـادت درمقابل كفر، در مقابل نفاق ، براى حفظ اسلام ، براى حفظ قرآن كريم . اين مهمان هاى عزيزما كه آمده اند، اينها حامل پيام ايران باشند به ملت ها كه خودتان بايد به فكر باشيد،نـنـشـينيد تا براى شما دست نشاندگان امريكا كار كنند. آنها در اين گرفتارى كه ايراندارد، براى باغ وحش خودشان شتر مى خرند! اين مصيبت را ما كجا ببريم ؟ چهارده تا شتربراى باغ وحش فلان سلطان منطقه از
خـارج مـى خـرنـد و بـا طـيـاره هـا مـى خـواهـنـد بـبـرنـد بـه آنمحل . اينها دارند همه چيز ما را مى برند و آنها شتر مى خرند! من نمى دانم كه اين گوش هاكـى بـاز مـى شـود. بـا نفخ صور بايد باز بشود؟ و اين چشم ها كى بينا مى شود و اينزبان ها كى گويا مى شود؟ (صم بكم عمى فهم لايعقلون .) همه اش سر لايعقلون است، (صم بكم عمى ) هم دنبال (لايعقلون ) است .
دولت عـراق ، اسـرائيـل را بـهـانـه قـرار داده بـراى فـرار ازچنگال عدل الهى
مـا بـحـمـدالله در جـبـهـه داخـل پـيروز هستيم و رزمندگان ما از همه طبقاتى كه بودند، چهنـيـروى دريـائى كـه امـروز بعضى از آنها در اينجا تشريف دارند و خدا حفظشان كند و چهنـيـروى زمـيـنـى و چـه نـيـروى هـوائى و چـه سـايـر قـواى مـسـلحمـثـل سـپـاه پـاسـداران و ديـگـران ، در صـحـنـه انـد و ايـسـتـاده انـد درمقابل هر پيشامدى . كشور ما كه سرمايه هاى بزرگ خود كه عبارت از جوان هاشان باشد،در طـبـق اخـلاص ‍ گـذاشـتـه انـد و براى اسلام . براى دين خداى تبارك و تعالى جهاد مىكـنند، براى هر پيشامدى كه براى مسلمين مى شود، اينها در صحنه اند، مضحك اين است كهدولت ما پيشنهاد مى كند كه راه بدهيد ما برويم با دشمن هاى شما جنگ بكنيم و اين را يكىاز شـرايـط قـرار مى دهد، براى اينكه مايوس از شماست و شما بايد شرط قرار بدهيد وآنها مى گويند كه بايد از هر چيزى كه ما كرديم بگذريد تا راهتان بدهيم ، آن هم چه راهدادنى . اينها مصيبت نيست كه بر اسلام وارد است كه يك جمعيت فداكار مى خواهند بروند بادشـمـن عـرب ، بـا دشـمـن اسـلام ، با دشمن حرمين شريفين ، با دشمن همه منطقه جنگ بكنند،(خودشان كه نشستند و بى تفاوت هستند، بلكه موافق هستند با آنها) از ما رشوه مى خواهندكـه راه بـه آنـهـا بـدهـيـد كـه ايـنـهـا بـرونـد آنـجـا، بـراى آنـهـا جـنـگ بـكـنـنـد؟مـثل يك نفر غريق كه دارد در دريا غرق مى شود و يكى مى رود نجاتش بدهد مى گويد چهبـه مـن مـى دهـى تـا اجـازه بـدهـم مـرا نـجـات بـدهـى . ايـنـهـا، دولت عـراق قـضـيـهاسـرائيـل را بهانه قرار داده براى اينكه از چنگال انتقام و عدالت الهى فرار كند. بهانهقـرار داده اسـت كـه بگويد شما اگر بخواهيد ما اجازه بدهيم برويد و ما غريق ها را نجاتبـدهيد، بايد از جناياتى كه به شما كرديم صرفنظر كنيد و يك دولت ، دو تا دولت ،صـلح بـاشند و متصالح باشند كه وارد بشوند و از آنجا بروند سراغ نجات ما. اين غيراز ايـن اسـت كه (صم بكم عمى فهم لا يعقلون )؟ مگر دولت ايران آنوقتى كه شمابهخـيـال خودتان قدرت داشتيد، غير از اين حرفى مى زند كه حالا مى گويد؟ اين همان را مىگـويد. دو تا مطلب ديگرى كه بزرگان اين كشور عنوان كردند و شرط قرار دادند، ايناز بـاب اين است كه از شما مايوس هستند، مى گويند شرط صلح ، شرط صلح اين باشدكه راه بدهيد تا برويم . آن شرطى را كه شما بايد با ما بكنيد، بگوئيد ما به شرطىصـلح مـى كـنـيـم كـه شـمـا بـيـائيـد از ايـنـجـا بـرويـد. ايـن ، غـيـر از ايـن اسـت كـهتعقل ندارند و چشم و گوش آنها را هواهاى نفسانى بسته است ؟
ايران براى همه كشورها حجت است
دولتمردان ما كه مى گويند اين بيچاره هائى كه از عراق بيرون كرديد و فرستاديد بهاينجا و ما با
آغـوش بـاز آنـها را پذيرائى مى كنيم . اينها وطنشان آنجاست ، يكى از شرايط ما اين استكـه آنـهـا را راه بدهيد، اين يك شرط غير معقول است ؟ يك شرطى است زائد بر آن كه ما ازاول گـفتيم راه دادن اهالى يك كشور در محل خودشان و اجازه دادن اينكه آوارگان از آنجا كهبـه زور بـيـرونـشـان كـرديـد، برگردند به جاى خودشان ، اين يك چيزى است كه ما يكشـرط زيـادى كـرديـم ؟! نـه ، ايـن امـرى اسـت طـبـيـعـى ،دنبال آن شرائط ماست ، ما اضافه نكرديم .
آتـش بـسـى كه صدام مى گويد، آتش بسى كه دنبالش آتش مى گشايد. راهى كه صداممـى خـواهـد بـه ما بدهد، راهى است كه نجات خودش را در آن راه مى يابد، نه راه مى خواهدبـراى اسـرائيـل بـدهـد. ايـن ، طـرفـيـن قـضـيـه را مـلاحـظـه كـرده اسـت ، اگـر مـاقـبـول كـنـيـم ، پـس ‍ مـصـالحـه واقـع شـده اسـت و صـدامـى هـا نـجـات پيدا كردند و اگرقـبـول نـكـنـيـم ، پـس مـعـلوم مـى شـود كـه مـا نـمـى خـواهـيـم جـهـاد كـنـيـم ، نمى خواهيم بااسـرائيـل جـنـگ كـنـيـم . مـا بـه آنـهـا مـى گـوئيـم كـه مـاقـبـول داريـم ، شـمـا كـنار برويد و كارشناس ها بيايند ببينند كه شما چه كرديد در اينكـشـور، چـه جـرم هـائى را مـرتكب شديد و كارشناس ها بيايند ببينند كه كى اين جنايت رامـرتكب شده است . لكن ما جنايات را غمض عين كنيم ، براى اينكه مى خواهيم براى شما كاركـنيم ، اينها از عجايبى است كه در تاريخ باز مى ماند، از عجايبى است كه تاريخ ضبطمـى كـنـد كـه ايـران مـى خـواسـت بـراى نـجـات عـرب ، كـهاسـرائيـل بـخـصـوص بـا عـرب مـخـالف است و براى نجات حرمين شريفين و براى نجاتكشورهاى اسلامى كه همه در تهديد اسرائيل هستند و براى مقابله با اين سرطان فاسد مىخـواسـت برود و دولت ها از او رشوه مى خواستند. اينها مسائلى است كه در تاريخ ثبت مىشود و ننگ هايى است كه بر پيشانى اين اشخاص ثبت خواهد شد.
تـا كـشـورهـاى اسـلامـى ، مـلت هـاى اسـلامـى ، آن مـعـنايى كه در ايران پيدا شد، الگوىخودشان قرار ندهند و تا خودشان به خيابان ها نريزند و بخواهند از دولت هاى خودشانكـه بـا اسـرائيـل بـايـد روبـرو بـشـويـد، گـمـان نـكـنـيـد كـه ايـن كـر و كـورهـا بـهتعقل برسند. ملت ها بايد بايستند و بخواهند از ارتش هاى منطقه خودشان و از دولت هاىمنطقه خودشان كه بيايند و با اين فلسطينى ها و با اين سورى ها كه مورد ظلم واقع شدهانـد، كـمـك كـنـنـد تـا اين غده سرطانى از بين برود. و اگر آنها هم تماشاگر باشند كهببينند چه مى شود، آنها هم بى تفاوت باشند و عذر اين باشد كه دولت ها بايد اين كاررا بـكـنند، اگر اينطور باشد، آنها هم در محضر خدا جواب صحيح ندارند. ايران حجت استبـر هـمـه كشورها. خداى تبارك و تعالى ممكن است كه در آخرت ، ايران را حجت قرار بدهدبر آنهائى كه به ظلم ساخته اند و تسليم ظالم شده اند و قيام نكرده اند. اگر اعتقاد بهخدا و معاد دارند، جواب بايد تهيه كنند براى خداى تبارك و تعالى . آن روز ديگر امريكاو اسـرائيـل نـمـى تـوانـنـد به دادتان برسند. و اگر به اين معانى اعتقاد ندارند، جواببـراى مـلت هـاى مـظـلوم دنـيـا بـايـد تـهـيـه كـنـنـد، جـوابنـسـل هـاى آتـيه كه خداى نخواسته با اين روشى كه اينها دارند، آنها در دام خواهند افتاد،جـواب بـايـد تـهيه كنند. اگر ارزش هاى ايمانى را هيچ حساب مى كنند، ارزش هاى نظامىخـودشـان را، ارزش هـاى مـلى خـودشـان را، ارزش هاى انسانى را در نظر بگيرند و براىچـهـار روز حـكـومـت كـردن ، زيـر بـار ذلت نـرونـد، آن هـم ذلت در تـحـت چـكـمـهاسرائيل .
مسلمان ها بايد از جا برخيزند، بايد قيام كنند. خدا فرموده است : (انما اعظكم بواحده انتـقوموالله مثنى و فرادى ). نگوئيد تنها هستيم ، تنهائى هم بايد قيام بكنيم ، اجتماعىهـم بـايـد قـيـام كنيم ، با هم بايد قيام كنيم . همه موظفيم به اينكه براى خدا قيامت كنيم وبراى حفظ كشورهاى اسلامى قيام كنيم ، در مقابل اين دو غده سرطانى كه يكى حزب فاسدبعث عراق است و يكى اسرائيل و هر دو سر منشاش امريكاست .
اگـر كـشـورهـاى اسـلامـى با هم قيام كنند اسرائيل بكلى از بين خواهد رفت عذر نيست پيشخداى تبارك و تعالى ، نه ما معذوريم و نه شما. عذر نيست كه ما نداشتيم چيزى ، همه چيزداريد. عذر نيست كه ما قدرت نداريم ، همه قدرتمندتر هستيد. وقتى روى هم بايستيد، روىهم دست برادرى با هم بدهيد، يك قدرت بزرگ جهانى را شما مى توانيد تحقق بدهيد. عذرنيست كه ما اسلحه نداريم ، سلاحى كه شما داريد دنيا ندارد و او سلاح نفت است . دنيا بهسلاح شما احتياج دارد، رگ حيات دنياست . اين سلاحى كه خداى تبارك و تعالى به اختيارشـمـا گذاشته است ، براى خداى تبارك و تعالى از او استفاده كنيد. اين قدرتى كه خداىتـبـارك و تـعـالى در بـازوان شـمـا گذاشته است ، براى خداى تبارك و تعالى به كاربـگـيـريـد. خـداونـد انـشـاءالله بيدار كند اين دولت ها را، خداوند انشاءالله هشيار كند اينجـمـعـيـت هاى فراوانى كه در عين حالى كه همه چيز دارند، تحت فشار ظلم هستند. من اميدوارمكـه هـمـانـطـورى كه ايران تاكنون آمده است و دست ستمكارها را كوتاه كرده است و خود روبـه يـك تـمـدن خـواهـد رفـت و ايـران را يـك ايـران آزاد ومـسـتـقـل قـرار داده اسـت ، ايـن آزادى و استقلال و اين حضور جمعى ، تا آخر باقى بماند. منامـيـدوارم كـه مـلت هـاى ايـن كـشـورهـاى اسـلامـى بـه ايـنمـسـائل تـوجـه كـنند و ننشينند تا اينكه وقت بگذرد. امروز، روزى است كه اگر با هم قيامكنند، اسرائيل بكلى از بين خواهد رفت . من اميدوارم كه اين دولت هائى كه در عين حالى كهاسـرائيـل بـا صـراحـت مـى گويد كه (من بايد همه اينجاها را بگيرم ) و اينجاها را ملكخـودش مـى دانـد و شـاهديم كه قدم قدم دارد پيش مى رود، اين دولت ها بيدار بشوند و باايـن ماده سرطانى كه خطرش براى همه منطقه و براى اسلام است ، قيام كنند و با حرف وصحبت و شوخى و مزاح مسائل را نگذرانند.
من اميدوارم كه اين دولت ها آنقدرى كه به باغ وحش خودشان اهميت مى دهند، به اسلام اهميتبدهند. خداوند انشاءالله اين قدرت هايى كه براى اسلام كار مى كنند پيروز كند و خداوندانشاءالله شما جوان هاى عزيزى كه از اول انقلاب تا حالا و از حالا به بعد هم در صحنهحـاضـريـد و بـراى اسلام كار مى كنيد، شما را تاييد كند. اميدوارم كه خداوند تمام مسلمينجهان را تاييد كند و از زير بار ستم قدرت هاى بزرگ خارج شوند.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 25/3/61
بيانات امام خمينى در ديدار با وزير كشور، و فرمانداران سراسر كشور
اميد است اداره شما عبادتگاه و خدمت هاى شما عبادت باشد
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا بـايـد از شـمـا دوسـتـان و عـزيـزان تـشـكـر كـنـم ، از راه هـاى دور آمـديـد و مـلاقـاتحـاصل شد و من عذر اين معنا را كه بتوانم امروز بحث طولانى بكنم ، اميد است بپذيريد. ولهذا من اكتفا مى كنم به اينكه به شماها دعا كنم .
مـن از خداى تبارك و تعال مسئلت مى كنم كه تمام كشور ايران ، هر جائى كه شما دوستانهـسـتـيـد و در هـر شغلى كه عزيزان ما اشتغال دارند، محلشان مهبط الهى باشد يعنى كارهابـراى خـدا، بـراى خـدمـت بـه بـنـدگـان خـدا، بـراى خـدمـت بـه اسـلام بـاشـد كـه اين ازبزرگترين عبادات است ، خدمت به خلق خدا و خدمت به اسلام .
امـيـد اسـت كـه در هـر جـا شـمـا هـسـتـيـد، اداره شـمـا و پـسـت هـاى شـمـامـبـدل بـشـونـد بـه يـك عـبـادتـگـاه و خـدمـت هاى شما همه عبادت باشد. و من اميدوارم كه درمـقابل آن رژيم سابق ، جاهائى كه مامورين بودند، مركز معصيت بود، امروز شما با تعهدبـه اسـلام و بـا تعهد به احكام اسلام و با تعهد به جمهورى اسلامى ، در خدمت بندگانخـدا و مـسـتـضـعـفين باشيد و بيشتر از همه طبقات ضعيف را ملاحظه كنيد و اين خود يك عبادتبـزرگ اسـت بـراى شـمـا و مـن اميدوارم كه شما به اين عبادت موفق باشيد و غنيمت بدانيداينكه در يك رژيمى واقع شديد، در يك حكومتى واقع شديد كه آن شغلى كه سابق معصيتبود، امروز عبادت است و آن اتاقى كه سابق در آن معصيت واقع مى شد، امروز با خدمت بهخـلق خـدا عـبـادتگاه است . و خداوند اين عبادتگاه را براى شما حفظ كند و شما را موفق كندكـه بـه ايـن عبادت بزرگ كه خدمت به جمهورى اسلامى و خدمت به مردم است بيشتر موفقبـشـويـد. و خداوند انشاءالله در جبهه هاى نبرد، اسلام را بر ضد كفر در هر جا هستند، درايـران ، در لبـنـان ، در فلسطين و جاهاى ديگر پيروز كند. انشاءالله كسانى كه ظلم بهايـن مـلت هـا مـى كـنـنـد، سـتـم بـه ايـن مـردم مـى كـنـنـد و بـرخـلاف اسـلامعـمـل مـى كـنـنـد، خـداونـد تبارك و تعالى آنها را ادب كند. و اميدوارم كه شما هر چه بيشترمـوفـق بـشـويـد بـه ايـنـكه براى اين مردم مستمند كار بكنيد و اجر آن را از خداى تبارك وتعالى بخواهيد. خداوند به همه شما توفيق بدهد.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 27/3/61
پيام امام خمينى به مناسبت سالروز تاءسيس جهاد سازندگى
بسم الله الرحمن الرحيم
27 خـرداد، روز تـاسـيـس جـهاد سازندگى را به عموم ملت انقلابى و شريف ايران و بههـمـه تـلاشـگـران متعهد و مومن در راه تحقق آرمان هاى ملت مسلمان ايران تبريك مى گويم ،روزى كـه بـا تـاسـيـس ايـن ارگان عظيم ، انقلاب اسلامى ما توانست به دورافتاده ترينمـنـاطـق كـشـور راه يـابـد و رسـالت تـاريـخى و اسلامى خود را با تمام كارشكنى ها بهاقـصـى نقاط كشور برساند. به راستى فرزندان اسلام ، خواهران و برادران ايثارگر،با عضويت در اين نهاد انقلابى ، با فداكارى بى نظير خود در ميان دشوارترين شرايطزنـدگـى و سـخـت ترين مناطق جغرافيائى كشور توانستند در مدتى كوتاه ، اينهمه آثارزنـده و ارزنـده را در تـمـام ابـعـاد براى مردم ستمديده ايران به ارمغان آورند. كم نيستندجـهـادگـرانـى كـه در راه بـهـبـود زنـدگـى مـردم مـحـروم و مـسـتـضـعـف مـا شـهـيـد و يـامـعـلول گـرديـده انـد و كـم نيستند خواهران و برادرانى كه در بدترين شرايط، دست بهاقـدامـات فـرهـنـگـى و عـمـرانـى زدنـد و بـه بـدتـريـنشكل به دست گروهكهاى از خدا بى خبر و منافقان دنياپرست شهيد گرديدند، چرا كه ايناز خـدا بـى خـبـران خـوب فـهـمـيـدنـد كـه ايـن جـوانـان جـهـادگـرند كه بذر انقلاب را دردل هر روستائى مى كارند و با آبادانى مناطق محروم است كه هر روستائى و شهرى محروم، سـربـازى مـى شـود پـاسـدار انـقـلاب اصـيـل اسـلامـى خـويـش ، چرا كه آمريكا و ايادىمـزدبـگـيـرش خـوب بـه ايـن نـتـيـجـه رسـيـده انـد بـا جهاد مقدس فرزندان اسلام است كهنـهـال انـقـلاب اسـلامـى در روسـتـاهـا و شـهـرهـاى دور افـتـاده ايـن آب و خـاك بـهگـل مـى نـشيند و تنها به همين دليل است كه هر جهادگرى را مانند رزمنده اى در ميدان نبردمى دانند كه از انقلاب و اسلام و ايران دفاع مى نمايد.
نقش جهاد سازندگى در جنگ ، كمتر از نيروهاى نظامى نبوده و نيست و اين اقرارى است مكرراز سوى فرماندهان ارتشى و سپاهى ما كه اگر جهاد نبود پيروزى با اين سرعت به دستنـمى آمد. بايد اعتراف كرد كه اينان بزرگترين آبرو را به انقلاب اسلامى خود داده اندو بـا تـعـهـد بـه اسـلام و ايـمـان به خداى تعالى در اين راه بهترين نمونه و الگوئىبـراى هـمـه جـوانان مسلمان و متعهد اسلامى گرديدند. امروز در گوشه و كنار كشور و درميان دورافتاده ترين روستاهاى محروم و بد آب و هوا كه قدم بگذاريد با ايثارگران جهادسـازنـدگـى مـواجـه مـى شـويـد كـه خيلى زودتر از شما خود را بدانجا رسانده اند و بانداشتن امكانات لازم ، با هر وسيله اى كه در اختيار داشته و دارند، با تمام وجود در از بينبردن
كـمـبـودهـا و مـشـكلات و بيمارى ها و نارسائى هاى مردم كوشش مى نمايند و در بسيارى ازمـوارد بـراى ايـجـاد وسائل رفاهى از ايثار جان خود دريغ نكردند. من هرگاه از نزديك باجـوانـان پـرشـور و پـرتـحـرك جـهـاد سـازنـدگـى مـواجـه مـى شـوم و يـا دروسـايـل ارتـبـاط جـمـعـى آثـار ارزنده فرهنگى و عمرانى آنان را شنيده و يا مى بينم ، ازدل بـراى موفقيت و سربلندى آنان دعا مى كنم . آفرين بر شما كه اينگونه به اسلام وانقلاب اسلامى آبرو داديد. درود بر شما كه براى تحقق آرمان هاى ملت مسلمان و انقلابىايـران و بـراى پـيـاده كـردن بـرنـامـه هـاى اسـلام عـاشـقـانـه بـهاسـتـقـبـال شـهـادت شـتافته ايد و عليرغم تبليغات واهى دشمنان ، اختلاف زبان و لباسمـانـع تـلاش فـردى و جـمـعـى شـما در اين راه نگرديده است و هم اكنون مشاهده مى كنيد كهچگونه با لباس هاى محلى و زبان هاى قومى دست در دست يكديگر در اين گردهمائى مهمشركت جسته ايد.
اميدوارم همانگونه كه در راه سازندگى كشور تمام نيروهاى مادى و معنوى خود را به كاربـسته ايد، از سازندگى خود و ديگران نيز كه مقدم بر همه سازندگى هاست غفلت نكنيدو همانگونه كه بارها يادآورى كرده ام سازندگى روح را بر سازندگى جسم مقدم داريدتـا بـه خـواست خداى تعالى با نيروى ايمان ، كارها به بهترين و سريعترين وجه پيشرود و هـر چـه زودتـر بـا كـمـك خـداونـد و يـكـديـگـر اين كشور را به خودكفائى و آبادىكامل برسانيم ، انشاءالله تعالى .
والسلام عليكم و رحمه الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 29/3/61
فرمان امام خمينى به حجت الاسلام زنجانى
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام آقاى حاج سيد ميرآقا زنجانى دامت افاضاته
بـر حـسـب درخـواسـت اهـالى مـحـتـرم و عـلمـاء اعـلام شـهـرسـتان زنجان ايدهم الله تعالى ،جـنـابـعـالى را بـه سـمت امام جمعه اين شهر منصوب مى نمايم كه انشاءالله تعالى ضمنبـرگـزارى ايـن فـريضه بزرگ الهى مردم را به وظايف مهم اسلامى و انقلابى ديگرىكـه دارنـد، آشـنـا سـازيـد و از تـفـرقه و اختلاف برحذر داريد. اميد است اهالى محترم نيزفرصت را مغتنم شمرده در انجام هر چه باشكوهتر اين نماز وحدتبخش كوشا باشند.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 29/3/61
بـيـانـات امام خمينى در ديدار با رئيس و مسؤ ولان شهربانى جمهورى اسلامى ، آگاهىودادستانى
بسم الله الرحمن الرحيم
وضـع پـليس در دنيا و در رژيم سابق اين بود كه همه در خدمت قدرتمندان بودند و نقشهآنـهـائى كه مى خواستند در كشورها سلطه پيدا كنند و نمى توانستند كه همه مردم را تحتنـظـارت قـرار دهـنـد ايـن بـود كـه نـفـر يـا افـراد مـقـتـدرى را بـر سـر هـمـه بـگـمارند،مـثـل رضـاخان كه يك آدم قلدرى بود و به اسم نجات ايران وارد شد و همه قدرت ها را دردست گرفت و در اختيار انگليس قرار داد.
پـليـس در دنـيـا در خـدمـت مـردم و بـيـچـاره هـا نـيـسـت ، دردنـبـال قـلدرهاست و اينكه مى بينيد همه قدرت ها نسبت به ايران بد شده اند و هر موضوعكـوچـكـى را بـزرگ و هـر امـر بـزرگـى را كوچك مى كنند، به خاطر اين است كه پليس وارتـش امـروز مـا غـيـر از هـمه كشورهاست . پليس با مردم مختلط است . الان پليس با سايرارگـان هـا بـا هـم و هـمـه در خـدمـت مـكـتـبـى هـسـتـنـد كـهسال ها كوبيده شده است . خدا خواست كه اين كشور را نجات داد و اين هم يك نعمتى بود كههمه متوجه اين مسائل بشوند.
ايـنـكـه مـى گـويـم دنـيـا چـيـزهـاى كـوچك خود را بزرگ و آنچه مربوط به ماست با بىتـوجـهى از آن مى گذرد، همين قضيه موزه عباسى بود كه آنقدرى كه من مطلع هستم ، راجعبـه آن اصـلا چـيـزى ذكـر نـكـردنـد. در حـالى كـه ايـن مـوضـوع يـكـى ازمسائل مهم پليسى بود كه اگر يك كشور دوست آنها صد مرتبه كمتر اين كار را انجام مىداد آنها بزرگ مى كردند.
ايـنـهـا از ايـران تـرسـيده اند، نه از افراد، بلكه از اين انسجام و اينكه پليس و ارتش ودولت در خـدمـت مـردم هـسـتـنـد و مـردم پـشـتيبان آنها مى باشند كه اگر براى يك پليس درخيابان گرفتارى پيدا شود مردم در رفع آن همكارى مى كنند.
ايـن مـطـلب را بـايـد هـمـيـشـه در ذهـن داشـتـه بـاشـيـد و بـهپـرسـنـل خـود تـذكـر دهـيـد كـه هـنـوز دسـت هـا در كـار اسـت و آنـهـاغـافـل نـشـسـتـه اند. آنها يك چيزى را از دست داده اند كه آن چيز منشا است كه همه چيز را ازدست آنها بگيرد. و اين مساله از منطقه هم گذشته و به خود آنها رسيده است . اين به خاطرآن اسـت كه همه در خدمت اسلام هستند و پليس هم در خدمت اسلام است . همين كارهاى شما عبادتاسـت و شـمـا در مـقـابـل خـداونـد تـعـالى بـراى كـشف اين مساله ارزش داريد، چون شما بهكشورى آبرو مى دهيد كه براى خدا قيام كرد. و من بايد از اين كشفى كه كرديد تشكر كنمكه زحمت كشيديد و ماه ها روى آن كار كرديد.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 30/3/61
بـــيــانـات امـام خـمـيـنـى در جـمـع گروهى از علما، ائمه جماعات و روحانيون و وعاظ قموتهران
اين مجالس عزا يك سازماندهى سرتاسرى كشورهاى اسلامى است
بسم الله الرحمن الرحيم
قـبـلا بـايـد تـشـكـر كنم از آقايان روحانيون و آقايان خطبا كه از تهران و از قرارى كهگفته اند، از قم تشريف آورده اند و خدمتشان رسيديم و اميدوارم كه همه موفق به خدمت بهاسلام و مسلمين باشند.
مطالب زياد است ، لكن يك مطلب راجع به آقايان خطبا و علما عرض مى كنم و يك مطلب همراجـع بـه مـسـائل روز كـه ابـتـلاء بـه آن داريم . آن مطلبى را كه راجع به آقايان خطباعرض مى كنم اين است كه عمق اين كارى را كه شما داريد و عمق ارزش مجلس هاى عزادارى ،كم معلوم شده است و شايد پيش بعضى هيچ معلوم نشده است . اينكه در روايات ما براى يكقـطـره اشـك بـراى مـظـلوم كـربـلا آنـقـدر ارزش قائلند، حتى براى تباكى (به صورتگـريـه درآمـدن ) ارزش قـائلنـد، نـه از باب اين است كه سيد مظلومان احتياج به اين كاردارد و نه اين است كه فقط براى ثواب بردن شما و مسلمين شما باشد، گرچه همه ثوابهـا هـسـت ، لكن چرا اين ثواب را براى اين مجالس عزا آنقدر عظيم قرار داده شده است و چراخـداونـد تبارك و تعالى براى اشك و حتى يك قطره اشك و حتى تباكى ، آنقدر ثواب دادهاسـت ؟ كـم كـم اين مساله از ديد سياسى اش معلوم مى شود و انشاءالله بعدها بيشتر معلوممـى شـود، ايـنـكـه بـراى عـزادارى ، بـراى مجالس عزا، براى نوحه خوانى ، براى اينهاايـنـهـمه ثواب داده شده است ، علاوه بر آن امور عباديش و روحانيش ، يك مساله مهم سياسىدر كـار بـوده اسـت . آن روزى كـه ايـن روايـات صـادر شـده است ، روزى بوده است كه اينفـرقـه نـاجيه مبتلا بودند به حكومت اموى و بيشتر عباسى ، و يك جمعيت بسيار كمى ، يكاقليت كمى در مقابل قدرت هاى بزرگ . در آنوقت براى سازمان دادن به فعاليت سياسىايـن اقـليـت ، يـك راهـى درسـت كـردنـد كـه ايـن راه ، خـودش سـازمـانـده اسـت و آن ،نقل از منابع وحى ، به اينكه براى اين مجالس اينقدر عظمت هست و براى اين اشك ها، آنقدردر حـول و بـر ايـن اشـك ها و عزادارى ها، شيعيان با اقليت آنوقت اجتماع مى كردند و شايدبـسـيـارى از آنـهـا هـم نـمى دانستند مطلب چه هست ، ولى مطلب ، سازماندهى به يك گروهاقـليـت در مـقـابـل آن اكـثـريـت هـا. و در طـول تـاريـخ ، ايـن مـجالس عزا كه يك سازماندهىسرتاسرى كشورها هست ، كشورهاى اسلامى هست و در ايران كه مهد تشيع و اسلام و شيعههـسـت ، در مقابل حكومت هائى كه پيش مى آمدند و بناى بر اين داشتند كه اساس اسلام را ازبـيـن بـبـرنـد، اسـاس ‍ روحـانـيـت را از بـيـن بـبـرنـد، آن چـيـزى كـه درمقابل
آنـهـا، آنـهـا را مـى تـرسـانـد، ايـن مـجـالس عـزا و ايـن دسـتـجـات بـود. در دفـعـهاول كه مرا از قم گرفتند و بردند، در بين راه اين بعضى از اين مامورينى كه بودند درآن اتـومـبـيـل مـن ، مـى گـفـت كـه مـا آمـديـم سـراغ شـما، از اين چادرهائى كه در قم بود مىترسيديم كه مبادا اينها مطلع بشوند و ما نتوانيم انجام وظيفه كنيم . اينها كه هيچ ، قدرتهـاى بـزرگ از اين چادرها مى ترسند، قدرت هاى بزرگ از اين سازمانى كه بدون اينكهدست واحدى در كار باشد كه آنها را مجتمع كند، خود به خود ملت را به هم جوشانده اند درسراسر يك كشور، كشور پهناور، در ايام عاشورا و در دو ماه محرم و صفر و در ماه مبارك ،ايـن مجالس است كه مردم را دور هم جمع كرده است . و اگر يك مطلبى بخواهد براى اسلامخـدمـتـى بـكند و شخصى بخواهد كه مطلبى را بگويد، سرتاسر كشور به واسطه همينگـويندگان و خطبا و ائمه جمعه و جماعت يكدفعه منتشر مى شود و اجتماع مردم در تحت اينبـيـرق الهـى ، ايـن بـيـرق حـسينى ، اسباب اين مى شود كه سازمان داده شده باشد. اگرقـدرت هـاى بزرگ در منطقه هاى خودشان بخواهند كه يك اجتماعى ايجاد كنند، با فعاليتهـاى زيـادى كـه شـايـد چـنـد روز يـا چـند دهه مى كنند، در يك شهرى ، يك عده فرض كنيدصـدهزار نفرى ، پنجاه هزار نفرى ، با خرج هاى زياد و زحمت هاى زياد مجتمع مى شوند وبـه قـول آن كـسـى كـه مـى خواهد صحبت كند، گوش مى دهند لكن شما مى بينيد كه براىخـاطـر همين مجالسى كه مردم را به هم پيوند داده است ، اين مجالس عزائى كه مردم را بههم جوش داده است ، به مجرد اينكه يك مطلبى پيش ‍ مى آيد، در يك شهر نه ، در سرتاسركـشـور، تـمـام قـشـرهـاى مردم و عزاداران حضرت سيدالشهدا مجتمع مى شوند و احتياج بهاينكه زياد زحمت كشيده بشود و تبليغات بشود، ندارد. با يك كلمه ، وقتى مردم ببينند كهاين كلمه از حلقوم سيدالشهدا. سلام الله عليه بيرون مى آيد، همه با هم مجتمع مى شوند.ايـنـكـه بـعـضـى از ائمـه (شايد امام باقر بوده ، من الان خوب يادم نيست . مى فرمايد كهبـراى مـن يك نفر نوحه سرا در منا بگذاريد كه آنجا براى من گريه بكند و عزا بگيرد،نه اين است كه حضرت باقر سلام الله عليه احتياج به اين داشته است و نه اينكه براىاو شخصا فايده اى داشته است ، لكن جنبه سياسى اين را ببينيد، در منا آنوقتى كه از همهاقـطـار عـالم آدم مى آيد آنجا، يك كسى بنشيند يا اشخاصى نوحه سرائى كنند براى امامبـاقر و جنايت كسانى كه با او مخالفت كردند و او را مثلا به شهادت رساندند، ذكر كندو اين مساله موجى باشد در همه دنيا اين مجالس عزا را دست كم گرفتند.
هيچ قدرتى نمى توانست 15 خرداد را بيافريند، مگر قدرت خون سيدالشهدا(ع )
شـايـد غـربـزده هـا بـه مـا مـى گـويـنـد كـه مـلت گـريـه و شـايد خودى ها نمى توانندتحمل كنند كه يك قطره اشك مقابل چقدر ثواب است ، يك مجلس عزا چقدر ثواب دارد، نتواندهـضم كنند و نتوانند هضم كنند آن چيزهائى كه براى ادعيه ذكر شده است و آن ثواب هائىكـه بـراى دو سـطـر دعـا ذكـر شـده اسـت ، نـمى توانند اين را ادراك كنند و هضم كنند. جهتسياسى اين دعاها و اين توجه به خدا و توجه همه مردم را به يك نكته ، اين ، اين است كهيك ملت را بسيج مى كند براى يك مقصد اسلامى . مجلس عزا نه براى اين است كه گريهبكنند براى سيدالشهدا و اجر ببرند، البته اين هم هست . و ديگران را اجر
اخروى نصيب كند، بلكه مهم ، آن جنبه سياسى است كه ائمه ما در صدر اسلام نقشه اش راكـشـيده اند كه تا آخر باشد و آن ، اين اجتماع تحت يك بيرق ، اجتماع تحت يك ايده ، و هيچچـيـز نـمـى تـوانـد اين كار را به مقدارى كه عزاى حضرت سيدالشهدا در او تاثير دارد،تـاثـيـر بـكـنـد. شما گمان نكنيد كه اگر اين مجالس عزا نبود و اگر اين دستجات سينهزنى و نوحه سرائى نبود، 15 خرداد پيش ‍ مى آمد. هيچ قدرتى نمى توانست 15 خرداد راآنـطـور كـنـد، مگر قدرت خون سيدالشهدا، و هيچ قدرتى نمى تواند اين ملتى كه از همهجـوانـب بـه او هـجـوم شـده اسـت و از هـمـه قدرت هاى بزرگ براى او توطئه چيده اند، اينتـوطـئه هـا را خـنـثـى كـنـد، الا هـمـيـن مجالس عزا. در اين مجالس عزا و سوگوارى و نوحهسـرائى براى سيد مظلومان و اظهار مظلوميت يك كسى كه براى خدا و براى رضاى او جانخـودش و دوسـتان و اولاد خودش را فدا كرده است ، اينطور ساخته جوانانى را كه مى رونددر جـبهه ها و شهادت را مى خواهند و افتخار به شهادت مى كنند و اگر شهادت نصيب شاننشود متاثر مى شوند، و آنطور مادران را مى سازد كه جوان هاى خودشان را از دست مى دهندو باز مى گويند باز هم يكى دو تا داريم . اين مجالس عزاى سيدالشهداست و مجالس دعاو دعـاى كـمـيـل و سـايـر ادعـيـه اسـت كه مى سازد اين جمعيت را اينطور و اساس را اسلام ازاول بـنـا كرده است ، به طورى كه با همين ايده و با همين برنامه به پيش ‍ برود و اگرچـنـانـچـه واقـعـا بـفـهـمـند و بفهمانند كه مساله چه هست و اين عزادارى براى چه هست و اينگـريـه بـراى چـه ايـنـقدر ارج پيدا كرده و اجر پيش خدا دارد، آنوقت ما را ملت گريه مىگـويـند، ما را ملت حماسه مى خوانند. اگر بفهمند آنها كه حضرت سجاد سلام الله عليهكه همه چيزش را در كربلا از دست داد و در يك حكومتى بود كه قدرت بر همه چيز داشت ،اين ادعيه اى كه از او باقى مانده است چه كرده است و چطور مى تواند تجهيز بكند، به مانـمى گفتند كه ادعيه براى چيست . اگر روشنفكران ما فهميده باشند كه اين مجالس و ايندعـاهـا و ايـن ذكرها و اين مجالس مصيبت جنبه سياسى و اجتماعى اش چيست ، نمى گويند كهبـراى چـه ايـن كـار را بـكنيم . تمام روشنفكرها و تمام غربزده ها و تمام قدرتمندها اگرجـمـع بـشوند نمى توانند يك 15 خرداد را ايجاد كنند، آنچه اين قدرت را دارد اين است كهدر تحت لواى او همه مجتمعند. ما كه داد مى زنيم كه ما اسلام را مى خواهيم و جمهورى اسلامىرا مى خواهيم ، براى اينكه در جمهورى اسلامى به نام اينكه اسلامى است و براى خداست ،همه ملت مجتمع هستند و ما ديديم كه براى خاطر همين جمهورى اسلامى بودند و براى خاطرهـمـين كه براى خدا قيام كردند، اين جمهورى اسلامى برخوردار از چه قدرتى از ملت و ازساير كشورها هم برخوردار شده است .
ما ملتى هستيم كه با همين گريه ها قدرت 2500 ساله را از بين برديم
مـلت مـا قـدر ايـن مـجالس را بدانند، مجالسى است كه زنده نگه مى دارد ملت ها را، در ايامعـاشـورا زيـاد و زيـادتـر و در سـايـر ايام هم غير اين ايام متبركه ، هفته هاست و جنبش هاىايـنـطـورى هست . اگر بعد سياسى اينها را اينها بفهمند، همان غربزده ها هم مجلس بپا مىكـنـنـد و عـزادارى مـى كـنـنـد، اگر چنانچه ملت را بخواهند و كشور خودشان را بخواهند. مناميدوارم كه هر چه بيشتر و هر چه بهتر اين مجالس ‍
برپا باشد. و از خطباى بزرگ تا آن نوحه خوان در اين تاثير دارد. آن كه ايستاده پاىمنبر چند شعر مى گويد و چند شعر مى خواند، با آن كه در منبر است و خطيب است ، اينها هردو در اين مساله تاثير دارند، تاثير طبيعى دارند، گرچه خود بعضى اشخاص هم نداننددارنـد چـه مى كنند، من حيث لايشعر. تقريبا ما به اين مرتبه رسيده ايم كه ملت ما يكدفعهيـك انـقلابى كرد و يك انفجارى درش حاصل شد كه نظير آن در هيچ جا نبود. يك ملتى كههـمـه چـيـزش وابسته بود و اين رژيم سابق همه چيز اين را از دست داده بود و همه شرافتانـسـانـى ايـن كـشـور را از دسـت داده بـود و هـمه چيز ما را وابسته كرده بود، يكدفعه يكانفجارى حاصل شد كه نظير آن در هيچ جا نبود. يك ملتى كه همه چيزش وابسته بود و اينرژيم سابق همه چيز اين را از دست داده بود و همه شرافت انسانى اين كشور را از دست دادهبـود و هـمـه چـيـز مـا را وابـسـتـه كـرده بـود، يـكـدفـعـه يـك انـفـجـارىحاصل شد كه اين انفجار در بركت همين مجالسى كه همه كشور را، همه مردم را دور هم جمعمى كرد و همه به يك نقطه نظر مى كردند. اين مساله را بايد آقايان خطبا و ائمه جماعت وائمـه جـمـعـه ، درست بيشتر از آنقدرى كه من مى دانم ، براى مردم تشريح كنند، تا اينكهگمان نكنند كه ما يك ملت گريه هستيم . ما يك ملتى هستيم كه با همين گريه ها يك قدرتدو هزار و پانصد ساله را از بين برديم .
از بـاب ايـنـكه تذكر به آقايان و مومنين نفع دارد، دو سه تا جمله هم اينطورى عرض مىكنم و آن اينكه همه آقايانى كه در هر جاى از اين كشور هستند و صداى من را مى شنوند، چهاز طبقه علما و ائمه جماعات و جمعه و چه از طبقه خطبا كه آنها هم از علما هستند و كسانى كهدر بـلاد (از روحانيون ) متصدى اين امور هستند، توجه به اين معنا داشته باشند كه امروزآبـروى جـمـهـورى اسـلامـى به دست شما بسته است . اگر خداى نخواسته يك دخالت هاىبـيـخـود و بـيـجـا، يـك كـارهائى كه از روحانيون صحيح نيست ، انجام بدهيد، اين جمهورىاسـلامـى لكـه دار مـى شـود، دولت بـايـد به قدرت خودش باقى باشد و امروز دولت ،دولت اسلامى است و بر همه ماها فريضه است كه از اين دولت اسلامى پشتيبانى بكنيم .مـامـوريـنـى كـه از دولت مـى آيـد، در هـمـه جـا، مـامـوريـن دولت اسـلامـى است . اگر خداىنـخـواسـتـه از يـك مـامـور كـه مـن حـيـث ايـنـكـه درسـت اطـلاع بـرمـسـائل نـدارد يـا اشـتـبـاه مـى كـنـد، يـك مـطلبى كه بر خلاف ذائقه شماست يا بر خلافمسائل اسلامى است ، از او صادر بشود، مقابله نكنيد، تضعيف نكنيد، او را نصيحت كنيد. اگرچـنـانـچـه نـصـيـحـت را گـوش نـكرد، به مصادر امور مراجعه كنيد. ائمه جمعه بلاد نصب وعـزل نـكـنـند و كسانى كه در بين ارتش يا ساير ارگان ها انجمن هاى اسلامى دارند، اينهادخـالت هاى غير چيزهائى كه بر عهده آنها نيست نكنند. ارشاد بكنند دولت را، ارشاد بكنندمـامـورين دولت را و همه كسانى كه در پيش آنها هست ، آنها را ارشاد بكنند. و اگر چنانچهكـسـى هـم بـه گـوش بـه ارشاد نداد، به مصادر امورى كه مسؤ وليت دارند مراجعه كنند،حـل خـواهـد شـد. بـراى حـفـظ حـيـثـيت اسلام كه شماها پاسدار آن هستيد و حفظ حيثيت جمهورىاسـلامى كه شماها نگهبانان آن هستيد، از كارهائى كه نبايد انجام بدهيد و از كارهائى كهدخـالت در امـور اجـرائى اسـت كـه بـا كـسـى ديـگـرى اسـت كـه انـجـام بـدهـد، مـسـتـقـيـمـاعـمـل نكنيد، ارشاد بكنيد همه را، نظر ارشادى داشته باشيد. اگر يك مطلب اشتباهى از يكاسـتـانـدار واقـع شد يا از يك فرماندار، در منابر نبريد اين را و آبروى او را بريزيد،ايـن امـرى اسـت كـه خـدا راضـى نيست ، به او بگوئيد در خلوت و با او تفاهم كنيد و از اوبخواهيد كه رويه را تغيير بدهد. اگر نداد، به مصادر امور مراجعه كنيد. مستقيما بخواهيداين كار را بكنيد، حيثيت جمهورى اسلامى و
حـيـثـيـت اسـلام در دنيا لكه دار مى شود و شما حافظ اين حيثيت هستيد و فريضه است براىهمه ما حفظ حيثيت اين جمهورى اسلامى . شما مى بينيد كه امروز همه قلم ها و همه زبان ها ازابـرقـدرت ها يا دولت هاى مرتبط به آنها، بر ضد اين جمهورى اسلامى تجهيز شدند وهمه با يك رويه خاصى عمل دارند مى كنند، ما ديگر بهانه دست آنها ندهيم .
و مـن ايـن يـك كـلمـه را عـرض بـكـنـم ، شـايـد قبلا هم عرض كرده باشم ، و آن اينكه من ازاول كـه در ايـن مـسـائل بوديم و كم كم آثار پيروزى داشت پيدا مى شد، در مصاحبه هائىكـه كردم ، چه با كسانى كه از خارج آمدند، حتى در نجف و در پاريس و چه در حرف هائىكـه خـودم زدم ، ايـن كـلمـه را گـفـتـه ام كـه روحـانـيـونشـغـل شـان يك شغل بالاتر از اين مسائل اجرايى است و اگر چنانچه اسلام پيروز بشود،روحـانـيـون مـى رونـد سـراغ شـغـل هـاى خودشان ، لكن وقتى كه ما آمديم و وارد در معركهشـديـم ديـديم كه اگر روحانيون را بگوئيم كه برويد سراغ مسجدتان ، اين كشور بهحـلقـوم آمـريـكـا يا شوروى مى رود. ما تجربه كرديم و ديديم كه اشخاصى كه در راسواقع شدند و از روحانيون نبودند، در عين حالى كه بعضى شان هم متدين بودند، از بابايـنـكـه آن راهـى كـه مـا مـى خـواسـتـيـم بـرويـم و آن راهـى كـهمـستقل باشيم و با نان و جو خودمان بسازيم و زير فرمان قدرت هاى بزرگ نباشيم ، آنراه ، بـا سـليـقه آنها موافق نبود. و لهذا چون آنجا ديديم كه ما نمى توانيم در همه جا يكافـرادى پـيدا بكنيم كه صددرصد براى آن مقصدى كه اين ملت ما براى آن ، جوان هاشانرا دادنـد و امـوالشـان را دادنـد، نـمـى تـوانـيـم پـيـدا بكنيم ، ما تن داديم به اينكه رئيسجـمـهـورمـان از عـلما باشد و گاهى رئيس فرض كنيد كه نخست وزيرمان هم همين طور. و درجـاهـاى ديگر هم كه قبلا گفته بوديم ، بنا نداريم اينطور باشد و الان هم عرض مى كنمهر روزى كه ما فهميديم كه اين كشور را يك دسته از اين افرادى كه روحانى نيستند، بهآنـطـور كـه خـداى تـبارك و تعالى فرموده است ، اداره مى كنند، آقاى خامنه اى تشريف مىبـرنـد سـراغ شـغـل روحـانـى بـزرگ خودشان و نظارت بر امور و ساير آقايان هم همينطـور. مـا ايـنـطـور نـيـست كه هر جا يك كلمه اى گفتيم و ديديم مصالح اسلام ، حالا ما آمديمديديم اينجورى نيست ، اشتباه كرده بوديم ، بگوئيم ما سر اشتباه خودمان باقى هستيم . ماهـر روزى فهميديم كه اين كلمه اى كه امروز گفتيم اشتباه بوده و ما قاعده اش اين است كهيـك جـور ديـگـر عـمل بكنيم ، اعلام مى كنيم كه آقا اين را ما اشتباه كرديم ، بايد اينجورىبـكـنـيم . ما دنبال مصالح هستيم ، نه دنبال پيشرفت حرف خودمان . (به من مهلت بدهيد كهعرايضم را به آقايان بكنم ). بنابر اين مساله يك چيزى نيست كه آقايان به ما بگويندشـمـا آن روز ايـنـجـورى گـفـتـيـد. راسـت اسـت ، مـا آن روزخـيـال مى كرديم كه در اين قشرهاى تحصيلكرده و متدين و صاحب افكار، افرادى هستند كهبتوانند اين مملكت را به آنجورى كه خدا مى خواهد، ببرند، آنطور اداره كنند، وقتى ديديمكه نه ، ما اشتباه كرديم ، آمدند بعضى شان خودشان را به ما جا زدند، ما هم كه غيب نمىدانيم ، و بعضى شان هم خوب بودند لكن رايشان با راى ما مخالف بود، ما از حرفى كهدر مـصـاحـبـه ها گفتيم ، عدول كرديم و موقتا تا آنوقتى كه اين كشور را به غير روحانىمى تواند اداره كند، آقايان روحانيون به ارشاد خودشان و به مقام خودشان برگردند ومحول مى كنند دستگاه هاى اجرائى
را به كسانى كه براى اسلام دارند كار مى كنند و تا مساله اينطور است كه ابهام پيش ماهـسـت ، احـتـمـال هـسـت . اگـر در يـك مـيـليـون احـتـمـال ، يـكاحـتـمال ما بدهيم كه حيثيت اسلام با بودن فلان آدم يا فلان قشر در خطر است ، ما ماموريمكـه جـلويـش را بـگـيـريـم ، تـا آنـقدرى كه مى توانيم . هر چه مى خواهند به ما بگويند،بگويند كه كشور ملايان ، حكومت آخونديسم و از اين حرف هائى كه مى زنند، و البته اينهـم يـك حـربـه اى است براى اينكه ما را از ميدان به در كنند. ما نه ، از ميدان بيرون نمىرويـم . خـوب ، ايـن مـقـدار از حرف ها بود كه با آقايان عرض كرديم و اميدوارم كه در ماهمبارك رمضان ، اين ماه بزرگ ، هم دعا كنند به اين جمهورى اسلامى و هم هدايت كنند مردم راكه مردم در صحنه باقى باشند.
ما بايد از راه شكست عراق دنبال لبنان برويم
مـردم گـمان نكنند كه ما ديگر پيروز شديم و احتياج به وجود آنها نيست . احتياج به وجودآنـها هست و هميشه هست . دولت تنهائى نمى تواند همه امور را اداره كند، ملت را بايد همراهداشـتـه بـاشـد. مـا هـم جـنـگ مـان تـمـام نـشـده ، الان درحـال جـنـگ هـستيم و تا در حال جنگ هستيم جوان هاى ما بايد به جبهه ها كمك كنند. همانطورىكـه تـا حـالا جـوان هاى عزيز ما در جبهه ها رفتند و بسيارى از آنها به لقاءالله و فيضشـهادت رسيدند، امروز هم ما احتياج به آنها داريم ، توطئه ها رو به رشد است . مساله اىكه بايد در اين جنبه اى كه مربوط به روز است عرض كنم ، اين ا ست كه بعد از آنكه اينقـدرت هـاى بـزرگ و خصوصا آمريكا در همه توطئه ها فلج شد و شكست خورد و مى بيندكه اين جنگى هم كه او براى ما بپا كرده است ، اين هم دارد به آخر مى رسد انشاءالله ، يكتوطئه ديگرى عميق تر اجرا كرده است كه در اين توطئه ، ما هم يك قدرى بازى خورديم وآن ايـن اسـت كـه يـك نـكـتـه اى كـه پيش ما خيلى بزرگ است و ما نسبت به آن حساسيت زيادداريم ، آن غائله را پيش آورد تا اينكه ملت ما را از آن مطلبى كه در كشور خودش مى گذردو از آن جـنـگـى كـه در خـودش مـى گـذرد، غـافـل كـنـد، قـضـيـه هـجـوماسرائيل به لبنان . آمريكا مى دانست كه ما و ملت ما نسبت به لبنان حساسيت داريم و نسبتبـه اسـرائيـل هـم از آن طـرف حـساسيت داريم ، اين دام را آمريكا درست كرد، يعنى آن نوكرخودش را فرستاد به اينكه حمله كند به لبنان و آنهمه خسارات وارد كند و آنهمه جنايات. و مـا مـى دانـيـم كـه اگـر مـيـليـون هـا جـمـعيت را از بين ببرند و يك مطلبى براى آمريكاحـاصـل بـشود و يك نفعى برسد، مى گويد همه بروند از بين . اين را ما از ابرقدرت هاشـنـاخـتـه ايـم . آنـها در فكر اين نيستند كه در لبنان به زن و بچه مردم و به بلاد اينمستمندان و بيچارگان چه مى گذرد، آنها دنبال اين هستند كه صدام را در اين طرف سرجاىخـودش نـگـه دارنـد و ايران كه در نظر آنها خيلى اهميتش بيشتر از لبنان و جاهاى ديگرىاسـت ، بـراى آنـها محفوظ بماند. آمريكا مى بيند كه ما هم مرز با شوروى هستيم ، آن هم درطـول صـدهـا كيلومتر و آن چيزى كه آمريكا را به وحشت مى اندازد، آن شوروى است و آن مىتـرسـد از ايـنـكـه اگـر چنانچه صدام از بين برود، شوروى بتواند در اينجاها يك غلطىبكند، لكن ما مى دانيم كه نمى تواند، بعد از اينكه ملت اينطور كه هست و در صحنه هست ،باشد، هيچ كس نمى تواند. علاوه بر آن ، مى بينند

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation