بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 16, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
     SAHIFE15 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

مـسـاله اى است بسيار مهم لكن معلوم شد كه منافعش بيشتر از ضررهايش بود. آن انسجامىكه در اثر جنگ ، بين قشرها پيدا شد و آن معناى روحانى و معنوى اى كه در خود سربازانعـزيز از ارتش و ژاندارمرى و سپاه پاسداران به نمايش گذاشته شد و آن روح تعاونىكـه در هـمـه ملت از زن و مرد در سرتاسر كشور تحقق پيدا كرد، به دنيا فهماند كه اينمـسـاله اى كـه در ايـران اسـت بـا هـمـه مـسـائل جـداسـت . ايـنـجـا از بـاب ايـنـكـهاصـل نـهـضـت را خود ملت كرد و به ثمر رساندنش هم به دست خود ملت شد، چيزهائى كهبـرضـد اين نهضت و برضد اين انقلاب است ، باز به دست خود ملت از سر راه برداشتهمى شود و انشاءالله اين هم به زودى حل خواهد شد.
مـسـاله گـرانـى و مـسـاله احـتـكـار و ايـنها هم كرارا گفته شده است به اينكه اينهائى كهگـرانـفـروشـى مـى كـنند، اينهائى كه احتكار مى كنند، اينها انصاف داشته باشند كه اينمـلتى كه با خون خودش و با زحمت خودش شما را به از آن اختناق بيرون آورد و مساله آنناامنى به صورت قانونى را از بين برد، هيچ انصاف نيست كه شما با اين ملت و اين !!!با اين مستضعفين اينطور كنيد. مى دانيد كه گرانى و احتكار تلخى اش به ذائقه مستضعفينو عـامـه مـردم مـحـروم اسـت ، مـشـكـل براى اينهاست و الا آنهايى كه بالانشين اند و از طبقاتمـسـتكبر هستند و بالانشين ، آنها برايشان اين امور خيلى مطرح نيست ، هم ذخيره ها دارند و هماموال زياد، هر قيمتى هم باشد مى توانند تهيه كنند، اين مستضعفين هستند كه بار اين زحمتبـه دوش آنهاست و بار انقلاب هم به دوش قوى محترم آنها بود و هست و اميدواريم كه اينمـسـاله هـم حل بشود، با انصاف فروشندگان و ثروتمندان و با توجه اولياء امور. اينمـسـائل داخـلى يـك مـسـائلى اسـت كـه ولو بـه دراز مـدتحل مى شود. بحمدالله جهاد سازندگى به طورى كه آقا خواندند و ريز اين فعاليت ها رادادنـد، بـسـيـار انـسـان را دلخوش مى كند و اميدوارم كه فعاليت بيشتر از اين بشود و بهروسـتـاهـا، بـه مـسـتـضـعـفـيـن ، بـه مـحـرومـيـنـى كـه درطـول تـاريـخ مـحـروم بودند، به اينها بيشتر رسيدگى بشود و مى شود. و من تشكر مىكـنـم از ايـنهمه زحمت ها و اميدوارم كه از اين به بعد هم آقاى نورى كه در اين جرگه واردشـده انـد، بـا هـدايـت هـائى كـه مـى كـنـنـد و زحمت هائى كه مى كشند و با زحمت هاى سايربـرادرهـاى مـحـتـرم مـشـكـل هـم هـر چـه بـاشـد، انـشـاءاللهحـل بـشـود. مـشـكـل هـاى داخـلى مـا يـك قـسـم مـشـكـلات هـسـت كـه بـه دسـت خـودمـان بـايـدحـل بـشود و همه ملت بايد در اين باب كوشش كنند، آنهائى كه كار مى توانند بكنند كاربـكـنـنـد، زراعـت مـى تـوانـنـد بـكـنـنـد زراعـت بـكـنـنـد و ايـنمـشـكـل را، مـشـكـل اقـتـصـادى را بـا دسـت خـود مـلت انـشـاءاللهحل بشود و ملت ما به خودكفائى انشاءالله برسد.
دانشگاه را بايد با جديت باز كنند و به طور حتمى اسلامى اش كنند
مشكل دانشگاه هم حل شده است و مى شود. من از بعضى روزنامه ها گله بايد بكنم كه گاهىدر تيترهايشان يك مطلبى كه از يك راه مى خواهد برود، منحرفش مى كنند به راه ديگر. مامى گوئيم دانشگاه ها بايد باز بشود و در خلال باز شدن زحمت كشيده بشود از جناح خوددانشگاهى ها و از جناح
روحانيون و جناح هاى ديگرى خدمت كنند تا اينكه دانشگاه ها به آن تربيت اسلامى برسند.مى بينيم كه گاهى وقت ها در روزنامه ها مى گويند كه دانشگاه ها تا اصلاح نشود، نبايدبـاز بـشـود، گـاهـى هـم گـردن مـن مـى گـذارند اين حرف را. من از آنها گله دارم كه من مىگويم كه دانشگاه چون اصلاحش طولانى است بايد باز بشود، نه اينكه صبر كنند تا آنآخر. و يك مطلبى هم به شوراى فرهنگى انقلاب عرض مى كنم كه از قرارى كه بعضىاز آقايان گفتند، ايراد زياد مى گيرند، يك مساله ، مساله اين است كه اشخاصى كه فاسدهستند و مى خواهند افساد بكنند در دانشگاه ، حرفى نيست كه اينها بايد در دانشگاه راه پيدانكنند، آنهائى كه دانشگاه را سنگر كرده بودند و اطاق جنگ درست كرده بودند و اين مفاسدرا ايجاد مى كردند، آنها را بايد شناسائى كنند و كنار بگذارند، اما يك دسته جوان هستنداز دخـتـرهـا، از پـسـرها كه اينها گاهى در سابق يك ابتلائاتى به معصيت هايى داشتند وبـعـد تـوبه كردند، اينها را نبايد آقايان بگويند كه شما در فلان وقت يك كار خلافىكرديد و حالا ديگر بايد محروم باشيد از دانشگاه . خير، در توبه باز است . خداى تباركو تـعـالى در توبه را باز گذاشته است براى همه معاصى ، البته مفسدها نبايد باشندلكـن اشـخـاصـى كه توبه كردند، اشخاصى كه قبلا افسادى نكرده بودند لكن يك مثلاخـلافـى كـرده بـودنـد، چه دخترها و چه پسرها، و حالا پشيمان شدند، اينها را ما بايد باآغـوش بـاز بـپـذيـريـم و تـوبـه آنـهـا پـيـش ‍ خـداى تـبـارك و تـعـالىمـقبول است و اينها هم راه پيدا كنند به دانشگاه . و اين جوان ها را مايوس نكنيد، اين جوان هاذخـيـره ايـن مـلت هـسـتـند. انحرافى اگر بوده است فى الجمله ، آنها هم كه توبه كردند.بـنـابـرايـن دانـشـگـاه را بـايـد بـا جـديـت بـاز كـنـنـد و بـا جـديـتدنبال اين بروند كه به طور حتمى اسلامى اش كنند و تربيت هاى اسلامى در آن باشد.
آنچه بر سر مسلمين آمد، از اين قدرت هاى بزرگ است
يـك گـرفـتـارى هـم مـا راجـع بـه مـسـلمين داريم . و اين گرفتارى كه راجع به كشورهاىاسـلامـى اسـت ، ايـن بـايـد بـه دسـت خـود كـشـورهـاى اسـلامـىحـل بـشود. اين را همه مى دانند و همه مى دانيد كه آنچه كه بر سر مسلمين آمده است ، از اينقـدرت هـاى بـزرگ اسـت و آنـچـه كـه بـايـد ايـن مـشـكـلات راحـل بـكـنـد، وحـدت كـلمه مسلمين است . اين مسلمينى كه بايد همه دولت هايشان و ملت هايشاندسـت بـه دسـت هـم بـدهند و مهاجمين به اسلام را، صهيونيسم را كه مهاجم به اسلام است ودشـمـن سـرسـخـت اسـلام اسـت و در صدد اين است كه يكى بعد از ديگرى كشورهايى را ازشـمـاها بگيرد، به جاى اينكه همه با هم متحد بشويد و اين جرثومه فساد و سرطان را ازبـلاد مـسـلمـيـن بيرون كنيد و پاك كنيد، با هم مى نشينيد يا صحبت مى كنيد، يا صحبتى مىكـنـيـد كـه بـه نفع آنهاست . همه هم و غم بعضى از اين كشورها اين شده است كه در ايراناسـلام را مى خواهند پياده كنند. ايرانى كه از اول فرياد زده است كه ما بايد فلسطين را،قـدس را آزاد كـنيم ، هر روزى برايش يك نغمه اى مى سازند و هر روزى يك بساطى درستمـى كـنـنـد كـه ايـران بـا مـثـلا اسـرائيـل بـسـت و بـنـد دارد. چه داعى داريد كه شما كه ازاسـرائيـل ايـنـطـور تـوهـيـن مـى بـيـنـيـد، ايـنـطـور اهـانـت مـى كـنـد، ايـنـطـور حيثيت شما راپايمال مى كند، بلندهاى جولان را !!! در!!! غصب
مـى خـواهـد بـكند و مى گويد من اعتنا به هيچ قدرتى ندارم ، يك همچو جرثومه فسادى راشـمـا بـايـد بـا اتـفـاق خـودتـان از بـيـن بـرداريـد. اگر از بين بر نداريد، اين يك مادهسـرطـانى است كه سرايت مى كند به جاهاى ديگر، اكتفا به جولان نمى كند، راى آنها ايناسـت كـه اسـرائيـل از هـمـه نـژادهـا بـالاتـر اسـت و از فـرات تـانـيـل هـم مـال اوسـت و هـمـه ايـن جـاهـا بـايـد بـرگـردد بـهاسـرائيـل و شـمـا نـشستيد سر يك امور جزئى ، و !!! يك !!! سر يك امور خيلى ناچيز با همدعـوا مـى كـنـيـد و هـمـه همتان را اين قرار داديد كه نبادا ايران يك وقتى يك حرفى بزند.ايـران كـه همه ارگان هايش فرياد مى زنند كه ما نظرى نداريم به دولت هاى ديگرى وملت ها ديگرى ، الا اينكه با آنها متحد بشويم و فساد را از منطقه بيرون كنيم ، دشمنى باايـران را مـى كـنـنـد. ايـن چـرا بايد اينطور بشود؟ بايد توجه بكنند سران قوم ، توجهبكنند روشنفكران قوم ، توجه بكنند علماى بلاد، توجه بكنند علماى كشور همه جا، توجهبـكـنـنـد به اين اينكه دشمن كى هست و دوست كيست و بايد دشمن را بيرون كرد و با دوستدسـت اتـحـاد داد. ايـن گـرفـتـارى بـا دسـت هـمـه مـسـلمـيـن بـايـدحـل بـشـود و تـا اتـحـاد بـيـن هـمـه مسلمين نشود، اين گرفتارى ها هست ، اين يك گرفتارىعـمـومـى اسـت بـراى هـمـه مسلمين ، يك گرفتارى هم گرفتارى براى همه جهان است ، همهمستضعفان جهان ، اين گرفتارى به اضافه همه گرفتارى ها زير سر آمريكا و شوروىاسـت . اگـر امـريـكـا پـشـتـيـبـانـى از اسـرائيـل نـمـى كـرد،اسـرائيـل مـى تـوانـسـت فـلسـطـيـن را غـصـب كـنـد؟ مـى تـوانـسـت ادعـا كـنـد كـه جـولانمـال مـاسـت و آن را بـراى خـودشـان ثبت كند؟ اگر امريكا نبود و اين قدرت شيطانى نبود،ايـنـهـمه فساد در بلاد مسلمين حاصل مى شد؟ اينهمه خونريزى هايى كه در بلاد مسلمين مىشـود بـا تحريكات امريكاست . امريكا و آنهايى كه با او هستند، اينطورند و از اين طرفشوروى هم همانطور. دنيا اگر بخواهد از شر فساد آسوده بشود، بايد همه مستضعفين دستبـه هـم بـزنـنـد و قـدرت هـاى ايـنـهـا را مـحـدود كـنـنـد در حـكـومـت هـاى خـودشـان .اسرائيل مى آيد جولان را براى خودش قرار مى دهد و ملحق مى كند به ساير ملك هاى غصبىاش ، آنـوقـت ايـن سـازمـان هايى كه خود، ساخته خود نيستند و از ملت نيستند، بلكه چند تادولت بـزرگ ايـنـها را درست كرده اند و يك وقت مى بينى كه همه بساطى درست مى كنند،يك صورتى درست مى كنند، با هم چه مى كنند و يك دسته زيادترى راى به آن طرف مىدهـنـد و بـعـد هـم امـريـكـا مـى آيـد وتـو مـى كـنـد. ايـن از آن حـكـومـتجـنـگـل بـدتـر اسـت . حـكـومـت جـنـگـل بـاز جـنـگـلى اسـت ، حـكـومـتجـنـگـل حـكـومـت قـلدرى اسـت لكـن ايـنـهـا حـكـومـت مـى كـنـنـد و بـدتـر ازجنگل عمل مى كنند و به خورد ملت مى خواهند بدهند كه سازمان حقوق بشر ما داريم ، سازمانمـلل مـتـحـد داريـم . هـمـان مـعـنـايـى كـه در جـنـگـل بـايـدحاصل بشود بدتر از آن را در امريكا و شوروى مى كنند و بعد سازمان بين المللى هم مىآيد يك مانورى مى دهد و يك بساطى درست مى كند، راى هم يك عده برخلاف مى دهند، همه همبرخلاف مى دهند لكن همه هم مى دانند كه اين راى برخلاف ، اثرى ندارد. وقتى همه اينهامى دانند راى برخلاف ، اثر ندارد براى اينكه امريكا ايستاده و با يك نه تمام مى شود،ايـن كـار لغـوى نـيـسـت كـه ايـنـهـا مـى كـنـنـد؟ كـى را مـى خـواهـنـد بـازى بـدهـنـد؟اصـل اسـاس ايـن را خـود ايـنـها درست كرده اند، اساس اين سازمان ها ساخته خود اينهاست .اگر ساخته خود اينها نبود، به چه مناسبت بايد يك كشورى يا چند تا كشور قلدر
حق وتو داشته باشند؟ اين را هم از اول خودشان درست كرده اند و اين را هم درست كرده اندبـراى بـازى دادن مـلت هـاى كـوچـك ، مـسـتضعفين جهان . بدتر از اين جنايت و بدتر از اينوحـشـيـگـرى در عـالم نيست . حكومت هاى جنگل باز يك فطرتى دارند، روى آن فطرتشان همبـاز ظـلمـشـان را بالسويه مى كنند، اما اين سازمان ها و آنهايى كه با دست آنها، با دستجـنـايـتكار آنها اين سازمان ها درست شده است ، آنها تمام حيثيت و انسانيت بشر را از بين مىبرند با اسم اينكه ما طرفدار حقوق بشر هستيم . طرفدار حقوق بشر كه آنهمه جنايت درعـالم دارد واقـع مـى شـود بـا دسـت ايـن دو تـا قـدرت و هيچ كلمه اى نمى گويند يا اگربـگـويـنـد، بـه شـوخـى شـبـيـه تـر از جـدى اسـت ، آنـوقـت راجـع بـه ايـران آنمسائل را مى گويند، باز هم توقع اين را دارند كه ايران گوش كند به حرف آنها. ايرانديـگـر راه اسـلامـى را پـيـش گـرفـتـه و هـمـه ايـن سازمان هايى كه هستند، اينها را نوكرابرقدرت ها مى داند.
بـالاخـره !!! اگـر بـنـا !!! اگـر بـخواهد بشر، مستضعفين عالم اگر بخواهند يك زندگىشـرافتمندانه انسانى داشته باشند، بايد همه مستضعفين جهان به هم دست بدهند و قدرتاين قدرتمندانى كه حق وتو دارند، اينها را بايد محدود كنند.
خداوند انشاءالله دنيا را از شر اين ابرقدرت ها نجات بدهد. و ملت هاى اسلامى را از شرشيطان داخلى خودشان نجات بدهد. و ملت ما را هر چه بيشتر منسجم كند. و علما و مدرسين وروشنفكران ما را همانطورى كه خدمت تاكنون كرده اند، توفيق خدمت عنايت كند.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 10/11/60
بـــيـــانـات امـام خـمينى در ديدار وزير ارشاد اسلامى و سرپرستان هياءت هاى اعزامىبهخارج كشور
جمهورى اسلامى از رژيم هاى مظلوم جهان است
بسم الله الرحمن الرحيم
آقـايـان مـى دانـند و محتاج به توضيح نيست كه جمهورى اسلامى از رژيم هاى مظلوم جهاناست . هر چه دروغ مى خواهند مى گويند، بعضى از راديوها هر چند روز يك بار شيوه دروغپـراكـنـى شـان را عـوض مـى كـنـنـد. وقـتـى از فـحـش و نـاسـزا خـسـتـه شـدنـد و يـااحـتـمـال دادنـد كـه شـنـونـده هـايـشـان خـسـتـه شـده انـد، شـروع مـى كـنـنـد بـهجـعـل نـامه و همه مضمون ها يكى است . حتى يك راديو كه مقايسه بين انقلاب اسلامى ايرانبـا سـايـر انقلابات را بنمايد نداريم . ما مى خواهيم فقط مقايسه كنند، نه اينكه بيش ازآنـچـه هست بگويند. جمهورى اسلامى پس از پيروزى به تمام افراد گروه ها فرصت دادتـا آزادانه هر عملى را مى خواهند انجام دهند و هر روزنامه اى كه خواستند منتشر كنند، ولىديـديـد كـه ايـنـهـا چگونه عمل كردند. اينها با اسلحه به جان مردم افتادند و رسما عليهاسـلام قـيـام كـردنـد. امـروز تـبـليـغـات مى كنند كه تنها صدى شش و يا صدى ده از مردمطـرفـدار جـمـهـورى اسـلامـى مـى بـاشـنـد. تـمـام آمـال و آرزوهـايـشـانشـمـال بـود و مـعـتـقـد بـودند كه شمال صددرصد با جمهورى اسلامى مخالفند. از طرفديـگـر تـمـام نـيـروهـايـشـان را از هـمـه جـا جـمـع كـردنـد و بـه شـهـرآمـل وحـشـيـانـه و غـافـلگـيـرانـه حـمله كردند به اميد اينكه مردم هم كه با آنها هستند، پسآمـل را مـى شـود فـتـح كرد و از آنجا شهرهاى ديگر را، ولى متوجه شديد كه چه شد. مردمچـنان با آنان به مبارزه برخاستند توى دهن آنان زدند كه نتوانستند حتى براى چند ساعتمـقـاومـت كـنـنـد. مـخـالفـت مـردم مـهـم اسـت . مـا بـايـد از شـهـرآمل و مردم فداكار آن تشكر كنيم . با كمال تاسف عده اى شهيد شدند، ولى با شهادت خودبـه آنـان ثـابـت كردند كه در جائى كه تمام آرزويتان و اعتمادتان به آنجا بود، ديديدمردم دلير و مسلمان آمل چه بر روزتان آوردند؟ حالا شما قم و يا تهران چگونه مى خواهيدبـيـاييد. رسانه هاى گروهى دشمن ما از اين موضوع گذشتند و هيچ نگفتند. اينجا كه بهنـفـع مـا بـود هـيـچ نـمـى گويند. ولى آنجا كه به ضرر ما باشد هر چه دلشان بخواهدرويـش مـى گـذارنـد و مـى گـويـنـد. پـس ما بايد اين موضوع را احساس كنيم كه چون مىخـواهـيـم آزاد بـاشيم ، كشورهائى كه در جهان موثرند با ما مخالفند. به همين جهت خودمانبايد در فكر خودمان باشيم ، يعنى نبايد بنشينيم تا ببينيم دشمنان ما چگونه مى گويندو يا تعريف مى كنند يا نمى كنند و يا مطالب را درست مى گويند يا نه . بايد راه بيفتيمو انـقـلاب خـودمـان را بـه دنيا بشناسانيم . الان فرصت خوبى است ، اميدوارم به اميد خداموفق شويد و
بـدانـيـد كـه مـردم با ما هستند. ما همانگونه كه خود قيام كرديم و ننشستيم تا قدرتى بهكـمـك ما بيايد، حالا هم نبايد انتظار داشته باشيم تا ديگران به نفع ما تبليغ كنند، والاهـمـه مـى دانـنـد كـه در انـقـلابـات ديـگـر گـاهـى ميليون ها نفر آدم كشته شده است و نمىگذاشتند كسى نفس ‍ بكشد. همين حالا در كدام يك از كشورهاى جهان است كه قيام مسلحانه راتـحـمـل كـنـند. آنها به محض احتمال ، دستگير مى كنند. وقتى پاى براندازى رژيم در كاراسـت ، وقـتـى پـايـمـال كـردن خـون شـهـدا در كـار اسـت ، كـه ديگر نمى شود ساكت بود.جـمـهـورى اسـلامـى تـنـها به كسانى كه كسى را كشته اند و يا كارهائى كرده اند كه دراسـلام حـكـمـش اعدام است ، جزاى عادلانه داده است . اين جزا براى حفظ جامعه مفيد است . اينهاغـده هـاى سـرطـانـى هستند كه براى صحت جامعه بايد بيرون آورده شوند. آنهائى هم كهزنـدان هـسـتـند تحت تربيت قرار گرفته اند و هميشه سفارش اينها را كرده ام . شما خارجكه مى رويد اين صحبت ها هست ، از اسلام دفاع كنيد. بالاخره ما بايد كلاه خودمان را خودماننـگـه داريـم و مـطـمـئن بـاشـيـم كـه كـسـى نـمـى آيـد حـفـظـمـان كـنـد. وزارت ارشاد بايدفـعال شود. شما آقايان از فرصت استفاده كنيد و به مردم جهان مطالب را برسانيد. مردمخيلى چيزها را نمى دانند. مصاحبه كنيد، در ميان جمعيت برويد، سخنرانى كنيد. بايد توجهداشـت كـه فـقـط سـالى يك بار سفر نكرد، بلكه هر فرصتى پيش آمد از اين نوع سفرهانمود. اميدوارم با موفقيت مراجعت كنيد.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 12/11/60
پيام تقدير امام خمينى به پزشكان و پرستاران و كاركنان
بسم الله الرحمن الرحيم
سـالروز پـيـروزى مـلت عـزيـز ايـران بـر هـم مـيـهنان محترم مبارك و بر مجروحان و آسيبديدگان جنگ مبارك تر. قلم و بيان قاصرتر از آن است كه بتوان از اين فداكاران تشكركـرد. بـايـد از دكـترهاى محترم و پرستاران و كاركنان عزيز بيمارستان ها كه فداكاراناسـلام و كـشور را با گشاده روئى و مهر برادرى و خواهرى پذيرايى مى كنند و به كمكقشرى از ارزشمندترين قشرها بپا خاسته اند تقدير و تشكر كنم . خدمت به همه بيمارانمـحـتـرم خـصـوصا فداكارانى كه در راه هدف مقدس فداكارى كرده اند ارزشى است كه بامـوازيـن طـبيعى و مادى نتوان ارزيابى نمود. از خداوند تبارك و تعالى براى آنان كه درخـدمـت بيماران و فداكاران در راه هدف مقدس كوشش شبانه روزى مى نمايند طلب سعادت ورحـمـت مـى نمايم . اميد است از اين نعمت و رحمتى كه خداوند تعالى نصيب آنان فرموده استهـر چـه بـيـشـتـر بهره بردارى نموده و بر حجم خدمت بر اين فداكاران ارزشمند و سايربـيـمـاران كـه بـرادران و خـواهـران آنـانند با لطافت و مهر و عطوفت بيفزايند. از خداوندتـعـالى پـيـروزى بـراى اسـلام و صـحـت و سـلامت براى آسيب ديدگان و بيماران و رحمتبراى شهيدان خواستارم .
والسلام على عبادالله الصالحين
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 14/11/60
بيانات امام خمينى در جمع ائمه جمعه استان خوزستان
وقتى انقلاب از متن مردم باشد نمى شود آن را شكست داد
بسم الله الرحمن الرحيم
متقابلا ولادت با سعادت حضرت عسكرى سلام الله عليه را خدمت آقايان تبريك عرض مىكـنم و همين طور سالگرد پيروزى انقلاب اسلامى را و از خداى تبارك و تعالى مى خواهمكه ما را براى پيشبرد و اجراى احكام اسلام هدايت فرمايد.
آنـچـه كـه احساس مى شود اين است كه اسلام شناسان و مدعيان جامعه شناسى نه از اسلاماطـلاعـى دارند و نه از جامعه شناسى . شما مى بينيد كه اشخاص و گروه هائى كه مدعىايـن مـسائلند، چون از اسلام و قدرت اسلام و از وضع جامعه اسلامى اطلاعى ندارند گمانمـى كـردنـد كـه ايـن انـقـلاب در هـمـان روزهـا و مـاه هـاىاول نـتـوانـد خـودش را نـگه دارد و از داخل خودش و خارج منهدم مى شود. آنها نمى دانند كهوقـتـى انـقـلاب مـردمـى بـاشـد، آن هـم بـا ايـده اسلامى ، با انقلاباتى كه گروهى و يااشـخـاص مـى كـنـنـد، بـا هـم فرق هاى زياد دارد. در انقلاب هاى مردمى ، همه مردم بر اثرفـشارهائى كه در ساليان دراز ديده اند، كم كم براى نجات خود و كشورشان انقلاب مىكـنـند كه در انقلاب ما روحانيون و خطبا در بيدارى مردم نقش اساسى داشتند. وقتى انقلاباز متن مردم باشد نمى شود با گروهى يا دسته اى و يا حتى لشكرهائى آن را شكست داد.مـثـلا امـريـكـا و يـا يـك قـدرت بـزرگ ديـگـر مـى تـوانـد ايـران رااشغال كند، ولى نمى تواند انقلاب را شكست دهد چنانكه در افعانستان ، شوروى با شكستروبـرو شـد و بـه نـظـر مـى رسـد كـه پـشـيـمان است . آمريكا مى تواند با هواپيماهايششـهرهاى ما را بمباران كند، ولى وقتى وارد ايران شد چه ؟ مردم آنها را با چنگ و دندان ازبـيـن مى برند. آنانى كه خيال كردند مى توانند انقلاب ما را شكست دهند، از باب اين استكه نه اسلام را شناخته اند و نه مردم ايران را.
مـا مـى بينيم در خوزستان و مكان هائى كه در آنجا جنگ است ، مردم چگونه مقاومت مى كنند. منوقـتـى نـمـاز جـمـعـه بـعـضـى از شـهـرهـاى خـوزسـتـان رامـثـل آبـادان و اهـواز و دزفـول مـى بـيـنـم پيش خود مباهات مى كنم كه بحمدالله اسلام چنينمـنـاطـقـى را داراسـت ، مـنـاطـقـى كـه هـر آن احـتـمـال بـمـبـاران دارد، جـمـاعـتـش بـا آن قدرتتشكيل مى گردد و امام جماعتش با آن قدرت صحبت مى كند. جمعه هاى شهرهاى جنگى غير ازجمعه تهران و قم و ساير بلاد است ، جمعه هاى اين شهرها به ايران روحيه مى دهد. صدامكـه از راه دور شـمـا را زيـر گـلوله مـى گـيـرد و يـا بـمـبـاران مـى كـنـد خـوددليل واضحى است
بر ضعف و زوال عدم قدرت نظاميش . و مضحك اينكه مساله جنگ را با اينكه دنيا مى داند كهچگونه است ، حسين اردنى مى خواهد وارد جنگ رسمى شود، او مى خواهد انتحار كند. اين هم ازبـاب ايـن است كه آنها نه اسلام را شناخته اند، نه مردم ايران را و نه تعهد مردم را نسبتبـه اسـلام و ايـران . ايـنـان خـيـال مـى كـنـنـد كـه مـردم مـامثل خودشانند. نمى دانند كه اگر يك روز سر نيزه را از روى سر مردمشان بردارند از بينمـى رونـد بـه خـلاف ايـران . ايـران قـدرت هـاى بزرگ را بيرون راند و قدرتش از روزاول هـم بيشتر شده است . نمونه اى را كه شما ذكر كرديد، هر روز من مى بينم . پيرزن وپيرمردهايى هستند كه مى آيند كه پسرهايشان شهيد شده اند، ولى با اين وصف مى آيند وگـريـه مـى كـنـنـد كـه اجـازه دهـيـد بـرويـم جـنـگ . مـن بـه آنـهـا مـى گـويـم كـه شـما هممـثـل من پيرمرد هستيد و نمى توانيد بجنگيد. مى گويند مى رويم و يك كارى مى كنيم . ايناسـت روحـيـه مـردم مـا. بـه وصـيـت نـامـه جـوانان نگاه كنيد، اين وصيت نامه ها انسان را مىلرزانـد و بـيـدار مـى كـنـد. بحمدالله ايران يك كشور نمونه است . اميدوارم مردم با هدايتروحـانـيـون هـمـانـگـونه كه هستند باز هم قدرتشان را حفظ كنند تا انشاءالله احكام اسلامپياده شود. البته مى دانيد كه نهضت و انقلاب براى پياده كردن احكام اسلام است . ما مقصدديگرى غير از اين نداشتيم . آخر شما كه نمى خواستيد قدرت كسب كنيد، بلكه مى خواستيدقـرآن را احـيـا كـنـيـد و بـحـمـدالله در شـرف پـيـاده شـدن اسـت . البـتـه گـرفتارى ها وكـمـبـودهـايـى هـسـت ، چـه مـى شـود كـرد، مـى دانـيـد درحال جنگيم ، انشاءالله بر طرف مى شود.
گفتيد مبلغ كم داريد و به همين خاطر حوزه تشكيل داده ايد، بسيار مفيد است . ما امروز احتياجبه مبلغ داريم . روحانيون حوزه علميه قم و ساير حوزه ها به ساير شهرها مى روند ولىباز هم كم است . حوزه هاى شهرها پشتوانه حوزه هاى اصلى است . من كرارا به همه تاكيدكـرده ام كـه درس هـاى حـوزه هـا بايد به همان وجه سنتى خودش محفوظ باشد. فقه بايدهـمـان فـقـهى باشد كه در بين ما هست . اگر از فقه سنتى منحرف بشويم فقه از بين مىرود. بـايـد بـه هـمـان صـورت و قـدرتـى كـه مـشـايـخ مـا از ابـتـدا تـا بـهحـال فـقـه را حفظ كرده اند، حفظ كنيد. اميدوارم آقايان موفق باشند. باز هم از اينكه اينجاتشريف آورده ايد تشكر مى كنم . خداوند همه شما را موفق كند و اسلام را تا ظهور حضرتامام زمان سلام الله عليه به پيش ببرد.
والسلام عليكم و رحمه الله
تاريخ : 15/11/60
بـيـانـات امـام خـمـيـنـى در جـمـع گروهى از جانبازان انقلاب اسلامى و سرپرست بنيادشهيدانقلاب اسلامى
ملت ايران امروز ثابت كردند كه ملتى هستند زنده و متعهد به عقايد خودشان
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن تـشـكـر مـى كـنـم از شـمـا بـرادران و عـزيـزان كـه بـهحـال نقاهت اينجا آمديد كه هم موجبات تاسف من را زيادتر كنيد و هم موجبات سرافرازى من .شـمـا عـزيـزان و بستگان شما و شهدا و بازماندگان شهدا، سند در دست داريد. وجود شماسند دو امر است : يكى سند جنايت امريكا و صدام وابسته امريكا و يكى سند بسيار گوياىشـجـاعت و شجاعت شماست . شما تعهد خودتان را ثابت كرديد. شما ثابت كرده ايد و سندداريـد بـه ايـنـكه متعهد به اسلام و قرآن كريم و ملت اسلام هستيد. شما رهبران اين نهضتهـسـتيد و ما از قافله عقب مانديم . من با كمال صداقت اعتراف مى كنم به اينكه ما سندى برادعـائى اگـر بـكـنيم ، نداريم و شما عزيزان بدون ادعا، بدون توقع مدح و ثنا و بدونتوقع پاداش ، تعهد خودتان را به اسلام و قرآن كريم ثابت كرديد. شما و شهيدان اينملت و بستگان شما و بازماندگان شهدا در محضر خدا با يك سند ثبت شده وارد مى شويدو مـا هـمـچـو سـنـدى را نـداريـم . سـعـادت مـال شـمـاسـت ومـال بـسـتگان شما و مال شهدا و مال بازماندگان شهداست . صدام با اين جنايت ثابت كردكه مقدار تعهدش بر امريكا چقدر است و مقدار طرفداريش از غرب چقدر است و شما هم ثابتكـرديـد بـه ايـنـكـه تـا چـه اندازه اين شخص جنايتكار است . جنايتكارى كه براى رسيدنارباب هايش به مطامع خودشان هم ملت ايران و هم ملت عراق را مى خواهد به تباهى بكشد.و شـمـا ثـابـت كـرديـد كـه امـثـال صدام و حسين برادر صدام ، حسين اردنى چنين عرضه اىنـدارنـد. آنـهـا كـه بـا سـرنـيـزه مـى خـواهـنـد حـكومت كنند و با سرنيزه در جبهه ها ارتش ‍بـفرستند، آنها عرضه اين را كه با يك ملتى كه با شجاعت خود و تعهد خود به اسلام وروى گـشـاده بـه طـرف مـرگ مـى رود، به طرف شهادت مى رود، تا مرز شهادت مى رود،نـمـى توانند مقابله كنند. صدام خودش را با دست خودش براى حماقتى كه داشت به هلاكترسـانـد و حـالا نـوبت حسين اردنى است . اينها در كشورهاى خودشان و در بين ملت خودشانرسـوا هـسـتـنـد و داوطـلبـى كـه حـسـين ادعا كرده است از قرارى كه بعض اشخاص مطلع مىگـويند قضيه داوطلبى نيست ، بله ، خودش تنها داوطلب است ، اما او به جبهه ها نمى رودو تـرسـوتـر از آن اسـت كـه وارد بـشـود در جـبـهـه هـا. او در هـمـانمـحـل خودش مى نشيند و يك دسته اى را با سرنيزه به عنوان داوطلب مى فرستد به هلاكتبـرسـنـد. مـلت ايـران امـروز هـمه ثابت كردند به دنيا كه ملتى هستند زنده ، ملتى هستندمتعهد به
عـقـايـد خـودشـان و در راه عـقـيـده شـهـيـد شدند يا تا مرز شهادت رفتند و ما هر روز شاهداشـخاصى هستيم كه از ما مى خواهند كه دعا كنيم به شهادت برسند و دعا مى كنيم كه بهپـيروزى برسند. مشكلات انقلابات زياد است و انقلاب ما به حسب قاعده ، به حسب موازينطـبـيـعـى و مادى بايد نسبت به مشكلات انقلاب ديگر، صد چندان باشد. براى اينكه ما يكمـلتـى بـوديـم تـحـت سـتـم در طـول شـاهـنـشـاهـى و بـخـصـوص درطول پنجاه سال سلطنت كثيف خاندان پهلوى و ما هيچ يار و ياورى جز خداى تعالى نداشتيمو مـا و مـلت ، مـلت عـزيز ما خود قيام كرد و نهضت كرد و همه قدرت ها را عقب زد. نهضت ها وانـقـلاب هـاى ديـگـر در مقابلش اگر يك قدرتى ايستاده بود، يك قدرت ديگر هم پشتيبانداشـت ، مـا خـود ايـسـتـاديـم و از هـيـچ كـشـورى پـشـتـيـبـانـى مـا نـشـد و مـااتـكـال بـه غـيـر خدا، به كشورى پيدا نكرديم و اين قدرت معنوى و الهى است كه در همهپـيـدا شـده اسـت و در شـمـا جـوانـان عـزيزى كه الان در اينجا حاضر هستيد، با سند جنايتامـريـكـا، قـدرت روحـى خـودتـان از حـسـيـن و صـدام بـيـشـتـر اسـت . آنـهـا به قدرت مادىاتكال دارند و شما به قدرت الهى اتكال داريد. كشور ما و ملت عزيز با اينكه هيچ كس وهـيـچ كـشـورى از او حمايت نظامى نكرد و در دست خودش هم هيچ چيزى كه بتواند مقابله كندبـا قـدرت شـيـطـانـى مـحمدرضا نداشت الا ايمان راسخ به مكتب ، قيام كرد و در 22 بهمننـظام فاسد شاهنشاهى را شكست و نظام مترقى اسلامى را بر پا كرد. و همه براى خدا، وداد و فريادها از سرتاسر كشور فرياد الهى بود، نداى حق بود از حلقوم شما و خداوندوعـده نصرت به شما داده است لكن باقى باشيد به آن تعهداتتان . شماها وفا كنيد بهعـهـد خـدا، خـداونـد وفـا مـى كـنـد بـه عهد شما. شماها نصرت بدهيد به دين خدا و خداوندنـصـرت مـى دهـد بـه شـمـا. نـصـرت خـدا در ايـن سـهسال واضح و روشن بود. هر توطئه اى بر ضد شما و جمهورى شما بپاشد خداى تباركو تـعـالى يا با دست شما يا با دست ديگران آن توطئه ها را خنثى كرد و از حالا به بعدهم دلخوش باشيد، دلگرم باشيد كه شمايى كه با اين سند، با اين سند گويا، با اينسـنـد صريح در مقابل خدا هستيد و شهداى شما با آن سند در محضر خداى تبارك و تعالىهستند، خداوند شما را نصرت مى كند و توطئه ها را خنثى مى فرمايد. من تكرار بايد بكنموقتى كه امثال شما قدرتمندان روحى را مى بينم با اين روحيه بزرگ و با اين عظمت روحخـجـالت مـى كـشـم كـه خـودم را يـك انسان متعهد بدانم . من از خداى تبارك و تعالى براىشـهـدا رحـمـت و بـراى شـمـا سـعادت و سلامت ، براى متعلقان و بازماندگان همه ، عزت وسعادت و سلامت خواستارم .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 19/11/60
بـــيـــانـــات امـــام خـمـيـنـى در ديـدار با رئيس جمهور، وزرا، رئيس و نمايندگان مجلسشوراىاسلامى ، پرسنل ارتش و گروهى از اقشار مختلف مردم
هيچ وقت قدرت هاى بزرگ مواجه با ملت ها نمى شوند
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن سـالروز پـيروزى انقلاب اسلام و دهه ء فجر را به همه ملت و همه ء مستضعفين جهان وشـمـا آقـايـان كـه اسـوه ء حـسـنـه اين ملت هستيد تبريك عرض مى كنم و از خداوند تعالىتـوفـيـق هـمـه را براى خدمت به بندگان خدا و ادامه پيروزى از خداوند توانا مى خواهم .اسـاس ‍ ادامـه يك پيروزى و ادامه يك انقلاب در يك امرى است كه به نظر مى آيد در راءسامـور واقع است و او اينكه دولت ، مجلس و كسانى كه در ارتش هستند و سپاه و همه اينها ازطـبـقـه مـتـوسـط و مادون متوسط باشند. اساس سلطه اى كه بر كشورها و بر كشور ما ازطـرف غـيـر واقـع شده است ، افراد مرفه و كسانى كه سرمايه هاى بزرگ داشته اند ياقـدرت بـراى حفظ خودش و حيثيت خودش در دست داشته است . مادامى كه مجلس و ارگان هاىدولتـى و هـمـه ايـنـهـا و مـردم از ايـن طـبـقـه مـتـوسـط و مـادون مـتـوسـطتـشـكـيـل بـشـود امـكـان نـدارد كـه يـك دولت بزرگى ، يك قدرت بزرگى به هم بزنداوضـاع را. هـمـيـشه اين قدرت هاى بزرگ در هر كشورى يك نفر را با او تفاهم مى كردندكه اين يك نفر براى خودش و براى قدرتمندى خودش و براى سرمايه خودش فعاليت مىكـرد، او را مـى ديـدنـد و ملت را مى چاپيدند و به اصطلاح كد خدا را مى ديدند و ده را مىچـاپـيدند. هيچ وقت قدرت هاى بزرگ مواجه با ملت ها، اگر شدند نتوانستند كار خودشانرا انـجام بدهند و مواجه هم نشدند. هر وقت كه مى خواستند يك دولتى را يا يك سلطنتى رايـا يـك ريـاسـت جـمـهـورى را كـه بـر وفـق مـرام آنـهـاعمل نمى كرده از بين بردارند، در مقابل او يك قدرت ديگرى مى تراشيدند و با آن قدرتاين قدرت را از بين مى بردند. كار به دست ملت نبوده است و كار به دست طبقه متوسط ومـادون مـتوسط نبوده است . اينكه اين عمل را آنها انجام مى دادند يك نكته روحى دارد و آن ايناست كه انسان در باطن خودش و فطرت خودش تناهى ندارد، آمالش ، آمالش غير متناهى است، وقـوف نـمـى كـنـد آمـال انـسـان و وقـتـى كـه ايـنـطـور اسـت اگـر انـسـان اسـيـر هـمـيـنآمـال غـيـرمـتـوقـف بـشـود و بـبـيـنـد كـه يـك ابـرقـدرتـى ايـنآمـال او را و آن خـواسـت هـاى مـادى او را و آن قـدرت او را و سلطه او را بر ملت خودش حفظكـنـد، او ديگر در بند اين نيست كه براى ملت كار بكند. براى اينكه از طبقه مرفه است واز طـبـقـه قـدرتـمـنـد اسـت و قـدرتـمـنـدى هـم و هـمـيـن طـور حـبمـال و جـاه هـم حدى ندارد، مرزى ندارد. آن براى حفظ قدرت خودش و پشتوانه اى كه دارد،براى اين حفظ قدرت با ملت آن مى كند كه همه حيثيت ملت و گنجينه هاى ملت را در دسترساو قـرار بـدهـد، يـك سـهـم نـاچـيـزى هم براى خودش بگيرد. الان شما ملاحظه مى كنيد كهقـدرت هـائى در دنيا هست از حيث مال كه اگر چنانچه اموالشان را تقسيم بكنند به اين 36ميليون جمعيتى كه ما داريم ، اگر يك نفر از آنها اموالشان را تقسيم بكند، تمام افراد اين36 ميليون مرفه مى شوند و از طبقه به اصطلاح خودشان بالا مى شوند. يك نفر از آنهاايـنـطـور اسـت لكن همان آدمى كه دارائى او به اين اندازه بود، از اين آدمى كه درويش سرمـحـله اسـت حـرصـش بـه دنـيـا بـيـشـتـر بـود، حـرصـش بـهمـال بـيـشـتـر بـود و بـيـشـتـر مـى خـواسـت جـمـع بـكـنـد. هـر چـهمـال اضـافـه بـشـود حـرص انـسـان اضافه مى شود، هر چه قدرت اضافه بشود حرصانـسـان بـه قدرت اضافه مى شود و اگر مهذب نباشد انسان ، آن قدرت را براى خودشبـه كـارگـيـرد، وقـتـى بـراى خـودش بـه كـار گـرفـت دولت هـاى بـزرگى كه هستند،ابرقدرت هائى كه هستند يك همچو آدم قدرتمندى را پيدا مى كنند و اين آدم قدرتمند را بهاو بـال و پر مى دهند و اين را به مقام مى رسانند تا اينكه ملت را استضعاف كند و ذخايرمـلت را بـچـاپـد. شـمـا مـلاحـظـه وضـع ايـن پـنـجـاهسـال ، يـك قـدرى بـيـشـتـر را هم بكنيد كه انتخاب كردند خارجى ها و بعد هم اين مطلب راخـودشـان گـفتند كه رضاخان را انتخاب كردند و به او قدرت دادند و قدرت آنطور دادندكه تمام اين ملت را به استضعاف كشانيد و حكومت جبار خودش را بر اينها قرار داد و مردمرا از هـمـه چـيز ساقط كرد و يك نفر بود. آنها آن يك نفر را دمش را مى ديدند و كارهايشانرا انـجـام مـى دادنـد و بـعـد از او هـم محمدرضا را گذاشتند با آنهمه افرادى كه اطراف اوبـودنـد و هـمـه شـان از آنها بودند كه طبقه بسيار مرفه و خوشگذران و بالا بالاها بهاصـطـلاح آنـهـا. بـايـد مـا متوجه باشيم ، ملت ما متوجه باشند كه وقتى كه مجلسشان يكمـجـلسى است كه از طبقه متوسط است و توى اين مجلس آن دوله ها و سلطنه ها و سلطنتى هارا نـداريـم و در دولت هـم آنـطـور دولت هـائى كـه افـراد مـرفه سرمايه دار كذا باشندنداريم ، در ارتش هم آن افراد سپهبد و كذائى كه املاك بى اندازه داشتند و آپارتمان هاىچـنـديـن طبقه داشتند نداريم ، اين مملكت محفوظ مى ماند. آن روزى كه هر يك از شماها را ملتديـد كـه از مـرتـبـه مـتـوسـط مـى غـلطـيـد بـه طـرف مـرفـه ودنـبـال ايـن هـسـتـيـد كـه يـا قـدرت پيدا بكنيد يا تمكن پيدا كنيد، مردم بايد توجه داشتهبـاشـنـد و اينطور افرادى كه به تدريج ممكن است يك وقتى خداى نخواسته پيدا بشود،آنها را سر جاى خودشان بنشاند. اگر ملت مى خواهد كه اين پيروزى تا آخر برسد و بهمـنـتـهـاى پـيـروزى كـه آمـال هـمـه اسـت بـرسـد، بـايـد مـواظـب آنـهـائى كـه دولت راتـشـكـيـل مـى دهـنـد، آن كـه رئيس جمهور است ، آن كه مجلس هست ، مجلسى هست ، همه اينها راتـوجـه بـكـنـنـد كـه مـبادا يك وقتى از طبقه متوسط به طبقه بالا و به اصطلاح خودشانمرفه به آن طبقه برسد. بدانيد كه اگر دولت اينطور باشد و اگر ملت اينطور باشدو اگـر چـنـانچه مجلس و امثال اينها اينطور باشد، اگر يك قدرتى بخواهد هجمه كند بهايـنـجا، مواجه با سى ميليون جمعيت هست و نخواهد توانست ، نمى تواند آنوقت پيدا كند يككـسـى كـه قـدرتـمـند باشد و آن قدرتمند را وادار كند كه ملت را به استضعاف بكشند وبـچـاپـند ملت را براى آنها، تاريخ همين طور بوده . مادامى كه اين ملت ها !!! از يك !!! دربينشان افرادى پيدا نشده است كه به آن مرتبه
بـرسـد در بـيـن آنـها كه قدرت مالى يا قدرت ديگرش زياد بشود و به مردم حكومت كند،نـمـى توانند آنها اين ملت ها را از بين ببرند و حكومت بر آنها كنند. و بالاخره يك وقت يكابرقدرتى مواجه با يك نفر، دو نفر، صد نفر، پانصد نفر هست كه آنها را سير مى كند وآنها به جان مردم مى افتند و خودش هم كنار مى نشيند و حكومت بالاتر را خودش دارد، حكومتپـائيـن تـر را بـه ايـن آدمـى كـه ، يا اين آدم هائى كه در اين كشور هستند واگذار مى كند.اسـاس اسـتـضـعاف ملت ها از خودشان و از قدرتمندان بين خودشان بوده و شما شكر كنيدكه يك همچو مجلسى داريد كه از طبقه مرفه توى آن هيچ نيست . آن طبقه اى كه اگر مالشرا تـقسيم كند بين ملت ما، ملت ما ثروتمند مى شوند، نداريد حالا، در دولت هم نداريد يكهمچو ثروتمندانى و يك همچو قدرتمندانى ، ندارد دولت يك همچو قدرتى ، رئيس جمهوريـك هـمـچـو قـدرتـى كـه بـتـوانـد يـك چـيـز انـحـرافـى را بـه مـلتتـحـمـيـل كند، يك همچو مجلسى نداريم كه بتواند يا بخواهد يك امر انحرافى را تصويبكند و دولت هم مجرى او باشد. مادامى كه اين حد متوسط محفوظ است اين جمهورى محفوظ استو امكان مقابله نيست مابين قدرت هاى بزرگ با همچو دولتى . بخواهند كودتا كنند با كىكـودتـا كـنند؟ بخواهند از خارج وارد كنند، مواجه با كى مى شوند؟ مواجه با يك ملتى مىشوند كه همه شان از اين طبقه اى هستند كه اين نهضت را به پيش بردند و با آن قدرت وبـا آن عـظـمـت بـه پـيش بردند. اينها مطالعه امور را مى كنند و اقدام مى كنند. آنها الان درصدد اينند كه در بين خود اين مردم يك بساطى درست كنند و اختلافاتى درست كنند و بلكهميان اختلافات يك نفر پيدا بكنند كه اين ، آن نفرى كه پيداست ، در يك طرف واقع بشودو ايـن هـم بـه او قـدرت بـدهـند، تا آنكه كم كم با قدرت داخلى ، اين كشور كم كم ضعيفبـشـود و مـردم روحيه شان ضعيف بشود و بعد تقديم كنند به آنها. تا كشور ما اين مقام رادارد كـه بـحـمـدالله از آن طبقه مرفه بالايى كه امور را در دست گرفته اند مبرى هست وامـور كـشـور مـا بـه دسـت امـثـال شـمـاهـا و امـور كـشـور مـا بـه دسـتامـثـال ايـن رئيـس جـمـهـورها و رئيس مجلس ها و نخست وزيرها و وزرا و وكلا هست ، شما مطمئنباشيد كه نخواهد توانست يك قدرت خارجى اين پيروزى را از بين ببرد.
همه توجه بكنند كه خدمتگزار جمهورى اسلامى هستند
و آن روزى كه ديديد و ديدند كه انحراف در مجلس پيدا شد، انحراف از حيث قدرت طلبىو از حـيـث مـال طـلبـى ، در كـشـور در وزيـرهـا پـيدا شد، در رئيس جمهور پيدا شد، آن روزبـدانـنـد كـه عـلامـت ايـنـكـه شـكست بخوريم ، خودنمايى كرده . از آنوقت بايد جلويش ‍ رابـگـيـرنـد. رئيـس جمهورى كه بخواهد سلطنت كند به اين مملكت ، خود مردم بايد جلويش رابـگـيـرنـد. مجلسى كه بخواهد قدرتمندى نشان بدهد و آن مسائلى كه سابق و آن افرادىكـه سابق در مجلس بودند آن كارها را بكند، خود مردم بايد جلويش را بگيرند. اگر مردمبخواهند كه اسلام را حفظ كنند، جمهورى اسلامى را حفظ كنند، دولت و مجلس و رئيس جمهورو ايـنـهـا را حـفـظـشـان كنند يعنى حفظ كنند، از اينكه خداى نخواسته يك وقت قدمى از آن وربرندارند. اين شيطانى است كه در انسان هست و ممكن است كه هركس را منحرف كند
و لازم اسـت كـه انسان خودش را مهذب كند. شمائى كه مى خواهيد خدمت به اين مردم بكنيد ودولت كـه مـى خـواهـد خـدمـت بـه ايـن مـردم بـكـنـد و رئيـس جـمـهـور وامـثـال ايـنـهـا كـه مـى خـواهـنـد خـدمـت بـه ايـن مردم بكنند، توجه بكنند كه خدمتگزارند، دردل خودشان اين مطلب را ايمان بياورند به آن كه ما خدمت مى خواهيم به اين مردم بكنيم . مادر جـمـهـورى اسـلامـى داريـم زنـدگـى مـى كـنـيـم ، جـمـهـورى اسـلامـى كـه در اسـلاممـثـل رسـول اكـرم ، مـثـل اميرالمومنين سلام الله عليهما بر آن حكومت كرده اند، مى خواهيم يكهـمـچـو حـكـومـتـى بـاشد، يك همچو حكومتى كه كفش وصله خورده خودش را مى گويد از اينرياست ها پيش من ارزشش بيشتر است ، يا رياست ها ارزشش كمتر از اين است . شما بايد درروحـيـه تـان ايـن مـطـلب را حـفـظ كـنيد و مردم هم بايد مواظب شما باشند و مواظب همه اينهابـاشـنـد و هـر يـك از مـا و شـمـا و هـمـه خـواسـتيم كه از آن راهى كه اسلام داشته است . ازاول راهـى كـه داشـتـه است و از آن طريقه اى كه انبيا داشته اند ما بخواهيم عبور كنيم ، آنروز نمونه شكست پيروزى اسلام پيدا مى شود و تا يك همچو مساله اى پيدا نشده پيروزىدر جـاى خـودش شـك نـكـنـيـد كه هست ، البته براى خدا بايد باشد. شما براى خدا در اينمـجـلس حـالا آمـديـد، وقتى مجلس اينطور است كه يك امتيازى نيست كه حالا وقتى شما رفتيدتـوى بـازار، مـردم كـنـار بـرونـد كـه رئيـس مـجـلس آمـد يـاوكـيـل مـجـلس آمـد، نـخـسـت وزيـرش ‍ هم اينطور است ، اينجور نيست كه وقتى كه توى مردمبـرود، مـردم فـرق بـگـذارنـد بـا هـم و همه اينها اينطور هستند، وقتى يك همچو مطلبى راداريـد احـسـاس مـى كنيد كه امتياز دنيائى نداريد، اين را بايد شكر كنيد و در شكرانه ايننعمت خدمت به خلق بكنيد و خدمت به احكام اسلام بكنيد و براى اينهائى كه اولياء ما هستند،ايـن پـائين شهرى ها و اين پابرهنه ها به اصطلاح شما، اينها ولى نعمت ماها هستند. اگرايـنـها نبودند، ما يا در تبعيد بوديم يا در حبس بوديم يا در انزوا اينها بودند كه همه مارا از ايـن مـسـائل نـجـات دادنـد و هـمـه مـا را آوردنـد و نـشـانـدنـد بـه جـائى ، بـهخيال خودمان جائى است اين . بايد ملتفت باشيد كه آقا شما همان آدمى هستيد كه توى حبس ‍بـوديـد و شـمـا هـمـان آدمـى هـسـتى كه در تبعيد بودى و شما همان آدمى هستى كه در انزوابـودى . ايـن مـردمند كه آمدند ما را آوردند بيرون از همه اينها و ما اگر تا آخر عمرمان بهاينها خدمت كنيم ، نمى توانيم از عهده خدمت اينها برآئيم . خداوند به ما توفيق بدهد كه مايك خدمتگزارى براى اينها باشيم و به اين نعمت موفق بشويم . شما امروز هم كه ملاحظهمـى كـنـيد اينهايى كه در جبهه الان دارند جانفشانى مى كنند، اينها از كدام طبقه هستند. شمااگـر پـيـدا كـرديـد در تمام اينها يك نفرى كه مال آن اشخاصى باشد كه داراى سرمايهبزرگ هستند، آن اشخاصى باشد كه در سابق داراى قدرت هائى بودند، اگر يك نفر ازآنها پيدا كرديد، اين محتاج به اين است كه از ما مژدگانى بگيريد، ولى مى دانم كه پيدانـمـى كـنـيـد. از هـمـيـن جمعيت اند، الان هم اينهائى كه جانشان را دستشان گرفتند و شما راحـفـاظـت مـى كـنند و آنهايى كه در بين شهرها و در بين روستاها حفظ مى كنند شما و مردم راهـمـيـن طـبـقـه هـسـتـنـد. ايـن طـبـقـه انـد كـه بـه مـا الان مـنـت دارنـد و ازاول منت داشتند، همين ها بودند كه هيچ توقعى هم ندارند، هيچ وقت هم نمى آيند توقع كنند.شـمـا بـايـد تـوجـه بـه ايـن مـعـنـا بـكـنـيـد كـه مـا را ايـنـهـا آورده انـد ووكيل كرده اند، آورده اند و وزير كرده اند، رئيس جمهور كرده اند، اينها ولى
نعمت ما هستند و ما بايد ولى نعمت خودمان را از آن قدردانى كنيم و خدمت كنيم به او و همين هاهـسـتـند كه الان هم حفظ اين كشور را مى كنند و حفظ نظام اين كشور را مى كنند. شما آقاياننـمـى تـوانـيـد كـه برويد توى كوچه ها و عرض بكنم كه خيابانها و آنجا را اداره كنيد،شـمـا يـك شـان ديـگـرى داريـد، يـك شـغـل ديـگـرى در خـدمـت داريـد، آنـهـا هـم يـكشـغـل ديـگـرى دارنـد، اما شغل آنها آنطور است كه شما را هم حفظ مى كنند. و من اميدوارم كهايـن روحـيه در اين ملت باقى باشد و با اين روحيه كه سربازهاى ما دارند و پاسدارهاىمـا دارنـد و آنـهـائى كـه حـفاظت اين كشور را مى كنند، اين روحيه را دارند كه روحيه بسيارارزشمندى است و شهادت طلبى است و خود را به حلقوم مرگ انداختن براى نجات اسلام ونجات كشور. خداوند اين روحيه را به همه عنايت كند و مادامى كه اين روحيه هست و آن مسالهاى كـه قـبلا عرض كردم هست ، مطمئن باشيد كه اين كشور بيمه است و هرگز نخواهد آسيبديـد. خداوند انشاءالله به همه شما، به همه ما توفيق خدمت به خلق و عبادت خدا كه خدمتبه خلق هم از بزرگترين عبادت هاى الهى است عنايت فرمايد و شر كسانى كه مى خواهندايـن كـشـور را و مـسـلمـيـن را بـاز بـرگـردانـنـد بـهحال انزوا يا به حال تحت سلطه بودن ، آنها را هم يا اصلاح و يا اعدام فرمايد.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 19/11/60
بيانات امام خمينى در جمع پرسنل نيروى هوائى ارتش جمهورى اسلامى
بسم الله الرحمن الرحيم
من اين دهه مباركه فجر را و سالروز پيروزى انقلاب و سالروز 19 بهمن را بر همه ملتو بـه همه مستضعفان جهان و بر شما عزيزان كه حاضر در اينجا هستيد، تبريك عرض مىكـنـم و امـيدوارم كه مجاهدات ارزنده شما در پيشگاه خداى تبارك و تعالى ثبت و مورد عنايتبـاريـتعالى و ولى بزرگ امام زمان باشد. من افتخار مى كنم كه اين ملت ، ملتى است كهعـلاقـه مند به اسلام و با علاقه مندى به اسلام اين نهضت را بپا كرد و اين نهضت را بهپـيـش مـى بـرد و شـمـا عزيزان مورد افتخار هستيد و ما هستيم كه شما اين افتخار را براىارتش و براى قواى نظامى در دنيا ثبت و در پيش خداى تبارك و تعالى ثبت كرديد. كارىكه شما عزيزان در اين روزها، در روز نوزدهم انجام داديد از حيث معنويت بزرگترين كارهاو با ارزش هاى دنيائى هم بزرگترين ارزش ها بود. آن روزى كه باز پيروزى به آنجانرسيده بود كه مورد اطمينان باشد و شما در معرض خطر بزرگ بوديد، از جان گذشتهو بـه اسـلام پيوستيد و از سپاه اسلام شديد. خداوند اين افتخار را براى شما حفظ كند وشما را در دو جهان سعادتمند فرمايد و آنچه كه بايد به شما عرض كنم اين است كه تاشـمـا تـعـهـد خـودتـان را بـه اسلام حفظ كرديد و روابط خودتان را با همه قشرهاى ملتبرادرانه كرديد. اين انقلاب محفوظ خواهد ماند و شما با برادران خودتان كه افراد عزيزايـن مـلت هـسـتـنـد، هـمـدوش بـراى پيشبرد اين انقلاب به پيش خواهيد رفت و احكام اسلام راانـشاءالله تعالى در همه جا، در همه ايران اجرا خواهيد فرمود. اين الگوئى باشد براىهمه ملت ها و مستضعفان جهان كه انشاءالله اسلام در همه جا حيات پيدا كند و شما انشاءاللهايـن سـعـادت جـاويـد را هـمـراه داشـتـه باشيد. بحمدالله امروز در بين ارتش ، در بين همهنـيـروهاى ارتشى و در بين همه ارگان هاى دولتى همه افراد بحمدالله متكى به اسلام ومـتـكـى بـه خداى تبارك و تعالى هستند و اگر خداى نخواسته در بين آنها يك نادرى پيدابشود، يك فرد منحرفى پيدا بشود، قهرا با استقامت ملت ، با استقامت شما عزيزان آن هماسـتـقـامـت پـيـدا مـى كـند و شما دلگرم باشيد به اينكه اتكاء به خدا داريد و آن كس كهاتـكـاء بـه خـدا دارد مـنصور است . خداوند وعده نصرت به شما داده است مادامى كه شما همنـصـرت خـدا را بـكـنيد و نصرت خدا و نصرت دين خدا نصرت بندگان مومن خداست . شمابـه ايـن عـهـد بـاقـى بـاشـيـد و خـداى تـبـارك و تـعـالى عـهـد خـود راعـمـل خـواهـد كـرد. مـن از خـداى تـبـارك و تعالى سلامت و سعادت همه ملت و خصوصا قواىنظامى و انتظامى و بالاخص شما جوانان عزيز را كه براى ارتش افتخار ايجاد كرديد ازخداى تبارك و تعالى مسئلت مى كنم .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته 36
تاريخ : 21/11/60
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـيـنـى در جـمـع مـيـهـمـانان خارجى و خانواده هاى شهداى لبنان ،دانـشـجـويـانخـــارجـــى شــركـت كـنـنـده در اوليـن مـجـمـع بـين المللى حركت اسلامىدانشجوئى و حافظان و قاريان قرآن
قرآن و اسلام مهجور و مظلومند
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن از عـمـوم آقايانى كه از كشورهاى مختلف آمدند و از نزديك وضع ايران را تا اندازه اىمـشـاهـده كـردند و باز احساس اين معنا را كردند كه جمهورى اسلامى در دنيا مظلوم است ، ازآنـهـا بـه طـور عـمـوم تـشـكـر كـنـم و خـصـوصـا از ايـناطفال عزيزى كه از لبنان آمده اند و وارث شهدايى و بازماندگان آنها بخصوص تشكرمـى كـنـم و از خـداونـد تـعـالى سـعادت و سلامت همه را خواستار و اميدوارم كه اين جمهورىاسـلامـى به همانطورى كه در ايران تحقق پيدا كرد، در همه كشورهاى اسلامى تحقق پيدابكند. البته من از همه گروه ها نمى توانم عليحده تشكر كنم لكن قرايى هم هستند كه ازآنـهـا هـم بـايـد تـشـكـر كـنـم و اولياى شهدايى هم هستند كه از آنها هم بايد تشكر كنم وبالجمله از همه آقايان تشكر مى كنم .
من امروز در حضور نمايندگان محترم كشورهاى اسلامى يا غير اسلامى بايد مطلبى را بهعـرض برسانم . از پيغمبر اكرم (ص ) منقول است كه اسلام در ابتدا مظلوم بود و بعد هممـظـلوم خـواهـد بـود. مـن مـى خواهم مظلوميت اسلام را امروز براى شما آقايان عرض كنم . درقـرآن شـريف هم مى بينيم كه پيغمبر اكرم شكايت كرده است به خداى تبارك و تعالى كه(ان قـومـى اتـخـذوا هـذا القـرآن مـجـهورا) از مهجور بودن قرآن در نزد قومش و در امتششـكايت فرموده است . من اين مهجوريت و مظلوميت را امروز در حضور شما آقايان محترم عرضمـى كـنـم كـه ببينيد چه وضعى اسلام و مسلمين دارند. قرآن و اسلام مهجور و مظلومند براىايـنـكـه مـهـجـوريـت قـرآن و مـهـجـوريـت اسـلام بـه ايـن اسـت كـهمـسـائل مـهم قرآنى و مسائل مهم اسلامى يا بكلى مهجور است و يا برخلاف آنها بسيارى ازدولت هاى اسلامى قيام كردند. از مسائل مهم سياسى قرآن دعوت به وحدت و منع از اختلافاسـت ، بـا تعبيرهاى مختلفى كه در قرآن كريم هست ، منع تنازع بين مسلمين و سران مسلميناست كه نكته اش را هم فرموده است كه (لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم ) ما بررسىكـنـيـم بـه اينكه آيا اين دو اصل مهمى كه دو اصل سياسى مهم اسلامى است ، در بين مسلمينچـه وضـعـى دارد، آيـا مـسـلمـيـن اعـتـنـايـى كـرده انـد بـه ايـن دواصل ؟ و آيا تبعيتى كرده اند از اين دو اصل مهمى كه اگر اطاعت از آن بكنند، تمام مشكلات
مـسـلمـيـن حـلمى شود و اگر اطاعت نكنند فشل مى شوند و رنگ و بويشان از بين مى رود؟
خداى تبارك و تعالى براى هيچ يك از كفار سلطه بر مسلمين قرار نداده است
مـسـلمـيـن دو طايفه هستند، يك طايفه ملت هاى اسلامى است ، توده هاى مردمى است و يك دستهآنـهـايـى هـسـتـنـد كه حكومت بر اين توده ها مى كنند و سردمدار كشورهاى خودشان هستند. مابـررسـى كـنـيـم از ايـن سـردمداران و اين دولت هايى كه در اسلام هر كدام در يك كشورىحـكومت مى كنند و همه هم مدعى اسلام هستند و مدعى تبعيت از كتاب الله ، ببينيم كه اينها آيابـه ايـن اصـل سـيـاسى مهم كتاب الله عمل كرده اند يا پشت كردند و مخالفت . از آن طرفبـاز يـك اصـل ديـگـرى هـسـت كـه بـاز از اصول مهم است كه مسلمين نبايد تحت سلطه كفاربـاشـنـد. خـداى تـبارك و تعالى براى هيچ يك از كفار سلطه بر مسلمين قرار نداده است ونبايد مسلمين اين سلطه كفار را قبول بكنند. اين اصولى كه از امور سياسى است كه قرآنكريم طرح كرده است و مسلمين را به آن دعوت كرده است ، ما الان مى بينيم كه در كشورهاىاسـلامـى سـران كـشـورهـاى اسـلامـى يا با هم در نزاع واقع شده اند و منازعات سياسى ،منازعات تبليغاتى مى كنند و يا با هم تفاهم و اتحاد ندارند. بين كشورهاى اسلامى اتحادمـى بـيـنـيـم كه نيست ، تنازع هم هست ، گاهى تنازع مسلحانه و گاهى و بسيارى از اوقاتتـنـازع تـبـليـغـاتـى و سـيـاسـى و در اثـر ايـن تـنـازع هـافشل شده اند.

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation