قبر جنازه زناكار را قبول نكرد طبق قاعده كلى ، كه تمام اشياء عالم احساس و شعور دارند، زمين هم از اين قاعده و قانونبيرون نيست . هم احساس و شعور دارد و هم افراد نيك و بد را مى شناسد. به بعضى ازجنازه ها ((مرحبا)) و خوش آمد و به بعضى ديگر ((لامرحبا)) و خوش نيامدى مى گويد:بعضى را قبول مى كند و بعضى را بيرون مى اندازد. در اين باره به داستانى كه درذيل آورده مى شود توجه كنيد. يكى از گناهان بزرگ كه قرآن و احاديث از آن منع كرده و به انجام دهندگان آن وعده عذابو آتش داده اند، سخن چينى و نمامى است كه به وسيله آن بين زن و شوهر، بين دو دوست ودو برادر اختلاف و نزاع واقع مى شود و به وسيله آن خون ها ريخته ، خانه ها خراب وويران مى شود، اسرار نهانى و پشت پرده آشكار گشته و حيثيت ها و آبروها از بين رفتهو هتك مى شود و فتنها در عالم بر پا مى گردد. يكى از گناهانى كه باعث عذاب مى شود و مجازاتش ، هم در دنيا هم در قبر و هم در قيامتگريبان انسان را مى گيرد، دروغ گويى مى باشد. چون بحث ما درباره عذاب برزخىاست از عذاب دروغ گو در قيامت صرف نظر مى كنيم . تمام اعمال انسان علاوه بر چهره هاى ظاهرى خود، چهره هاى واقعى نيز دارند كه در اينجهان از نظر ما پوشيده و پنهان اند چهره هاى واقعىاعمال در جهان ديگر ظاهر مى شوند و مسئله تجسماعمال را تشكيل مى دهند. ثروت اندوزان و كسانى كه طلا و نقره را از هر راهى كه شده به دست مى آورند و آن هارا ذخيره مى كنند، يا به عنوان گنج در دل كوه ها وداخل زمين مخفى مى كنند و در راه خدا انفاق نمى نمايند و كارهاى عام المنفعه با آن ها انجامنمى دهند و حتى حقوق واجبى را كه خداوند در آن ها قرار داده است نمى پردازند و نه خوداز آن بهره مى بردند و نه ديگران ، عذابى مخصوص هم در عالم برزخ و هم در قيامتبراى آنان خواهد بود كه عبرت براى ديگران باشد. قرآن در اين باره مى فرمايد: جدا شدن و فراموش نمودن و عمل نكردن به قرآن ، در عالم برزخ و هم چنين در قيامتمجازات دارد. رواياتى در اين باره نقل شده : از جمله : يكى از گناهان كبيره كه آيات و روايات تكان دهنده اى درباره آننازل شده است ، رباخوارى مى باشد. روزى حضرت عيسى عليه السلام با حواريون و دوستان خود در بيابان عبور مى كردندتا به يك آبادى ويران شده اى رسيدند كه تمام مردم و پرنده ها و جانوران آن مردهبودند. حضرت عيسى عليه السلام به حواريون فرمود: همه اينها بر اثر عذاب عمومى وخشم الهى به هلاكت رسيده اند؛ زيرا اگر به مرگ طبيعى به تدريج مرده بودند، يكديگر را به خاك مى سپردند. علماى شيعه معتقداند تمام اعمالى كه انسان در دنيا انجام مى دهد در قبر و عالم برزختجسم پيدا مى كنند و هم نشين انسان مى شوند. از جمله آنها تندخويى و بد اخلاقى استكه اگر تجسم پيدا كند به صورت سگ خواهد بود. لازم است داستانى كه يكى از علماىعامل نقل كرده و خود، در عالم رؤ يا آن را مشاهده نموده است را بيان كنيم . يكى از برنامه هاى دينى و انسانى براى هر فرد مسلمان ، اين است كه حاجت برادر مسلمانخود را بر آورد و به فرياد او برسد. حال كه عذاب برزخى عده اى از جنايت كاران و ظالمان ازقبيل پادشاهان ، قاتلان ، زنان ، زناكاران ، سخن چينان ، دروغ گويان ،مال يتيم خواران ، ثروت اندوزان ، دنيا پرستان و تند خويان را بيان كردم . لازم دانستمدرباره ثواب و پاداش هاى اعمال و كردار نيكى كه انسان در دنيا انجام مى دهد و نتيجه آنها را در برزخ و هم چنين در قيامت مى بيند را نيز بيان كنم . از جمله كسانى كه پاداش برزخى خود را ديدند سلمان فارسى است كه او را سلمانمحمدى هم مى گويند و يكى از سابقين در اسلام و از كسانى بوده است كه براى به دستآوردن حق و حقيقت رنج ها و سختى هايى را متحمل شد تا آخر الامر به مقصود خود رسيد.ايشان در اثر ايمان كامل و راى درست و فداكارى كه راجع به اسلام و پيامبر عليهالسلام و احكام داشت ، پاداش عظيمى در عالم برزخ به او دادند. ابن عباس مى گويد: بعداز مرگ سلمان ، او را به خواب ديدم . در حالى كه تاجى از ياقوت بر سر و حله هاىبهشتى بر تن و زر و زيور بر اعضاى بدن خود داشت و مانند پادشاهان بر تختىنشسته است . يكى از علماى بزرگ كه تازه از نجف اشرف به وطنش برگشته بود و بسيار دوست مىداشت كه به مجالس روضه خوانى و عزادارى حضرت سيدالشهداء عليه السلام حاضرشود. مى گفت : ابن علقمه مى گويد: روزى رسول خدا صلى الله عليه و آله نماز صبح را با ما به جاآورد. سپس متوجه ما شد و فرمود: اى جمعيت ! ديشب عمويم حضرت همزه و پسر عمويم جعفررا در خواب ديدم كه در جلوى ايشان طبقى از ميوه سدر گذاشته بود و آن دو نفرمشغول خوردن از آن بودند. مدتى از آن خوردند ناگهان ميوه سدر، خود به خودتبديل به انگور شد. مدتى از آن خوردند ناگهان انگورتبديل به رطب شد، مدتى مشغول خوردن از آن شدند. به آنان نزديك شدم و گفتم : پدرمفداى شما باد. (به من خبر دهيد) كدام عمل در عالم برزخ و آخرت از همهاعمال بافضيلت تر است ؟ دعبل خزايى يكى از بهترين شعرا و مداحان و يكى از شيعيان و محبيناهل بيت عصمت و طهارت بوده است . در سال وفات امام صادق عليه السلام سنه 148 متولدشد و در سنه 246 در سن 98 سالگى در شهر ((شوش )) وفات كرد. در اثر ارتباط قوى كه بين روح و بدن عالم برزخ مى باشد، نپوسيدن و از بين نرفتنبدن بعضى از اولياء اله قبر است . از جمله : تازه ماندن بدن پيامبران و ائمه طاهرين واولياى خدا و بعضى از نيكان و مؤ منان است كه درذيل بيان مى شود. يكى از اعتقادات مهم شيعيان اين است كه حيات و مرگ پيغمبر و امام يكى است ، مرگ آنها عينحياتشان مى باشد و حتى بدنهاى شريفشان در قبر نمى پوسد و كهنه نمى شود. در اينباره رواياتى نقل شده است : و آنها از اين قرارند. شيخ صدوق (محمد بن على بابويه قمى ) يكى از بزرگان علماى اسلام كه در سنه381 هجرى قمرى حدود 1130 سال پيش رحلت كرده و در شهر رى مدفون شده است.(324)
|