بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 20, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

تمام گرفتارى هايى كه در عالم هست از نقطه خود آدم است
ايـن دنـيـا از دست ما مى رود، نزديك و دور دارد، من زودتر و شما به تدريج ، آن چيزى كهباقى مى ماند حسنه است ، اين دنيا نيست ، اين حسنه است ، آنى كه انبيا هم دنبالش هستند وآن حـسـنـه مـطلقه عبارت از رسيدن به مقامى است كه ما نمى توانيم بفهميم . او باقى مىمـانـد و هـر چى كه از ما باقى بماند حسنات است كه باقى مى ماند. البته ما از رحمت خدامـايـوس نيستيم ، ما ناقصيم لكن خداى تبارك و تعالى جبران مى كند، خداوند وعده فرمودهاسـت بـه مـا رحمت را، رحمتش سعه دارد بر همه موجودات ، لكن توجه به اين معنا لازم استكـه انـسان خودبين نباشد، توجه به خودش نداشته باشد، تمام گرفتارى هايى كه درعـالم هـسـت از هـمـيـن نـقطه است ، از نقطه خود آدم است . اين خود آدم است كه گرفتار است وگـرفـتـار مـى كـنـد، ايـن نفسيت انسان است كه دنيا را به فساد كشانده ، دنيا را به هلاكتكـشـانـده . و اميدواريم خداوند رحمتش را بر ما نازل كند و ما را از جمله رحمت شدگان حسابكـنـد و مـا را هـدايـت كـنـد بـه صـراط مـستقيم آن طورى كه فرموده است و ما را از ضالين ومغضوبين قرار ندهد انشاءالله .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 3/8/66
پاسخ به استفتاء شوراى نگهبان در مورد مالكيت و استخراج معادن
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرات حجج اسلام آقايان فقهاى شوراى نگهبان دامه افاضاتهم
پـس از اهداء سلام و تحيت ، اصل مساءله تبعيت اعماق زمين و نيز هوا نسبت به املاك شخصىتـا حـدود احـتـيـاجـات عـرفـى اسـت مـثـلا اگـر كـسـى در خـارج از مـحـدودهمـنـزل و يـا زمـيـن شـخـصى و يا وقفى كانالى زده و از زيرزمين آنها عبور كند يا تصرفنـمـايـد، دارنـدگـان مـنـازل و زمين يا متوليان نمى توانند ادعايى بنمايند. يا اگر كسىبالاتر از مقدار متعارف بنايى ايجاد و يا رفت و آمد نمايد، هيچ يك از مالكين و يا متوليانحـق جـلوگـيـرى از او را نـدارند و بالاخره تبعيت زمين شخصى به مقدار عرفى است و آلاتجديده هيچ گونه دخالتى در تعيين مقدار عرفى ندارد ولى تبعيت كشور مقدار بسيار زياداسـت و دولت حـق دارد تـا از تـصـرف بـيـش از حـق عرفى شخص و يا اشخاص جلوگيرىنمايد. بنابراين نفت و گاز و معادنى كه خارج از حدود عرفى املاك شخصى است ، تابعامـلاك نمى باشد و اما اگر فرض كنيم معادن و نفت و گاز در حدود املاك شخصى است كهفـرضـى بـى واقـعـيـت اسـت ايـن مـعـادن چـون مـلى اسـت و مـتـعـلق بـه مـلت هـاىحـال و آيـنـده اسـت كه در طول زمان موجود مى گردند، از تبعيت املاك شخصيه خارج است ودولت اسـلامـى مـى تـوانـد آنـها را استخراج كند ولى بايد قيمت املاك اشخاص و يا اجارهزمـيـن تصرف شده را مانند ساير زمين ها بدون محاسبه معادن در قيمت و يا اجاره بپردازد ومالك نمى تواند از اين امر جلوگيرى نمايد. انشاءالله موفق و مويد باشيد.
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 19/8/66
بـــيـانـات امـام در جـمـع رؤ سـاى سـه قـوه ، مـسـؤ وليـن كشورى و لشكرى و جمعى ازاعضاىخارجى كنفرانس وحدت اسلامى
هر كس كه بخواهد پيغمبر را بشناسد، قرآن را بايد بشناسد
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن مـطـلب تـازه اى نـدارم و خـودم را لايـق نـمـى دانـم كـه راجـع بـهرسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم و حضرت صادق سلام الله عليه چيزى عرض كنمبـراى ايـن كـه تـو آن مـرتـبـه نـيـسـتـم كـه بـتـوانـم راجـع بـه ايـنمـسـائل صـحـبـتـى بـكـنـم ، فـقـط مـى خـواهـم عـرض كـنـم بـه آقـايـان كـه مـعـرفرسول اكرم ، قرآن است . همان طور كه خود رسول اكرم و حضرت صادق سلام الله عليهولى الله اعظم جلوه تام حق تعالى هستند، قرآن هم همان طور است ، قرآن هم جلوه نام خداىتـعـالى اسـت . يـعـنـى بـا هـمـه اسـمـاء و صـفـات تـجـلى كـرده اسـت و ولى الله اعـظم ورسـول اكرم را با آن اشراق هايى كه ما ازش اطلاع نداريم و با همه اسماء و صفات محققكرده است و همين طور ولى الله اكرم حضرت صادق و ساير ائمه را، لكن معرف ايشان خودكـتـاب الهـى اسـت . يـعـنـى هر كس هر چند در اين كتاب مقدس دقت كند و توجه داشته باشدبيشتر مطلع مى شود كه آورنده او كيست و چه جور آدمى است .
قـرآن يـك سـفره اى است كه انداخته شده است براى همه طبقات ، يعنى يك زبانى دارد كهايـن زبـان هـم زبان عامه مردم است و هم زبان فلاسفه است و هم زبان عرفاى اصطلاحىاسـت و هـم زبـان اهـل مـعـرفـت بـه حـسـب واقـع . در اين كتاب شريف ، مسائلى هست كه مهمشمسائل معنوى است و رسول اكرم و ساير انبيا نيامدند كه اين جا حكومت تاءسيس كنند، مقصداعـلا اين نيست . نيامدند كه اين جا عدالت ايجاد كنند، آن هم مقصد اعلا نيست ، اينها همه مقدمهاسـت . تـمـام زحـمـت كـه ايـنـهـا كـشـيـدند چه از حضرت نوح گرفته ، از حضرت ابراهيمگـرفـتـه تـا آمـده اسـت ايـن جـا، رسـول اكـرم رسـيـده است ، تمام مشقت هايى كه كشيدند وكـارهـايى كه كردند، مقدمه يك مطلب است و او معرفى ذات مقدس حق . كتاب هاى آسمانى همكـه بـالاترينش كتاب قرآن كريم است ، تمام مقصدش همين است كه معرفى كند حق تعالىرا بـا هـمـه اسـماء و صفاتى كه دارد. عامه مردم خيلى ازش چيز مى فهمند (اين كتاب را) وخـواص هـم مـسـائل بـالاتـر مـى فـهـمـنـد و اخـص خـواص هـممسائل فوق آن را مى فهمند، لكن (انما يعرف الكتاب ما خوطب به ) هيچ كس نمى تواندبـفـهـمد /آنى كه پيغمبر/ هر كس كه بخواهد پيغمبر را بشناسد قرآن را بايد بشناسد. وهيچ كس نمى تواند بشناسد و لهذا هيچ كس پيغمبر را هم نمى تواند بشناسد.
معرف ايشان كتاب خودشان است و معرف حضرت صادق سلام الله عليه بعد از اين كه خودپـيـغـمـبـر مـعرف است ، خود وجودش ‍ معرف است ، اين فقهى است كه با زبان ايشان بسطپـيـدا كـرده اسـت كـه بـراى احـتـيـاج بـشـر از اول تـا آخـر هـر مـسـاءله اى پـيـش بـيـايد،مـسـائل مـستحدثه ، مسائلى كه بعدها خواهد پيش آمد كه حالا ما نمى دانيم ، اين فقه از عهدهجـوابـش بـر مـى آيـد و هـيـچ احـتـيـاج نـدارد بـه ايـن كـه يـكتاويل و تفسير باطلى بكنيم .
خـود فـقـه ، خـود كـتـاب و سـنت ، خود فقهى كه اكثرش را حضرت صادق سلام الله عليهبيان فرموده است ، اين فقه همه احتياجات صورى و معنوى و فلسفى و عرفانى همه بشررا در طـول مـدت الى يـوم القـيامه ، اين محتوايش اين طور است ، اينها معرفى است كه خودايـنـهـا مـعـرف اين بزرگوارانند و ما نمى توانيم كه از آنها تعريفى بكنيم كه لايق آنهاباشد.
ادعيه ائمه كتاب صاعد است
ادعـيـه ائمـه هـدى دعاهاى آنها، همان مسائلى را كه كتاب خدا دارد، دعاهاى آنها هم دارد با يكزبـان ديـگـر. قـرآن يـك زبـان دارد، يـك نـحـو صـحـبـت مـى كند و همه مطالب را دارد منتهابـسـيـاريـش در رمـز اسـت كـه ما نمى توانيم بفهميم و ادعيه ائمه عليهم السلام يك وضعديـگـرى دارد، بـه تـعـبـيـر شـيـخ عارف و استاد ما، ادعيه كتاب صاعد است ، قرآن صاعد.تـعـبـيـر مـى فـرمـود بـه ايـن كـه قـرآن كـتـاب نـازل اسـت كـه از آن جـانزول كرده است و ادعيه ائمه كتاب صاعد است ، همان قرآن است رو به بالا مى رود، جواباوسـت تـقـريـبـا. كـسى بخواهد بفهمد كه مقامات ائمه چى است ، بايد رجوع كند به آثارآنـهـا، آثـار آنـهـا ادعـيـه آنـهـاسـت ، مـهـمـش ادعـيـه آنهاست و خطابه هايى كه مى خواندند.مـثـل مـنـاجات شعبانيه ، مثل نهج البلاغه ، مثل دعاى يوم العرفه و اينهايى كه انسان نمىداند كه چه بايد بگويد درباره آنها.
اگـر چـنـانـچـه ائمـه هـدى فـقـط مـسـاءله گـو بودند، چكار داشتند بهشان اين ظالمين ومستكبرين ؟
در هـر صـورت مـا عـاجـزيـم از ايـن كـه شـكـر ايـن نـعـمـت را بـجـا بـيـاوريـم كـه مـااهل يك مذهبى هستيم كه از اين دو منبع هر دو استفاده مى كنيم . از منبع وحى و از منيع ولايت . وساير فرق اين منبع دوم را كم دارند و ما شكر (اين نعمت را نمى توانيم بجاى بياوريم) و از خداى تبارك و تعالى مى خواهيم كه به ما توفيق بدهد كه بتوانيم شكر اين نعمترا بـجـا بـيـاوريم و وقتى كه مفاد آيات شريفه را مى خوانيم يا سيره انبيا را ملاحظه مىكنيم ، مى بينيم كه آنها تمامشان يكى از كارهايى كه البته مقصد نبوده لكن مقدمه بوده ،ايـن بـوده اسـت كـه عـدالت را در دنـيـا ايـجـاد كـنند. پيغمبر مى خواهد عدالت ايجاد كند تابـتـوانـد آن مـسـائلى كـه دارد كـه آن مـسـائل ، انـسـان مـى خـواهـد درسـت كـنـد، آنمسائل را طرح كند و از زمانى كه وحى
بـراى پـيغمبرها آمده است يكى از مسائل شان همين معنا بوده است كه معارضه مى كردند باكـسـانـى كـه ظـلم داشتند، ظالم بودند، ستمگر بودند، خونخوار بودند و هر كدام به يكصـورتـى بـا آنـهـا مـعارضه مى كردند و گمان نشود كه هيچ پيغمبرى تو خانه اش مىنـشـست و فقط يا دعا مى خواند و يا احكام مى گفته ، خير اين طور نيست . احكام را مى گفتنددنبالش مى رفتند براى اجرا.
ابـراهـيـم مـسـائل را مـى گـفـت بـعـد هـم بـر مـى داشـت بـت هـايـى كـه آن وقـتمثل اين بود كه يكى به خداى تبارك و تعالى در مذهب ما جسارت كند، اين طور معارضه مىكرد باهاشان . ولى مسائل را هم مى گفت ، مقابله مى كرد با ستم ، مقابله مى كرد با ظلم .ايـن مـعـنايى كه به خورد ما داده بودند قدرت هاى مستكبر جهان كه نبايد ديانت در سياستدخـالت بكند، اين از آن سياست هايى بوده است كه آنها داشتند براى عقب نگه داشتن مسلمينو بـراى ايـن كـه نـگذارند اينها معارضه كنند و لهذا اينها را وادار كردند، اين قدر تبليغكـردنـد كـه در بـيـن بـسيارى از قشرها اين است كه آخوند /را/ به سياست چكار دارد؟ چكاردارى ، تـو بـرو دعـايت را بخوان ! حتى حضرت عيسى سلام الله عليه كه اين اشخاصىكه تابع او هستند خيال مى كنند كه حضرت عيسى فقط يك معنوياتى مى گفته است ايشانهـم هـمـيـن طـور بـوده ، از اول بنا بوده بر اين كه معارضه كند. آن وقتى كه متولد شده ،تـازه مـتـولد شـده اسـت مـى گـويـد كـه مـن كـتـاب آوردم . قـرآن ايـن رانـقـل مى كند كه تازه متولد شده بوده ، وقتى كه مادرش به واسطه آن تهمت هايى كه مىزدنـد، (يـهـود بـرش مـى زدند) ناراحت بود همچو كه متولد شد گفت كه نه ، غصه نخور،اگر كسى آمد پيشت باهات صحبت بكند، تو بگو كه من صائمم و صائم بوده لابد !!! وبـرويـد از آن بـچـه بپرسيد. اينها آمدند، حضرت تازه متولد شده بود، آمدند بنا كردندبه حضرت مريم حرف هاى نامربوط زدن ، حضرت مريم هم اشاره كرد به او كه برويدآن جا، گفتند: ما چه جور با اين تكلم كنيم ؟ بعد ايشان شروع كرد كه خدا به من كتاب دادهاسـت . بـبـيـنـيـد چـى مـى گـويـد، ايـن مـسـاءله كـتـاب دادن مـعـلوم مـى شـود يـك مـسـائلىقبل از اين است كه ايشان متولد بشود /من را/ كتاب بهم داده ، به من توصيه كرده چه بكنم، چـه بـكـنـم هـمـان مـسـائل را مـى گـويد. يك همچو حضرت عيسايى نمى نشيند تو خانه ومساءله بگويد تا چه بشود. اگر مساءله مى خواست بگويد و مساءله گو بود، ديگر چرادارش مى كشيدند؟! ديگر چرا اذيتش مى كردند؟!
و هـمـيـن طـور سـايـر انـبـيـا و آن چـيـزى كـه از هـمـه مـشـهـودتـر اسـت ، حـضـرترسـول سـلام الله عـليـه اسـت كـه آمـد و تـشـكـيـل اداره داد،تـشـكـيـل حـكـومـت داد. ايـن معنايش اين است كه كار دارند به حكومت ، در سياست كار دارند. وتشكيل حكومت دادن جز اين است كه دخالت در سياست است و وارد شدن در عرصه سياست است؟ بـنابراين ، اين مساءله اى را كه در بين مسلمين همين طور تزريق كردند تا حتى بعض ازخواص هم به اين معنا اعتقاد پيدا كردند كه شما برويد سراغ مسجد، ما هم مى رويم سراغحـكـومـت ، ايـن براى اين بود كه اين طور به سر ما بياورند، اين طور به سر همه مسلمينبياورند كه داريد مشاهده مى كنيد.
مـسـلمـيـن بـايـد بيدار بشوند، مسلمين از سيره انيبا و خصوصا مسلمين از سيره پيغمبر اكرمبايد
مـطـالعـه كنند، ببينند چه كرده است و ما بايد تاءسى كنيم . اگر پيغمبر آمده بود و فقطتـو مـسـجـد مدينه نشسته بود و قرآن را ذكر كرده بود و ديگر كارى هم نداشت ، ما هم مىرفـتـيـم همين كار را مى كرديم ، ما تاسى مى كرديم . اما كسى كه آمده است ، از همان اولىكـه آمـده اسـت در مكه مشغول مبارزه بوده است يك نحوى غير از آن نحوى كه در مدينه ديگرمـسـلحـانـه بـوده تـا وقـتـى آمـد مـديـنـه ، در مـديـنـه كـه آمـد حـكـومـتتشكيل داد، فرستاد، مبلغ فرستاد، حكومت فرستاد در همه جا، آن جايى كه دستش مى رسيد،مـژده داد ايـشـان به مردم كه ما مى گيريم دنيا را، همه را از بين مى بريم . روم را از بينمى بريم ، ايران را از بين مى بريم . يعنى از آن وضعى كه آنها دارند كه بت پرستىمـى كـنـنـد يـا آتـش پـرسـتـى مـى كـنـند، اين را از بين مى برند و الا احيا كردند همين مدتكـوتاهى كه پيغمبر اكرم زندگى كرد، احيا كرد بشر را، مسلمين بايد تاسى كنند به اوكـه او چـه كـرد، مـا هـم بـايـد آن كـار را بـكـنـيـم . او حـكـومـتتـشكيل داد ما هم بايد حكومت تشكيل بدهيم ، او جنگ كرد ما هم بايد جنگ بكنيم ، او دفاع كردمـا هـم بـايـد دفـاع كنيم . بنابراين ، ما اگر تابع اين پيغمبر اكرم هستيم ، اگر تابعائمـه هـدى هـسـتـيـم ، بـبينيم كه اينها در ايام حياتشان چه كردند، نشستند و مساءله گفتند؟اگـر چـنـانـچـه مـسـاءله گـو بـودنـد چـكـار داشـتـند بهشان اين ظالمين و اين مستكبرين كهبـكشندشان و حبس شان كنند و تبعيدشان كنند و ببرندشان به خارج و نگذارند كه كسىپـيـشـشان برود؟ در عين حالى كه همه اين مضيقه ها بوده ، شما مى بينيد كه فقه چه جوردامنه اى دارد و چه جور دامنه هايى خواهد داشت و همه اش از كتاب و سنت است .
خـداى تـبـارك و تـعـالى ما و شما را از شر اين مستكبرين نجات بدهد و ملت هاى ايران را،مـلت هاى ديگران را، همه مسلمين را بيدار كند تا دماغ اين مستكبرين را به خاك بمالد و آنهارا رسوا كند، همان طورى كه تاكنون رسوا كرده است .
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 21/8/66
پـــاســـخ امـــام خـــمـــيـــنـى بـه نـامـه شوراى عالى پشتيبانى جنگ مبنى بر درخواستصدورفـرمـان مـعظم له براى تهيه عده و عده هاى لازم به منظور دفع تجاوز رژيمبعثى عراق
بسمه تعالى
شوراى عالى پشتيبانى جنگ اعزهم الله تعالى
واضح است و كرارا گفته شده است كه اين جنگ تحميلى در راءس امور واقع است و لازم استبـه هـمـت هـمـه اقـشـار كـشور هر چه سريعتر با عنايات حق تعالى پيروزى به دست آيد.بنابراين آنچه كه شوراى عالى پشتيبانى جنگ و متخصصان امور جنگى ضرورت تشخيصداده اند بايد عمل شود و كوتاهى نگردد. در اين فرصت از تمام اقشار ملت خصوصا علماىاعـلام و ائمـه جـمـعـه و جـمـاعـات و خـطـباى محترم لازم است تشكر كنم كه با صرف جان وعـزيـزان و مـال خـود در راه مـقـاصـد اسـلام بـه طـور شـايـسـتـهعمل به وظيفه الهى نمودند و از ملت عظيم كه با راهپيمايى هاى اخير پشت جنايتكاران پليدخصوصا آمريكا را لرزاند، با تمام وجود قدردانى بنمايم .
از خداوند تعالى قدرت هر چه بيشتر رزمندگان و پيروزى آنان و رحمت و سعادت شهدا وجـانـبـازان و آزادى اسرا و صبر داغ ديدگان و سلامت و پشتكار دست اندركاران را طلب مىكنم .
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 28/8/66
ديدار با طلاب رزمى !!! تبليغى تيپ 83 امام جعفر صادق (ع )
شـمـا مـطمئن باشيد كه من در مواقعى كه احتمال مى دهم دعا مستجاب باشد به همه دعا مىكنم
بسم الله الرحمن الرحيم
من نمى دانم با چه زبانى ، من نمى توانم احساساتى كه دارم نسبت به شماها و اخلاص ومـودتى كه دارم نسبت به همه قشرهاى ملت و خصوصا قشر روحانى با چه زبان ادا كنم .شـمـا مـطـمـئن باشيد كه من در مواقعى كه احتمال مى دهم دعا مستجاب باشد، به همه دعا مىكنم . و الان هم از خداى تبارك و تعالى مى خواهم كه شما را در راهى كه بوده ايد حفظ كندو خداوند دشمنان اسلام را هدايت كند و اگر نمى شوند، فانى كند.
اميدوارم كه همه شما آقايان و ساير قشرهاى ملت در كار خودتان مستقيم باشيد كه اين كارحـق اسـت . راه شـمـا راه خـداسـت و خـداى تـبـارك و تـعـالى بـه شما نصرت عنايت مى كند.خداوندا! اينها بندگان تو هستند، اينها در حضور تو هستند، اينها براى اسلام تو خدمت مىكنند، اينها براى شكست كفار جانفشانى مى كنند، خداوندا! تو تاءييدشان كن ، حفظشان كن، سلامت شان بدار، عاقبت همه را ختم به خير كن .
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 10/9/66
پـيـام امـام خـمـيـنـى در پـاسـخ بـه پـيـام تـبـريك رئيس جمهور مالديو به مناسبت ميلادحضرترسول (ص )
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت آقاى مامون عبدالقيوم رئيس جمهور كشور مالديو
تـلگـراف تـبـريـك آن جـنـاب به مناسبت ميلاد مسعود پيامبر گرامى اسلام حضرت محمدبنعـبـدالله صلى الله عليه و آله و سلم واصل و موجب تشكر گرديد، متقابلا اين عيد بزرگرا بـه آن جـنـاب و مـلت بـرادر كـشـورتـان تـبـريـك گـفـتـه ، سـعـادت و مـوفـقـيـتملل اسلامى را در راه جهاد با دشمنان اسلام از خداى تعالى مسئلت دارم .
والسلام عليكم
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 16/9/66
پـــاســـخ بــه اسـتـفـسـار وزيـر كار و امور اجتماعى در مورد برقرارى شروط الزامىدرواحدهاى توليدى و خدماتى
بسمه تعالى
در هر دو صورت ، چه گذشته و چه حال دولت مى تواند شروط الزامى را مقرر نمايد.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 26/9/66
پـــاســـخ حـضـرت امـام بـه نـظـر خـواهـى دبير شوراى نگهبان پيرامون امكان استفادهازفـتـواى مـعـظم له جهت اعمال شروطى در ازاى استفاده از خدمات و امكانات دولتى وعمومى
بسمه تعالى
دولت مـى تـوانـد در تـمام مواردى كه مردم استفاده از امكانات و خدمات دولتى مى كنند باشـروط اسـلامـى و حـتـى بـدون شـرط قيمت مورد استفاده از آنان بگيرد و اين جارى است درجـميع مواردى كه تحت سلطه حكومت است و اختصاص به مواردى كه در نامه وزير كار ذكرشـده اسـت نـدارد بلكه در انفال كه در زمان حكومت اسلامى امرش با حكومت است ، مى تواندبدون شرط يا با شرط الزامى اين امر را اجرا كند و حضرات آقايان محترم به شايعاتىكه از طرف استفاده جويان بى بند و بار يا مخالفان با نظام جمهورى اسلامى پخش مىشود اعتنايى نكنند كه شايعات در هر امرى ممكن است .
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 28/9/66
تقدير از كمك مالى خواهران مسلمان عراقى به جبهه هاى جنگ
بسمه تعالى
مبلغ بسيار ارزنده اى كه خانم هاى معظم عراقى ، كه خداوند به آنها هر چه بيشتر توفيقخـدمـت بـه اسلام و رزمندگان عزيزى كه براى رفع شر قدرت ها و وابستگان پست آنانجانفشانى مى كنند، واصل شد. از خداوند تعالى سلامت و سعادت همه را خواهانم .
دعاگو !!! روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 30/9/66
پـــاســـخ امــام بـه نـامه مدير عامل و يكى از اعضاى شوراى سرپرستى صدا و سيمادرمورد برنامه هاى تلويزيونى
بسمه تعالى
نـظـر نـمـودن بـه ايـن قـبـيـل فـيـلم هـا و نـمـايـشـنـامـه هـا هـيـچ يـكاشـكـال شـرعى ندارد و بسيارى از آنها آموزنده است و پخش آنها نيز اشكالى ندارد و همينطور فيلم هاى ورزشى و آهنگ ها اكثرا بى اشكال است . گاهى خلاف به طور نادر ديده مىشـود كـه بـايـد بـيـشـتـر مـواظـبـت كـرد لكـن دو نـكـتـه بـايـد مـراعـات شـود:اول آن كـه كـسـانى كه گريم مى كنند، بايد محرم باشند و اجنبى حرام است چنين كارى راانجام دهد. دوم آن كه بينندگان از روى شهوت نظر نكنند.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 16/10/66
پاسخ به نامه رئيس جمهور پيرامون اختيارات حكومت اسلامى
بسمه تعالى
جناب حجت الاسلام آقاى خامنه اى رئيس جمهور محترم جمهورى اسلامى دامت افاضاته
پس از اهداء سلام و تحيت ، من ميل نداشتم كه در اين موقع حساس به مناقشات پرداخته شودو عقيده دارم كه در اين مواقع ، سكوت بهترين طريقه است . و البته نبايد ماها گمان كنيمكـه هـر چـه مـى گـويـيـم و مـى كـنـيـم كـسـى را حـق اشـكـال نـيـسـت .اشـكـال بـلكـه تـخـطئه يك هديه الهى است براى رشد انسان ها، لكن صحيح ندانستم كهجـواب مـرقـوم شـريـف و تقاضايى كه در آن شده بود را به سكوت برگزار كنم ، لهذاآنچه را كه در نظر دارم به طور فشرده عرض مى كنم .
از بيانات جناب عالى در نماز جمعه اين طور ظاهر مى شود كه شما حكومت را كه به معناىولايـت مطلقه اى كه از جانب خدا به نبى اكرم صلى الله عليه و آله و سلم واگذار شده واهـم احـكـام الهـى اسـت و بر جميع احكام فرعيه الهيه تقدم دارد، صحيح نمى دانيد و تعبيربـه آن كـه ايـن جـانـب گـفـته ام حكومت در چارچوب احكام الهى داراى اختيار است ، بكلى برخلاف گفته هاى اين جانب است .
اگر اختيارات حكومت در چارچوب احكام فرعيه الهيه است ، بايد عرض حكومت الهيه و ولايتمـطـلقـه مـفـوضه به نبى اسلام صلى الله عليه و آله و سلم يك پديده بى معنى و محتوابـاشـد. اشـاره مى كنم به پيامدهاى آن كه هيچ كس نمى تواند ملتزم به آنها باشد. مثلاخـيـابـان كـشـى هـا كـه مـسـتـلزم تـصرف در منزلى است يا حريم آن است در چارچوب احكامفـرعـيـه نيست ، نظام وظيفه و اعزام الزامى به جبهه ها و جلوگيرى از ورود و خروج ارز وجـلوگـيـرى از ورود يـا خـروج هـر نحو كالا و منع احتكار در غير دو سه مورد و گمركات ومـاليـات و جـلوگـيـرى از گران فروشى ، قيمت گذارى و جلوگيرى از پخش مواد مخدر ومـنـع اعـتـيـاد بـه هـر نـحـو غـيـر از مـشـروبـات الكـلى ،حمل اسلحه به هر نوع كه باشد و صدها امثال آن كه از اختيارات دولت است بنابر تفسيرشـمـا خـارج اسـت و صـدهـا امـثال اينها. بايد عرض كنم حكومت كه شعبه اى از ولايت مطلقهرسـول الله صـلى الله عليه و آله و سلم است ، يكى از احكام اوليه اسلام است و مقدم برتـمـام احـكام فرعيه حتى نماز و روزه و حج است . حاكم مى تواند مسجد يا منزلى را كه درمـسـيـر خيابان است خراب كند و پول منزل را به صاحبش رد كند، حاكم مى تواند مساجد رادر موقع لزوم تعطيل كند و مسجدى كه ضرار باشد در صورتى كه رفع بدون تخريبنـشـود، خـراب كـند. حكومت مى تواند قراردادهاى شرعى را كه خود با مردم بسته است ، درموقعى كه آن قرارداد مخالف
مصالح كشور و اسلام باشد
يـك جـانـبـه لغو كند و مى تواند هر امرى را چه عبادى و يا غير عبادى /است / كه جريان آنمـخـالف مصالح اسلام است ، از آن ، مادامى كه چنين است جلوگيرى كند. حكومت مى تواند ازحج كه از فرايض مهم الهى است ، در مواقعى كه مخالف صلاح كشور اسلامى دانست موقتاجلوگيرى كند.
آنـچـه گفته شده است تاكنون و يا گفته مى شود، ناشى از عدم شناخت ولايت مطلقه الهىاسـت آنـچـه گـفـتـه شـده اسـت كـه شـايـع اسـت مـزارعـه و مـضـاربـه وامـثـال آنـهـا را بـا آن اخـتيارات از بين خواهد رفت ، صريحا عرض مى كنم كه فرضا چنينبـاشـد ايـن از اخـتـيـارات حـكـومت است و بالاتر از آن هم مسائلى است كه مزاحمت نمى كنم .انشاءالله تعالى خداوند امثال جناب عالى را كه جز خدمت به اسلام نظرى نداريد، در پناهخود حفظ فرمايد.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 21/10/66
پـاسـخ امـام بـه نـامـه حـجـت الاسـلام خـامنه اى رئيس جمهور در مورد مبانى فقهى ولايتفقيه
بسم الله الرحمن الرحيم
جـنـاب حـجـت الاسـلام آقـاى خـامـنـه اى رئيس جمهور محترم جمهورى اسلامى دامت افاضاته ،مـرقـوم شـريـف جـنـاب عـالى واصـل و مـوجـب خـرسـنـدى گـرديـد. ايـن جـانـب كـه ازسـال هـاى قـبـل از انـقلاب با جناب عالى ارتباط نزديك داشته ام و همان ارتباط بحمداللهتـعالى تاكنون باقى است ، جناب عالى را يكى از بازوهاى تواناى جمهورى اسلامى مىدانم و شما را چون برادرى كه آشنا به مسائل فقهى و متعهد به آن هستيد و از مبانى فقهىمـربـوط بـه ولايت مطلقه فقيه جدا جانبدارى مى كنيد، مى دانم و در بين دوستان و متعهدانبه اسلام و مبانى اسلامى از جمله افراد نادرى هستيد كه چون خورشيد روشنى مى دهيد. معالاسـف جـمـهورى اسلامى و سران محترم آن به جرم اسلام خواهى و بسط عدالت اسلامى درجـهـان مـورد تاخت و تاز تبليغاتى جهانخواران شده اند و مثلا اگر بگويند آفتاب روشناسـت ، فـردا تـبـليـغـات جـهـانـى بـه شـرح و تـفـصـيـل و تـوجـيـه وتحليل پرداخته و جمهورى اسلامى و ياران آن را به طورى محكوم مى كنند و چون آشنا بهفـقـه اسـلامـى و بـه مـلت فـداكـار اسـلام و ايـمـان راسخ آنان نيستند، بسيارى از اوقاتتبليغات آنان به نفع جمهورى اسلامى تمام مى شود.
و البـته ما متوقع نيستيم كه با قيامى كه بر پايه اسلام عزيز نموديم و (نه ) بهشـرق و غـرب و عـمـال آنها گفته ايم ، آنان به ما و شماها و به ملت عزيز جان بر كف مابـارك الله بـگـويند. و خوشبختانه اخيرا در همين موضوع حدود ولايت فقيه نويسندگان وگـويـنـدگان متعهد و آگاه به مسائل اسلامى ، مساءله را در مجالس و روزنامه ها تا آن جاكـه ديـدم مـورد بحث قرار داده كه من از تمامى آنان تشكر مى كنم و اميد است ائمه ى محترمجـمـعه و بويژه امثال جناب عالى كه در ميان مسائل دست توانا داريد، مساءله را تعقيب و درخـطـبـه هـاى نماز جمعه اذهان ناآگاهان را روشن و زبان دشمنان اسلام را قطع فرماييد. وجـنـاب عـالى و مـلت بـزرگـوار خـواهـنـد ديـد كـه در اطـراف هـمـيـن نـامـه چـه شـيـطنت ها وتـحـليـل ها در رسانه هاى گروهى مخالفين اسلام و همدستان آنان خواهد صورت گرفت .در خـاتـمـه سـلامـت و سـعـادت جـنـاب عـالى را از خـداونـد خـواسـتـار و امـيـد اسـتامثال جناب عالى در مقاصد عاليه خود پيروز و سر بلند گرديد.
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 23/10/66
بيانات امام خمينى در ديدار با آيت الله صافى دبير شوراى نگهبان
بسمه تعالى
در اين ديدار امام امت با تشكر از زحمات شوراى نگهبان فرمودند:
ولايت فقيه و حكم حكومتى از احكام اوليه است ، نهاد شوراى نگهبان هميشه مورد تاءييد اينجـانـب اسـت و بـه هـيـچ وجه تضعيف نشده و نخواهد شد. اين نهاد بايد هميشه با بيدارى وهوشيارى در خدمت به اسلام و مسلمين كوشا باشد.
تاريخ : 17/11/66
فـــرمـــان تـــشـكـيـل مـجـمـع تـشخيص مصلحت نظام اسلامى در پاسخ به نامه مسؤ ولانمملكتىبراى كسب تكليف در مورد تشخيص موضوع حكم حكومتى
بسم الله الرحمن الرحيم
گـرچـه به نظر اين جانب پس از طى اين مراحل زير نظر كارشناسان كه در تشخيص اينامـور مـرجع هستند، احتياج به اين مرحله نيست ، لكن براى غايت احتياط در صورتى كه بينمـجـلس شـوراى اسـلامـى و شـوراى نـگـهـبـان شـرعـا و قـانـونـا تـوافـقحـاصـل نشد، مجمعى مركب از فقهاى محترم شوراى نگهبان و حضرات حجج اسلام خامنه اى ،هـاشـمـى ، اردبـيـلى ، تـوسلى ، موسوى خوئينى ها و جناب آقاى ميرحسين موسوى و وزيرمربوط براى تشخيص مصلحت نظام اسلامى تشكيل گردد. در صورت لزوم از كارشناسانديـگـرى هـم دعـوت بـه عـمـل آيد و پس از مشورت هاى لازم راءى اكثريت اعضاى حاضر اينمجمع مورد عمل قرار گيرد. احمد در اين مجمع شركت مى نمايد تا گزارش جلسات به اينجانب سريعتر برسد.
حـضرات آقايان توجه داشته باشند كه مصلحت نظام از امور مهمه اى است كه گاهى غفلتاز آن موجب شكست اسلام عزيز مى گردد. امروز جهان اسلام ، نظام جمهورى اسلامى ايران راتابلوى تمام نماى حل معضلات خويش مى دانند. مصلحت نظام و مردم از امور مهمه اى است كهمـقـاومـت در مـقـابل آن ممكن است اسلام پابرهنگان زمين را در زمان هاى دور و نزديك زير سؤال بـرد و اسلام آمريكايى مستكبرين و متكبرين را با پشتوانه ميلياردها دلار توسط ايادىدر داخل و خارج آنان پيروز گرداند.
از خداوند متعال مى خواهم تا در اين مرحله حساس آقايان را كمك فرمايد.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 21/11/66
بـــيـــانـــات امــام در جـمـع گـروهـى از مـسـؤ ولان كشور، نمايندگان كشورهاى خارجىمقيمتهران و مهمانان خارجى دهه فجر
بسم الله الرحمن الرحيم
آنـچـه كـه مـن مى خواهم عرض كنم بعد از اين كه تبريك اين دهه را بر همه مسلمان ها، بههـمـه مظلومان تقديم مى كنم ، اين است كه نبايد در ذهن كسى بيايد كه انقلاب مربوط بهشخصى است . من بايد عرض كنم كه از باب اين كه يك فردى از افراد جامعه هستم ، بههمان مقدار اگر دخالت داشتم ، دارم . آنچه هست از خداى تبارك و تعالى است ، خداى تباركو تـعـالى اسـت كـه ايـن مـلت را مـنـقـلب كـرد از يـك حـالى بـهحال ديگر. او مقلب القلوب است ، اوست كه همه كارها و زمام همه امور در دست اوست و ما هيچو هيچ اندر هيچ هستيم . عنايات اوست كه اين ملت را در حالى كه همه جهات شكست درش بود،طـورى منقلب كرد كه بحمدالله پيروز شد و پيروزى از خداست . و من مكرر تجربه كردمدر اين مدتى كه وارد اين امور بودم كه بسيارى از اوقات ، ما يك كارى مى خواستيم بكنيممـنـحـرف مى شديم به كار ديگر، بعد مى بينيم اين كار انحرافى درست بوده ، اين نبودجـز اين كه خداى تبارك و تعالى اين كارها را مى كرد. سفر مى رفتيم ، مى ديديم كه اينتـرتـيـبـى كـه مـا قـهـرا پـيـش آمـده اسـت ، ايـن تـرتـيـب صـلاح بـوده اسـت نه آنى كه ماخيال مى كرديم . در هر امرى از امور، من با تجربه ديدم كه ما خودمان فكرمان نمى رسد.آن كه افكار را در دست دارد حق تعالى است و او زمام امور را در همه امور به دست دارد و اينرا بـايـد بـاور كـنـيـم . مـلت مـا بايد اين مطلب را باور كند كه اگر در يك آن عنايات حقتعالى از عالم منصرف بشود، معدوم مى شود عالم . عالم هست به پشتوانه اراده حق تعالى، يـك آن عـنايت منصرف بشود، تمام ملك و ملكوت معدوم مى شود. دايما اراده حق است كه حفظكرده است ، منتها ما جاهل هستيم نمى دانيم مطلب را. و عمده آن است كه تمام رنج هايى كه بربـشـر وارد مى شود، از اين جهل است . اين جهل اگر مرتفع بشود، رنج ها مرتفع مى شود.اگر ببينيد انسان كه همه كار از اوست ، ديگر رنجى در كار نيست . و اين يك مرتبه نازلهاز اولياست و آنها مراتب ديگرى دارند كه اسم و رسمى ندارد.
بـايـد مـا تـوجـه كنيم به اين كه يك گوشه اى از دنيا هستيم ، يك جمعيت چند ميليونى كهنـسـبـت بـه عـالم آن قـدر مـا ضـعـيـفـيـم ، كـم ايـم ، جمعيت كم است و بايد ما در همان لحظهاول با آن همه توطئه هايى كه بود از بين رفته باشيم ، اين كه ما را نگه داشت خدا بودنـه ما. آن كه شكست داد قدرت هاى بزرگ را و شكست مى دهد قدرت هاى بزرگ را خداست ،چنانچه آن كه قدرت مى دهد اوست .
قدرت هاى بزرگ نمى دانند كه اين قدرت خداست و رنج شان از همين معناست .
اگر ملت به همين وضع پيش برود مطمئن باشيد كه پرتوش همه عالم را خواهد گرفت
و مـا بـايـد اين معنا را باور كنيم كه ما از عنايت حق است كه از هيچ به اين جا رسيديم و ازعـنـايـات حـق اسـت كـه مـا تـوانـستيم اين مملكت را، يعنى ملت توانست ، من كه چيزى نيستم ،تـوانست اين ملت ، اين ملت را از زير يوغ ستمشاهى و بدتر از او، يوغ آمريكا و شوروىو امثال اينها بيرون بياورد. سابقه ندارد كه يك ملتى سر پاى خودش بايستد و بگويدنه اين و نه آن ، اين سابقه ندارد. هر كس متكى به يك جايى است ، گرچه همه اتكاها بهخداست و خودشان نمى فهمند لكن در فهم خودشان هر كسى متكى به يك جايى است . و ملتمـا بحمدالله با عنايت حق تعالى و عنايت اولياى خداى تبارك و تعالى كه به آنها ايمانداد، بـه آنـهـا قـدرت داد، ايـن مـلت دسـت رد بـه سـيـنـه هـمـه زد و ايـسـتـاد و گـفـتاسـتـقـلال را ما مى خواهيم ، آزادى را ما مى خواهيم . و اگر به همين وضع پيش برود، مطمئنباشيد كه پرتوش همه عالم را خواهد گرفت .
و الان هـم بـحـمـدالله در هـمـه عـالم آن چـيـزى كـه حـرفـش هست ، ايران است . يك دسته اىفـحـاشـى مـى كـنـنـد، يـك دسـتـه اى خـوب مـى گـويند. اين طرح كه در همه جا مطرح استدليـل بـر ايـن اسـت كـه يك قدرتى در كار است و الا اگر چيزى نبود فحش هم نمى خورد،چـنـانـچـه قـبـلا اين طور بود كه تو سرش مى زدند، فحشش هم نمى دادند. اما الان كه مىبـيـنيد كه همه عالم ، همه تبليغات عالم بر ضد ماست و بسيارى از اينهايى كه به ضدمـاسـت ، خـودشـان نـمـى فـهـمـنـد بـه نـفـع مـاسـت . اگـر شما، لابد ملاحظه فرموديد اينتبليغاتى كه مى كنند و اين حرف هايى كه مى زنند، بسياريش به نفع ما تمام مى شود وخـودشـان نـمـى فهمند و اين هم از عنايات خداست . عمده اين است كه ما بفهميم كه سرچشمههـمـه امور حق تعالى است و ما خودمان را يك وقت بازى ندهيم كه ما در يك كارى ، انجام كاررا ما داديم و منم ، اين منم كه دارم اين كار را مى كنم . اگر اين كار يك وقت پيش آمد، شكستدنبالش است ، شكست معنويش كه معلوم است ، شكست صوريش هم مى شود.
مـلت فـلسـطـيـن بـدانـد اگـر يـك قـدم عـقـب بـگـذارد دوبـاره بـرمـى گـردد بـه آنحال اول
ولى مـن امـيـدوارم كه اين ملت به همين منوالى كه هستش و هر روز هم داد قدرتش زيادتر مىشـود و هـر روز هـم دارد پـيـشـرفـتـش زيـادتـر مـى شـود، ايـن مـلت بـه پيش برود و دنياانـشـاءالله بـرگردد به يك دنياى آزاد و از زير يوغ قدرتمندان بيرون برود و يك ملتآزادى ، يـك دنياى آزادى ، مظلومان دنيا از زير ظلم ستمگران بيرون بروند و همه اينهايىكـه طـرفـدارى دارنـد مـى كـنـنـد از ايـن مـلت هـايـى كـه زير دستشان است ، در حقيقت دارندپـايـمال مى كنند آنها را. اگر آمريكا از يك جايى يا از جاهايى تعريف مى كند، تعريف ازخودش ‍ است ، براى اين كه مى بيند همه مطيع او هستند. و اين كه از ما تكذيب مى كند
و هـر روز يـك چـيـزى مـى گـويـد، براى اين كه مى بيند كه اين ملت مطيع او نيست ، او مىخـواهد مطيع بشود. و شما بدانيد كه اگر يك كلمه اين ملت بر وفق راءى او حرف بزند،تمام اوضاع را او برمى گرداند به نفع اين ملت ، در صورتى كه به نفعش واقعا نيست. يـعنى پايمال مى شود باز. و من اميدوارم كه همه ملت ها دست به هم بدهند و نگذارند كهاين قدرت ها دوباره به سر كار بيايند.
و امـروز شـمـا فـلسطين را مى بينيد، بى استثنا من مى خواهم عرض كنم ، بى استثنا بايدعرض كنم كه همه دست به هم دادند كه نگذارند كه ملت فلسطين اين راهى را كه الان پيشگـرفـته است ، باقى باشد. يا به صورت دلسوزى براى فلسطين كه حيف ! فلسطيندارد چـه مـى شـود، چـه مـى شـود، خـوب اسـت كه يك قدرى مثلا مماشات كنند تا كار درستبـشود و ملت فلسطين بداند كه اگر يك قدم عقب بگذارد راجع به همين معنايى را كه الاندر دسـت دارد، دوبـاره بـر مـى گـردد بـه آن حـالاول . و الان فـلسـطـين يهود را تقريبا دارد پايمال مى كند و اميدوارم كه بكند. و اگر اينمـعـنـاى اسـلامـى را در دسـت بـگـيـرد و بـه حـرف كـسـانـى كـه خـيـرخـواهـى مـى كنند بهخـيـال خـودشـان يـا بـه خـيـال خـودشـان نـه ، مـى خـواهـنـدگـول بـزنـنـد، كـسـانى كه مى گويند كه يك قدرى آتش بس باشد، يك پنج ماهى ، يكچـيـزى آتـش بس ‍ باشد، يك كسانى ديگر بيايند اين كار را بكنند، از اين حرف هايى كهمى دانيد همه ، همه اينها براى اين است كه نگذارند كه اين فلسطين به اين كارى كه دستزده اسـت ايـن كار را پيش ببرد مى خواهند ساكتش كنند، دوباره پايمالش كنند. نسبت به ماهـم هـمـيـن طور است ، اگر چنانچه يك وقت ديديد كه يك روى خوشى نشان مى دهند، بدانيدكـه ايـن روى خـوش دليـل بـر ايـن اسـت كـه مـى خـواهـنـد مـا راپايمال كنند. هر وقت آنها روى خوش نشان دادند شما سخت تر بگيريد.
و مـن امـيـدوارم خداوند به بركات ائمه اطهار خصوصا حضرت صاحب سلام الله عليه كهايـن مـمـلكـت مـال اوسـت ، ايـن مـلت كـار خودش ‍ را پيش ببرد و همه آقايان ، همه كسانى كهخدمتگزار هستند به اين ملت ، انشاءالله تعالى آنها موفق باشند و منصور باشند.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 9/12/66
ديـــدار بـــا اعـضاى شوراى مركزى حزب الله لبنان ، سفراى جمهورى اسلامى ايراندرسوريه و لبنان و معاون سياسى وزارت امور خارجه
ايـن درس را نـبـايـد فـرامـوش كـنـيـم كـه بـايـد درمقابل ابرقدرت ها مقاومت كرد
بسم الله الرحمن الرحيم
تـجربه اى كه ما از دنيا در اين سال هاى طولانى داريم اين است كه مسلمان ها ولو اين كهيك عده كمى باشند وقتى در مقابل خصم خودشان مقاومت كنند، اگرچه خصم آنان ابرقدرتها هم باشند پيروزند.
شـما لبنان را ملاحظه كرديد كه همه ابرقدرت ها در آن جا جمع شده بودند، اما وقتى يكعده كم در مقابلشان ايستاد، آنها شكست خوردند.
شـمـا مطلع نيستيد كه در زمان ستمشاهى در ايران چه خبر بود. در زمان قاجار، انگليسى هابودند و چه ها كه نكردند. بعد از اين كه آنها از اين كشور رفتند و رضاخان رفت ، زمانمـحـمـدرضاشاه ، ايران مركز آمريكا و محل تاخت و تاز آنها شده بود و مصيبت بيشتر بود،چرا كه هم قواى آنها زياد بود و هم مردم اسلحه نداشتند و هم جوانان به فساد كشيده شدهبودند، به صورتى كه نمى شود آن را تصور نمود. اما وقتى مردم ايران احساس كردندكـه بايد خودشان در مقابل شاه و آمريكا مقاومت كنند، مقاومت كردند و سلطنت 2500 ساله رادر هـم كـوبيدند و از بين بردند و اين معجزه اى بود كه در ايران به وقوع پيوست و ايندرس را نبايد فراموش كنيم كه بايد در مقابل ابرقدرت ها مقاومت كرد.
بايد با تمام قوا و تا آخرين نفرمان مهيا شويم و در راه خدا جهاد كنيم
امـروز هـمـه قدرت ها و ابرقدرت ها دست به دست يكديگر داده اند كه نگذارند فلسطينىهـاى مـسلمان به هدفشان برسند. حتى بسيارى از كسانى كه به ادعا نسبت به فلسطينىهـا اظـهـار عـلاقـه مـى كـنـنـد، عـلاقـه شـان بـه ايـن نـيـسـت كـه مـسـلمـانـان فلسطينى براسـرائيـل غـلبـه كـنـنـد و مـتاءسفانه با سكوت و سازش و تماشا دست به هم داده اند كهنـگـذارند مسلمانان فلسطينى پيروز بشوند، چرا كه پيروزى آنان پيروزى اسلام است وآنها مى ترسند همان طورى كه اسلام در ايران پيروز شد و همه بساط آنها را بر هم زد ومـنـافـعـشـان را از بين برد، همين طور اگر در لبنان و فلسطين اسلام به پيروزى رسد،هـمـه بـسـاطـشـان را در هـم پـيچد. لذا همه شياطين مجتمعند كه نگذارند اسلام رشد كند و مابايد اين معنا را در نظر داشته
بـاشـيـم كـه بـا تـمام قوا و تا آخرين نفرمان مهيا شويم و در راه خدا جهاد كنيم . دفاع ازنـوامـيـس مـسلمين و دفاع از بلاد مسلمين و دفاع از همه حيثيات مسلمين امرى است لازم و ما بايدخـودمـان را بـراى مقاصد الهى و دفاع از مسلمين مهيا كنيم . و خصوصا در اين شرايطى كهفـرزنـدان واقـعى فلسطين اسلامى و لبنان اسلامى يعنى حزب الله و مسلمانان انقلابىسرزمين غصب شده و لبنان با نثار خون و جان خود فرياد (يا للمسلمين ) سر مى دهند،بـا تـمـام قـدرت مـعـنـوى و مـادى در مـقـابـل اسـرائيـل و مـتـجـاوزيـن بـايـسـتـيـم و درمـقـابـل آن هـمـه سـفـاكـى هـا و ددمـنشى مقاومت و پايمردى كنيم و به يارى آنان بشتابيم وسازشكاران را شناسايى و به مردم معرفى كنيم .
من اميدوارم شما موفق باشيد و مطمئن باشيد كه موفق مى شويد. جمهورى اسلامى ايران همدر كـنـار شـمـا و در كـنـار هـمـه مـسـلمـانان ، بلكه در كنار همه مستضعفان جهان خواهد بود.انشاءالله پيروز باشيد.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 11/12/66
ديـدار بـا خـانـواده هـاى شـهـدا، مفقودين ، اسرا و جانبازان شهرستان هاى قزوين ، آبيكو...در سالروز ولادت اميرالمؤ منين على (ع )
حضرت امير سلام الله عليه حقيقتا مظلوم است و مظلوم بوده حتى در بين شيعيان
بسم الله الرحمن الرحيم
ايـن عـيـد مـبـارك را به همه مسلمين جهان و مستضعفين و خصوصا ملت ايران تبريك عرض مىكنم ، از خداوند تعالى سلامت همه را خواستارم .
ما در تولد حضرت امير جهات معنويش /را از/ دست ما ازش كوتاه است . ما /نمى توانيم / ازاين جهات معنوى اى كه در ايشان بوده است حتى يك جمله موافق با واقع نمى توانيم عرضكـنيم ، لكن بعضى از جهات كه مربوط به خود جهت مادى است و جهات اجتماعى است ، آن رامـى شـود گـفـت . شـمـا مـلاحـظـه كنيد كه يك نفر كه خليفه مسلمين است ، زمامدار امور است ،خـليـفـه اسـت ، ايـن چـه وضـعـى داشته است ، در حالى كه خليفه است مى خواهد نماز جمعهبخواند، لباس زيادى ندارد، مى رود بالاى منبر، آن لباسى كه دارد حركت مى دهد !!! بهحسب نقل !!! تا خشك بشود، دو تا لباس ندارد، يك كفشى را كه خودش وصله مى كرده است، كفاشى مى كرده است ، ازش مى پرسند /مى گويد/، حضرت مى فرمايد كه اين كفش بهنظر شما چقدر ارزش دارد، مى گويند: هيچ . مى گويد كه : (امارت بر شما هم ، خلافتهـم ، در نـظر من مثل اين كفش و پايين تر از اين كفش است ، مگر اين كه اقامت عدالت كنم ).شما كجا سراغ داريد كه يك نفر خليفه باشد و وضعش اين طور باشد؟ حضرت امير سلامالله عليه حقيقتا مظلوم است و مظلوم بوده است ، حتى در بين شيعيان هم مظلوم است . وقتى مىخواهند تعريف كنند از حضرت امير، تعريف مى كنند به چيزهايى كه بر خلاف واقع است وتـوهـيـن به حضرت است ، مثلا مى گويند كه انگشترش را كه مى خواسته هديه بدهد بهفقير، قيمتش خراج شامات بوده است ! آن كسى كه لباسش آن است ، انگشتر مى پوشد كهقـيـمتش خراج باشد؟! اين يك دروغى است كه اگر روايت هم داشته باشد، دروغ است !!! درصورتى كه ندارد !!! وقتى مى خواهند معرفى كنند حضرت امير را، به اين جهات معرفىمـى كـنـنـد، به همين جهات چيز. يا آنهايى كه عارف لفظى هستند !!! عرفان حقيقى كه كماسـت در دنـيـا !!! آنـهـا هـم وقـتـى كـه مـى خـواهـنـد از حـضـرتنـقـل كـنند، يك حرف هاى درويشى نقل مى كنند. آنى كه هست واقعيتش را كه نمى دانند، و اينجـهـات ظاهرى هم كه حضرت داشته است براى جهالت هايى كه بوده است ، منحرف كردنداز واقعيتش ، خيال كردند تعريف حضرت امير به اين است
كـه انـگـشترش چقدر قيمت داشته باشد و مثلا چه باشد. يك زندگى عجيب و غريبى براىحضرت امير.
شـمـا خـلافـت در آن وقـت يـك وضع خاصى داشته است ، خصوصا آن خلفاى از معاويه بهپـايـيـن ، يـك سـلطـنـتى بوده است و /در همين عصر كه / در همان عصر كه معاويه آن بساطسـلطـنـتـى را راه انـداخـتـه بـود، حـضـرت امـيـر مـثـل يـك فـعـله مـى رفـت كـار مـى كـرد،مـثـل يـك عمله مى رفت كار مى كرد و آب راه مى انداخت و بعد همان جا مى گفت اين آب صدقهاسـت . آب راه نمى انداخت براى خودش ، وضع زندگى اين بوده است . ما اگر بخواهيم ازايـشـان تـقـليـد كـنـيـم نـمـى توانيم ، حقيقتا نمى توانيم تقليد كنيم ، قدرت اين معنا را مانـداريـم . امـا خـود ايـشـان هـم فـرمـودنـد كه شما نمى توانيد، اما تقوا مى توانيد داشتهباشيد. مى توانيد كه تقوا داشته باشيد، مى توانيد كه با خدا باشيد، توجه به خداىتبارك و تعالى داشته باشيد.
خيال مى كنند كه اگر موشك انداختند به ايران فورا شكست مى خورد
و بـحـمـدالله مـلت مـا امـروز يـك وضـع خـاصـى دارد كـه شـايـد درطـول تـاريـخ نـبـوده . در هـمـان تـاريـخـى كـه ائمـه عـليـهـم السـلام بـودنـد، خـودرسـول الله بوده است ، حضرت امير بوده است ، مردم اختلاف داشتند، مردم ، همان هايى كهدور و بـر خـودشـان بـودنـد /از آنـها/ وقتى مى خواستند ببرندشان جنگ ، نمى رفتند. اماامـروز وضـعـى شـده اسـت كـه داوطـلبند. اشتباهى كه اين غربى ها دارند و اين مخالفين مادارند، اشتباه اين است كه خيال مى كنند كه وقتى كه كلمه موشك تو كار آمد، مردم ايران مىترسند ديگر بعد چه بشوند. اين موشك ها را زدند و كشتند و چه كردند و مردم ايران سرجـاى خـودشـان نـشـسـتـنـد و مى خندند بهشان . شما مردم ايران را از موشك نترسانيد، مردمايرانى كه شهادت را براى خودشان افتخار مى دانند و بسيارى از اوقاتى كه اين جا مىآيند انسان تعجب مى كند از وضع اينها كه جوانش فوت شده است ، جوانش شهيد شده است ،مـى گـويـد بـاز هـم مـى خواهم ، مى خواهم جوان دارم باز مى دهم . بچه كوچك ، مى گويدانـشـاءالله بـزرگ مـى شود و شهيد بشود. يا زن ها مى بينيد كه چه وضعى دارند. اينهامـردم را، اين مردمى كه طالب شهادتند از شهادت مى ترسانند! و اين يك اشتباهى است كهاز بـاب ايـن كـه نـمـى فـهـمـنـد، اصـلا ادراك ايـن مـعـنـا را كـه مـعـنـويـات چـى اسـت ،امـثال صدام و اينها اصلا نمى فهمند كه مساءله چى است . متوجه اين كه ايران چه وضعىدارد و مـردم ايـران چـه وضـعـى دارنـد، اصـلا مـتـوجـه ايـن نـيـسـت ، هـمـيـن قـدرخيال مى كند كه اگر موشك انداختند به ايران ، فورا شكست مى خورند. اين قويتر مى كنداينها را.
عمده اين است كه ما بايد حفظ كنيم ايمان و وحدت خودمان را
عـمـده ايـن اسـت كـه مـا تـوجه داشته باشيم به اين كه حفظ كنيم ايمان خودمان را و وحدتخودمان را.اگر اين راه حفظ شد هيچ ، از هيچى ديگر ترس ندارد. موشك بيايد، چه مى دانمهـر كـى مـى خـواهد بيايد و آمريكا بيايد، شوروى بيايد، هر كى مى خواهد بيايد، البتهاين نكته از ذهن مردم ما
خارج نمى شود كه وقتى ببينند كه آنهايى كه كمك مى كنند به صدام براى اين شرارتهـايـش ، ايـن از ذهـن مردم خارج نمى شود، توجه بهش دارند و آنهايى كه مى خواهند منافعخـودشـان مـحـفـوظ بـشـود، بـايـد تـوجـه به اين داشته باشند كه منافعشان محفوظ اگربخواهد باشد، بايد يك جورى عمل بكنند كه اين طورها نباشد و الا محفوظ نخواهد ماند. آنكـسـى كـه كـمـك مـى كـنـد يـا كـمـك مـادى مـى كـنـد يـا كـمـك نـظـامـى مـى كـنـد، آنـهـا هـمخيال مى كنند كه ما از كمك هاى نظامى آنها، كمك هاى آنها مى ترسيم . نه ، ترسى در كارنـيـست . براى اين كه يك ملتى است كه شهادت طلب است ، حالا شهادت با موشك باشد يابـا تانك باشد يا با توپ باشد يا با هر چه باشد. شهادت طلب است اين ملت . از ايننـمـى تـرسد، اما فراموش هم نمى كند كه كى ها به اينها /به اينها/ دارند خدمت مى كنند،كـى امـر مـى كـنـد بهشان كه اين كارها را بكنيد، انگيزه آنها چى هست ، آنهايى هم كه اينهاوادار مـى كنند، كى اند و كى به اينها كمك مى كند، كى موشك مى دهد، كى چى مى كند، ايناز ذهـن مـردم مـا بيرون نمى رود و بايد لذا توجه داشته باشند آنهايى كه اين كار را مىكنند. و من از خداى تبارك و تعالى مساءلت مى كنم كه همه ما را در ايمان به خودش مستقرقرار بدهد و همه مسلمين را حفظ كند و از شر كفار همه مسلمان ها، همه مستضعفان جهان محفوظباشند.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 27/12/66
پـــاســـخ بـــه تـــلگـــرام تـــبـــريـــك فـرمـانـدهكل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى به مناسبتعمليات پيروزمند والفجر 10
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاى محسن رضايى فرمانده محترم كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى
از عنايات خداوند بزرگ و توجه رسول معظم او به اين ملت مقاوم و ايثارگر و رزمندگانسلحشور اسلام در پيروزى بزرگ و برق آساى (والفجر 20) سپاسگزارم . به يقينايـن هديه الهى از ختم اين سال پرحادثه ، تحقق وعده (ان تنصروا الله ينصركم و يثبتاقدامكم ). از ثمره مقاومت بى نظير اين ملت بزرگ در برابر حملات بزدلانه عفلقيان دربمباران شهرهاست .
اخـبـار پـيـروزى هـا و حـمـاسـه هـاى دلاوران اسـلام نـه تـنـهـادل مـلت مـا كـه قـلب همه مستضعفان و محرومان را شادمان نمود و صدام و عفلقيان و حاميان واربـابـان او خـصـوصـا آمـريـكـا و اسـرائيـل را عـزادار كـرد. سـلام خالصانه مرا به همهفـرمـاندهان عزيز و شجاع و رزمندگان ظفرمند پيروز سپاه و بسيج و ارتش و هوانيروز ونيروى هوايى و جهادگران دلاور و گمنام و امدادگران و كليه نيروهاى مردمى و كرد ابلاغكـنـيـد. و سـلام و تـشكر ملت ايران را به مردم شهرهاى آزاد شده عراقى كه بدون اين كهحتى يك گلوله هم به طرف آنان و شهرهاى آنان شليك شود، با آغوش باز و فرياد اللهاكـبـر از رزمـنـدگـان مـا استقبال نمودند، برسانيد و به آنها بگوييد كه مى بينيد صدامچـگـونـه ديوانه وار شما و شهرهايتان را بمباران خوشه اى و شيميايى مى كند. و خواهيمديـد كـه جـهـانـخـواران چـگـونه در تبليغات مسموم خود از كنار اين پيروزى هاى بزرگ وجنايات صداميان خواهند گذشت .
ايـن جـانـب بـا تـشكر مجدد از ملت مقاوم ايران و رزمندگان عزيز از جوانان غيرتمند كشورسـرافـراز اسـلامـى ايـران مـى خـواهم كه به جبهه ها عزيمت كنند و با تداوم عمليات خودمـجـال تـجـديـد سـازمـان و تـنـفـس عـفـلقـيـان شـكـسـت خـورده ومستاصل را بگيرند. دست قدرت و نصرت بى انتهاى خداوند يار و ناصرتان باد.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 30/12/66
پيام به مناسبت سال نو
بسم الله الرحمن الرحيم
يـا مـقـلب القـلوب و الابـصـار يـا مـدبـر الليـل و النـهـار يـامحول الحول والاحوال حول حالنا الى احسن الحال .
خداوند اين سال جديد را بر همه مسلمان ها، بر ملت ما، بر همه مستضعفين جهان مبارك كند. وايـن سـال يـك خـصوصياتى دارد كه كم اتفاق مى افتد. و امروز در آستانه ولادت حضرتسـيـدالشـهـدا، كـه مـا بايد انگيزه قيام ايشان را ببينيم چى بود و مقصد ايشان چى بود ووضـع زنـدگـى ايـشـان و هـمـه ائمـه عـليـهـم السلام چى بود، خصوصا در ماه شعبان چهوضعى داشتند.

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation