بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 20, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
 

 

 
 

 

fehrest page

back page

در اجراى آن مى ديدم ولى به واسطه حوادث و عواملى كه از ذكر آن فعلا خوددارى مى كنمو بـه امـيـد خـداونـد در آيـنـده روشـن خـواهـد شـد و با توجه به نظر تمامى كارشناسانسياسى و نظامى سطح بالاى كشور كه من به تعهد و دلسوزى و صداقت آنان اعتماد دارمبـا قـبـول قـطـعـنامه و آتش بس موافقت نمودم و در مقطع كنونى آن را به مصلحت انقلاب ونظام مى دانم ، و خدا مى داند كه اگر نبود انگيزه اى كه همه ما و عزت و اعتبار ما بايد درمـسـيـر مـصـلحـت اسـلام و مـسـلمـيـن قـربـانـى شـود، هـرگـز راضـى بـه ايـنعـمـل نـمـى بـودم و مـرگ و شهادت برايم گواراتر بود، اما چاره چيست كه همه بايد بهرضـايـت حـق تـعالى گردن نهيم ، و مسلم ملت قهرمان و دلاور ايران نيز چنين بوده و خواهدبود.
مـن در ايـن جـا از هـمـه فـرزنـدان عـزيـزم در جـبـهـه هـاى آتـش و خـون كـه ازاول جـنـگ تـا امـروز بـه نـحـوى در ارتـبـاط بـا جـنگ تلاش و كوشش ‍ نموده اند، تشكر وقـدردانـى مـى كـنم و همه ملت ايران را به هشيارى و صبر و مقاومت دعوت مى كنم . در آيندهمـمكن است افرادى آگاهانه يا از روى ناآگاهى در ميان مردم اين مساءله را مطرح نمايند كهثـمـره خـون هـا و شـهـادت ها و ايثارها چه شد! اينها يقينا از عوالم غيب و از فلسفه شهادتبـى خبرند و نمى دانند كسى كه فقط براى رضاى خدا به جهاد رفته است و سر در طبقاخلاص و بندگى نهاده است ، حوادث زمان به جاودانگى و بقا و جايگاه رفيع آن لطمه اىوارد نـمـى سـازد. و مـا بـراى درك كـامـل ارزش و راه شـهـيـدانمان فاصله طولانى را بايدبـپـيـمـايـيـم و در گـذر زمـان و تـاريخ انقلاب و آيندگان آن را جستجو نماييم . مسلم خونشـهـيـدان ، انـقـلاب و اسـلام را بـيـمـه كـرده است ! خون شهيدان براى ابد درس مقاومت بهجـهـانـيـان داده اسـت و خـدا مـى دانـد كـه راه و رسـم شـهادت كورشدنى نيست و اين ملت ها وآيندگان هستند كه به راه شهيدان اقتدا خواهند نمود. و همين تربت پاك شهيدان است كه تاقـيـامـت مـزار عـاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفاى آزادگان خواهد بود. خوشا بهحـال آنـان كـه بـا شـهـادت رفـتـند! خوشا به حال آنان كه در اين قافله نور، جان و سرباختند! خوشا به حال آنهايى كه اين گوهرها را در دامن خود پروراندند!
خـداونـدا! ايـن دفـتـر و كـتـاب شـهـادت را هـمـچـنـان بـه روى مـشـتـاقـان بـاز و ما را هم ازوصـول بـه آن مـحـروم مكن . خداوندا! كشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه اند و نيازمندبـه مـشـعـل شـهـادت ، تـو خـود ايـن چـراغ پـرفروغ را حافظ و نگهبان باش . خوشا بهحـال شـمـا مـلت ! خـوشـا بـه حـال شـمـا زنـان و مـردان ! خـوشـا بـهحـال جـانـبـازان و اسـرا و مـفـقـوديـن و خـانـواده هـاى مـعـظـم شـهـدا و بـعـدا بـهحـال مـن كـه هنوز مانده ام و جام زهرآلود قبول قطعنامه را سر كشيده ام و در برابر عظمت وفـداكـارى ايـن مـلت بـزرگ احـسـاس شـرمـسـارى مـى كـنـم . و بـدا بـهحـال آنـانـى كـه در ايـن قافله نبودند، بدا به حال آنهايى كه از كنار اين معركه بزرگجـنـگ و شـهـادت و امـتـحـان عـظـيـم الهـى تا به حال ساكت و بى تفاوت و يا انتقاد كننده وپرخاشگر گذشتند.
آرى ! ديروز روز امتحان الهى بود كه گذشت و فردا امتحان ديگرى است كه پيش مى آيد وهـمـه مـا نـيـز روز مـحـاسـبـه بـزرگـتـرى را در پـيـش رو داريـم ، آنـهـايى كه در اين چندسال مبارزه و جنگ به هر دليلى از
اداى ايـن تـكـليـف بـزرگ طـفـره رفـتـنـد و خـودشـان و جـان ومال و فرزندانشان و ديگران را از آتش حادثه دور كرده اند، مطمئن باشند كه از معامله باخـدا طـفـره رفته اند و خسارت و زيان و ضرر بزرگى كرده اند كه حسرت آن را در روزواپـسـيـن و در مـحاسبه حق خواهند كشيد، كه من مجددا به همه مردم و مسؤ ولين عرض مى كنمكه حساب اين گونه افراد را از حساب مجاهدان در راه خدا جدا سازند و نگذارند اين مدعيانبى هنر امروز و قاعدين كوته نظر ديروز به صحنه ها برگردند.
من در ميان شما باشم و يا نباشم به همه شما وصيت و سفارش مى كنم كه نگذاريد انقلاببـه دسـت نـااهـلان و نـامـحرمان بيفتد، نگذاريد پيش كسوتان شهادت و خون در پيچ و خمزنـدگـى روزمره خود به فراموشى سپرده شوند. اكيدا به ملت عزيز ايران سفارش مىكـنـم كـه هـشـيـار و مراقب باشيد. قبول قطعنامه از طرف جمهورى اسلامى ايران به معناىحـل مـسـاءله جـنـگ نيست ، با اعلام اين تصميم حربه تبليغات جهانخواران عليه ما كند شدهاسـت . ولى دورنـمـاى حـوادث را نـمـى توان به طور قطع و جدى پيش بينى نمود و هنوزدشمن از شرارت ها دست بر نداشته است و چه بسا با بهانه جويى ها به همان شيوه هاىتجاوزگرانه خود ادامه دهد. ما بايد براى دفع تجاوز احتمالى دشمن آماده و مهيا باشيم ومـلت مـا هم نبايد فعلا مساءله را تمام شده بداند. البته ما رسما اعلام مى كنيم كه هدف ماتـاكـتيك جديد در ادامه جنگ نيست ، چه بسا دشمنان بخواهند با همين بهانه ها حملات خود رادنـبـال كـنـنـد، نـيـروهـاى نـظـامـى مـا هـرگـز نـبـايـد از كـيـد و مـكـر دشـمـنـانغـافل بمانند، در هر شرايطى بايد بنيه دفاعى كشور در بهترين وضعيت باشد. مردم ماكـه در طـول سـال هاى جنگ و مبارزه ابعاد كينه و قساوت و عداوت دشمنان خدا و خود را لمسكـرده انـد، بـايـد خـطـر تـهـاجـم جـهـانـخـواران در شـيـوه هـا وشـكـل هـاى مـختلف را جدى تر بدانند، و فعلا چون گذشته تمامى نظاميان اعم از ارتش وسـپـاه و بسيج در جبهه ها براى دفاع در برابر شيطنت استكبار و عراق به ماءموريت هاىخـود ادامـه دهـنـد. در صـورتـى كـه ايـن مـرحـله از حـادثـه انـقـلاب را بـا هـمـانشـكـل خـاص و مـقـررات مربوط به خود پشت سر گذارديم براى بعد از آن و سازندگىكـشـور و سـيـاسـت كل نظام و انقلاب تذكراتى دارم كه در وقت مناسب خواهم گفت . ولى درمقطع كنونى به طور جد از همه گويندگان و دست اندركاران و مسؤ ولين كشور و مديرانرسانه ها و مطبوعات مى خواهم كه خود را از معركه ها و معركه آفرينى ها دور كنند و مواظبباشند كه ناخودآگاه آلت دست افكار و انديشه هاى تند نگردند و با سعه صدر در كناريكديگر مترصد اوضاع دشمنان باشند.
درايـن روزهـا ممكن است بسيارى از افراد به خاطر احساسات و عواطف خود صحبت از چراها وبايدها و نبايدها كنند !!! كه هر چند اين مساءله به خودى خود يك ارزش بسيار زيباست !!!امـا اكـنـون وقـت پـرداختن به آن نيست . چه بسا آنهايى كه تا ديروز در برابر اين نظامجـبـهه گيرى كرده بودند و فقط به خاطر سقوط نظام و حكومت جمهورى اسلامى ايران ازصلح و صلح طلبى به ظاهر دم مى زدند، امروز نيز با همان هدف سخنان فريبنده ديگرىرا مـطـرح نـمـايـند و جيره خواران استكبار همان ها كه تا ديروز در زير نقاب دروغين صلحخـنـجـرشـان را از پـشـت بـه قلب ملت فرو كرده بودند، امروز طرفدار جنگ شوند. و ملىگراهاى بى فرهنگ براى از بين بردن خون شهداى عزيز و نابودى
عـزت و افـتـخـار مردم تبليغات مسموم خويش را آغاز نمايند كه انشاءالله ملت عزيز ما بابصيرت و هشيارى جواب همه فتنه ها را خواهد داد.
مـن بـاز مـى گـويـم كـه قبول اين مساءله براى من از زهر كشنده تر است ولى راضى بهرضـاى خـدايـم و براى رضايت او اين جرعه را نوشيدم . و نكته اى كه تذكر آن لازم استايـن اسـت كـه در قـبـول ايـن قـطـعـنـامه فقط مسؤ ولين كشور ايران به اتكاء خود تصميمگرفته اند و كسى و كشورى در اين امر مداخله نداشته است .
مـردم عـزيـز و شريف ايران ! من فرد فرد شما را چون فرزندان خويش مى دانم و شما مىدانـيـد كـه مـن بـه شـمـا عـشـق مـى ورزم و شـمـا را مى شناسم ، شما هم مرا مى شناسيد، درشرايط كنونى آنچه موجب امر شد، تكليف الهى ام بود. شما مى دانيد كه من با شما پيمانبـسـته بودم كه تا آخرين قطره خون و آخرين نفس بجنگيم ، اما تصميم امروز فقط براىتشخيص مصلحت بود و تنها به اميد رحمت و رضاى او از هر آنچه گذشتم و اگر آبرويىداشته ام با خدا معامله كرده ام .
عـزيزانم ! شما مى دانيد كه تلاش كرده ام كه راحتى خود را بر رضايت حق و راحتى شمامـقـدم نـدارم . خـداوندا! تو مى دانى كه ما سر سازش با كفر را نداريم . خداوندا! تو مىدانى كه استكبار و آمريكاى جهانخوار گل هاى باغ رسالت تو را پرپر نمودند. خداوندا!در جهان ظلم و ستم و بيداد، همه تكيه گاه ما تويى و ما تنهاى تنهاييم و غير از تو كسىرا نـمـى شناسيم و غير از تو نخواسته ايم كه كسى را بشناسيم ، ما را يارى كن كه توبـهـترين يارى كنندگانى . خداوندا! تلخى اين روزها را به شيرينى فرج حضرت بقيهالله !!! ارواحنا لتراب مقدمه الفداء !!! و رسيدن به خودت جبران فرما.
فـرزنـدان انـقـلابى ام ! اى كسانى كه لحظه اى حاضر نيستيد كه از غرور مقدستان دستبرداريد! شما بدانيد كه لحظه لحظه عمر من در راه عشق مقدس خدمت به شما مى گذرد. مىدانـم كـه بـه شما سخت گذرد ولى مگر به پدر پير شما سخت نمى گذرد؟ مى دانم كهشـهـات شيرين تر از عسل در پيش شماست ، مگر براى اين خادمتان اين گونه نيست ؟ ولىتـحـمـل كـنـيـد كـه خـدا بـا صـابران است ، بغض و كينه انقلابى تان را در سينه ها نگهداريـد، بـا غـضـب و خـشـم بـر دشـمنانتان بنگريد و بدانيد كه پيروزى از آن شماست . وتـاءكـيـد مى كنم كه گمان نكنيد كه من در جريان كار جنگ و مسؤ ولان آن نيستم . مسؤ ولينمـورد اعـتماد من مى باشند، آنها را از اين تصميمى كه گرفته اند شماتت نكنيد كه براىآنـان نـيـز چنين پيشنهادى سخت و ناگوار بوده است ، كه انشاءالله خداوند همه ما را موفقبه خدمت و رضايت خود فرمايد.
من در اين جا به جوانان عزيز كشورمان ، به اين سرمايه ها و ذخيره هاى عظيم الهى و بهايـن گـل هـاى مـعطر و نوشكفته جهان اسلام سفارش مى كنم كه قدر و قيمت لحظات شيرينزنـدگـى خود را بدانيد و خودتان را براى يك مبارزه علمى و عملى بزرگ تا رسيدن بهاهـداف عالى انقلاب اسلامى آماده كنيد. و من به همه مسؤ ولين و دست اندركاران سفارش مىكـنـم كه به هر شكل ممكن وسايل ارتقاء اخلاقى و اعتقادى و علمى و هنرى جوانان را فراهمسازيد و آنان را تا مرز رسيدن به بهترين
ارزش هـا و نوآورى ها همراهى كنيد و روح استقلال و خودكفايى را در آنان زنده نگه داريد.مبادا اساتيد و معلمينى كه به وسيله معاشرت ها و مسافرت به جهان به اصطلاح متمدن ،جـوانـان مـا را كـه تـازه از اسـارت و اسـتـعمار رهيده اند، تحقير و سرزنش نمايند و خداىناكرده از پيشرفت و استعداد خارجى ها بت بتراشند و روحيه پيروى و تقليد و گداصفتىرا در ضمير جوانان تزريق نمايند، و به جاى اين كه گفته شود كه ديگران كجا رفتند ومـا كـجـا هـسـتـيـم ، بـه هـويـت انـسـانـى خـود تـوجـه كـنـنـد و روح تـوانـايى و راه و رسماسـتقلال را زنده نگه دارند. ما در شرايط جنگ و محاصره توانسته ايم آن همه هنرآفرينىو اخـتـراعـات و پيشرفت ها داشته باشيم ، انشاءالله در شرايط بهتر زمينه كافى براىرشـد اسـتـعـداد و تـحـقيقات را در همه امور فراهم مى سازيم . مبارزه علمى براى جوانان ،زنـده كـردن روح جـسـتـجـو و كشف واقعيت ها و حقيقت هاست ، و اما مبارزه علمى آنان در بهترينصحنه هاى زندگى و جهاد و شهادت شكل گرفته است .
و نكته ديگرى كه از باب نهايت ارادت و علاقه ام به جوانان عرض مى كنم ، اين است كهدر مـسـيـر ارزش ها و معنويات از وجود روحانيت و علماء متعهد اسلام استفاده كنيد و هيچ گاه وتـحت هيچ شرايطى خود را بى نياز از هدايت و همكارى آنان ندانيد. روحانيون مبارز و متعهدبـه اسـلام در طـول تـاريـخ و در سـخت ترين شرايط همواره با دلى پر از اميد و قلبىسـرشـار از عـشـق و مـحـبـت بـه تـعـليـم و تـربـيـت و هـدايـتنـسـل ها همت گماشته اند و هميشه پيشتاز و سپر بلاى مردم بوده اند. بر بالاى دار رفتهانـد و محروميت ها چشيده اند، زندان ها رفته اند و اسارت ها و تبعيدها ديده اند و بالاتر ازهمه آماج طعن ها و تهمت ها بوده اند، و در شرايطى كه بسيارى از روشنفكران در مبارزه باطاغوت به ياءس و نااميدى رسيده بودند، روح اميد و حيات را به مردم برگرداندند و ازحيثيت و اعتبار واقعى مردم دفاع نموده اند. و هم اكنون نيز در هر سنگرى از خطوط مقدم جبههگـرفـتـه تـا مـواضع ديگر در كنار مردمند، و در هر حادثه غمبار و مصيبت آفرينى شهداءبزرگوارى را تقديم نموده اند.
در هيچ كشور و انقلابى جز انقلاب بعثت و رسالت و زندگى ائمه هدى !!! عليهم السلام!!! و انـقـلاب اسـلامى ايران سراغ نداريم كه رهبران انقلاب آن قدر آماج حملات و كينه هاگـردنـد، و ايـن بـه خـاطر صداقت و امانتدارى اى است كه در وجود علماء متعهد اسلام متبلوراسـت . مـسـؤ وليـت پـذيـرى در كـشورى كه با محاصره ها و مشكلات اقتصادى و سياسى ونظامى مواجه است كار مشكلى است . البته روحانيون متعهد كشور ما بايد خودشان را براىفـداكـارى هـاى بـيـشتر آماده كنند و در مواقع لزوم و ضرورت از آبرو و اعتبار خود براىحـفـظ آبـروى اسـلام و خـدمت به محرومان و پابرهنگان استفاده كنند، و جاى بسى سپاس وامتنان است كه ملت رشيد و دلاور ايران قدر خادمان واقعى خود را مى شناسند و فلسفه عشقو ارادت خـود را به اين نهاد مقدس در يك كلمه خلاصه مى كند علما و روحانيون متعهد اسلامهـرگـز بـه آرمـان و اصـالت و عـقـيده و هدف اسلامى ملت خيانت نكرده و نمى كنند، البتهتـذكر اين نكته لازم است كه در تمام نوشته ها و صحبت ها هر وقت نام روحانيت را به ميانآورده ام و از آنان قدردانى نموده ام ، مقصودم علماء پاك و متعهد و مبارز است ، كه
در هـر قـشـرى نـاپـاك و غـيـر مـتـعـهد وجود دارد و روحانيون وابسته ضررشان از هر فردنـاپـاك ديـگـر بـيـشـتـر اسـت ، و هـمـيـشـه ايـن دسته از روحانيون مورد لعن و نفرين خدا ورسـول و مـردم بـوده انـد و ضربات اصلى را به اين انقلاب ، روحانيون وابسته و مقدسماب و دين فروش زده اند و مى زنند و روحانيون متعهد ما همواره از اين بى فرهنگ ها متنفر وگريزان بوده اند.
مـن بـه صـراحـت مـى گـويـم مـلى گـراهـا اگر بودند به راحتى در مشكلات و سختى ها وتـنـگـنـاهـا دست ذلت و سازش به طرف دشمنان دراز مى كردند. و براى اين كه خود را ازفشارهاى روزمره سياسى برهانند، همه كاسه هاى صبر و مقاومت را يكجا مى شكستند و بههـمـه ميثاق ها و تعهدات ملى و ميهنى ادعايى خود پشت پا مى زدند. كسى تصور نكند كه ماراه سـازش بـا جـهـانـخـواران را نمى دانيم ولى هيهات كه خادمان اسلام به ملت خود خيانتكـنـنـد! البـتـه مـا مـطـمـئنـيـم كـه در هـمـيـن شـرايـط نـيـز آنـهـا كـه بـا روحـانـيـتاصيل كينه ديرينه دارند و عقده ها و حسادت هاى خود را نمى توانند پنهان سازند، آنان رابـه بـاد نـاسزا گيرند. ولى در هر حال آن چيزى كه در سرنوشت روحانيت واقعى نيست ،سازش و تسليم شدن در برابر كفر و شرك است كه اگر بندبند استخوان هايمان را جداسازند، اگر سرمان را بالاى دار برند، اگر زنده زنده در شعله هاى آتشمان بسوزانند،اگر زن و فرزندان و هستى مان را در جلوى ديدگانمان به اسارت و غارت برند، هرگزامان نامه كفر و شرك را امضا نمى كنيم .
عـلمـا و روحـانيون انشاءالله به همه ابعاد و جوانب مسؤ وليت خود آشنا هستند ولى از بابتـذكـر و تـاءكيد عرض مى كنم امروز كه بسيارى از جوانان و انديشمندان در فضاى آزادكـشـور اسـلامـى مـان احـسـاس مـى كـنـند كه مى توانند انديشه هاى خود را در موضوعات ومـسائل مختلف اسلامى بيان دارند، با روى گشاده و آغوش باز حرف هاى آنان را بشنوند،و اگـر بـيـراهـه مى روند با بيانى آكنده از محبت و دوستى راه راست اسلامى را نشان آنهادهـيـد. و بـايد به اين نكته توجه كنيد كه نمى شود عواطف و احساسات معنوى و عرفانىآنان را ناديده گرفت و فورا انگ التقاط و انحراف بر نوشته هاشان زد و همه را يكبارهبـه وادى تـرديـد و شـك انـداخـت . ايـنـهـا كـه امـروز ايـن گـونـهمـسـائل را عـنـوان مـى كـنـنـد، مـسـلمـا دلشان براى اسلام و هدايت مسلمانان مى طپد و الا داعىندارند كه خود را با طرح اين مسائل به دردسر بيندازند. اينها معتقدند كه مواضع اسلامدر مـوارد گـونـاگـون همان گونه اى است كه خود فكر مى كنند، به جاى پرخاش و كنارزدن آنـهـا بـا پـدرى و الفـت بـا آنـان بـرخـورد كـنـيـد. اگـرقـبـول هـم نـكـردنـد مـاءيـوس نـشـويـد، در غـيـر ايـن صـورت خـداى نـاكـرده بـه دامليبرال ها و ملى گراها و يا چپ و منافقين مى افتند و گناه اين كمتر از التقاط نيست . وقتىمـا مـى تـوانـيـم بـه آيـنـده كـشـور و آيـنـده سـازان امـيـدوار شـويـم كـه بـه آنـان درمسائل گوناگون بها دهيم و از اشتباهات و خطاهاى كوچك آنان بگذريم و به همه شيوه هاو اصـولى كـه مـنـتـهـى به تعليم و تربيت صحيح آنان مى شود، احاطه داشته باشيم .فرهنگ دانشگاه ها و مراكز غيرحوزه اى به صورتى است كه با تجربه و لمس ‍ واقعيت هابـيـشـتر عادت كرده است تا فرهنگ نظرى و فلسفى ، بايد با تلفيق اين دو فرهنگ و كمكردن فاصله ها، حوزه و دانشگاه در هم ذوب شوند تا ميدان براى گسترش و بسط معارفاسلام وسيع تر گردد.
نـكـتـه ديـگر اين كه من اكثر موفقيت هاى روحانيت و نفوذ آنان را در جوامع اسلامى در ارزشعـمـلى و زهـد آنان مى دانم و امروز هم اين ارزش نه تنها نبايد به فراموشى سپرده شودكـه بـايـد بـيـشتر از گذشته به آن پرداخت . هيچ چيزى به زشتى دنياگرايى روحانيتنـيـسـت ، و هـيـچ وسـيله اى هم نمى تواند بدتر از دنياگرايى ، روحانيت را آلوده كند، چهبـسـا دوسـتـان نـادان يا دشمنان دانا بخواهند با دلسوزى هاى بى مورد مسير زهدگرايىآنان را منحرف سازند و گروهى نيز مغرضانه يا ناآگاهانه روحانيت را به طرفدارى ازسـرمـايـه دارى و سـرمايه داران متهم نمايند. در اين شرايط حساس و سرنوشت سازى كهروحـانيت در مصدر امور كشور است و خطر سوء استفاده ديگران از منزلت روحانيون متصوراسـت ، بـايـد به شدت مواظب حركات خود بود، چه بسا افرادى از سازمان ها و انجمن ها وتشكيلات سياسى و غير آنها با ظاهرى صددرصد اسلامى بخواهند به حيثيت و اعتبار آنانلطمه وارد سازند و حتى علاوه بر تاءمين منافع خود روحانيت را رو در روى يكديگر قراردهـنـد. البـتـه آن چـيـزى كـه روحـانـيـون هـرگـز نـبـايـد از آنعدول كنند و نبايد با تبليغات ديگران از ميدان به در روند، حمايت از محرومين و پابرهنههـاسـت ، چـرا كـه هـر كـسـى از آن عـدول كـنـد از عـدالت اجـتـمـاعـى اسـلامعدول كرده است . ما بايد تحت هر شرايطى خود را عهده دار اين مسؤ وليت بزرگ بدانيم ودر تحقق آن اگر كوتاهى بنماييم ، خيانت به اسلام و مسلمين كرده ايم .
در خـاتـمـه از پـيـشـگـاه مـقدس پروردگار كه الطاف بيكران خود را بر اين ملت ارزانىداشـتـه اسـت تـشـكـر و قـدردانـى مـى كـنم و از محضر مقدس بقيه الله !!! ارواحنا فداه !!!عاجزانه مى خواهيم كه ما را در مسير و هدفمان مدد و رهبرى فرمايد.
خداوند متعال به خانواده هاى شهدا صبر و اجر و به مجروحين و معلولين شفا عنايت فرمايدو اسـرا و مـفـقـودين را به وطن خويش ‍ بازگرداند، خداوندا! از تو مى خواهيم آنچه مصلحتاسلام و مسلمين است را براى ما مقدر فرمايى . انك قريب مجيب .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 30/4/67
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـــيـــنـــى در ديـــدار بـــا مـــحـــســـن رضـــايـــىفـرمـانـدهكل سپاه پاسداران
بسم الله الرحمن الرحيم
مـسـائل سـيـاسـى مـربـوط بـه جـنـگ را وزارت خـارجـه بـه عـهـده دارد، ولىمـسـائل جـبـهـه هـا را بـايـد نـيـروهاى نظامى و انتظامى و مردمى زير نظر ستاد فرماندهىكل قوا به عهده بگيرند.
هـمـان طـور كـه قـبـلا گـفـتـيـم مـا بـا مردم خود با صداقت صحبت مى كنيم . ما در چهارچوبقـطـعـنـامـه 598 بـه صلحى پايدار فكر مى كنيم و اين به هيچ وجه تاكتيك نيست ، ولىسـلحـشوران ارتش اسلام بايد خود را آماده كنند كه اگر دشمن دست به حملاتى زد، جوابمناسبى به آن بدهند.
فـرزنـدان انـقـلابـى ام ! تـوجـه كنيد كه امروز روز حضور گسترده در جبهه هاست ، فكرنـكـنـيـد كـه ديگر جنگ تمام شده است ، خود را مسلح به سلاح ايمان و جهاد كنيد، بر دشمنغـدار رحـم جايز نيست و اينها تمام حرف هايشان يك فريب است . ما خواستيم به دنيا ثابتكـنـيـم كـه صـدام مـعـتـقـد بـه مـجـامـع بـيـن المـللى نـيـسـت و مـا تـاقبول قطعنامه از سوى عراق جواب دشمنان اسلام را در جبهه ها خواهيم داد.
تاريخ : 6/5/67
لوح دسـتـخـط امـام خـمـيـنـى بـه فـرمـانـدهـان و خـلبـانـان شـجـاع نـيـروى هـوايـى وهوانيروز
بسم الله الرحمن الرحيم
توسط تيمسار سرتيپ ستارى فرمانده محترم نيروى هوايى ارتش جمهورى اسلامى ايرانو تيمسار سرتيپ دوم انصارى فرمانده هوانيروز ارتش جمهورى اسلامى ايران
خـلبـانان عزيز و قهرمان نيروى هوايى جمهورى اسلامى ايران و خلبانان دلير و شجاعهوانيروز
ايـنـجـانـب از زحـمات طاقت فرساى شما و تمامى افراد متعهد و دلسوزى كه به نحوى ازانـحـاء در آمـادگـى هـاى پـروازهـا دسـت دارنـد، تـشـكـر مـى نـمـايـم . شـمـا درطـول جنگ تحميلى بخصوص در شرايط حساس امروز از رزمندگان صحنه هاى نبرد و ميهناسلامى مان با تمام توان دفاع نموده و مى نماييد.
شـجـاعت شما دل تمامى ميهن دوستان و اسلام باوران را شاد كرده است . شما در صحنه هاىسـخـت كـارزار بـه دشـمـنـان مـيـهـن عـزيـزمـان آمـوخـتـيـد كـه ديـگـرخيال تعرض به كشورمان و مكتب حيات بخش هم ميهنانمان را ننمايند.
ايـنـجـانـب دسـت يـكـايـك شما را مى فشارم و از صميم جان به شما دعا مى كنم . خدا يار ونگهدارتان باد. به اميد پيروزى رزمندگان اسلام بر كفر جهانى .
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 23/5/67
پاسخ امام خمينى به نامه يكى از خواهران طلبه و مادر يك شهيد
بسمه تعالى
فرزند عزيزم خانم حاجيه شمسى نورانى
نـامـه پـراحـسـاس شـمـا را خـوانـدم . از شـمـا و افرادى مانند شما نمى دانم چگونه بايدقـدردانـى كـرد. مـن كـه در مـقابل اين همه محبت و صفا غير از تشكر و دعا كارى نمى توانمانجام بدهم .
دسـتـبـنـدت را بـرايـت مـى فـرسـتـم تـا از جـانـب مـن هـديـه اى بـاشـد بـراى تـو ومعادل آن را با نذر حقوق ششماهه ات را من خود به جبهه مى فرستم .
از قول من به فرزندان عزيزت ، اين عزيزان ملت شريف ايران سلام گرمم را برسان .خدا يار و نگهدارت باد.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 8/6/67
بـــيـــانـــات امـام خـمـيـنـى در جمع رئيس جمهور، نخست وزير و اعضاى هياءت دولت بهمناسبتهفته دولت
ما نبايد حساب كنيم كه جنگ تمام شده است
بسم الله الرحمن الرحيم
ما اولا تشكر مى كنيم از هياءت دولت و ملت ايران كه در اين ايام جنگ با اين كه خيلى تحتفـشار بودند، با قدرت و با حفظ عظمت اسلام كارها را به خوبى انجام دادند تا اين خارسـر راه شـكـسـته شد. و ما امروز بايد بعض مسائل را عرض كنيم ؛ من جمله اين كه ما نبايدحـسـاب كـنـيـم كـه جـنـگ تـمـام شـده اسـت ، مـا بـايـد حـسـاب كـنـيـم كـه درحـال جـنـگـيـم ، بـراى ايـن كـه دشـمـن مـا !!! چـه دشـمـن هـاى بـزرگ ازقـبـيـل آمـريـكـا و شـوروى و چـه آنـهـايـى كـه اذنـاب آنـهـا هـسـتـنـد ازقـبـيـل صـدام و امـثال اينها !!! اينها چون با اسلام مخالف هستند و ديدند كه اسلام امروز دردنـيـا يـك قـدرت بـزرگـى شـده اسـت در مـقـابـل آنـهـا، از ايـن جـهـت آنـهـا دائمـامـشـغـول نـقـشـه كـشى هستند و ما نبايد از اين مساءله غفلت كنيم . هم بايد مردم مهيا باشند،قـواى مـسـلحـه مـهيا باشند، مردمى كه بايد به جبهه بروند و جبهه ها را پر كنند، تعقيبكنند اين مطلب را و سستى نكنند. دشمن ما دشمنى است كه رو نقشه ، با نقشه كار مى كند.
قواى مسلحه ما و ملت ما بايد مهيا باشند
الان مـمـكن است كه در ايران منتشر كند كه خوب ! ديگر مساءله تمام شد و چه شد و مردم راسـسـت كـنـنـد. و حـال ايـن كـه ايـن مـسـاءله تـمـام نـشـده اسـت ، ايـنـهـا هـمـيـشـهدنـبـال ايـن هـسـتـند كه كارهاى خودشان را انجام بدهند ولو به دست ملت ها يا دولت ها. درايران چون نمى توانند اين كار را بكنند، نه ملت با آنهاست نه دولت ، از اين جهت يك راههـاى ديـگرى كه دارند دنبال مى كنند، از اين جهت ما بايد بيدار باشيم ، جبهه ها بايد پربـاشـد، مـا خـودمـان را در حـال جنگ بدانيم . مى بينيد كه به هيچ چيز از امور اعتنا ندارند،امـروز مى گويند جنگ ، فردا همان جنگ را صلح مى كنند؛ باز فردا جنگ شروع مى كنند، ازاين جهت قواى مسلحه ما و ملت ما بايد مهيا باشند براى اين امر، اين يك مساءله است .
هياءت تشخيص مصلت بايد نظارت كنند در امور لكن مردم را هم شركت بدهند
مـسـاءله ديـگـر ايـن مساءله بازسازى است كه بسيار مهم است . در بازسازى اگر بخواهدمـلت سـر خـود كـار بـكـنـد، فـسـاد ايـجـاد مـى شـود؛ اگـر بـخـواهـد دولتمستقل اجرا كند، قدرت ندارد. بايد مردم همراهى كنند و هر چه قدرت دارند براى اين امر مهمبـه مـيـدان بياورند، لكن با نظارت دولت . و راجع به اين كه كجا مقدم ، كجا مؤ خر، اينبـالاخـره صحبت پيش مى آيد و آن طورى كه صلاح است اين است كه هياءت تشخيص مصلحتباشد مركب از سران كشور و نخست وزير و تشخيص بدهند، تشخيص مصلحت بدهند كه كجابـايـد اول بـاشـد، كـجـا بـايـد بـعـد بـاشد، وضعش بايد چه جور باشد، مردم خودشانداخـل بـاشـنـد لكـن مـسـتـقـل نـبـاشـنـد و دولت بـايـد بـه مـردممـجـال بـدهـد بـه ايـن كـه در كـارهـا داخـل بـشـونـد، و مـردم هـم بـايـد بـه دولتمجال بدهند كه با تاءنى و نقشه كشى اين كار مهم را انجام بدهند، ممكن است دست هايى دركـار بـاشند كه بخواهند در همين مقوله هم راجع به بازسازى هم شلوغ كنند و فساد ايجادكـنـنـد، اين را بايد خيلى متوجه باشند و اين همان هياءت تشخيص مصلحت كه مركب از سرانكـشـور اسـت ، آنها بايد نظارت كنند در امور لكن مردم را هم شركت بدهند. چنانچه حالا كهبعد از جنگ است مردم بايد در كارهاى تجارى آزاد باشند لكن با نظارت دولت كه يك وقتخـداى نـخـواسته دوباره از آن چيزهايى كه از خارج مى آورند و آن چيزهاى فاسدى كه مىآورنـد دوبـاره شـروع نـكـنـند. دولت اجازه بدهد مردم از خارج چيز بياورند، تجارت كنند،لكن نظارت داشته باشد كه فساد ايجاد نشود. اين هم يك مطلبى است كه مهم است و بايدخيلى در آن چيز كرد.
نبايد توهم كنيم كه بايد همه كارها زودى درست بشود
و بـاز مـسـائلى هـسـت كه تمامش مربوط به آن است كه ما بايد بيدار باشيم در اين امور،نبايد كه توهم كنيم كه بايد همه آن كارها زودى درست بشود. الان ممكن است كه يك عده اىبيفتند توى مردم ... اشخاصى كه مخالف با ما هستند، هستند، زيادند الان هم هستند كه خوب! جـنـگ تـمام شد، يا الله زود تمام كنيد! مطلب يك مطلبى نيست كه به زودى تمام بشود،مطلبى است كه هشت سال كوبيدند، شهرهاى ما را از بين بردند، اين بايد اقلا همان قدرىكـه آنـهـا كـردنـد مـا دنـبـال كـنـيـم كـه انـشـاءالله تـا چـنـدسـال بتوانيم اين كار را انجام بدهيم . مردم ننشينند گوش كنند به حرف اشخاص كه زودبايد درست بشود، فورا بايد همه چيز درست بشود. نه ، نمى توانند، مساءله اى است كهنمى شود اين را، هم در اين امر بايد خيلى دقيق باشند و هم در مهيا بودن راجع به جنگ .
و من اميدوارم كه خداوند تاءييد كند شما را، همان طور كه تا حالا تاءييد كرده است . ما تاحـالا بـا تـاءيـيـدات الهـى پـيـش رفـتـيـم ، بـنـابـرايـن كـار مـهـماتكال به خداى تبارك و تعالى است ، تا حالا هر چه شده به دست او بوده ، از حالا هم تاآخـر بـه دسـت اوسـت و مـا هـم تـابـع هـسـتـيـم كـه كـارهـايـى كـه ايـشـان مـى گـويـدعـمل كنيم . و شما هم متوجه به اين معنا باشيم كه اتكالتان را به خدا زياد كنيد و توجهتـان را بـه خـدا زياد كنيد. و ما چيزى نيستيم ، ما هيچ هستيم ، آن كه هست اوست و آن كه كارمـى كـنـد اوسـت . و مـن هـم كـه وظـيفه ام دعاست ، من دعا مى كنم راجع به همه شما و از خداىتـبـارك و تـعـالى مى خواهم كه به همه شما توفيق بدهد، به همه شما سلامت بدهد، بهملت ايران توفيق و سلامت بدهد. خداوند دشمنان اسلام را نابود كند.
والسلام عليكم و رحمة الله

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation