بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب سرگذشتهای تلخ و شیرین قرآن, غلامرضا نیشابورى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     M-130001 -
     M-130002 -
     M-130003 -
     M-130004 -
     M-130005 -
     M-130006 -
 

 

 
 

 

1--كافى ، ج 4، ص 398.
2-يوسف / 111.
3-هفده گفتار در علوم قرآنى ، ص 279.
4-ديدار با ابرار، ج 33، ص 53.
5-سوره طه ، آيه 121.
6-سوره انسان ، آيه 22.
7-مجمع البيان ، ج 5، ص 404، مؤ لف كتاب ، مرحوم طبرسى گفته است : شيعه وسنى روايت كرده اند كه ، آيات 5 تا 22 سوره انسان در شاءن على عليه السلام ،فاطمه عليها السلام ، حسن و حسين عليه السلام
8-يادنامه علامه طباطبائى ، ص 131 با تلخيص .
9-سوره توبه ، آيه 61.
10-داستانهاى شگفت ، ص 70.
11-تاريخچه و روايتى از عمر و هشام بن حكيم با اسناد مختلف از صحيح بخارى ومسلم و تومذى آمده كه شبيه به همين روايت است : - صحيح مسلم ، ج 2، ص 202، بخارى ،ج 3، ص 90 و ج 6، ص 100 و ج 8، ص 53 و 215.
12-توبه / 61.
13-بقره / 230.
14-پنجگام دين ، ص 203.
15-مقدمتان ، ص 45 و 46.
16-تاريخ قرآن ، (ف ) 86 و 87.
17-سوره انعام ، آيه 84 و 85.
18-شرح نهج البلاغه خوبى . ج 13، ص 104. ناگفته نماند كه سرانجام حجاج، طاقت نياورد كه سعيد بن جبير آزاد باشد، دستور داد او را دستگير كردند و سر از بدنمباركش جدا نمودند.
19-اعلام النساء المؤ منات ، ص 455، اعيان الشيعه ، ج 10، ص 336. آيينه دارانخورشيد.
20-مغازى و اقدى . ج 1، ص 364 - 349 و فروغ ابديت ، ج 2، ص 502.
21-داستانهاى شگفت ، ص 274.
22-مناهل العرفان ، زرقانى ، ج 1، ص 313.
23-سوره نساء، آيه 59.
24-منابع انديشه مذهبى شيعه ، ص 102.
25-سوره نحل ، آيه 111.
26-مروج الذهب ، ج 3، ص 313.
27-مجمع البيان ، ج 1، ص 32 و 33؛ تاريخ قرآن ، ص 123.
28-سوره نور، آيه 58.
29-گنجينه سعادت . ص 79 و 80.
30-المصاحف ، ص 3.
31- به نام خداوندى كه شفادهنده است به نام خداوندى كه كفايت كننده است به نامخداوندى كه عافيت دهنده است ، به نام خداوندى كه با اسم او چيزى ضرر نمى زند ودردى در زمين و آسمان نمى باشد و او او شنونده و داناست .
32-بحار الانوار، ج 17، ص 318. عاقبت بخيران عالم ، ص 102.
33-بحارالانوار، ج 19، ص 10.
34-تاريخ قرآن زنجانى (ب )، ص 38 و 39.
35-تاريخ قرآن (ق )، ص 79. مباحث فى علوم القرآن ، ص 76، الاثقان ، ج 1، ص100.
36-بحارالانوار، ج 19، ص 10.
37-سوره ص / آيه 5.
38-تفسير مجمع البيان ، ج 7 و 8، ص 465.
39-فاجعه قرن ، ص 140.
40-رياحين الشريعه ، ج 5، ص 22 و 23 - اعلام النساء المؤ منات . ص 529 -آيينه داران خورشيد.
41-تفسير جامع ، ج 1، ص 21.
42-سوره واقعه ، آيه 79.
43-سوره طه ، آيه 14.
44-الطبقات الكبرى ، ج 3، ص 267 و 268 - اعيان الشيعه ، ج 3، ص 224 - آيينهداران خورشيد
45-از اين مرد به عنوان سلمه بن صخر نيز ياد كرده اند (رك : الاتقان1/50).
46-ظهار: در دوران جاهلى موجب حرمت دائمى زن و شوهر نسبت به يكديگر بود كهاسلام ، اصل اظهار را تحريم كرد. رك : جواهر الكلام 33/96. الروضه البهيه6/117). بجاست بادآور شويم كه در ميان تمام سوره هاى قرآن كريم - ظاهرا - تنهاسوره اى كه در تمام آيات آن لفظ جلال ، يعنى الله يكبار و يا چند بكار رفتههمين سوره مجادله است رك : هامش مسالك الافهام : جواد كاظمى 2/92.
47-اسباب النزول ، ص 76.
48-سسوره مجادله ، آيات 1 تا 4.
49-ديدار با ابرار، مقدس اردبيلى تنديس پارسايى ، ص 56.
50-ظاهرا حكمت اين لعنت كردن ، آن است كه در آن روزگار اينعمل نوعى تدليس بوده كه زن بى مو و كجل ، هنگام ازدواج ، با اين كار خود را داراى موجلوه مى داده است .
51-سوره حشر، آيه 7.
52-مجمع البيان ، ج 2، ص 298.
53-تاريخ قرآن (ق )، ص 86.
54-الاتقان ، ج 1، ص 99.
55-همان ، ج 1، ص 99 تا 100.
56-توبه / 107
57-اسباب النزول ، ص 55.
58-سحيح مسلم ، ج اول ، ص 143، حديث 255.
59-وحى محمدى ، ص 102.
60-تاريخ قرآن ، محمود راميار، ص 105.
61-سوره اسرا (بنى اسراييل ). آيه 82.
62-داستانهاى شگفت . مرحوم دستغيب ، ص 138.
63-داستانها و پندها، ج 4، ص 65. مجالس المومنين . ج 1، ص 381.
64-سوره علق ، آيه 1 و 2.
65-سوره مدثر.
66-تاريخ قرآن ، راميار، ص 16 -23.
67-پرواز روح ، ص 24.
68-فوائد الرضويه ، ص 406. ديدار با ابرار سيد بحر العلوم ، ص 27.
69-امالى شيخ طوسى ، ج 1، ص 49.
70-تفسير مجمع البيان ، ج 10، ص 559.
71-مجمع البيان ، ص 559.
72-سوره فتح ، آيه 27.
73-تفسير الميزان ، جلد 18 ، ص 317.
74-سوره حديد، آيه 16.
75-خصائص فاطميه . ص 379. تفسير مجمع البيان . ج 1 و 2، ص 474. تفسيرمجمع الصادقين ، ج 2، با مختصر تفاوت .
76-براى تحقيق بيشتر مراجعه كنيد به : تاريخ القرآن ، زنجانى ، ص 47 بهبعد، تاريخ قرآن كريم ، سيد محمد حجتى ، ص 235 - 246، تاريخ قرآن ، دكتر راميار،ص 211 - 296.
77-تاريخ و علوم قرآن ، ص 92.
78-توبه . آيه 118 - 117.
79-تفسير برهان ، ج 2، ص 132.
80-بحارالانوار تفسير سوره حمد، استاد عمادزاده ، ص 85.
81-جامع النورين . ص 132.
82-انعام / 82 .كسانى كه ايمان آورده ايد و ايمان خويش را به هيچ طلمى نياميختيد.
83-لقمان / 13. همانا شرك به يقين ظلمى بزرگ است .
84-عبدالرحمن سيوطى . مبانى و روشهاى تفسير قرآن . ص 25.
85-تاريخ قرآن . زنجانى . (ف ) ص 52 و 53.
86-المحجه البيضا، ج 2 ، ص 237. كجل البصر، ص 79. - شهيد ربذه ص 141.
87-تاريخ تمدن اسلام ، جلد 4، ص 64.
88-تفسير سوره حمد. استاد عمادزاده . ص 90.
89-توبه / 119.
90-تفسير نمونه . ج 8، ص 181.
91-اقتباس از المحجه البيضاء. ج 4، ص 191. حكايتهاى شنيدنى . ج 5، ص 85.
92-سيره . ج 1، ص 365.
93- اربد محمدا الذى فرق امر قريش و سفه احلامها و عاب دينها و سب آلهتهاقاقتله .
94- لقد غرتك نفسك من نفسك يا عمر .
95-ماهذه الهيمنه التى سمعت ؟
96-آياتى چند از آغاز سوره طه است .
97-تفسير نمونه . ج 18، ص 145.
98-تهذيب التهاذيب ابن حجر، ج 8، ص 294. مرآه الجنان يافعى . ج 1، ص 416 وفيات الاعيان . ج 3، ص 215.
99-سوره طلاق ، آيات 2 و 3 يعنى : ... هركس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راهنجاتى براى او فراهم مى كند و او را از جاى كه گمان ندارد روزى مى دهد؛ و هر كس بهخدا توكل كند كفايت امرش را مى كند؛ خداوند فرمان خود را به انجام مى رساند؛ و خدابراى هر چيزى اندازه اى قرار داده است .
100-عبس / 31.
101-تفسير نمونه . ج 26، ص 151.
102-سيره ابن هشام . ج 1، ص 364. فروغ ابديت . ج 1، ص 267.
103-مجمع البيان . ج 5، ص 51. (شاءن نزولهاى ديگرى نيز در مورد آيه فوقنقل شده است ). حكايتهاى شنيدنى . ج 4، ص 8.
104-اصول كافى . ج 2، ص 633.
105-وفيات العلماء، ص 208.
106-اقتباس از تفسير مجمع البيان . ج 5، ص 68 - حكايتهاى شنيدنى ، ص 163.
107-قرآن و آخرين پيامبر. ص 52.
108-بحارالانوار ج 21. ص 119.
109-تفسير منهج الصادقين . ج 8، ص 188.
110-سوره فصلت /33.
111-غررالحكم . ج 1، ص 394.
112-محمد شريف رازى . آثارالحجه (چاپ سوم ، دارالكتاب ، قم ، بى تا)، ص165- 166 استخاره و تفاءل . ص 44..
113-طبق روايت متعدد منظور از خويشان حضرت فاطمه عليها السلام و امامان معصومعليهم السلام هستند. نورالثقلين ، ج 4، ص 572 و 573. مجمع البيانذيل آيه 23 شورى .
114-تفسير صافى . ذيل آيه 23 شورى . ص 480 بهنقل از قرب الاسناد.
115-معانى الاخبار صدوق . ص 11، داستان دوستان . ج 1، ص 196.
116-اسدالغابه . ج 1، ص 237. داستانها و پندها، ص 16.
117-سوره توبه / آيات 128 و 129.
118-داستانها و پندها. ج 1، ص 75. الدى المنسور ج 6، ص 223.
119- حجرات / 6.
120-تفسير نمونه ، ج 22، ص 125.
121-الكلام بجرالكلام ، ص 230.
122-رعد / 32 .
123-تفسير نمونه . ج 10، ص 220.
124-الكلام يجرالكلام ، ص 249.
125-ديدار با ابرار وحيد بهبهانى . ص 91.
126-المائده 5/118.
127-المحجه البيضاء. ج 2، ص 237.
128-اسباب النزول . ص 91.
129-مناقب اين شهر آشوب . ج 3، ص 320. تفسير آصفى . ج 2، ص 75. تفسيرنورالثقلين . ج
130-فوايد الرضويه . ص 419. هديه الاحباب . ص 152.
131-مجمع البيان 3/59 و نيز بنگريد به روض الجنان 3/200، 201 - كشفالاسرار 2/538 - 540. اسباب النزول : واحدى . ص 189.
132-ترجمه : از من سؤ ال كنيد. قسم به خداى يكتا هر چه از من بپرسيد بهشماجواب خواهم داد. و از كتاب خدا ( قرآن ) سؤال كنيد. قسم به خداى يكتا هيچ آيه اى ازقرآن نيست مگر آنكه من مى دانم در شبنازل شده يا در روز در دشت فرو فرستاده شده يادر كوه . زرقانى :مناهل العرفان فى علوم قرآن . ج 1، ص 483.
133-اين قتيبه . تاويل مشكل القرآن . ص 12.
134-شيخ كلينى : اصول كافى . ج 2، ص 332. ترجمه : چه بسيارند حاملانفقهى كه در حقيقت فقيه نيستند. مبانى و روشهاى تفسير قرآن . ص 26.
135-احتجاج طبرسى . ج 1، ص 230. حكايتهاى شنيدنى . ج 2، ص 202.
136-مناقب آل ابى طالب ، ج 1، ص 49 - 50.
137-خدمات متقابل /483 و مير حامد حسينى /55.
138-تفسير الميزان . ج 20، ص 424. حكايتهاى شنيدنى . ج 2، ص 105.
139-آل عمران ، آيه 144.
140-واحدى ، اسباب نزول /83، طبرسى ، مجمع البيان 2/848، علامه طباطبائى ،الميزان 4/37 نمونه 3/115
141-آل عمران /92.
142-تفسير نمونه . ج 3، ص 4.
143-زيدالشهيد. عبدالرزاق ، مقدم . ص 180.
144-توبه /111.
145-قاموس الرجال . ج 4، ص 271. قليح الايام خيابانى (صيام ). ص 63.معاتل الطالبين . ص 96. شرح بيشتر در كتاب زيد شهيد انتقامگر.
146-شورى /23.
147-شورى /24.
148-تفسير نمونه . ج 20، ص 402.
149-تاريخ و علوم قرآن . ص 267.
150-شرح نهج ابلاغه . ابن ابى الحديد. ج 13، ص 208.
151-نهج البلاغه . خطبه 187.
152-سوره نساء، آيه 41.
153-ابوعلى الفارسى . دكتر عبدالفتاح شلبى . ص 11. چاپ مصر.
154-اقتباس از تفسير نمونه . ج 8، ص 56.
155-طبق روايت امام صادق عليه السلام دو دسته يعنى گنهكاران و سكوت كنندگانهلاك شدند و يكدسته يينهى از منكر كنندگان نجات يافتند.
156-ابن عباسى پسر عموى پيامبر صلى الله عليه و آله از علماى بزرگ و مفسرينو محدثين معروف در تاريخ شيعه و سنى است .
157-مجمع البيان . ج 4، ص 493. داستانها و پندها. ص 58.
158-تفسير نمونه . ج 27، ص 338.
159-يونس / 15 - 17.
160-تفسير نمونه . ج 8، ص 244.
161-تفسير نمونه . ج 18، ص 123.
162-سوره احزاب ، 23.
163-تفسير مجمع البيان و قرطبى ذيل آيه 23 سوره احزاب .
164-حكايتهاى شنيدنى . ج 5. ص 54.
165-كلمه طيبه . ص 254.
166-سوره بينه / آيه 1.
167-بحار، جديد. ج 48، ص 156. داستانها و پندها، ص 125.
168-اعراف / آيه 154: و در نوشته هاى آن براى كسانى كه از پروردگارشانبيمناكند، هدايت و رحمت بود.
169-آيت الله حسن زاده آملى ، الهى نامه (چاپ سوم : مركز نشر فرهنگى رجاء تهران، 1367)
170-فلاح السائل / 266 و بحار الانوار ج 41، / 23.
171-روض الجنان 3/462 - 464. احاديثى قريب به همين مضمون و فشرده تر از آنرا بنگريد در: جامع البيان 6/152 - 154. اسبابانزول ص 149.
172-سيماى قرآن . ص 15.
173-موره هود، آيه 44.
174-سوره يوسف ، آيه 80 .
175-سوره قصص ، آيه 7.
176-سوره نحل ، آيه 90.
177-نورالافهام ، ص 227، فقط آيه ان الله يامربالعدل را دومى خوانده و بعد بترتيب تا چهار مى آورده است .
178-قطعا خدا و رسولش از عهد مشركان بيزارند. (توبه 9 :3).
179-كه در اين صورت معنا غلطى فاحش مى شود، پناه به خدا: يعنى خدا از گروهمشركين و از پيغمبر خود بيزار است .
180-سوره مؤ من آيه 60.
181-سوره ابراهيم ، آيه 7.
182-محاسن برقى . ج 2، ص 3. وسائل ج 11، ص 167. داستان دوستان ، ج 1، ص174.
183-تذكره المتقين ، ص 211 - 213.
184-كرامات صالحين . ص 377.
185-احتهجاج طبرسى . ج 2، ص 192. داستان دوستان . ج 4، ص 64.
186-حبات القلوب . ج 2، ص 258، ترجمه تفسير طبرى . ج 4، ص 884، تفسيرابوالفتوح رازى . ج 3، ص 355..
187-سوره هود آيه 44.
188-سوره يوسف آيه 80.
189-بحار الانوار، ج 92، ص 16.
190-منظور عبدالله اين است كه بيماريم از جانب خدايى است كه همو پزشك من است ،سه حكم آيه و اذا امرضت فهو يشفين (الشعراء / 26 :80).
191-ابوبصير، ابو محمد يحيى بن فسم اسدى ، وى از اصحاب امام صادق عليهالسلام است كه از حضرت روايت وى را در عاليترين درجه صحت معرفى كرده و بهسال 150 ه .ق از دنيا رفته است (ر.ك : سفينه ابحار ج 1، ص 86)
192-مجمع البيان . (ط. اسلاميه ) ص 212.
193-بحارالانوار، جزء اول ، ج 15، ص 244 داستانها و پندها، ص 101.
194-صحيح مسلم . ج 2، ص 14. تاريخ طبرى . ج 2، ص 436 - الخلفاءالرسول الاثنى عشر. ص 22. در تاريخ آمده : اين شخص حرقوس دوالخوبصرنام داشت و مؤ سس گروه خوارج بود و در جنگ نهروان ، بدست سپاه على عليهالسلام به هلاكت رسيد، او را ذوالشديه مى گفتند، زيرا در شانه او گوشتىاضافى ، همچون پستان زن - وجود داشت وقتى خبر هلاكت او به على عليه السلام رسيد،تكبير گفت و از مركب پياده شد و سجده شكر به جا آورد. (تتمه المنتهى ، ص 21 و ناسخالتواريخ ) حضرت على عليه السلام . ج 4، ص 14.
195-جزء 7 بهار، ص 288. داستانها و پندها. ج 4، ص 74.
196-كرامات صالحين . ص 361.
197-سموره انعام / آيه 67.
198-سوره ص / آيه 88.
199-ديدار با ابرار ص 37.

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation