است . همه آنها كمند به علاوه چيز ديگر . يعنی كميت جزء ذات آنها است نه تمام ذات آنها و نه چيزی خارج از ذات آنها . سوم : مانند ناطق ، كه جزء ديگر ماهيت انسان است و " متصل يك بعدی " كه جزء ديگر ماهيت خط است . چهارم : مانند راهرونده ( ماشی ) ، كه خارج از ماهيت افراد خود است ، يعنی راه رفتن جزء ذات يا تمام ذات روندگان نيست ولی در عين حال به صورت يك حالت و يا عارض در آنها وجود دارد ، اما اين امر عارض ، اختصاص به افراد يك نوع ندارد بلكه در انواعی از حيوان وجود دارد و بر هر فردی كه صدق میكند از ذات و ماهيت آن فرد اعم است . پنجم : مانند تعجب كننده ، كه خارج از ماهيت افراد خود ( همان افراد انسان ) است و به صورت يك حالت و يك عرض در آنها وجود دارد ، و اين امر عرضی اختصاص دارد به افراد يك ذات و يك نوع و يك ماهيت يعنی نوع انسان ( 1 ) . پاورقی : |