منتها به منزله پدر موجودات ديگر كه آفريننده و خالق آنهاست ، نمیباشد. زيرا اين سؤال مطرح میشود كه چنين خدايی بعد از ايجاد موجودات ديگرچگونه است ؟ آيا مثل پدری است كه بچه ايجاد میكند و در كنارش است ؟ يا روزیدهنده موجودات است به آن معنا كه ارزاق يك عده در دست يك نفر باشد ؟و يا مثل محرك اول ارسطوست كه او اولين محرك همه حركات عالم است و .. . ؟ چنين نيست . منطق اسلام درباره خدا خيلی بالاتر از اين حرفهاست . خداچيزی است كه اشياء ديگر را در مقابل او نمیشود چيز شمرد . اگر او حقيقتاست ، ديگران را بايد " سراب " حساب كرد ، " ظل " حساب كرد ،يعنی او آنچه خود هست ، هست و همه چيز ديگران هم اوست « الله نورالسموات و الارض »( 1 ) نور همه آسمان و زمين اوست . و تعبيرات قرآندرباره خداوند همين است كه اصولا " حق مطلق " اوست . میفرمايد :" « سنريهم آياتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی يتبين لهم انه الحق » "( 2 ) نه " انه حق " كه ايندو با هم بسيار فرق دارد . و واقعا يك مؤمنوقتی به خدا ايمان پيدا میكند ، ديگر همه چيز در نظرش هيچ میشود زيرا نهچيزی پيدا كرده است در مقابل چيزهای ديگر ، بلكه چيزی پيدا كرده است كههمه چيز در مقابل آن هيچ است . پاورقی : 1 - سوره نور آيه 35 ( خدا نور آسمانها و زمين است ) . 2 - سوره فصلت آيه 53 ( بزودی آيههای خويش را در آفاق و در ضميرهايشان به آنها نشان میدهيم آنها را محقق شود كه قرآن حق است ) . |