بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب یادنامه آیة الله العظمی اراکی,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     001 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     002 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     004 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     006 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     008 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     009 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     010 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     011 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     012 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     013 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     014 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     015 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     018 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     019 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     021-1 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     021-3 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-1 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-2 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-3 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     023 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     025 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     027 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     028 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     029 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     030 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     fehrest - يادنامه آية الله العظمى اراكى
 

 

 
 

next page index page back page

18- پيامهاى آية الله العظمى اراكى

آية‏الله‏العظمى اراكى(ره) تا هنگام رحلت امام خمينى رضوان‏الله عليه‏به خاطر اينكه امام خمينى(ره) و سائر مراجعتقليد، در مهام امورمملكتى و اسلامى، مباشرت و حضور داشتند، احساس مى‏كردند كه‏به همان حمايتهاى شفاهى وشخصى موردى اگر اكتفا كنند وظيفه‏خود را انجام داده‏اند. و پس از رحلت امام هم به خاطر حضورآية‏الله‏العظمىگلپايگانى و ديگران مى‏خواستند همان رويه را ادامه‏دهند و از اين‏رو حتى در مورد رحلت امام خمينى رضوان‏اللهتعالى‏عليه در روزهاى 14 و15 خرداد پيامى ندادند تا به همان وضع سابق‏باقى بمانند.

اما پس از گذشت چند روز دلسوزان نظام، و بزرگان و اساتيد حوزه‏علميه قم و روحانيان ديگر، به اين نتيجه رسيدند كهدر آن شرايطخاص، حمايت آية‏الله‏العظمى اراكى(ره) از رهبرى حضرت آية‏الله‏خامنه‏اى دامت‏بركاته نقش بسيار بسيارمهمى در حمايت از نظام‏اسلامى و تقويت مبانى اين نظام خواهد داشت. بنابراين پيامهاى‏سرنوشت‏ساز آن بزرگوار ازچند روز پس از رحلت امام خمينى(ره)آغاز شده و اولين آنها تاريخ 6 ذيقعده 1409 برابر با 20 خرداد 1368را دارد كه ششروز بعد از رحلت امام خمينى(ره) مى‏باشد.

تاييد رهبرى آية الله خامنه‏اى دامت‏بركاته

بسم‏الله الرحمن الرحيم خدمت جناب مستطاب حجة‏الاسلام والمسلمين آقاى خامنه‏اى رهبر جمهورى‏اسلامى ايراندامت افاضاته.

ضمن ابراز تسليت در مورد فقدان اسفناك و ضايعه جبران‏ناپذير رحلت‏مرحوم آية‏الله‏العظمى امام خمينى طاب ثراه كهحقا مجددالمذهب در قرن حاضرمى‏باشد اعلام مى‏دارد:

انتخاب شايسته جنابعالى به مقام رهبرى جمهورى اسلامى ايران مايه‏دلگرمى و اميدوارى ملت قهرمان ايران است.شكى نيست كه در موقعيت‏حساس‏كنونى حفظ نظام جمهورى اسلامى كه از اهم واجبات شرعى است متوقف به اين‏امرمهم مى‏باشد.

اينجانب با ابتهال و تضرع به درگاه ربوبى، و با استغاثه به ناحيه مقدسه‏حضرت ولى‏عصر عجل‏الله تعالى فرجه الشريف،دوام تاييدات و توفيقات آن‏جناب را در انجام اين مسؤوليت‏بسيار سنگين خواستارم. بديهى است درمتشابهات امورشرعيه و مسائل مم مملكتى مشورت با مراجع عظام و علماى‏اعلام راهگشاى همه خواهد بود.

اميدوارم همچون‏گذشته دست غيبى‏آن حضرت مكر شياطين ونقشه اجانب‏را نقش برآب‏فرموده، آن‏جناب‏را يار وياورباشد. والسلام عليكم ورحمة‏الله‏وبركاته.

الاحقر محمد على العراقى ششم ذيقعده 1409

پاسخ رهبر معظم انقلاب دامت‏بركاته

بسم‏الله الرحمن الرحيم محضر شريف مرجع بزرگوار آية‏الله‏العظمى آقاى اراكى دامت‏بركاته‏العالية.

تلگرام تسليت آن حضرت به مناسبت ارتحال رهبر كبير انقلاب حضرت‏آية‏الله‏العظمى امام خمينى قدس الله نفسهالزكية، كه حقا ضايعه‏اى جبران‏ناپذيرو ثلمه‏اى بزرگ بود عز وصول بخشيد، و موجب تسلى و سپاس گرديد. ازتعبيرات‏محبت‏آميز و ادعيه زاكيه آن جناب نسبت‏به اينجانب، و توصيه صوابى كه‏فرموده‏ايد، صميمانه سپاسگزارم.

اينجانب با استمداد از تفضلات و توفيقات الهى، و با توسل به ذيل عنايات‏ولى‏عصر ارواحنا فداه و عجل‏الله تعالى فرجه،تصميم قاطع دارم كه در جهت تحقق‏حاكميت اهداف مقدسه اسلامى، و استقرار كامل حاكميت‏شرع مبين، كه آرزوووصيت رهبر فقيد و عزيزمان مى‏باشد تمامى تلاش ممكن را به‏كار برده و همه‏نيروها را در آن راه بسيج نمايم.

از آن جناب تقاضا دارم كه اينجانب را همواره مشمول دعوات زاكيه خودقرار دهيد.

سيد على خامنه‏اى 21/3/68 - هفتم ذيقعده 1409

درخواست جمعى از وكلا و نمايندگان امام خمينى رضوان الله عليه در مورد تنفيذ اجازات آن بزرگوار

باسمه تعالى محضر مبارك شيخ الفقهاء والمجتهدين حضرت آية‏الله‏العظمى آقاى حاج شيخ‏محمد على اراكى مد ظلهالعالى.

با عرض سلام و تسليت رحلت قائد عظيم‏الشان حضرت امام خمينى قدس‏سره الشريف، نظر مبارك را نسبت‏به اجازاتكيتى امور حسبيه و اخذ وجوه شرعيه‏كه حضرت امام خمينى رضوان‏الله عليه به ائمه محترم جمعه و علماىمورداعتمادشان در حوزه علميه قم و شهرستانها داده‏اند بيان فرماييد. ادام‏الله بقاءكم.

جمعى از نمايندگان حضرت امام 20/3/68

پاسخ آية‏الله‏العظمى اراكى(ره)

باسمه تعالى اينجانب كليه اجازات كتبى را كه حضرت امام - طاب ثراه- به نمايندگان و علماى‏مورد اعتمادشان داده‏اندبه همان كيفيت تنفيذ مى‏نمايم.

الاحقر محمد على العراقى

پيام تسليت آية‏الله‏العظمى اراكى به مناسبت چهلمين روز رحلت امام خمينى(ره)

بسم‏الله الرحمن الرحيم يوم على آل الرسول عظيم رحلت جانسوز رهبر كبير انقلاب جهانى اسلام، مجددالمذهبفى‏القرن الحاضر،زعيم حوزه‏هاى علميه حضرت آية‏الله‏العظمى امام خمينى قدس‏الله نفسة‏الزكيه را به‏محضر مقدسحضرت بقية‏الله‏الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه‏الفداء، رهبرى معظم‏نظام اسلامى، مراجع عظام، حوزه‏هاى علميه و عموممسلمين و مؤمنين تسليت‏عرض مى‏نماييم.

به مناسبت اربعين اين فاجعه مؤلمه، مجلسى روز چهارشنبه 21 4 68مطابق با 8 ذى‏الحجة‏الحرام 1409 از ساعت 5 تا 7بعدازظهر در مدرسه مبارك‏فيضيه برگزار مى‏گردد.

شركت‏سلسله روحانيت، علماى اعلام، فضلا و محصلين علوم دينى...مردم مسلمان موجب تعظيم شعائر اسلامى خواهدبود.

و من يعظم شعائرالله فانها من تقوى القلوب الاحقر محمد على العراقى(اراكى)

پيام آية‏الله‏العظمى اراكى در مورد زلزله‏اى كه در بخشى از شمال كشور روى داد

باسمه‏تعالى انالله و انا اليه راجعون حادثه مولمه و جانگداز زلزله كه بخش وسيعى از وطن اسلامى ما را لرزاند و به‏دنبالخود جمع كثيرى از برادران مسلمان ما را در كام خود فرو برد خسارت‏مالى و جانى فراوانى به جاى گذاشت و امتاسلامى را داغدار و عزادار نمود،از آيات الهى است و نمونه‏اى از ساعت قيامت است و قبل از هر چيز ما رابايد به ياد قيامتو هول عظيم آن روز بيندازد، و امتحان الهى است كه وظيفه‏سنگينى به دوش ديگران مى‏اندازد كه صبر و استقامت را ازبازماندگان مى‏طلبد،و كمك و يارى و همدردى را از سايرين، كه مرهمى بر دل پريشان و داغديده‏بازماندگان مى‏باشد.

اينجانب اين مصيبت‏بزرگ و فاجعه غم‏انگيز را به ساحت مقدس حضرت‏ولى عصر ارواح‏العالمين له‏الفداء و بازماندگانداغدار خصوصا و به امت اسلامى‏عموما تسليت مى‏گويم.

در ضمن مؤمنين مجازند ثلث‏سهم مبارك امام‏عليه السلام را جهت كمك به‏زلزله‏زدگان به حساب شماره 222 بانك ملىواريز نمايند.

اينجانب مبلغ پنج‏ميليون تومان به همين حساب براى كمك به زلزله‏زدگان‏واريز نموده‏ام.

والسلام عليكم و رحمة‏الله و بركاته اول تير 69 الاحقر محمدعلى العراقى

پيام آية‏الله‏العظمى اراكى در مورد انتخابات در تاريخ 15 7 69 مجلس خبرگان

بسم‏الله‏الرحمن‏الرحيم ملت رشيد و قهرمان ايران نظام مقدس جمهورى اسلامى تحفه‏اى است الهى كه بافداكاريها وجان بازيها و استقامت و اتحاد و اطاعت از مقام رهبرى با كمكهاى غيبى‏الهى به ملت ايران ارزانى شده. شكى نيست كهحفظ و تداوم آن بيش از احداث آن‏از اهميت‏برخوردار است و چون حفظ اين نظام از گزند حوادث، موقوف است‏به‏حضورخبرگانى كه در مواقع حساس به وظيفه الهى خود اقدام نمايند بنابراين‏شركت در انتخابات مجلس خبرگان و تعيينافراد صالح يكى از وظايف اسلامى‏و اساسى هر فرد مسلمان مى‏باشد.

اميد است مردم مسلمان ايران با حضور فعال خود در اين امر مهم همچون‏گذشته دين خود را به اسلام ادا نموده و درتثبيت اين نظام مقدس كه ضامن اجراى‏احكام نورانى اسلام است كوشا باشند.

توفيق همگان را تحت توجهات حضرت ولى عصر(عج) در اجراى وظايف‏شرعيه و پيروى از مقام معظم رهبرى از درگاهقادر متعال خواستارم. والسلام عليكم‏ورحمة‏الله و بركاته.

محمدعلى العراقى

تلگراف آية‏الله‏العظمى اراكى به آية‏الله‏العظمى گلپايگانى هنگامى كه براى معالجه به خارج از كشور رفت
ه بودند

محضر مبارك حضرت آية‏الله‏العظمى آقاى گلپايگانى دامت‏بركاته.

بعد از عرض سلام رجاء واثق آنكه ان‏شاءالله خداوند منان كسالت‏حضرت‏مستطاب عالى را به صحت كامل و عافيت مبدلفرمايد و وجود مبارك حضرت‏عالى را براى كافه مسلمين مستدام فرمايد. حقير دعا براى سلامتى حضرت‏مستطاب عالىرا وظيفه خود مى‏دانم و از حضرت مستطاب عالى در مظان‏استجابت دعا التماس دعا دارم والسلام عليكم و رحمة‏الله.

9/9/69

ايران-قم الاحقر محمدعلى عراقى

پيام آية‏الله‏العظمى اراكى در مورد انتخابات مجلس شوراى اسلامى

بسم‏الله الرحمن الرحيم ملت رشيد و آگاه ايران شكى نيست كه اهتمام بامور مسلمين و محرومين‏و مستضعفين از اهموظائف اجتماعى و دينى هر فرد مسلمان است و اهميت آن‏بقدرى است كه تارك آن غيرمسلم شمرده شده. و همچنيننظارت بر حسن اجراى‏امور مملكتى و جلوگيرى از كجرويها و انحرافات، باندازه اصل نظام مقدس‏جمهورى اسلامىاهميت دارد. كه كلكم راع. و اين اهتمام و نظارت براى آحاد افرادممكن نيست مگر با انتخاب نمايندگان صالح و متدينكه اين وظيفه را به نمايندگى‏از طرف موكلين خود به عهده بگيرند و بخوبى انجام دهند. بنابراين شركت درانتخاباتمجلس شوراى اسلامى و گزينش افراد صالح و متدين از اهم‏وظائف‏اسلامى واجتماعى‏است. بخصوص‏درمقطع حساسكنونى كه با فروپاشى‏نظام الحاد و كفر بلشويكى و نوميد شدن محرومان از نويدهاى دروغين كمونيستهاچشم اميد آنانبه ام‏القراى جهان اسلام دوخته شده. و با توجه به اينكه هرچه‏گرايش جهانيان باين مشعل هدايت‏بيشتر مى‏شود توطئهاستكبار و استعمار براى‏خاموش كردن اين نور الهى بيشتر مى‏گردد والله هتم نوره و لوكره الكافرون، اهميت‏شركت درانتخابات مضاعف مى‏گردد.

پيام حقير به ملت رشيد و بيدار ايران اينست كه بدون اعتنا به وسوسه‏خناسان با شركت گسترده و فعال در اين انتخاباترشد مذهبى و سياسى خود را بارديگر به اثبات رسانده مشتى محكم بر دهان ياوه‏گويان و دشمنان اسلام كوبيده‏ودوستان انقلاب را در سراسر جهان اميدوار سازند.

اميد است كه مسؤولان محترم نيز شكر اين نعمت‏بزرگ و هديه الهى را كه باتاييدات غيبيه به ملت ايران ارزانى شدهبيش از پيش بجاى آورند و در جلب رضاى‏خداوند تعالى واصلاح امور محرومان ومستضعفان جد و جهد بيشترمبذول‏دارند.

دوام توفيقات همگان و بالاخص مسؤولان محترم نظام را در راه اعلاء كلمه‏توحيد وتوحيد كلمه واجراى‏احكامنورانى‏اسلام‏درپرتو توجهات‏ولى‏عصر عجل‏الله‏تعالى فرجه از درگاه ايزد منان خواستارم. والسلام عليكم و رحمة‏الله وبركاته الاحقر محمدعلى العراقى 5 شوال 1412 19 فروردين 1371

پيام آية‏الله‏العظمى اراكى در مورد انتخابات رئيس‏جمهور

باسمه تعالى من اصبح و لم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم ملت مسلمان و رشيد ايران، امت انقلابى و فداكار از آنجاكه حفظ نظام اسلامى‏ايران و اجراى احكام نورانى قرآن و دفاع از ارزشهاى معنوى كه از اهم فرائض است‏بستگى كامل بهمجريانى متعهد و اسلام‏شناس و مقاوم دارد. لازم است همه آحادملت در انتخاب رئيس‏جمهورى متعهد و با ايمان وشايسته كوشش و سعى كامل‏بنمايند. كه اين وظيفه‏ايست الهى و بيانگر رشد و شخصيت دينى و معنوى جامعه‏ما. ومشتى است محكم بر دهان ياوه‏گويان و دشمنان داخلى و خارجى و استعمارخونخوار و جهانخوار كه در كمين نشسته وزوال و اضمحلال اين نظام مقدس راآرزو مى‏كنند.

اميد است رئيس‏جمهور منتخب در شرائط حساس كنونى بدون هيچگونه‏مسامحه و اعمال‏نظرهاى شخصى در اجراىاحكام نورانى اسلام كه همان منويات‏امام راحل قدس‏سره و مقام معظم رهبرى است موفق و مؤيد باشند.

خداوند تعالى به ملت و دولت اسلامى ايران توفيق پياده كردن احكام اسلام‏و دفاع از حريم قرآن و ولايت اهل‏بيت عصمتو طهارت را در پرتو توجهات‏ولى‏عصر عجل‏الله تعالى فرجه بيش از پيش عنايت فرمايد. والسلام عليكم‏و رحمة‏الله و بركاتهالاحقر محمدعلى العراقى 18 ذى‏الحجه 1413

پيام تسليت آية‏الله‏العظمى اراكى بمناسبت رحلت‏حضرت آية‏الله العظمى گلپايگانى(ره)

بسم‏الله الرحمن الرحيم من‏المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوالله عليه فمنهم من قضى نحبه و منهم‏من ينتظر.

رحلت اسفناك فقيه اهل‏بيت عصمت و طهارت مظهر علم و تقوى مرجع‏عظيم‏الشان عالم تشيع حضرت آيت‏الله العظمىحاج سيدمحمدرضا گلپايگانى‏قدس‏سره جهان اسلام را عزادار ساخت. با فقدان اين مرد بزرگ كه اسطوانه علم‏و تقوى و ازاركان هدايت و اعلام دين و ولايت محسوب مى‏شد بر پيكر عزيزاسلام و روحانيت ثلمه‏اى جبران‏ناپذير وارد شد. و بحقبايد گفت: يوم على‏آل الرسول عظيم.

ايشان كه از سابقين و اولين شاگردان مبرز و بنام مرحوم آيت‏الله العظمى حاج‏شيخ عبدالكريم مؤسس حوزه علميهاعلى‏الله مقامه در حوزه علميه اراك و قم بودفقيهى بود نكته‏سنج و دقيق‏النظر و زيرك و دانا و مصداق بارز صائنا لنفسهحافظالدينه مخالفا لهواء مطيعا لامر مولاه، و قريب يك قرن عمر شريفش را در راه اشاعه‏فقه آل محمد عليهم‏السلام وپاسدارى از حريم ولايت و مبارزه عليه طاغوت‏و همراهى با حضرت امام قدس‏سره در طول انقلاب و حمايت از دين وحاكميت‏قرآن و تجاوز نكردن از حدود الهى و خدمت‏به‏مسلمين و مؤمنين صرف نمود.عاش سعيدا و مات حميدا.

گوارا باد بر او لقاء رب كريم و حضور در بساط قرب الهى و صحبت نبيين‏و صديقين و شهداء و صالحين و حسن اولئكرفيقا.

اينجانب اين‏ضايعه مولمه را به‏ساحت قدس ولى عصر عجل‏الله تعالى فرجه‏الشريف و جامعه معظم روحانيت و حوزه‏هاىعلميه و بيت رفيع ايشان و عموم‏برادران ايمانى تسليت عرض نموده براى آن فقيد سعيد علو درجات و رحمت‏واسعه الهيهوبراى بازماندگان صبر جميل واجر جزيل ازدرگاه ايزد منان خواستارم.

الاحقر محمدعلى العراقى 24 جمادى الثانيه 1414

پيام تسليت رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت آية‏الله‏العظمى كلپايگانى به آية‏الله‏العظمى اراكى

بسم‏الله الرحمن الرحيم حضور مبارك آية‏العظمى حاج شيخ محمد على اراكى دامت‏بركاته

رحلت تاسفبار مرحوم آية‏الله‏العظمى آقاى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى طاب‏ثراه كه از مراجع بزرگ اسلام و از مفاخرفقاهت اهل بيت عليهم السلام و ازنمونه‏هاى برجسته تقوا و صيانت نفس بودند موجب تاسف و اندوه عميق گرديد.

معظم له از جمله فقهاى عالى‏مقام بودند كه ثلمه فقدان ايشان براى عالم‏تشيع موجب ضايعه و خسارت فراوان گرديد.

اينجانب اين مصيبت‏بزرگ را به جنابعالى تسليت مى‏گويم و سلامت و طول‏عمر بابركت‏شما را از خداوند متعال مسالتمى‏نمايم.

25 جمادى‏الثانى 1414

سيد على خامنه‏اى

پاسخ آية‏الله‏العظمى اراكى(ره) به پيام تسليت رهبر معظم انقلاب دامت‏بركاته

بسم‏الله الرحمن الرحيم خدمت رهبر معظم انقلاب آية‏الله خامنه‏اى دامت‏بركاته تلگرام محبت‏آميز آن جناب در فقداناسفناك فقيه اهل بيت عصمت‏و طهارت، حضرت آية‏الله‏العظمى گلپايگانى اعلى‏الله مقامه موجب كمال امتنان‏و تسلىگرديد. متقابلا اين ضايعه مولمه را كه ثلمه‏اى است جبران‏ناپذير به جناب‏عالى تسليت عرض مى‏نمايم و توفيق هرچهبيشتر آن جناب را در راه پاسدارى ازحريم انقلاب و پياده كردن منويات آن مرجع فقيد و امام راحل قدس سرهماكه‏همان حاكميت قرآن و اجراى احكام نورانى اسلام بى كم و كاست و بدون ملاحظه‏و واهمه از فرهنگهاى منحط حاكمبر شرق و غرب است را در پرتو توجهات‏ولى‏عصر عجل‏الله تعالى فرجه از درگاه احديت‏خواستارم.

والسلام عليكم و رحمة‏الله و بركاته 26 جمادى‏الثانى 1414

الاحقر محمد على العراقى

محضر مقدس حضرت آية‏الله‏العظمى گلپايگانى مدظله‏العالى

پس از سلام و عرض اخلاص، به عرض عالى مى‏رسد كه:

پيرو نامه شماره 1444 212 ج مورخ 15 4 71 جامعه مدرسين، در رابطه‏با پيشنهاد اعضاى جديد براى شوراىديريت‏حوزه علميه قم، و با توجه به اينكه‏اعلام نظر مبارك را موكول به احراز آمادگى نامبردگان فرموده بوديد، به عرضعالى‏مى‏رسد كه بعد از مذاكره و اصرار، آقايان ذيل اعلام آمادگى نمودند:

آقايان:

1- ناصر مكارم شيرازى 2- محمد مؤمن3- سيد حسن طاهرى خرم‏آبادى 4- رضا استادى5- حسين راستى6- عباس محفوظى

منتظر دريافت اعلام نظر و نصب حضرات فوق هستيم. طول عمر و توفيقات‏حضرت مستطاب عالى را از خداوند متعالخواستاريم.

والسلام عليكم و رحمة‏الله و بركاته جامعه مدرسين حوزه علميه قم محمد فاضل

حضرات حجج اسلام اعضاى محترم جامعه مدرسين حوزه علميه مقدسه قم دامت‏بركاتهم (1)

در جواب نامه مورخ 15/4/71 با سلام و مسالت مزيد توفيق و دوام تاييد آقايان‏اشعار مى‏دارم: با شناختى كه از مقاماتعلمى و عملى و درايت و كفايت آقايان‏پيشنهاد شده درنامه مذكور دارم ايشان‏را جهت رسيدگى به‏امور طلاب وسرپرستى‏وشوراى مديريت‏حوزه علميه قم و ساير شهرستانها منصوب مى‏نمايم.

انتظار از اين هيات اين است كه وظايف شرعيه و نظارت خود را نسبت‏به كل‏اوضاع حوزه و شناخت مدارس و مؤسساتو نهادهاى حوزوى خصوصا مدارس‏و نهادهاى جديدالتاسيس و همچنين نشرياتى كه به عنوان حوزه صادرمى‏شودخالصانه و با قاطعيت اعمال نمايند تا ان‏شاءالله تعالى مصونيتهاى فكرى و اخلاقى‏درحوزه كما فى‏السابق استمرارداشته باشد و اهل بدع و فرق باطله و مكتبهاى‏التقاطى از نفوذ در اين حوزه هميشه و همواره مايوس و محروم باشند.

در اين موقعيت‏حساس تذكر بعض نكاتى را كه بايد همواره مورد نظر باشدلازم مى‏دانم:

1- هويت‏حوزه‏هاى علميه هويتى به تمام معنى اسلامى و وابسته به‏حضرت بقية‏الله‏الاعظم ارواح العالمين لترابمقدمه‏الفداء مى‏باشد. بايد اين هويت‏ممتاز وبى‏نظير پيوسته منظور باشد و سير علمى و تعليمى و مظاهر مختلفحوزه‏هاو فردفرد اساتيد و طلاب در مسير خدمتگذارى به آن‏حضرت و جلب رضايت‏و كسب عنايت او باشد.

2- در حوزه‏ها بايد محور دروس و مباحثات و تحقيقات معارف قرآن‏و حديث و مبانى متلقاة از ائمه طاهرين‏عليهم السلامباشد و چنان نباشد كه اين جهت اصليه‏واصيله ضعيف، يا خداى نخواسته تحت‏الشعاع قرار بگيرد.

3- همواره ضوابط شرعيه نظام بخش حوزه‏ها بوده و عمده التزامات دينى‏وتقواى علما ومدرسين وطلاب موجب‏بوده‏كهبيشتر امور درجريان سالم‏قرار بگيردو گزينشها خودبخود در همه مناصب روحانيت صحيح واقع شود و اگر اينالتزام‏ضعيف شود حوزه‏ها بى‏محتوا وفاقد هويت‏مى‏شود وهيچ نظام ظاهرى وتشكيلاتى‏نمى‏تواند آن قداستى را كهحوزه‏ها دارند تامين نمايد البته وجود نظم و مراقبت‏خصوصا بر اوضاع مدارس و اخلاق طلاب ضرورى است و حوزه‏اىكه مى‏خواهدبه همه‏جا و همه نهادها برنامه نظم اسلامى بدهد خود اولى به داشتن برنامه و حفظنظم و رعايت ضوابطشرعيه است ولى نبايد تنظيم امور چنان باشد كه محتواى‏حوزه‏ها را عوض كند و نظمى كه از درون بوده است فداىنظم برون و ظاهر گردد.

4- يكى از مفاخر بزرگ روحانيت‏شيعه استقلال حوزه‏هاى علميه است كه‏به‏هيچ‏كس و هيچ مقامى غير از ناحيه مقدسهحضرت صاحب‏الامر -عجل‏الله‏تعالى فرجه‏الشريف- وابسته نيست كه بحمدالله اين حوزه‏ها تا امروز على‏رغم‏فشارها وتوطئه‏هاى گوناگون در شرايط بسيار سخت و اختناقهاى شديدحكومتهاى طاغوتى با تحمل انواع مرارتها و مصائباستقلال خود را حفظ كرده‏و تحت تاثير و نفوذ هيچ عامل خارج از حوزه قرار نگرفته‏اند و همچنان تا عصرحاضر مديريتآن با علما و فقها و مراجع تقليد باقى مانده است.

اين شخصيت‏حوزه‏ها امانتى است كه اسلاف صالحين به ما سپرده‏اند و مابايد به حفظ اين استقلال بسيار اهميت‏بدهيم.

براى حقير در وضع فعلى و كهولت‏سن اين مساله هيچ جنبه شخصى‏نمى‏تواند داشته باشد، اما براى بقاء حوزه و حفظموضع معنوى آن در قلوب و نفوذآن در جامعه مسلمان براين مساله تاكيد بسيار دارم و عواقب سوء تضعيف آن‏رابسيارشكننده مى‏دانم.

صلاح اسلام و انقلاب و دولت و ملت و همه اين است كه حوزه در وظايف‏خود مستقل عمل كند البته مقصود از اينكهمى‏گوييم نبايد مداخله‏اى در امور حوزه‏پذيرفته شود اين نيست كه كسى حق ندارد پيشنهاد يا تذكر بدهد، يا اينكهبه‏پيشنهادها و نظرات و حتى نقد و انتقادها توجه نشود، هر مسلمانى حق دارد و بايدنسبت‏به مسلمان ديگر تا چه رسدنهاد عظيمى مانند حوزه خيرخواهى و نصيحت‏نمايد، بايد از پيشنهادها و تذكراتى كه داده مى‏شود استقبال نماييم، اينمواضع‏نه‏تنها مداخله در امور حوزه محسوب نمى‏شود بلكه يارى و معاضدت حوزه است.

به‏هرحال عزيزان بزرگوار، اساتيد معظم حوزه و شوراى محترم مديريت‏شماكه چشم و چراغ اين حوزه‏ايد مى‏دانيد كهاين حوزه‏ها و اين ميراث عظيم علوم‏و معارف اهل بيت‏عليهم السلام امانت‏خداوند متعال و رسول اعظم صلى‏الله عليهوآله‏و سلم و شخص شخيص حضرت ولى‏عصر ارواحنا فداه است و وظيفه خطير حفظ‏آن امروز به عهده ما و شما واگذارشده است كه با تعهد كامل اين حوزه را به‏سوى‏كمال و تكامل بيشتر سوق دهيم.

در خاتمه از طلاب عزيز و سربازان شريف حضرت صاحب‏الامر ارواحنافداه انتظار دارم كه در همه موارد با شوراى محترمهمكارى نمايند.

اينجانب با آنكه در حد توان همواره و در شرايط مختلف سعى در حفظحوزه و استقلال و ترقى علمى آن داشته‏ام، ازخداوند متعال از هرگونه قصور ياتقصير در انجام اين وظيفه خطير طلب مغفرت و بخشش نموده و از پيشگاه‏حضرتحجة‏بن الحسن صلوات‏الله عليه تقاضاى عفو و اعانت دارم.

والسلام عليكم ورحمة‏الله و بركاته 15 ربيع‏الثانى 1413 ه محمدرضا الموسوى الگلپايگانى

حضور انور حضرت آية‏الله‏العظمى اراكى مدظله‏العالى

با تقديم سلام به عرض مبارك مى‏رساند كه در تعقيب مسائل مربوط به شوراى مديريت‏حوزه‏علميه قم، جامعه مدرسيندر جلسات مكرر اين موضوع را مورد بررسى دقيق قرارداد و افراد صالح و شايسته‏اى را كه براى پذيرش آن آماده بودندانتخاب كرد. سپس‏اين موضوع را به نظر حضرت آية‏الله‏العظمى گلپايگانى رساند و مورد موافقت ايشان‏قرار گرفت. ازمحضر مبارك حضرتعالى نيز تقاضا مى‏شود كه نظر شريف را اعلام‏فرماييد.

اسامى آقايان انتخاب شده:

1- ناصر مكارم شيرازى2- حسين راستى3- محمد مؤمن قمى 4- سيد حسن طاهرى خرم‏آبادى5- رضا استادى6- عباس محفوظى

والسلام عليكم و رحمة‏الله وبركاته

جامعه مدرسين حوزه علميه قم

محمد فاضل

حضرات حجج اسلام و مسلمين اعضاى محترم جامعه مدرسين حوزه علميه قم دامت‏بركاتهم

در پاسخ به نامه مورخ 25/7/71 باسلام و تحيات وافره اشعار مى‏دارد:

ضمن تشكر و قدردانى از زحمات و تلاشهاى مفيد اعضاى شوراى مديريت‏سابق، كه سالهاى متمادى در شرايط حساسبه اداره و تنظيم امور حوزه مقدسه‏علميه قم پرداختند جزاهم‏الله خيرا.

تصدى حجج اسلام و مسلمين آقايان پيشنهاد شده در نامه مذكور را كه‏مقامات علمى و عملى و درايت و كفايت وصلاحيت آنان محرز است تاييد مى‏كنم‏اميدوارم آقايان محترم اعضاى شوراى مديريت فعلى همواره به نكات ذيلتوجه‏كامل داشته باشند:

1- حوزه علميه مقدسه قم كه براساس پيشگوييهاى ائمه اطهارعليهم السلام به دست‏مردبزرگى‏چون‏حضرت‏استادآية‏الله‏العظمى‏آقاى‏حاج شيخ عبدالكريم‏حائرى(قده)در هفتاد و اندى سال پيش تاسيس شدهاست امانتى است الهى كه بايد در حفظوحراست آن باقاطعيت و وقت‏گذارى‏كافى كوشيد لذا تمام مسائل مربوطهبه‏حوزه‏مى‏بايد درحيطه‏كارآقايان باشدوراه صحيح تحقيق‏وپيشرفت‏طلاب عزيزرا مشخص‏نمايند و نگذارند حوزه درمعرض افكار انحرافى اهل بدع و فرق باطله قرار گيردو به مسائل حوزه نظارت كامل داشته باشند و هيچ نهاد حوزوىنبايد بدون نظارت‏شوراى‏مديريت‏به‏كارى درحوزه بپردازد و در غيراينصورت آن‏كار مشروعيت‏ندارد.

2- محور دروس و مباحثات و تحقيقات در حوزه‏هاى علميه مى‏بايد معارف‏قرآن كريم و احاديث ائمه اطهارعليهم السلامو فقه سنتى جواهرى باشد و مسؤولين حوزه‏مى‏بايد از گرايشهاى نادرست همواره جلوگيرى كنند و فقه سنتى را هميشهزنده‏نگه دارند و از افرادى كه استعداد كافى براى فقاهت دارند حمايت كامل نمايند تابتوانند با اطمينان خاطر وراغت‏به درجات عالى از فقه و فقاهت نائل شوند.

بديهى است‏با توجه به گسترش دامنه مسائل فقهى لازم است فقه هم مانندساير علوم تقسيم شود و هر كتابى از كتابهاىفقه از قبيل حج و معاملات و عبادات‏و غيره متخصص خاصى داشته باشد تا بهتر بتوانند نيازها را برطرف نمايندزيرابدون شك پاسخگويى به مسائل مستحدثه و روزمره جامعه اسلامى و معضلات‏و مشكلات علمى و بن‏بستهاى فقهىكه در نصوص تصريح به آن نشده و در كلمات‏قوم يافت‏نمى‏شود مجتهد متضلع وفقيه صاحبنظر و متعمقى‏را مى‏طلبد كهبا تسلطبه اصول و قواعد فقهيه رد فروع به اصول نموده حكم خداوند را استنباط كند.

3- استقلال حوزه‏هاى علميه كه در طول تاريخ شيعه از امتيازات حوزه‏هاى‏شيعه بوده است همواره بايد حفظ شودحضرت امام (خمينى)قدس سرهم بر آن تاكيدزيادى داشتند همچنين مقام معظم رهبرى بر آن اصرار دارند.

در عين آن كه امروز حوزه‏هاى علميه وظيفه دارند نيازهاى نظام اسلامى را ازنظر فقهى، فرهنگى و سياسى تاميننمايند و با نظام در ارتباط باشند ذلك بان‏مجارى‏الامور على ايدى‏العلماء بالله الامناء على حلاله و حرامه.

بديهى است پس از پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى و فروپاشى نظام كفرو الحاد جهانى و بازگشت كشورهاى اسلامى بهآغوش اسلام موقعيت‏حوزه علميه‏قم نسبت‏به تامين نيازهاى جهانى و جوامع و كشورهاى اسلامى بسيار با اهميت‏شدهاست و ميرود كه بخواست‏خداوند متعال همان پيشگويى امام صادق‏عليه‏السلام درباره مركزيت قم براى علم و دانش وانتشار علم از آن به سراسر جهان‏و اتمام حجت‏به همه افراد انسانها لباس عملى بپوشد.

ستخلوكوفة من‏المؤمنين و يازرعنها العلم كما تارزالحية فى حجرها ثم‏يظهرالعلم ببلدة يقال لها قم و تصير معدنا للعلم والفضل حتى لايبقى فى‏الارض‏مستضعف فى‏الدين حتى‏المخدرات فى‏الحجال و ذلك عند قرب ظهور قائمنافيجعل‏الله قمو اهله قائمين مقام‏الحجة و لولا ذلك لساخت الارض باهلها و لم يبق‏فى‏الارض حجة فيفيض‏العلم منه‏الى سائرالبلادفى‏المشرق و المغرب فيتم‏حجة‏الله على‏الخلق حتى لايبقى احد على‏الارض لم يبلغ اليه‏الدين و العلم.

بنابراين وظيفه حوزه بسيار حساس و سنگين و خطير شده وكار بيشترى‏مى‏طلبد و هرگونه كم‏كارى و مسامحه در آنمسؤوليت دارد.

5- در اداره امور حوزه مى‏بايد از تشريفات زياد و تشكيلات غير ضرورى‏پرهيز شود و در مصارف وجوه شرعى كمالاحتياط مراعات گردد امتياز روحانيت‏به ساده زيستى و پركارى است كه اين اصل مى‏بايد همواره مورد توجه باشد.

6- حوزه بايد همواره ناظر به مسائل كشور و نظام اسلامى باشد و آنچه درمورد تحكيم نظام اسلامى و پياده كردناحكام الهى است ارائه نمايد همانطورى كه‏اساس نظام اسلامى با حمايت و معاضدت حوزه به وجود آمده است.

7- جنبه‏هاى اخلاقى و تربيتى طلاب بايد بطور كامل در نظر باشد كه عالم‏متقى و باسواد مى‏تواند مفيد باشد و خدمتكند.

دو ركن اصولى و اساسى در تربيت طلاب بايد مراعات شود: 1- تحصيلات‏اصولى و اساسى و عالى 2- تقوا و تربيت الهى.كه هر كدام از اين دو ناقص باشدرسالت‏حوزه به خوبى انجام نشده و اهداف حوزه تامين نمى‏گردد.

8- از همه علماى اعلام و فضلاى گرامى و طلاب عزيز خواستارم شوراى‏مديريت‏رارانجام‏مسؤوليت‏سنگينى‏كه‏بعهده‏دارد يارى‏دهند وازآنان‏حمايت‏كنند.

درخاتمه‏اميدوارم درپرتو عنايات‏حق‏متعال‏وتوجهات‏خاصان‏حق و اهل‏بيت‏عصمت و طهارت بالاخص يگانه دوران وصاحب‏العصر و الزمان -عجل‏الله تعالى‏فرجه‏الشريف-كه‏صاحب‏اصلى وحقيقى‏اين‏حوزه‏ونظام مقدس‏مى‏باشندباشناخت‏صحيح وظيفه شرعى، و عمل به آن، موجبات روسفيدى در محضر الهى و پيشگاه‏آن بزرگواران براى همه فراهمگردد و مزيد توفيق و تاييد آقايان را خواستارم.والسلام عليكم و رحمة‏الله و بركاته 29 ربيع‏الثانى 413 مطابق با پنجم آبان1371.

الاحقر محمدعلى‏العراقى

حضور انور حضرت آية‏الله خامنه‏اى رهبر معظم انقلاب اسلامى دامت‏بركاته

با تقديم سلام به عرض مبارك مى‏رساند كه، در تعقيب مسائل مربوط به شوراى مديريت‏حوزه علميه قم، جامعهمدرسين در جلسات مكرر اين موضوع را مورد بررسى‏دقيق قرار داد و افراد صالح و شايسته‏اى را كه براى پذيرش آنآماده بودند انتخاب‏كرد، سپس اين موضوع را به نظر حضرت آية‏الله‏العظمى گلپايگانى رساند و موردموافقت ايشان قرارگرفت. از محضر مبارك حضرتعالى نيز تقاضا مى‏شود كه نظرشريف را اعلام فرماييد.

اسامى آقايان انتخاب شده:

1- ناصر مكارم شيرازى2- حسين راستى3- محمد مومن قمى4- سيد حسن طاهرى خرم‏آبادى5- رضا استادى6- عباس محفوظى

والسلام عليكم و رحمة‏الله و بركاته

جامعه مدرسين حوزه علميه قممحمد فاضل

متن (پاسخ و) نامه بسيار مهم حضرت آية‏الله‏خامنه‏اى مقام معظم رهبرى خطاب به اعضاى جامعه مد
رسين حوزه علميه قم

باسمه تعالى

حضرات آيات و حجج اسلام اعضاى محترم جامعه مدرسين حوزه علميه قم دامت‏بركاتهم

خداى عزيز وحكيم را سپاسگزارم كه به يكى از آرزوهاى بزرگ در باره حوزه‏هاى‏علميه، جامه عمل پوشانيد و در ظلعنايات حضرت ولى‏الله‏الاعظم روحى فداه،سرآغازى مبارك براى تحول ديرپايى كه همواره نيك‏خواهان و روشن‏بينانجامعه‏روحانيت، آرزومندانه بدان چشم دوخته بودند، پديد آورد.

تشكيل شورايى از علما و مدرسين عاليمقام براى سياستگذارى‏و جهت‏دهى به اداره حوزه علميه و تعيين مديرى ازعلماى برجسته و انقلابى‏و بصير، مژده بزرگى است كه بيان اهميت آن در جملاتى كوتاه، ميسر نيست. همين‏اندازه بايدگفت كه اين اقدام، قادر است گنجينه عظيم حوزه را به سطح شايسته‏اى‏از بهره‏دهى براى اسلام و مسلمين برساند كه بهتحقيق، چندين برابر بهره‏دهى‏كنونى آن است: «والبلدالطيب يخرج نباته باذن ربه‏» شيرينى اين اقدام هنگامى به‏درستىچشيده مى‏شود كه تلخ‏كامى ناشى از بهره‏گيرى نشدن از همه ظرفيت اين‏ذخيره الهى در عين نياز مبرمى كه به آنهست، به درستى حس شده باشد، و چه‏بسيار بزرگان و پيشگامان و دلسوزانى كه در اين تلخ‏كامى، زندگى را وداع گفتند.

اينجانب ضمن تاييد انتخابى كه براى شوراى سياستگذارى و نيز براى‏مديريت‏حوزه انجام گرفته است وظيفه خودمى‏دانم كه از همه دست‏اندركاران اين‏حركت جديد از شوراى محترم مديريت‏سابق كه با وجود و فعاليت‏خود،زمينه‏رسيدن به اين نقطه تاريخى را فراهم كردند، از جامعه محترم مدرسين كه ابتكارعمل را در اين‏كار مهم بدستگرفتند، و از مراجع معظم تقليد كه با قبول و تاييدخود، پشتوانه معنوى ارزشمند آن را تامين فرمودند، صميمانه تشكركنم و اجر الهى‏را براى آنان مسالت نمايم و به همه فضلاى جوان و روشنفكر حوزه كه همت‏بلندو دل گرم و پراميدشان،آسان‏گير سختيهاى روزگار است، صميمانه تبريك بگويم.اكنون با استفاده از اين فرصت، تذكراتى را به حضراتدست‏اندركار و به عموم‏روحانيون محترم حوزه علميه قم بخصوص طلاب و فضلاى جوان كه دلى لبريز ازاميد و نيرويىسرشار از طراوت و آمادگى دارند، عرض مى‏كنم:

1- نخستين مطلب آن است كه قدمهاى بزرگ، ارزش و اهميت و ضرورت‏خود را از هدفهاى بزرگى كه حركت، متوجهآنهاست كسب مى‏كنند، و هرچه آن‏هدفها والاتر باشد آن قدمها و اقدامها باارزشتر است و براى آن بايد اهتمام‏و دلسوزىو مجاهدت بيشترى مبذول گردد. اكنون با اين توجه كه هدف از نظم‏و كارايى حوزه علميه، گسترش هدايت الهى درهمه‏جا و رساندن علم دين به آن‏سطحى است كه قادر باشد همه گره‏هاى ذهنى و عملى بشر را در دنياى پيچيده‏امروز باسرانگشت گره‏گشاى دين خدا باز كند، مى‏توان فهميد ارزش هر اقدامى كه‏به افزايش كارآيى‏هاى حوزه بيانجامدچه‏اندازه است و در راه آن چه مجاهدت‏و تلاش پرحجم و با كيفيتى لازم است. امروز كه راه براى اين مجاهدت باز است،درنگ و كوتاهى از هيچ‏كس پسنديده نيست.

2- حوزه علميه مشتمل بر ميراث گرانبهايى از روشها و تجربه‏هاو اندوخته‏هاى علمى است. براى بهره‏بردن از اين ميراثفنى و علمى و افزودن برآن بايد از نيروى ابتكار و خلاقيت، استفاده كرد و سلف صالح نيز با ابتكارو خلاقيت‏خود بود كهتوانستند دانشهاى دينى را به‏سطح كنونى برسانند. حوزه‏بايد راه را برنوآورى علمى و فنى فرزندان خود بازكنند وتازه‏هاى بازار رايج علم‏دين را به‏چشم تقدير بنگرند و صاحبان آن‏را تشويق كنند و در عين حال، تصرف‏ناشيانه وخودسرانه در بنيادهاى سنتى را مجاز نشمرد و به اعمال‏نظرهاى جاهلانه‏و مغرضانه، ميدان رشد و جولان ندهد.

3- همين سخن در باره سنتهاى ساختارى حوزه و شيوه‏هاى تعليم و تعلم‏جارى است. بى‏شك در اين مقوله نيز بسىاندوخته ارزشمند هست كه مزاياى نظام‏حوزه‏اى به‏شمار مى‏آيد و در هر تحول ساختارى بايد محفوظ بماند، ولى اينسخن‏حق نبايد مدعاى حق ديگرى را به فراموشى دهد، و آن اينكه حوزه براى پيشرفت‏خود بايد از ابزارها و روشهاىمتداول در محيطهاى علمى استفاده كند و خود را ازامكاناتى كه بشر را در كسب علم موفق‏تر مى‏سازد محروم نسازد. دردنيايى كه‏تازه‏هاى ابزارى و ساختارى به دانش‏پژوهان فرصت مى‏دهد كه تازه‏ترين‏دستاوردهاى ذهن بشر را به سهولتكسب كنند، روا نيست كه طالب علم دين،راهى به نوآورى در روشهاى ناقص و معيوب نداشته باشد.

4- شرط اساسى براى تحول سالم و تكامل‏بخش در حوزه، نظم و انضباطو برخوردارى از مركزى انديشمند و بانفوذ ومطاع است. هرج و مرج و پيروى ازسليقه‏هاى مختلف و گاه متضاد، تنها زيانش محروم ماندن از حركتى سالم و منطقى‏وپيشرونده نيست، بلكه زمينه پيدايش تحولهاى ناسالم و حركتهاى غير منطقى‏و خسارت‏بار نيز هست. امروز حوزه علميهما با وظيفه بزرگى كه بر دوش داردو با خسارتهايى كه از درنگ در ترميم و اصلاح، به‏خود آن و نيز به مخاطبانش‏واردخواهد آمد، ناهماهنگى و خودسرى را برنمى‏تابد، طلاب و فضلاى جوان‏و نيز همه عناصر مؤثر در مجموعه حوزه لازماست مديريت جديد را پشتيبانى‏و يارى كنند و كار كنونى آن‏را كه برداشتن نخستين قدمهاى جدى و عملى است‏شتاببخشند.

5- از اينجا مى‏رسيم به اينكه مدير حوزه بايد قادر بر انتخاب و ابتكارو شتاب لازم، و كوتاه سخن، در دايره اين مديريت،مختار باشد و از اينجا است كه‏بايد يك‏تن و يك اراده باشد. شوراى سياستگذارى تدبير كلى و خط مشى را به‏مدير بسپاردو وى را با مسؤوليت‏سنگين اداره يعنى برآمدن خواسته‏هايى كه درتدبير و خط مشى كلى ملحوظ شده است و در دايرههمان تدبير و خط مشى مريدو مختار بداند. كار اجرايى و مديريت اگر به ورطه شورا و خلط مسؤوليتها بغلطد،حركتكند يا متوقف خواهد شد. و مدير محترم نيز بايد با اعمال مديريت صحيح‏و قوى، و انتخاب دستياران صالح، و شناسايىكارهاى اصلى و عمده و مقدم دانش‏آن بر كارهاى جزيى و فرعى، و انجام هركار بر طبق برنامه و محاسبه قبلى وديگرشؤون مديريت، وظيفه عقب‏افتاده و بسيار مهمى را كه برعهده دارند به بهترين وجه‏ممكن ايفا نمايند.

6- حوزه علميه در اين دوران، جوهر حيات و رشد و بالندگى خود را مرهون‏انقلاب اسلامى و امام عظيم‏الشان آن ومجاهدتهاى ايثارگرانى است كه به‏عشق‏دين خدا و به اميد حاكميت آن، جان و تن خود را به ميدان فداكارى بردند«فمنهم‏من قضى نحبه و منهم من ينتظر»، سياست‏سلطه‏گران جهانى اين بوده و هست كه‏مراكز دانش دين را منزوى،منفعل، بى‏روحيه، بى‏ابتكار، وابسته به‏خود و فارغ ازآرمانهاى بزرگ كنند. آنان را به جدايى دين از سياست، معتقد و ازهمگامى دين باتحولات شگرف جهانى مايوس سازند. اين ترفند نسبت‏به حوزه‏هاى علميه، بكاررفته و تاثيراتى نيز كردهبود. انقلاب اسلامى كه از حوزه و به رهبرى برجسته‏ترين‏فرزندان و تربيت‏شدگان آن، سركشيد و امواج جهانى را درجهت عكس تدابيرو اميدهاى استكبار، هدايت كرد، حوزه علميه را نيز درخشش و جذابيت و اعتبارى‏تازه داد و بذر اميدو روشنى و عشق به حركت را در آن كاشت.

خون پاك علما و فضلا و طلابى كه در اين راه جامه شهادت پوشيدند، به‏اين‏نهال الهى رشد و رونقى بى‏سابقه بخشيدوآن‏را تا دورانهاى طولانى بيمه كرد. اكنون‏حوزه بايد حق عظيم انقلاب و امام و شهدا و نفوس طيبه ايثارگر را همموارهبه‏يادداشته و ارزشهاى انقلاب را به مثابه راز تجديد حيات، در خود حفظ كند و به‏كسانى كه جاهلانه يا مغرضانهمى‏خواهند حوزه را به سمت هدفهاى استكباربكشانند، ميدان ندهد.

7- تشكيل نظام اسلامى كه داعيه‏دار تحقق مقررات اسلامى در همه‏صحنه‏هاى زندگى است، و آن تحقيق و تتقيح همهمباحث فقهى‏اى است كه تدوين‏مقررات اسلامى براى اداره هريك از بدنه‏هاى نظام اسلامى بدان نيازمند است. فقه‏اسلامآنگاه كه اداره زندگى فرد و حامعه -با آن گستردگى و پيچيدگى و تنوع را-مطمح نظر مى‏سازد مباحثى تازه و كيفيتىويژه مى‏يابد، و اين همانطور كه نظام‏اسلامى را از نظر مقررات و جهت‏گيريهاى مورد نيازش، غنى مى‏سازد، حوزه‏فقاهترا نيز جامعيت و غنا مى‏بخشد. روى آوردن به «فقه حكومتى‏» و استخراج‏احكام الهى در همه شؤون يك حكومت، و نظر بههمه احكام فقهى با نگرشى‏حكومتى- يعنى ملاحظه تاثير هر حكمى از احكام در تشكيل جامعه نمونه‏و حيات طيبهاسلامى- امروز يكى از واجبات اساسى در حوزه فقه اسلامى است‏كه نظم علمى حوزه، اميد برآمدن آن‏را زنده مى‏دارد.

8- ارتباط حوزه علميه با نظام اسلامى در تدوين اصول اساسى و پايه‏هاى‏مقررات اسلامى خلاصه نمى‏شود، بلكه ربطاين‏دو، در همه ابعاد، ربط منطقى‏و مبنى بر تعاون است. نظام اسلامى، حوزه علميه را همچون پشتوانه معنوى خودعزيزمى‏دارد، و حوزه علميه، نظام اسلامى را همچون فضاى مناسبى براى رشدو تكامل خود مغتنم مى‏شمرد. هريك، كمك وپشتيبان آن ديگرى‏است، اين درك‏و احساس دوجانبه بايد روزبه‏روز قويتر و واقعى‏تر گردد. انيگزه‏هايى وجود داردكه‏مى‏كوشد حوزه را نسبت‏به نظام اسلامى بى‏تفاوت يا بدبين سازد و متقابلا نظام‏اسلامى را نسبت‏به حوزه بى‏اعتنا يابيگانه بدارد. هم در حوزه و هم در محيطهاى‏تصميم‏گيرى مسؤولان نظام، بايد با اين انگيزه‏ها مقابله و در برابر آنهاهشيارى نشان‏داده شود. تشكيل جمهورى اسلامى بزرگترين آرزوى برآورده شده صالحان‏و برجستگان علماى اسلاماست. بايد آن را قدر شناخت و در تكميل و تصحيح‏و تقويت آن، نفس و نفيس را بايد نثار كرد.

9- فقه، محور تلاش علمى حوزه‏هاى علميه بوده و همواره بايد باشد و البته‏تطور شرايط زندگى بشرى، مانند هميشه دراستنباط احكام الهى تاثيراتى گذاشته‏و از اين پس نيز خواهد گذاشت. با اينحال دو نكته لازم است مورد توجه كاملقرارگيرد: نخست آنكه ديگر علوم اسلامى مانند تفسير و حديث و فلسفه و كلام و رجال‏و غيرها بايد مورد اهتمامى كاملو در متن اصلى برنامه‏هاى حوزه باشد و براى آنهامدارس تخصصى تشكيل گردد و اين علوم كه حوزه علميه زادگاه وپرورشگاه آن‏است از مهد خود بيگانه نگشته و در آنها حوزه به بيرون از خود نيازمند نگردد. ديگرآنكه مجموعه‏اى از علومانسانى و غيره كه داراى تاثير در استنباط و تنقيح‏موضوعات فقهى‏اند بايد مورد عنايت قرار گيرند و فقيه اين دوران با همهابزارهاى‏استنباط صحيح كه از جمله تشخيص درست موضوعات است، مجهز گردد. بديهى‏است كه شناخت درستموضوع در تصحيح شناخت‏حكم الهى داراى تاثيرى‏تمام است.

10- مديريت محترم در برابر خود مسائل و مشكلات فراوان و نيز حوادث‏پى‏درپى و متوقع و نامتوقع خواهد يافت كهشايسته است در اين ميان نخستين مهم‏خود را تشخيص اولويتها و فوريتها قرار دهد. برخى از اين مسائل عبارتند از:طبقه‏بندى مراحل تحصيلى طلاب در قم، تعيين رشته‏هاى اختصاصى و مواددرسى آن، تهيه كتب درسى، تعيينمدارسى براى رشته‏هاى مختلف كه طبق‏برنامه‏هاى درسى معين، اداره شوند، مدارس ويژه براى تربيت افرادىجهت‏اشتغال در مشاغل خاص يا متناسب با روحانيون، تعيين پايان‏نامه‏ها و شهادات‏مخصوص حوزه علميه براى درجاتمختلف علمى، شناسايى استعدادهاى‏برجسته براى تحقيق يا تحصيل و تهيه امكانات براى پرورش آنها، رسيدگى بهوضع‏معيشتى طلاب و تامين ضروريات مشترك از قبيل مسكن و مدرس و بيمارستان‏و غيره، تدوين مقرراتى براىكيفيت زيست عمومى طلاب، فراهم آوردن حوزه‏هاى‏درس اخلاق و ترويج معنويت و سلوك روحانى و روحيه زهد وعفاف‏وساده‏زيستى و امثال آن در حوزه، تاسيس واحدهاى علمى با گرايشهاى نوو ابتكارى و كمك به هرآنچه از اين قبيلدر حوزه هست، تشكيل مدارس ويژه‏تربيت مبلغ و مدرس براى داخل و خارج كشور... و مسائل متعدد ديگرى كههريك‏اهتمام و تدبير و برنامه‏ريزى و پيگيرى ويژه‏اى را مى‏طلبد.

11- احترام به ارزشهاى انقلاب در حوزه علميه اگرچه داراى مظاهرگوناگونى است، ليكن مظهر ابتدايى و آشكار آنعبارت است از تكريم طلاب‏و فضلاى ايثارگر، جانبازان و آزادگان كه يادگارهاى جهاد ملت ايران، و نمونه‏هاى‏فداكارى درراه هدفهاى الهى، و سند افتخار حوزه علميه در شركت همه‏جانبه‏اش‏در آن جهاد بزرگند. بسى شايسته است كه اينعزيزان و همه طلاب رزمنده‏و جبهه‏اى مورد رعايت قرار گيرند و فضيلت قرآنى مجاهدان در محيط درس قرآن،تحقق وتجسم يابد.

در پايان با دعا براى همه خدمتگزاران علوم اسلامى و معارف اهل بيت‏عليهم السلام‏و آرزوى توفيق براى شما آقايانمحترم و مديريت جديد حوزه، همگان را به اميدواثق به هدايت و كمك الهى دعوت مى‏كنم و تفضلات الهى و توجهاتحضرت‏ولى‏الله‏الاعظم ارواحنا فداه براى شما مسالت مى‏نمايم و اميدوارم كه اين اقدام به‏تدريج در ساير حوزه‏هاى علميهبزرگ شيعه نيز آغاز گردد.

والسلام عليكم ورحمة‏الله سيد على خامنه‏اى 19 جمادى‏الاول 1413 - 24/8/71 (2)

پى‏نوشتها:

1) چون در نامه جامعه مدرسين به آية‏الله‏العظمى اراكى، به پاسخ مرحوم آية‏الله‏العظمى گلپايگانى به نامه‏آنان اشارهشده بود، درج اين پاسخ و پاسخ رهبر معظم انقلاب را (به خاطر مهم بودن نكاتى كه اين‏بزرگواران براى اصلاح و استقلالحوزه علميه قم يادآورى كرده‏اند) مناسب ديديم.

2) به نقل ازروزنامه جمهورى اسلامى شماره 14627.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation