بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب یادنامه آیة الله العظمی اراکی,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     001 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     002 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     004 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     006 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     008 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     009 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     010 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     011 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     012 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     013 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     014 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     015 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     018 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     019 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     021-1 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     021-3 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-1 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-2 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-3 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     023 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     025 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     027 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     028 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     029 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     030 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     fehrest - يادنامه آية الله العظمى اراكى
 

 

 
 

next page index page back page

14- شاگردان آية الله العظمى اراكى

قبلا پنج نفر از شاگردان ايشان را ياد كرديم.

6- آية‏الله حاج شيخ محمد شاه‏آبادى فرزند آية‏الله‏العظمى ميرزا محمدعلى‏شاه‏آبادى متولد حدود سال 1339ق،مقدمات و ادبيات و سطوح را نزد والدماجدش و علماى تهران فرا گرفت و در درس خارج معقول و منقول پدر شركت‏واستفاده‏ها كرد. پس از رحلت پدر بزرگوارش چندى به جاى پدر مسجد و محراب‏و تدريس را اداره كرد و سپس به قمهجرت نمود و سالها از درس آية‏الله‏العظمى‏اراكى استفاده نمود. اكنون از مدرسان بزرگ حوزه علميه قم مى‏باشد كهدرس خارج‏فقه و اصول، و تدريس فلسفه و عرفان دارد. -دامت‏بركاته-

7- آية‏الله حاج شيخ محمدتقى ستوده متولد 1340ق در اراك، مقدمات‏و سطوح اوليه را در اراك خواند و سپس به قممشرف و سطوح عالى را خواندو سپس از دروس خارج آيات عظام حاج آقا حسين بروجردى، آقا سيداحمدخوانسارى،حاج سيدمحمدرضا گلپايگانى، حاج شيخ محمدعلى اراكى و حاج‏سيدمحمد محقق داماد استفاده كرد.

ايشان كتابهاى شرح لمعه و رسائل و مكاسب و كفايه را حدود چهل سال درحوزه قم تدريس نموده و از مدرسان به نامحوزه بودند كه صدها بلكه هزارها نفر ازفضلا و طلاب از درسهاى ايشان بهره برده‏اند متاسفانه چندى است كه بهخاطرعارضه چشم تدريس را ترك كرده‏اند. -دامت‏بركاته-

8- آية‏الله حاج شيخ محسن حرم پناهى متولد 1347ق. پس از تكميل‏مقدمات از آيات عظام: حاج سيدمحمدتقىخوانسارى، حاج سيدمحمد حجت،حاج آقا حسين بروجردى، حاج سيدمحمدرضا گلپايگانى و حاج شيخمحمدعلى‏اراكى استفاده نمود. سالها است كه درس خارج فقه و اصول و درسهاى متفرقه ديگردارند و فضلا از محضرشاناستفاده مى‏كنند.

تاليفات ايشان:

1- بخشى از جامع احاديث‏الشيعة.

2- شرح وسيلة‏النجاة اصفهانى.

3- شرح كفاية‏الاصول خراسانى.

4- تقريرات درس طهارت و صلاة آية‏الله‏العظمى بروجردى.

قبرى كه در صحن مطهر حضرت معصومه نزديك مقبره مرحوم حاج شيخ‏فضل‏الله نورى است، قبر جد دوم ايشان حاجملا آقا حسين مى‏باشد و پدر و اجدادايشان همه از علما و افاضل بوده‏اند.

9- آية‏الله حاج شيخ على پناه اشتهاردى متولد 1339 در قصبه اشتهارد. درسال 1360ق به قم هجرت و سطوح را نزدآيات‏الله مرعشى نجفى، حاج شيخ‏مرتضى حائرى، اديب تهرانى، شيخ عبدالرزاق قائينى و ديگران خواند و از دروس‏خارجآيات‏الله‏العظام حاج سيدصدرالدين صدر، حاج آقا حسين بروجردى، حاج‏سيد محمدرضا گلپايگانى و حاج شيخمحمدعلى اراكى ساليان دراز استفاده نمود.

ايشان از مدرسان مشهور حوزه علميه هستند و در طول حدود چهل سال‏تدريس صدها طلبه از محضر درسشان بهرهبرده‏اند.

تاليفات او:

1- مدارك‏العروة. چند جلد آن چاپ شده است.

2- تقريرات بحث صلاة جمعه آية‏الله‏العظمى بروجردى.

3- تقريرات بحثهاى ضمان و غصب و ارث‏الزوجه و صلاة آية‏الله بروجردى.

4- تقريرات اصول آية‏الله بروجردى.

5- حاشيه وسيلة‏النجاة.

6- حاشيه اجتهاد و تقليد عروة‏الوثقى.

7- كتاب رد شهيد جاويد.

8- تعليمات اخلاقى.

و خدمات علمى ديگر مانند تصحيح مجمع‏الفائده مقدس اردبيلى‏و ايضاح‏الفوائد فخرالمحققين و روضة‏المتقينملامحمدتقى مجلسى و تنظيم‏و تاليف بخشى از جامع احاديث‏الشيعة.

10- آية‏الله حاج سيدمحسن خرازى متولد 1357ق در تهران. مقدمات را درسالهاى حدود 1375 تا 1378 در تهران نزدآية‏الله حاج شيخ احمد مجتهدى‏و ديگران خواند سپس به حوزه علميه قم مشرف و حدود هفت‏سال به خواندن‏سطوحاشتغال داشت.

برخى ازاساتيد سطح ايشان در قم:

آية‏الله حاج ميرزاعلى آقا فلسفى.

آية‏الله حاج شيخ محمدعلى معزى دزفولى.

آية‏الله حاج شيخ رحمت‏الله فشاركى مطول.

آية‏الله حاج شيخ مصطفى اعتمادى رسائل‏ظ.

آية‏الله حاج شيخ محمدتقى ستوده شرح لمعه.

آية‏الله حاج ميرزاعلى مشكينى مكاسب.

آية‏الله حاج سيدمحمدباقر سلطانى كفاية‏الاصول.

آية‏الله حاج شيخ محمد شاه‏آبادى كفاية‏الاصول و حدود هفت‏سال گاهى هرروز و گاهى روزهاى تعطيلى فلسفه و كلام وعقائد.

از حدود سال 1384 تا چند سال قبل (حدود بيست و پنج‏سال) از درس‏خارج فقهاى بزرگ حوزه:

آية‏الله‏العظمى حاج سيدمحمدرضا گلپايگانى.

آية‏الله‏العظمى حاج سيدمحمد محقق داماد.

آية‏الله‏العظمى حاج سيدحسن فريد اراكى.

آية‏الله‏العظمى حاج شيخ محمدعلى اراكى. شركت در اين درس ساليان‏طولانى و تقريبا تا زمانى كه آن مرحوم تدريس راترك كردند ادامه داشت و برخى‏ديگر(رحمة‏الله‏عليهم اجمعين) استفاده كردند.

در دوران درس خارج با مرحوم شهيد سلطانى اشتهاردى و آية‏الله حاج شيخ‏ابوالحسن مصلحى درسها را مباحثه و گاهىهم مباحثه كمپانى داشتند مباحثه باآقاى مصلحى سالهاى متمادى است كه ادامه داشته و هنوز هم ادامه دارد درمباحثهاين دو بزرگوار چند سال هم اينجانب شركت مى‏كردم انصافا بحث‏سودمندو مفيدى بود كه متاسفانه توفيق ادامه آن رانداشتم.

آية‏الله خرازى از همان اوائل تحصيل به تدريس هم اشتغال داشتند و كتابهاى‏سطح را تدريس مى‏نمودند و نيز بحثهاىمتفرقه عقائد تفسير و غيره هم داشتند كه‏از درسهاى مطلوب و مرغوب حوزه به شمار مى‏آمد.

از سال 1405 درس خارج فقه شروع كردند اجتهاد و تقليد عروه‏الوثقى،طهارت، جهاد، مكاسب محرمه را بحث كرده وادامه دارد.

از حدود سال 1411 درس خارج اصول را هم آغاز و ادامه دارد.

تاليفات چاپ شده ايشان:

ء- احياءالموات. فقه استدلالى.

- بداية‏المعارف. كتاب درسى حوزه است.

- رساله در معاد. (فارسى بسيار مفيد)

- كتاب‏الامر بالمعروف و النهى عن‏المنكر. فقه استدلالى.

- كلمة فى رحاب‏التقوى.

- رساله پيرامون عرف.

- رساله پيرامون تشريح و احكام آن.

- رساله پيرامون نقض حكم حاكم.

- رساله پيرامون ولايت عدول وثقات.

- رساله در اصول عقايد با استفاده از متون روايات.

- رساله پيرامون قاعده لطف.

- رساله پيرامون دفاع و انواع و اشكال آن. (خلاصه كتاب ديگرايشان است).

- رساله در اخلاق.

اين هشت رساله در مجله نور علم، مجموعه مقالات كنگره حضرت‏رضاعليه السلام، مجله توحيد، كتاب بازشناسىخبرهاى تجاوز و دفاع و مجموعه مقاله‏كنگره شيخ مفيد چاپ شده است.

آثار چاپ نشده:

- حاشيه بر مكاسب. (بيع و خيارات)

- حاشيه بر كفاية‏الاصول.

- حاشيه بر چند جلد از جامع‏المدارك آية‏الله‏العظمى حاج سيداحمدخوانسارى.

- حاشيه بر اجتهاد و تقليد و نكاح مستمك‏العروة.

- كتاب‏الجهاد. (شرح‏الشرايع)

- حاشيه بر حاشيه مكاسب مرحوم كمپانى.

- حاشيه بر حاشيه كفاية مرحوم كمپانى.

- الدررالمنثورة فى‏المسائل‏المتفرقة‏الفقهية والاصولية.

- عمدة‏الاصول (ناتمام)

- كتاب انواع و اشكال دفاع.

- رسالة فى حقيقة‏المعجزة.

- كتاب‏الربا (شرح ربا عروة‏الوثقى است) ناتمام.

- كتاب‏الخمس (شرح‏العروة).

- كتاب‏الضمان (شرح‏العروة).

- تعليقه بر شرح تجريد (الهيات)

- تعليقه بر شرح باب حاديعشر.

- تعليقه بر شرح منظومه سبزوارى (الهيات).

- تعليقه برحاشيه شرح منظومه مرحوم‏آية‏الله‏العظمى‏حاج شيخ محمدتقى‏آملى.

- شرح خطبة‏المتقين (عربى)

- شرح رسالة‏الحقوق للامام‏السجادعليه السلام (ناتمام)

- حاشيه بر جلد دوم كتاب اقتصادنا شهيد آية‏الله صدر.

- كتاب‏التوازن الاسلامى با همكارى چند نفر از اساتيد.

- كتاب‏الحكومة‏الاسلامية با همكارى چند نفر از اساتيد.

- معارف اسلامى كتاب درسى دانشگاه‏ها با همكارى چند نفر از اساتيد.

- كتاب اصول دين مؤسسه در راه حق با همكارى چند نفر از اساتيد.

- دوره پيشوايان مؤسسه در راه حق در پانزده جلد كوچك با همكارى چندنفر از اساتيد.

- روزنه‏هايى از عالم غيب و شهود اين كتاب شامل حدود چهارصد داستان ازداستانهايى است كه مى‏توان ايمان خوانندهرا محكم‏تر كند.

از بركات و خدمات آية‏الله خرازى تاسيس مؤسسه در راه حق قم مى‏باشداين مؤسسه با سرپرستى ايشان و همكارى چندنفر از فضلا و اساتيد حدودسى‏سال است كه به خدمات فرهنگى و ارشاد نسل جوان و نيز برنامه‏هاى سازنده‏حوزوىمشغول است و بحمدالله موفقيتهاى چشمگيرى داشته و همواره موردتاييد مراجع تقليد گذشته و امامراحل-رضوان‏الله‏تعالى عليهم- و رهبر معظم‏انقلاب دامت‏بركاته و ساير علما و مراجع بوده و هست.

قضاوت همه آشنايان با كار عظيم مؤسسه در راه حق اين است كه صفاو اخلاص و كوشش و گذشت آية‏الله خرازى و نيزكوششهاى برادر عزيزمان حاج‏محمود آقا لولاچيان (از هيئت مؤسس و مالى مؤسسه) براى اداره و تامين بودجه‏آنبيشترين سهم را در اين توفيقات داشته است.

آية‏الله خرازى از آيات عظام:

مرحوم حاج سيداحمد خوانسارى.

مرحوم حاج سيدمحمدرضا گلپايگانى.

مرحوم حاج سيدمصطفى خوانسارى.

مرحوم حاج شيخ محمدعلى اراكى.

مرحوم حاج سيد شهاب‏الدين مرعشى نجفى.

اجازه روايت دارند.

آية‏الله خرازى از اعضاى جامعه مدرسين حوزه علميه قم و از چهره‏هاى‏محبوب و محترم حوزه علميه قم و مورد احترامهمه مراجع تقليد و اساتيد و فضلاو حوزويان است و اين محبوبيت و مقبوليت از مصاديق ان‏الذين آمنواو عملوالصالحاتسيجعل لهم الرحمن ودا مى‏باشد.

اينجانب كه بيش از چهل سال است‏با ايشان آشنا و دوست و سالها هم‏مباحثه و معاشر بوده‏ام از ايشان جز خير، خوبى،اخلاص، تقوى، خداترسى،ترويج دين، رفع گرفتارى مؤمنان، غيرت دينى، كوشش در تحصيل، تدريس‏و كارهاى علمى ودينى نديده‏ام و همواره خود و همه حيثيات حوزوى خود رامديون رفاقت و صداقت و رفتار و كردار كريمانه ايشان مى‏دانمو هميشه‏دعاگويشان هستم، و دعاى خيرشان را موجب بركت در زندگى خود و خانواده‏خود مى‏دانم -دامت‏بركاته- ء-آية‏الله حاج شيخ غلامرضا صلواتى اراكى از مدرسان معروف‏سطوح عاليه.

- آية‏الله سيدمحمدباقر خوانسارى فرزند آية‏الله‏العظمى حاج‏سيدمحمدتقى خوانسارى.

- مرحوم آية‏الله حاج شيخ جلال طاهر شمس گلپايگانى از مدرسان‏سطوح عاليه.

- آية‏الله حاج سيدمهدى يثربى كاشانى امام جمعه كاشان.

- آية‏الله حاج شيخ محيى‏الدين حائرى شيرازى امام جمعه شيراز.

- آية‏الله حاج سيداسماعيل موسوى زنجانى امام جمعه زنجان.

- آية‏الله حاج شيخ محمد يزدى رئيس قوه قضائيه.

- آية‏الله حاج شيخ مرتضى مقتدايى دادستان كل كشور.

- آية‏الله حاج شيخ مجدالدين محلاتى از علماى شيراز.

- آية‏الله سيدكاظم نور مفيدى امام جمعه گرگان.

- آية‏الله حاج شيخ ابوالقاسم محجوب جهرمى از اساتيد حوزه.

- مرحوم آية‏الله شيخ على اوسط هاشمى همدانى از افاضل حوزه.

- آية‏الله سيدمحمدباقر ابطحى اصفهانى از افاضل حوزه.

- آية‏الله حاج شيخ على كريمى جهرمى از اساتيد حوزه.

- آية‏الله حاج شيخ حسين كريمى از اساتيد حوزه.

- آية‏الله حاج شيخ على‏رضا الهى (داماد مرحوم آية‏الله‏العظمى اراكى) ازاساتيد حوزه.

- آية‏الله حاج سيدحسين كرمانى از افاضل حوزه.

- شهيد حاج شيخ مهدى شاه‏آبادى(رحمة‏الله عليه).

- شهيد حاج شيخ على حيدرى نهاوندى(رحمة‏الله عليه).

- شهيد حاج شيخ بهاءالدين محمدى عراقى(رحمة‏الله عليه).

- آية‏الله حاج شيخ على نيرى همدانى از اساتيد حوزه.

- آية‏الله حاج شيخ على ثابتى همدانى فرزند آية‏الله حاج ميرزا محمدثابتى همدانى متوفاى 1365 استاد معروف زمانحاج شيخ عبدالكريم حائرى.

- آية‏الله شيخ حسن معزى تهرانى از فضلاى حوزه.

- آية‏الله سيدعلى مدرسى يزدى. رئيس حوزه علميه كرج.

- آية‏الله شيخ محيى‏الدين فاضل هرندى از اساتيد حوزه.

- آية‏الله حاج شيخ مهدى صادقى ملايرى از فضلاى حوزه.

- آية‏الله حاج سيدحسن آل طه از اساتيد حوزه.

- آية‏الله حاج سيدعباس ميريونسى از فضلا.

- آية‏الله حاج شيخ اصغر قاضى‏زاده اراكى. سرپرست‏حوزه علميه مدرسه‏حاج محمدابراهيم اراك.

- آية‏الله حاج شيخ اسدالله عندليب شيرازى از اساتيد حوزه.

- آية‏الله حاج شيخ محمدحسين مسجد جامعى (از قدماى تلاميذ ايشان)

- آية‏الله حاج شيخ حسن شريعتى كاشانى.

- آية‏الله حاج سيدعلى ابطحى اصفهانى.

- مرحوم آية‏الله حاج سيدحسين برقعى از افاضل و اساتيد حوزه.

- آية‏الله جناب آقاى شيخ محمد تقى دانش.

- آية‏الله حاج شيخ ابوالقاسم اشتهاردى.

- آية‏الله موحدى كرمانى.

- آية‏الله اجتهادى اراكى.

- آية‏الله موحدى ساوجى.

- نويسنده اين سطور هم چند سال در درس ايشان حاضر مى‏شدم. درپايان همين بخش شرح حال خود را آورده‏ام.

اكنون كه شش نفر از شاگردان دروس سطح و چهل و چهار نفر از شاگردان‏درس خارج آية‏الله‏العظمى اراكى ياد شدمناسب است چند مطلب را اضافه كنم:

1- تتلمذ تعدادى از اين بزرگواران در شرح حالشان در كتاب گنجينه‏دانشمندان آمده، و تعدادى را هم خود اينجانباطلاع داشتم، و بقيه از سه شرح‏حالى كه تا اين تاريخ براى آية‏الله‏العظمى اراكى نوشته و منتشر شده اخذ شد.

2- شاگردان آن بزرگوار منحصر به اين پنجاه نفر نيست‏بلكه علاوه بر اينهاتعداد ديگرى هم در همان سه شرح حالى كه تاكنون منتشر شده ياد شده‏اند كه‏مى‏توانيد به آنها مراجعه فرماييد.

3- يكى از شاگردان آية‏الله‏العظمى اراكى كه شايد هيچ كس به اندازه ايشان‏دروس آن مرحوم را درك نكرده باشد فرزندفاضل ايشان حضرت آية‏الله حاج شيخ‏ابوالحسن مصلحى اراكى مى‏باشد ايشان سالها است كه به تدريس سطوحعاليه‏مشغولند و اخيرا كه فراغتى پيدا كرده‏اند درس خارج دارند و به حق و با اطلاع‏مى‏گويم ايشان از كسانى است كهشايستگى تدريس خارج فقه و اصول را دارندو درس ايشان براى فضلا و طلاب بسيار سودمند است.

نويسنده هنگام تنظيم مطالب اين كتاب از ايشان تقاضا نمودم شرح حال‏كوتاهى از خود بنويسند، محبت نمودهپذيرفتند:

اين جانب ابوالحسن‏بن محمدعلى مصلحى عراقى طبق نوشته مرحوم والدتقريبا يك ساعت و نيم به غروب مانده روزشنبه غره شهرالله‏المبارك رمضان سال‏1353قمرى برابر با شهريور سال 1314شمسى در بلده طيبه قمصانهاالله‏عن‏التصادم به دنيا آمدم.

پس از تكميل دروس دبستان با اصرار مرحوم آية‏الله‏العظمى حاج‏سيدمحمدتقى خوانسارى (مرحوم والد با ادامهتحصيل در دبيرستان موافق نبود)وارد دبيرستان و پس از اتمام آن وارد دانشكده حقوق تهران شدم اما چون مرحوم‏والدبا ادامه تحصيل در دانشگاه مخالف، و ادامه تحصيل در رشته حقوق را پاگذاشتن بر روى قرآن كريم ناميدند، آن را ناتمامگذاشته و به تحصيل علوم‏حوزوى پرداختم.

دروس سطوح را خدمت آيات‏الله: حاج شيخ محمدتقى ستوده، حاج شيخ‏غلامرضا صلواتى، حاج ميرزا على مشكينى،حاج شيخ محمد شاه‏آبادى‏و ديگران خواندم.

و از درس خارج امام راحل -رضوان‏الله تعالى عليه- و آية‏الله‏العظمى محقق‏داماد و مرحوم والد استفاده كردم، البته ازدرس والد مرحوم كه حدود سى سال‏شركت مى‏كردم بيشترين بهره را بردم.

چند ماهى هنگام تشرف به نجف اشرف در درس خارج آية‏الله‏العظمى حاج‏سيدابوالقاسم خويى و آية‏الله‏العظمى حاجشيخ حسين حلى نيز شركت نمودم.

فلسفه را نزد آية‏الله حاج شيخ حسينعلى منتظرى و اسفار را خدمت مرحوم‏آية‏الله حاج سيدمحمدحسين علامهطباطبايى خواندم و نيز در درس تفسير آن‏مرحوم شركت مى‏كردم.

از جلسات اخلاقى مرحوم آية‏الله حاج شيخ عباس تهرانى كه جمعه‏ها دركتابخانه مدرسه حجتيه بر قرار بود. و نيز درساخلاق شبهاى جمعه مرحوم حاج‏آقا حسين فاطمى قمى كه در منزلشان منعقد مى‏شد استفاده مى‏نمودم.

و خلاصه موجبات تكامل علمى و سير معنوى را خداوند متعال از هر جهت‏براى حقير فراهم نمود. گر گدا كاهل بودتقصير صاحب خانه چيست.

آنچه از دروس سطح و سطوح عاليه خواندم موفق به تدريس آن هم بودم.چند سالى در مدرسه حقانى و چند سالى درمدرسه شهيدين و چند سالى درجامعة‏الزهرا تدريس و انجام وظيفه نمودم.

علت اصرار و علاقه عجيب مرحوم والد به حقير در ادامه تحصيلات‏حوزوى آن بود كه هنگام سفر آية‏الله‏العظمى حاجسيدمحمدتقى خوانسارى به مكه‏معظمه از ايشان خواستند كه زير ناودان طلا دعا كنيد كه توفيق نصيب حالآقاابوالحسن شود. مرحوم والد مى‏فرمودند به آقاى خوانسارى عرض كردم كه‏مى‏ترسم بعد از من زحمات چندين سالهمن كه به صورت نوشته و تاليف‏و تصنيف جمع شده به هدر برود، دعا كنيد اين فرزندم راه مرا ادامه دهد و براى‏من قرةاعين (1) باشد.

و به من فرمودند: چون مرحوم آقاى خوانسارى مردى بود باصفا و باوفا،يقين دارم كه فراموش نكرده و دعا كرده، و دعاىاو كه مستجاب‏الدعوه بود ردنمى‏شود و مكرر به من مى‏فرمودند: اگر به جايى برسى نتيجه دعاى آن مرد بزرگ‏است ومى‏فرمودند: تو درخت جواهر منى.

درس و بحث و تدريس به طور جد ادامه داشت تا دوران مرجعيت ايشان.

در زمان مرجعيت ايشان موقتا براى انجام چند كار مهم درس و بحث را ترك‏گفته و به آن كارها پرداختم.

1- توضيح‏المسائل امام خمينى-رضوان‏الله تعالى عليه- توسط چند نفر ازفضلا با فتاواى مرحوم والد در حاشيهعروة‏الوثقى تطبيق شده بود اما چون حاشيه‏عروة همه مسائل توضيح‏المسائل را نداشت‏براى تكميل آن به اتفاق آية‏اللهخرازى(كه سالها است‏با ايشان مباحثه داريم) مسائل را تنظيم و در نهايت از مرحوم والدنظر مى‏خواستيم و نظر ايشانرا درج مى‏كرديم.

2- تهيه مناسك حج و استخراج فتاوى و نظرات ايشان به همين نحوانجام شد.

3- استفتائات كثيره‏اى كه از سراسر كشور و يا خارج از كشور مى‏شد هر جالازم بود از خود ايشان استفتاء مى‏شد و نظرمى‏دادند و گاهى هم به كمك برادران‏عزيز حجة‏الاسلام والمسلمين آقاى حاج شيخ محمدتقى دانش آشتيانى،حجة‏الاسلام والمسلمين شيخ مهدى صادقى ملايرى، حجة‏الاسلام والمسلمين‏حاج شيخ خيرالله سليم‏زاده و آية‏اللهخرازى مدارك مساله تهيه و در نهايت‏به نظرآن مرحوم مى‏رسيد و پاسخ نوشته مى‏شد.

و اصولا جواب تمام استفتائاتى كه توسط نامه يا تلفن مى‏شد به تاييد نظرايشان مى‏رسيد و در نهايت‏خود ايشان اظهارنظر مى‏كردند و چون تنها اينجانب به‏مبانى علمى ايشان آشنايى و احاطه كامل داشتم و نيز با بيان و نحوه صحبتايشان‏و صحبت كردن با ايشان آشنايى داشتم براى جواب استفتائات در بسيارى از مواردلازم بود كتابهاى متعددى رابراى ايشان بخوانم و گاهى مى‏شد كه چند روز پيرامون‏يك مساله وبه‏خصوص مسائل مستحدثه بحث وتبادل‏نظر مى‏شدتا به نتيجه نهايى‏و صدور فتواى جزمى برسد و اين فتاوا را بنده در دفترى مخصوص ضبط كرده‏ام.

در هر صورت در اين چند سال اخير حجم سنگين اين گونه كارها منحصرا به‏دوش اينجانب بود و از شخص ديگرىساخته نبود و لذا ايشان اخيرا مكررمى‏فرمودند تو درخت جواهر منى.

اين كارها به علاوه كمكهايى كه مرحوم والد در اين سن و سال و حال لازم‏داشتند و همه به دلائل خاصى به اينجانبمحول بود دراين چند سال مجالى براى‏تدريس و بحث‏باقى نمى‏گذاشت.

اما بعد از رحلت ايشان وحصول فراغت تدريس را آغاز و بحمدالله مانندسابق اشتغال جدى دارم.

اين بود نوشته آية‏الله حاج شيخ ابوالحسن مصلحى فرزند فاضل مرحوم‏آية‏الله‏العظمى اراكى كه به تقاضاى اينجانبنوشتند. (2)

لازم است اضافه نمايم:

اينجانب سالهاى طولانى است كه با آية‏الله مصلحى آشنا بوده و مدتى هم درمباحثه ايشان با آية‏الله خرازى شركت واستفاده مى‏كردم اما ارادتى كه به ايشان‏داشتم در اين چند سال دوران مرجعيت مرحوم والدشان چند برابر شد زيرا دراين‏دوران كه جدا براى ايشان امتحانى عظيم بود بسيار خوب از امتحان درآمدو خدماتى شايان توجه انجام داد.

1- بيت رفيع مرجعيت‏شيعه‏را با كرامت ونزاهت فوق‏العاده بالايى‏اداره‏كرد.

2- در مسائل مربوط به نظام اسلامى و انقلاب و مربوط به مرجعيت‏شيعه‏موضعگيريهاى صحيح داشت و حمايت ازاسلام و نظام اسلامى را وظيفه خوددانست و تحت تاثير امور مادى و دنيوى و شيطنتهاى گوناگون دشمنان ودوستان‏ناآگاه قرار نگرفت.

3- بار مراجعات علمى و غير علمى سراسر كشور را با تحمل و درايت‏و امانت كامل به دوش كشيد.

4- وسائل چاپ و نشر آثار علمى آن بزرگوار را فراهم و حوزه‏هاى علمى‏شيعه و فقها و فضلا را از اين راه بهره‏مند نمود.

5- زهد و مرور با كرامت نسبت‏به مال و بيت‏المال را كاملا مراعات و سعى‏وافر داشت كه وجوهات در مصارف لازم وشايسته و تقويت‏حوزه و رفع گرفتارى‏محرومان صرف شود.

6- به نظر اينجانب از مهم‏ترين توفيقات ايشان پرستارى و كمك به آن پدربزرگوار و عظيم‏الشان و جلب رضايت وخوشنودى او بود كه اين خود موجب‏رضاى خداى منان خواهد بود.

در پايان بايد با صراحت و صداقت عرض كنم كه خداى متعال همانگونه كه‏آية‏الله‏العظمى اراكى را براى اين دوره ازمرجعيت جهان تشيع ذخيره كرده بود فرزندبرومند ايشان‏آية‏الله حاج شيخ ابوالحسن مصلحى‏را نيز گويادرطول‏سالهابراى‏كمك‏به آن بزرگوار از هر جهت آماده و مهيا مى‏ساخته است. هنيئا لارباب‏النعيم نعيمهم.

از آية‏الله مصلحى اين دو اثر چاپ شده است.

1- التوازن‏الاسلامى با همكارى آية‏الله خرازى و ديگران.

2- الحكومة‏الاسلامية با همكارى آية‏الله خرازى و ديگران.

و بحمدالله پسران ايشان (نواده آية‏الله‏العظمى اراكى) هم مشغول تحصيل‏علوم حوزوى هستند به اميد اينكه بتوانندمدارج عالى را طى كرده مانند پدرو جدشان منشا خدمات دينى و فرهنگى فراوان گردند.

شرح حال اين بنده فقير حقير: رضا استادى (تهرانى)

تولد: در سال هزار و سيصد و شانزده هجرى در يك خانواده مسلمان در يكى ازمحلات جنوب تهران به دنيا آمدم.

پدرم: حاج خداداد استادى كه مردى با ايمان و اهل خير و كاسب بود حق‏عظيمى بر من دارد زيرا علاوه بر كمكهاىمعنوى، همواره از جهات مادى و اداره‏زندگى رهين كمكهاى ايشان بوده‏ام، در سال 1372 شمسى از دنيا رفت ودروادى‏السلام قم درمقبره‏اى كه خود تهيه‏كرده بود به‏خاك سپرده شد. رحمة‏الله‏عليه.

تحصيل: حدود هفت‏سالگى به دبستان رفتم، و تا دوازده سالگى شش‏كلاس ابتدايى را خواندم و سپس تا شانزده سالگىمشغول كسب و كار بودم، آنگاه‏به وساطت دو نفر از مؤمنين با مسجد امين‏الدوله بازار تهران و مدرسه مروى آشناو بهتحصيل علوم دينى مشغول شدم.

سه - چهار سال در تهران از محضر آقايان: حاج شيخ عبدالكريم حق‏شناس‏امام جماعت مسجد امين‏الدوله، حاج شيخاحمد مجتهدى امام جماعت مسجدحاج ملامحمد جعفر، مرحوم حاج شيخ هادى مقدس واعظ، مرحوم حاجميرزاعبدالعلى تهرانى امام جماعت مسجد بزازهاى تهران، و ديگران استفاده كردم.

آنگاه به حوزه مقدسه قم آمده مشغول خواندن كتاب شرح لمعه شدم، و تاحدود هفت‏سال دروس سطح را مى‏خواندم، وپس از اين دوره حدود ده سال به‏درس خارج فقه و اصول حاضر مى‏شدم و از بدو پيروزى انقلاب به خاطر اشتغالبه‏تدريس و تاليف و ساير كارهاى علمى، از حضور در درسها محروم شدم و بنابراين‏دوران تحصيل اين حقير بيست‏سالبوده است.

عده‏اى از اساتيد دوران سطح در قم

حاج شيخ محمدتقى ستوده.

حاج شيخ حسين نورى.

حاج شيخ ابوالقاسم خزعلى.

حاج شيخ محمد شاه‏آبادى.

حاج شيخ جعفر سبحانى.

حاج شيخ حسينعلى منتظرى.

حاج شيخ ناصر مكارم شيرازى.

حاج سيدمحمدباقر سلطانى بروجردى طباطبايى.

حاج شيخ احمد آذرى قمى.

حاج شيخ عبدالله جوادى آملى دامت‏بركاتهم و افاضاتهم.

ضمنا از جلسات اخلاق و توسل مرحوم حاج شيخ عباس طهرانى و مرحوم‏حاج آقا حسين فاطمى گاهى استفادهمى‏كردم.

اساتيد دوران درس خارج

مرحوم حاج سيدحسن فريد اراكى.

مرحوم حاج سيدمحمد محقق داماد يزدى.

مرحوم حاج سيدمحمدرضا گلپايگانى.

مرحوم حاج سيدكاظم شريعتمدارى تبريزى.

مرحوم حاج شيخ محمدعلى اراكى.

مرحوم حاج سيدابوالقاسم خوئى (چند ماهى كه در نجف بودم).

مرحوم حاج سيدروح‏الله خمينى. امام راحل رضوان‏الله تعالى عليه (چندماهى كه در نجف بودم).

مرحوم حاج سيدمحمدباقر صدر. (چند ماهى كه در نجف بودم).

حاج سيدموسى شبيرى زنجانى دامت‏بركاته (چند ماه). (3)

و در طول اين بيست‏سال كه مشغول خواندن سطح و خارج بودم در بسيارى‏از درسها و نيز گاهى به طور مستقل ازصديق متقى عادل خدوم آية‏الله آقاى حاج‏سيدمحسن خرازى به عنوان هم‏مباحثه و شريك بحث‏بهره‏مند بوده‏ام و ايشانرا برحقير حق عظيمى است. سلمه‏الله تعالى.

تدريس:

سالهاى متمادى است كه به اندازه وسع خود به تدريس سطح كتابهاى: شرح‏لمعه، اصول فقه مظفر، مكاسب، رسائل،كفايه، و نيز اصول عقايد، تفسير و غيره‏اشتغال دارم.

اجازه:

براى تيمن و تبرك از مرحوم آقا سيد مصطفى صفايى خوانسارى و مرحوم حاج‏شيخ محمدتقى تسترى مؤلفقاموس‏الرجال و حضرت آية‏الله نجومى اجازه روايت‏خواستم. آقاى خوانسارى و آقاى نجومى اجازه‏هايى بسيار مفصل كههمه مشايخ‏خود را در آن ياد كرده‏اند، و آقاى تسترى اجازه‏اى بسيار كوتاه در چند سطر، برايم‏نوشته‏اند و تا كنون اجازهامور حسبيه از كسى نخواسته و نگرفته‏ام.

تاليف و تصحيح

از سال 1350 هجرى شمسى تا كنون كنار بحث و درس به تاليف و ترجمه‏و تصحيح و مانند اينها نيز مشغول بوده و آثارفراوانى هر چند بى‏ارزش يا كم‏ارزش‏دارم كه جز دو سه مورد همه آنها منتشر شده است.

تاليفات:

ء- فهرست كتابهاى خطى كتابخانه مدرسه فيضيه قم. سه جزء در دومجلد. چاپ قم.

- فهرست كتابهاى خطى كتابخانه عمومى آية‏الله گلپايگانى. جلد دوم‏و سوم. چاپ قم.

- فهرست كتابهاى خطى كتابخانه مدرسه حجتيه قم. چاپ قم.

- فهرست كتابهاى خطى كتابخانه مسجد اعظم قم. چاپ قم.

- فهرست كتابهاى خطى كتابخانه مدرسه مروى تهران. چاپ قم.

- فهرست صدو شصت نسخه خطى. چاپ قم (اين نسخه‏ها به كتابخانه‏آية‏الله‏العظمى مرعشى منتقل شد).

- آشنايى با چند نسخه خطى شامل فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه‏چهل ستون مسجد جامع تهران، و فهرستنسخه‏هاى خطى كتابخانه شخصى‏آية‏الله حاج سيداحمد زنجانى رحمة‏الله عليه، و نسخه‏هاى خطى كتابخانهحاج‏سيدمهدى روحانى دامت‏بركاته. چاپ قم.

- فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه حسينيه شوشتريهاى نجف. اين‏فهرست كه اصل آن از آقاى اسماعيليان و تنظيم وتكميل آن از اين جانب است درجلد 11 و 12 نشريه دانشگاه چاپ شده است. چاپ تهران.

- فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه آقاى طبسى حائرى ساكن قم.

- فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه حاج شيخ على خوانسارى رحمة‏الله‏عليه (اين نسخه‏ها ظاهرا به مدرسه مهديهخوانسار منتقل شده است).

- فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه مرحوم آية‏الله حجت كوه‏كمرى (اين‏نسخه‏ها به كتابخانه آية‏الله مرعشى منتقل شد).

- فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه مدرسه حجازيهاى قم (اين نسخه‏هابه كتابخانه مدرسه آية‏الله گلپايگانى منتقل شد).

- فهرست صد نسخه از نسخه‏هاى خطى حاج آقا اسماعيل هدايتى قم(اين نسخه‏ها و بقيه نسخه‏هاى اين كتابخانه بهكتابخانه مدرسه آية‏الله گلپايگانى‏منتقل شد.)

اين پنج فهرست در مجله نور علم قم چاپ شده است.

- فهرست نسخه هاى خطى كتابخانه امام‏زاده هلال‏آران كاشان. در مجله‏ميراث جاويد چاپ شده است.

- فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه مرحوم آقا سيدمصطفى صفائى‏خوانسارى كه به كتابخانه آستان قدس رضوىمنتقل شد. (در يك جلد چاپ‏شده است).

- فهرست‏دويست‏وسى نسخه خطى كه تازگى در تهران ديده‏ام (در مجله‏نور علم چاپ شد و نسخه‏ها به كتابخانه آستانقدس رضوى منتقل شده است).

- كتابنامه نهج‏البلاغه، چاپ تهران.

- كتابنامه امام صادق‏عليه السلام، چاپ قم.

- اصول دين براى همه، چاپ قم.

- شورى در قرآن و حديث، چاپ قم.

- مدارك نهج‏البلاغه، چاپ قم.

- تحقيق در يك مساله فقهى (ريش تراشى). چاپ قم.

- شفاعت در قرآن و حديث. چاپ قم.

- چهل داستان. چاپ قم.

- امامت در چند درس. چاپ قم.

- تحقيقى درباره دعاى ندبه. چاپ قم.

- توضيحى پيرامون غنيمت در آيه خمس. چاپ قم.

- بررسى قسمتى از كتاب شهيد جاويد چاپ قم. (اولين تاليف بنده‏است).

- كلمات الاعلام حول جوازالشهادة بالولاية فى‏الاذان و الاقامة.چاپ قم.

- يادنامه علامه سيدابوتراب خوانسارى. چاپ قم.

- خاتميت از ديدگاه عقل و قرآن و حديث. چاپ تهران (ترجمه بخشى ازكتاب مفاهيم‏القرآن استاد محترم آقاى سبحانىاست).

- ده رساله. چاپ قم (هفت رساله از اين ده رساله تجديد چاپ همان‏شماره‏هاى 20، 21، 22، 25، 26، و 27 و29 مى‏باشد.)

- چهل مقاله چاپ قم (سه مقاله از اين چهل مقاله همانها است كه به‏شماره‏هاى 17 و 18 و 30 قبلا ياد شد.)

- سى مقاله چاپ انتشارات جامعه مدرسين قم (كتاب چهل داستان كه‏قبلا ياد شده در اين كتاب نيز درج شده است).

- مقدمه‏اى بر ملل و نحل چاپ انتشارات جامعه مدرسين.

- بيست مقاله چاپ انتشارات جامعه مدرسين.

- شرح احوال و آثار محقق حلى. (در دست تاليف).

- جلد پنجم مقالات. آماده چاپ.

- رساله‏اى پيرامون لغت‏نامه دهخدا. در دست تنظيم و چاپ.

- همين كتاب شرح حال آية‏الله‏العظمى اراكى رحمة‏الله عليه و رضوانه.

مقالات:

مقالات فراوانى نوشته‏ام كه در مجلات متعدد چاپ شده است و مجموع آنهاحدود صد و بيست مقاله است كه صد تاىآنها در چهار كتاب كه قبلا ياد شد: چهل‏مقاله، سى مقاله، بيست مقاله و ده رساله چاپ شده، بقيه كه تعدادى از آنها بهزبان‏عربى است‏بايد در يك جلد ديگر چاپ شود.

تصحيح و تحقيق ء

- جلد 42 و 43 جواهرالكلام. چاپ تهران و بيروت.

- الكافى فى‏الفقه ابوالصلاح. حلبى چاپ قم.

- تقريب‏المعارف ابى‏الصلاح حلبى. چاپ قم.

- الرسائل‏التسع محقق حلى. چاپ قم.

- شش رساله از الرسائل‏العشر شيخ طوسى. چاپ قم.

- «المسلك‏» و «الماتعية‏» هر دو از محقق حلى. چاپ مشهد.

- كتاب معاد ملانعيما طالقانى جلد اول در دست چاپ در مشهد.

- احكام‏الصلاة تقريرات بحث‏شريعت اصفهانى از شيخ محمدحسين‏سبحانى (پدر استاد جعفر سبحانى) چاپ قم.

- نخبة‏الازهار فى احكام‏الخيار، تقريرات بحث‏شريعت اصفهانى به‏ضميمه سه رساله ديگر از شيخ محمدحسين سبحانى.چاپ قم.

- نفس‏المهموم حاج شيخ عباس قمى به ضميمه نفثة‏المصدور. چاپ قم.

- تسلية‏الفؤاد سيدعبدالله شبر با همكارى حضرت آقاى اشكورى.چاپ قم.

- الشمائل‏المحمدية حاج شيخ عباس قمى. چاپ قم.

- قيض‏القدير حاج شيخ عباس قمى. چاپ قم.

- الدرالنظيم حاج شيخ عباس قمى. چاپ قم.

- شرعة‏التسمية ميرداماد. چاپ قم.

- چهارده رساله فارسى از حاج ميرزااحمد آشتيانى. چاپ قم.

- تفسير سوره حمد تاليف مرحوم آية‏الله حاج آقا حسن فريد اراكى.چاپ قم.

- وسيلة‏النجاة فى شرح دعاءالسمات، تاليف ملاعبدالواسع كاشانى.چاپ قم.

- پنج رساله عربى از حاج ميرزااحمد آشتيانى. چاپ قم.

- قرة‏الباصرة حاج شيخ عباس قمى. چاپ قم.

- سير و سلوك منسوب به سيد بحرالعلوم. چاپ قم.

- سير و سلوك ميرسيد حسين قزوينى. چاپ قم.

- خلاصة‏التوحيد يكى از رجال دوره قاجار. چاپ قم.

- اصول دين ميرزاى قمى. چاپ قم.

- ارشادالمستبصر سيد عبدالله شبر. چاپ قم.

و بيست رساله ديگر كه غالبا در مجلات چاپ شده است اين بيست رساله به‏ضميمه شماره 19 تا 25 (كه مجموعا سى ويك رساله است) در دو جلد، اولى‏شامل 14 رساله عربى به نام «الرسائل الاربعة عشر» در قم، و دومى به نام «هفده‏رسالهفارسى‏» در مشهد چاپ شده است.

اشراف و نظارت ءتعدادى از كتابها هم با اشراف و زير نظر اينجانب چاپ شده است.

- الحكومة‏الاسلامية فى احاديث‏الشيعة‏الامامية از انتشارات مؤسسه‏درراه حق.

- التوازن الاسلامى... از انتشارات مؤسسه در راه حق.

- ده جلد از دوره چهارده جلدى تاليفات شيخ مفيد(ره) كه توسط كنگره‏شيخ مفيد چاپ شد.

- دوره هفتاد و يك جلدى مقالات كنگره شيخ مفيد كه توسط همان‏كنگره چاپ شده است.

- دوره يازده جلدى انتشارات كنگره مقدس اردبيلى(ره)

- جلد چهارم جامع‏الشتات ميرزاى قمى(ره) از انتشارات مؤسسه كيهان(در دست انتشار است).

- دوره نه جلدى تاليفات فقه و اصول آية‏الله‏العظمى اراكى رحمة‏الله عليه‏از انتشارات مؤسسه در راه حق.

- دوره سه جلدى حياة‏النبى تاليف حجة‏الاسلام و المسلمين حاج شيخ‏قوام وشنوى چاپ انتشارات اسوه.

- دوره چهار جلدى تفسير نور تاليف حجة‏الاسلام والمسلمين قرائتى ازانتشارات مؤسسه در راه حق.

- ميزان‏المطالب تاليف مرحوم آية‏الله حاج ميرزاجواد آقا تهرانى ازانتشارات مؤسسه در راه حق.

11- هزار كتاب و رساله پيرامون نماز. چاپ قم.

منبر و تبليغ و سخنرانى

از آغاز طلبگى تا امروز كم و بيش منبر مى‏رفته‏ام و بايد به اين‏كار مفتخر باشم و درتعدادى از كنگره‏ها، سمينارها ومحافل علمى مانند كنگره شيخ انصارى، شيخ‏فضل‏الله نورى، ميبدى، سيد حسن مدرس، اقتصاد اسلامى، ميرزاكوچك‏خان،سيد شرف‏الدين و كنگره حضرت رضاعليه السلام و غيره نيز سخنرانى داشته‏ام.

مسافرتها

دوبار به عتبات عاليات مشرف شده كه يك‏بار در كودكى و بار دوم آن در دوران‏تحصيل و چندماه به طول انجاميده است.يك‏بار قبل از انقلاب و دوبار پس ازانقلاب به مكه مشرف شده‏ام. يك‏بار در كودكى به همراه پدرم به سوريه، لبنان‏وبيت‏المقدس رفتم و دوبار بعد از انقلاب به سوريه و زيارت حضرت زينب موفق‏گرديده‏ام كه بار دومش به منظور شركتدر سمينار تكريم مرحوم سيد شرف‏الدين‏در لبنان بود، و در اوايل انقلاب براى شركت در محفلى كه به نام امامحسين‏عليه السلام درلندن برپا بود دوهفته‏اى در لندن بوده‏ام. و مسافرت به خارج از كشورم منحصراهمين‏ها بوده است.

كنگره شيخ مفيد و مقدس اردبيلى(ره)

از كارهاى علمى پر زحمتى كه توفيق انجام آن را با همكارى ديگران داشته‏ام تهيه‏و تنظيم و چاپ آثار اين دو كنگره است.تقريبا مدت سه سال قسمت عمده‏اى ازوقتم را صرف اين دو كار بالنسبة عظيم و حجيم نموده و نتيجه كار هم به نظرافرادآگاه قابل قبول بوده است.

از يكى دو سال بعد از پيروزى انقلاب به عضويت جامعه مدرسين حوزه‏علميه قم درآمدم و چند سالى است كه از اعضاىشوراى عالى حوزه علميه قم،و نيز يك سالى است كه مدير حوزه علميه قم هستم.

مدت شش سال از اعضاى هيات امناى دائرة‏المعارف اسلامى (مربوط به‏رهبر معظم انقلاب دامت‏بركاته) بودم اما بهعللى از ادامه عضويت عذر خواستم.

در اين اواخر دو سالى هم از هيات مشاور آن كتاخانه آستان قدس رضوى‏بودم كه اين خدمت هم ادامه پيدا نكرد.

و حدود سى سال است كه در خدمت آية‏الله خرازى و ساير برادران به عنوان‏هيات مديره مؤسسه درراه حق قم انجاموظيفه مى‏كنيم و ظاهرا اين مؤسسه بعد ازمجله مكتب اسلام قديمى‏ترين مؤسسه فرهنگى حوزه علميه قم مى‏باشد و تاكنون‏منشا خدمات فراوانى، هم در ارتباط با حوزه و هم در ارتباط با سراسر كشور،و خارج از كشور، به خصوص در موردنسل جوان بوده است.

اين مؤسسه همواره مورد تاييد مراجع تقليد بوده و نيز همواره مشمول‏الطاف امام راحل رضوان‏الله تعالى عليه و رهبرمعظم انقلاب آية‏الله خامنه‏اى دامت‏بركاته بوده و مى‏باشد.

پس از پيروزى انقلاب

قبل از پيروزى انقلاب از انقلابى‏ها به حساب نمى‏آمدم و رنجى كه آنها برده‏اندنبردم اما پس از انقلاب تا امروز كم و بيش،در راه حمايت و ترويج انقلاب خدماتى‏انجام داده‏ام و لااقل هميشه براى دوام و بقاء اين حكومت الهى و نيز مصونماندن‏آن از هر گونه انحراف دعاگو بوده‏ام.

پايان

در خاتمه اين شرح حال (كه فقط به نقاط قوت زندگى خود كه همانها هم در واقع‏مى‏تواند نقاط ضعف باشد بسنده، و ازنقاط ضعف فراوان كه ياد آنها موجب‏شرمندگى است‏خوددارى كردم) بايد عرض كنم:

روزهاى اولى كه كتاب جامع‏المقدمات را به ما درس دادند گفتند: «اول العلم‏معرفة‏الجبار و آخرالعلم تفويض الامراليه‏»پس افرادى چون بنده كه درس خوانده،مباحثه كرده، درس داده، و آثار و تاليفاتى هم دارند، عنوان‏هايى هم پيدا كرده‏انداماهمه اين علم‏ها، و قيل و قال‏ها، آنان را نورانى نكرده، و در عين عالم بودن، درظلمت و تاريكى به سر مى‏برند و تمامتحصيلشان، نه «عرفان بالله‏» را آورده كه آغازعلم است، و نه «تفويض‏الامر الى‏الله‏» را كه انجام آن است. چنين اشخاصى كهيكى‏از آنها بنده هستم نبايد به هيچ وجه خود را در زمره اهل علم به حساب آورندو احاديث فضيلت علم و عالم را دربارهخود پندارند.

آرى شصت‏سال عمر به غفلت گذشته، و در صفحات تاريخ زندگى خودهيچ خدمت‏خالصى به اسلام و تشيع نمى‏بينم ومعترف به گناهكارى و تقصيرو هواپرستى بوده و مى‏باشم و به خداى رحيم و كريم اميدوارم و از كسانى كه اين‏شرح حالرا مى‏خوانند ملتمس دعا هستم باشد كه لطف خداى منان و شفاعت‏رسول او و ائمه هدى و فاطمه زهرا سلام‏الله عليهمو نيز دعاى دوستان و آشنايان‏و مؤمنان موجب نجاتم گردد.

قم-1375 هجرى شمسى

رضا استادى (مقدم)

پى‏نوشتها:

1) ربنا هب لنا من ازواجنا و ذرياتنا قره اعين.

2) البته مقصود ايشان از نوشتن اين شرح حال اين نبود كه عينا چاپ شود، بلكه منظور اين بود كه‏اينجانب با استفاده ازاين يادداشتها شرح حالى بنگارم اما حقير چاپ اصل نوشتار ايشان را سودمندتردانستم.

3) اينكه گفته‏ام شاگرد اين بزرگواران هستم يعنى در جلسه درسشان حاضر شده‏ام اما آيا چنان استفاده‏اى‏كرده‏ام كهبتوانم خود را شاگردشان بنامم و گواهى بر فضل و علم اينجانب باشد، معلوم نيست، بلكه درمواردى عدمش معلوم است.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation