ندارد . منطق ارسطويی ارزش تجربه را به هيچ وجه منكر نيست . تجربه كه متضمن نوعی قياس است ، مانند خود قياس گر چه جزء منطق نيست ولی منطق ارسطويی بر اساس ارزش تجربه بنا شده است . همه منطقيين تصريح كردهاند كه تجربه جزء مبادء يقينی است و يكی از مبادء ششگانه برهان است ( 1 ) . موفقيت علماء جديد مولود طرد منطق ارسطويی نبود ، مولود حسن انتخاب روش استقرائی به جای روش قياسی ، و روش تجربی ( كه آميختهای است از روش حسی ، استقرائی و روش قياسی خالص ) در شناخت طبيعت بوده . آنچه موجب ركود كار علمای پيشين شده اين بود كه در شناخت طبيعت نيز مانند مسائل ماوراء الطبيعی از روش قياسی خالص استفاده میكردند . نه روش قدما طرد روش استقرائی و تجربی به پيروی از منطق ارسطويی بود ، نه روش متأخران طرد منطق ارسطويی است ، زيرا منطق ارسطويی يگانه روش صحيح را در همه علوم ، روش قياسی نمیداند تا رو آوردن به روش استقرائی و تجربی طرد منطق ارسطويی به شمار آيد ( 2 ) . پاورقی : |