بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 17, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
     SAHIFE15 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

مـن از خـداى تـبـارك و تعالى خواستارم كه خداوند اين ملت را و اين جوان هاى عزيز ما را وايـن شـهـداى مـا را و تـمام معلولين ما را، همه را غرق به رحمت خودش كند و ما را به هدايتخودش به راه راست هدايت بفرمايد.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 1/1/62
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـــيـــنـــى در جـــمـــع اعـــضـــاى هـــيـــاءت دولت ، فـرمـانـدهـانوپـــرســنـل نيروهاى سه گانه ارتش و سپاه ، اعضاى شوراى مركزى ائمه جمعه ،مسؤ ولانشـهـردارى ، گـروهـى از مـسـؤ ولان لشـكـرى و كشورى و اقشار مختلف مردم(به مناسبتحلول سال جديد)
عنايت حق تعالى مردم را وادار كرده است به خدمت
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن در ايـن آغـاز سـال جـديـد تـبـريـك بـه هـمـه آقـايـانـى كـه در ايـنمـحـفـل حـاضـرنـد و تـمـام مـلت و خـصـوصـا رزمـنـدگـانـى كـه در جـبـهـه هـامـشـغول به فداكارى هستند و بازماندگان شهداى عزيز و به معلولين و متعلقين به آنهاتـبـريك عرض مى كنم و من اميدوارم كه همانطورى كه خداوند تبارك و تعالى از ابتدا ايننـهـضـت قـدم بـه قـدم مـا را هدايت فرموده اند به راه پيروزى ، عنايات خودشان را براىپـيـروزى اسـلام و مـسـلمـيـن مـسـتـدام بـدارد. آنـچـه كـه در ايـن چـنـدسـال شـده اسـت آقايان شمه اى از آن را فرمودند و البته احصاء تمام آنها نمى شود كهبـه ايـن گـفـتـارهـا و مجالس احصاء كرد و نه ما قدرت اين را داريم كه احصاء كنيم . و منكـرارا بـه مـتصديان امور عرض كرده ام كه كارهايى كه انجام داده ايد با آن حجم بسيار،بـه مـلت بـازگـو كـنيد خصوصا مى بينيد كه تمام رسانه هاى گروهى و تمام اشخاصمـنـحـرف دائمـا بـه گـوش ‍ جهانيان القاء مى كنند كه اين پيروزى براى اسلام تا كنونحـاصـل نـشـده اسـت ، بـلكـه ايـن جـمـهـورى رو بـه زوال اسـت . آنـچـه كـهعـمـل كـرده ايـد بـه مـردم بـگوييد، ممكن است كه اين تبليغات در بين يك دسته از مردم كهآشـنـاى بـه مـسـائل نـيـسـتـنـد يـك وقت خداى نخواسته تاءثير بگذارد. ما آن مقدارى كه ازمـتـصـديـان امـور شنيديم ، در هر جنبه اى از جنبه ها، ديديد كه حجم كارى كه اين جمهورىاسـلامـى بـراى طـبـقـه ضـعـيـف و مـسـتـضـعـفـان كـرده انـد، يـك حـجـم بـزرگى است كه درطـول سـلطـنـت ايـن پـدر و فـرزنـد خـلف حاصل نشده است . مى بينيم كه در هر جا اينها مىرونـد، مـتـصـديـان مى روند و عمل مى كنند، مردم آنجا تقريبا به آنها مى گويند كه ما چهنداريم ، چه نداريم . حتى اينها يك راه درست براى اين مستمندان و بيچاره ها درست نكردندو يـك درمـانـگـاه بـراى ايـن روسـتـاهـا درسـت نـكـردنـد و ايـن روسـتـاهـا دركـمال مظلوميت بسر بردند. و در اين مدت كمى كه با تمام گرفتارى هاى داخلى و خارجىمبتلا بوده است جمهورى اسلامى ، متصديان امور و خود ملت آنقدر كار كردند كه متوقع نبوددر آن گـرفتارى ها بتوانند، لكن چون عنايات حق تعالى پشت سرشان هست و مردم را همانعـنـايـات وادار كـرده اسـت بـه خـدمـت ، از ايـن جـهـت تـوفـيـق بـسـيـارحاصل شده است .
هر رشته اى ، اين كوخ نشينان بوده اند. طبع كاخ نشينى منافات دارد با ترتيب صحيح ،مـنـافـات دارد بـا اخـتراع و تصنيف و تاءليف و زحمت . اگر در سرتاسر دنيا هم بخواهيدگـردش كـنيد و پيدا كنيد، اگر موفق بشويد، يكى دو تا و چندتاست . تمام مصنفين از اينكوخ نشينان بودند تقريبا و تمام مخترعين از همين كوخ نشينان بودند تقريبا. ما وقتى كهدر مذهب خودمان ملاحظه مى كنيم كه فقه ما آنطور غنى است و فلسفه ما آنطور غنى است ، آناشخاصى كه اين فقه را به اين غنا رساندند و آن اشخاص كه اين فلسفه را به اين غنارسـاندند كاخ نشينان نبودند، كوخ ‌نشينان بودند. (شيخ طوسى ) كه مبداء اين امور وارزنـده تـرين اشخاص در جامعه تشيع بوده است يك كاخ نشين نبوده است ، اگر كاخ نشينبـود نـمـى تـوانـسـت ايـن كـتـبـى كـه تـحـويـل جـامـعـه داده اسـت و ايـن شـاگـردهـائى كهتحويل جامعه داده است تحويل بدهد. در قشر مرفه نمى شود يك همچو كارى انجام بگيرد.وقـتـى كـه در مـتـاءخـريـن از علما ملاحظه مى كنيم مى بينيم كه صاحب (جواهر) يك همچوكـتـابى نوشته است كه اگر صد نفر انسان بخواهند بنويسند شايد از عهده برنيايند وايـن كـاخ ‌نـشـيـن نـبـوده يـك مـنزل آنطور كه نقل مى كنند در آنوقتى كه ايشان اين كتاب رانـوشـتـه انـد سـرداب در نـجـف نبوده ، سرداب را (شيخ انصارى ) از ايران براى نجفسـوغات برده ، يك منزل محقر داشتند و در يك اتاقشان باز بوده به يك دالانى از قرارىكـه نـقـل مـى كنند !!! كه در آن هواى گرم نجف يك نسيمى ، نسيم داغى مى آمده است و ايشانمـشـغـول تـحـريـر (جـواهـر) بـودنـد. از يـك آدمـى كـه عـلاقـه بـه شـكـم و شـهـوات ومـال و مـنـال و جـاه و امـثـال ايـنـهـا دارد ايـن كـارها نمى آيد، طبع قضيه اين است كه نتواند.زندگى (شيخ انصارى ) را همه شنيده يعنى بسيارى شنيده ايد چه وضعى داشته استدر زهـد. اگـر نبود آن وضع ، نمى توانست آن شاگردهاى بزرگى را تربيت كند و نمىتوانست آن كتاب هاى ارزنده را تحويل جامعه بدهد.
ما بايد كوشش كنيم كه اخلاق كاخ ‌نشينى را از اين ملت بزداييم
ما بايد كوشش كنيم كه اخلاق كاخ ‌نشينى را از اين ملت بزداييم . اگر بخواهيد ملت شماجاويد بماند و اسلام را به آنطورى كه خداى تبارك و تعالى مى خواهد، در جامعه ما تحققپيدا كند، مردم را از آن خوى كاخ ‌نشينى به پايين بكشيد، خود كاخ نشينى اين خوى را مىآورد، مـمكن است كه در بين آنها هم كسى پيدا بشود لكن نادر است . توجه كنيد كه مبادا اينمـلتـى كـه الان كـوخ ‌نـشـيـنـانـش مـشـغـول فـعـاليـت هـسـتـنـد ومـشـغـول بـه زحمت هستند در جبهه ها و پشت جبهه ها، اين كوخ نشينان را زحمت بكشيد كه بههـمـيـن حـال خوى كوخ نشينى و خوى اينكه توجه به كاخ ‌ها نداشته باشند نگه داريد تابـتـوانـيـد ادامـه بـدهـيد زندگى صحيح اسلامى را. آن خوى كاخ ‌نشينى مضر است ، خودشمـضـر نـيـسـت ، خـويـش مـضـر اسـت لكـن خـود او، ايـن خـوى رادنبال دارد. كسى كه تمام توجهش به دامدارى است او نمى تواند آدم بشود، كسى كه تمامتوجهش به باغدارى است او نمى تواند يك انسان مفيد واقع بشود. آنهائى كه دامداريشانمـفـيـد است براى جامعه ، آنها توجه به دامدارى ندارند، آنهايى كه دامداريشان براى حفظجـامـعـه اسـت آنـها جزء همان كوخ نشينانند و آنهايى كه باغداريشان براى حفظ جامعه استآنـهـا هـم ايـنطور، لكن وقتى خوى زمينخوارى و باغدارى و كاخ نشينى در بين مردم باشد،ايـن اسـبـاب اين مى شود كه انحطاط اخلاقى پيدا بشود. اكثر اين خوى هاى فاسد از طبقهمـرفـه به مردم ديگر صادر شده است و شما امروز در جامعه خودتان وقتى ملاحظه بكنيد،در جـامـعـه اهـل عـلم !!! عـرض مى كنم !!! كه مدرسه نشين ها، اينها كه زحمت مى كشند و كاربراى اين جمهورى اسلامى مى كنند، اينها همين كوخ ‌نشين هايند. حجره هاى مدرسه را بروندبـبـيـنـنـد كـه چـى اسـت وضـعـش و فـعـاليـت شـان چـيـسـت ،مـنـزل عـلمـاى اسـلام را بـرونـد بـبـيـنـنـد چـى اسـت وضـعـش و كـارشـان چـى اسـت ،مـنـزل مـدرسين جامعه هاى ما را بروند ملاحظه كنند ببينند كه منازلشان چى هست و كارشانچـى اسـت . و مـا بـحـمـدالله امـروز هـمـه دست اندركارهايمان كاخ ‌نشين نيستند، دولت ما يكدولت كـاخ ‌نـشـيـن نـيـست . آن روزى كه دولت ما توجه به كاخ پيدا كرد، آن روز است كهبـايد ما فاتحه دولت و ملت را بخوانيم . آن روزى كه رئيس جمهور ما خداى نخواسته ازآن خـوى كوخ ‌نشينى بيرون برود و به كاخ نشينى توجه بكند، آن روز است كه انحطاطبـراى خـود و بـراى كـسـانـى كـه با او تماس دارند پيدا مى شود. آن روزى كه مجلسيانخـوى كـاخ ‌نـشـيـنـى پـيـدا كـنـنـد خـداى نخواسته و از اين خوى ارزنده كوخ نشينى بيرونبـرونـد، آن روز اسـت كـه مـا بـراى ايـن كـشـور بـايـد فـاتـحـه بـخـوانـيـم . مـا درطول مشروطيت از اين كاخ ‌نشين ها خيلى صدمه خورديم ، مجلس هاى ما مملو از كاخ ‌نشين بودو در بينشان معدودى بودند كه از آن كوخ ‌نشين ها بودند و همين معدودى كه از كوخ ‌نشين هابـودنـد از خـيـلى از انـحـرافات جلو مى گرفتند و سعى مى كردند براى جلوگيرى . آنروزى كـه تـوجه اهل علم به دنيا شد و توجه به اين شد كه خانه داشته باشند چطور وزرق و بـرق دنـيـا خـداى نخواسته در آنها تاءثير بكند، آن روز است كه بايد ما فاتحهاسلام را بخوانيم .
مـادامـى كـه ايـن مـلت ، اين حالى كه الان دارند كه توجه به معنويات تا يك حدودى و اينجـوان هاى ما توجه به معنويات دارند و اين تحول عظيم پيدا شده است در آنها كه شهادترا با جان و دل مى خرند، مادامى كه اين محفوظ است ، اين جمهورى اسلامى محفوظ است و هيچكـس نـمـى تواند به او تعدى كند. آن روزى كه زرق و برق دنيا پيدا بشود و شيطان دربين ما را پيدا كند و راهنماى ما شيطان باشد، آن روز است كه ابرقدرت ها مى توانند در ماتاءثير كنند و كشور ما را به تباهى بكشند. هميشه اين كشور به واسطه اين كاخ ‌نشين هاتباهى داشته است . اين سلاطين جور كه همه كاخ ‌نشين تقريبا بودند، اينها به فكر مردمنمى توانستند باشند، احساس نمى توانستند بكنند فقر يعنى چه ، احساس نمى توانستندبـكـنـنـد بـى خـانمان يعنى چه ، اينها اصلا احساس اين را نمى توانستند بكنند. وقتى كهكـسـى احـساس نكند كه فقر معنايش چى است ، گرسنگى معنايش چى است ، اين نمى تواندبـه فـكـر گشنه ها و به فكر مستمندان باشد. لكن آنهايى كه در بين همين جامعه بزرگشـده اند و احساس كردند فقر چى است ، ديدند، چشيدند فقر را، احساس مى كردند، ملموسشـان بـوده اسـت كـه فـقـر يـعـنـى چـه ، ايـنـهـا مـى تـوانـنـد بـهحـال فـقـرا بـرسـنـد. كـوشـش كنيم كه اين وضعيت در همه ما محفوظ باشد، در مجلس ما، درارگان هاى دولتى ما، در مجاهدين ما، در ارتش ما، در قواى مسلحه ، در قواى قضائيه بايدايـن مـعنويت محفوظ بماند، توجه به خدا محفوظ بماند. توجه به خداست كه يك نفر را ازاين صحراى گرم
عربستان و از آن مركز همه جهالت ها منبعث مى كند و يك همچو بساط عالى و يك همچو انسانهايى را تربيت مى كند و يك همچو ملتى را ايجاد مى كند. از شاهنشاهى اين چيزها نمى آيد.شبان است كه مى تواند راه بيفتد و در مقابل فرعون بايستد. از يك نفر نظير خود فرعوناين كار نمى آيد. ما بايد آدم تربيت كنيم ، نه شكمباره . اسلام مى خواهد انسان درست كند،اسـلام مـى خـواهـد كـه اسـتـقـلال مـحـفـوظ بـاشـد و اسـتـقـلال بـا توجه به دنيا ممكن نيستحـاصـل بـشـود. ايـنـهـايـى كه الان هم براى ملت هاى خودشان آنطور تباهى ايجاد مى كنندايـنـهـايـى انـد كـه در كـاخ نشسته اند و نمى دانند گرسنگى يعنى چه ، فقط توجه بهمنافع خودشان دارند و مى بينند كه امريكا منافع خودشان را حفظ مى كند، منافع خودش راحـفـظ مـى كند و منافع اينها هم تا آن حدودى كه اينها محفوظ باشند براى خودش ، حفظ مىكـنـد. يـك هـمـچـو اشـخـاصـى نـمـى تـوانـنـد بـه فـكـر مـلت واسـتـقـلال مـلت بـاشـنـد. اينهايى كه همه توجه شان به اين است كه كاخ براى خودشاندرسـت كـنـنـد، حـتـى بـراى حـيوانات خودشان ، براى سگ هاى خودشان كاخ درست مى كنندايـنـهـا، ايـنـهـا نـمـى تـوانـنـد بـه فكر مردم و آن گرسنه هايى باشند كه در كشورهاىخـودشـان هست و لهذا مى بينيم كه نفت همين بيچاره را مى برند به جيب آمريكا مى ريزند وملتشان آنطور گرسنه و پابرهنه هستند. اينها احساس ديگر ندارند، اينها احساس انسانىاز دست شان رفته . اين توجه به زرق و برق دنيا انسان را از آن احساس انسانى اش مىبـرد، يـك حيوان است در بين مردم راه مى رود. كوشش كنيد معنويت را تقويت كنيد در بين اينمـلت . بـا مـعنويت است كه شما مى توانيد استقلال خودتان را حفظ كنيد و آزادى خودتان راحفظ كنيد و به مراتب كمال برسيد.
مـسـاءله قـضـا يـك مـسـاءله اى اسـت كـه بـه عـهـدهاهل علم است
و اما گرفتارى هايى كه ما الان داريم و بايد دنبالش برويم يكى مساءله قضاوت است .ايـن را مـن سـابـق هـم عـرض كردم و ديروز يك نفر از شوراى قضايى آمد پيش من و گفت ماامـروز در عـيـن حـالى كـه بـسـيار كار كرديم و بسيار خوب شده است اوضاع قضا، معذلككـمـبـود داريـم از حـيث قاضى . ايشان گفتند كه ما الان 120 نفر قاضى معمم لازم داريم ،روحانى لازم داريم و من قبلا هم عرض كرده بودم كه ما دست احتياج را به اين حوزه ها درازمـى كـنـيـم ، حـوزه هـاى بـزرگ مـثـل حـوزه قـم (قـم خـيـلى كـار كـرده اسـت در ايـن امـر)مثل حوزه اصفهان ، مثل حوزه مشهد، آذربايجان . آقا، مساءله قضا يك چيزى است كه به عهدهشـمـاسـت ، مـسـاءله قـضـا يـك مـسـاءله اى اسـت كـه بـه عـهـدهاهل علم است ، اينها مسؤ ول هستند پيش خدا و نمى شود كه انسان بنشيند نگاه كند و قضاوتبـه وضـعـى بـاشـد كـه نـتـوانـنـد، شـوراى قضايى نتواند در هر جا يك قاضى متوسطبـفـرسـتد. البته آن قضايى كه اسلام فرموده است و آن شرايطى كه اسلام فرموده استآن در بـايـد بـه تـدريـج بـه دنـبـالش بـرويـم ، بـايـد حـوزه هـادنـبـال ايـن مـطـلب بروند كه قاضى به آن نحوى كه شارع مقدس مقدر فرموده است پيدابـكـنـنـد، لكـن امـروز كـه مـا دسـتـمان از آن مرتبه بالا كوتاه است نبايد بنشينم تا اينكهقـضـاوت به حال سابق باقى بماند. بايد ما كوشش كنيم و آنقدرى كه مى توانيم حوزهها بايد كوشش كنند و افرادى كه الان در حوزه ها هست و صلاحيت دارند از براى اين
كـار و در حـوزه هـا هـم مـدرس مـثـلا نيستند، مشغول كارهاى تدريسى و امور اينطورى نيستندايـنـهـا، خـوب اشخاص زيادى هستند كه مى توانند بروند، از حوزه اصفهان مى تواند يكعـده كثيرى را، از مشهد مى شود، از تبريز مى شود، از اينجاها مى شود، از حتى دهات هم ماداريم افرادى را، كه اين كارى است كه بايد انجام بگيرد. ما هى بنشينيم كه كى براى ماانجام بدهد، كى قوه قضائيه را اداره كند، غير از حوزه هاى علميه ، كى قدرت اين مطلب رادارد؟ البته ، هم بايد به فكر آتيه باشند و درست كردن يك قاضى هاى صالح بزرگو هـم الان مـا گـرفـتـار هـسـتـيـم و بـخـواهـد مـعـطـل بـمـانـد قـضـا، بـخـواهـدمـعـطـل بماند اصلش رسيدگى به گرفتارى هاى مردم ، امروز با اجازه فقها، خوب ، يكعده اى بايد متصدى اين امر بشوند كه مى دانند به طور فرض كنيد تقليدى هم حتى كاررا انـجـام بـدهـنـد و اين يك تكليفى است از براى همه ما. و يكى هم خود قوه قضائيه ، قوهقـضـائيـه بـايـد تـوجـه بـكـنـد كـه سـر و كـارش بـا جـان ومـال مـردم اسـت ، نـوامـيـس مـردم ، سـر و كـار ايـن بـا آنهاست و بايد افراد صالح در آنجاباشند، سالم باشند و توجه بكنند كه خطاى قاضى بزرگ است ، عمدش مصيبت بار است، خـطـايش هم بزرگ است ، بايد خيلى در اين معنا توجه كنند و آن چيزى كه من عرض كردمدر آن اعـلامـيـه اى كـه دادم ، راجـع بـه ايـن اعـلامـيـه 8 مـاده اى ، البـتـهدنـبـال كـردنـد، تـعـقـيـب كـردنـد لكـن تـعـقـيـب بـيـشـتـر لازم اسـت ، بايد با قدرت و قوهدنبال اين بروند كه نابسامانى هاى اين كشور رفع بشود.
ما از شكر خدا نبايد غافل باشيم
حالا اگر يك كلمه من وقتى مى گويم بايد بشود، الان ، شب وقتى كه باز مى كنيم راديوفلان و فلان را، مى گويد كه معلوم مى شود اصلش در ايران به هم خورده همه اوضاع ،بـراى ايـنـكـه فـلانـى گـفـتـه است كه بايد چه بشود. اگر در قرآن گفت كه مردم تقواداشـتـه بـاشـيـد، مـعلوم مى شود در اسلام اصلا تقوا نيست ؟! قرآن گفته تقوا پيدا كنيد.خـوب ، ارشـاد مـردم ولو ايـنـكـه خـوب بـاشـنـد، يك امر راجح است . خداى تبارك و تعالىپيغمبر را نصيحت مى كند، امر به تقوا مى كند، حالا اگر راديوى فلان بگويد كه خوب ،خـدا بـه پـيـغـمـبـر گـفـتـه است كه (يا ايها النبى اتق الله ) پس معلوم مى شود تقوانداشته ؟! نخير.
!!! اينها !!! من الان يكى از نعمت هاى بزرگى كه مى خواستم عرض بكنم اين وضعى استكـه مـا الان در ايران داريم ، ما نمى توانيم از عهده اين شكر بربياييم كه ما در همه بلادالان ، هم ائمه جمعه مان ، هم مردم ، همه توجه دارند به اسلام ، هم همه ائمه جماعات ، زن ومـرد، مـردم تـوجه دارند. شما اين نماز جمعه هايى كه در ايران ، سرتاسر ايران بپا مىشود ملاحظه مى كنيد كه در حال سر ما با آن وضع سرما، در رطوبت ، در يخبندى وارد مىشـونـد، در آن گـرمـاى تـابـسـتـان هـم در بـلاد گـرم وارد مى شوند، در اين بلاد جنگزدهمثل آبادان كه هر روز مورد تجاوز جنايتكاران است باز هم نماز جمعه بپا مى شود و مردم درنـمـاز جـمـعـه حـاضـر مـى شـونـد. ايـن چـى اسـت ؟ ايـن چـه چـيـزى اسـت كـه بـراى مـاحاصل شده ؟ اين را كى كرده غير از خداى تبارك و تعالى ؟ اين نعمت هايى است كه خدا بهما داده .
ما بحمدالله الان يك مجلسى داريم ، كه انشاءالله بهتر خواهد شد، لكن مجلسى داريم كه
خـواسـت اسـلام را دارد ايـجـاد مى كند. وقتى كه ملاحظه مجلس را مى كنيم ، ملاحظه شوراىنـگـهـبـان را مـى كنيم ، ملاحظه دولت را مى كنيم . ملاحظه قوه قضائيه را مى كنيم ، وقتىهـمـه ايـن را مـا مـلاحظه مى كنيم اينها مورد تشكر است كه يك دسته اى از همين مردم ، نه آنبـالانـشـيـن هـا و كـاخ ‌نـشين ها، از همين مردم متعارف خودمان ، متصدى شدند و دارند زحمت مىكـشـنـد بـراى ايـن مـلت . ايـن مـلت را هـم تـشـكـر از او مـى كـنـيـم كـه دارد بـاكـمـال قـدرت پشتيبانى مى كند. ملت بايد از اين دولت تشكر كند و قدردانى كند و دولتهم بايد خدمتگزار اين ملت باشد و از او تشكر كند. ملت بايد از اين قواى مسلح ، اين جوانهـا كـه دارند جان خودشان را براى حفظ نواميس ‍ شما فدا مى كنند، دارند صحت خودشان رااز دسـت مـى دهند و دارند زحمت مى كشند براى حفظ شما، بايد قدردانى بكنند و مى كنند. مااز شـكر خدا نبايد غافل باشيم كه يك همچو وضعى الان ما داريم ، وقتى مى رويم جبهه هامـى بـيـنـيـم كـه جـبـهـه هـا جـوان آنـطـور مـشـغـول فـعـاليـت هـسـتـنـد ومـشـغـول جـانـبـازى هـسـتـنـد، وقـتـى مـى رويـم در بـيـمـارسـتان ها، اين بيمارها آنطور، اينعليل ها، اينهايى كه در جنگ معلول شدند، اينهايى كه زخمى شدند، آنطور روحيه اسلامىدارنـد الان هـمـه شـما ژاندارمرى آنوقت چى بود، حالا چى هست ؟ ارتش آنوقت چى بود، حالاچـى هـسـت ؟ سـتـاد ارتش آنوقت كى ها بودند، حالا كى هست ؟ همه چيز بحمدالله عوض شدهاست . ما بايد شكر خدا را بكنيم و اين را حفظش كنيد، حفظش به اين است كه با هم باشيم .آقـا، هـمه دنيا مخالف ماست ، ما خودمان بايد با هم باشيم ، هستيم با هم ، حالا شب نگويندكه معلوم شد همه شان به هم ريختند، لكن تذكر هميشه لازم است .
در مجلس مخاصمه در كار نيست ، مباحثه علمى است
انسان ، يكى از نكاتى كه در قرآن مكرر هست يا مكررات ، براى اينكه قرآن يك آدم سازىمـى خـواهـد بـكـنـد. قـرآن تـاريخ نيست ، اگر تاريخ بود، در تاريخ ، كتاب تاريخ يكقـصـه را نـوشـت ، ثـانـيـا اگـر بـنـويسند زيادى نوشته اند، اما كتاب اخلاق بايد مكررباشد. كسانى كه اخلاق مى خواهند براى مردم بگويند، بايد بگويند، بگويند تا توىمـغـزشـان بـكـنـنـد، بـا يك دفعه گفتن درست نمى شود. يكى از نكات بزرگى كه قرآنكريم ، مكررات را مى بينيد دارد، اينها مكررات نيست ، سبك انسان سازى اينجورى است ، هرصـفـحـه را باز مى كنى دعوت به تقوا، دعوت به خوبى ، دعوت به چى ، صفحه را همبـاز مـى كـنـى ، قصه موسى را چندين مرتبه ذكر مى كند، قصه ابراهيم را چندين مرتبهذكـر مـى كـنـد، قـصـه نـمـى خـواهـد بـگويد كه ، يك دفعه وقتى گفت ، خوب ، بس است .ايـنـهـايـى كـه قـرآن را نـمـى شـنـاسند، اين خارجى ها كه نمى فهمند قرآن چى است ، مىگـويـنـد خـوب بـود بـاب بـاب باشد، هر بابى يك كلمه اى باشد ديگر. قرآن آمده آدمدرست كند، آدم درست كردن به يك دفعه گفتن نمى شود. معلم اخلاق با يك دفعه بگويد وتـمـام كـنـد بـرود نـمـى شـود، بـايـد در يـك مـجـلس هم ده مرتبه يك مطلب را هى بگويد،بـگـويـد، بگويد تا در دل ها بنشيند. ما بايد دائما به هم سفارش كنيم . حوزه هاى علميهبـه دولت و بـه ملت و به اينها بايد سفارش كنند، دعوت به تقوا كنند، دعوت كنند بهوحدت ، دعوت كنند به تقوا، مردم ، هركس با هم
مـى نـشـيـنـد اين دعوت را بكنند، اهل منبر كه مى كنند و بايد زيادتر بكنند، مجلس بايد دربـيـن صـحـبـت هـايـشـان مـردم را بـسـازنـد. جـنـگ مـجـلس ،مـثـل جـنـگ دو فـقـيـه مى ماند، نه اين است كه اينها اختلاف دارند. خوب ، فقها با هم اختلافدارند، از صدر اسلام تا حالا اگر اين نظرها تصادم با هم نمى كرد فقه ما به اين قوتنـبـود، نـظرها بايد تصادم كنند، دعوا شود بايد سر آن . بعضى حوزه هايى كه ما ادراككـرديـم دعـوا بود، استاد يك چيزى را مى گفت ، شاگرد مى ايستاد در مقابلش مى گفت ، اومـى گـفت ، اين گفت ، او مى گفت تا يك مطلب را ديگران استفاده مى كردند از آن ، در مجلسهم بايد اينجور باشد. مخاصمه در كار نيست مباحثه علمى است ، مباحثه اخلاقى است ، بايداخلاق به مردم ياد بدهد، دعوا نبايد باشد در آن .
بايد همه به هم خدمت كنند و حسن نيت داشته باشند
و هـمـيـن طـور مـادامـى كـه مـا مـنـسجم هستيم با هم ، دست هايمان تو هم است و دعاى وحدت مىخوانيم ، هستيم . آن روزى ما از بين خواهيم رفت كه اين دست ها از بين هم بيرون برود، اينبـه او بـد بـگـويـد، او بـه او بـد بـگـويـد، او اشـكـال بـه او كـنـد، اواشـكـال بـه او بـكـنـد. و مـا بـحمدالله الان يك ملتى داريم كه دست شان در دست هم است وكـسـى نـمى تواند به اين ملت آسيب بزند. اين پشتيبانى از هم و اين كمك كردن ، حوزه هابه دولت ، به قوه قضائيه ، به مجلس كمك كنند، مجلس به آنها كمك كند، دولت به همهكمك كنند، مردم به هم كمك كنند. اين بارى كه الان به دوش دولت هست نمى تواند تنهايىايـن بـار را بـردارد. ايـن يـك مـساءله واضحى است ، اگر پشتيبانى اين ملت نباشد، اگرپشتيبانى همه قشرها نباشد همه به هم مى خورد و هيچ كارى نمى شود كرد. اينكه تا الانشـمـا پـيـروز شديد براى اين است كه پشتيبان شما خود ملت هست و خداى تبارك و تعالىايـن مـلت را بـعث كرده است به اينكه پشتيبان شما باشد. وقتى شما خوب كار كنيد براىملت ، آنها هم پشتيبانند. وقتى دولت خوب كار كند براى ملت ، پشتيبانند.
وقـتـى مـجلس خوب كار كند براى مردم ، پشتيبان هستند. مردم بايد پشتيبان ملت و پشتيباندولت باشند، پشتيبان مجلس باشند، پشتيبان قوه قضائى باشند و همه به هم خدمت كنند،همه حسن نيت داشته باشند براى خدمت كردن به هم و بدانند اين خدمت عبادتى است كه كمترعـبـادت بـه اين بزرگى هست . امروز براى حفظ اسلام بايد ما از همه چيزهايى كه در ذهنهايمان هست و كدورت هايى كه فرض كنيد يك وقتى داريم ، دست برداريم ، براى خدا باهـم بـاشـيـم . اگـر ايـنطور شد شما حفظ خواهيد شد و اسلام را خواهيد صادر كرد به همهدنـيـا. و مـن بـه شـمـا عرض كنم كه اگر خداى نخواسته ، خداى نخواسته اسلام در ايرانسـيـلى بخورد، بدانيد كه در همه دنيا سيلى خواهد خورد و بدانيد كه به اين زودى ديگرنمى تواند سرش را بلند كند. اين الان يك تكليف بسيار بزرگى است كه از همه تكاليفبـالاتـر اسـت ، حـفـظ اسـلام در ايران . و حفظ اسلام در ايران به وحدت شماهاست ، وحدتروحـانى و مردم ، مردم و روحانى ، ارتشى و ژاندارمرى و قواى مسلح با دولت ، همه اينهابا هم . همه وقتى دست به هم داديم و
هـمـه شـديـم (يد واحده على من سواها) همانطورى كه فرمودند كه اينها دست واحد هستندبـر سـوايـشـان ، اگـر دسـت واحـد شـديم براى (من سواها) هيچ كس نمى تواند به ماضـررى بـزنـد. آن روز بـه ما ضرر مى خورد كه خللى در وحدت ما پيدا بشود. هيچ كس ‍نـمـى تـوانـد در اين كشور كودتا كند، با وضع فعلى هيچ كس نمى تواند. آن روزى كهاختلاف پيدا شد بين تان ، آن روز بدانيد كه آن شياطينى كه نشستند آنجا و نگاه مى كنند،آن شـياطين يك كودتاچى درست مى كنند، مى تراشند، اختلاف اين كار را درست مى كند. و ماامـيـدواريم كه اين وحدت محفوظ باشد و اين سال جديدى كه آمده است ، وحدت ما زيادتر ازآنـوقـتى كه بوده است باشد و به بركت اين وحدت ، ما هم معنوياتمان را درست كنيم و هممـاديـاتـمـان را و هـم فكرى براى مستمندان ، فكرى براى اين بيخانمان ها، فكرى براىاينها بكنيم .
ما بايد به حال اين مردم فقير برسيم
و مـن امـيـدوارم كـه كـسـانى كه تمكن دارند، كسانى كه خانه هاى زيادى دارند، كسانى كهچـيـزهاى زياد دارند گمان نكنند سعادتشان به اين زيادى هاست . يك نفر آدمى كه كم داردولى به اندازه معاش دارد، اين آدم لذت زندگى را، همين زندگى مادى را، لذتش را بيشتراز آن مى برد كه صد تا كاخ دارد و هر روز و هر شب در زحمت حفظ اينهاست . لذت زندگىرا او نـمـى تـوانـد بفهمد چى است . هزاران غذا در اينجا هست (شما گاهى وقت ها شايد ديدهبـاشـيـد در ايـن چـيـزهـايـى كـه نـمـايـش دادنـد، مـثـلا در فـيـلم هـا هـسـت ) ايـنـقـدر غـذا هـستمـيـل نـمـى كـنـد كـه دسـت دراز كـنـد، نـه ايـنـكـه نـمـى خـواهـد، اصـلامـيـل نـدارد، نـه ايـنـكـه مـى خـواهد حالا خودنمايى كند كه من كم مى خورم ، نمى تواند. يكدرويـش وقـتى كه يك نان پيدا مى كند و مى خورد لذتش از آن آدمى كه صد تا كاخ دارد ونـمـى تـوانـد اسـتـفـاده كـند بيشتر است . لذت به دارايى نيست ، لذت يك مطلبى است كهانـسـان در خـودش بـايد پيدا بشود و آن نمى شود الا اينكه توجه به خدا داشته باشد ومـطـمـئن بـه خـدا بـاشـد. آن كـسـى كـه تـزلزل دارد در زنـدگـى ، شـمـاخـيـال مـى كـنـيـد كـه حـالا رئيـس جـمـهـور آمـريـكا با رئيس شوروى خيلى در رفاه هستند؟ وتـزلزلى كـه در دل آنـهـا هـسـت در هـيچ كى نيست ، در هيچ فردى نيست ، هر يكى مى خواهندديـگـرى را بـخـورند. نمى دانم شنيديد اين را، من شنيدم كه گرگ ها وقتى كه مى خواهندبـخـوابـنـد (جـمـعيت هستند و مى خواهند بخوابند) رو به هم مى خوابند، يعنى يك دايره مىشـود، هـيـچ كـدام پـشـت بـه هم نمى كنند براى اينكه اگر پشت بكنند مى ترسند آن يكىبـخـوردش . ايـن ابـرقدرت ها اينطورى هستند. الان آنقدرى كه آمريكا در فكر اين است كهشـوروى را بـه هـم بزند وضعش را، آن هم در فكر اين است كه اين را به هم بزند و همهسر اين سلاح هاى هسته اى دعوا دارند. اينها تزلزل خاطرشان اينقدر زياد است ، اينقدر ازهم مى ترسند، اين از او مى ترسد، او از او مى ترسد. بايد ما فكر باشيم كه خودمان رادر بـيـن ايـن تـلاطـمـى كه در دنيا هست حفظ كنيم و حفظ به اين است كه به اسلام گرايشپـيـدا كـنـيـم و بـه احـكـام اسـلام گـرايـش پـيـدا كـنـيـم و بـهحـال ايـن مـردم فـقـيـر بـرسـيم و به حال اين اشخاصى كه زحمت دارند براى اين ملت مىكـشـنـد، بـه حـال ايـنها دولت برسد، مردم برسند. و من به اينهايى كه داراى املاك زيادهستند و داراى ثروت زياد هستند، به اينها عرض مى كنم
كه يك قدرى به حال اين فقرا برسيد، اينها را از خانه هايى كه فرض كنيد حالا نشستندشـمـا دو هـزار تومان مى گيريد مى گوييد من سه هزار تومان مى خواهم ، خوب يك قدرىكـم چـيـز بـكـنـيـد ايـنـهـا هـم زنـدگـى داشـتـه بـاشـنـد. هـىدنـبـال ايـن نـبـاشـيـد كـه يك زورى تو كار بيايد. ما اميدواريم كه احتياج به اين حرف هانـداشـتـه بـاشـد و خود مردم داوطلب اين كار را حل كنند و اين مستمندها را به يك زندگى ،آنـهـا بـيـچـاره ها قانع هستند به يك زندگى متوسط، به يك زندگى كه بتوانند اعاشهخـودشـان را بـكـنند، بتوانند يك سايه سرى داشته باشند. خداوند همه شما را انشاءاللهمـوفـق كند و اين سال را به مسلمين و به همه شماها و به همه ملت هاى دربند و ملت عزيزخودمان اين سال را مبارك فرمايد.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 12/1/62
پيام امام خمينى به مناسبت آغاز پنجمين سال رسميت جمهورى اسلامى
بسم الله الرحمن الرحيم
(ولتـكـن منكم امه يدعون الى الخير و ياءمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و اولئك همالمفلحون )
آغـاز پـنـجـمـين سال رسميت جمهورى اسلامى را به ملت شريف ايران و ملت هاى مظلوم تحتفـشـار سـتـمـگـران بومى و اجنبى تبريك مى گويم و نجات ملت هاى در بند را از خداوندقـادر مـتـعـال خـواسـتـارم . تـبريك براى آنكه سال هائى كه پشت سر گذاشتيم خصوصاسـال قـبـل شـاهـد پيروزى ها عظيم سياسى ، نظامى ، اجتماعى ، فرهنگى و اقتصادى بودهايـم و بـحـمـدالله تـعالى ملت و مجلس و دولت و قوه قضائيه و قشرهاى متعهد روحانى ودانـشـگـاهـى بـا سـرافـرازى و رو سـفـيـدى در نـزد خـداونـدمتعال و جهانيان با قامتى افراشته از بوته امتحان پيروزمندانه خارج و اميد جهانيان تحتسـتـم را بـه اسلام و قدرت معنوى و ظاهرى آن در هر قدم بيش از پيش جلب نموده اند و باهـمـه نشيب و فرازها و رجز خوانى هاى جهانخواران و ريزه خواران پيوسته به آنان ، برجـهـانيان ثابت نمودند كه (ما النصر الا من عندالله ) و (ان تنصروا الله ينصركم ويثبت اقدامكم )
خداوند تعالى عنايات خاصه غيبه خود را بر اين ملت ستمديده ارزانى فرمود كه در آغازپـنـجـمـين سال ، كشورى در تمام ابعاد آزاد و مستقل به طور معجزه آسا و پيروزمندانه بهحيات انسانى اسلامى خود اميد زايدالوصف بسته است ، و از هيچ قدرتى هراس به خود راهنمى دهد و دشمن هاى نظامى و سياسى خود را به زانو درآورده است و به طور حيرت انگيزبـا هـمـه فـشـارهـاى گـونـاگـون ابـرقـدرت هـا و وابـسـتـگـان آنـان و كمك هاى نظامى وتسليحاتى و تبليغاتى و مالى فراوان به دشمن اسلام و ايران ، تاكنون نظام جمهورىاسـلامـى بـه عـنـايـت پـروردگـار از هـيـچ دولت و مـلتـى تـقـاضاى كمك نكرده است و باپـشـتيبانى ملت و همت جوانان عزيز تمام چرخ ‌هاى اقتصادى و نظامى به طور شايسته درمسير اسلام در حركت است و اگر انشاءالله تعالى ملت و دست اندركاران نظام اسلامى بههـمـيـن مـنـوال ، يـعـنـى مـتـعـهـد بـه اسـلام و احـكـام مـقـدس آن بـاشـنـد، هـرسـال از سـال ديـگر در تمام ابعاد و مراحل قويتر و سرافرازتر خواهند بود. و اينك لازماست چند تذكر، گرچه تكرارى است و ملت و دولت بحمدالله تعالى متوجه هستند، بدهم :
1!!! همه مى دانيد و بايد بدانيم مادامى كه ملت پشتيبان مجلس و دولت و قواى مسلح هستندو دولت و مـجـلس و قـواى مـسـلح در خـدمـت مـلت بـويـژه قـشرهاى محروم مى باشند، و جلبرضاى خداوند را
در ايـن خدمت متقابل ، مى نمايند. هيچ قدرتى توانائى آسيب رساندن به اين نظام مقدس رانـدارد و اگـر خـداى نـخـواسـتـه يـكـى از ايـن دو يـا هـر دو از خـدمـتمتقابل دست بردارند شكست جمهورى اسلامى و اسلام بزرگ ، اگر چه در دراز مدت ، حتمىاسـت . بـنـابـرايـن تـرك ايـن خدمت متقابل كه به شكست اسلام و جمهورى اسلامى منتهى مىشـود از بـزرگـتـريـن گـناهان كبيره است كه بايد از آن اجتناب شود، چنانچه اين خدمت ازواجـبات بزرگ است كه بايد به آن قيام نمايند. برادران عزيز و خواهران محترم ! در اينهـنـگـام كـه ابـرقـدرت هـا و قـدرت ها از هر طرف براى نابودى جمهورى اسلامى و اسلامعـزيـز بـر مـا يـورش كـرده انـد، بـا غـفـلت از وظـيـفـه وسـهـل انـگـارى ، ديـن و دنـياى اين ملت مظلوم در خطر است . براى حفظ نواميس و شرف خودصـبـر را پيشه كنيد و به خاطر بعض كمبودها و گرانى اجناس سستى به خود راه ندهيد.گـرانـفـروشـان و مـحـتـكـران بـى انـصـاف گـمـان نـكـنـنـد كـه ايـن ظـلم درحال حاضر چون ساير احوال است ، امروز اين نحو جنايات كه ممكن است به شكست جمهورىاسـلامـى مـنتهى شود، كوشش در تضعيف اسلام است . اينجانب خوف آن دارم كه خداوند قهاربـر شـما غضب فرمايد و خداى نخواسته تر و خشك با هم بسوزند و راه گريزى در كارنـبـاشـد، (اعـوذ بـالله مـن غـضـب الحـليـم ) بـهـتـر اسـت بـازاريان محترم كه استوانهفـعـال جـمـهورى اسلامى مى باشند توطئه اين بى انصاف ها را كه لكه ننگى بر دامانآنان هستند، با تدبيرات عاقلانه خنثى نمايند.
2 !!! ايـنـجـانـب در آغاز سال جديد و سالروز رسميت جمهورى اسلامى انتظار دارم كه تمامنـهادهاى اين جمهورى از مجلس و ارگان هاى دولتى و جهاد سازندگى و شوراى نگهبان وشـورايعالى قضائى و قضات محترم سراسر كشور و دادستانى هاى سطح كشور و قواىمـسـلح از ارتـش و سـپـاه و بـسـيـج و ژانـدارمـرى و كميته و شهربانى و نيروهاى مردمى وعـشـايـرى (ايـدهم الله تعالى ) همه و همه كوشش كنند در پياده كردن احكام اسلام ، درافـزايـش تعهد به ابعاد مختلف اين مكتب انسان ساز، در مجاهده در راه حق و ساختن خويش دراصـلاح درون و بـرون كه خود با اصلاح آنان كشور رو به صلاح مى رود. در رژيم هاىگـذشـتـه آنـچـه مـوجب فساد ملت بويژه قشر جوان شد فساد دستگاه حاكمه بود كه چونسـرطـان بـه جـان مـلت افـتـاده بـود و جوانان را به فساد سوق مى داد، و از همه كوشش ‍لازمـتـر، كـوشـش دو قـشر روحانى و دانشگاهى در راه تهذيب و تربيت خود و جوانان عزيزهـمـدوش بـا تعليم تا حد تخصص است ، چرا كه با فساد آنان عالم فاسد مى شود و باصـلاح آنـان صـالح . عـلمـاى اعـلام و مدرسين عظام حوزه هاى علميه بلاد و اساتيد محترم ومتعهد دانشگاه ها در نزديك كردن هر چه بيشتر حوزه ها و دانشگاه ها كوشش نمايند. اساتيدمـحـتـرم و مـتـفـكران متعهد دانشگاه ها و ساير مراكز تحصيلى كه فساد رژيم سابق را لمسكـردنـد و بـدبـخـتـى هائى كه از آن دستگاه فاسد نصيب ملت و كشورشان شد دريافتند،بـراى رضـاى خـداوند تعالى و براى حفظ استقلال و آزادى كشورشان در تربيت انسانىنـونـهـالان همراه با تعليم آنان كوشش كنند، كه علم و تخصص ‍ بدون تهذيب و تربيت ،بلائى است كه امروز بشر مبتلاى به آن است و مى رود تا عالم را به آتش كشد و مسابقهو رقـابـت دو ابـرقـدرت در مـجـهـز شدن به سلاح هاى مدرن اتمى و هسته اى كه از مبادىشيطانى و نفسانى سرچشمه
مـى گيرد، چه مصيبت هائى براى بشريت دارد مگر آنكه دستى از غيب بيرون آيد و بشريترا نجات دهد.
3 !!! لازم است در اين زمان كه كشور اسلامى ما مبتلا به جنگ تحميلى است به قواى مسلح ورزمـنـدگـان عـزيـز، ايـن مـدافعان اسلام بزرگ و كشور عزيز و به ساير متصديان امورنـظـامـى و انـتـظامى و امنيتى تذكر دهم كه همانطور كه تاكنون مشاهده و لمس كرده ايد باوحـدت و انـسـجـام شـمـاسـت كـه پـيـروزى در مـرزهـا و درداخـل كشور نصيب شما و ملت بزرگ ايران شده است ، كوچكترين غفلت از اين امر و بالاتراز آن خـداى نـخـواسـتـه غـفـلت از يـاد خـداونـد تـعـالى مـوجـب سـسـتـى وتـزلزل خـواهـد شـد و زحمات چندين ساله تان و خون شهيدان عزيزمان به باد فنا خواهدرفـت . تـوجه به معنويت و تكليف الهى و ياد خداوند باعث مى شود كه اين وحدت محفوظ واين برادرى برقرار ماند. خوف آن است كه اسلحه در دست شما جوانان عزيز موجب غرور وسـركـشـى شـود و آن تـحـول روحـانـى عـظيم كه در شما پيدا شده است از دستتان برود وشـيـطـان نفس اماره شما را به دام كشد و با سوءرفتار با برادران خود صدق و صفا رختبربندد و به جاى آن كدورت و جفا جايگزين شود و آن روز فاجعه اى است براى اسلام ومـصـيـبـت دردنـاكى است براى شما و يارانتان ، پس اين اخوت و صفا را هر چه بيشتر حفظنماييد تا همانطور كه تاكنون از پشتيبانى بى دريغ ملت برخوردار بوديد از اين پس ‍هم برخوردار باشيد، خداوند پشت و پناهتان باد.
4 !!! قـوه قـضـائيـه و هـيـاءت پـيـگـيرى و ديگر هياءت هاى مربوط و منشعب از آنها در اينسال جديد بر كوشش خود در اسلامى نمودن همه نهادها بيفزايند و با قدرت تمام به كجرفـتـاران و مـنـحـرفـان مـهـلت نـدهـند كه با اعمال غيرانسانى اسلامى خود عمدا يا از روىنـادانـى و بى بند و بارى چهره مقدس جمهورى اسلامى را برخلاف آنچه هست نمايش دهند.بايد عدالت اسلامى در حق آنان بدون غمض ‍ عين اجرا شود و لازم به تذكر است كه در حقمـجـرمان و منحرفان از خدا بى خبر هم نبايد از معيارهاى اسلامى و حدود و تعزيرات مقررهتـجـاوز گـردد كـه آن خـود نـيـز از نظر عدالت اسلامى جرمى است كه موجب كيفر است . ازخـداونـد مـتـعـال تـوفـيـق و تـاءيـيـد آنـان را مـى خـواهـم كـه طـورى بـا قـاطـعـيـت و سرعتعمل نمايند كه جمهورى اسلامى بتواند ادعا كند كه در كشور ما عدالت اسلامى را به طوركـامـل اجـرا نـمـوده اسـت . و از امـور لازم رسـيـدگـى بـهحـال زنـدانـيان و پرونده هاى آنان است كه براى تسريع در اين امر لازم است هياءت هائىبـراى رسـيـدگـى بـه وضـع آنـان تـعـيـيـن گـردد تـا هـر چـه زودتـر گـزارشكامل زندان ها و زندانيان را براى مسؤ ولين امور قضائى تهيه نمايند.
5 !!! امـيـد اسـت دخـتـران و پـسـرانـى كـه گـول مـنـحرفان بى دين و بى وطن را خورده وزندگانى خود را تباه نموده و مى نمايند از اعمال خلاف انسانى و ملى و اسلامى گروهك هاعـبـرت گـرفـته و به خود آيند، و توجه كنند كه سران پرمدعاى اين گروهك ها در خارجايـران خـصـوصـا فـرانـسـه مـجـهـز كـنـنـده صـدام عـفـلقـى بـه سـلاح هـاى مـخرب كه درقـتل و جرح و تخريب ايران و طبقه مظلوم بلاد عرب نشين و غير آن به كار برده مى شود،زنـدگانى مرفهى تشكيل داده و عقد اخوت با حزب كافر بعثى مى بندند و از قدرت هاىضـد اسـلام و ايـران طـرفـدارى مـى نـمـايـنـد. كـمـى فـكـر كـنـيـد كـه آيـا از كـسانى كهمنازل خلق بينوا
و مـظلوم را بر سر زن و بچه بى پناهشان خراب مى كنند مى شود طرفدارى كرد؟ آيا ازكـسـانى كه دست صدامى را كه ايران را به آتش ‍ و خون كشيده است مى فشرند، مى شودپـشتيبانى كرد؟ انسان در حيرت است از انحطاط انسانى و اسلامى و ملى كسانى كه براىرسيدن به مقامى موهوم ، آنهمه ادعاهاى خود را در طرفدارى از خلق و دارا بودن مغز متفكر ودر روشـن بـيـنـى و روشـنـفـكـرى و اسـتـقـلال خـواهـى و آزادى طـلبـى وامثال آن ، يكباره زير پا نهاده و به توهم آنكه حزب بعث ، ايران را مغلوب و تحت سلطهخود در مى آورد و جان و ناموس ايرانيان را از بين مى برد، به طمع موهوم (در پناه دشمنايـران بـه نـوائى رسـيـدن )، بـه آن پـيـوسته و پناهنده شود. و حيرت انگيزتر آنكهبـعـضـى جوانان كه خيانت هاى سران گروهك ها را ديده اند و نيز به عيان ديده اند كه درايران براى آنها جائى و آبروئى نيست ، تنها و تنها به لجاجت كودكانه خود ادامه داده وزنـدگـى و جـوانـى خـود را فـداى طـمـع هـاى پـوچ آنـان مـى كـنـنـد،غافل از آنكه آنان در فرانسه و كشورهاى ديگر به عيش و عشرت و عقد و ازدواج مشغولند،و ايـن بـازيـخورده ها خود را براى آنها به دام بلا مى اندازند. اميد است انشاءالله خدوانداينان را بيدار و هوشيار كند و از اين دام بلا برهاند و اينجانب به آن خودفروختگانى كهخـارج نشسته و به دروغپردازى و خواب خرگوشى عمر خود را تباه مى كنند، براى چندمينبار نصيحت مى كنم كه اگر چشم و گوش شما را هواهاى نفسانيه نبسته است بايد بدانيدكه با اين شايعه سازى ها و دروغپردازى ها كارى از پيش نمى بريد و بهتر است بيش ازاين به كار بيهوده اى كه موجب بيشتر بردن عرض خود است ، عمر خود را صرف نكنيد.
6 !!! كلام آخر با دولت هاى منطقه است كه همچون صدام بدبخت آلت دست آمريكا شده اندو براى رضاى آمريكا و اسرائيل و براى حفظ منافع آنها بويژه آمريكا مى خواهند خود رابـه خـذلان اخـروى و هـلاكـت و نـنـگ دنـيـوى دچار كنند، نصيحت مى كنم كه شما در اين چهارسـال كـه از عـمـر جـمـهـورى اسلامى مى گذرد مشاهده كرديد كه قدرت هاى بزرگ و اكثردولت هـاى مـنـطـقه در محو آثار نبوت و قرآن كريم كوشش كردند و با تمام قواى مادى ومـعـنـوى از دشـمـن اسـلام حـمـايـت كـردنـد و كرديد، ولى جمهورى اسلامى به عنايت خداوندمـتـعـال و پـشـتـيـبـانـى مـلت عـظـيـم القـدر ايـران بـا قـدرت و بـدوناتـكـال بـه غـير خداوند متعال به پيش مى رود و همه كوشش هاى شما و ذخيره هاى ملت هاىمـظـلومـتـان بـه بـاد فـنا رفت . از اين كار بيهوده و زيانبار دست برداشته و با جمهورىاسلامى كه تنها قدرت بزرگ و برومند منطقه است دوستى كنيد و مطمئن باشيد كه آمريكادر شـدت هـا و گـرفـتـارى هـا بـه شـمـا كـمـك مـؤ ثـر نـخـواهـد كـرد و شما را چنانچه ازتـحـليـل دولت آمـريـكـا مـعـلوم اسـت ، بـراى مـنـافـع خـود مـى خـواهـد و ازاسـرائيـل ايـن دشمن اسلام و عرب جانبدارى نكنيد كه اين افعى افسرده اگر دستش برسدبـه صغير و كبير شما رحم نمى كند. مكررا دولتمردان ايران در هر فرصتى اعلام نمودهاند كه جمهورى اسلامى مايل است با همه همجواران و ديگران با صلح و صفا زندگى كندو از دولت هـاى اسـلامـى اگـر مـورد تـهـاجـم واقـع شـونـد پـشـتـيـبـانـى مـى كند، لكن درمـقـابـل كـج رفـتـارى ها و ستمگرى ها و اسلام شكنى ها با قامت بلند ايستاده است و از هيچقـدرتـى بـاك نـدارد و چـون بـراى نـصـرت خـداونـد بـپـاخـواسـتـه بـه وعـده اودل بسته است و اميد نصرت او را دارد و او فرموده است : (ان تنصروالله ينصركم و يثبتاقدامكم ) از
خداوند تبارك و تعالى عاجزانه مساءلت مى نمايم كه يارى خود را از جمهورى اسلامى ومـلت مـظـلوم ايـران دريغ نفرمايد و دست ستمكاران را از بلاد مسلمانان قطع فرمايد و بهمـلت و دولت ايران توفيق نصرت دين او را مرحمت فرمايد و توفيق خدمت به مستضعفان ومـحـرومـان را به همه ما عنايت فرمايد و دولت هاى اسلامى را از غفلت ها نجات دهد و وحدتكلمه بين مسلمين ايجاد فرمايد. والسلام على انبياءالله سيما خاتمهم صلى الله عليه و آلهو سـلم و عـلى اوليـاءالله عـليـهـم الصـلوه و السـلام سـيـمـا خاتمهم ارواحنالتراب مقدمهالفـداء و سـلام و درود بـر مـلت بـزرگ ايـران و رحـمت خداوند بر شهيدان راه حق بويژهشـهـيـدان جـمـهـورى اسـلامـى و درود بـر بـازماندگان آنان و سلام بر آسيب ديدگان جنگتـحـمـيـلى ، ايـن عـزيزان بزرگوار و شهداى زنده انقلاب و سلام بر اسراى عزيز ما درچنگال دشمنان اسلام و مفقودين دلاورمان و درود بر پدران و مادران و همسران همه آنان باد ودرود بر قواى مسلح و رزمندگان سلحشور ايدهم تعالى .
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 21/1/62
بـيـانـات امـام خـمـيـنى در ديدار با وزير كشور و گروهى از مسؤ ولين و اعضاى كميتههاىمركزى انقلاب اسلامى سراسر كشور
زحمات شما برادران و كميته موجب قدردانى است
بسم الله الرحمن الرحيم
من از برادران تشكر مى كنم كه در اينجا تشريف آورديد تا از نزديك خدمت شماها برسم .زحـمـات شـمـا بـرادران و كـمـيـتـه مـوجـب قـدردانـى اسـت كـه در آنـوقـتـى كـهاول انـقـلاب بـود و پـيـروزى انـقـلاب بـود و طبع هر انقلاب يك شلوغى هايى و بى امنىهايى هست ، شما بحمدالله توانستيد شهرها را امن كنيد و تسلط پيدا كنيد بر شهرها از جهتامـنـيت و از آنوقت تاكنون هم با برادران سپاهى خودتان ، ارتشى خودتان ، همه خدمتگزاربـه اسـلام و بـه كـشـور عـزيـز خـودتان بوديد. و اين امرى است كه پيش خداى تبارك وتعالى ثبت است و اميدوارم كه تا آخر هم اين امر ادامه پيدا بكند و در درگاه خداى تبارك وتـعـالى نـام شـما ثبت بشود با نام كسانى كه در صدر اسلام براى پيروزى اسلام خدمتكردند.
رفتن در خاك عراق ، دفاع از اسلام و كشور اسلامى است
آنـچـه كـه مـعـلوم اسـت و شـمـا هـمـه مـى دانـيـد مـا امـروز درحـال دفـاع هـسـتـيم گو كه تبليغات خارجى بر ضد ما هرچه باشد لكن شما مى دانيد كهالان بعضى از شهرهاى ما و بعضى از زمين هاى ما در دست دشمن است و شهرهاى مرزى ما هرروز در زير توپ هاى دوربرد و موشك هاى دشمن است و ما و بر همه ما واجب است كه دفاعكـنـيـم از كـشـور خـودمـان ، و دفاع اين است كه ما دشمن را تا آنجا برسانيم و برانيم كهنـتـوانـد با موشك هاى خودش شهرهاى ما را بكوبد. رفتن در خاك عراق نه هجمه به عراقاسـت ، دفـاع از اسـلام و كـشـور اسـلامـى اسـت . نـظـيـر ايـنـكـه اگـر يـك كـسـى در خـارجمنزل شما بايستد از داخل خانه خودش سنگ پرانى كند و موجب خسارت جانى و مالى بشود،اگـر شـما وارد بشويد در منزل او، شما هجمه نكرديد به او، شما مى خواهيد دفاع كنيد ازخودتان . ما هيچ وقت بناى هجوم به يك كشورى نداريم . ما بناى دفاع داريم از يك متعدىو از يـك هـجـمـه گـر و از يـك خـدانـشـنـاس كـه در خـارج ، وقـتـى نـتـوانـد درداخـل وارد بـشـود و كـارى بـكند، با توپ هاى دور بردشان و موشك ها از خارج ، از جاهاىدور مـى انـدازد و كـشـور مـا را ويـران مـى كـنـد و عـزيـزان مـا را مـى كـشـد. مـا درحـال دفاع هستيم گو كه اين تبليغات خارجى مى گويند كه نه شما وارد شديد در كشورديگرى . از اول
جـنگ تا حالا كه آنها وارد بودند صحبتى نبود، حرفى نبود، اشكالى نبود، نه در سازمانهـا و نـه در رسـانـه هـاى گـروهـى . امـروز كه ما براى دفاع خودمان مى خواهيم اين را تاجـايـى بـبـريم كه نتواند به ما خسارت وارد كند، ما هجوم كرديم به عراق ! طبع آنهايىكـه تبليغ بر ضد اسلام مى كنند همين است . بنابراين ما چون مدافع هستيم بر همه ما يكامـر واجـب اسـت مـنـتـهـا هـر كـسـى دفاع را به يك نحوى بايد بكند. كميته ها بحمدالله درداخـل دفـاع مـى كـنـنـد و در مـرزهـا هـم هـسـتند و در جبهه ها هم هستند، پاسدارها هم همين طور،ارتـشـى هـا هـم همين طور و اين براى اين است كه ما يك ارتش جداى از سپاه و سپاه جداى ازكـمـيته و كميته جداى از بسيج و همه اينها جداى از عشاير نداريم . ما يك برادرهايى هستيمكه اسماءشان مختلف است لكن ارواحشان يكى است . چند تا برادر هر كدام اسم دارند، اسمشان مختلف است اما گروه هاى مختلف نيستند، برادرند. گروه هاى ما اسماءشان مختلف است، بـسـيـج اسـت ، سـپـاه اسـت ، ارتـشـى اسـت ، كـمـيـتـه اسـت وامـثـال ايـنـها لكن روح آنها يكى است ، وحدت عقيدتى ، وحدت ايمانى دارند و اين سبب شدهاسـت كـه شـمـاهـا تـوانـسـتـيـد ايـنـهـمـه قـدرت هـاى بـزرگ را بـشـكـنـيـد و درمـقـابـل تـمـام قـدرت هـا در عـالم بـايستيد و تا اين روح برادرى محفوظ است و كميته نمىگـويـد مـن در مـقـابـل ارتـش ، ارتـش نـمـى گـويـد مـن درمقابل سپاه ، سپاه نمى گويد من در مقابل ديگران ، تا اين روح محفوظ است شما هم محفوظيد.و من اميدوارم كه انشاءالله اين روح وحدت و اين روح انسانيت در جامعه ما محفوظ باشد و اينكـشـور را از آسـيـب هـايـى كـه در آتـيـه بـراى او تهيه دارند مى بينند محفوظ بماند. و ماايـسـتـاده ايـم در مـقـابـل دفـاع از كـشـور خـودمـان و دفـاع از اسـلام عـزيـز درمـقـابل هر مهاجم . مهاجم مى خواهد ابرقدرت باشد، مى خواهد قدرت كم ، فرقى در نظر مانـيـسـت . مـا واجب است برايمان دفاع كنيم از نواميس ‍ اسلام و نواميس خودمان و دفاع كنيم ازكشور اسلامى خودمان و تا مادامى كه در حال دفاع هستيم ، با هر قدرتى كه بخواهد هجمهبـكـنـد بـر ما، مقابله مى كنيم و هيچ هراس نداريم ، غايت امر اين است كه ما در راه خدا شهيدمـى شـويم و اين غايت آمال جوان هاى ماست . و من اميدوارم كه اين قدرت محفوظ بماند و شمابـا هـمـيـن قـوه و قـدرت پيش برويد. و چون در حال دفاع هستيم ، مادامى كه جبهه ها احتياجدارند به اينكه كمك بشود برايشان ، بر همه واجب است كه در جبهه بروند و دفاع كنند.البـتـه كـمـيـتـه هـا چـون كـارهـاى داخـلى دارنـد آنـهـا هـم درحـال دفـاع هـسـتـنـد. دفاع داخلى هم مهم است و همين طور آنهايى كه در كردستان هستند و درآنـجـا زحـمـت مـى كـشـنـد، هـمانطورى كه كسانى كه در جبهه هاى غرب هستند و جنوب هستند،آنـهـايـى كه در كردستان و جاهاى ديگر هم زحمت مى كشند مورد تقدير همه ملت است و ما ازبـاب ايـنكه يك ملت واحد هستيم ، يك جمعيت واحد هستيم ، همه ما براى همه كسانى كه براىايـن كـشـور زحـمت مى كشند و براى اين ملت جانفشانى مى كنند و براى اسلام فداكارى مىكنند، دعا مى كنيم و همه ملت شكرگزارند نسبت به همه شماها.

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation