بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب منتهی الامال قسمت اول, حاج شیخ عباس قمی   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     BAB10001 -
     BAB10002 -
     BAB10003 -
     BAB10004 -
     BAB10005 -
     BAB10006 -
     BAB10007 -
     BAB10008 -
     BAB10009 -
     BAB10010 -
     BAB10011 -
     BAB10012 -
     BAB10013 -
     BAB10014 -
     BAB10015 -
     BAB10016 -
     BAB10017 -
     BAB10018 -
     BAB10019 -
     BAB10020 -
     BAB20001 -
     BAB20002 -
     BAB30001 -
     BAB30002 -
     BAB30003 -
     BAB30004 -
     BAB30005 -
     BAB30006 -
     BAB30007 -
     BAB30008 -
     BAB30009 -
     BAB30010 -
     BAB30011 -
     BAB30012 -
     BAB40001 -
     BAB40002 -
     BAB40003 -
     BAB40004 -
     BAB40005 -
     BAB40006 -
     BAB40007 -
     BAB50001 -
     BAB50002 -
     BAB50003 -
     BAB50004 -
     BAB50005 -
     BAB50006 -
     BAB50007 -
     BAB50008 -
     BAB50009 -
     BAB50010 -
     BAB50011 -
     BAB50012 -
     BAB50013 -
     BAB50014 -
     BAB50015 -
     BAB50016 -
     BAB50017 -
     BAB50018 -
     BAB50019 -
     BAB50020 -
     BAB50021 -
     BAB60001 -
     BAB60002 -
     BAB60003 -
     BAB60004 -
     BAB60005 -
     BAB60006 -
     BAB60007 -
     BAB60008 -
     BAB60009 -
     BAB60010 -
     BAB60011 -
     BAB60012 -
     BAB60013 -
     BAB70001 -
     BAB70002 -
     BAB70003 -
     BAB70004 -
     BAB70005 -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
     FOOTNT03 -
     FOOTNT201 -
     FOOTNT301 -
     FOOTNT302 -
     FOOTNT303 -
     FOOTNT401 -
     FOOTNT501 -
     footnt502 -
     footnt503 -
     FOOTNT601 -
     FOOTNT701 -
 

 

 
 

 

329ـ ابـن بـابـويـه در بـاب حـضـرترسـول صـلى اللّه عـليـه و آله ازابـن عـبـاس روايـتـىنـقـل كـرده كـه ملخص آن چنين است كه چون حضرت رسالت پناه صلى اللّه عليه و آله بهبـسـتـر بـيـمـارى خـوابـيـد اصحاب آن حضرت بر گرد او جمع گرديدند عماربن ياسربـرخاست و سؤ الى از آن حضرت كرد پس حضرت دستورالعملى در باب تجهيز خود بهامـيـرالمـؤ مـنـيـن عـليـه السـّلام فـرمـود پـس بـه بـلال فـرمـود كـه : اىبـلال مردم رابه نزد من بطلب كه در مسجد جمع شوند چون جمع شدند حضرت بيرون آمدعمامه مبارك را بر سر بسته بود و بر كمان خود تكيه كرده بود تا آنكه وارد مسجد شدو بـر مـنـبر بالا رفت و حمد و ثناى الهى را ادا كرد و فرمود: اى گروه اصحاب ! چگونهپـيـغـمـبرى بودم براى شما آيا خود به نفس نفيس جهاد نكردم در ميان شما؟ آيا دندان پيشمرا نشكستيد؟ آيا جبين مرا خاك آلود نكرديد ؟آياخون بر روى من جارى نكرديد تا آنكه ريشمـن رنـگـين شد؟ آيا متحمل تَعَبهاو شدتها نشدم از نادانان قوم خود؟ آيا سنگ از گرسنگىنـبـسـتـم بـراى ايـثـار امـت بـر خـود؟ صـحـابـه گـفـتـنـنـد:بـلى ،يـارسـول الله بـه تـحـقيق كه صبر كننده بودى از براى خدا و نهى كننده بودى از بديها،پس جزا دهد ترا خدا از ما بهترين جزاها. حضرت فرمود: كه شما را خدا نيز جزاى خير دهدپس فرمود: كه حق تعالى حكم كرده و سوگند ياد نموده است كه نگذرد از ظلم ستمكارى ؛پـس سـوگـنـد مـى دهـم شما را به خدا كه هر كه او را مظلمه بوده باشد نزد محمد البتهبرخيزد و قصاص كند كه قصاص نزد من محبوبتر است از قصاص عقبى در حضور ملائكهو انـبـيـاء. پـس ‍ مردى از آخر مردم برخاست كه او را سوادة بن قيس مى گفتند گفت : پدر ومـاردم فـداى تـو يـا رسـول الله ! در هـنـگـامـى كـه از طـايـف مـى آمـدى مـن بـهاستقبال تو آمدم تو بر ناقه غضباى خود سوار بودى و عصاى ممشوق در دست داشتى چونبـلنـد كـردى او را كـه بر راحله خود بزنى بر شكم من آمد ندانستم كه به عمد كردى يابـه خـطـا؟ حـضـرت فـرمـود كـه مـعـاذالله كـه بـه عـمـد كـرده بـاشـم پس فرمود كه اىبـلال ، بـرو بـه خـانـه فـاطـمـه هـمـان عـصـا را بـيـاور! چـونبـلال از مـسـجـد بـيـرون آمـد در بـازارهـاى مـديـنه ندا مى كرد كه اى گروه مردم كيست كهقـصـاص فرمايد نفس خود را پيش از روز قيامت اينك محمد صلى اللّه عليه و آله خود را درمعرض قصاص در آورده است پيش از روز جزا چون به در خانه فاطمه عليهاالسّلام رسيددر راكوبيد و گفت : اى فاطمه ! بر خيز كه پدرت عصاى ممشوق خود را مى طلبد. فاطمهعـليـهـاالسـّلام گـفـت : امـروز روز كـار فـرمـودن عـصـا نـيـسـت بـراى چـه آن را مـى خواهد؟بـلال گـفـت : كـه اى فـاطـمـه ! مـگـر نـمـى دانـى كـه پـدرت بـر مـنـبـر بـر آمـده واهـل ديـن و دنـيـارا وداع مى كند؟ چون فاطمه عليهاالسّلام سخن وداع شنيد فرياد برآورد وگفت : زهى غم و اندوه و حسرت دل فكار من براى اندوه تو اى پدر بزرگوار بعد از توفـقـيـران و بـيـچارگان و درماندگان بگو پناه به كه برند اى حبيب خدا و محبوب قلوبفقرا. پس بلال عصا را گرفت و به خدمت حضرت رسالت صلى اللّه عليه و آله شتافتو چون عصارا به حضرت داد فرمود كه به كجا رفت آن مرد پير؟ او گفت : من حاضرم ،يارسـول الله ! پـدرو مـادرم فداى تو باد! و حضرت فرمود كه بيا و از من قصاص كن تاراضـى شـوى از مـن ! آن مـرد گـفـت : شـكـم خـود را بـگـشـا يـارسـول اللّه ! چون حضرت شكم محترم خود را گشود گفت : پدر و مادرم فداى تو باد! يارسـول اللّه دسـتـور مـى دهـى كـه دهان خود را بر شكم تو گذارم چون رخصت يافت شكممـكـرم آن حـضـرت را بـوسـيـد و گـفـت : پـنـاه مـى بـرم بـه مـوضـع قـصـاص شـكـمرسـول خدا صلى اللّه عليه و آله از آتش جهنم در روز جزا. حضرت فرمود كه اى سواده !آيـا قـصـاص مـى كـنـى يـا عـفـو مـى نـمـايـى ؟ گـفـت : عـفـو مـى نـمـايـم يـارسـول اللّه ! حـضـرت فـرمود: خداوندا تو عفو كن از سوادة بن قيس چنانكه او عفو كرد ازپـيـغـمـبـر تـو، پـس حـضـرت از مـنـبـر بـه زيـر آمـد وداخـل خـانـه ام سـلمه شد ومى گفت : پروردگارا! تو سلامت دار امّت محمد را از آتشX.در زيـر لحاف با تو مى گفت ؟حضرت فرمود كه هزار باب از علم تعليم من نمود كه ازهر باب هزار باب ديگر گشوده مى شود!(شيخ عبّاس قمّى رحمه اللّه )
330ـ (ارشاد شيخ مفيد) 1/179. (اعلام الورى ) طبرسى 1/266، 267.
331ـ به ضمّ جيم و سكون راء، موضعى است در يك فرسخى مدينه .
332ـ (ارشاد شيخ مفيد) 1/180 ـ 184 .
333ـ (ارشاد شيخ مفيد) 1/184 .
334ـ (مـسـنـد احـمـد حـنـبـل ) 1/585 ، حـديث 3326 (مسند عبداللّه بن عباس ).(حديقة الشيعه اردبيلى ) 1/364 .
335ـ (ارشاد شيخ مفيد) 1/186
336ـ سوره آل عمران (3)، آيه 144.
337ـ (ارشـاد شـيخ مفيد) 1/179 ـ 189، (اعلام الورى طبرسى ) 1/263 ـ270 .
338ـ (بـصـائر الدرجـات صـفـّار) ص 503 ، بـاب (الائمـه انـّهُ كلّمهم غيرالحيوانات ) ، حديث پنجم .
339ـ ماءخذ پيشين ، حديث ششم .
340ـ (الدّروس الشـرعـيـّه ) شـهـيـداول ، 2/16.
341ـ (قُرْب الا سناد حِمْيَرى ) ص 9، حديث 29 .
342ـ تـزويـج زيـنـب بـه ابـى العـاص پـيـش از بـعثت و حرام شدن دختر بهكـافـران بـود و از زيـنب امامه دختر ابى العاص به وجود آمد و حضرت اميرالمؤ منين عليهالسـّلام بـعـد از فـاطمه عليهاالسّلام به مقتضاى وصيّت آن مخدره او را تزويج فرمود ونـقـل شـده كـه ابوالعاص در جنگ بدر اسير شد و زينب قلاده اى كه حضرت خديجه به اوداده بـود بـه نـزد حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله فرستاد براى (فداى ) شوهرخـود چـون حـضـرت نـظـرش بر قلاده افتاد خديجه را ياد نمود و رقّت كرد و از صحابهطـلب نـمـود كـه (فـداى ) او را بـبخشند وابوالعاص را بى فدا رها كنند؛ صحابه چنينكـردنـد. حضرت از ابى العاص شرط گرفت كه چون به مكّه برگردد زينب را به خدمتآن حـضـرت فـرستد او به شرط خود وفا نمود زينب را فرستاد بعد از آن خود به مدينهآمـد و مـسـلمـان شـد. و زيـنـب در مـديـنـه سـال هـفـتـم و بـه قـولى درسال هشتم هجرت به رحمت ايزدى واصل شد. (شيخ عباس قمى رحمه اللّه ) .
343ـ (بحار الانوار) 6/266 .
344ـ (إ علام الورى طبرسى ) 1/276 .
345ـ ابونصر فراهى در عدد اولاد امجاد آن حضرت گفته :

فرزند نبى قاسم و ابراهيم است
پس طيّب و طاهر زرَهِ تعظيم است
با فاطمه و رقيه امّكلثوم
زينب شمرار ترا سر تعظيم است
ر.ك : (نصاب الصّبيان
346ـ (مناقب آل ابى طالب ) ابن شهر آشوب 4/89، تحقيق : دكتر بقاعى
347ـ بـه فـتـح غـيـن مـعـجـمـه و دالمهمله .
348ـ به كسر ضاد معجمه .
349ـ به ضمّ ميم و فتح قاف و تشديد واو. (قمى رحمه اللّه )
350ـ (إ علام الورى ) طبرسى 1/281 .
351ـ به ضمّ جيم .
352ـ به ضم قاف و فتح مثلّثه .
353ـ به فتح ميم موحّده .
354ـ (شرح درايه ) شهيد ثانى ص 137 ، چاپ مكتبة المفيد، قم .
355ـ (تـمـام ) مـانـند سَحاب (قمى رحمه اللّه ) (سفينة البحار 1/318 چاپآستان قدس ).
356ـ (الاستيعاب ) ابن عبدالبرّ 1/196 ، تحقيق : على محمد البجاوى .
357ـ (إ علام الورى طبرسى ) 1/283 .
358ـ به فتح حاء و سكون ميم و فتح نون .
359ـ مانند زُبير.
360ـ (مناقب آل ابى طالب ) ابن شهر آشوب 1/62، تحقيق دكتر بقاعى .
361ـ (بحار الانوار) 35/134 .
362ـ (دفـاع از تـشـيـع ) (تـرجـمـهالفصول المختارة شيخ مفيد) ص 522.
363ـ (بحارالانوار) 35/115 .
364ـ (شرح نهج البلاغه ) ابن ابى الحديد 14/84 .
365ـ بيايد اين شعر و معنى آن در ذكر سيّد فخّار در اولاد حضرت امام موسىكاظم عليه السّلام (شيخ عباس قمى رحمه اللّه ).
366ـ (قُرْب الا سناد حميرى ) ص 25 ، حديث 84 .
367ـ (تفسير قمى ) على بن ابراهيم قمى 2/347 .
368ـ سوره احزاب (33) ، آيه 23 .
369ـ (تفسير قمى ) 2/188 .
370ـ (بـصـائر الدرجـات صـفـّار) ص 121 ، حـديـثاول
371ـ (امالى شيخ طوسى ) ص 497 ، حديث 1092 .
372ـ (امالى شيخ طوسى ) ص 362، حديث 754 .
373ـ بـعـضـى گـفـتـه اند مراد آن است كه آلت مردى بريدن تو فايده نمىكـند؛ زيرا كه عبداللّه از تو به هم رسيده است و آن فرزندان از او به هم خواهند رسيد ومحتمل است كه مراد معنى ديگر باشد. (قمى رحمه اللّه ).
374ـ (مَنْ لايحضره الفقيه ) ابن بابويه 1/252 .
375ـ (امالى شيخ صدوق ) ص 191 ، مجلس 27 ، حديث سوم .
376ـ امـام صـادق عـليـه السلام فرمود: به او سلمان فارسى نگوئيد بلكهبگوئيد سلمان محمدى ... ر.ك : (امالى شيخ طوسى ) ص 133، مجلس پنجم ، حديث 214.
377ـ (اختصاص ) ص 12
378ـ (بحارالانوار) 22/348 .
379ـ مـتـوسمين يعنى به فراست احوال مردم را مى دانست (علامه مجلسى رحمهاللّه ).
380ـ (رجال كشّى ) 1/56.
381ـ (رجال كشّى ) 1/56.
382ـ محدَّث يعنى كسى كه فرشتگان با او سخن مى گويند (ويراستار).
383ـ ر.ك : بـه كـتـاب ارزنـده (نـَفـَس الرحـمـان فـىفضائل سلمان ) تاءليف علامه محدّث نورى رحمه اللّه .
384ـ (بحارالانوار) 22/373 .
385ـ (مجالس المؤ منين ) 1/205 .
386ـ (امالى شيخ طوسى ) ص 133، مجلس پنجم ، حديث 214 .
387ـ (نـفـس الرحـمـان فـى فـضـائل سـلمان ) محدّث نورى ، ص 520، چاپآفاق .
388ـ (رجال كَشّى ) ص 14، حديث 33. (بحارالانوار) 22/373 .
389ـ (نفس الرحمان ..). محدّث نورى رحمه اللّه ص 352، باب نهم .
390ـ (بحارالانوار) 22/373 .
391ـ (هـديـة الزّائريـن و بـهـجـة النـاظـريـن ) ص 57 ـ 59، چـاپ تبريز،سـال 1343 ق . (مـفـاتـيـح الجـنـان ) بـاب سـوم ،فصل هشتم .
392ـ به جيمين مضمومتين و دالين مهملتين .
393ـ (الاستيعاب ) ابن عبدالبرّ 1/252، تحقيق : البجاوى .
394ـ (بحارالانوار) 22/405 .
395ـ (عين الحياة ) علامه مجلسى 1/13، چاپ دارالاعتصام .
396ـ (شـرح نـهـج البـلاغـه ) ابـن ابى الحديد 8/259، (سُنن ترمذى )حديث 3827 .
397ـ (عين الحياة ) علامه مجلسى 1/12 .
398ـ (بحارالانوار) 22/342 .
399ـ (بحارالانوار) 22/321 .
400ـ (شرح نهج البلاغه ) ابن ابى الحديد 8/259 .
401ـ (الاستيعاب ) 1/255، تحقيق : على محمد البجاوى .
402ـ ماءخذ پيشين .
403ـ (امالى شيخ صدوق ) ص 426 ، مجلس 55، حديث 562 .
404ـ (بحار الانوار) 22/431، حديث 40.
405ـ (معانى الاخبار) شيخ صدوق ص 205 .
406ـ سوره توبه (9) ، آيه 35 .
407ـ تاريخ پيامبران (حياة القلوب مجلسى ) 4/1698، با مختصر تفاوت .
408ـ (شرح نهج البلاغه ) ابن ابى الحديد 8/252 .
409ـ تاريخ پيامبران (حياة القلوب مجلسى ) 4/1724 .
410ـ ماءخذ پيشين .
411ـ (الاستيعاب ) ابن عبدالبرّ 1/253 ، تحقيق : البجاوى .
412ـ (الخصال شيخ صدوق ) 1/253، حديث 126 .
413ـ (بحارالانوار) 22/324 .
414ـ (رجال كَشّى ) 1/46 .
415ـ (اختصاص ) ص 10
416ـ (اَلْجَمَل ) شيخ مفيد ص 392 ـ 393 .
417ـ (نفس الرحمان ..). محدّث نورى رحمه اللّه ص 378 .
418ـ (نفس الرحمان ..). ص 379 .
419ـ (نفس الرحمان ...) محدّث نورى (استادِ محدّث قمى ) ، ص 378 .
420ـ (اختصاص ) ص 62 .
421ـ (فردوس الاخبار) 3/62 ، (حديقة الشيعه ) 1/316، چاپ انصاريان .
422ـ (كـاشـف الحـق ) اردسـتـانـى ص 266 (نـسـخه خطى كتابخانه مدرسهحجتيّه قم ).
423ـ ر.ك : (تـفـسـيـر كـشـّاف ) زمـخـشـرى ، 2/291،ذيل آيه 74 ، سوره توبه .
424ـ (امالى شيخ صدوق ) ص 401، مجلس 52، حديث 518.
425ـ (رجال ابن داود) ص 71 .
426ـ (تنقيح المقال ) مامقانى 1/259، چاپ سه جلدى .
427ـ (بحار الانوار) 19/121.
428ـ (بحارالانوار) 21/32. با مختصر تفاوت .
429ـ (مجالس المؤ منين ) 1/231 .
430ـ (ترجمه الفتوح ) ابن اعثم ، ص 539.
431ـ (الاستيعاب ) 4/1606، تحقيق : على محمد البجاوى .
432ـ (مجالس المؤ منين ) شهيد قاضى شوشترى 1/231 ـ 232 .
433ـ (بحارالانوار) 22/113 .
434ـ (مجالس المؤ منين ) 1/223 .
435ـ (الاحتجاج ) 1/97، (الخصال ) 2/462، الاثنى عشر، حديث 4 .
436ـ ماءخذ پيشين
437ـ به معجمتين مصغّرا (قمى رحمه اللّه )
438ـ اين مطلب را در كتاب (كامل بهائى ) چاپ انتشارات مرتضوى تهران ،با مقدمه محدّث قمى رحمه اللّه ، نيافتم .
439ـ (الاستيعاب ) 2/448 ، تحقيق : البجاوى .
440ـ (نهج البلاغه ) ترجمه شهيدى ص 192، خطبه 182 .
441ـ سوره احزاب (33) ، آيه 4 ـ 6 .
442ـ (بحارالانوار) 22/172 و 215 .
443ـ سوره احزاب ، آيه 40 .
444ـ سوره آل عمران (3)، آيه 61 .
445ـ (بحارالانوار) 21/50 .
446ـ (بحارالانوار)22/46 .
447ـ (بحارالانوار) 28، 175 و 337.
448ـ (انـسـاب الاشـراف ) 2/272، تـحـقـيـق : دكـتـرسهيل زكّار.
449ـ به ضمّ دال مهمله و تخفيف جيم (قمى رحمه اللّه )
450ـ (بحارالانوار) 20/133 .
451ـ (ارشاد شيخ مفيد) 2/386. نام (ابوذر) در (ارشاد) ذكر نشده است .
452ـ (الاستيعاب ) 3/989 و 990، تحقيق : البجاوى .
453ـ (بحارالانوار) 19/257.
454ـ (شرح نهج البلاغه ) ابن ابى الحديد 3/44 .
455ـ (بحارالانوار) 28/208 .
456ـ (بحارالانوار) 18/210 .
457ـ (بحارالانوار) 31/195 .
458ـ (الدرجات الرفيعة فى طبقات الشيعة ) ص 256 .
459ـ (رجال كشّى ) 1/127 .
460ـ (صحيح بخارى ) 1/93، باب (التعاون فى بناء المسجد) .
461ـ (رجال كشّى ) 1/127 .
462ـ (بحارالانوار) 19/35 .
463ـ (مجالس المؤ منين ) 1/213 .
464ـ (مجالس المؤ منين ) شهيد قاضى نوراللّه شوشترى ، 1/213 ـ 215 .
465ـ (الاستيعاب ) 3/1295 .
466ـ ماءخذ پيشين .
467ـ (امـلى شـيـخ صـدوق ) ص 51 ، مـجـلساول ، حديث چهارم .
468ـ (مجالس المؤ منين ) شهيد قاضى نوراللّه ، 1/266 ـ 268 .
469ـ (حـديـقـة الشيعه ) مقدّس اردبيلى 1/350، (النصّ والاجتهاد) ص 97،(كامل ابن اثير) 2/504، (بحارالانوار) 30/494 .

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation