|
|
|
|
|
|
414 - مقدار قبولى نماز قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: ان من الصلاة لما يقبل نصفها و ثلثها و ربعها و خمسها الى العشر ؛ گاهى نصف نماز، گاهى ثلث آن و گاه ربع و گاهى خمس ، تا ده يك آنقبول مى شود. (بحارالانوار، ج 84، ص 260) 415 - شرط قبولى نماز قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: لو صليتم حتى تكونوا كالاوتار و صمتم حتى تكونوا كالحنايا لميقبل الله منكم الا بورع ؛ اگر آن قدر نماز بخوانيد تا همچون زه كمان شويد، و آن قدر روزه بگيريد تا همچونكمان خم شويد، خدا از شما قبول نمى كند، مگر اين كه انسان با ورع باشيد. (بحارالانوار، ج 84، ص 258) 416 - نماز كامل و نجات از آتش قال الرضا - عليه السلام -: اذا كان يوم القيامة يدعى بالعبد فاول شى ءيسئل عنه الصلاة فاذا جاء بها تامة و الا زخ فى النار ؛ وقتى قيامت شود بنده را مى خوانند اول چيزى كه از او مى پرسند نماز است ، پس اگرنمازش را تام و تمام به جا آورده باشد، نجات مى يابد، و اگر نمازش را با شرايط وآداب صحت يا قبولى آن به جا نياورده باشد، او را به آتش مى افكنند. (وسائل الشيعه ، ج 3، ص 19) 417 - غيبت ، مانع قبولى نماز قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: من اغتاب مسلما او مسلمة لم يقبل الله صلوته و لا صيامه اربعين يوما و ليلة الا ان يغفرله صاحبه ؛ هر كس غيبت مرد يا زن مسلمانى را كند، تا چهل شبانه روز نماز و روزه اش پذيرفته نيست، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد. (بحارالانوار، ج 75، ص 258) 418 - خشم بر والدين ، مانع قبولى نماز قال الصادق - عليه السلام -: من نظر الى ابويه نظر ماقت ، و هما ظالمان لميقبل الله له صلاة ؛ هركه به پدر و مادر نگاه تند و خشم آلود كند، اگرچه به وى ستم كرده باشند، خداوندنمازش را نمى پذيرد. (جامع السعادات ، ج 2، ص 351) 419 - قبولى نماز، عيد است قال على - عليه السلام -: انما هو عيد لمن قبل الله صيامه ، و شكر قيامه ، وكل يوم لا يعصى الله فيه فهو يوم عيد ؛ امروز عيد كسى است كه خداوند روزه اش را قبول كرده ، و نمازش را سپاس گزارده ، وهرروز كه در آن نافرمانى خدا نشود، عيد واقعى آن روز است . (نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، ص 1286) 420 - نتيجه لقمه حرام قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: من اكل لقمة حرام لم يقبل له صلواة اربعين ليلة و لم تستجب له دعوة اربعين صباحا ؛ كسى كه لقمه حرام بخورد، تا چهل شب نماز اوقبول نمى شود و دعاى وى نيز تا چهل روز به اجابت نمى رسد. (دارالسلام نورى ، ج 4، ص 213) 421 - امر به نماز قال الرضا - عليه السلام -: ان الله - عز و جل - امر بثلاثة مقرون بها ثلاثة اخرى : امر بالصلوة و الزكاة فمنصلى و لم يزك لم تقبل منه صلاته و امر بالشكر له و للوالدين فمن لم يشكر والديهلم يشكر الله و امر باتقاء الله و صلة الرحم .فمن لميصل رحمه لم يتق الله - عز و جل -: سه چيز با سه چيز همراه است : 1 - نمازگزارى كه به او زكات تعلق گيرد و نپردازد، نمازش پذيرفته نيست . 2 - و به سپاسگزارى براى خود و پدر و مادر فرمان داد: آن كه سپاس پدر و مادر نكند،هرگاه خدا را سپاس كند پذيرفته نيست . 3 - به پرهيزكارى از خدا و پيوند با خويشاوند فرمان داد.آن كه پيوند با خويشانندارد از خدا بيمناك نيست . (بحارالانوار، ج 96، ص 12.الخصال ، ج 1، ص 55) 422 - ثمره قبول شدن نماز قال الصادق - عليه السلام -: الصلاة وكل بها ملك ليس له عمل غيرها، فاذا فرغ منها قبضها ثم صعد بها فان كانتمما تقبل قبلت و ان كانت مما لايقبل قيل له : ردها على عبدى ،فينزل بها حتى يضرب بها وجهه ثم يقول : اف لك!لايزال لك عمل يعنينى ؛ براى نماز فرشته اى انتخاب شده كه جز آن كارى ندارد، زمانى كه نمازگزار از نمازفارغ شود، آن فرشته آن را مى گيرد و به آسمان مى برد، و هرگاه ازقبول شدنيها باشد پذيرفته مى گردد، اگر نه به فرشته گفته مى شود آن را بهصاحبش بازگردان .پس وى با آن نماز فرود آيد و آن را بر روى صاحبش بكوبد وگويد: اف بر تو باد!كه همواره از تو عملى صادر مى شود كه مرا به زحمت مى اندازد. (وسائل الشيعه ، ج 3، ص 17) 423 - مقدار قبولى نماز عن النبى - صلى الله عليه وآله - قال : ان من الصلوة لما يقبل نصفها و ثلثها و ربعها و خمسها الى العشر ؛ و ان منها لماتلف ، كما يلف الثوب الخلق ، فيضرب بها وجه صاحبها ؛ و ان مالك من صلوتك الا مااقبلت عليه بقلبك ؛ نمازى هست كه نصف آن پذيرفته مى شود و نمازى هست كه يك سوم يا يك چهارم يا يكپنجم ...تا يك دهم آن قبول مى گردد و نمازى است كه چون جامه كهنه درهم پيچيده شدهبر چهره به جاى آورنده اش زده مى شود.همانا از نمازت براى تو (نتيجه اى ) نيست جزآن مقدار كه در آن اقبال و حضور قلب داشته اى . (بحارالانوار، ج 81، ص 260.كتاب الصلوة ، باب 38، حديث 59) 424 - نماز و زكات قال الرضا - عليه السلام -: من صلى و لم يزك لم تقبل صلوته ؛ هر كس نماز بخواند، ولى زكات و ماليات اسلامى نپردازد، نمازشقبول نمى شود. (بحارالانوار، ج 96، ص 12) 425 - ولايت اهل بيت (ع ) شرط قبولى نماز قال رجل لزين العابدين - عليه السلام -: ما سبب قبولها؟قال : ولايتنا و البرائة من اعدائنا ؛ شخصى از امام سجاد (ع ) سؤ ال نمود: ملاك قبولى نماز چيست ؟امام (ع ) فرمود: ولايت ما وبرائت از دشمنان ما. (بحارالانوار، ج 84، ص 245) 426 - حبط عمل عن النبى - صلى الله عليه وآله - قال : يا على !شارب الخمر لايقبل - عز و جل - صلاته اربعين يوما فان مات فى الاربعينمات كافرا ؛ اى على !نماز آدم شرابخوار تا چهل روز پذيرفته نيست و اگر در ظرفچهل روز بميرد، كافر از دنيا رفته است . (بحارالانوار، ج 77، ص 47) فصل هشتم : موانع قبولى و كمال نماز آيات 48 - اهداف شيطان از بازداشتن نماز انما يريد الشيطان ان يوقع بينكم العداوة و البغضاء فى الخمر و الميسر ويصدكم عن ذكر الله و عن الصلوة فهل انتم منتهون ؛ شيطان مى خواهد درميان شما به وسيله شراب و قمار عداوت ايجاد كند و شما را از ذكر خداو از نماز بازدارد، آيا (با اين همه زيان و فساد و با اين نهى اكيد) خوددارى خواهيد كرد؟ (سوره مائده ، آيه 91) 49 - نماز و بازار رجال لاتلهيهم تجارة و لابيع عن ذكر الله و اقام الصلوة و ايتاء الزكوة ؛ مردانى كه نه تجارت و نه معامله ، آنها را از ياد خدا و برپا داشتن نماز و اداى زكاتغافل نمى كند. (سوره نور، آيه 37) 50 - مزاحمت كافران نسبت به نمازگزاران ارايت الذى ينهى ، عبدا اذا صلى ؛ به من خير ده آيا كسى نهى ميكند بنده اى را كهمشغول نماز است ؟ (سوره علق ،9 و 10) احاديث 427 - كينه به والدين مانع نماز قال الصادق - عليه السلام -: من نظر الى ابويه نظر ماقت و هما ظالمان له لميقبل الله له صلوة ؛ هر كس با چشم بغض و كينه به پدر و مادر خود كه به وى ستم كرده اند، نگاه كند،نمازش در پيشگاه الهى نامقبول است . (اصول كافى ، ج 2، ص 349) 428 - گناه مانع نمازشب جاء رجل الى اميرالمؤ منين - عليه السلام -فقال : يااميرالمؤ منين انى قد حرمت الصلاة بالليل ،فقال اميرالمؤ منين - عليه السلام -: انت رجل قد قيدتك ذنوبك ؛ مردى نزد اميرالمؤ منين (ع ) آمد و گفت : اى اميرمؤ منان ! من از نماز شب محروم شدم .على (ع )فرمود: تو مردى هستى كه گناهانت تو را زندانى (اسير) كرده است . (ميزان الحكمه ، ج 5، ص 422) 429 - سه گروه نمازش بالا نمى رود قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: ثلاثة لاتجاوز صلاتهم اذانهم : العبد الابق حتى يرجع و امراة باتت و زوجها عليهاساخط و امام قوم و هم لها كارهون ؛ سه نفر نمازشان از گوشهايشان بالاتر نمى رود: 1 - بنده فرارى تا باز گردد. 2 - زنى كه شب بخوابد و شوهرش بر او خشمگين باشد. 3 - و پيشواى قومى كه آن قوم از او متنفر باشند. (نهج الفصاحه ، ص 248، حديث 1222) 430 - شرب خمر مانع نماز قال الصادق - عليه السلام -: لاتقبل صلوة شارب الخمر اربعين يوما الا ان يتوب ؛ نماز شرابخوار تا چهل روز مقبول نخواهد شد، مگر اين كه توبه كند. (بحارالانوار، ج 84، ص 317.ميزان الحكمه ، ج 5، ص 388) 431 - انجام نماز براى خودنمايى قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: من صلى صلوة يرائى بها فقد اشرك ؛ كسى كه براى خودنمايى نماز بخواند، مشرك است . (تفسير قرطبى ، ج 10، ص 71) 432 - مال حرام مانع قبولى نماز عن النبى - عليه السلام -: ان الله ملكا ينادى على بيت المقدس كل ليلة : مناكل حراما ما لم يقبل الله منه صرفا و لاعدلا و الصرف ، النافلة والعدل ، الفريضة ؛ همانا براى خداوند (از جانب ايشان ) فرشته اى كه هر شب بر بيت المقدس پيام مى دهد،آن كسى كه حرامى (اندك مال حرامى ) بخورد، خداوند از او نه صرفى و نه عدلى راقبول خواهد كرد.صرف نماز نافله است و عدل ، نماز واجب . (بحارالانوار، ج 103، ص 16) 433 - وسوسه در نماز قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: اذا اتى الشيطان احدكم و هو فى صلوتهفقال : انك مرائى فليطل صلوته ما بداله ما لم يفته وقت فريضة ؛ اگر كسى در نماز باشد و شيطان او را به رياكارى وسوسه و متهم كند، تا وقت باقىاست هر چه مى خواهد نمازش را طولانى كند. (بحارالانوار، ج 69، ص 295) 434 - نماز و زكات قال الصادق - عليه السلام -: ...و لاصلوة لمن لا زكوة له ؛ ...و كسى كه زكات خود را نمى پذيرد، نمازش پذيرفته نيست . (بحارالانوار، ج 84، ص 252) 435 - منع نماز در وسط جاده قال النبى - صلى الله عليه وآله -: ثلاثة لايتقبل الله - عز و جل - لهم بالحفظ،رجل نزل فى بيت خرب ، و رجل صلى على قارعة الطريق ورجل ارسل راحلته و لم يستوثق منها ؛ سه طايفه هستند كه خداوند دعاى آنها را براى حفظ و سلامتى نمى پذيرد: 1 - كسى كه زير ديوار و سقف شكسته منزل كند. 2 - كسى كه در وسط جاده نماز بخواند. 3 - كسى كه مركب خود را رها كند و آن را نبندد. (الخصال ، ج 1، ص 141.بحارالانوار، ج 76، ص 157) 436 - غيبت مانع قبولى نماز قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: من اغتاب مسلما او مسلمة لم يقبل الله صلوته و لاصيامه اربعين يوما و ليلة الا ان يغفرله صاحبه ؛ هر كس كه غيبت مرد يا زن مسلمانى را كند، تاچهل شبانه روز نماز و روزه اش پذيرفته نيست ، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشايد. (بحارالانوار، ج 75، ص 258) 437 - آمادگى كامل براى نماز قال الباقر - عليه السلام -: لا تقم الى الصلاة متكاسلا و لامتناعسا و لامتثاقلا ؛ در حال كسالت و خواب آلودگى و سنگينى به نماز نايستيد. (بحارالانوار، ج 84، ص 23) 438 - وسوسه شيطانى قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: ان العبد اذا اشتغل بالصلاة جاءه الشيطان وقال له : اذكر كذا، اذكر كذا، حتى يضل الرجل ان يدرى كم صلى ؛ هنگامى كه نمازگزار مشغول نماز شد، شيطان پيش او مى آيد و به او مى گويد، فلانچيز را به ياد آور، فلان چيز را به ياد آور، تا آن جا كه او را آن چنان گم وغافل مى كند كه او حيران مى شود درمورد اين كه در كجاى نماز است (حواس انسان را پرتمى كند). (بحارالانوار، ج 84، ص 256) 439 - روزه مانع نماز قال الكاظم - عليه السلام -: لاتصم صوما يمنعك من الصلوة ، فان الصلوة احب الى الله من الصيام ؛ روزه اى را كه مانع انجام نماز مى شود نگير، چرا كه نماز در پيشگاه خدا بهتر ازروزهاست . (مستدرك الوسائل چاپ جديد، ج 2، ص 43) 440 - دروغ ، مانع نماز شب قال الصادق - عليه السلام -: ان الرجل ليكذب الكذبة فيحرم بها صلاةالليل ؛ همانا مردى دروغ مى گويد، پس به خاطر آن دروغگويى از نماز شب محروم مى شود. (ميزان الحكمه ، ج 5، ص 422) 441 - نگاه بيجا، مانع كمال نماز فيما اوحى الله الى داود: لربما صلى العبد فاضرب بها وجهه و احجب عنى صوتهاتدرى من ذلك يا داود؟ذلك الذى يكثر الالتفات الى حرم المؤ منين بعين الفسق و ذلك الذىحدثته نفسه لو ولى امرالضرب فيه الاعناق ظلما ؛ خداوند تبارك و تعالى به حضرت داود (ع ) وحى نمود كه : اى داوود چه بسا بنده اى بهنماز مى ايستد و نماز مى خواند و من آن نماز را به صورتش مى زنم و صدايش را از خودمدور داشته به طورى كه صداى قرائتش به من نرسد.اى داوود! آيا مى دانى آن نمازگزاركيست ؟ او كسى است كه زياد به خانه ها و حريم مؤ منين با چشم فسق نگاه مى كند و اينكسى است كه نفسش او را وسوسه مى كند به اينكه اگر امير و حاكم بر مردم بشود از راهظلم گردنها را بزند. (بحارالانوار، ج 84، ص 257) 442 - نماز و آزردن همسر قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: من كان له امرئة توذيه لم يقبل الله صلاتها و لاحسنة من عملها حتى تعينه و ترضيهو ان صامت الدهر... و على الرجل مثل ذلك الوزر اذا كان لها مؤ ذيا ظالما ؛ كسى كه همسر خود را بيازارد، نماز و اعمال نيك او مورد پذيرش الهى قرار نمى گيرد،مگر آن كه به كمك او بپردازد و رضايتش را جلب كند، گرچه همشه روزه دار باشدوالبته شوهر نيز داراى همين نوع از عقاب است و در صورتى كه همسر خويش را بيازاردو به او ظلم روا دارد. (وسائل الشيعه ، ج 14، ص 116) 443 - نتيجه غلط خواندن نماز قال الباقر - عليه السلام -: ما لك من صلاتك الا ما اقبلت عليه فيها، فان اوهمها كلها اوغفل عن ادائها لفت فضرب بها وجه صاحبها ؛ از نمازت جز آن چه در آن رو آوردى به آن ، اگر همه آنها را غلط انجام بدهد، يا از انجامآن غافل شود پيچيده شود، سپس آن را بر صورت صاحب آن مى زنند. (بحارالانوار، ج 84، ص 240.اصول وافى ، ج 2، ص 106) 444 - مانع تقرب به خدا قال على - عليه السلام -: لاقربة بالنوافل اذا اضرت بالفرائض ؛ نوافل و مستحبات اگر به واجبات ضرر برساند موجب تقرب به درگاه خداى تعالىنخواهند بود. (غررالحكم ، ص 345) 445 - كيفر مضاعف قال امامنا الباقر - عليه السلام -: من شرب الخمر فسكر منها لم يقبل الله صلاته اربعين يوما فان ترك الصلاة فىهذه الايام ضوعف عليه العذاب لترك الصلاة ؛ كسى كه شراب بنوشد و مست شود، تا چهل روز، نماز اوقبول نيست ؛ پس اگر نمازى را در اين روزها ترك كند، عقاب و كيفر وى نيز چند برابراست . (ثواب الاعمال ، ص 551) 446 - مانع كمال نماز قال الصادق - عليه السلام -: لاصلاة لحاقن و لاحاقب ؛ كسى كه در حال خوددارى از بول و با باد معده نماز بخواند، نمازشكامل نيست . (المحجة البيضاء، ج 1، ص 254) 447 - آفت پرخورى قال على - عليه السلام -: و اياكم و البطنة فانها مقساة للقلب و مكسلة عن الصلوة و مفسدة للحسد ؛ از پرخورى دورى كنيد كه موجب قساوت قلب و باعث كسالت از اقامه نماز و سبب تباهىبدن است . (غررالحكم ، ص 80) 448 - عذاب نمازگزار رياكار قال الصادق - عليه السلام -: يجاء بعبد القيامة قد صلى فيقول : يا رب صليت ابتغاء وجهك ،فيقال له : بل صليت ليقال ما احسن صلاة فلان ؟اذهبوا به الى النار...؛ چون روز قيامت فرا رسد، بنده اى را مى آورند كهاهل نماز بوده و خود نيز چنين ادعا مى كند به وى مى گويند: تو بدان جهت نمازگزاردىكه تو را ستايش كنند، پس به ملائكه دستور مى رسد اورا به سوى آتش ببريد. (بحارالانوار، ج 62، ص 301) 449 - مانع زكات قال على - عليه السلام -: لايقبل الله الصلاة ممن منع الزكاة ؛ هر كس مانع دادن زكات شود، نمازش قبول نمى شود. (بحارالانوار، ج 96، ص 29) 450 - نمازگزار غيبت كننده قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: من اغتاب مسلما او مسلمة لم يقبل الله صلاته و لا صيامه اربعين يوما الا ان يغفر لهصاحبه - من اغتاب فى شهر رمضان لم يوجر على صيامه ؛ كسى كه غيبت شخص روزه دارى نمايد خداوند متعال نماز و روزه وى را تاچهل روز مورد پسند قرار نمى دهد، مگر آن كه غيبت شونده از وى راضى شود.(و افزود:)كسى كه در ماه رمضان غيبت كند از روزه دارى خويش اجرى به دست نمى آورد. (جامع الاخبار صدوق ، فصل الغيبة ) 451 - مستى مانع نماز عن الباقر - عليه السلام -: ما عصى الله بشى ء اشد من شرب المسكر ان احدهم يدع الصلاة الفريضة و يثب علىامه و ابنته و اخته و هو لا يعقل ؛ گناهى بدتر از شرب خمر، نيست و شرابخوار، درحال مستى ، نماز واجب را رها و با مادر و خواهر و دخترش همبستر مى شود ؛زيرا او در آنحال انديشه خود را از دست داده است . (وسائل الشيعه ، ج 17، ص 250) 452 - عقوبت اخروى شرابخوار قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: من شرب الخمر لم تقبل له صلاة اربعين ليلة فان عاد فاربعين ليلة من يوم شربهافان مات فى تلك الاربعين ليلة من غير توبة سقاه الله يوم القيامة من طينةخبال ؛ كسى كه شراب مى نوشد نماز وى تا چهل شبانه روزمقبول نيست و اگر بار ديگر لب به شراب زد باز هم تاچهل شب و اگر بدون (توبه ) در اين اوقات بميرد، خداوندمتعال وى را از خاك فاسد سيراب خواهد ساخت . (تفسير القمى ، ج 1، ص 181) 453 - عاقبت غفلت از نماز عن ابى جعفر و ابى عبدالله - عليهما السلام -: انما لك من صلاتك ما اقبلت عليه منها، فان اوهمها كلها، اوغفل عن ادابها، لغت فضرب بها وجه صاحبها ؛ همانا از نماز تو، آن مقدار قبول مى شود كه در آن ، توجه داشته اى پس اگر شخص ، ازتمامش غافل شود يا از آدابش غافل شود آن نماز، مچاله مى شود و بر روى خواننده آنپرتاب مى شود. (فروع كافى ، ج 3، ص 363) 454 - نماز ريايى قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: من صلى صلوة يرائى بها فقد اشرك ؛ كسى كه براى خودنمايى نماز بخواند مشرك است . (بحارالانوار، ج 67، ص 222) 455 - پنج چيز مانع قبولى نماز قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: لايقبل الله صلاة خمسة نفر.الابق من سيده و امراة لايرضى عنها زوجها و مدمن الخمر والعاق و اكل الربا ؛ خداوند نماز پنج گروه را نمى پذيرد: 1 - بنده اى كه از نزد مولاى خود فرار كرده است . 2 - زنى كه شوهرش از وى راضى نيست . 3 - شرابخوار و دائم الخمر. 4 - كسى كه عاق والدين شده است . 5 - رباخوار. (مستدرك الوسائل ، ج 13، ص 332) فصل نهم : سهل انگارى در نماز آيات 51 - سبك شمردن نماز فويل للمصلين ، الذينهم عن صلاتهم ساهون : پس واى بر نمازگزاران ، آن هايى كه در نمازشانسهل انگارند. (سوره ماعون ، آيات 4 و 5) 52 - نماز از روى كسالت ان المنافقين يخادعون الله و هو خادعهم و اذا قاموا الى الصلوة قاموا كسالى : منافقان مى خواهند خدا را فريب دهند در حالى كه او آن ها را فريب مى دهد و هنگامى كه بهنماز ايستد از روى كسالت مى ايستند. (سوره نساء، آيه 142) 53 - نماز منافقان ولاياتون الصلوة و هم كسالى : منافقان نماز نمى خوانند مگر با كسالت و بى حالى . (سوره توبه ، آيه 54) احاديث 456 - تحقير نماز و محروم از شفاعت قال الصادق - عليه السلام -: لاينال شفاعتنا من استخف بالصلاة ؛ هركس نماز را سبك بشمارد، به شفاعت ما دست نخواهد يافت . (فروع كافى ، ج 3، ص 270، حديث 15) 457 - سه مرتبه غفلت از نماز قال الصادق - عليه السلام -: اذا قام العبد الى الصلاة اقبل الله - عز وجل - عليه بوجهه فلا يزال مقبلا عليه حتى يلتفت ثلاث مرات فاذا التفت ثلاث مراتاعرض عنه 4 وقتى بنده به نماز ايستاد، خداوند متعال به وى توجه مى كند و توجه اش را از او قطعنمى كند تا موقعى كه سه مرتبه از ياد خداغافل گردد، در اين هنگام خداوند سبحان نيز از او اعراض خواهد كرد. (بحارالانوار، ج 84، ص 241) 458 - دزدترين مردم قال على - عليه السلام -: ان اسرق الناس من سرق من صلاته ؛ دزدترين مردم كسى است كه از نمازش كم بگذارد. (بحارالانوار، ج 82، ص 222) 459 - با عجله خواندن نماز قال النبى - صلى الله عليه وآله -: اسرق الناس فاالذى يسرق من صلاته فصلاته تلف كما يلف الثوب الخلقفيضرب بها وجهه ؛ دزدترين مردم كسى است كه به خاطر سرعت و شتابزدگى از نماز خود كم كند، نماز چنينانسانى ، همچون جامه مندرسى در هم پيچيده شده ، به صورت او پرتاب مى گردد. (ميزان الحكمه ، ج 5، ص 406) 460 - نماز ناتمام قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: مثل الذى لايتم صلاته كمثل حبلى حملت حتى اذا دنا نفاسها اسقطت فلا هى ذاتحمل ولا ذات ولد ؛ مثل آن كسى كه نمازش را كامل به جا نمى آورد،مثل زن حامله اى است كه (نه ماه ) حملش را نگهدارى كرده تا نزديك زايمان بچه را سقطكرده است .پس اين چنين زن را نه زن حامله مى گويند و نه زن صاحب فرزند. (مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 173) 461 - بى توجهى در نماز قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: الصلاة عماد الدين ، فمن ترك صلاته متعمدا فقد هدم دينه ، و من ترك اوقاتهايدخل الويل ، و الويل واد فى جهنم كمال قال الله تعالى :(ويل للمصلين ، الذينهم عن صلاتهم ساهون ) ؛ نماز ستون دين است ، پس كسى كه عمدا نمازش را ترك كند به تحقيق كه دينش را منهدمكرده است و كسى نمازش را در وقتش به جا نياوردداخل (ويل ) مى شود، و (ويل ) چاهى است در جهنم كه خداوند مى فرمايد: (واىبراى نمازگزارانى كه از نماز خويش غفلت دارند). (بحارالانوار، ج 82، ص 202.ميزان الحكمه ، ج 5، ص 402) 462 - شتابزدگى درنماز قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: ...لاصلوة لمن لايتم ركوعها و سجودها ؛ كسى كه ركوع و سجودش را ناتمام و شتابزده به جا مى آورد، نمازش پذيرفته نيست . (بحارالانوار، ج 84، ص 253) 463 - پرهيز از سبك شمردن نماز قال الصادق - عليه السلام -: اياكم ان يستخف احدكم بصلاته ؛ بپرهيزيد از اين كه يكى از شما نماز را سبك بشماريد. (بحارالانوار، ج 84، ص 236) 464 - كاهلى در نماز قال الباقر - عليه السلام -: لا تقم الى الصلوة متكاسلا و لامتناعسا و لامتثاقلا فانها منخلل النفاق ؛ با حال مستى و خواب آلوده و كاهلانه نماز را به جا نياور، كه اينها از روزنه هاى نفاقاست . (ميزان الحكمه ، ج 5، ص 398.بحارالانوار، ج 84، ص 231) 465 - سبك شمردن نماز قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: ليس منى من استخف بصلاته لايرد على الحوض لاوالله ؛ كسى كه نماز را سبك شمارد از من نيست ، به خدا سوگند كه بر حوض (كوثر در قيامت )مرا ملاقات نخواهد كرد. (وسائل الشيعه ، ج 3، ص 15.من لايحضره الفقيه ، ج 1، باب 29، حديث 18) 466 - نماز با عجله قال الصادق - عليه السلام -: ان العبد اذا عجل فقام لحاجته يقول الله تبارك و تعالى : (اما يعلم عبدى انى انااقضى الحوائج ) ؛ زمانى كه بنده براى رفع حاجت خود نمازش را با عجله بخواند، خداوند مى فرمايد:(آيا بنده من نميداند كه حاجت او را من برآورده مى كنم ). (وسائل الشيعه ، ج 3، ص 24) 467 - نتيجه سبك شمردن نماز قال الصادق - عليه السلام -: اذا قام العبد فى الصلاة فخفف صلاتهقال الله تعالى لملائكته : اما ترون الى عبدى كانه يرى ان قضاء حوائجه بيد غيرى ،اما يعلم ان قضاء حوائجه بيدى ؛ هرگاه بنده براى نماز به پا خيزد و نمازش را سبك ادا كند، خداوند به فرشتگان خودمى فرمايد: آيا به بنده من نمى نگريد كه گويا برآوردن حاجتهايش را به دست ديگرىغير از من مى بيند آيا نمى داند كه برآوردن حوايج او به دست من است . (محجة البيضاء، ج 1، ص 341. تهذيب ، ج 1، ص 204) 468 - پنجاه سال نماز غيرمقبول قال الصادق - عليه السلام -: والله انه لياتى على الرجل خمسون سنة ماقبل الله منه صلاة واحدة ، فاى شى ء اشد من هذا، و الله انكم لتعرفون من جيرانكم واصحابكم من لو كان يصلى لبعضكم ما قبلها منه لاستخفافه بها، ان اللهلايقبل الا الحسن فكيف يقبل ما استخف به ؛ به خدا سوگند ممكن است پنجاه سال بر انسان بگذرد و خداوند يك نماز از او نپذيرد وچه چيزى سخت تر از اين است ، سوگند به خدا كه شما از همسايگان و ياران خويش كسىرا مى شناسيد كه اگر براى يكى از شما نماز بگذارد به سبب سبك شمردنش آن را نمىپذيرد و خداوند جز خوب را قبول نمى كند و چگونه ممكن است چيزى را كه خفيف شمردهشده است بپذيرد. (وسائل الشيعه ، ج 3، ص 15.محجة البيضاء، ج 1، ص 341) 469 - آفات سستى در نماز قال الرضا - عليه السلام -: ...و اياك ان تكسل عنها (الصلوة ) او تتوانى فيها او تتوانى بحقها او تضيع حدها وحدودها او تنقرها نقر الديك او تستخف بها اوتشتغل عنها بشى ء من عرض الدنيا او تصلى بغير وقتها، وقال رسول الله - صلى الله عليه وآله - ليس منى من استخف بصلوته لا يرد علىالحوض لا والله ؛ بپرهيزيد از اين كه در نماز سستى و تنبلى كنيد و يا حدودش را ضايع كنيد يا از روىدستپاچگى ركوع و سجده نماز را آن چنان به جا آوريد كه گويى همچون خروس منقار مىزنيد يا اين كه نماز را سبك بشماريد يا اين كه به جاى نماز به امور دنيوىمشغول شويد و يا در غير وقت نماز بخوانيد، در هرحال رسول خدا فرمود: از من نيست كسى كه نمازش را سبك بشمارد.قسم به خدا بر حوضكوثر بر من نخواهد رسيد. (مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 172) 470 - پرهيز از سستى در نماز قال الصادق - عليه السلام -: اياكم و الكسل ، ان ربكم رحيم ، يشكر القليل ، انالرجل ليصلى الركعتين تطوعا يريد بهما وجه الله فيدخله الله بهما الجنة ؛ از سستى دورى كنيد، زيرا پروردگار شما مهربان است ، اندك را مى پذيرد، هر آينه مرددو ركعت نماز مستحبى مى خواند، و با آن دو خدا را اراده مى كند، و خداوند به سبب اين دوركعت ، او را به بهشت داخل مى كند. (وسائل الشيعه ، ج 3، ص 30.اصول وافى ، ج 2، ص 61) 471 - آفات سريع خواندن نماز قال الصادق - عليه السلام -: ابصر على بن ابى طالب - عليه السلام - رجلا ينقر صلاتهفقال : منذكم صليت بهذه الصلاة ؟فقال له الرجل : منذ كذا و كذافقال : مثلك عند الله مثل الغراب اذا نقر لومت مت على غير ملة ابى القاسم محمد - صلى اللهعليه وآله - ثم قال على - عليه السلام -: ان اسرق الناس من سرق من صلاته ؛ على (ع ) به مردى كه نمازش را به سرعت مى خواند، نگاه كرد امام سؤال كرد از چه وقتى اين طور نماز مى خوانى ؟مرد پاسخ داد: از فلان وقت تا بهحال .امام فرمودند: مثل (نماز خواندن ) تو در پيش خداوندمثل كلاغى است كه (بسرعت ) از زمين دانه مى چيند، اگر تو به اين حالت بميرى ، مرده اىبه غير دين پيامبر اسلام ، امام فرمودند: همانا كه دزدترين مردم كسى است كه از نمازشبدزدد(يعنى كم كند). (وسائل الشيعه ، ج 3، ص 24) 472 - ترس شيطان از نمازگزار قال النبى - صلى الله عليه وآله -: لايزال الشيطان يرعب من بنى ادم حافظ على الصلوات الخمس ، فاذا ضيعهن تجرا عليه واوقعه فى العظائم ؛ شيطان همواره از فرزند آدم مى ترسد مادامى كه بر نمازهاى پنجگانه مواظبت مى كند، آنگاه كه آنهارا ضايع كرد بر وى جرى مى شود و او را بر گناهان بزرگداخل مى كند. (كافى ، ج 2، ص 386) 473 - عذاب ضايع كننده نماز قال النبى - صلى الله عليه وآله -: لاتضيعوا صلاتكم ، فان من ضيع صلاته حشره الله مع قارون و فرعون و هامان -لعنهم الله و اخزاهم ، - و كان حقا على الله ان يدخله النار مع المنافقين ،فالويل لمن لم يحافظ صلاته ؛ نماز خودتان را ضايع نكنيد، به حقيقت هر كس نماز خويش را ضايع كند، خداوند عز وجل او را با قارون و فرعون و هامون محشور مى كند، خداوند به آنان لعنت كند و آنها رارسوا سازد، و بر خدا لازم است آن ها را با منافقها به آتشداخل كند، پس واى بر كسى كه به نمازش مواظب نباشد. (بحارالانوار، ج 82، ص 202) 474 - محروميت از شفاعت قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: لاينال شفاعتى من اخر الصلوة بعد وقتها ؛ كسى كه نماز را از وقتش تاءخير بيندازد، (فرداى قيامت ) به شفاعت من خواهد رسيد. (بحارالانوار، ج 83، ص 20) 475 - سبك شمردن نماز قال الصادق - عليه السلام -: ان شفاعتنا لاتنال مستخفا بالصلاة ؛ همانا شفاعت ما به كسى كه نمازش را سبك بشمارد، نمى رسد. (بحارالانوار، ج 82، ص 227) 476 - كيفر سبك شمارنده نماز عن سيدة النساء فاطمة - سلام الله عليها - ابنة سيد الانبياء - صلى الله عليه وآله -: انها سالت اباها محمدا - صلى الله عليه وآله - فقالت : يا ابتاه !ما لمن تهاونبصلاته من الرجال و النساء؟ قال : يا فاطمة ! من تهاون بصلاته منالرجال و النساء ابتلاه الله بخمسة عشر، خصلة ست منها فى دار الدنيا و ثلاث عند موتهو ثلاث فى قبره و ثلاث فى القيامة اذا خرج من قبره و اما اللواتى تصيبه فى دارالدنيا: يرفع الله البركة من عمره ، و يرفع الله البركة من رزقه يمحوا الله - عز وجل - سيماء الصالحين من وجهه ، و كل عمل يعمله لايوجر عليه ، و لايرفع دعاوه الىالسماء و السادسة ليس له حظ فى دعاء الصالحين . و اما اللواتى تصيبه عند موته :فاولهن انه يموت ذليلا و الثانية جائعا و الثالثة يموت عطشا فلو سقى من النارالدنيا لم يرو عطشه و اما اللواتى تصيبه فى قبره : فاولهنيوكل الله به ملكا يزعجه فى قبره و الثانية يضيق عليه قبره و الثالثة تكون الظلمةفى قبره و اما اللواتى تصيبه يوم القيامة اذا خرج من قبره : فاولهن انيوكل الله به ملكا يسحبه على وجهه و الخلائق ينظرون اليه و الثانية يحاسب حساباشديدا و الثالثة لاينظر الله اليه و لا يزكيه و له عذاب اليم ؛ فاطمه زهرا (س ) از پدر بزرگوارش پرسيد: پدر جان ، يارسول الله !زنان و مردانى كه نسبت به نماز بى اعتنا هستند و نماز را سبك مى شمارند،چه عواقبى را در پيش دارند؟ رسول خدا (ص ) فرمود: اى فاطمه جان !هر كس از مردان وزنان نمازش را سبك بشمارد خداوند او را به پانزده بلا مبتلا مى سازد: شش مورد دردنيا، سه مورد در وقت مرگ ، و سه مورد آنها در قبر و سه مورد در قيامت زمانى كه از قبرخارج شود: الف ) اما آن شش بلاهايى كه دردنيا دامنگيرش مى شود: 1 - خداوند بركت را از عمرش مى برد. 2 - خداوند بركت را از رزقش مى برد. 3 - خداوند عز و جل سيماى صالحين را از چهره اش محو مى كند 4 - هر عملى كه انجام مى دهد پاداش داده نمى شود. 5 - دعايش به آسمان نمى رود. 6 - بهره اى از صالحين براى او نيست . ب ) اما آن سه بلاهايى كه هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد: 1 - ذليل از دنيا مى رود 2 - هنگام مرگ در حال گرسنگى خواهد بود. 3 - تشنه از دنيا خواهد رفت اگرچه آب همه نهرهاى دنيا را به او بدهند. ج ) اما آن سه بلايى كه در قبر دامنگيرش مى شود: 1 - خداوند ملكى در قبر براى او مى گمارد تا او را زجر دهند. 2 - قبرش براى او تنگ خواهد شد. 3 - گرفتار ظلمت و تاريكى قبر خواهد شد. د) اما آن سه بلايى كه درروز قيامت گرفتار خواهد شد: 1 - خداوند ملكى را موكل مى سازد او را با صورت بر روى زمين بكشد، در حالى كهخلائق تماشا مى كنند. 2 - محاسه اعمالش به سختى انجام مى شود. 3 - خدا به نظر لطف به او نمى نگرد و براى اوست عذاب هميشگى . (سفينة البحار، ج 2، ص 44) 477 - نماز بى اثر قال الباقر - عليه السلام -: بينا رسول الله - صلى الله عليه وآله - جالس فى المسجد اذادخل رجل فقام فصلى فلم يتم ركوعه و لاسجودهفقال - صلى الله عليه وآله -: نقر كنقر الغراب لئن مات هذا و هكذا صلاته ليموتن علىغير دينى ؛ هنگامى كه پيامبر (ص ) در مسجد نشسته بود، ناگهان مردى وارد شد و به نماز ايستاد،ليكن ركوع و سجود را كامل به جا نياورد. پيامبر (ص ) فرمود: مانند كلاغ منقار بر زمينزد، اگر اين مرد بميرد و نمازش به همين گونه باشد، بر غير دين من مرده است . (محجة البيضاء، ج 1، ص 340) 478 - عقوبت كوتاهى در نماز قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: من تهاون بصلاته ... يرفع الله البركة من عمره و من رزقه و يمحو الله تعالىسيماء الصالحين من وجهه و كل عمل يعمله لايوجر عليه و لا يرتفع دعائه الى السماء وليس له حظ فى دعاء الصالحين و يموت ذليلا و جائعا و عطشائا؛ هر كس نسبت به نمازش كوتاهى كند، خداوند متعال بركت را از عمر ومال او بر مى دارد و سيماى شايستگان را از چهره اش مى زدايد، هركارى كه انجام مى دهدپاداشى نخواهد داشت دعايش مستجاب نمى شود، بهره اى از دعاى نيكوكاران براى او نيست، هنگام مرگ با احساس خوارى ، گرسنگى و تشنگى از دنيا مى رود. (بحارالانوار، ج 83، ص 21) 479 - با حالت خستگى نماز نخوانيد قال على - عليه السلام -: لايقومن احدكم فى الصلاة متكاسلا و لاناعسا و لايفكرن فى نفسه فانه بين يدىربه - عز و جل - ؛ هيچ وقت (نمازگزار) هنگام نماز با حالت كسالت و خستگى و درحال چرت به نماز نايستد و نمازگزار در خود فكر نكند، زيرا در برابر پروردگاربزرگ خود ايستاده است . (بحارالانوار، ج 84، ص 239) 480 - نتيجه محافظت از نماز قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: حافظوا على الصلوات ، فان الله تعالى : اذا كان يوم القيامة ياتى بالعبد،فاول شى ء يسئله عنه الصلاة ، فان جاء بها تامة ، و الا زخ فى النار ؛ بر نمازها مواظبت كنيد ؛ زيرا آن گاه كه روز قيامت شد، خداوند عز وجل بنده را مى آورد و اول چيزى كه از او سؤ ال مى كند نماز است ؛ اگر آن راكامل ادا كرده باشد اهل نجات است ، و گرنه به آتش انداخته مى شود. (اصول كافى ، ج 2، ص 70) 481 - كوچك شمردن نماز عن ابى جعفر - عليه السلام - قال : لا تتهاون بصلاتك فان النبى - صلى الله عليه وآله -قال عند موته ليس انى من استخف بصلاته ؛ سستى مكن در امر نمازت ، زيرا كه رسول خدا (ص ) فرمود: - در هنگام رحلت - نيست از منكسى كه خفيف شمارد نمازش . (فروع كافى ، ج 3، ص 269، حديث 7) فصل دهم : نتيجه ترك كردن نماز آيات 54 - تداوم نماز الذين هم على صلاتهم دائمون : آنان كه همواره نمازشان را مى خوانند و هرگز نماز را ترك نمى كنند. (سوره معارج ، آيه 23) 55 - لجاجت كافران در مورد نماز و اذا قيل لهم اركعوا لايركعون : و هنگامى كه به آنها گفته شود ركوع كنيد، ركوع نمى كنند. (سوره مرسلات ، آيه 48) 56 - عذاب سخت ترك كنندگان نماز يتساءلون عن المجرمين ، ما سلككم فى سقر، قالوا لم نك من المصلين : (اهل بهشت ) سؤ ال مى كنند از مجرمان چه چيز شما را به دوزخ فرستاد، مى گويند ما ازنمازگزاران نبوديم . (سوره مدثر، آيات 40 - 43) 57 - ترك نماز فلا صدق و لاصلى : (او هرگز) نه تصديق كرد و نه نماز خواند. (سوره قيامت ، آيه 31) 58 - نتيجه ترك عبادت ان الذين يستكبرون عن عبادتى سيدخلون جهنم داخرين : آنان كه از عبادت كردن به خداوند تكبر مى ورزند، هرچه زودتر ذليلانه به جهنم فروخواهند رفت . (سوره غافر، آيه 60) 59 - مخالفت ابليس از سجده بر آدم و اذ قلنا للملئكة اسجدوا لادم فسجدوا الا ابليس ابى و استكبر و كان من الكافرين : و هنگامى كه به فرشتگان گفتيم براى آدم سجده و خضوع كنيد، همگى سجده كردند جزشيطان ، كه سر باز زد و تكبر ورزيد (و به خاطر نافرمانى و تكبر) از كافران شد. (سوره بقره ، آيه 34) 60 - ترك نكردن نمازحتى در صحنه جنگ فان خفتم فرجالا او ركبانا فاذا امنتم فاذكروا الله كما علمكم ما لم تكونوا تعلمون : و اگر (به خاطر جنگ يا خطر ديگرى ) بترسيد (نماز را) درحال سواره و يا پياده انجام دهيد، اما وقتى امنيت خود را بازيافتيد، خدا را ياد كنيد (نماز رابه طور معمول بخوانيد) آن چنان كه به شما تعليم داد چيزهايى را كه نمى دانستيد. (سوره بقره ، آيه 239) احاديث 482 - ترك نماز، باعث انهدام دين قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: من ترك صلاته متعمدا فقد هدم دينه ؛ كسى كه عملا نمازش را ترك كند، به تحقيق كه دينش را منهدم كرده است . (بحارالانوار، ج 82، ص 202. ميزان الحكمه ، ج 5، ص 402) 483 - نتيجه كمك به تارك نماز قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: من اعان تارك الصلوة بلقمة او كسوة فكانماقتل سبعين نبيا اولهم ادم و اخرهم محمد ؛ كسى كه ترك كننده نماز را به دادن طعامى يا لباسى يارى كند،مثل اين است كه هفتاد پيغبر را كشته ، كه اول آنها آدم ، و آخر آن ها محمد (ص ) است . (لئالى الاخبار، ص 395) 484 - ترك نماز باعث حبط عمل قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: من ترك صلاته حتى تفوته من غير عذر فقد حبط عمله ؛ كسى كه نمازش را بدون عذر ترك كند (نخواند) تا وقت آن بگذرد،عمل او نابود شده است . (بحارالانوار، ج 82، ص 203. ميزان الحكمه ، ج 5، ص 403) 485 - فاصله كفر و ايمان قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: بين العبد و بين الكفر ترك الصلاة ؛ فاصله كفر و بندگى ترك نماز است . (بحارالانوار، ج 82، ص 202. ميزان الحكمه ، ج 5، ص 403) 486 - مورد لعن واقع شدن قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: تارك الصلاة ملعون فى التوراة ملعون فىالانجيل ملعون فى الزبور ملعون فى القران ملعون فى لسانجبرئيل ملعون فى لسان ميكائيل ملعون فى لساناسرافيل ملعون فى لسان محمد ؛ ترك كننده نماز در تورات و انجيل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبانجبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و محمد (ص ) ملعون است . (انوار الهداية ، ص 197، الحكم الزاهره ، ص 294) 487 - دين و بى نمازى قال رسول الله - صلى الله عليه وآله - : اما الصلاة فلا خير فى دين لا صلاة فيه ؛ دينى كه در او نماز نباشد، فايده و خيرى ندارد (خيرى در آن نيست ). (سيره ابن هشام ، ج 3 - 4، ص 504) 488 - راه ترك نماز قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: ما بين المسلم و بين ان يكفر الا ان يترك الصلاة الفريضة متعمدا او يتهاون بها فلايصليها؛ فاصله بين مسلمان و بين كفرش چيزى جز ترك نماز واجب نيست كه يا عمدا ترك نمايد واصلا قبول نداشته باشد و يا از بى اعتنايى نماز نخواند. (بحارالانوار، ج 82، ص 216. ميزان الحكمه ، ج 5، ص 402) 489 - ترك نماز و هنگام مردن قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: من ترك صلوة لايرجو ثوابها و لايخاف عقابها فلاابالى ايموت يهوديا و نصرانيااو مجوسيا ؛ كسى كه نماز را ترك كند، اميد به پاداش نمازش نمى باشد و از عذاب آن نيز ترسناكنيست ، پس باكى نيست كه يهودى بميرد، يا نصرانى ، يا مجوسى . (بحارالانوار، ج 82، ص 203. ميزان الحكمه ، ج 5، ص 403
|
|
|
|
|
|
|
|