انسانست حيوان است ، و در عين اينكه حيوان است ، انسان است آدمی يكسلسله استعدادهای مترقی و عالی دارد كه ملاك انسانيت اوست تفكر منطقیانسان - و نه هر چه كه نامش تفكر است - تمايلات عالی او ، نظير تمايلبه حقيقت جويی تمايل به خير اخلاقی ، تمايل به جمال و زيبايی ، تمايل بهپرستش حق و اينها از مختصات و ملاكهای انسانيت است بشر بحكم اينكه درسرشت خود دو قطبی آفريده شده ، يعنی موجودی متضاد است و به تعبير قرآنمركب از عقل و نفس ، يا جان - جان علوی - و تن است ، محال است كهبتواند در هر دو قسمت وجودی خود از بينهايت درجه آزادی برخوردار باشدرهايی هر يك از دو قسمت عالی و سافل وجود انسان ، مساوی است با محدودشدن قسمت ديگر . اگر تمايلات انسان را ريشه و منشاء آزادی و دمكراسی بدانيم همان چيزیبوجود خواهد آمد كه امروز در مهد دمكراسیهای غربی شاهد آن هستيم در اينكشورها ، مبنای وضع قوانين در نهايت امر چيست ؟ خواست اكثريت و برهمين مبنا است كه ميبينيم همجنس بازی ، به حكم احترام به دمكراسی و نظراكثريت قانونی ميشود ( 1 ) . استدلال تصميم گيرندگان و تصويب كنندگان قانون اينست كه چون اكثريتملت ما در عمل نشان داده كه با همجنس بازی موافق است ، دمكراسی ايجابمیكند كه اين امر را بصورت يك قانون لازم الاجرا در آوريم اگر از اينهابپرسيم آيا برای انسان صراط مستقيمی وجود دارد كه او را به تكامل معنویبرساند ، كه پاورقی : 1 - اشاره به لايحهای كه چندی پيش در زمينه قانونی شدن همجنس بازی ازتصويب پارلمان انگلستان گذشت . |