بخش پنجم: نبرد اقتصادى
نبرد اقتصادى
يكى از بهترين راهها براى استعمار يك كشور، به دست گرفتن نبضجريانهاى اقتصادى آن كشور است; زيراانسان گرسنه هميشه دنبالتكهنانى به راه مىافتد و گاه خدا را نيز فراموش مىكند و همچون عابدىكه شيخبهائى آورده استبراى يافتن لقمه نانى به در خانه كفار مىرود. (1) دشمنان اسلام و ايران هم با آگاهى از اين مسالهمهم از سوء مديريت وناتوانى شاهان و ديگر دولتمردان ايران استفاده كرده و سعى كردندحلقههاى بندگى برگردن مسلمانان ايران را هر چه محكمتر كنند و باواردات توليدات خودشان در ايران اولا منابع مالى ايران راغارت و ثانياايران را هرچه بيشتر به خود وابسته كنند.
فقهاى اسلام كه به حق، حافظان دين و دنياى مردماند براى مقابله بااين تهاجم اقتصادى دو راه را در پيشگرفتند:
1. تشويق مردم به ايجاد شركتهاى تعاونى
كه در اين جا تنها به يكى از شركتهاى تعاونى كه با پشتيبانى علما ومراجع تشكيل شد وتوانست در آن زمان دربرابر هجوم سرمايههاىخارجى مقاومت كند، به نام «شركت اسلاميه»، اشاره مىكنيم. (2) .
شركت اسلاميه در سال 1316قمرى به وجود آمد كه هشت تن ازمراجع تقليد و علماى بزرگ به نامهاى: آيةاللهآخوند خراسانى، آيةاللهسيداسماعيل بن سيدصدرالدين عاملى، آيةالله حاج ميرزا حسين، آيةاللهحاج ميرزاخليل، آيةالله سيدمحمد كاظم يزدى، آيةالله محمد غروىشربيانى، آيةالله محمدحسين ممقانى و آيةاللهشيخالشريعه اصفهانى،پشتيبانى خود را از ايجاد اين شركت اعلام كردند. آنان بر كتابى به نام«لباسالتقوى» كهدر حمايت از اين شركت نوشته شده بود تقريظ نوشته وكمك به شركت اسلاميه را با مبارزه با نيروى كفر يكسان دانستند. (3) وحتى در اعلاميهاى كه در كاشان منتشر شد، نويسنده به صراحت علما را ازبنيان گذارانشركتخواند و هدف شركت را شكستن بازار اجناسخارجى عنوان كرد.
2. تحريم خريد و فروش اجناس و وسايل خارجى
اقدام دوم علما براى مبارزه با تهاجم اقتصادى دشمن از نوع مبارزهمنفى بود كه مىتوانستبه نوبه خود ضربهجبرانناپذيرى بر اقتصادكشورهاى استعمارگر وارد آورد. در اين مرحله، علما از مردم خواستند كهحتىالامكاناز خريد و فروش و استفاده از كالاهاى استعمارگرانبپرهيزند. از اين اقدام ممكن بود عدهاى از بازرگانان ايرانىمقدار كمىمتضرر شوند، ولى منافع فراوانى براى كشور داشت كه از جمله مىتوان بهموارد ذيل اشاره كرد:
الف ) رشد و شكوفايى اقتصاد داخلى.
ب ) كم شدن وابستگى ايران به كشورهاى استعمارگر.
ج ) معطل ماندن سرمايههاى خارجى.
و مهمتر اين كه اين عمل خود اقدامى سياسى براى محكوم كردندشمنان بود. در تلگرافى كه روحانيانخراسان به پيروى از علماى نجفدر مورد تحريم كالاهاى بيگانگان صادر كردهاند مىخوانيم:
بسماللهالرحمنالرحيم.
«چون اجحافات و تجاوزات دولت روس كه چون شعله آتشى بهخرمن اسلام افتاده، از حد گذشته است و بهواسطه سوق قشون خود بهنقاط شمالى و شرقى و غربى ايران امنيت اين مملكت را منهدم و افكارعمومى را بهنمايشات خارج از قانون خود اشغال نموده ...علماىعظام و حجج اسلاميه نجف اشرف كه از اركان عاليهروحانيت ما بهشمارند در جلو حركات دول همجوار متعدى، به خصوص دولتروس، اظهار نفرت نموده و بهترك امتعه اين دولت، دستخطهاىمتواتره صادر فرمودهاند. ما هيات حاضره نيز نظر به تجاوزات دولتمزبور،عموما و احكام حجج اسلاميه، خصوصا از امروز به ترك امتعهروس ميان بسته و با تمام نفرت خودمان اجناساين دولت جابر را بهنظر بىقابليتى ديده و كليه مالالتجاره، از قند و چاى روس و سايراقمشه و اشيا را بر خودحرام دانسته و هر كس از ايرانيان كه جنسروسى استعمال كند، او را از كسوت روحانيت عارى شناخته و بااوآمد و رفت را موقوف خواهيم كرد. (4) .
به تاريخ 29 ذى حجةالحرام 1328».
به دنبال اين اقدام خداپسندانه اهالى خراسان، علماى نجف ضمنتشكر از مردم مشهد از ديگر ايرانيان نيزخواستند در اين حركت ملى واسلامى با اهالى خراسان همآوا شوند و به وظيفه خود عمل كنند. (5) مردممسلمان وقتى فهميدند علما استفاده از اجناس روسى و انگليسى را تحريمكردهاند ضمن استقبال از اينحركت، همراهى خود را با علما اعلام كردندو بسيارى از علما در ديگر شهرهاى ايران با ارسال احكام متعدد دراينجهاد مقدس شركت جستند (6) ، مغازه داران از فروش اجناس خود بهمزدوران استعمار خوددارى كردند و بهافرادى كه خدمت ارتش انگلستانبودند بىاحترامى كردند، مردمى كه در بانكهايى كه به دستانگليسىهااداره مىشد سپردهگذارى كرده بودند، به يك باره به بانكها هجومآورده و درخواست تمامىپسانداز خود را كردند به گونهاى كه تمام آنبانكها خالى شد.
متعاقب اين اوضاع در زمانى كه مىرفت مبارزه منفى علما شكوفهدهد، سفارت انگليس با يك نامه فدايتشوموثوقالدوله را فريفت و بهاو دستور داد احكام و فتاواى علما را تكذيب كند و از علما بخواهدفتاواى خود را پسبگيرند. (7) .
وثوقالدوله هم طى تلگرافى به علما كه در كاظمين جمع شده بودندپس از تمجيد از كارگزاران دولت واقدامات انجام شده نوشت:
«امرى كه عايق حصول مقاصد مطلوبه مىتوان شد امر به تحريم امتعهانگليس در صفحات جنوب است... اگرچهبر ذوات مقدسه مخفىنيست كه مخاصمه اقتصادى يك مملكت ضعيف فقير با يك دولتقوى با پيشآمدهاىسياسى امروزه چقدر محذورات را حاصلمىنمايد، ولى از بابت تذكره و تذكر عرض و تمنا مىشود كهتوجهسريعى در رفع حكم تحرير فرمود...».
البته اين اولينبار نبود كه جناب جلالت مآب وزير محترم امورخارجه، همچون شيطان (8) ملت و علماى ايران رااز فقر مىترساند، بلكهدر درخواستى كه براى رفع تحريم كالاهاى روسيه كرده است، مىنويسد:
«اولا امرى كه قابل توجه در اين كار استسنجيدن جريان اقتصادى...ايران و روس نسبتبه يكديگر است... كهبالفعل اخراجيه ايران بيشتراز ادخاليه روس است... پس اگر دولت روس همين معامله را با ايرانبدارد... نكثفاحش به عمل عايدات مملكتى... وارد مىآيد. ثانيا،...طبقات مختلفه (ايرانيان) از تجار محترم الى دستفروش وحمال ازاين ادخال و اخراج نان مىبرند...».
چنان كه مشاهده مىشود مهمترين ترس وزير امور خارجه از فقراست، گويى ارزش استقلال اقتصادى، فرهنگىو سياسى ايران ازضررهايى كه شايد متوجه چندنفر تاجر و دستفروش شود كمتر بود. (9) .
پىنوشتها:
1) گربه و موش، ص239.
2) از ديگر شركتهايى كه جهت ايستادگى در برابر هجوم سرمايههاى خارجى در ايران بهوجود آمدند مىتوانبه شركت عمومى (1300ق.)، شركت اتحاديه (1305ق.)، شركتمنصوريه و فارس اشاره كرد.
3) تشيع و مشروطيت، ص131.
4) اسنادى درباره هجوم انگليس و روس به ايران، ص136.
5) در بيانيه علماى نجف در اين مورد آمده است:
«عموم علما و مجتهدين عظام و تجار گرام و ساير طبقات ملت را به سلام وافر مصدع.به واسطه تعديات واجحافات دولت روس عموم اهالى خراسان احساساتاسلامپرستانه نموده اظهار پيشقدمى در ترك استعمالامتعه روس كردهاند. مستدعىچنان است عموم ملت در اظهار احساسات اسلامپرستانه... ترك استعمال امتعهروسبنمايند». همان، ص153.
6) چنان كه آيةالله ميرزا ابراهيم محلاتى يكى از مراجع تقليد شيراز در جواب سؤالى كهدر اين مورد از او شد،نوشت:
«چون دولتين انگليس و روس از طريق تجارت بر ممالك اسلامى نفوذ يافته و به اينطريق مسلمين را به خودمحتاج ساختهاند پس طريق دفاع آنها از ممالك مقدسهاسلاميه... منحصر استبه ترك اين تجارت. لهذا ازامروز تا زمانى كه تكليف شرعىبرخلاف آن مقتضى شود، خريد از تجارتخانههاى اين دو دولت چه در داخل ايرانوچه در خارج... اعظم محرمات شرعيه و به باد دادن اسلام ...و مخاصمه با امامزمان(عج) مىباشد و كسى كهمخالفت اين احكام نمايد... به اشد و اشنع و انحاى تعزيرشرعى خواهد شد «و لعذابالاخرة اخزى». همان،ص290.
7) متن نامه چنين است:
«فدايتشوم! قنسول انگليس مقيم شيراز الان تلگراف مىكند كه كسبه آن جا به سوارانهندى (در خدمتنيروهاى انگليس) ابدا آذوقه نمىفروشند و الواط شهر به آنها وايرانيان كه در خدمت انگليس هستندبىاحترامى مىكنند، روزى پانزدههزار تومان نوطبه بانك شاهنشاهى (كه امتياز آن در دست انگلستان بود)برده و مطالبه وجه مىنمايند.خوب استبه كارگزاران فارس تلگراف فورى شود و رفتار علماى آن جا را تكذيبكنندو به عموم مردم حكم شود كه ترك معامله با سوارها نكنند و...». همان، ص291.
8) الشيطان يعدكمالفقر و يامركم بالفحشاء. بقره(2) آيه 268.
9) اسنادى درباره هجوم انگليس و روس به ايران، ص158 و 159.
مناسب استخواننده عزيز مقايسهاى بين دولت آن روز ايران و دولت جمهورىاسلامى كند كه آن روز احتمالترك معامله يك كشور با ايران چه ترسى در دلدولتمردان انداخته بود ولى بحمدالله دولت مقتدر و قدرتمندجمهورى اسلامى در برابرمحاصره اقتصادى دنيا ايستاد و اصلا نترسيد، گرچه هستند كسانى كه هنوزآروزىرابطه مستقيم با آمريكا دارند و نسل جوان بايد دشمنان خط امام را بشناسند.