بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب تفسیر و تفاسیر شیعه (قرن یکم تا پانزدهم), ( )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi01 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi02 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi03 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi04 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi05 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi06 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi07 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi08 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi09 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi10 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi11 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi12 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi13 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi14 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi15 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi16 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi17 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi18 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi19 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi20 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi21 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi22 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
     tafasi23 - تفسير و تفاسير شيعه ـ از قرن 1 تا قرن 15
 

 

 
 

تفسير عاملى

اثر ابراهيم عاملى خراسانى معروف به موثق ( زنده در 1345 ش ), از مفسران معاصر.
تـفـسـيـر مورد بحث در هفت مجلد به زبان فارسى و شيوه كلامى و ادبى و استدلالى شامل تمام قرآن كريم است .
مـؤلف نخست چند آيه را ذكر نموده سپس آنها را به فارسى ترجمه مى كند و بعد به تفسير هر يك از آيات مى پردازد.
او سـعـى نموده كه تمام مباحث علمى لازم براى فهم و تفسير آيه را از اقوال مفسران متقدمين و متاخرين در زمينه لغات و شان نزول برشمارد و مبسوطا شرح دهد.
همچنين در ذيل عنوان ( سخن ما ) به بيان و شرح سخنان خويش مى پردازد.
مـؤلـف در مـقدمه خويش سبك و روش خود را در تاليف اين تفسير چنين بيان داشته كه پس از بـررسـى تـمـام تـفاسير متقدمين و متاخرين ترتيب آن را در پنج قسمت تنظيم نمودم : 1) معنى واژه هاى دور از ذهن .
2) شان نزول هر آيه .
3) ترجمه آيات با رعايت دو نكته : كوشش در مطابقت با كلمات قرآن به فارسى و ربط جمله يا آيه يا آيات پيش از آن .
4) نشان دادن اختلاف مفسران در مقصود و در قرائت آيات .
5) نوشتن مطالب ابتكارى خود با عنوان ( سخن ما ). سپس در شانزده عنوان مقدمه خويش را ادامه مى دهد.
نـخست قرآن چه وقت نازل شده است , دلبستگى پيغمبر و مسلمانان در مواظبت از قرآن , آنهايى كه قرآن را در زمان پيغمبر حفظ كرده اند, قرآن در حضور پيغمبر (ص ) خوانده مى شد و او تصويب مـى كـرد, جـمـع آورى قرآن بعد از رحلت حضرت رسول (ص ), جمع آورى قرآن در نوبت سوم به وسـيـلـه عـثمان , نظم آيه ها و سورهاى قرآن , نقطه گذارى و علامت مميزه , وضع حركات براى حروف قرآن , هفت قارى معروف به قراء سبعه , معنى نازل شدن قرآن بر هفت حرف , فواتح سوره ها يـا حـروف مـقطع اوايل سوره ها, تفسير گويان و تفسير نويسان , معنى سبع مثانى و سبع طوال , قرآن و ديگران , ترجمه هاى قرآن و شيوه نويسنده .
اين تفسير در مشهد بدون تاريخ طبع گرديده است .
منابع : تفسير عاملى ; فهرست كتابهاى چاپى فارسى , 1/1395.

الفرقان فى تفسير القرآن

اثر دكتر شيخ محمد صادقى , از مفسران معاصر و مدرسين حوزه نجف اشرف و قم .
تفسير مورد بحث در سى جلد به عربى است .
مفسر پس از ذكر مجموعه اى از آيات قرآن كريم به تفسير آيات ياد شده مى پردازد و شيوه او تفسير قرآن با قرآن است و در بعضى از موارد از سنت نيز بهره گرفته است .
چـنـانـچه مفسر در مقدمه خود ياد كرده است اين تفسير سلسله درسهاى تفسير اوست بر طلاب عـلـوم دينى در حوزه نجف اشرف و قم كه مفسر آن را به خواهش شاگردان خود تدوين نموده و در سـى جـلـد در بيروت چاپ و منتشر نموده است و چاپ نخست آن را از جلد سى ام آغاز نموده چـون سـوره هاى آخر قرآن آغاز وحى بر رسول اكرم (ص ) مى باشد و در جلد بيست و هفتم علامه طباطبائى پس از رؤيت دو جلد آن مفسر را تشويق و تفسير او را تقريظ نموده است .
منابع : الفرقان فى تفسير القرآن ; معجم الدراسات القرآنية عند الشيعة الامامية , 213.

تفسير المحقق

اثر دكتر محمدباقر محقق از قرآن پژوهان معاصر ( زنده در 1346 ش ).
تـفـسـير مورد بحث در دو مجلد به زبان فارسى و به شيوه ادبى و استدلالى شامل بخشى از قرآن كريم است .
مؤلف در مقدمه اثر درباره خصوصيات قرآن , و نامهاى قرآن , معناى سوره و آيه , و استعاذه , و تعداد سوره و آيات قرآن بحث كرده است .
سپس به تفسير سوره حمد مى پردازد.
مجلد دوم شامل تفسير سوره هاى علق , مدثر, فلق , ناس است .
مؤلف پس از ذكر آيه به بحثهاى تحليلى از نظر لغت و صرف و نحو و معانى و بيان مبادرت مى كند سـپـس اخـبـار و روايـات طـريـقـين عامه و خاصه را بيان مى كند و به طور مفصل به تفسير آيه مى پردازد.
اين تفسير در تهران به طبع رسيده است .
مؤلف همچنين اثر قرآن پژوهى ديگرى به نام دايرة الفرايد در فرهنگ قرآن دارد.
منبع : تفسير المحقق .

تفسير راهنما

اثـر عـلـى اكـبـر هاشمى رفسنجانى ( متولد 1353 ق ) از علماى حوزه علميه و رياست جمهورى اسلامى ايران .
تـفـسير مورد بحث در چند مجلد به زبان فارسى به شيوه استدلالى و روائى با همكارى گروهى حدود 19 نفر از افاضل و محققين قم و مشهد فراهم آمده است .
مـؤلف در مقدمه مى نويسد كه در صدد تاليف تفسير موضوعى قرآن كريم است كه براى تبين يك موضوع با ملاحظه آيات از نظر موضوع و مضمون و نه هماهنگ با ترتيب و تنظيم موجود در قرآن به تفسير آيه پرداخته مى شود.
اما تفسير حاضر به ترتيب سوره ها و آيات قرآن است .
مجلد اول از آغاز سوره حمد لغايت آيه 195 سوره بقره .
مـؤلـف پـس از ذكـر آيـه تـرجمه روان فارسى آن را آورده سپس با بهره از روايات و احاديث ائمه مـعـصومين (ع ) و همچنين از تفسيرهاى شيعى معتبر به تفسير و تاويل آيه پرداخته است و مجلد اول و دوم از اين مجموعه در سال 1371 ش طبع و منتشر گرديده است .
منبع : تفسير راهنما.

آيات مشكله قرآن

اثر سيد هادى خسروشاهى ( متولد 1317 ش ), با همكارى آية اللّه جعفر سبحانى از محققين معاصر.
اين تفسير در يك جزء به زبان فراسى و شيوه ادبى و استدلالى شامل بخشى از قرآن كريم است .
مـؤلـفان قسمتى از آيات مورد نظر خويش را گردآورى نموده سپس به شرح و تفسير و تاويل آن پرداخته اند.
آقاى بهاءالدين خرمشاهى در منشا و سبك اين تفسير در تفسير و تفاسير جديد آن را نقد و ردى بر آيات مشكله حاج يوسف شعار توصيف كرده است .
اين كتاب در تهران چاپ و منتشر شده است .
مـنـابـع : تفسير و تفاسير جديد, 37; فهرست كتابهاى چاپى فارسى , 1/1385; مؤلفين كتب چاپى فارسى و عربى , 6/720.

تقريب القرآن الى الذهان

اثـر سيد محمد ( متولد نجف اشرف 1347 ق ) فرزند سيد ميرزا مهدى حسينى شيرازى از مراجع تقليد در قم .
اين تفسير در سى مجلد به زبان عربى و شيوه كلامى است .
مؤلف در اين اثر تفسير هر يك جزء از قرآن كريم را در يك مجلد قرار داده است .
و ايـن تفسير تفسيرى تحت اللفظى جهت مبتديان مى باشد و هدف مؤلف آشنائى جوانان و عامه با مفاهيم قرآن است سپس در بيروت چاپ گرديده است و نيز قسمتى از آن توسط آقاى محمدرضا انصاريان به فارسى ترجمه گرديده و در تهران به چاپ رسيده است .
مـنـابـع : تـقـريـب الـقـرآن الـى الاذهان ; تاريخ الحركة العلمية فى كربلا, 247; معجم المؤلفين العراقيين , 3/247.

لطايفى از قرآن كريم

اثر دكتر محمد مهدى ركنى ( زنده در 1368 ش ) از علما و محققين معاصر.
ايـن تـفسير در يك مجلد به زبان فارسى و شيوه عرفانى شامل بخشى از قرآن كريم است و مؤلف تـفـسـيـر رشـيـدالـديـن ميبدى را به مذاق خود تلخيص كرده و مطالب مورد نظر خود را از آن گردآورى نموده است .
اين تفسير مكررا طبع گرديده است .
منبع : تفسير لطايفى از قرآن كريم .

بدائع الكلام فى تفسير آيات الاحكام

اثر شيخ محمدباقر ملكى ( زنده در 1398 ق ) از محققان معاصر.
اين تفسير در چند مجلد به زبان عربى و شيوه استدلالى , شامل بخشى از قرآن كريم است .
مؤلف در اين اثر آيات احكام قرآن را گردآورى نموده سپس به سبك استدلالى و با بهره گيرى از روايات ائمه معصومين (ع ) فقه آيه و حكم شرعى آن را بيان و تفسير مى كند.
تـمـامـى اين كتاب در يك مجلد بزرگ به قطع رحلى توسط موسسه الوفاء بيروت به چاپ رسيده است .